eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
73.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
326 ویدیو
632 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید] نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi شماره تماس: 09195194676 کانال صوتی: @haerishirazi_mp3
مشاهده در ایتا
دانلود
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تفاوت امام خمینی با دیگران | وظیفه‌گراییِ ناظر به حصول نتیجه🔸 آنچه امام در سال۴٢ مطرح می‌کند و همه با آن موافقت می‌کنند، با آنچه در سال۵٧ مطرح می‌کند و باز همه می‌پذیرند، فرق دارد. آنچه را ایشان در سال۵٧ مطرح کرد و همگانی شد، اگر در سال۴٢ مطرح می‌کرد، خودش منزوی می‌شد؛ چون آن میوه هنوز نرسیده بود! در آن هنگام، فقط عدّه‌ای از مردم، رژیم را آنطور که باید شناخته بودند و بسیاری هنوز به این کاروان ملحق نشده بودند. از این جهت، شعار امام در سال۴٢، شعار تشکیل حکومت اسلامی نیست؛ بلکه شعار مبارزه با ظلم و استبداد و طغیان است؛ شعار اعتراض به کاپیتولاسیون و مخالفت با پیمان‌ها و قراردادهای نظامی است. چرا وقتی دیگران قیام می‌کنند، خُرد و منزوی می‌شوند؟ چرا به آن‌ها می‌گویند تندرو و همراه‌شان حرکت نمی‌کنند؟ تفاوت در اینست که امام، کار را در جای خودش، وقت خودش و در شرایط مناسب خودش شروع می‌کند و در نتیجه، جامعه را با هم متّفق می‌کند. اما دیگران نمی‌دانند مردم چگونه فکر می‌کنند و در ذهن‌شان چه می‌گذرد؟ فقط به‌عنوان اینکه «من باید بگویم و وظیفه‌ام را ادا کنم و فردا پیش خدا مسئول نباشم» حرفی می‌زنند و چیزی می‌نویسند. این درست است که انسان مسئولیتش را ادا کند، اما مسئولیت فقط این نیست که من فردای قیامت بگویم «خدایا من گفتم و به من ربطی ندارد که کِی بگویم و کجا بگویم و با چه مقدماتی بگویم! به من ربطی ندارد که اگر گفتم، مردم نسبت به من موضع بگیرند. به من ربطی ندارد که اگر گفتم، مردم بروند و حتی دست از دین بِکِشند! به من ربطی ندارد که اگر گفتم، فردا دین برای عدۀ کثیری مشتبه شود!» این تفاوت امام (ره) با دیگران است. برخی از روی تدیّن و وظیفۀ شرعی سخن می‌گویند؛ اما می‌گویند تا سبُک شوند و آرام بگیرند، می‌گویند تا فردا جواب داشته باشند! اما امام، می‌گوید تا اسلام را در عالم بر کفر حاکم کند! «صاحب‌دلی به مدرسه آمد ز خانقاه بشکست عهد صحبت اهل طریق را گفتم میان عالِم و عابد چه فرق بود تا اختیار کردی از آن این فریق را گفت آن گلیم خویش بدر می‌برد ز موج وین جهد می‌کند که بگیرد غریق را» وقتی انسان می‌گوید «می‌خواهم ادای مسئولیت کنم و هر چه بادا باد»، دارد گلیم خویش را از موج بیرون می‌‌کشد. اما کسی که توجه می‌کند به اینکه کلامش مردم را نَرَماند و سخنش آن‌ها را از اسلام سرد نکند، یا موضع‌گیری‌اش، جوان را طرد نکند و پیر را در مقابل انقلاب قرار ندهد، کاروان را نشکند، مجموعه را به هم نریزد و نظام از هم نپاشد، این، هزار جا را فکر می‌کند و آن، فقط یکی را فکر می‌کند!‌ @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ کلیپ ویژه ♨️ 🎥 ببینید | بالاخره صف پاکان و ناپاکان، جدا خواهد شد! 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
♨️ کلیپ فوق👆، یکی از مهمترین بیانات مرحوم آیت الله حائری شیرازی (ره) است که می‌تواند برای تفسیر بسیاری از پدیده‌های مرتبط با انقلاب اسلامی و جهان، راهگشای ذهن‌ها باشد. لطفاً در این کلیپ مهم، ما را یاری کنید ... @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ما می‌خواهیم ترسِ اهل عالَم بریزد🔸 آقای بازرگان تصور می‌کرد اگر لانۀ جاسوسی را تسلیم نکنیم و این‌ها را آزاد نکنیم، آمریکا یک بهانه‌ای پیدا می‌کند و به ما حمله می‌کند و ما ضرر می‌کنیم. امام می‌گفت ما می‌خواهیم ترس اهل عالم بریزد. ما این‌ها را مدتی نگه می‌داریم تا مردم باورشان شود که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند؛ تا مردم جرئت پیدا کنند. حق با امام بود. @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️کلیپ ویژه♨️ 🎥 ببینید | کاروان پیاده روی مردم استان فارس از حرم شاه چراغ(ع) به سمت حرم مطهر امام خمینی(ره) به طول 1000 کیلومتر با حضور آیت الله حائری شیرازی(ره) تیر ماه سال 1368 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸روزهای متوالی می‌رفتم تا خدا به من فهم عنایت کند🔸 امام که دستش را اینجور روی سر مردم می‌کشد، این اثر دارد. در تسلای مردم اثر دارد. در سازندگی مردم دارد. من یادم هست وقتی قم بودم و امام هم دیگر از تهران به قم منتقل شده بودند، مردم می‌آمدند برای زیارتشان. منزل من هم نزدیک ایشان بود. وقتی مثلاً امام می‌آمد پشت‌بام و دست می‌کشید روی سر مردم، خدا می‌داند من هم برای اینکه خدا به من عطا بکند می‌رفتم آن نزدیک که وقتی امام اینجوری دست می‌کشد روی سر همه، از این کار سهم ببرم! می‌رفتم! هیچ منظور دیگری هم نداشتم. اگر معتقد باشید به این کاری که می‌کنید، اثر می‌بینید، نتیجه می‌گیرید و برایتان موثر است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸با غذای حضرتیِ حرم امام رضا (ع) چه کنیم؟🔸 از آشپزخانۀ حرم امام رضا (ع) یک مقداری برنج و نمک بگیرید و اینها را در مطبخ منزلتان داشته باشید. هر وقت که غذا طبخ می‌کنید مقداری هم از آن برنج حضرت رضا (ع) را داخل دیگ غذای خودتان بریزید. معتقد باشید به این مسائل! اهمیت بدهید. اینها را خرافات ندانید؛ اینها عین واقعیت است! برکت زندگی شما، برکت عمر شما، برکت برنامه‌های شما، وابسته به حضرت است. @haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸خودش را برای «صفر» آماده کرده بود🔸 وقتی کسی که در ولایت الهی ذوب نشده، زمامدار می‌شود. مشکل پیدا می‌شود. شما می‌پرسید مگر این رهبر ما ذوب در ولایت الهی شده است؟ من می‌گویم بله! من ! یک ماه قبل از رحلت امام (ره) برای کاری به دفتر ایشان رفتم. گفتم دوره ریاست جمهوری شما دارد تمام می‌شود، شما بعد از آن چکار می‌کنید؟ گفتند: «حوزه! می‌روم قم و آخوندی می‌کنم. بعد مثل‌اینکه چیزی یادش آمده باشد گفت: البته مگر اینکه امام نهی‌ام کنند. من بعد از ریاست جمهوری اگر امام به من بگویند برو مسئول عقیدتی سیاسی ژاندارمری یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان بشو؛ »! فکرش را کنید! رئیس‌جمهور آماده باشد که اگر به او بگویند عقیدتی سیاسی ژاندارمری یک روستای سیستان بلوچستان بشو، برود. می‌دانید روستاهای سیستان و بلوچستان چقدر خطرناک است برای کسی که قبلاً رئیس جمهور بوده؟ اما می‌گوید برای رفتن «تردید نمی‌کنم»! خود را برای «صفر» آماده می‌کند؛ برای «هیچ». می‌رود برای و ناگهان سر از در می‌آورد! تمام مسائل خلقت همین است. کسی که تردید در صفر شدن نکند، تردید در «فنا» نکند، «باقی» می‌ماند. راه بقاء ، فناست! راضی بودن در برابر امر امام(ره) به معنای «ذلت باطنی» است، و «ذلت باطنی» مهارکنندهٔ «عزت ظاهری» است. وقتی «ذلت باطنی» اینگونه است، «عزت ظاهری» برای انسان خطرناک نیست. عزت رهبری به اندازه‌ای است که مردم او را در موقع نماز دعا می‌کنند. این عزت ظاهریِ بالا، ذلت باطنی به اندازهٔ خودش می‌خواهد که بتواند آن را مهار کند و الّا تعادلش بر هم می‌خورد. و احساس مسئولیت رهبری بالا بوده و به همین دلیل برای رهبری انتخاب شد. هشت سال ریاست جمهوری رهبری از نوع بود و قبول امر امام برای رفتن به سیستان و بلوچستان به عنوان نماینده ولی فقیه در ژاندارمری، از نوع . این رهبر، ذوب است؛ الله است که اینطوری به سر خودش می‌آورد و آن طرفش را دیگر نگاه نمی‌کند. شما دو تا درس لمعه بگیر، بعد بیا دو تا درس معالم بگیر، بعد بیا درس جامع‌المقدمات (اولین درس حوزوی) بگیر. ببین در وجودت چه رذالتی پیش می‌آید؟! اما ایشان می‌گوید مسئولیت عقیدتی سیاسی ژاندارمری، آن هم در یکی از روستاها، آن هم در سیستان و بلوچستان را حاضرم قبول کنم و تردید هم نمی‌کنم! این، همان نگه داشتنِ است. این انسان وقتی که زمامدار می‌شود، ماشین نظام می‌شود؛ ماشینِ ترمزدار؛ لا یأخذه فی الله لومه لائم: ملامت رویش اثر نمی‌گذارد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حفظ هویت ملی، مهمتر از منافع اقتصادی است🔸 زبان، لباس، مذهب و آداب و رسوم، جزو «شناسنامۀ یک ملت» هستند؛ جزو «هویت» یک ملت هستند. مسائل بین‌المللی، نباید نفوذ کند در مسائل ملی! مثلاً الآن تمام خودروسازها پذیرفته‌اند که طبق سیستم بین‌المللی، راننده، سمت چپِ ماشین بنشیند. درست است؟ اما می‌گویند: «چون ما از ابتدا سمت راست نشستیم، تغییرش نمی‌دهیم! این را به‌عنوان عامل مشخصۀ خودمان معرفی می‌کنیم؛ با اینکه زحمت دارد و باعث می‌شود کشورهای دیگر ماشین‌های ما را نخرند و نتوانیم آن‌ها را صادر کنیم!» برای انگلیسی، هویت شناسنامه‌ای مهم‌تر و پُررنگ‌تر است. این است. ضررها را بر تن تحمّل می‌کند. امروز لباس بین‌المللی، کت و شلوار است. اما هندی‌ها لباس ملی خودشان را دارند. در دیدارهای عمومی با لباس ملی خود ظاهر می‌شوند و به لباس ملی خودشان افتخار هم می‌کنند و به تمسخرها اعتنایی نمی‌کنند. چون لباس، هویت‌شان را معلوم می‌کند. ما الآن چه لباسی داریم؟ لباس ملی ما کجاست؟ پاک شد و رفت! در دورۀ پهلوی، تمام مسائل بین‎المللی را بر مسائل ملی ما تحمیل کردند! @haerishirazi
در شب و روز جمعه، و ای قرائت کنیم و روح مطهرِ حضرت امام خمینی(ره)، ، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله سید حسین یعقوبی، شهدای انقلاب اسلامی، صیاد دل‌ها شهید صیاد شیرازی سردار دل‎‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی شهید آیت‎الله سید محمدعلی آل‌هاشم شهید امیر عبدالهیان سردار شهید سید مهدی موسوی شهید مالک رحمتی خلبان شهید سید طاهر مصطفوی خلبان شهید محسن دریانوش سرهنگ فنی شهید بهروز قدیمی و همهٔ مؤمنین و مؤمنات را در ثواب آن شریک نماییم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا ائمه (ص)، گاهی به اختیار خودشان زهر می‌خوردند؟🔸 همسر (ع)، دختر مأمون بود. پسر مأمون، به پیشنهاد معتصم، زهری را به خواهرش می‌دهد تا آن را در خوراک امام بریزد. امام از آن می‌خورند و شهید می‌شوند. اما من به شما بگویم، این‌جور نبود که امام ندانند این زهر است. شأن امامان، اجلّ از اینست که چیزی را ندانند. نکته اینجاست که اگر به اختیار خودشان نمی‌خوردند، حکّام مجبور می‌شدند، آنها را بکشند. در اینصورت، هم آنها و هم تمام یارانشان را می‌کشتند! چرا امام حسین (ع) را که کشتند، همۀ یارانش را نیز کشتند؟ چون کار ایشان، از راه زهر خوردن تمام نشد. اینجور نیست که امام نداند. امام می‌داند؛ اما می‌خواهد شیعیانش کشتار نشوند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸خانم‌ها به شوهرشان ...🔸 به شوهرشان بگویند: نانی که سر سفره می‌آوری، اگر ، بهتر است که . رزق مختصر و حلال، همان جاده تنگی است که منتهی به می‌شود، که آخرش سلامتی است. سفره اگر رنگین باشد و حرام، آن جاده پهنی است که ماشین می‌تواند به‌سرعت در آن بتازد، اما پل ندارد و به سقوط می‌کند. ای مرد! این را خوب دریاب که تو راننده ماشین هستی و اهل و عیال تو مسافرانت. مبادا وسوسه‌ات کنند که «چرا در این جادۀ سنگلاخ و تنگ آمده‌ای؟ ما یک ساعت در ماشین فلانی نشسته بودیم، چقدر کیف داشت، جاده‌اش صاف بود و نرم». راه تقوا راهی است که سرازیری و سربالایی، سنگلاخ و گردنه، تنگنا و معبر دارد، اما آخرش «پل» دارد. ولی جادۀ دنیا، اتوبانی است که هرچه سریعتر بروند، زودتر به ته جاده که پلی در کار نیست می‌رسند و به دره پرت میشوند. گاهی یک عابر، لنگ‌لنگان می‌گذرد، نه‌تنها ماشین ندارد و پیاده است، که لَنگ هم می‌زند، اما او در راهِ نجات است، با نظر حقارت به او نگاه نکن! @haerishirazi