🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸اول «مقلّد» شده بود بعد «مجاهد»!🔸
امام زین العابدین (علیه السلام) به سفر حجّی میرفت. کسی به ایشان رسید و گفت «یا علی بن الحسین! تَرَكْتَ اَلْجِهَادَ وَ صُعُوبَتَهُ وَ أَقْبَلْتَ عَلَى اَلْحَجِّ وَ لِينِهِ؟»: جهاد و جنگ را چون دردسر داشت رها کردی و رو به حجِ کم زحمت آوردی؟ آن عبادت پرزحمت را رها کردی و این عبادت آسان را گرفتی؟! در حالی که خداوند فرموده «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ... وَ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» آیات قرآن در مورد ثواب و اهمیت جهاد را به رخ حضرت میکشید!
حضرت فرمود: «خب بفرمایید ادامه دهید!» یعنی این آیه را که خواندی، آیه بعدیش را هم بخوان!
آیه بعدی را خواند: «التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ». وقتی به #الحافظون_لحدود_الله رسید، حضرت اشاره کرد و فرمود: «هاهنا»: «همینجا»! اینها حافظ [و رعایت کنندۀ] حدود الهی هستند. هر وقت ما دیدیم جهاد تحت امر کسانی است که این صفات را دارند، ما حج را رها میکنیم و میآییم در جهاد. هر وقت دیدیم که جهاد را کسانی دارند اداره میکنند که این صفات را ندارند، «تائبون» و «عابدون» و «سائحون» و «راکعون» و «ساجدون» و اینها نیستند، «حافظون لحدود الله» نیستند، ما جهاد را رها میکنیم و میآییم سراغ حج!
قبل از انقلاب، دو عده مبارزه میکردند و با شاه مخالف بودند و فعالیت سیاسی می کردند. یک عده از همانهایی که آن وقت با شاه مبارزه میکردند، الان شدهاند از منافقین! نماز هم میخواندند، اما سر از منافقین در آوردند. یک عدۀ دیگر هم الآن یا به شهادت رسیده اند یا در قلب مبارزات هستند.
چطور شد که یکی شد #اعدامی و یکی شد #شهید؟ او که به مقام شهادت رسید، فعالیت سیاسیاش را در تحت لوای کسی انجام می داد که «و الحافظون لحدود الله» بود؛ با چنین کسی کار میکرد؛ با امام کار میکرد؛ طبق تقلیدش کار میکرد. اول #مقلّد شده بود، بعد #مجاهد. اول تقلید از امام کرده بود و روی تقلید از امام، مبارزه میکرد. آن کسی هم که افتاد در آن خط، تحت لوای کسی بود که «حافظون لحدود الله» نبود.
#مبارزه #جهاد #عدالتخواهی #رعایت_حدود_الله
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸سلام، وسعت بخش زندگی🔸
سلام یک نوع #اتصال است. وقتی شما به طرف میگویی: «سلامٌ علیکم» او هم به شما میگوید: «علیکم السلام» مانند این است که دری باز شده و دوتا خانه به هم راه پیدا کردهاند.
اگر دیوار بین دو خانۀ مجاور را بردارند، حیاطش دوبرابر میشود، چون هر دو احساس میکنند دویست متر به چهارصد متر تبدیل شده و فضا بازتر گشته است.
وقتی میگویید: «سلامٌ علیکم» مانند این است که نصف دیوار را خراب کردهاید؛ او نیز با «علیکم السلام» نصف دیگر دیوار را خراب کرده و دیوار وسط از بین رفته، و فضایی وسیع پدید آمده است.
انسانها بهوسیلۀ سلام کردن حجابهایی را که #شیطان در بینشان قرار داده است، برمیدارند.
@haerishirazi
استاتوس-26.jpg
612.8K
فایل وضعیت (استاتوس) واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تعارف!🔸
گاهی بعضی ها به آدم حرفی می زنند که خدا آن را #حواله کرده. من تا سی و چهار سالگی ازدواج نکردم. معمولاً از وجوه شرعی کم مصرف می کردم. کار زراعت و این ها داشتم. خب آن هم کفاف نمی داد.
یک شاگرد داشتم که پیش من درس می خواند. سنّش هم شاید از من کوچک تر بود اما او ازدواج کرده بود.
یک دفعه به من گفت: آقای حائری! پیر شدی! باید زودتر ازدواج کنی. گفتم: من واقعاً آمادگی ندارم. چیزی هم اندوخته نکرده ام.
گفت: «تو نشسته ای خدا غنی ات کند بعد ازدواج کنی؛ خدا هم گفته ازدواج کن تا احتیاجت را رفع کنم».
تو به او #تعارف می کنی و او هم به تو #تعارف می کند! مگر خدا نگفته که «إِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ»؟ (اگر فقیر باشند، خدا غنی شان می کند).
@haerishirazi
استاتوس-27.jpg
317.8K
فایل وضعیت (استاتوس) واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸ثمرۀ اجتماعی احترام به عالِم🔸
عالِم مانند چشمه است. تجلیل از عالم، یعنی بالا بردن سطح چشمه تا آب آن بر همۀ سطح کشت و صحرا مسلط شود. سبُک کردن عالِم بهمنزلۀ پایین بردن سطح آب چشمه است تا بر هیچ زمینی سوار نشود.
@haerishirazi
استاتوس-28.jpg
456.7K
فایل وضعیت (استاتوس) واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
روز مادر.mp3
534.3K
🎙|سرودۀ آیت الله حائری شیرازی در زندان ساواک برای مادرشان
#روز_مادر
@haerishirazi
💬 خاطرۀ حجه الاسلام #سید_معزالدین_حسینی_الهاشمی از اولین آشنایی با #آیت_الله_حائری_شیرازی:
سال 45 یا 46 بود که یکی از بستگان ما گرایش مارکسیستی پیدا کرده بود. بنده هم شاگردی دبیرستانی ولی با مطالعه بودم. در مجلسی خانوادگی، بین ما بحثی شروع شد. او جزء نابغه های ریاضی بود و با قواعد ریاضی مرا متقاعد کرد که در جهان هیچ نیازی به یک عنصر معنوی نیست و وجود خالق و ناظم ضرورتی ندارد.
حال سختی بر من پیدا شد. وقت نماز ظهر گذشته بود. برای نماز به یکی از اتاقها رفتم. آن روز، نماز خوبی نصیبم شد و در سجده، بی اختیار گریه کردم و میگفتم: خدایا من هرچه در توانم بود ارائه کردم. الآن تو باید دستم را بگیری. چهل روز هم با خدا قرار گذاشتم که با همین حال توجه از او بخواهم و او مشکل مرا حل کند.
روز چهلم بود و حالم خیلی بد بود. رفیقی داشتم. موضوع را به او گفتم. گفت من یک نفر را میشناسم که مسائل روز را خوب متوجه می شود. با ایشان به خدمت آیت الله حائری رفتیم.
از ایشان پرسیدم ریاضیات #مطلق است؟ یعنی اگر پاسخ یک مسئله، بر اساس ریاضی مطرح شود، آیا پاسخ، قطعی است؟ ایشان گفتند: بله، و بلافاصله ادامه دادند: «لبرنتیف» در مقدمه کتاب «ریاضی آنالیز» می گوید: علتش اینست که ریاضیات، #انتزاعی است و هیچ ضرورتی ندارد که ریاضیات با جهان واقع، تطابق داشته باشد؛ بلکه ممکن است منطبق باشد یا نباشد.
ایشان شش قانون دربارۀ #تعریف_بی_نهایت در ریاضیات عالی را توضیح داد که من خلع سلاح شدم. در یک لحظه، همۀ رشته های آن فرد را به هم ریختند. بعد از آن، من با حضور جدی تر در جلساتشان، با ایشان خیلی مأنوس شدم.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸برو از او بگیر!🔸
در روز ولادت حضرت فاطمه زهراء، من به تمام کسانی که مادرشان از دنیا رفته عرض می کنم که یک خیری برای مادرتان بکنید. یادی از آن ها بکنید.
پدر و مادر، واسطۀ روزی انسان در بچگی بودند. خدا این واسطه ها را سبک نمی کند! تا ابد اینها واسطه هستند. خدا می گوید من تاکنون از راه پدر و مادرت به تو روزی دادم و الآن آنها را سبک نمی کنم. حال که آنها از دنیا رفتند یا فرتوت هستند، باز هم واسطه رزق تو، آنها هستند.
از این جهت در روایت داریم که اگر کسی حاجتی دارد، برود سر قبر مادرش یا پدرش؛ دو رکعت نماز بخواند و حاجتش را بخواهد. خدا هم باز از همین کانال به او روزی می دهد. چون قبلاً به مادر می داده تا به فرزند بدهد، حالا هم می گوید من به همان مادر می دهم، برو و از او بگیر. رسم خدا این است. کسانی را که یک مدتی به آنها کار و مأموریت داده است و واسطه اش بوده اند، سنگینیشان را حفظ می کند. اینها نقش اول دارند.
@haerishirazi
🌸با توجه به تقاضای مکرر مخاطبین گرامی جهت خرید آثار مرحوم آیت الله حائری شیرازی (ره)، کانال #حکمت_ناب راه اندازی شده است.
📚این کانال بصورت تخصصی در زمینه ی پخش و فروش آثار آیت الله حائری شیرازی فعالیت دارد. علاقمندان به آثار معظم له می توانند در این کانال عضو شوند.
📌 آدرس کانال: http://eitaa.com/joinchat/467468307Cba7eb31bd2
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸مدیریت از بیرون🔸
پهلوانی، بزغالهای را بغل میکند و صد متر راه میبرد. پس از طی راه، هم خودش و هم بزغاله خسته میشوند و کار نیز تعطیل میگردد.
اما گاهی به جای پهلوان، یک بچۀ 8 ساله، دو هزار گوسفند را از شهری به شهر دیگر راه میبرد بدون اینکه خودش و آنها خسته شوند!
بغل کردن یعنی #مدیریت_از_بیرون که دستاورد غرب است و بهترین مثال آن «حضور و غیاب» است که امروزه در حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش صورت میگیرد.
اگر به آنها بگویند فردا درس تعطیل است، همه خوشحال میشوند. چون حس زندانی بودن میکنند، چون از بیرون مدیریت میشوند.
اسلام به #مدیریت_از_درون معتقد است، به همپا راه رفتن نه #بغل_کردن.
@haerishirazi
استاتوس-29.jpg
370.5K
فایل وضعیت (استاتوس) واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸 وقتی از او تعریف می کنی، نشئه می شود!🔸
اینطور نیست که فقط هروئینی ها معتاد باشند. ما هم مثل #معتادی هستیم که هروئین او «حبّ دنیا» است. یکی معتاد به قدرت است، یکی معتاد به ریاست است، یکی معتاد به اسم است، یکی معتاد به شهرت است.
انسان وقتی معتاد به اسم و شهرت شد، وقتی از او تعریف می کنی، #کِیف می کند! #نشئه می شود! مثل اینکه مواد به او رسیده است. وقتی هم که از او تعریف نمیکنی، مثل این است که مواد به او نرسیده و #خمار است. اینها همهاش اعتیاد است.
#انبیاء مثل کسانی هستند که می خواهند انسان را ببرند بیمارستان و او را مداوا کنند تا اعتیادش را ترک کند. یک #دوره ای باید بگذرد تا مواد از بدن او خارج شود. معتاد را وقتی میبرند برای مداوا، هفتۀ اول، ده روز اول، خمار است؛ گیج است. تمام این دست و پا و بدنش درد میکند؛ چون عادت کرده به مواد. نمیتواند بنشیند. نمیتواند راه برود و حوصلۀ هیچ چیز را ندارد.
به ما گفتهاند وقتی می روید #مسجد، حرف دنیا نزنید. اما انسان مثل خمارها دلش میخواهد آنجا هم یک کسی را پیدا بکند و حرف دنیا با او بزند! یعنی مثل اینکه میخواهد مواد بکشد! به آدم میگویند وقت نماز خواندن، بازی نکن و حواست به نماز باشد. این دوای تو است. روزی پنج مرتبه این #قرص را بخور. این نماز، مثل همان قرص و دوایی است که خدا داده برای این که ما اعتیادمان را ترک بکنیم.
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ کلیپ تصویری ♨️
🔸جشن دهۀ فجر را به زندگی بچه ها بیاورید🔸
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸چرا امام اجازه می داد دستش را ببوسند؟🔸
#تواضع، غذای ساده خوردن نیست. تواضع، #عمل_کردن_به_وظیفه است. اگر وظیفه انسان بالای مجلس نشستن است، همین ثواب را دارد. امام در دوره شاه از زندان آزاد شد. خدا رحمت کند برادرم آمده بود امام راحل را در این وضعیت دیده بود. گفت دو تا متکا این طرف و آنطرف امام گذاشته بودند. مردم می آمدند و دست امام را بوسه می زدند! امام دستش را نمی کشید!
این تواضع است. چون وظیفهاش است. می خواهد #قدرت_خودش را به رژیم نشان بدهد. می خواهد ارادت مردم به خودش را به دشمن نشان دهد. وگرنه این نیست که از دست بوسیدن لذت ببرد. وظیفهاش را انجام می داد.
مأمون به امام رضا (ع) مجبور کرد که ولیعهد باشد، حضرت گفت: این کار را از من نخواه. گفت: اختیاری نیست. می خواهی با من مقابله کنی؟ من هم نوع دیگری رفتار می کنم؛ یعنی تو را می کشم. حضرت کرهاً (از روی کراهت) قبول کرد. حالا ولیعهد شده، دو برادر بودند به نام حسن بن سهل و فضل بن سهل. اینها همه کارههای مأمون هستند. این وزیر ارشد می آید پیش امام رضا -پیش ولیعهد-. حضرت دارند با یکی از یارانشان صحبت می کنند. ایستاده جلوی درب. حضرت به حرفشان ادامه دادند. مدتها اذن (اجازه) داخل شدن به او نمی دهند. بعد حضرت می گوید کاری داری؟ اجازه می دهند که بیاید داخل. اما اذن نشستن را به او نمی دهند. #ایستاده مطلبش را می گوید و حضرت جوابش را می دهند، می رود.
دیگران نباید این کار را بکنند. برایشان #خطرناک است. امام در یک تواضعی است نسبت به خدا که اینگونه بی اعتنایی ها، او را متکبر نمی کند. او آنچنان ذلت باطنی دارد که این بی اعتنایی ها غرور برایش نمی آورد.
آقای گورباچف، آقای شوارت ناتزه را فرستاده بود که پاسخ پیام امام را بیاورد. امام خیلی عادی آمد. این وقتی می خواست پیام را بدهد میلرزید. امام هم وقتی که این فرد پیام را ابلاغ کرد گفت: اینها جواب من نیست. دستش را به علامت ردّ حرکت می داد. گفت: اینها جواب من نیست، من می خواستم دری بر دنیای جدیدی به روی شما باز کنم.
ببین! پس اخلاق و تواضع و بندگی خدا کردن، حرف خدا گوش دادن است. تواضع، این است. باید نگاه کند ببیند تکلیف چیست؟ عمده این است که انسان وقتی می خواهد کاری کند #حجت داشته باشد.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸حاکم باید قرص و محکم باشد🔸
پیامبر (صلوات الله علیه) میداند اصحابش #نفسانیت هم دارند. اگر به اینها، یعنی به جنبۀ نفسانی آنها، رو بدهد، #رشتۀ_امور را از دستش میگیرند و بعد، خود اینها تعدّی میکنند و پیامبر نمیتواند جلوی آنها را بگیرد. هرکدام برای خودشان میشوند یک حاکم، یک رأس و یک رئیس و برای خودشان حوزۀ قدرتی درست میکنند. دیگر حاکمیت قضایی در آنجا بهوجود نخواهد آمد.
شبی رسول اکرم(صلوات الله علیه) دیرتر برای نماز آمده بود. نماز مغرب را میخواندند و از مسجد خارج میشدند و بعد دوباره برای نماز عشاء میآمدند. وقت نماز عشاء گذشته بود، دیدند حضرت نیامد. یکی از اصحاب آمد دم در و به حضرت گفت: زنها و بچهها خوابیدند. دیر شد؛ بیایید برای نماز عشاء. میدانید پیغمبر (صلوات الله علیه) به او چه فرمود؟
فرمود: «لَیْسَ لَکُمْ أَنْ تُؤْذُونِی وَ لاَ تَأْمُرُونِی إِنَّمَا عَلَیْکُمْ أَنْ تَسْمَعُوا وَ تُطِیعُوا.»
برو! شما حق ندارید مرا اذیت کنید و #به من دستور بدهید، شما فقط باید بشنوید و #اطاعت_کنید! خاموشش کرد! این همان پیامبر #خوش_اخلاق است؛ همان کسی که خداوند در موردش فرمود: (وَإِنَّکَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِیم). اما مؤمن، سست نیست. مؤمن قرص و محکم است.
@haerishirazi
استاتوس-30.jpg
299.2K
فایل وضعیت (استاتوس) واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
شرکت آیت الله حائری شیرازی(ره) در راهپیمایی 22 بهمن 1395
@haerishirazi
تفاوت حکومت پهلوی و انقلاب اسلامی.mp3
2.26M
🎙 کلیپ صوتی
تفاوت حکومت پهلوی و انقلاب اسلامی | 22 بهمن آغاز حکومت جهانی خدا و پایان حکومت شیطان است.
برای شنیدن سخنرانی کامل، روی لینک کلید کنید.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
#حکومت_پهلوی #انقلاب_اسلامی #22_بهمن #حکومت_جهانی_خدا #حکومت_شیطان
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸مسئلۀ «خون»🔸
روزهایی که می گذرد، روزهای استثنایی است. عالَم، #تحولات_بزرگی دارد پیدا می کند.
ما شیرازی ها، [قبرستان] دارالسلاممان سابقۀ هزارساله دارد؛ مربوط به دورۀ عَضُد الدوله و اینها بوده. اما تاکنون یک شهید در آن نداشتیم. در عوض، در زمان خودمان، در قبرستان «دارالرحمه»، بیش از چند هزار #شهید داریم. شهرهای دیگر هم همینطور.
علمای ما احتیاط می کردند از اینکه وارد #خون بشوند. وقتی از یک عالِمی می خواستند تعریف کنند، می گفتند: او کاری کرد که از دماغ کسی، خون هم نیاید. از وقتی که ما با «خون» سر و کار پیدا کردیم، دورۀ جدیدی را داریم تجربه می کنیم. شما خودتان [در فقه]، چقدر احتیاط می کنید در مسئلۀ دِماء و فروج؟! خیلی شدید! ولی امام راحل در این قسمت ها #جسور بود و این نشان می دهد که پشتش به یک جایی گرم بود. من وقتی تاریخ فقهای شیعه را مطالعه می کنم، می بینم در مسئلۀ خون ریزی، احتیاط می کردند، وارد نمی شدند، مسائل را بدون خونریزی سعی می کردند حل کنند.
اما از وقتی که امام آمد، خودِ این خون را به عنوان حلّالِ مشکلات یاد کرد! امام در منشور روحانیت می گوید که هرکه در سیاست دخالت می کرد، عناوین اتهام آمیز را به او می زدند؛ تا اینکه «خون» آمد و مسائل را حل کرد؛ یعنی تفکر مردم با «خون» تغییر پیدا کرد. من فکرم این است که کسی جرأت نمی کند در این راه وارد بشود مگر اینکه #پشتوانه داشته باشد. یعنی آنجا که پای خون در میان است، اتصال مرجعیت به امامت، باید تنگاتنگ باشد. آنهایی که در مسئلۀ خون دخالت نمی کنند، اتصالشان از نوع اتصال علمای سابق است. اینهایی که می خواهند در خون دخالت کنند، باید #اتصال_فوق_العاده ای داشته باشند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸ماه رجب؛ ماه آمادگی برای پرواز🔸
#شب_قدر، شب اوج گیری است. اما هواپیما که شب قدر یکدفعه نمی تواند اوج بگیرد! کسی اوج می گیرد که از اول #رجب، کم کم دور موتور را شدیدتر کرده باشد تا شب قدر بتواند پرواز کند.
@haerishirazi