🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تقدیرالمعیشه و نظم🔸
پارچهای دارید و میخواهید با آن لباس بدوزید.
اگر ناشی باشید، زود قیچی دست میگیرید و پارچه را ضایع میکنید، بعد میبینید تکههایی را هدر دادهاید اما پارچه کم آمد.
قبل از بریدن، باید الگوی خیاطی داشته باشید.
درآمد و پول، مثل پارچه است. اندازهگیری دخل و خرج، مثل الگوی خیاطی.
اگر چنان الگو را بگذارید که نه زیاد بیاورید نه کم، این میشود «تقدیرالمعیشه».
همین مثال را بر زمان و کار تطبیق بدهید.
کاری که میکنیم الگو است. زمانی که در اختیار داریم، پارچه است.
کار را چنان در این وقت بگنجانیم که نه وقت زیاد بیاوریم نه کم. «نظم» یعنی اینکه کار را بهدقت اندازهگیری کنیم.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸احترام به والدین و جایگاه آن ها نزد خداوند🔸
پدر و مادر رابطه بین تو و خدای تو هستند. این پل ارتباطی خودت را قطع نکن.
تو شاخه نازکی هستی مثل درختان که شاخه امسال بر روی شاخه پارسال تکیه دارد. نسل امروز به نسل گذشته تکیه دارد. این تکیه گاه خودت را محکم نگه دار.
اگر تو حاجتی داری بدان که خدا گرو میکشد. روایت داریم خدا میگوید برو به مادرت بگو به من بده تا من به تو بدهم. من تاکنون از راه پدر و مادرت به تو روزی دادم و الآن آنها را سبک نمیکنم. حال که آنها از دنیا رفتند یا فرتوتاند، باز هم واسطه رزق تو آنها هستند.
روایت داریم برو سر قبر مادرت دو رکعت نماز بخوان و حاجت بگیر.
میگوید ما از این کانال به تو روزی میدادیم الان هم برو آنجا. پشت سرتان را محکم کنید تا پیش رویتان محکم بشود. مشکلات پیش رو ریشه در مشکلات پشت سر دارند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸روش صحیح تنبیه در تربیت کودک🔸
خدا رحمت کند مادرم را.
یکی از راههای تربیتی وی این بود که هرگاه از ما خلافی میدید، دیگر کار به ما نمیداد و نمیگذاشت در خانه کار کنیم؛ یعنی ظرف شستن و دوخت و دوز و مانند آنها را از ما سلب میکرد و از این طریق کار را پیش ما ارزشمند میساخت.
امروزه بسیاری از ما دقیقاً بالعکس عمل میکنیم؛ یعنی وقتی بچه خلافی کرد او را به کار وا میداریم یا اگر اذیت کرد، کار او را دو برابر میکنیم.
در نتیجه، چنین بچه ای کار را تنبیه تلقی میکند، در حالیکه ما بیکاری را به عنوان تنبیه تلقی میکردیم!
@haerishirazi
⚫️ انا لله و انا الیه راجعون
مطلع شدیم جناب حجه الاسلام علیرضا محمدی از همکاران سابق دفتر مرحوم آیت الله حائری شیرازی که نقش مؤثری در تنظیم کتاب «تمثیلات» داشتند به جوار رحمت ایزدی کوچ کرده اند.
جهت شادی روح آن مرحوم و تسلی بازماندگان، صلوات و فاتحه ای قرائت بفرمایید.
@haerishirazi
📢 بیت آیت الله حائری: اتهامات آقای نبی زاده به موسسه فلاحت مرتبط نیست
بیت آیت الله فقید حائری شیرازی، نماینده اسبق ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با صدور اطلاعیه ای، توضیحاتی در خصوص اتهامات آقای عبدالله نبی زاده ارایه کرد:
در این اطلاعیه آمده است: موسسه فلاحت در فراغت، با ابتکار آیت الله حائری شیرازی و با توجه به دغدغه های معظم له، جهت ایجاد تفریح سالم برای قشر کم توان و کارمند جامعه اقدام به احیای زمینهای بایر با مجوز های حقوقی و قانونی در اطراف شهر نمودند.
ما حصل تلاش های این موسسه و بذری که آیت الله کاشت، هم اینک به بار نشسته و بذرها، ثمر داده، نهال ها ، درخت شده ، درخت ها به باغ هایی سرسبز بدل شده تا زمینی بایر به تفرجگاهی سرسبز و عام المنفعه بدل شود که باقیات صالحاتی برای آن فقیه مردمی باشد.که لازم به ذکر است و با تاکید بیان میشود که هیچگونه منفعت مادی برای خود و خانواده اش در هیچ دوره ای چه در زمان حیات و چه در ممات در بر نداشته است.
در دوره فعالیت، این موسسه، مسئولانی داشته، که از آن جمله آقای عبدالله نبی زاده است. به اطلاع مردم شریف استان فارس می رساند با توجه به اینکه اتهاماتی از سوی دستگاه محترم قضایی متوجه جناب نبی زاده است، اما هیچ کدام از این اتهامات در خصوص موسسه فلاحت و دوره مسؤلیت ایشان در این مجموعه نیست.
موسسه فلاحت با توجه به اهمیتی که نهاد منتسب به آن داشته ، همواره مورد حسابرسی های شفاف قرار گرفته و می گیرد تا این «باقیات صالحات» از گزند هر ناراستی مصون بماند.
لازم به ذکر است مدیریت موسسه، پس از استعفای حضرت آیت الله، در اختیار دفتر امام جمعه بعدی، فقیه فقید ، آیت الله ایمانی قرار گرفت و هم اکنون نیز موسسه فلاحت در فراغت، تحت اشراف حضرت آیت الله دژکام ، نماینده مقام معظم رهبری در فارس و امام جمعه شیراز قرار دارد.
خدایا چنان کن سرانجام کار / تو خشنود باشی و ما رستگار
@haerishirazi
ریاست محترم قوه قضائیه
حضرت آیت الله لاریجانی دامت برکاته
با سلام و احترام
خلاف قانون و خلاف مقررات و خرید افراد برای عبور از قانون در هر صورت از دید اینجانب مردود است. در مورد افرادی که در گذشته با اینجانب کار می کردند هیچ تفاوتی با دیگران نیست. بلکه مسئولیت آنان سنگین تر است ولی اگر خلاف ثابت نشود مفتری هر چند از مسئولین باشد باید معرفی و مجازات شود.
والسلام
محی الدین حائری شیرازی 26/7/1389
🔸 بارگزاری ادامه ی مجموعه «درس سحر» ان شا الله بعد از ایام دهه محرم انجام خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پاسخ آیت الله حائری (رضوان الله علیه) به یک پرسش:
اگر یک روزی امام حسین علیه السلام به شما بگوید: آقای حائری شیرازی دیگر شما را نمی خواهم شما چه می گویید؟‼️
@haerishirazi
هدایت شده از غلامرضا قاسمیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞فوتوکلیپ: هیئت های خانگی 👆👆
@qasemian_ir
✅ حجت الاسلام قاسمیان (@qasemian_ir):
🔹 یک سال و نیم قبل از اتمام جنگ، مردم به جبهه نمیرفتند و جبههها خالی شده بود. فرماندهان یک سمینار بزرگی تشکیل دادند در محل مجلس قدیم. در این جلسه پیشنهاداتی داده شد.
🔹 خدا رحمت کند آقای محی الدین #حائری_شیرازی را؛ ایشان یک طرحی داد؛ گفت بروید روی جلسات خانگی خانمها کار کنید و به آنها بگویید بچههایتان را به جبهه بفرستید. این طرح مورد پذیرش قرار گرفت.
🔹 یک ماه و نیم بعد، فرماندهان جبههها صدایشان درآمد که بس است دیگر! سپاه محمد رسول الله (آن صدهزار نفر در استادیوم آزادی) آن موقع تشکیل شد!
🔹 یعنی میبینید خانمهای یک جامعه وقتی راه میافتند و انرژیهایشان آزاد میشود، چون تربیت و سیستمهای کف میدان دست آنهاست، جبههها پر شد. این نقش هیئتهای خانگی است!
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
هنگامی که می خواهید در مراسم عزاداری شرکت کنید، وضو بگیرید و تمام لباسهایتان طاهر باشد و خیلی با توجه باشید.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸جوان ها مثل پیرمردها عزاداری نکنند!🔸
جوانها توجه کنند که اظهار علاقۀ جوان به امام حسین علیه السلام شکلی دارد و اظهار علاقۀ پیرمرد نیز شکلی دیگر؛ همانطور که وقتی شخصی از دنیا میرود، بستگان او هر کدام به شکلی شیون میکنند. شما جوانها بدانید که هنوز وقت آن نشده که آرام آرام اشک بریزید. کار شما فعلاً این نیست.
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 👆👆 با توجه به وسعت بهشت به اندازه زمین و آسمان، پس جهنم کجای عالم است؟
آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه) پاسخ میدهد
@haerishirazi
اهداف عاشورا.mp3
14.76M
🎙بشنوید/ تفاوت روش معاویه و یزید در مقابله با اسلام در بیان مرحوم آیت الله حائری شیرازی
@haerishirazi
کتاب «آئینۀ تمام نما»
110 نکته و تحلیل پیرامون واقعه عاشورا
اثر جدیدی از آیت الله حائری شیرازی
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸ما آرزو داریم روزی برسد که با مردم آمریکا زیر یک سقف عبادت کنیم🔸
درسی که واقعۀ عاشورا و کربلا به ما میدهد این است: ای انسان، اگر در عاشورا حق و باطل را شناختی، به خودت رجوع کن و حسین خودت را بشناس و از او تبعیت کن. حسینِ تو حقگویی و درستکاری توست. حسینِ تو نور و عقل توست.
درسی که عاشورا به ما میدهد این است که یزید درون خود را بشناسیم و یزید بیرون عصر خود را هم شناسایی کنیم. اگر امثال بوش (رییس جمهور امریکا) کار یزید را میکنند، ما آنچه بر یزید آماده کرده ایم، از او دریغ نکنیم. کسانی که مرگ بر یزید میگویند، امروز مرگ بر آمریکا هم میگویند. منظور از مرگ بر آمریکا هم رژیم آمریکا است، نه مردم آمریکا. ما آرزو داریم روزی برسد که با مردم آمریکا زیر یک سقف عبادت کنیم و آن روز دور نخواهد بود.
کتاب آئینه تمام نما/فصل 2، درسهای عاشورا/ صفحه 65
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸مصاف عقل و جهل در عاشورا🔸
داستان حسینبنعلی علیه السلام، داستان انسان است. در روایت آمده است: «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ». اگر کسی بخواهد خود را بشناسد باید به عاشورا نگاه کند. عاشورا به انسان میگوید: بدان کیستی و قدر خودت را بدان و راهت را مستقیم کن. هرچه انبیا گفتهاند، در عاشورا ظاهر شد. عاشورا سِرّ این آیه است: (و [ياد كن] آنگاه را كه پروردگارت به فرشتگان فرمود: میخواهم جانشينى در زمين قرار بدهم، گفتند: آيا كسى را در آن میگذاری كه در آن فساد مىكند و خونها مىريزد، درحالىكه ما تو را با سپاس، به پاكى مىستاييم و تو را پاک مىشمريم؟ فرمود: من چيزى مىدانم كه شما نمىدانيد).
این آیه چنین میفهماند که ای انسان، هنوز آفریده نشده بودی که خبر پیدایش تو را به فرشتگان دادم که در این زمین این موجود جدید میآید. ملائکه مسئلۀ فساد و خونریزی انسان را مطرح کردند. ملائکه اهل خونریزی و فساد نیستند، بلکه اهل تسبیح و ثنای الهی هستند. خداوند در پاسخ چه فرمود؟! فرمود: میدانم اهل خونریزی هستند و میدانم شما هم من را تسبیح میکنید و اهل خونریزی نیستید، اما من چیزهایی میدانم که شما نمیدانید.
ملائکه شعور دارند، ولی شرارت ندارند. اما خداوند در انسان جهلی قرار داده است و به او سفارش کرده است که با این جهل جهاد کند. به او فرموده است: مختار و آزاد هستی و مجبور نیستی و به تو عقلی دادم که با جهلت بجنگی.
چه چیزی بود که ملائکه نمیدانستند؟! ملائکه شرارت ندارند؛ در نتیجه جهاد هم ندارند و همه پاک هستند، ولی در انسان جهل وجود دارد و اگر انسان با جهل خودش مقابله و جهاد کند، ترقی میکند. همچنین اگر خودش با جهلش مخالفت نکرد و دنبالهرُوی جهلش شد و مانع راه دیگران شد، دیگران با او مخالفت میکنند و ترقی میکنند. آنها زمینۀ صعود و عروج دیگران میشوند.
انسان را مجبور به شرارت نکردهاند، بلکه به انسان توصیه میکنند که با شرارت مقابله کند: <إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً> (ما به او راه را نشان دادهايم، خواه سپاسگزار باشد يا ناسپاس). جهل در انسان بسیار اهمیت دارد؛ چراکه میتواند از این مانع و تهدید، فرصت بسازد. هرکس با جهل خود یا جهل دیگران بیشتر مقابله کند، بیشتر ترقی میکند.
شما وقتی امر به معروف و نهی از منکر میکنید، با جهل دیگران مقابله میکنید و خودتان ترقّی میکنید. در واقع میروید که دیگری را نجات دهید، ولی خودتان هم نجات پیدا میکنید. اگر طرف مقابل با شما ستیزه کند، چیزی از دست نمیدهید، بلکه اگر مقاومت کنید، ترقّی میکنید. هواپیما وقتی میخواهد پرواز کند، توربینش کار میکند و گاز را با فشار به پشت منتقل میکند. این گاز روی هوای پشت فشار میآورد و هواپیما رو به جلو حرکت میکند. فشار هوا مانع حرکت است. برای مقابله با این فشار، بال هواپیما را کج و مُوَرّب ساختهاند که به هوای جلو فشار بیاورد و درنتیجه هواپیما از این مانع برای پرواز استفاده کند.
ملائکه مانعی برای حرکتشان ندارند؛ لذا عروجی هم ندارند. اگر ملکی در آسمان اول باشد، در آسمان اول باقی میماند و اگر در آسمان دوم باشد، در آسمان دوم باقی میماند، اما انسان از راه مبارزه با جهلش، از اسفلالسافلین به اعلی علیین پرواز میکند. آنهایی که امربهمعروف و نهیازمنکر میکنند، چیزی گیرشان میآید که بالاتر از آن چیزی است که میخواهند بهطرف مقابل بدهند.
صدّامیان، راه خدا را بر شهدا بستند. آنها هم مقاومت کردند و از دنیا کنده شدند؛ همانطور که هواپیما از جا کنده میشود و صعود میکند. اگر جنایات صدّامیان نبود، مقامات عالیۀ این شهدا هم نبود. شیطان میخواهد با خدا جنگ کند، ولی به وسیلهای برای ترقّی اولیاء تبدیل میشود. اوج گرفتن امام (راحل )بهخاطر مخالفتهای شاه و ساواک بود.
بسیاری فکر میکنند که باید با آمریکا مدارا کنیم. این تفکر مانند این است که بگوییم هوای جلوی هواپیما را رقیق کنیم. با این کار هواپیما از باندش بلند نمیشود. اگر سَنانبناَنَس، عبیداللهبنزیاد و یزیدبنمعاویه نبودند، عالَم مانند عالم ملائکه میشد؛ همه پاک بودند، اما در این پاکیِ مشترک راکد بودند و رشد نمیکردند. با بودن جهل و اختیار، یکی با جهل جنگید و الهی شد و یکی دیگر هم از جهلش متابعت کرد و یزیدبنمعاویه شد. یزید شدن از سوی خود یزید است؛ چراکه خدا به یزید هم نور عقل را داده بود. آنچه به انبیا داده بودند، به یزید هم دادند. یزید خودش از آن استفاده نکرد؛ پس کسی جز خودش مقصر نیست.
کتاب آئینه تمام نما/فصل 2، درسهای عاشورا/ صفحه 113
@haerishirazi
عاشورا و فلسفه خلقت.mp3
10.14M
🎙بشنوید | عاشورا و فلسفۀ خلقت در بیان آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله علیه)
@haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه 🔹
🔸 ترفند ضد انقلاب برای نابودی انقلاب و راه مقابله با آن🔸
شعار شیطان دقیقاً بر ضد عمل اوست. شعار ماندن در بهشت را به انسان میدهد برای اینکه او را از بهشت اخراج کند. علت ابهام قضایا برای انسان، نفهمیدن معنی شعارهاست؛ یعنی مراد شعار را دقت نمیکند. به لفظ شعار توجه میکند و خطا میرود.
امیرالمومنین علی علیه السلام در خطبه 40 نهج البلاغه میفرماید«كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِل» میگوید دقیق شوید در این شعارها. یعنی به این شعارها دقت کن که چه زمانی به تو داده میشود. آنها را تجزیه و تحلیل کن تا معنی آنها را درک کنی.
شیطان مستقیماً بهشت را جای بدی معرفی نمیکند بلکه با وسوسه کردن انسان و خیالات انسان او را از بهشت دور میکند. این نکته فرهنگ ضد انقلاب را بیان میکند و نحوهی برخورد با آن را که چگونه باید برای تداوم انقلاب عمل کنیم. کسی که میخواهد جامعه را به خطر بیندازد بهطور مستقیم عمل نمیکند بلکه سفارش میکند که برای تداوم انقلاب باید چنین کنیم که این حرکت درست نقطه مقابل هدف انقلاب است. در اینجاست که جامعه متوجه خطر شده و دشمن زهرش را میچکاند و در سخن خود میگوید که اگر چنین نکنی انقلاب به خطر میافتد از این رو این یک وسوسه شیطانی است.
«فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطانُ قالَ يا آدَمُ هَلْ أَدُلُّکَ عَلي شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْکٍ لا يَبْلي» پس شیطان او را وسوسه کرد و گفت : ای آدم آیا تو را به درخت جاودانگی وسلطنتی که هرگز کهنه نمی شود هدایت کنم؟
همانطور که میبینیم محتوای شعار بد نیست. ماندن در بهشت که چیز بدی نیست اما به این درخت نسبت شجره الخلد را میدهد که به ما نشان دهد این مصداق است که انسان در آن به خطا میافتد. یعنی مفهوم کلی نیست که انسان در آن میلغزد بلکه مصداق کلی است که لغزنده است.
شجره و درخت اخراج بود اما شیطان آن را درخت خلد و جاودانه میگوید. در کلیات با آدم توافق دارد از این جهت گمشدهی آدم را میشناسد و روی همان گمشده تأکید میکند و میگوید برای رسیدن به این گمشده باید این کار را انجام دهی. کلمه انحرافی در این است که او به آن اشاره میکند و کلیاتش صحیح ولی اشارات و مواردش خطرناک.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله علیه)🔹
🔸روضۀ حسین علیه السلام، قوّت قلب مجاهد🔸
روضۀ حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام تعهد و دیانت به انسان میدهد؛ یعنی وقتی در فشار است، یاد امام حسین علیه السلام که میافتد، تسلّی پیدا میکند و با خود میگوید: از من عزیزتری در راه خدا وضعیتش از من دشوارتر بود؛ کسی که توجهش فقط به خدا بوده است.
امام حسین علیه السلام الگویی است که نشان میدهد برای رفتن از دنیا چگونه باید آماده بود؛ نشان میدهد که او چگونه حضور داشت و میخواست هرچه زودتر برود و به نیکان مُلحق بشود.
وقتی روضۀ امام حسین علیه السلام بیان میشود، انسان با خود میگوید: من اگر جوانم، حضرت قاسم علیه السلام از من جوانتر بود؛ هر چقدر هم که استعداد داشته باشم که بتوانم در دورۀ حیاتم یک مؤمن خدمتگزار باشم، به حضرت قاسم نمیرسم.
هر فرد به هر اندازه استعداد و لیاقت داشته باشد، لیاقت و دارایی اش بیشتر از حضرت علی اکبر علیه السلام نیست، ولی دیدیم که خودش را خرج اسلام کرد.
پس این مرثیهها حالت ایثار و توجه به ائمۀ اطهار علیهم السلام را در انسان زنده نگه میدارد.
انسان با این اسمها، ذکرها و یادهاست که قلبش محکم میشود. ذکر و روضه موجب قوّت قلب، نورانیت، اخلاص و صدق میشود.
ما همیشه باید این مرثیههایی را که دیگران برایمان میخوانند، خودمان هم برای خودمان بخوانیم تا قوّت و قدرت و الهام معنوی لازم را بگیریم.
کتاب آئینه تمام نما/فصل 7، در سوگ سید الشهدا علیه السلام/ صفحه 172
@haerishirazi
عقل و جهل در عرصه عاشورا.mp3
11.85M
🎙بشنوید | عقل و جهل در عرصه عاشورا در بیان آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله علیه)
@haerishirazi