🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸قناعت، عامل عزت نفس مبلغ🔸
مبلّغ دین، اوّلین چیزی که میخواهد عزّت است. اگر یک وقت نتوانستید عزّت مبلّغ را ضمانت بکنید انتظار نداشته باشید که او در محیط خودش بتواند موفق باشد. خدا هم وقتی انبیاء را میخواهد جا بیندازد اینها را عزیزشان میکند. برای این که عزیزشان بکند، قانعشان میکند. قناعتی خدا به انبیاء میدهد که ما فوق قناعت همه است. از این جهت عزّتی دارند که هیچ کس همچنین عزّتی ندارند. اگر همهٔ دنیا را به انبیاء عرضه کنند که انبیاء نگاهش بکنند، نگاه نمیکنند. امام در محلی که در بورسا تبعید شده بود، پردهاش افتاده بود. تا مرحوم حاج آقا مصطفی آمد آنجا، پرده را به عقب زد. گفت: این چند ماهی که اینجا بودید پرده را پس نمیزدید؟ گفت: نیازی نبود. خیال میکنند که نیاز دارم، پرده را عقب بزنم. اینها استغناء است. این عزّت، نتیجهٔ استغناء است.
طلبه و روحانی از قدیم الایام عزّتنفس داشتند، به خاطر قناعتشان. شما تا موقعی که قانع باشید عزیز هستید. به مجردی که قناعت را بچههای انسان از آدم بگیرند، همسر انسان قناعت را از آدم بگیرد، دشمن هم عزّت را از انسان گرفته است. آن وقت انسان از طریق زن و بچهٔ خودش دور میخورد. دوستان قناعت را میگیرند و دشمن هم عزّت را میگیرد.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸روضه خانگی بگیرید؛ حتی با دو سه نفر🔸
اگر در خانه خود یک روضه دو سه نفری گرفتید، در ذهنتان کوچک نشود که مثلاً کسی نیامد و فقط دو، سه نفر شد. کار را تعطیل نکنید. بعضیها روضه هفتگی دارند یا مجلس میگیرند و کاری ندارند که کسی زیاد میآید یا نمیآید؛ اما سعی میکنند هزینهای که میکنند حلال باشد. جایی که انتخاب میکنند حلال باشد. کاری که میکنند حلال باشد.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸یا دردسر امر به معروف یا زلزلۀ رودبار!🔸
پا شوید بروید در خیابان نهی از منکر کنید. هر گفتنی، ممکن است امکان دعوا و اختلاف و دردسر داشته باشد. اما خب #باید_گفت.
من معتقدم که ما سر دو راهی هستیم. یا فشار انتقاد اینهایی که نهی از منکر میشنوند را تحمل کنیم، که شیطان هی این قضیه را بزرگش میکند، سختش میکند، نشدنی میکند، میخواهد مأیوس بکند. یا اینکه به خاطر فسادهایی که بوجود خواهد آمد، یک زلزله بیاید و ما مثل رودبار بشویم! بعد بخواهیم برای لباس و خوراک و غذای افرادی که بازمانده هستند، به یک وضعیتی دچار شویم که صد رحمت به آنهایی که از دنیا رفتند!
کشورهای دیگر اگر هزاران فساد میکنند، گرفتار بلاها نمیشوند. چون درختی که ریشهاش قطع شده، چه کار دارند شاخهاش را قطع کنند؟ خود شاخه بعداً خشک میشود. درختی که ریشهدار هست، میآیند شاخههایش را میزنند. بلکه شیطان آنهایی که در اصول عقاید مشکل دارند را دعوت به کار خیر، خوبی، نظم و اخلاق میکند تا مغرورشان بکند؛ بگوید اگر اعتقاداتتان خراب بود، این آثار خوب از شما بر نمیآمد. یعنی به درخت خشکشده، میوۀ تقلبی میبندد؛ گُل پلاستیکی وصل میکند، تا او دلش را خوش کند که درختم گل کرده، در حالی که این گلها، مصنوعی هستند!
@haerishirazi
7.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸امیرالمؤمنین و حضرت زهرا (ع) و مشارکت در کار خانه🔸
بعضی شوهرها فکر میکنند اگر در کارِ خانه کمکی بکنند، زنها سوارشان میشوند؛ خانم خانه هر دفعه یک مقدار رخت گذاشته، به شوهر میگوید بشور؛ ظرف گذاشته، میگوید بشور. مرد هم به زنش میگوید: ما تقسیم کار کردهایم؛ کار بیرون با من، کار خانه با تو ...
درحالیکه روزی رسول خدا (ص) آمد به خانه فاطمه و علی (ع). خوراکشان عدس بود. علی مشغول پاک کردن عدس بود. فاطمهٔ زهرا هم داشت آتش درست میکرد برای پخت و پز. رسول خدا (ص) هم شروع کردند به توضیح درباره اینکه کمک به همسر چقدر ثواب دارد ...
📹 فیلم پیوست: مشارکت آیتالله حائری شیرازی در امور منزل
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸نقش «تفکر»، «تلاوت قرآن» و «شرکت در مجالس روضه» در استحکام عقائد🔸
مشکلی که در آخرالزمان پیش میآید، این است که انسانهای کمریشه پیدا میشوند. ریشهدار شدن انسان خیلی مهم است. اینکه کسی به فضای مجازی میرود و کافر برمیگردد، به این دلیل است که بیریشه بوده یا ریشهاش کم بوده و باد ریشهاش را کنده است. این آیه را نگاه کنید: ((أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ)). اعتقاد محکم به خدا مثل درختی است که در برابر بادهای شدید مقاومت میکند. ((وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ)). شجرۀ خبیثه از بالای زمین ریشه زده و قراری ندارد. لذا یک باد تند، این بوته را از زمین میکَند.
من میخواهم به شما بگویم که تو درختی؛ قدر خودت را بدان. آمریکا با همۀ عرض و طولش یک بوتۀ خار است و باد تند آن را میکَند؛ اما تو را نمیکَند و این به خاطر محبت توست.
اینکه بعضیها به فضای مجازی میروند و ضایع میشوند، به خاطر قدرت فضای مجازی نیست؛ بلکه به خاطر این است که اعتقادات بوتهای دارند، نه اعتقادات درختی. شما سعی کنید بچههایتان را با اعتقادات درختی بار بیاورید، نه با اعتقادات بوتهای.
چگونه اعتقادات انسان درختی و ریشهدار میشود؟ در موجودات عالَم فکر کن. وقتی خدا را در این موجودات دیدی، اعتقاداتت درختی میشود.
چرا میگویند قرآن بخوانید؟ برای اینکه درخت بشوید. چرا میگویند برای امام حسین(ع) گریه کنید؟ برای اینکه گریه بر حضرت، به اعتقاداتتان آب میدهد و ریشۀ این درخت، قوی و پایدار میشود. قدیمها هفتهای یک بار روضهخوان محله میآمد در خانهها روضه میخواند و مردم گریه میکردند. این مثل درختی است که هفتهای یک بار به ریشۀ آن آب میدهی.
📖 راه رشد، جلد چهار، صفحه ٢۶
@haerishirazi