🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸بسیج، مجرای تربیت دینی و مسجدی است🔸
روحیۀ بسیجی یعنی روحیه امر به معروف و نهی از منکر؛ روحیه بسیجی یعنی یک روحیه مسجدی و دینی. اگر ما بخواهیم انقلابمان بماند، باید این روحیه بسیجی تعمیم پیدا بکند. اگر بخواهد تعمیم پیدا بکند، بستر میخواهد، مَجرا میخواهد. شما مثلاً اگر در مسجد بگویید ما گروه مقاومت نمیخواهیم اما بسیجی را دوست داریم، نمیشود. مسجد یک مظهری لازم دارد. مثل این است که شما بگویید من پمپِ این تلمبه را روشن میکنم، اما نهر برای مزرعه نمیزنم؛ خب پمپ را روشن کردی و آب آمد. اگر نهر نباشد که آب در آن برود، این زمینها را خراب میکند، جاده را خراب میکند، عمارت را خراب میکند.
کانالکشی مقدمۀ جریان آب است، مجرا و جاری، لازم و ملزوم هم هستند، روحیۀ بسیجی، یک جاری است مثل آب که جریان دارد. گروه مقاومت و امثال آن، مجرا هستند.
مساجدی که اجازه ندادهاند گروه مقاومت به داخل آن بیاید، بچههای آنجا چه طور شدند؟ بچههای آن مسجد، شکار گروهکها شدند، شکار معتادها شدند، شکار هروئین شدند، شکار ویدئو شدند، شکار قمار شدند، شکار مشروبات الکلی شدند، این واقعیت است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تسلیم در هر صورت اجر دارد🔸
اگر شما خانهای را به کسی اجاره بدهید، اجاره را از او میگیرید؛ خواه در خانه باشد، خواه نباشد. آدمی هم اگر دل خود را به خدا سپرد، چه خدا از انسان کار بکشد چه نکشد، اجرش را خواهد داد.
📖 تمثیلات اخلاقی، جلد ۱، صفحه ۱۹
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸«دقت در هستی برای اذعان به وجود خدا کافی است»🔸
گاهی پروندهای خوب تنظیمشده، اما قاضی خوب نیست. اگر قاضی آزادمرد نباشد، هرچند همۀ قوای نظامی و انتظامی هم در تشکیل پرونده دقت لازم را به خرج داده باشند، تأثیری نخواهد داشت. آن کاری را که بخواهد، انجام میدهد.
قلب انسان، همچون قاضی است و عقل و دلیل و برهان، ضابطین آن هستند که میروند تا مطلبی بیابند و به اثبات برسانند. شرط اینکه این قاضی بتواند روی پروندۀ دنیا که با ادلۀ بسیار ثابت میکند خدایی هست، قضاوت صحیح کند و به نتیجۀ مطلوب برسد، این است که آزاد باشد نه اسیر دنیا. برای یک قاضیِ آزاد، یک سند و یک مدرک کافی است؛ اما اگر قاضی به قضاوت صحیح متمایل نباشد، به بهانههای مختلف مدارک و اسناد را رد میکند.
📖 تمثیلات علمی، صفحه ۲۰
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸راه مصونیت در برابر آسیبهای اجتماعی و کسب اعتماد به نفس🔸
فرد وقتی احساس کرد که توان کار و زندگی و برخورد با مشکلات را دارد، جرئت پیدا میکند که به سراغ مشکلات برود. برخی افراد از شنیدن مشکلات سرشان به درد میآید و برخی نیز آنچنان مشتاق رویارویی با مشکلات هستند که دلشان میخواهد به آنها بگویند: «بیا این مشکل را حل کن». گاهی انسان از حل مشکلات خودش عاجز است و گاهی اوقات علاوه بر اینکه مشکل خودش را حل کرده، دستش برای حل مشکل دیگران هم باز است و میخواهد که یک نفر به او بگوید: مشکل مرا حلکن. آدمهایی که مشکل دیگران را حل میکنند، کمتر گرفتار اعتیاد و اینگونه مسائل میشوند. بچه را باید طوری تربیت کرد که وقتی بزرگ شد، نه تنها بتواند مشکل خودش را حل کند، بلکه مقداری از وقتش را هم برای حل مشکلات دیگران صرف کند.
📖 راه رشد، جلد چهار، صفحه ۱۴۶
@haerishirazi
بسم الله الرحمن الرحیم
📣📣📣 #اطلاعیه
✅ دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی (ره) جهت تکمیل تیم تدوین کتب، نیازمند همکاری با فضلای آشنا و دارای تجربه در این حیطه است.
🔸 شرایط همکاری:
1️⃣ آشنایی قبلی با شخصیت و افکار مرحوم آیت الله حائری شیرازی (ره) و پیگیری مباحث ایشان.
2️⃣ دارا بودن تحصیلات حوزوی (پایه 6 به بالا).
❌ عزیزانی که واجد شرایط فوق می باشند، ابتدا به کانال https://eitaa.com/hbooks مراجعه نموده و #آزمونی که در این کانال بارگزای شده است را تکمیل بفرمایند و سپس نتیجه این آزمون را به همراه یک رزومه مختصر، برای ادمین (@haeri1395) ارسال بفرمایند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸استفاده از زبان در راه اهداف الهی🔸
شما که با این زبان روضه میخوانید و ذکر ابیعبدالله (ع) میگویید، دیگر نباید با این زبان، گناه و غیبت کنید. زبان شما مثل جانماز میشود، نباید جانماز را به کفشتان بمالید.
زبان انسان امانت خداست. وقتیکه انسان آن را در راه غیرخدا بهکار میبرد، مانند این است که با جانمازی که از کسی امانت گرفته است، کفش شخصی دیگر را پاک کند!
📖 تمثیلات اخلاقی، جلد یکم، صفحه ٢٧
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸قناعت، عامل عزت نفس مبلغ🔸
مبلّغ دین، اوّلین چیزی که میخواهد عزّت است. اگر یک وقت نتوانستید عزّت مبلّغ را ضمانت بکنید انتظار نداشته باشید که او در محیط خودش بتواند موفق باشد. خدا هم وقتی انبیاء را میخواهد جا بیندازد اینها را عزیزشان میکند. برای این که عزیزشان بکند، قانعشان میکند. قناعتی خدا به انبیاء میدهد که ما فوق قناعت همه است. از این جهت عزّتی دارند که هیچ کس همچنین عزّتی ندارند. اگر همهٔ دنیا را به انبیاء عرضه کنند که انبیاء نگاهش بکنند، نگاه نمیکنند. امام در محلی که در بورسا تبعید شده بود، پردهاش افتاده بود. تا مرحوم حاج آقا مصطفی آمد آنجا، پرده را به عقب زد. گفت: این چند ماهی که اینجا بودید پرده را پس نمیزدید؟ گفت: نیازی نبود. خیال میکنند که نیاز دارم، پرده را عقب بزنم. اینها استغناء است. این عزّت، نتیجهٔ استغناء است.
طلبه و روحانی از قدیم الایام عزّتنفس داشتند، به خاطر قناعتشان. شما تا موقعی که قانع باشید عزیز هستید. به مجردی که قناعت را بچههای انسان از آدم بگیرند، همسر انسان قناعت را از آدم بگیرد، دشمن هم عزّت را از انسان گرفته است. آن وقت انسان از طریق زن و بچهٔ خودش دور میخورد. دوستان قناعت را میگیرند و دشمن هم عزّت را میگیرد.
@haerishirazi