eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
73.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
326 ویدیو
641 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸قضیه ای جالب در ارتباط با نسبت طلا و پول اعتباری🔸 ▫️ فقها تا چند سال قبل به طور کلی اجازه نمی دادند طلا به عنوان مهریه خانم ها در قباله ذکر شود. دلیل قضیه روشن بود؛ می گفتند طلا هر روز قیمتی دارد و معلوم نیست ارزش طلا چه مقدار است. پس آن کس که می خواهد مهریه را سه کیلو طلا قرار دهد بایستی ببیند سه کیلو طلا در بازار چند تومان و چند ریال است؟ تومان و ریال بایستی حتما مصداق عنوان صداق (مهریه) باشند و گرنه طلا با تغییر قیمت هر روزه، موجب جهالت در صداق (مهریه) گردیده و به دلیل غَرر، عقد باطل است. این فرمان، سال ها پند گوش و نصب العین کار محضردارها بود و به هیچ وجه اجازه مهریه قرار گرفتن طلا را نمی دادند و حتما معادل تومانی و ریالی را در قباله می نوشتند. ▫️سال ها گذشت، همان گونه که حرکت زمین بالاخره کشف شد، حرکت پول هم کشف شد و همان طور که معلوم شد خورشید در حرکت شبانه روزی به دور زمین نمی چرخد بلکه این زمین است می گردد و ما بنظرمان می آید که خورشید گردیده است، حرکت پول نیز بر ملا شد و طلا تبرئه شد و معلوم گردید هر روز پول ارزان می شود نه این که طلا گران می شود! لذا طلا هم مثل خورشید از تغییر قیمت تبرئه شد و اجازه صداق واقع شدن یافت. ▫️ اما جای یک سئوال باقی ماند و آن این که تفاوت قیمت روزمره طلا در آن روزها بسیار کم بود ولی تفاوت قیمت پول رایج در این زمان ها بسیار است. خانه زادگاه حقیر در کمتر از صد سال قبل به هفتاد تا یک تومان به وسیله پدرم که تاجر زاده بود خریده شد. قطع نظر از تمام و سائل رفاهی، درها و سقف های این خانه، عتیقه بود و پیشانی اطاق های بزرگ، از شیشه مشبک بود. تفاوت پول به این جا رسیده که آن هفتاد تومان را امروز به مسئول دستشویی بدهیم اخم می کند!! ▫️ سؤال این است که اگر طلا را اشتباهاً متغیر القیمه دانستند و مهریه واقع شدن آن را منع کردند تا معامله غرری نشود؛ حال که این پول رایج ثمن جمیع معاملات است چرا غرر لازم نمی آید؟ طلا با تغییرات کم نمی بایست ثمن معامله می شد. پول رایج با این همه تفاوت چرا می تواند ثمن جمیع معاملات باشد؟ @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه🔹 🔸باید شرط بندی حلال در تیراندازی را بین مردم عمومیت بدهیم🔸 🎯 همه باید آمادگی و توانایی را داشته باشند و اگر دیگران بگویند که ایرانی‌ها‌ تیر‌اندازیشان خوب است به نفع اسلام است. از بیرون همه باید بگویند که صغیر و کبیر، پیر و جوان در جمهوری اسلامی تک تیر‌انداز هستند. 🎯 خود من، تفریحم تیراندازی است و هرجا که بروم جزء پذیرایی ای که از من می‌شود، میدان تیری ترتیب داده می شود و من هم می‌روم. مثلا با آقای‌ ها‌شمی‌ (رییس فدراسیون) 50 هزار تومان وسط گذاشتیم، یکبار او برد و یکبار هم من بردم! من با فرماند‌ها‌ن [نظامی] زیاد مسابقه می‌دهم و اگر عینکم همراهم باشد از عهده آن‌ها‌ بر می‌‌آیم. خیلی اوقات هم شده ام. حتی یکبار در اتریش با رییس جنگلبانی آنها مسابقه تیر‌اندازی دادیم. قبل از مسابقه به زبان آلمانی گفت که می‌ترسد مغلوب بشود! 🎯 ما باید مسئله‌ی برد و باخت [و شرط بندی در تیراندازی را بین مردم] عمومیت دهیم تا مردم را از قمار [در سایر بازی ها] به [شرط بندی در] تیر‌اندازی بکشانیم. این است و اگر کسی یک میلیون تومان هم بگذارد و ببرد، حلال است. @haerishirazi
در شب و روز جمعه و جهت عرض ارادت، نثار امام زمان علیه السلام صلواتی اهدا کنیم، فاتحه‌ای بخوانیم و ارواح همۀ مومنین و مومنات بخصوص آیت الله حائری شیرازی را نیز در ثواب آن شریک نماییم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه🔹 🔸بطلان معامله با پول اعتباری/ لزوم صرف وقت در کارشناسی موضوعات احکام فقهی🔸 الله الله از وسعت کارشناسی در حکم و فرصت نگذاشتن برای کارشناسی در موضوع! اگر یک هزارم زمانی که در کارشناسی حکم صرف می شود، در کارشناسی موضوع صرف شده بود وضع غیر از این بود. مگر شما نفرمودید جهالت در یکی از طرفین قرارداد موجب بطلان معامله است؟ پس چطور است که مجهول القیمه بودن پول اعتباری که سهم آن از تولید ناخالص ملی مشخص نیست، امضاء می شود؟ مگر شما می توانید قبل از معلوم القیمه شدن طرفین معامله، آن را امضا کنید؟! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸راهکار عملی تخلص از ربا و تأسیس پول اسلامی🔸 📌 همه می دانند تا مدتی قبل، محضرها قبول نمی کردند که طلا، صداق و مهریه واقع شود و عقدی که بر روی مقداری طلا بعنوان صداق منعقد شده، باطل است. وقتی چرایی قضیه رو سوال می کردند محضرها می گفتند: اقایان [مراجع] می گویند: طلا در بازار هر روزی قیمتی دارد. پس وضع و قیمتش مشخص نیست؛ طلا را قیمت کنید و پول رایج معادل آن را صداق قرار دهید. حال وقتی می گوییم روی اسکناس نوشته شود: «در مقابل این اسکناس مقدار مشخصی از طلا، کالا پرداخت می شود، مثلا سه گرم و ثلث گرم طلا در مقابل آن کالا پرداخت می شود»، 📌 دراینجا چند نکته فهمیده می شود. 1. اینکه پشتوانه اسکناس کالا است و طلا نیست. چون نگفتیم در مقابل اسکناس، طلا پرداخت می کنیم. 2. علت اینکه باید مقدار کالایی معادل اسکناس مشخص باشد، برای آن است که کالا مجهول نباشد و گرنه معامله با اسکناسی مشخص نیست چقدر کالا در تعهد اوست، باطل است؛ چون غرری است. 3. تمام پولهای رایج جهانی، پشتوانه تولید ناخالص ملی دارد و مقدار آنچه در مقابل اسکناس از این پشتوانه قرار می گیرد مجهول است. تعجب اینجاست پولی که ارزشش مجهول است، واحد اندازه گیری ارزشها شده است؛ مثل آنکه عربستان متولی حقوق بشر باشد! 📌 پول اسلام «مال» است؛ اما پول رایج جهانی مال نیست بلکه «اعتبار» است. قرض بی بهره در پولی که مال است میسر است. پولی که اعتبار است امکان قرض بدون بهره در آن نیست؛ چون وقتی از اعتبار کم می شود از مالیّت کم شده است و به قرض دهنده ظلم شده است. ولی وقتی پول، مال باشد اگرچه آن مال در بازار گران تر یا ارزان تر شده باشد، از مالیّت کم نشده است. اگر مالی را ده ساله و صد ساله و بیشتر قرض دهید نیز از مالیت کم نمی شود. صد سال قبل یک تن برنج قرض کرده اید و امسال پس می دهید؛ نه به شما ظلم شده است و نه به طرف مقابل. قرآن می گوید: «لکم رئوس اموالکم لا تظلمون و لا تظلمون». چون این برنج، مال است، در طی این صد سال فرق نکرده است. 📌 ما نمی گوییم پشتوانه ی پول، طلا باشد؛ ما می گوییم پشتوانه ی پول، کالا باشد، اما مقدار پشتوانه کالا با طلا وزن شود. وقتی مقدار کالای پشتوانه را روی پول ننوشته اید، پول مال نمی شود بلکه اعتبار است. ولی وقتی روی پول، مقدار پشتوانه کالا را می نویسید، پول، کالا می شود. شما در مقابل اسکناس، کالا تعهد کرده اید، اما مقدار کالا را با طلا مشخص می کنید. طلا پشتوانه ی پول اسلامی نیست. طلا، سنگ وزنه است نه پشتوانه. لذا لازم نیست به اندازه اسکناس، طلا در خزانه انبار کنیم. لازم نیست اگر کسی اسکناس آورد طلا دریافت کند. به او می گویید ما تعهد کرده ایم به این اندازه طلا به شما کالا بدهیم. 📌 اگر شما بخواهید دینار اسلام را احیاء کنید، روی پول این جمله را می نویسید: «ما در مقابل این اسکناس، به مراجعه کننده، به اندازه ارزش سه گرم و سه دهم گرم طلا، کالا می دهیم». در این صورت اسکناس شما دینار است. هزار دینار به کسی قرض می دهید و او ده سال دیگر هزار دینار می دهد. این می شود قرض الحسنه. اما حجم اسکناسِ مُجاز، به اندازه تولید ناخالص ملی شما است. دارایی کشور را بر ارزش اسکناس تقسیم می کنیم تا حجم اسکناس مجاز مشخص شود. 📌 چه بانک ها تعطیل شود و این پول رایج، از گردش خارج شده باشد، چه نشده باشد، شما می توانید کارتان را شروع کنید. اعلام کنید مقدار کالای مورد تعهد در اسکناس، به قیمت طلای رایج جهانی اندازه گیری می شود. اینکه تاکید می کنم طلای رایج جهانی، برای آن است که پول، قدرت بین المللی پیدا کند و پولِ بین الملل اسلام باشد. بانک مرکزی متولی پول ملی است، شما می توانید متولی پول بین المللی باشید. منتهی پول بین المللی شما، به تدریج پول ملی بانک مرکزی را بدون هیچ زحمتی خارج از گردش می کند. شما طرح جنگتان را به دانشگاه های جنگ عالم و حتی وابسته های نظامی عالم عرضه نکردید. اگر کرده بودید به شما می خندیدند و شما را دست می انداختند. آنها وقتی «خروجی» را دیدند سر تعظیم فرود می آورند. در مسئله پول هم همین اتفاق می افتد، منتظر نظر موافق آنها نباشید. والسلام محی الدین حائری شیرازی 06/06/1396 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸شما سپاهی ها ؛ چرا بیکار نشسته اید؟🔸 من به برادران سپاه که خودشان این جنگ [و مشکلاتش] را تجربه کرده اند می گویم شما چرا بیکار نشسته اید؟ چرا اینجور می کنید؟ چرا طبق این الگوی [ربوی] عمل می کنید؟ ما آرزو داریم که همه ی این بانک ها ورشکست بشوند؛ قالب این خشت تو بر هم بزن خشت نو از قالب دیگر بزن من مطمئنم بانک های سپاه هم ورشکست می شوند! من انتظار این روز را دارم. چرا؟ چون خدا از اول گفته: یمحق الله الربا: من ربا را نابود می کنم! «خدا» پشت سر این نابودی نشسته. وقتی خدا می گوید من «نابودش» میکنم، شما چطور می توانید «بودش» کنید؟ به سپاه توصیه می کنم که خودش بیاید و پولی را با پشتوانه ی طلا خلق کند و بگوید ضمانت می کنم که این مقدار پول در مقابلش بدهم. لازم هم نیست که اگر کسی اسکناس آورد، شما در عوضش طلا بدهید. [بلکه] به اندازه ی این طلا، کالا بدهید تا طلا از کشور خارج نشود. طلا [صرفاً] به عنوان «واحد اندازه گیری» باشد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ضرورت موضوع شناسی در فقه🔸 علوم انسانی در به دست آوردن احكام كمك می‌کند. نه اينكه فقه جواهری لنگی دارد و نقصی دارد كه با علوم انسانی آنرا تكميل می‌کنیم؛ [بلکه] غلط اندازيهایی هست كه اگر دقت كنيم آنجائی كه اشتباه می‌کردیم علوم انسانی مچ‌گیری مي‌كند و متوجه می‌شويم كه ما به فقه جواهری هم درست عمل نكرديم. وقتی که می گوییم مهريه زنی در صدسال پيش دو هزارتومان بوده [لذا باید] حالا دو هزارتومان به او بدهيم، خيال می‌کنیم به فقه جواهری عمل کرده‌ایم. در فقه جواهری می‌گوید موضوع را بشناس يا موضوع را نشناس؟ مي‌گويد اين پول را [اول] تعريف بكن بعد احكامش را بگو! چون موضوع، مخترع است بايد از مخترِعش سؤال كرد كه موضوع را برايت تعريف كند. وقتی موضوع را برايت تعريف كرد، شما از فتوايت دست برمی‌داری. می‌خواهم بگويم این‌طور نيست كه فقه جواهری لنگ اين قضيه باشد. @haerishirazi
🎉🎁 : 🌸با توجه به تقاضای مکرر مخاطبین گرامی جهت خرید آثار عالم متفکر و حکیم مرحوم آیت الله حائری شیرازی (ره)، کانال در پیام رسان تلگرام و ایتا راه اندازی شده است. 📚این کانال بصورت تخصصی در زمینه ی پخش و فروش آثار مکتوب، صوتی و تصویری آیت الله حائری شیرازی فعالیت دارد. علاقمندان به آثار معظم له می توانند در این کانال عضو شوند. 📌 آدرس کانال: http://eitaa.com/joinchat/467468307Cba7eb31bd2 @haerishirazi
آیت الله میرباقری (حفظه الله): 🔸 استاد بزرگوار ما (آیت الله حائری شیرازی)، حقیقتاً مصداق بود. 🔸 ایشان از کسانی بود که را چشیده بود و ویژگی و امتیاز خاصی داشت. 🔸 اهل تدبر بود. تدبر، به علاوه اخلاص، قلب ایشان را کرده بود. 🔸جنس کلام ایشان جنس خاصی است. طعم و بوی ایمان می‌دهد. در کلمات ایشان معمولا حجاب‌هایی را از پرده‌ها کنار می‌زند. 🔸یک بود. هستی، کتابی بود که در آن می‌اندیشید و صید می‌کرد. @hekmat_books
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸احتیاطات فقهی و اداره ی حکومت🔸 اداره حکومت با نه، نه، نه، و حرام، حرام، حرام، نمی شود. ما نباید چیزی را که یقین نداریم خدا حرام کرده، احتیاطاً حرام کنیم. همان طور که امام در مسئله شطرنج و در مسئله آلات لهو آن فتوا را دارد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 🔸دریچۀ حلال را تا آخر باز کنیم🔸 امکان ندارد یکی از راه‌های حلال را بسته باشیم و راه‌های حرام باز نشود. در مسئله ازدواج نیز چنین است. «تمام» راه های حلال باید با کمال اطمینان «تا آخر» باز باشد. برداشت ما از اسلام این است که باید دریچۀ حلال را «تا آخر» باز کنیم، نه «نیمه باز»! یعنی هرچه حلال است، آزاد بگذاریم و الّا، آن نیازها از دریچۀ حرام سرریز می‌شود و کاری از دستمان بر نخواهد آمد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸آفت اصلی مردم، ضعف آگاهی است نه ضعف تنسّک🔸 آفت [اصلی] مردم، ضعف آگاهی آنهاست اما آفت علما، بی اطلاعی نیست؛ بلکه فسق آنهاست. در روایات داریم که دو گروه، کمرم را شکستند: عالم متهتک و جاهل متنسک. تنزلِ «تنسّک» و «تقدس» در مردم، خطر نیست؛ تنزل «آگاهی» خطر است! یعنی شیطان اگر خواست مردم را ضایع کند از راه شکستن «تنسّک» آنها وارد نمی شود؛ از راه «جهالت» آنها وارد می شود. هرکس یک آفتی دارد . شیطان، متنسک و مقدس را به این که عوضی بفهمد تشویق می کند تا دستش را بگذارد در دست یک عالم متهتک. * تنسک= انجام عبادات، پایبندی به شریعت @haerishirazi
در شب و روز جمعه و جهت عرض ارادت، نثار امام زمان علیه السلام صلواتی اهدا کنیم، فاتحه‌ای بخوانیم و ارواح همۀ مومنین و مومنات بخصوص آیت الله حائری شیرازی را نیز در ثواب آن شریک نماییم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تا دیر نشده، هر کاری می‌توانید برای ظهور بکنید🔸 هر کاری که به ذهنتان می‌آید در این دوره و زمانه، تا ظهور نشده بکنید. جلوترها نگران این بودیم که بمیریم [درحالیکه] ظهور نشده؛ حالا نگرانیم بمانیم [درحالیکه] ظهور شده [باشد] ! چون بعد، [امام زمان علیه السلام] از ما می‌پرسد که وقتی من نبودم شما چکار کردید؟ چه چیزی به ایشان بگویم؟ @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸گناه، عامل کم همتی🔸 برخی اعمال، انسان را کم می‌کند. وقتی انسان برای خودش کار کند، همتش پایین می‌آید. وقتی انسان ظلم کرد، تعدی کرد، رشوه خورد، دروغ گفت، به خاطر داشتن این اعمال، دیگر در او همت رشد نمی‌کند. موجب می‌شود که انسان، بشود. بال مگسی که شد، قفس دیگر برایش بزرگ می‌شود. معصیت‌های انسان است که انسان را توی قفس می‌کند. پس اگر انسان بخواهد همتش بلند بشود باید معاصی را ترک بکند. بطلبد. باید بکند باید از گناه شستشو بشود. چون این گناه موجب می‌شود که انسان دل و همت و بال پروازش کوچک بشود. انسان در نتیجه‌ی معصیت بالش می‌شکند و پرو بالش می‌ریزد، پر و بالش که ریخت بال مگسی پیدا می‌کند. بال مگسی که پیدا کرد، قفس برای پرواز او کافی است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸همه مردم با حنجره خودشان بگویند تا سکوت شکسته شود/ لزوم تعیین روزی به عنوان روز اذان🔸 مقام معظم رهبری فرمودند اذان بگویید. نه اینکه بلندگو یک نوار بگذارد و اذان بگوید. نه. [اذان گفتن با حنجره باعث می شود که] انسان خودش ساخته شود. اذان یکی از اثراتش این است که انسان را می سازد. وقتی یک چیزی تعطیل بشود و ترک بشود، آرام، آرام اگر کسی هم بخواهد انجام بدهد ممکن است با نظر تعجب و تردید به آن نگاه بکنند. طبیعتاً باید این حالت تعجب از اذان گفتن در ملاء عام برطرف شود. بزرگترها، کوچکترها، همه اذان بگویند. باید [سکوت شکسته بشود]. [خوب است] برای اینکه سکوت شکسته بشود، یک روز را به عنوان انتخاب کنند. برادران صدا و سیما روی این روز کار کنند و این برنامه را ترویج و ترغیب کنند. مسئول ها هر کدام در حوزه ی مسئولیت خودشان [اذان بگویند و آن را ترویج کنند]. این کار را هر کسی در آن روز انجام بدهد تا این مسأله ان شاء الله احیاء بشود. @haerishirazi
✅ آیت‌الله سید محمد فقیه: آیت‌الله حائری شیرازی یک بار به من فرمودند: «من در عالم خواب را حفظ شدم!» @haerishirazi
آدرس کانال آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه در پیام رسان های ایرانی: 🔸 ایتا: http://eitaa.com/haerishirazi 🔸 بله: http://ble.im/haerishirazi 🔸 سروش: http://sapp.ir/haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 من یک استاد اخلاقی داشتم. یک وقتی به من گفت که شما اگر چیزی بپرسی من برایت می گویم. به او گفتم «این چطور آدمی هست؟» اما اسم کسی را نبردم! مکثی کرد، بعد گفت: «این در دستگاه امام حسین علیه السلام جایگاه داشت». من، پدرم در ذهنم بود و او خصوصیات پدرم را گفت. بعد [در ذهنم] توجه کردم به مادرم و گفتم: «این چطور است؟» نه گفتم مادرم هست [و] نه چیز دیگری گفتم. گفت: آن اولی که گفتی ها، این دومی، پشت سر او یک سینه مالی کرده [است]، یعنی خودش را سعی کرده به او برساند. مادرم سینه اش آسم گرفت و چندین سال اینطوری بود تا از دنیا رفت. یعنی سینه مالی اش را به خاطر تبعیت از او (پدرم) گرفته بود. یعنی چون خواسته اند [مقام] مادرم را به او (پدرم) برسانند تا در آخرت پیش همدیگر باشند لذا پشت سر او یک سینه مالی کرده بود. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸آقای صفائی حائری، جامع مطهری و شریعتی بود🔸 ویژگی آقای صفایی [حائری] این بود که هم اندیشه‌هایش جایگاه سالمی داشت و هم روش او روش مؤثری بود. متأسفانه برخی از اندیشمندان ما «محتوا» داشتند، ولی «فرم» نداشتند و برخی بالعکس بودند. دکتر شریعتی در «فرم بیان» و ورود به مطالب و انتخاب واژه‌ها خوب بود؛ ولی در «محتوا» خوب نبود و اسلام شناس نبود. استاد مطهری در «محکم‌بودن اندیشه»، کم‌نظیر بود؛ اما «فرم» او به اندازه محتوایش خوب نبود. من وقتی کتاب غدیر آقای صفایی (عین-صاد) را خواندم، در حاشیه آن نوشتم: «قدر این نویسنده، شناخته نشده است. او محتوای شهید مطهری را دارد و روش بیان شریعتی را» آقای صفایی شناخته نشد. من اگر در مروری که در چند تا از کتابهایشان داشتم ضعف اندیشه دیده بودم، ایشان را ترویج نمی کردم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸استاد اخلاق باید مجتهد باشد🔸 آقای دولابی برای من برنامه های زیادی گذاشت و وقت زیادی صرف من کرد و من را همراه خودش به دامان طبیعت می برد و با من صحبت می کرد، وقتی هم که در تهران بودند، در جلسه ای از ایشان گله کرده بودند، که چرا شما از میان همه مستمعین، بیشتر به این جوان توجه دارید و خطاب بیشتر به اوست، در حالی که علما و بزرگان در جلسه حضور دارند. [با همه ی این احوال] آقای دولابی، رفیق ما بود. آقای بهجت استاد ماست و بین رفیق و استاد، فرق است، زیرا استاد اخلاق، باید مجتهد باشد. امام قدس سره استاد بود و کسی که جای رفیق و استاد را جا بجا کند، ضرر می کند. آقای دولابی دل کنده بود و سیر داشت اما ایشان رفیق ما بود. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸عطر باد صبا🔸 حافظ در یک بیت معنای بلندی را بازگو کرده که برای خیلی از ما فهم آن آسان نیست و بلکه ممکن نیست، می گوید: کس ندیده است ز مشک ختن و نافه ی چین آنچه من هر سحر از باد صبا می بینم حلالش باد! می گوید: من عطری از این باد صبا استشمام می کنم که کسی از مشک ختن و نافه ی چین ندیده است. حال، تو بگو اینها در اسلام نیست! اگر انکار کردی، برای اسلام بهتر می‌شود؟ بگو این بوها نیست و بگو همه اش خیالات است!! همین حرم که می روید غیر از عطری که به آن می‌زنند و گلابی که می‌پاشند، عطر دیگری هم دارد. در همین صحن حرم امام رضا (علیه السلام)، ده - بیست سال قبل (1)، نماز می‌خواندم که بویی آمد که نه بوی گلاب بود و نه بوی عطر. بوی عجیبی می‌آمد. وقتی به کسی که اهل این راه بود گفتم، گفت: آری، بوی بهشت از پانصد سال راه هم می آید! یعنی هنوز ممکن است پانصد سال راه تا بهشت داشته باشی، غرور پیدا مکن که به جایی رسیده‌ای! هنوز تا بهشت پانصد سال فاصله است. حرف به موقع و بجایی است: چون انسان تا یک بویی، بوی علم، بوی ایمان به مشامش رسید می‌گوید: بله، همه چیز درست شد. در، باز شد و چشم و گوشم باز شد. می‌گویند: نه آقا، هنوز پانصد سال فاصله‌داری و خیلی کار دارد تا برسی. (1) احتمالا در حدود سنه ی 50 شمسی @haerishirazi
✅آیت الله حائری شیرازی در عیادت از طلبه ی ناهی از منکر، شهید علی خلیلی (رحمه الله علیه): انسان زمانی که با خداوند ملاقات می کند باید بتواند سرش را بالا کند. خیلی از بزرگان آرزو داشتند در راه اسلام یک بخورند اما این توفیق نصیبشان نشد. پدر بنده همیشه ناراحت بود که چرا ما یک سیلی، یا فحش در راه اسلام نخورده ایم. @haerishirazi
❓سؤال: من و شوهرم همدیگر را دوست داریم اما گاهی شوهر من در رفت و آمد پدر و مادر و برادر و خواهرهای من سخت می‌گیرد؛ تکلیف چیست؟ ✅ پاسخ آیت الله حائری شیرازی: من به خانم این توصیه را می‌کنم: قبل از اینکه با شوهرت ازدواج کنی، یک روابطی با پدر و مادر خود داشت، یک عباداتی می‌کرده، یک رابطه‌ای با خدا داشت. خانم؛ سعی کن این رابطه ای که شوهرت قبل از اینکه با تو آشنا بشود، با خدا داشت، این را بیشتر کن؛ بعد اگر شوهر شما نسبت به شما سرد شد، بگو خدایا! من رابطۀ او را با تو حفظ کردم تو هم رابطه من را با او حفظ کن؛ خدا می‌آید در میدان و همین کار را می‌کند. به مرد هم توصیه می‌کنم: این همسر شما قبل از اینکه همسر شما باشد، یک تعهداتی داشته است، یک خدماتی داشته است، یک نماز و روزه‌ای داشته است، مثلاً می رفته برای پدر و مادرش نان می پخته یا خیاطی می کرده، خدمت می کرده. یا در ارحامش صله رحمی می کرده، کمکی می کرده. نگو حالا که شوهر کردی دیگر حق نداری آن جا بروی، حق نداری مثلاً یک چیزی در راه خدا بدهی. سعی کن او در خانۀ شما بهتر بشود؛ حالا خدا او را به تو داده. اگر رابطه‌اش را با خدا بهتر کنی؛ بعداً وقتی که مهر او نسبت به شما سرد شد، بگو: خدایا! این دیگر نوبت تو است؛ خدا هم می‌گوید: انجام می‌دهم. نتیجه این می شود که: زنی که قهر کرده است، با پای خودش به خانه برمی گردد؛ چرا؟ چون می‌گوید خدایا! من رابطه او را با تو بهتر کرده‌ام، تو رابطه او را با من بهتر کن. شوهر وقتی همسرش به دستش رسید بگوید که خدایا این همسر را تو به من دادی، اگر تا حالا یک کارهایی برای تو می کرده، من سهم تو را ضایع نمی کنم. اما بسیاری از مردها می گویند: خیری که در خانه روا است در مسجد حرام است! قبلاً که برای مادرت کار می‌کردی، الان دیگر نباید انجام بدهی؛ خب این درست نیست؛ آن‌ها حقوقی نسبت به او دارند. بعضی مردها، اسلامیت و تدین زنشان را بهتر نمی‌کنند، آنوقت انتظار دارند خدا رابطه‌شان را بهتر کند! رابطه همسرتان را با خدا بهتر کنید تا خدا رابطه شما را با او بهتر می‌کند. رابطهٔ شما و همسرتان مثل طبقه دوم است؛ اما رابطه شما و همسرتان با خدا، طبقه اول است. در نقشه ساختمانی، طقبه دوم را روی طبقه اول می‌گذارند. شما سعی کنید پیوندتان با هم بر مبنای پیوندتان با خدا باشد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸می خواهد بیاید سراغ خودت!🔸 ببینید، قرآن می فرماید: (إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ) شیطان همیشه می خواهد در ذهن تو بکند. هر وقت دیدی فحشا و منکرات را در نظرت عمومیّت داد، بدان می خواهد بیاید سراغ خودت! می‌خواهد عادی‌سازی برایت بکند که آخرش بگوید هرچه سر همه آمد، سر تو هم می‌آید؛ خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو؛ هدفش این است. آیه «إنّ الّذین یحبّون أن تشیع الفاحشة فی الّذین ءامنوا» را [فقط مربوط] به بیرون [از خودت] نگیر؛ درباره شیطان هم فکر کن که او می‌آید در ذهن من و جامعه را خراب جلوه می دهد تا من خراب بشوم. وقتی داری دقّت می کنی که خرابی‌های جامعه را ببینی، بدان که شیطان تشویقت می‌کند. وقتی که دیدی همه خراب اند، بعد [به تو] می‌گوید حالا تو می توانی جان سالم در ببری از این شرایط؟ مأیوست می‌خواهد بکند. @haerishirazi