eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
73.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
326 ویدیو
641 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸رابطۀ تراکم شهرها و اخلاق شهروندان🔸 ابن‌خلدون، که از اولین جامعه‌شناس‌های جهان‌ است، می‌گوید تراکم خانه‌ها، موجب فساد اخلاقی‌ است. بین شدت تراکم و میزان عفت و حیا در جامعه، یک نسبت معکوس وجود دارد. این تراکمی که ما در شهرها داریم، مضر به اخلاق است، مضر به تولید است. بیاییم مردم را از این خانه‌های داخل شهر منتقل کنیم به خارج؛ اما نه اینکه آنجا را دوباره تبدیل کنیم به واحدهای مسکونی؛ به این‌صورتی که الآن شهرک زدند. آن هم هیچ دردی را درمان نمی‌کند! کاری کنیم که در آنجا بچه‌‎ها بتوانند حرفه داشته باشند، کار بکنند، اشتغال ایجاد شود. امروزه ما اشتغال را گذاشتیم مخصوص دکتر شدن و مهندس شدن! دکتر شدن و مهندس شدن ٣٠ سال طول می‌کشد! یعنی طرف تا سی‌سالگی باید صبر کند! با این تحریکاتی که ما داریم، با این وضعیتی که ما داریم، بسیاری از جوانان قبل از ازدواج آلوده می‌شوند! در صورتی که اگر مردم در کنار باغ، زندگی و کار کنند، خیلی از مشکلات حل می‌شود. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸خودت ارزش‌گذاری کن؛ مرکب یا راکب؟🔸 ❓ سؤال: «به نظر شما مثلا یک پزشک، با هدف خدمت به خلق و اسلام، نمی‌تواند مانند یک طلبه یا بهتر باشد؟‏» ✅ پاسخ: پزشک، طبیب بدن است و روحانی، طبیب روح. بدن، بخش جانوریِ ماست. لذا پزشک‌ها درواقع دامپزشک هستند، اما دامپزشکِ انسانی. روحانی، طبیب جان و روح انسان است. بدن مَرکب است و روح، راکب. اطبا، پزشک مَرکَب‌اند و روحانی، پزشک راکب. حالا خودت ارزش‌گذاری کن، مرکب یا راکب؟‏ @haerishirazi
روز ٢٨صفر.mp3
17.61M
🎙بشنوید ⚫️ سخنرانی ظهر روز ٢٨صفر @haerishirazi
روضۀ امام ‌رضا.mp3
2.51M
🎙بشنوید ⚫️ روضۀ شهادت امام رضا (ع) @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸قبول کرده‌ایم که از ندار بگیریم و به دارا بدهیم!🔸 محمد‌بن‌سنان از امام رضا (ع) علت تحریم ربا را سؤال کرد. جواب فرمودند: «...ذَهَابِ اَلْمَعْرُوفِ وَ تَلَفِ اَلْأَمْوَالِ وَ رَغْبَةِ اَلنَّاسِ فِي اَلرِّبْحِ وَ تَرْكِهِمُ اَلْقَرْضَ وَ صَنَائِعَ اَلْمَعْرُوفِ وَ لِمَا فِي ذَلِكَ مِنَ اَلْفَسَادِ وَ اَلظُّلْمِ وَ فَنَاءِ اَلْأَمْوَالِ‏» [ربا، موجب فراموشی کارهای نیک، نابودی اموال، تمایل مردم به سود، تعطیل كسب و کار، و ترک قرض‌الحسنه و احسان است‌‌؛ و این فساد و ستم و نابودی اموال را به دنبال دارد.] پیداست که تحریم حضرت، برای جلوگیری از تعطیلی کسب و کار و تعطیلی قرض‌الحسنه بوده است؛ همین‌ که ما الآن دچارش هستیم! آیا قرض توأم با بهره که وام‌دهنده به‌وسیلۀ آن دارا می‌شود کار خیر و معروف است؟ [ما با این سیستم بانکداریمان]، قبول کرده‌ایم که از ندار بگیریم و به دارا بدهیم تا فاصلۀ آنها روز به روز بیشتر شود! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸علت توقف حالات معنوی🔸 کسی را که غذا، چابک‌تر و قوی‌ترش کند، از خوردن غذا منع نمی‌کنند؛ حتی بیشتر هم می‌دهند؛ اما کسی را که با خوردن، چاق می‌شود و گوشت زیاد می‌کند، از خوردن منع می‌کنند، و او ناچار است به‌اندازه‌ای غذا بخورد تا از حرکت بازنماند. حالات معنوی برای عده‌ای سرعت در سیر و چابکی به‌بار می‌آورد، ازاین‌رو بیشتر به او می‌دهند؛ ولی اگر کسی را مغرور و محجوب کرد، خداوند از سرِ لطف و رحمتی که به او دارد؛ آن حالات را قطع می‌کند تا او چابک شود و از حرکت بازنماند. 📖 تمثیلات اخلاقی، جلد ٢، صفحه ٢۵ @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا مشکلات اقتصادی‌ مملکت، معجزه‌آسا حل نمی‌شود؟🔸 خداوند بعضی‌ها را خوب می‌کند، اما نه برای اینکه دیگران را خوب کنند. اما بعضی دیگر را خوب می‌کند که دیگران را هم خوب کنند! امت ما، پزشک امت‎‌هاست. خدا او را به‌گونه‌ای خوب می‌کند که بتواند امت‌های دیگر را هم خوب کند. اگر این بیماری‌های اقتصادی‌ ما به‌صورت معجزه‌آسا بهبود پیدا کند، که نفهمیم از کجا آمدیم و به کجا رفتیم، نمی‌توانیم راهنمای دیگران باشیم. شما که با هواپیما از شیراز به تهران می‌روید، چه می‌دانید که وسط راه چه خبرهایی‌ست؟ حتی آن‌کسی‌ هم که با ماشین‌ می‌رود، فراغت زیادی برای شناخت مسیر پیدا نمی‌کند. اما آنها که از شیراز تا مثلاً آرامگاه حضرت امام را پیاده رفته‌اند، از دانه‌دانۀ روستاها به شما خبر می‌دهند؛ از آنها بپرس که این مسیر چطورست؟ کاملاً آگاه هستند. ما این راه را اگر پیاده عبور کنیم، زحمتش بیشترست، اما اطلاعاتش ارزنده‌تر است. ما اگر ندانسته و اتفاقی راه صحیح را برویم بهترست یا راهی را برویم و بعد از آنکه فهمیدیم اشتباه است، آگاهانه راه صحیح را پیدا کنیم؟ شما می‌گویید اولی بهترست. اما اگر ندانسته راه صحیح را رفتید و بعد شیطان در آن تشکیک کرد، شما این شک را چطور جواب می‌دهید؟ این تردید را چگونه حل می‌کنید؟ بادآورده را باد می‌برد! @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تقدیر یا تقصیر؟!🔸 ♨️ اگر در کاری کوتاهی کردید، حق ندارید اسم را بیاورید! ♨️ حق نداریم خدا را بدنام کنیم! ♨️ اینکه تقصیر خودمان را به تقدیر نسبت می‌دهیم باعث می‌شود که هیچ‌وقت از اشتباهاتمان درس نگیریم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸طرح دشمن برای تضعیف رهبری🔸 در شطرنج، شاه سفید یا سیاه را نمی‌کشند. ماتش می‌کنند که نتواند حرکت کند. وقتی حرکت نکرد، باخته است. اجانب دنبال این نیستند که رهبر ما را ترور کنند، دنبال این هستند که ماتش کنند، انفعال در او ایجاد کنند. درصدد این هستند که حرفش اثر نکند. فرمانش اثر نکند. یعنی راه‌های حرکت او را ببندند. تحرکش را ببندند. از هر راهی برود کیش بشود، از هر نقطه‌ای بخواهد حرکت کند راه‌ها را بر او ببندند. آن‌ها دنبال این هستند که مطلبی از ایشان صادر بشود اما واقع نشود. مثلاً بگوید «اقتصاد مقاومتی»، اما هیچ تغییری نکند. بگوید «همدلی و همزبانی»، اما همان‌طور که بودند باشند. اگر این‌طور شد، این بزرگ‌ترین ضرر است. بزرگ‌ترین خطر در جمهوری اسلامی این است که رهبر در یک موردی حرف بزند و یک‌چیز دیگر از آب دربیاید. این «کیش» شدن است. اگر تکرار شد، «مات» شدن است و ما نباید بگذاریم کار به اینجا بکشد. 📖 تمثیلات سیاسی اجتماعی، صفحه ۴٢ @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸دعا، وسیلۀ کینه‌زدایی (ذغال روی فرش) 🔸 همۀ کسانی را که از آنها گله دارید، مثل دانۀ تسبیح ردیف کنید و یکی‌یکی دعایشان کنید. نخستین اثر این دعا این است که حبۀ آتشی را که در دلتان بوده، بیرون می‌اندازید. قدیم‌ها که قلیان کشیدن مرسوم بود، گاهی ذغال گداخته از سر قلیان روی قالی می‌افتاد و فرصت اینکه بروند و انبر بیاورند، نبود؛ ناچار آن آتش را با دستشان برمی‌داشتند و دور می‌انداختند. اگر کسی از تو غیبتی کرده یا نسبت ناروایی به تو داده، این آتش افتاده روی دلت که از قالی گران‌بهاتر است. تا بخواهی برایش ثابت کنی که تو تقصیرکار نبوده‌ای، سوخته‌ای! پس دعایش کن. اول خودت را نجات بده تا دلت بیشتر از این تاول نزند، بعدش خدا خودش می‌داند که چطور مسئله را حل کند. 📖 تمثیلات اخلاقی، جلد یک، صفحه ١٧ @haerishirazi
بی‌کاری و بی‌دینی.mp3
24.97M
🎙بشنوید 🟢 سخنرانی: بی‌کاری و بی‌دینی! ♨️ مباحث مطرح شده: ▫️روزیِ بیشتر در سفر، و رفتن از شهری به شهر دیگر ▫️جناب سلمان و جهان‌گردی‌‌‌‌های بسیارش ▫️ماجرای نمازخوان بودن دزدهای استهبانِ شیراز! ▫️فرهنگ، دزد و غیر دزد نمی‌شناسد؛ بر همه تأثیر می‌گذارد. ▫️درختان انجیر و حسّ غرور و حقارت! ▫️بی‌باغی و بی‌کاری! ▫️باغ‌فروشی یعنی اخلاق‌فروشی ▫️آموختن زندگی جمعی در مزرعه ▫️دزدی که ٣۶بار زندانی شده را به من بدهید تا با کار اصلاحش کنم! ▫️نهی از منکر، تنها «روی دست زدن» نیست! ▫️پشه را نابود کنیم یا مرداب را؟ ▫️فرهنگ مصرف و مالاریای اخلاقی! ▫️حرص در تولید، قناعت در مصرف ▫️یهودی‌ها و انتساب قناعت به امیرالمؤمین(ع) ▫️علی (ع) در تولید، نماد حرص است نه قناعت! ▫️مردم ما شقی بالذات نیستند، کار می‌خواهند! ▫️تولید و حسّ افتخار ▫️شیطان و ترفند «نام‌گذاری» ▫️امر به معروف، دخالت در زندگی خصوصی‌ست؟ ▫️شیطان می‌گوید: «برو ای زاهد پاکیزه سرشت»! ▫️شیطان می‌گوید: «متاسفم بی‌احساس»! ▫️براندازی با واژگان @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ضرورت احوال‌پرسی امام جماعت با مأمومین🔸 شیطان به انسان می‌گوید آقا تو اگر با این مریدت یا با این کسی که به نماز جماعت تو می‌آید سلام و تعارف کردی، مثل این است که می‌خواهی او را به خودت جذب کنی! نه، این ریا نیست؛ تظاهر نیست. چه گناهی دارد؟ چه بدی دارد که انسان به مأمومین خودش بگوید: «چکار می‌کنی؟ شغلت چیست؟» احوالپرسی چه ضرری دارد؟ ما بسیاری از ثواب‌ها را از ترس گناه از دست می‌دهیم. این کلاهی است که شیطان سر ما می‌گذارد. خیرهای بسیاری از ما فوت می‌شود به خاطر همین حیاءها: «لا تَعمَلْ شَیئا مِنَ الْخَیرِ ریاءً وَ لا تَتْرُکْهُ حَیاءً» (١). آدم نباید از روی تظاهر احوال‌پرسی کند، اما خجالت هم نباید بکشد. برای خدا برو احوال‌پرسی کن. —————————- (١) هيچ كار خيرى را از روى ريا انجام نده و از سَرِ شرم، آن را ترک نکن. @haerishirazi
نکاتی دربارۀ عشق مجازی.mp3
13.36M
🎙بشنوید ♨️ نکاتی دربارۀ عشق مجازی @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تفرقه، مهمترین ابزار صید شیطان🔸 شیطان هیچ راه و رخنه‌ای مطمئن‌تر و مؤثرتر از ایجاد جدایی بین انسان‌ها ندارد. هر‌وقت می‌خواهد دو انسان را صید کند، اول آن دو را از هم جدا می‌کند. شما نیز هر وقت می‌خواهید نانی را مصرف کنید، اول لقمه‌لقمه‌اش می‌کنید تا از گلویتان پایین برود. تفرقه می‌اندازید در یک نان و آن را به سی چهل لقمه تقسیم می‌کنید و بعد هر لقمه‌ای را به دندان می‌دهید تا آن را بکوبد و له کند و بعد به شکلی که خودش می‌خواهد درمی‌آورد تا بتواند آن را ببلعد. قدم اولِ خوردن، تکه‌تکه کردن است. هرچیز را که نتوانستی تکه‌تکه کنی، نمی‌خوری. اگر برای شما گوشت بیاورند و هرچه تلاش کنی نتوانی آن را با دندان یا با دست تکه کنی، از خیرش می‌گذری و رهایش می‌کنی. شیطان اگر نتوانست جمعیتی را تکه‌تکه کند، مأیوس می‌شود و می‌رود. 📖 تمثیلات سیاسی اجتماعی، صفحه ٢۴ @haerishirazi
بسم الله الرحمن الرحیم 📣📣📣 ✅ دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی (ره) جهت تکمیل تیم تدوین کتب، نیازمند همکاری با فضلای آشنا و دارای تجربه در این حیطه است. 🔸 شرایط همکاری: 1️⃣ آشنایی قبلی با شخصیت و افکار مرحوم آیت الله حائری شیرازی (ره) و پیگیری مباحث ایشان. 2️⃣ دارا بودن تحصیلات حوزوی (پایه 6 به بالا). ❌ عزیزانی که واجد شرایط فوق می باشند، ابتدا به کانال https://eitaa.com/hbooks مراجعه نموده و که در این کانال بارگزای شده است را تکمیل بفرمایند و سپس نتیجه این آزمون را به همراه یک رزومه مختصر، برای ادمین (@haeri1395) ارسال بفرمایند. @haerishirazi