🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸آفت اصلی مردم، ضعف آگاهی است نه ضعف تنسّک🔸
آفت [اصلی] مردم، ضعف آگاهی آنهاست اما آفت علما، بی اطلاعی نیست؛ بلکه فسق آنهاست. در روایات داریم که دو گروه، کمرم را شکستند: عالم متهتک و جاهل متنسک.
تنزلِ «تنسّک» و «تقدس» در مردم، خطر نیست؛ تنزل «آگاهی» خطر است! یعنی شیطان اگر خواست مردم را ضایع کند از راه شکستن «تنسّک» آنها وارد نمی شود؛ از راه «جهالت» آنها وارد می شود. هرکس یک آفتی دارد . شیطان، متنسک و مقدس را به این که عوضی بفهمد تشویق می کند تا دستش را بگذارد در دست یک عالم متهتک.
* تنسک= انجام عبادات، پایبندی به شریعت
@haerishirazi
در شب و روز جمعه و جهت عرض ارادت، نثار امام زمان علیه السلام صلواتی اهدا کنیم، فاتحهای بخوانیم و ارواح همۀ مومنین و مومنات بخصوص آیت الله حائری شیرازی را نیز در ثواب آن شریک نماییم.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تا دیر نشده، هر کاری میتوانید برای ظهور بکنید🔸
هر کاری که به ذهنتان میآید در این دوره و زمانه، تا ظهور نشده بکنید. جلوترها نگران این بودیم که بمیریم [درحالیکه] ظهور نشده؛ حالا نگرانیم بمانیم [درحالیکه] ظهور شده [باشد] ! چون بعد، [امام زمان علیه السلام] از ما میپرسد که وقتی من نبودم شما چکار کردید؟ چه چیزی به ایشان بگویم؟
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸گناه، عامل کم همتی🔸
برخی اعمال، #همت انسان را کم میکند.
وقتی انسان برای خودش کار کند، همتش پایین میآید.
وقتی انسان ظلم کرد، تعدی کرد، رشوه خورد، دروغ گفت، به خاطر داشتن این اعمال، دیگر در او همت رشد نمیکند.
#معصیت موجب میشود که #بال_عقابی انسان، #بال_مگسی بشود. بال مگسی که شد، قفس دیگر برایش بزرگ میشود. معصیتهای انسان است که انسان را توی قفس میکند.
پس اگر انسان بخواهد همتش بلند بشود باید معاصی را ترک بکند. #حلالیت بطلبد. باید #استغفار بکند باید از گناه شستشو بشود. چون این گناه موجب میشود که انسان دل و همت و بال پروازش کوچک بشود. انسان در نتیجهی معصیت بالش میشکند و پرو بالش میریزد، پر و بالش که ریخت بال مگسی پیدا میکند.
بال مگسی که پیدا کرد، قفس برای پرواز او کافی است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸همه مردم با حنجره خودشان #اذان بگویند تا سکوت شکسته شود/ لزوم تعیین روزی به عنوان روز اذان🔸
مقام معظم رهبری فرمودند #با_حنجره اذان بگویید. نه اینکه بلندگو یک نوار بگذارد و اذان بگوید. نه. [اذان گفتن با حنجره باعث می شود که] انسان خودش ساخته شود. اذان یکی از اثراتش این است که انسان را می سازد.
وقتی یک چیزی تعطیل بشود و ترک بشود، آرام، آرام اگر کسی هم بخواهد انجام بدهد ممکن است با نظر تعجب و تردید به آن نگاه بکنند. طبیعتاً باید این حالت تعجب از اذان گفتن در ملاء عام برطرف شود. بزرگترها، کوچکترها، همه اذان بگویند. باید [سکوت شکسته بشود]. [خوب است] برای اینکه سکوت شکسته بشود، یک روز را به عنوان #روز_اذان انتخاب کنند.
برادران صدا و سیما روی این روز کار کنند و این برنامه را ترویج و ترغیب کنند. مسئول ها هر کدام در حوزه ی مسئولیت خودشان [اذان بگویند و آن را ترویج کنند]. این کار را هر کسی در آن روز انجام بدهد تا این مسأله ان شاء الله احیاء بشود.
#اذان
@haerishirazi
✅ آیتالله سید محمد فقیه:
آیتالله حائری شیرازی یک بار به من فرمودند:
«من در عالم خواب #سوره_یوسف را حفظ شدم!»
@haerishirazi
آدرس کانال آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه در پیام رسان های ایرانی:
🔸 ایتا: http://eitaa.com/haerishirazi
🔸 بله: http://ble.im/haerishirazi
🔸 سروش: http://sapp.ir/haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
من یک استاد اخلاقی داشتم. یک وقتی به من گفت که شما اگر چیزی بپرسی من برایت می گویم. به او گفتم «این چطور آدمی هست؟» اما اسم کسی را نبردم! مکثی کرد، بعد گفت: «این در دستگاه امام حسین علیه السلام جایگاه داشت». من، پدرم در ذهنم بود و او خصوصیات پدرم را گفت.
بعد [در ذهنم] توجه کردم به مادرم و گفتم: «این چطور است؟» نه گفتم مادرم هست [و] نه چیز دیگری گفتم. گفت: آن اولی که گفتی ها، این دومی، پشت سر او یک سینه مالی کرده [است]، یعنی خودش را سعی کرده به او برساند.
مادرم سینه اش آسم گرفت و چندین سال اینطوری بود تا از دنیا رفت. یعنی سینه مالی اش را به خاطر تبعیت از او (پدرم) گرفته بود. یعنی چون خواسته اند [مقام] مادرم را به او (پدرم) برسانند تا در آخرت پیش همدیگر باشند لذا پشت سر او یک سینه مالی کرده بود.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸آقای صفائی حائری، جامع مطهری و شریعتی بود🔸
ویژگی آقای صفایی [حائری] این بود که هم اندیشههایش جایگاه سالمی داشت و هم روش او روش مؤثری بود.
متأسفانه برخی از اندیشمندان ما «محتوا» داشتند، ولی «فرم» نداشتند و برخی بالعکس بودند.
دکتر شریعتی در «فرم بیان» و ورود به مطالب و انتخاب واژهها خوب بود؛ ولی در «محتوا» خوب نبود و اسلام شناس نبود. استاد مطهری در «محکمبودن اندیشه»، کمنظیر بود؛ اما «فرم» او به اندازه محتوایش خوب نبود.
من وقتی کتاب غدیر آقای صفایی (عین-صاد) را خواندم، در حاشیه آن نوشتم: «قدر این نویسنده، شناخته نشده است. او محتوای شهید مطهری را دارد و روش بیان شریعتی را»
آقای صفایی شناخته نشد. من اگر در مروری که در چند تا از کتابهایشان داشتم ضعف اندیشه دیده بودم، ایشان را ترویج نمی کردم.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸استاد اخلاق باید مجتهد باشد🔸
آقای دولابی برای من برنامه های زیادی گذاشت و وقت زیادی صرف من کرد و من را همراه خودش به دامان طبیعت می برد و با من صحبت می کرد، وقتی هم که در تهران بودند، در جلسه ای از ایشان گله کرده بودند، که چرا شما از میان همه مستمعین، بیشتر به این جوان توجه دارید و خطاب بیشتر به اوست، در حالی که علما و بزرگان در جلسه حضور دارند.
[با همه ی این احوال] آقای دولابی، رفیق ما بود. آقای بهجت استاد ماست و بین رفیق و استاد، فرق است، زیرا استاد اخلاق، باید مجتهد باشد. امام قدس سره استاد بود و کسی که جای رفیق و استاد را جا بجا کند، ضرر می کند. آقای دولابی دل کنده بود و سیر داشت اما ایشان رفیق ما بود.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸عطر باد صبا🔸
حافظ در یک بیت معنای بلندی را بازگو کرده که برای خیلی از ما فهم آن آسان نیست و بلکه ممکن نیست، می گوید:
کس ندیده است ز مشک ختن و نافه ی چین
آنچه من هر سحر از باد صبا می بینم
حلالش باد! می گوید: من عطری از این باد صبا استشمام می کنم که کسی از مشک ختن و نافه ی چین ندیده است. حال، تو بگو اینها در اسلام نیست! اگر انکار کردی، برای اسلام بهتر میشود؟ بگو این بوها نیست و بگو همه اش خیالات است!!
همین حرم که می روید غیر از عطری که به آن میزنند و گلابی که میپاشند، عطر دیگری هم دارد. در همین صحن حرم امام رضا (علیه السلام)، ده - بیست سال قبل (1)، نماز میخواندم که بویی آمد که نه بوی گلاب بود و نه بوی عطر. بوی عجیبی میآمد. وقتی به کسی که اهل این راه بود گفتم، گفت: آری، بوی بهشت از پانصد سال راه هم می آید! یعنی هنوز ممکن است پانصد سال راه تا بهشت داشته باشی، غرور پیدا مکن که به جایی رسیدهای! هنوز تا بهشت پانصد سال فاصله است. حرف به موقع و بجایی است: چون انسان تا یک بویی، بوی علم، بوی ایمان به مشامش رسید میگوید: بله، همه چیز درست شد. در، باز شد و چشم و گوشم باز شد. میگویند: نه آقا، هنوز پانصد سال فاصلهداری و خیلی کار دارد تا برسی.
(1) احتمالا در حدود سنه ی 50 شمسی
@haerishirazi
✅آیت الله حائری شیرازی در عیادت از طلبه ی ناهی از منکر، شهید علی خلیلی (رحمه الله علیه):
انسان زمانی که با خداوند ملاقات می کند باید بتواند سرش را بالا کند. خیلی از بزرگان آرزو داشتند در راه اسلام یک #سیلی بخورند اما این توفیق نصیبشان نشد.
پدر بنده همیشه ناراحت بود که چرا ما یک سیلی، یا فحش در راه اسلام نخورده ایم.
@haerishirazi
❓سؤال:
من و شوهرم همدیگر را دوست داریم اما گاهی شوهر من در رفت و آمد پدر و مادر و برادر و خواهرهای من سخت میگیرد؛ تکلیف چیست؟
✅ پاسخ آیت الله حائری شیرازی:
من به خانم این توصیه را میکنم: قبل از اینکه با شوهرت ازدواج کنی، یک روابطی با پدر و مادر خود داشت، یک عباداتی میکرده، یک رابطهای با خدا داشت. خانم؛ سعی کن این رابطه ای که شوهرت قبل از اینکه با تو آشنا بشود، با خدا داشت، این را بیشتر کن؛ بعد اگر شوهر شما نسبت به شما سرد شد، بگو خدایا! من رابطۀ او را با تو حفظ کردم تو هم رابطه من را با او حفظ کن؛ خدا میآید در میدان و همین کار را میکند.
به مرد هم توصیه میکنم: این همسر شما قبل از اینکه همسر شما باشد، یک تعهداتی داشته است، یک خدماتی داشته است، یک نماز و روزهای داشته است، مثلاً می رفته برای پدر و مادرش نان می پخته یا خیاطی می کرده، خدمت می کرده. یا در ارحامش صله رحمی می کرده، کمکی می کرده. نگو حالا که شوهر کردی دیگر حق نداری آن جا بروی، حق نداری مثلاً یک چیزی در راه خدا بدهی. سعی کن او در خانۀ شما بهتر بشود؛ حالا خدا او را به تو داده. اگر رابطهاش را با خدا بهتر کنی؛ بعداً وقتی که مهر او نسبت به شما سرد شد، بگو: خدایا! این دیگر نوبت تو است؛ خدا هم میگوید: انجام میدهم. نتیجه این می شود که: زنی که قهر کرده است، با پای خودش به خانه برمی گردد؛ چرا؟ چون میگوید خدایا! من رابطه او را با تو بهتر کردهام، تو رابطه او را با من بهتر کن.
شوهر وقتی همسرش به دستش رسید بگوید که خدایا این همسر را تو به من دادی، اگر تا حالا یک کارهایی برای تو می کرده، من سهم تو را ضایع نمی کنم. اما بسیاری از مردها می گویند: خیری که در خانه روا است در مسجد حرام است! قبلاً که برای مادرت کار میکردی، الان دیگر نباید انجام بدهی؛ خب این درست نیست؛ آنها حقوقی نسبت به او دارند. بعضی مردها، اسلامیت و تدین زنشان را بهتر نمیکنند، آنوقت انتظار دارند خدا رابطهشان را بهتر کند! رابطه همسرتان را با خدا بهتر کنید تا خدا رابطه شما را با او بهتر میکند.
رابطهٔ شما و همسرتان مثل طبقه دوم است؛ اما رابطه شما و همسرتان با خدا، طبقه اول است. در نقشه ساختمانی، طقبه دوم را روی طبقه اول میگذارند. شما سعی کنید پیوندتان با هم بر مبنای پیوندتان با خدا باشد.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸می خواهد بیاید سراغ خودت!🔸
ببینید، قرآن می فرماید: (إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ)
شیطان همیشه می خواهد در ذهن تو #اشاعه_فحشا بکند. هر وقت دیدی فحشا و منکرات را در نظرت عمومیّت داد، بدان می خواهد بیاید سراغ خودت! میخواهد عادیسازی برایت بکند که آخرش بگوید هرچه سر همه آمد، سر تو هم میآید؛ خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو؛ هدفش این است.
آیه «إنّ الّذین یحبّون أن تشیع الفاحشة فی الّذین ءامنوا» را [فقط مربوط] به بیرون [از خودت] نگیر؛ درباره شیطان هم فکر کن که او میآید در ذهن من و جامعه را خراب جلوه می دهد تا من خراب بشوم.
وقتی داری دقّت می کنی که خرابیهای جامعه را ببینی، بدان که شیطان تشویقت میکند. وقتی که دیدی همه خراب اند، بعد [به تو] میگوید حالا تو می توانی جان سالم در ببری از این شرایط؟ مأیوست میخواهد بکند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸یکی از اساتید اخلاق من، کافر بود!🔸
تازه آمده بودم قم و دنبال معلم اخلاق میگشتم. از خدا خواسته بودم یک #استاد_اخلاقی نصیبم کند. رفتم میدان آستانه، یک کیوسکی بود آنجا که کتاب ها را کیلویی می فروختند. من دیدم ارزان است، چند کیلو از این کتاب ها خریدم. آنچه از خدا می خواستم در این کتاب ها بود! داخل این کتاب ها کتاب زنبور عسل #موریس_مترلینگ بود.
شالوده ریزی توحید ما را همین موریس مترلینگ کرد. ما به وسیلهٔ کافر موحد شدیم! من یکی از اساتید اخلاقم آقای موریس مترلینگ است! موریس مترلینگ کافر است. حتی مسیحی هم نیست. اگر خدا بخواهد کسی را هدایت کند با کافر موحدش میکند. اگر هم بخواهد خراب بشود با یک موحد کافرش میکند. همان طوری که شاگردهای بعضی موحدها کافر میشوند شاگردهای بعضی کافرها هم موحد میشوند.
بچههای خود را وقتی میخواهید با دین آشنا کنید با #خلقت آشنا کنید. وقت خود را مدیریت کنید. چرا انسان لذت نبرد از این که یک فیلم مستند نگاه کند؟ تلویزیون وقتی فیلم مستند میگذارد، از آن میتوانید نسخه برداری کنید و منتقل کنید در حافظهٔ دستگاه. بعد هر وقت که مشکلاتی، #شبهاتی پیش آمد، این فیلمها را بنشینید نگاه کنید. نجوم را برای نجوم نبینید برای #خداشناسی ببینید. فیزیولوژی را برای طب و پزشکی نبینید، برای خداشناسی ببینید. گیاهشناسی را برای خداشناسی ببین.
@haerishirazi
💬 نظرات شما:
من با معرفی دوست خوبمون [کتاب] #تعلق رو گرفتم و خوندم. خیلی لذت بردم. یه سری از گره های ذهن آدم رو باز میکنه. واقعاً مثل یه چراغی که تو تاریکی روشن می کنید فکر رو روشن میکنه و چیزهایی رو به آدم نشون میده.
👈 جهت تهیۀ آثار آیت الله حائری شیرازی به #کانال_حکمت ناب مراجعه فرمایید: http://eitaa.com/joinchat/467468307Cba7eb31bd2
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸علوم انسانی، رساله ی عملیه است🔸
آیا قبول دارید علوم انسانی هم رساله اند یا نه؟ سوال من این است؛ علوم انسانی رساله هست یا نیست؟
این رساله عملیه است که از اروپا می آید و در داخل شما اسمش را می گذارید کتاب جامعه شناسی و فکر و خیالتان راحت می شود! نخیر، اینها رساله عملیه هستند.
بانکداریتان علم بانکداری است یا رساله عملیه بانکداری؟ شما رساله ها را آرمِ علم زده اید و نفس این عمل اشتباه است. رساله که علم نیست. رساله فتوی است و علوم انسانی هم صد در صد فتوی است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸دو نوع عبادت🔸
جریان سجده بر آدم، #اساس_عبادت را برای انسان روشن می کند. در مورد عباداتی که انجام می دهی، ببین از نوع سجده بر آدم است یا از نوع شش هزار سال است؟ اگر از نوع عبادت شش هزار ساله است، روی آن قضاوت نکن! هر وقت پشت سرش یک عبادت از نوع سجده بر آدم دیدی، خدا را شکر کن.
همیشه وقتی یک مقدار عبادت از نوع #شش_هزار_سال کردی، منتظر یک عبادت از نوع #سجده_بر_آدم هم در زندگی ات باش. هر کسی آن عبادت را کرده، حتماً پشت سرش اینچنین امتحانی میآید.
#قواعد_سلوک
@haerishirazi
💬 نظرات شما:
قبلا با افکار عمیق ایشون تا حدودی آشنا بودم ولی باور کنید الان که کتاب #مربی_و_تربیت رو میخونم #نمیتونم_کتاب_رو_کنار_بذارم.
👈 جهت تهیۀ آثار آیت الله حائری شیرازی به #کانال_حکمت ناب مراجعه فرمایید: http://eitaa.com/joinchat/467468307Cba7eb31bd2
@haerishirazi
🎉🌸 ان شاء الله در سال جاری، #خبرهای_خوشی از انتشار کتاب های جدید آیت الله حائری شیرازی خواهید شنید.
تعدادی از #مهمترین کتاب های ایشان امسال به چاپ خواهند رسید.
پروژه ی سنگینی است. به #دعای_خیر همه ی عزیزان احتیاج مبرم داریم.
@haerishirazi
🔸و همچنین بر شما !!🔸
📝#خاطره حجه الاسلام محمد انجوی نژاد از آیت الله حائری شیرازی به مناسبت عید سعید قربان
خاطره ای از مرحوم آیت الله حائری شیرازی دارم که مناسب #عید_قربان است:
عید قربان سال 90 بود. به شوخی برای دوستان پیامکی با این عبارت آماده کردم:
عید قربان را به شما و بقیه گوسفندان عالم تسلیت عرض می کنم!!
در حال ارسال بودم. رسیدم به اسم حائری. به نیّتِ علی حائری_فرزند آیت الله_ ارسال کردم و تا ارسال شد، دیدم برای موبایل خود آیت الله حائری فرستادم !!!!
لحظه ای قفل کردم. عرق روی پیشانیم نشست. دستم داشت می لرزید.
بعدش فکر کردم که خب ایشان پیامک نمی خوانند، خوب است زنگ بزنم به علی و بگویم:
من این اشتباه را کردم بدو برو گوشی بابا را بردار پاکش کن! خوشحال شدم از این فکرِ بکر،
تا آمدم شماره بگیرم دیدم پیامک آمد از خود آقا!
جواب داده بودند:
و هم چنین بر شما!
خدا درجاتشان را متعالی کند. هیچ وقت به رویم نیاوردند!
منبع: (کانال رهپویان وصال)
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه🔹
🔸داستان های قرآن، داستان «انسان» هستند🔸
راه آموزش قرآن اين است که انسان، کلّ جريان انسانیت را در يک داستان قرآن مطالعه کند. اگر هر کس اين چنين به قرآن نگاه کند قرآن براي او هدايت کننده است.
محی الدین عربی مسائل را در ارتباط با «عقل» و «نفس» می بیند. از این جهت در ذیل آیه ی «قالَ یا بُنَیَّ إِنِّی أَرى فِی الْمَنامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ ...» می گوید: : «اذ قال ابراهیم العقل لاسماعیل النفس». این تفسیر کسی است که انسان را با حدود قرآنی میشناسد.
مرحوم شهید مطهری می گوید: این، «تفسیر به رأی» است. تأویل است.
نه! در این مورد، حق با محی الدین است. بیخود نیست امام در نامه به گورباچف اسم محی الدین را می برد. دیدید حضرت امام در تفسیری که میفرمود، در همان جلسۀ اول از محیالدین عربی یاد کرد؟ امام هرجا نگاه کنید همه ی تکیه اش بر اسلام و انسان بود. [همیشه] می گفت: اسلامی، انسانی. همیشه بین این دو عطف می کرد. محی الدین هم در مسائل همهاش روی «انسان» تکیه می کند که انسان این است، انسان آن است.
اگر انسان بتواند دقیق بفهمد که قران دربارۀ «خصوصیات انسان» صحبت می کند، آن وقت می بیند که چه قدر مطالب قرآن پربار میشود! چه قدر مطالب، عام می شود! چقد خود انسان در فهم مسائل اسلامی از زندان این تعلقات درمی آید! [اینکه قرآن این قصه ها را بیان می کند،] بهانهاش است. به این بهانه می خواهد «انسان» را شرح بدهد و چیزی دربارة «انسان» بگوید. این نه تفسیر به رأی است، نه تفسیر بمالا یرضی صاحبه است و نه انحراف در مسئله است. فقط این است که انسان التفات پیدا کند به ایماها و اشارههای قرآن. قصه های قرآن، قصه همه انسان ها در تمام زمان ها و در تمام مکان هاست. از دید محی الدین، هدف قرآن، قصه و «اساطیر اولین» نیست. هدف قرآن، تذکره و بیدار کردن است.
سعدی مثل محی الدین است. چه زیبا بیان می کند:
ما کشته نفسیم و بس آوخ که برآید
از ما به قیامت که چرا نفس نکشتیم
محی الدین، مسئله را در «انسان» می بیند و این دیدگاه صحیحی است. یعنی وقتی ابراهیم مطرح می شود، در واقع همه انسان ها مطرح می شوند و ابراهیم، مظهر عقل و فطرت انسانی است. ایشان در آیه ی «إذ قال ابراهیم» تفسیر میکند به: «اذ قال ابراهیم العقل لاسماعیل النفس». آیه، دربارۀ آنچه ابراهیم کرده است صحبت میکند؛ اما ایشان اینگونه معنی میکند که ابراهیمِ عقل به اسماعیلِ نفس گفت: من تو را ذبح میکنم. اسماعیل گفت: پدر، انجام بده آنچه به آن مأموری، من را از صابران خواهی یافت. لطافت کار محیالدین اینجاست که میگوید مردم فکر میکنند که ابراهیم فرزند خودش را سر میبرد و میدانید که خدای تعالی قبل از اینکه فرزند را ذبح کند، به او گفت: ابراهیم، مأموریتت را انجام دادی و از ذبح اسماعیل معاف شدی. محیالدین میگوید: ذبح صورت گرفت اما شما نفهمیدید؛ چون در آیه میگوید:
وَنَادَیْنَاهُ أَنْ یَا إِبْرَاهِیمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا
ما ندا کردیم به ابراهیم، ابراهیم آن رؤیا و مأموریت را تصدیق کرد و انجام شد.
ابراهیم در خواب دیده بود که فرزندش را ذبح میکند، درصورتیکه دستور یافت کار را متوقف کند و اگر کار متوقف شده باشد، ذبحی صورت نگرفته است [و رؤیای او هم تصدیق نشده]. محیالدین میگوید: ذبحی صورت گرفت و شما نفهمیدید! آن چیزی که بنا بود ذبح شود، ذبح شد و آن تعلقاتش بوده است. قرار نبود که خون اسماعیل ریخته شود؛ بلکه بنا بود ابراهیم «آزاد» شود. هدف این بود که ابراهیم با اطاعتی که از فرمان الهی میکند، از تمام علاقهها و تعلقات خود که در اسماعیل تبلور پیدا کرده بود، آزاد شود. قرآن درست میگوید که گفت:...قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا : ذبح انجام شد. ذبح این بود که ابراهیم تعلقات خود را ذبح کند و کرد. وقتی ابراهیم کارد را بر گلوی اسماعیل میکشد، کارد را بر تمام روابط خود با اسماعیل میکشد؛ کارد را بر تعلقات خودش میکشد. ازاینجهت قرآن اینگونه بیان میکند: فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِینِ: وقتی «هر دو»، هم پدر و هم پسر تسلیم شدند ...
میگوید: شما فکر کردید ما گفتیم بکش و بعد دلمان نیامد و گفتیم نکش و کار را نیمهتمام رها کردیم؟ دستوری دادیم و آن امر را انجامنشده نسخ کردیم؟ شما متوجه نشدید آنچه بنا بود کشته شود، کشته شد. ابراهیم آزاد شد. اسماعیل از تعلق به خود آزاد شد. ابراهیم از تعلق به اسماعیل آزاد شد. ازاینجهت در «اذ قال ابراهیم لاسماعیل» میگوید: «اذ قال ابراهیم العقل لاسماعیل النفس...» که اسماعیل جنبۀ تعلقی ابراهیم است. آنکه یک مقدار انسان را شناخته است، وقتی میخواهد آیات را تفسیر کند، متوجه این لطافتها میشود؛ یعنی قرآن برای این فرد مزۀ دیگری دارد، معنی دیگر و رسایی دیگری دارد.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
من به عزیزان عرض می کنم بچه تان وقتی می خواهد طلبه شود راهش را نزنید. به مادر ها توصیه می کنم این راه را حفظ کنید.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸کم توجهی به مستحبات به بهانۀ اهمیت واجبات، از فریب های شیطان است / مستحبات است که انسان را به انجام واجبات می کشاند🔸
معنای مستحب، «شد شد، نشد نشد» نیست! گاهی بریدن از مستحب، باعث سقوط انسان میشود و گاهی فعل مستحب باعث تداوم وظایف دینی [واجب] میشود. گاهی شیطان ذهنیتی برای انسان ایجاد میکند که باید فقط به واجباتش بپردازد. حتی اگر واجبات را مانند مغز بگیریم و مستحبات را همچون پوست فرض کنیم ـ که کمترین فرض است ـ باز هم پوست است که مغز را حفظ میکند؛ مانند بادام و گندم که پوستشان بسیاری از آفات را از آنها دفع میکند.
عمل مستحبی گاهی رشتۀ ارتباط انسان با خداست و وقتی این رشته پاره شد، همهچیز فرو میریزد. برای مثال، روضه و گریه مستحب است؛ اما انجام ندادن همین نوع مستحبات، سبب بریده شدن انسان از رشتههای واجب زندگی میشود.
@haerishirazi