eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
73.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
326 ویدیو
632 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید] نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi شماره تماس: 09195194676 کانال صوتی: @haerishirazi_mp3
مشاهده در ایتا
دانلود
Channel13.jpg
395.3K
تصویر جهت استفاده در وضعیت (استاتوس) واتساپ و استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چاه عمیق🔸 اینکه حکومت امام زمان علیه‌السلام عقب می‌افتد علتش این است کسانی که می‌خواهند با حضرت کار کنند، باید فطرتشان بسیار قوی باشد و این مسئلۀ مشکلی است. اگر بخواهیم از زمین آبی برداریم که بسیار زلال باشد، باید چاهی بسیار عمیق حفر کنیم. ممکن است ما در زندگی در جایی به آب برسیم، اما چون این آب‌ها سطحی است، زود تمام می‌شود. حکومت‌هایی که می‌آیند و می‌روند، مانند آب‌های سطحی هستند؛ نه بهداشتی‌اند و نه خوردنی. آبی که به درد خوردن می‌خورد با حفر چاه عمیق به‌دست می‌آید. حکومت حضرت به این دلیل عقب می‌افتد که می‌خواهد این حکومت از اعماق وجود انسان‌ها نشئت بگیرد و به زور اسلحه نباشد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸امام، روشنایی بخش امت🔸 اگر چراغی را در جایی بگذارید و صدها هزار آیینه در اطرافش نصب کنید، صدها هزار چراغ می‌بینید و نور از هر طرف به‌سوی شما می‌بارد. در حرم امامزاده‌ها که آیینه‌کاری می‌کنند، دیده‌اید که یک چراغ، هزاران چراغ دیده می‌شود، و یک چراغ که در آنجا روشن می‌کنند، آن فضا را به‌شدت روشن می‌کند؛ چون این آیینه‌کاری، نور آن چراغ را منعکس می‌کند. امت به‌منزلۀ آیینه‌کاری، و امام چراغ در وسط است. اگر امام باشد و امت نباشد، مانند آن است که چراغی در کنار دیوارهای تاریکی قرار گرفته باشد. اگر امت باشد، ولی امام نداشته باشد، مثل آن است که در حرم امامزاده‌ای چراغ روشن نباشد. آیینه‌کاری هست، اما چراغ ندارد و همه‌جا تاریک است. تحولی که در این امت پیدا شد، درنتیجۀ آشنایی با امام خمینی(ره) بود. @haerishirazi
استاتوس-23.jpg
478.4K
فایل وضعیت (استاتوس) واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸کنترل زبان در حال خشم🔸 انسان وقتی‌که غضبناک و خشمگین است، بر خودش مسلط نیست. این زبان، بلندگوی دل است. میکروفونِ مسجد را دست دیوانه نمی‌دهند که هرچه خواست بگوید! انسان در حال غضب و شهوت، دیوانه می‌شود. بهتر است در آن حالت، صحبت نکند. @haerishirazi
استاتوس-24.jpg
799.7K
فایل وضعیت (استاتوس) واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تفاوت کمال طلبی و ریاست طلبی🔸 انسان‌ها در وادی رسیدن به کمال با هم دشمنی ندارند؛ ازاین‌رو در راه نیل به کمال با هم به تعارض نمی‌رسند. کمال هر کس کمک به کمال دیگری است، نه مانع آن. کمال، مانند است. بهداشت هر کس نه‌تنها با بهداشت دیگری منافات ندارد، بلکه لازم و ملزوم یکدیگرند. اگر در یک شهر، همه بهداشت را رعایت کنند، بیماری کمتر می‌شود. اما ریاست این‌طور نیست! ریاست دنیا مثل است؛ اگر در بازی فوتبال، توپ زیر پای یکی رفت، معنی‌اش این است که از زیر پای حریفان خارج شده است. @haerishirazi
استاتوس-25.jpg
757.9K
فایل وضعیت (استاتوس) واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
10297_S1_01.mp3
2.11M
🔊 بشنوید | وفات حضرت ام البنین (س) روضه آیت الله حائری شیرازی @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اول «مقلّد» شده بود بعد «مجاهد»!🔸 امام زین العابدین (علیه السلام) به سفر حجّی می‌رفت. کسی به ایشان رسید و گفت «یا علی بن الحسین! تَرَكْتَ اَلْجِهَادَ وَ صُعُوبَتَهُ وَ أَقْبَلْتَ عَلَى اَلْحَجِّ وَ لِينِهِ؟»: جهاد و جنگ را چون دردسر داشت رها کردی و رو به حجِ کم زحمت آوردی؟ آن عبادت پرزحمت را رها کردی و این عبادت آسان را گرفتی؟! در حالی که خداوند فرموده «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ... وَ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» آیات قرآن در مورد ثواب و اهمیت جهاد را به رخ حضرت می‌کشید! حضرت فرمود: «خب بفرمایید ادامه دهید!» یعنی این آیه را که خواندی، آیه بعدیش را هم بخوان! آیه بعدی را خواند: «التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ». وقتی به رسید، حضرت اشاره کرد و فرمود: «هاهنا»: «همینجا»! اینها حافظ [و رعایت کنندۀ] حدود الهی هستند. هر وقت ما دیدیم جهاد تحت امر کسانی است که این صفات را دارند، ما حج را رها می‌کنیم و می‌آییم در جهاد. هر وقت دیدیم که جهاد را کسانی دارند اداره می‌کنند که این صفات را ندارند، «تائبون» و «عابدون» و «سائحون» و «راکعون» و «ساجدون» و این‌ها نیستند، «حافظون لحدود الله» نیستند، ما جهاد را رها می‌کنیم و می‌آییم سراغ حج! قبل از انقلاب، دو عده مبارزه می‌کردند و با شاه مخالف بودند و فعالیت سیاسی می کردند. یک عده از همانهایی که آن وقت با شاه مبارزه می‌کردند، الان شده‌اند از منافقین! نماز هم می‌خواندند، اما سر از منافقین در آوردند. یک عدۀ دیگر هم الآن یا به شهادت رسیده اند یا در قلب مبارزات هستند. چطور شد که یکی شد و یکی شد ؟ او که به مقام شهادت رسید، فعالیت سیاسی‌اش را در تحت لوای کسی انجام می داد که «و الحافظون لحدود الله» بود؛ با چنین کسی کار می‌کرد؛ با امام کار می‌کرد؛ طبق تقلیدش کار می‌کرد. اول شده بود، بعد . اول تقلید از امام کرده بود و روی تقلید از امام، مبارزه می‌کرد. آن کسی هم که افتاد در آن خط، تحت لوای کسی بود که «حافظون لحدود الله» نبود. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸سلام، وسعت بخش زندگی🔸 سلام یک نوع است. وقتی شما به طرف می‌گویی: «سلامٌ علیکم» او هم به شما می‌گوید: «علیکم السلام» مانند این است که دری باز شده و دوتا خانه به هم راه پیدا کرده‌اند. اگر دیوار بین دو خانۀ مجاور را بردارند، حیاطش دوبرابر می‌شود، چون هر دو احساس می‌کنند دویست متر به چهار‌صد متر تبدیل شده و فضا بازتر گشته است. وقتی می‌گویید: «سلامٌ علیکم» مانند این است که نصف دیوار را خراب کرده‌اید؛ او نیز با «علیکم السلام» نصف دیگر دیوار را خراب کرده و دیوار وسط از بین رفته، و فضایی وسیع پدید آمده است. انسان‌ها به‌وسیلۀ سلام کردن حجاب‌هایی را که در بینشان قرار داده است، برمی‌دارند. @haerishirazi
استاتوس-26.jpg
612.8K
فایل وضعیت (استاتوس) واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تعارف!🔸 گاهی بعضی ها به آدم حرفی می زنند که خدا آن را کرده. من تا سی و چهار سالگی ازدواج نکردم. معمولاً از وجوه شرعی کم مصرف می کردم. کار زراعت و این ها داشتم. خب آن هم کفاف نمی داد. یک شاگرد داشتم که پیش من درس می خواند. سنّش هم شاید از من کوچک تر بود اما او ازدواج کرده بود. یک دفعه به من گفت: آقای حائری! پیر شدی! باید زودتر ازدواج کنی. گفتم: من واقعاً آمادگی ندارم. چیزی هم اندوخته نکرده ام. گفت: «تو نشسته ای خدا غنی ات کند بعد ازدواج کنی؛ خدا هم گفته ازدواج کن تا احتیاجت را رفع کنم». تو به او می کنی و او هم به تو می کند! مگر خدا نگفته که «إِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ»؟ (اگر فقیر باشند، خدا غنی شان می کند). @haerishirazi
استاتوس-27.jpg
317.8K
فایل وضعیت (استاتوس) واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ثمرۀ اجتماعی احترام به عالِم🔸 عالِم مانند چشمه است. تجلیل از عالم، یعنی بالا بردن سطح چشمه تا آب آن بر همۀ سطح کشت و صحرا مسلط شود. سبُک کردن عالِم به‌منزلۀ پایین بردن سطح آب چشمه است تا بر هیچ زمینی سوار نشود. @haerishirazi
استاتوس-28.jpg
456.7K
فایل وضعیت (استاتوس) واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
روز مادر.mp3
534.3K
🎙|سرودۀ آیت الله حائری شیرازی در زندان ساواک برای مادرشان @haerishirazi
💬 خاطرۀ حجه الاسلام از اولین آشنایی با : سال 45 یا 46 بود که یکی از بستگان ما گرایش مارکسیستی پیدا کرده بود. بنده هم شاگردی دبیرستانی ولی با مطالعه بودم. در مجلسی خانوادگی، بین ما بحثی شروع شد. او جزء نابغه های ریاضی بود و با قواعد ریاضی مرا متقاعد کرد که در جهان هیچ نیازی به یک عنصر معنوی نیست و وجود خالق و ناظم ضرورتی ندارد. حال سختی بر من پیدا شد. وقت نماز ظهر گذشته بود. برای نماز به یکی از اتاقها رفتم. آن روز، نماز خوبی نصیبم شد و در سجده، بی اختیار گریه کردم و میگفتم: خدایا من هرچه در توانم بود ارائه کردم. الآن تو باید دستم را بگیری. چهل روز هم با خدا قرار گذاشتم که با همین حال توجه از او بخواهم و او مشکل مرا حل کند. روز چهلم بود و حالم خیلی بد بود. رفیقی داشتم. موضوع را به او گفتم. گفت من یک نفر را میشناسم که مسائل روز را خوب متوجه می شود. با ایشان به خدمت آیت الله حائری رفتیم. از ایشان پرسیدم ریاضیات است؟ یعنی اگر پاسخ یک مسئله، بر اساس ریاضی مطرح شود، آیا پاسخ، قطعی است؟ ایشان گفتند: بله، و بلافاصله ادامه دادند: «لبرنتیف» در مقدمه کتاب «ریاضی آنالیز» می گوید: علتش اینست که ریاضیات، است و هیچ ضرورتی ندارد که ریاضیات با جهان واقع، تطابق داشته باشد؛ بلکه ممکن است منطبق باشد یا نباشد. ایشان شش قانون دربارۀ در ریاضیات عالی را توضیح داد که من خلع سلاح شدم. در یک لحظه، همۀ رشته های آن فرد را به هم ریختند. بعد از آن، من با حضور جدی تر در جلساتشان، با ایشان خیلی مأنوس شدم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸برو از او بگیر!🔸 در روز ولادت حضرت فاطمه زهراء، من به تمام کسانی که مادرشان از دنیا رفته عرض می کنم که یک خیری برای مادرتان بکنید. یادی از آن ها بکنید. پدر و مادر، واسطۀ روزی انسان در بچگی بودند. خدا این واسطه ها را سبک نمی کند! تا ابد اینها واسطه هستند. خدا می گوید من تاکنون از راه پدر و مادرت به تو روزی دادم و الآن آنها را سبک نمی کنم. حال که آنها از دنیا رفتند یا فرتوت هستند، باز هم واسطه رزق تو، آنها هستند. از این جهت در روایت داریم که اگر کسی حاجتی دارد، برود سر قبر مادرش یا پدرش؛ دو رکعت نماز بخواند و حاجتش را بخواهد. خدا هم باز از همین کانال به او روزی می دهد. چون قبلاً به مادر می داده تا به فرزند بدهد، حالا هم می گوید من به همان مادر می دهم، برو و از او بگیر. رسم خدا این است. کسانی را که یک مدتی به آنها کار و مأموریت داده است و واسطه اش بوده اند، سنگینیشان را حفظ می کند. اینها نقش اول دارند. @haerishirazi
🌸با توجه به تقاضای مکرر مخاطبین گرامی جهت خرید آثار مرحوم آیت الله حائری شیرازی (ره)، کانال راه اندازی شده است. 📚این کانال بصورت تخصصی در زمینه ی پخش و فروش آثار آیت الله حائری شیرازی فعالیت دارد. علاقمندان به آثار معظم له می توانند در این کانال عضو شوند. 📌 آدرس کانال: http://eitaa.com/joinchat/467468307Cba7eb31bd2 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸مدیریت از بیرون🔸 پهلوانی، بزغاله‎ای را بغل می‎کند و صد متر راه می‎برد. پس از طی راه، هم خودش و هم بزغاله خسته می‌شوند و کار نیز تعطیل می‎گردد. اما گاهی به جای پهلوان، یک بچۀ 8 ساله، دو هزار گوسفند را از شهری به شهر دیگر راه می‎برد بدون اینکه خودش و آنها خسته شوند! بغل کردن یعنی که دستاورد غرب است و بهترین مثال آن «حضور و غیاب» است که امروزه در حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش صورت می‎گیرد. اگر به آنها بگویند فردا درس تعطیل است، ‌همه خوشحال می‎شوند. چون حس زندانی بودن می‎کنند، چون از بیرون مدیریت می‎شوند. اسلام به معتقد است، به همپا راه رفتن نه . @haerishirazi
استاتوس-29.jpg
370.5K
فایل وضعیت (استاتوس) واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 وقتی از او تعریف می کنی، نشئه می شود!🔸 اینطور نیست که فقط هروئینی ها معتاد باشند. ما هم مثل هستیم که هروئین او «حبّ دنیا» است. یکی معتاد به قدرت است، یکی معتاد به ریاست است، یکی معتاد به اسم است، یکی معتاد به شهرت است. انسان وقتی معتاد به اسم و شهرت شد، وقتی از او تعریف می کنی، می کند! می شود! مثل اینکه مواد به او رسیده است. وقتی هم که از او تعریف نمی‌کنی، مثل این است که مواد به او نرسیده و است. اینها همه‌اش اعتیاد است. مثل کسانی هستند که می خواهند انسان را ببرند بیمارستان و او را مداوا کنند تا اعتیادش را ترک کند. یک ای باید بگذرد تا مواد از بدن او خارج شود. معتاد را وقتی می‌برند برای مداوا، هفتۀ اول، ده روز اول، خمار است؛ گیج است. تمام این دست و پا و بدنش درد می‌کند؛ چون عادت کرده به مواد. نمی‌تواند بنشیند. نمی‌تواند راه برود و حوصلۀ هیچ چیز را ندارد. به ما گفته‌اند وقتی می روید ، حرف دنیا نزنید. اما انسان مثل خمارها دلش می‌خواهد آنجا هم یک کسی را پیدا بکند و حرف دنیا با او بزند! یعنی مثل اینکه می‌خواهد مواد بکشد! به آدم می‌گویند وقت نماز خواندن، بازی نکن و حواست به نماز باشد. این دوای تو است. روزی پنج مرتبه این را بخور. این نماز، مثل همان قرص و دوایی است که خدا داده برای این که ما اعتیادمان را ترک بکنیم. @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ کلیپ تصویری ♨️ 🔸جشن دهۀ فجر را به زندگی بچه ها بیاورید🔸 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا امام اجازه می داد دستش را ببوسند؟🔸 ، غذای ساده خوردن نیست. تواضع، است. اگر وظیفه انسان بالای مجلس نشستن است، همین ثواب را دارد. امام در دوره شاه از زندان آزاد شد. خدا رحمت کند برادرم آمده بود امام راحل را در این وضعیت دیده بود. گفت دو تا متکا این طرف و آنطرف امام گذاشته بودند. مردم می آمدند و دست امام را بوسه می زدند! امام دستش را نمی کشید! این تواضع است. چون وظیفه‎اش است. می خواهد را به رژیم نشان بدهد. می خواهد ارادت مردم به خودش را به دشمن نشان دهد. وگرنه این نیست که از دست بوسیدن لذت ببرد. وظیفه‎اش را انجام می داد. مأمون به امام رضا (ع) مجبور کرد که ولیعهد باشد، حضرت گفت: این کار را از من نخواه. گفت: اختیاری نیست. می خواهی با من مقابله کنی؟ من هم نوع دیگری رفتار می کنم؛ یعنی تو را می کشم. حضرت کرهاً (از روی کراهت) قبول کرد. حالا ولیعهد شده، دو برادر بودند به نام حسن بن سهل و فضل بن سهل. اینها همه کاره‎های مأمون هستند. این وزیر ارشد می آید پیش امام رضا -پیش ولیعهد-. حضرت دارند با یکی از یارانشان صحبت می کنند. ایستاده جلوی درب. حضرت به حرفشان ادامه دادند. مدت‎ها اذن (اجازه) داخل شدن به او نمی دهند. بعد حضرت می گوید کاری داری؟ اجازه می دهند که بیاید داخل. اما اذن نشستن را به او نمی دهند. مطلبش را می گوید و حضرت جوابش را می دهند، می رود. دیگران نباید این کار را بکنند. برایشان است. امام در یک تواضعی است نسبت به خدا که اینگونه بی اعتنایی ها، او را متکبر نمی کند. او آنچنان ذلت باطنی دارد که این بی اعتنایی ها غرور برایش نمی آورد. آقای گورباچف، آقای شوارت ناتزه را فرستاده بود که پاسخ پیام امام را بیاورد. امام خیلی عادی آمد. این وقتی می خواست پیام را بدهد میلرزید. امام هم وقتی که این فرد پیام را ابلاغ کرد گفت: اینها جواب من نیست. دستش را به علامت ردّ حرکت می داد. گفت: اینها جواب من نیست، من می خواستم دری بر دنیای جدیدی به روی شما باز کنم. ببین! پس اخلاق و تواضع و بندگی خدا کردن، حرف خدا گوش دادن است. تواضع، این است. باید نگاه کند ببیند تکلیف چیست؟ عمده این است که انسان وقتی می خواهد کاری کند داشته باشد. @haerishirazi