eitaa logo
مشق استراتژی | حائری زاده
1هزار دنبال‌کننده
114 عکس
51 ویدیو
2 فایل
حسام الدین حائری زاده معاون و عضو هیأت علمی مرکز بررسی‌های دکترینال (اندیشکده یقین) @haerizadeh" rel="nofollow" target="_blank">youtube.com/@haerizadeh aparat.com/haerizadeh Instagram.com/haerizadeh_h twitter.com/haerizadeh_h t.me/haerizadeh_h ble.ir/haerizadeh_h rubika.ir/haerizadeh_h
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ «وضعیت ضداستراتژی» و درس‌هایی که گرفته نشده‌اند عموم دولت‌های بعد از انقلاب تا کنون دو دوره‌ای بوده و عمری هشت ساله داشته‌اند. الگوی رفتاری مشابه بین آنها افت کیفیت دوره دوم نسبت به دوره نخست، ازدحام انواع و اقسام بحران‌ها، و آرزوی به پایان رسیدن آن دولت حتی از سوی هوادارنش بوده است. دولت حسن روحانی نیز از این روال مستثنی نشد. می‌توان علل مشترکی در مورد این فروکاهش در دولت‌های مختلف برشمرد. به نظر می‌رسد یکی از این علل «فقدان طرح استراتژیک جایگزین یا مکمل» است. ✅ توضیح آنکه دولت‌ها معمولا با نفی دولت قبلی و وعده برای ایجاد دورانی جدید بر سر کار می‌آیند. هر دولت جدید تغییراتی در هندسه قدرت ایجاد کرده و استراتژی‌های جدیدی اتخاذ می‌کند. دوره چهار ساله نخست این دولت‌ها به ایجاد تغییرات مربوطه، پیاده‌سازی طرح‌ها و مدیریت جوانب آنها می‌گذرد. اما این تغییرات و پیاده‌سازی‌ها تبعاتی دارد. وقتی برآورد استراتژیک از صحنه به درستی نباشد و پایش مستمر و واقعی هم در حین مسیر صورت نگیرد، تبعات مربوطه، گریبان آن دولت را گرفته و عمده‌ی انرژی او معطوف به خنثی‌سازی آنها می‌شود. در این میان هواداران و مخالفان دولت مستقر، بیشتر چشم به فعالیت‌های دولت در دوره دوم دوخته‌اند که در فرصت مجددی که به ایشان داده شده چه می‌کنند. اما چون معمولا دولت‌ها طرح استراتژیک جایگزین یا مکمل ندارند همچنان در دوره دوم مشغول بازی در زمین دوره نخست و خنثی‌سازی تبعاتی هستند که اشارت رفت. کار به جایی می‌رسد که مملکت قفل شده و در دو سال انتهایی دوره دوم، عموما آرزوی رفتن دولت مستقر را می‌کنند! 🔻دولت بازرگان اساسا قبل از این که به این وضعیت برسد در همان ابتدا که به استراتژی‌اش حمله شد با بی‌تحملی عجیبی به سرعت استعفا داد و رفت. استراتژی دولت بازرگان آرام‌سازی فضای انقلابی کشور بود که با تسخیر لانه جاسوسی و حمایت تمام عیار امام از این واقعه، متوجه شد هنوز زود است که لیبرال‌ها در مورد خاموش‌سازی روحیه انقلابی مردم فکر کنند. میرحسین موسوی استراتژی توسعه محدود و دست به عصا حرکت کردن در همه حوزه‌ها را برگزیده بود و طبیعتا دولتی شدن هر چه بیشتر. این نیز با روحیه تازشی و تحول‌گرایانه انقلابی همخوانی نداشت. او در طول دو دوره سه بار استعفا داد که هر بار مورد مخالفت حضرت امام قرار گرفت. دقیقا در نقطه مقابل خط‌مشی او، استراتژی توسعه اقتصادی بی‌محابای دولت مرحوم هاشمی آن چنان بر گرده جامعه فشار آورد که در دوره دوم به انواع بحران‌های اجتماعی و اقتصادی مختلف انجامید. فضای سیاسی کشور بقدری بسته بود که از پی او دوره توسعه سیاسی دوم خرداد آغاز می‌شود. پایان دوره نخست در سال ۸۰ به نام‌گذاری سال گفتگوی تمدن‌ها در سازمان ملل منجر شد که درست برعکس در همان سال، جنگ بین تمدن‌ها رخ داد! و آمریکا به بهانه ۱۱ سپتامبر به افغانستان و بعد به عراق حمله کرد. دولت خاتمی دچار وضعیت ضداستراتژی شده بود اما نتوانست برای دوره دوم خود استراتژی جدیدی تعریف کند. لذا دو سال آخر این دولت به آرزوی رفتن با نماد «عبور از خاتمی» منتهی شد. احمدی نژاد هم به سیاق پیشینیان رفت و از ایشان درس نگرفت. او که پیام‌آور شعارهای ابتدای انقلاب شده بود دوره نخست را با حرارت طی کرد، اما دو سال آخر دوره دوم را با همان آرزوی رفتن توسط موافقان و مخالفان به پایان رساند. عجیب آن که حسن روحانی با وجود آن که در تمام دوران پس از انقلاب در راس قدرت بوده و سرنوشت تمام این دولت‌ها و روال‌های مشابه همه اینها را دیده بود باز هم در دام همین الگو افتاده است. او که در دوره نخست، استراتژی «درهای باز» را اتخاذ کرده و نرمالیزاسیون ایران در عرصه بین المللی و به تبع در داخل را پی گرفته بود، وقتی در وضعیت ضداستراتژی افتاد و برجامش به هوا رفت، هیچ استراتژی جایگزین یا مکملی نداشت. پافشاری بر طرحی پاره شده، مردم را خسته کرد. اکنون در دو ساله پایانی دولتش، موافقان و مخالفان آرزوی رفتنش را می‌کنند. ⚠️سرنوشت ثابت دولت‌هایی که به دور دوم کشیده می‌شوند این است که در دام «وضعیت ضداستراتژی» خود می‌افتند. رفتار تمام دولت‌های پیش‌گفته یکسان بوده: ۱- فتح دوره دوم را نشانه‌ی پیروزی سیاست‌های دولتشان قلمداد می‌کنند، غافل از این که این پیروزی، سرآغاز دامی بزرگ است؛ درافتادن در وضعیت ضداستراتژی. ۲- وضعیت ضداستراتژی رفتاری مرداب‌گونه دارد. قربانی وقتی در مرداب می‌افتد، هر چه بیشتر تقلا کند بیشتر فرو می‌رود. دولت‌ها در دوره دوم برای نجات و توجیه عملکرد و طرح سابق خود دست و پا می‌زنند اما هر چه بیشتر فرو می‌روند و اعتماد عمومی را از دست می‌دهند. ۳- کشور در دو سال آخر دچار فشردگی انواع بحران‌ها می‌شود. ♨️وضعیت بغرنج دور دوم دولت روحانی، حاصل گیر افتادن او در «دام وضعیت ضداستراتژی» است و درس‌هایی که نگرفته‌اند! 🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده @h_haerizadeh
«فرمول جیسون» در روابط بین الملل در روابط بین الملل این طور نیست که همه کشورها با حسن نیت در عرصه جهانی حاضر شده باشند. برخی حقی بیشتر برای خود قائل بوده و کوتاه هم نمی‌آیند. اوج این تلقی، استکبار جهانی است. آمریکا به تعبیر امام راحل (ره) است. آمریکا همه را پاسخگو به خود می‌داند و بدترین حالت برای او این است که در موضع پاسخگویی قرار گیرد. بت استکبار چنین مستکبری را باید خرد کرد؛ هر بار به طریقی و از زاویه‌ای. رفتار ایران انقلابی در مقابل آمریکا این بوده و برخی کشورهای دیگر نیز الگوگیری کرده‌اند. دوروتی شیا سفیر جدید آمریکا در لبنان خواستار آزادی «عامر الفاخوری» شده اما لبنان به این درخواست پاسخ مثبت نداده و به او گفته شده الفاخوری اگر چه تابعیت آمریکایی دارد اما لبنانی الاصل است و در برابر دادگاه لبنان محاکمه می‌شود. او متهم به جاسوسی برای رژیم صهیونیستی هنگام اشغال لبنان است. fna.ir/dflckj لبنان می تواند فرصت را غنیمت شمرده از «فرمول جیسون» استفاده کند: ‎ که ‎ را پس داد در قبالش چند میلیارد دلار گرفت. 🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده @h_haerizadeh
🔘 حساب من در اینستاگرام: h.haerizadeh1 ✔️ برای دنبال کردن این صفحه می‌توانید روی لینک زیر کلیک کرده و آن را مشاهده بفرمایید: https://www.instagram.com/h.haerizadeh1?r=nametag 🔸 حسام‌الدین حائری زاده
🔰در روز عید اتفاقی در عالم می‌افتد که در روزهای دیگر نمی‌افتد. باطن عید این است که باب ویژه‌ای به عالم بالا باز می‌شود و لذا باید خوشحال بود. ✍️ آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری ⬅️ الان یکی از موضوعات مطرح در فیزیک و برخی علوم جدید بحث درباره و است، کلی فیلم و سریال هم برای آن ساخته‌اند. غافل از اینکه همین و ایام الله دروازه‌های به عالم بالا هستند. تئوری‌پردازی درباره این موضوع یعنی تولید که برای برخی خیلی عجیب است ✍️ حسام الدین حائری‌زاده ✅ در دعایى که براى شب نقل شده، آمده: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالتَّجَلِّى الْأَعْظَمِ فِى هَذِهِ اللَّيْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ». به حسب آنچه در این دعای شریف نقل شده، عظیم‌ترین تجلّى الهى در شب مبعث و بواسطه مبعوث شدن پیغمبر اکرم (ص) بوده است. ✍️ آیت‌الله مصباح یزدی اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی 📡 @Hasanabbasi_students
مشق استراتژی | حائری زاده
🔰در روز عید اتفاقی در عالم می‌افتد که در روزهای دیگر نمی‌افتد. باطن عید این است که باب ویژه‌ای به عا
🎉 عید مبعث مبارک 💢 تولید علم دینی برای برخی چنان امر غامض و پیچیده و دست‌نیافتنی هست که ولشون کنید تا قیامت دارن درباره امکان یا امتناع تولید علم دینی و روش‌شناسی علم دینی و مواردی از این دست بحث می‌کنن! این وسط برخی هم هستند که اساسا اعتقادی به تولید علم دینی ندارن. آنها را که اصلا کاری ندارم. ❇️ یکی از سازوکارهای تولید علم دینی این است که تلاش شود تا در مورد حقایقی که در اسلام بیان شده تئوری‌پردازی شود. نمونه عملی این کار در مورد بحث رقم خورده. برای این منظور می‌توانید سرفصل «جهان موازی» را در «کرسی نظریه‌پردازی استاد حسن عباسی» ببینید. به سایت کلبه کرامت مراجعه کرده و مباحث مربوط به این سرفصل را مطالعه بفرمایید: kolbehkeramat.ir جلسه ۲۴۸ کلبه کرامت | جهان موازی http://www.kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/490 به این آدرس رفته و سایر جلسات مرتبط را هم ببینید ۱۵ جلسه دیگر در این باب هستند که با آنها می‌توان تولید علم دینی را چشید. 🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده @h_haerizadeh
اردوغان رییس جمهور ترکیه گفته جهان پس از کرونا با جهان پیش از آن متفاوت خواهد بود. بله همین طور است اما قطعاً کشوری مثل ترکیه، آمریکا، چین یا هر کشور دیگری نقش پیش‌برنده‌ای در این گذار نخواهند داشت. ⁦🇮🇷⁩ اگر بحران داعش در سوریه و عراق کاری کرد که «مثل ایران» بسیج مردمی در حوزه دفاعی راه بیندازند و ترکیه یا هر کشور دیگری هیچ الگویی برای ارائه نداشت، ⁦بحران کرونا هم کاری با جهان خواهد کرد که بسیج مردمی در حوزه سلامت و خدمات اجتماعی راه بیندازند. علیرغم همه کاستی‌ها، مردم ایران در بسیج سلامت صحنه‌های بی‌بدیلی در این ایام خلق کردند. 🔺 تمدن‌سازی از یک منظر، فرایند عمومی‌سازی است. اگر خرده‌فرهنگی بتواند مولفه‌های فرهنگی خود را عمومی کند تبدیل به فرهنگ عمومی می‌شود. این بدان معناست که آن فرهنگ برای دیگران الهام‌بخش بوده است. هر چه تعداد مولفه‌های عمومی شده از یک فرهنگ بیشتر شود، آن فرهنگ می‌تواند وجه تمدنی پیدا کند. جمهوری اسلامی پس از انقلاب توانسته در مهندسی فرهنگ بسیاری از مولفه‌های ارزشی خود را عمومی‌سازی کند. یکی از آنها فرهنگ جهاد و بسیج بوده است. 🔺در سیل‌های سالیان اخیر، مردم جهادگرانی را دیدند که تا دیروز در اردوهای جهادی محدود و غیررسانه‌ای فعال بودند. موقعیتی که سیل ایجاد کرد باعث شد تا آنها عمومی شوند. شهادت سردار سلیمانی اتفاقی نادر را در تاریخ بشر رقم زد. نیروی قدسی که در گذشته سی ساله خود در گمنامی به سر می‌برد، ناگهان عمومی شد. در بحران کرونا هم به داشته‌های فرهنگی خود توجه کنیم و اعتماد به نفس داشته باشیم. 🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده @h_haerizadeh
‏۱۲سال پیش وقتی نایل فرگوسن استراتژیست آمریکایی برای نخستین بار در کتاب خیزش پول، ترکیب قدرت چین و آمریکا را در قالب مفهوم ‎ تئوری‌پردازی کرد گفت بسیاری از وقایع آینده محصول این گربه-سگ است. البته فکر نمی‌کرد یکی از محصولات این ترکیب همزیانه فتنه جهانی ‎ باشد. ‏برخی می‌گویند کرونا کار چین بوده برخی می‌گویند کار آمریکا. پاسخ را باید در مفهوم ‎ یافت. بسیاری از پدیده‌های جهانی شده محصولی ترکیبی از کشور چیمریکاست. گربه-سگ استعاره از این است که اگر چه آمریکا و چین رقیب یا دشمن هم هستند اما حیاتشان به هم گره خورده است. ‏آمریکا و چین در زمینه‌های مختلف پروژه‌های مشترک زیادی دارند. یکی از این حوزه‌ها، تکنولوژی‌های زیستی بوده است. هر دو طرف هم صدایش را درنمی‌آورند که حقیقت ماجرای ‎ چه بوده. در سال‌های آتی منتظر ظهور محصولات دیگری از پیوند نامیمون چین-آمریکا باشید. https://t.co/QdD9hZEoUG‎ 🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده @h_haerizadeh
مشق استراتژی | حائری زاده
‏۱۲سال پیش وقتی نایل فرگوسن استراتژیست آمریکایی برای نخستین بار در کتاب خیزش پول، ترکیب قدرت چین و آ
پایان زشت 🇨🇳🇺🇸 🔙 قبلا یادداشتی درباره مناسبات بین چین و آمریکا تحت عنوان «چیمریکا» در کانال ‹مشق استراتژی› نوشته بودم و ادعا کرده بودم که فتنه ویروس کرونا از تبعات یک ساختار قدرت جهانی جدید تحت عنوان «چیمریکا» است؛ استعاره از رابطه عمیق و چسبنده چین و آمریکا. اما گویا این ویروس ناپیدا، ناخواسته نمایانگر چیزهای بیشتری شد و نشان داد که آن‌قدرها هم آمریکا در مقابل چین متواضع نبوده است تا رابطه‌ای مسالمت‌آمیز بین آن دو شکل بگیرد. بلکه چیمریکا تا وقتی استوار بوده که چین حاضر بوده به آمریکا کولی دهد! 🔻سه سال قبل از انقلاب اسلامی در ایران، مائو رهبر انقلاب چین می‌میرد و عصر جدیدی برای توسعه در این کشور آغاز می‌شود و دنگ شیائوپینگ در قالب آغوش خود را به سوی آمریکا می‌گشاید. در کل این چهل سال، چین تا وقتی شعار «صعود مسالمت‌آمیز Peaceful Rise» را می‌داد و در آغوش آمریکا قرار داشت، آمریکایی‌ها حتی حاضر بودند از عنوان «چیمریکا» یعنی ترکیب به هم‌چسبیده و استفاده کنند. اما به مجرد این که از 2012 به این سو چین روی‌کرد تهاجمی‌تر گرفت و «رؤیای چین China Dream» را مطرح نمود، آن را خصمانه خواندند و رفته رفته تعاملات چین و آمریکا آسیب‌پذیرتر شد. تا جایی که پس از بحران <نایل فرگسون> که خودش جعل‌کننده کلمه چیمریکا بود نیز از نظرش برگشته و گفت چین و آمریکا وارد یک با همدیگر شده‌اند. کرونا سکته‌ای سخت در رویای غرب‌گرایان چین بود. ⚠️ در این بین بدبخت آن کسانی هستند که در ایران با طناب پوسیده به چاه رفته و 20سال ملتی را معطل آن کردند. آن الگوی توسعه چینی که هاشمی و روحانی از ابتدای دهه 80تاکنون مملکت را معطلش کرده بودند و دم از مذاکره و تعامل با آمریکا می‌زدند، دست آخر در مهد خود یعنی چین به مقابله با آمریکا رسید. اما همچنان برخی خود را به خواب زده‌اند. اما الحمدلله زنده است و خود را در ماجرای ها نشان داد. این ماجرا میخی بر تابوت برجام و غرب‌گدایی و سیاست درهای باز مدل چین شد. ⚪️ پی‌نوشت: انتخاب تیتر مطلب برگرفته از مقاله فارین پالیسی است. کامل مقاله را از این لینک می‌توانید بخوانید: https://foreignpolicy.com/2020/04/03/chimerica-ugly-end-coronavirus-china-us-trade-relations/ 🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده @h_haerizadeh
آیا آمریکا در حال است؟ با نگاه نخست به اعتراضات در آمریکا به نظر می‌رسد که این اعتراضات به دلیل کشته شدن بی‌رحمانه یک جوان سیاه‌پوست توسط یک پلیس سفیدپوست و علیه گرایش‌های نژادپرستانه است. البته این اتفاق برای نخستین بار نبوده، آخرین بار آن هم نخواهد بود. اما وقتی به گستره اخبار و ویدیوهای مخابره شده از این اعتراضات می‌نگریم، انگیزه‌های دیگری نیز دیده می‌شوند. مثلا در یکی از این اتفاقات، عده‌ای از معترضان به یک نمایشگاه اتومبیل مرسدس بنز حمله کرده‌اند و با تولید صداهایی شبیه به صدای تارزان! در حال تخریب و آتش زدن خودروهای لوکس بنز هستند. روی خودروها این شعار عجیب را نوشته‌اند: «ثروتمندان را بخورید Eat the Rich» خوردن ثروتمندان چه ربطی به مسایل نژادی دارد؟! عقده‌گشایی روی بنزها چطور؟! به نظر می‌رسد در میانه اعتراضات علیه نژادپرستی برخی انگیزه‌های دیگر در حوزه اختلاف طبقاتی مطرح شده‌اند. عدالت گمشده فرهنگ آمریکایی است. در فرهنگ آمریکایی فقط اختلاف نژادی نیست که نهادینه شده، بلکه اختلاف طبقاتی چه بسا شدیدتر نهادینه شده است. بدتر آن که تبدیل به سبک زندگی آمریکایی شده است و در نمادهایی مانند خودروهای لوکس بنز خود را نشان می‌دهد که این چنین واکنش‌های عقده گشایی را منجر می‌شود. b2n.ir/362063 در واقع باید گفت این اعتراضات، اعتراض علیه سبک زندگی آمریکایی توسط خود آمریکایی‌هاست. پرسش این است آیا با می‌توان به جنگ سبک زندگی آمریکایی رفت؟ آیا این معترضین سبک زندگی دیگری غیر از سبک زندگی آمریکایی دارند؟ هنوز نمی‌توانم باور کنم که واقعا مردم آمریکا آماده تغییر شده‌اند. این اعتراضات، مانند دفعات پیش، نهایتا به شورش‌های پراکنده‌ای می‌انجامد و پس از سرکوب، فروکش می‌کند. تا شورش علیه سبک زندگی آمریکایی صورت نگیرد هیچ کدام از این اعتراضات و فریادها راه به جایی نخواهند برد. 🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده @h_haerizadeh
⭕️ برای ایران کدام سناریو شرّش کمتر است؟ ترامپ در انتخابات آینده آمریکا دوباره رأی بیاورد یا برود؟ یکی از مهمترین متغیرها در ارزیابی این مسأله، متغیر تحریم‌ها است. این که چه کسی رییس جمهور آمریکا شود به هر حال آمریکا شیطان بزرگ است و خر همان خر است، هر چند پالونش عوض شود. اما به نظر می‌رسد، برای اوضاع کشور ما از نظر محاصره اقتصادی، ماندن ترامپ شرّش کمتر است نسبت به این که رقبای دموکرات او بر سر کار بیایند. چرا؟! https://b2n.ir/839234 🌐 سابقه‌ای که دموکرات‌ها در هشت سال دوره اوباما در معماری تحریم‌ها از خود بر جای گذاشتند، کار بی‌سابقه‌ای بوده که از آن تحت عنوان شبکه تار عنکبوتی تحریم‌ها Web of Sanctions یاد می‌کنند. نکته مهم این است که پس از دوره اوباما، تحریم‌های ترامپ و تیم او در خزانه‌داری آمریکا علیه ایران تغییر بنیادینی در ساختار تحریم‌ها ایجاد نکرده است. اساسا ترامپ و تیم مدیریتی او اهل انجام دادن کارهای ساختاری و زیربنایی و بنیادین نیستند. مشکلی که ما با تحریم‌ها داشته‌ایم، در واقع مسأله ما با کل ساختار تحریم‌ها یعنی همان به اصطلاح شبکه تار عنکبوتی تحریم‌ها بوده است، که اتفاقا در این زمینه تیم ترامپ هیچ ابتکاری به خرج نداده است. این رویه برای ایران بهتر از این خواهد بود که تیم دموکرات‌ها دوباره سر کار بیایند و مجدد روی معماری تحریم‌ها کار کنند. هر چند دولت بنفش هیچ استعدادی در استفاده از فرصت‌ها ندارد، اما تداوم کار ترامپ و تیم او در کاخ سفید که عمدتا مقارن با روی کار آمدن دولت جدید در ایران خواهد بود، موجب می‌شود تغییرات اساسی در معماری تحریم‌ها نداشته باشیم، هر چند ممکن است میزان به کارگیری تحریم‌ها بیشتر شود. 🔸 نمونه‌ای از گزارش‌ها در مورد شبکه تار عنکبوتی تحریم‌ها را می‌توانید در لینک زیر مشاهده بفرمایید: 📄 گزارشی از اندیشکده استراتفور در ۲۰۱۸ : https://worldview.stratfor.com/article/iran-deals-jcpoa 🆓 لینک مطالعه رایگان: https://b2n.ir/972416 ✔️ ادامه دارد ... 🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده @h_haerizadeh
⭕️ راه نجات مردم آمریکا چیست؟ ▫️ آمریکا در یک قرن گذشته هر ده یا بیست سال یک بار، موج‌های اعتراضی سنگینی را پشت سر گذاشته و با این همه تجربه در حرفه‌ای شده است. این موج نیز خواهد گذشت، اما از خاکستر به جا مانده از این بحران، آتشی خانمان‌سوزتر برافروخته خواهد شد. https://b2n.ir/012661 🇺🇸 آمریکایی که بود وقتی در سودای دست یافتن به ثروت هند، عزم سفر کرد و ناخواسته سر از دریای کارائیب در جنوب آمریکا درآورد و با بومیان آنجا وارد جنگ و درگیری شد و به زور در آن سرزمین مستقر شد، نمی‌دانست که پایه‌های شکل‌گیری جامعه‌ای را بر مبنای تروریسم و قرار داده است. چه راست گفت امام خمینی که است. اگر مردم آمریکا می‌خواهند با تبعیض نژادی مبارزه کنند، در واقع باید با خودشان به مقابله برخیزند. آیا مردم این جامعه به همین سادگی می‌توانند هویت خود را نفی کنند؟! ♨️ آمریکایی که هست تخریب مجسمه‌های کسانی چون سیسیل رودز و جرج واشنگتن و کریستوفر کلمب و ... در انگلیس و آمریکا که از شکل‌دهندگان به هویت آمریکایی هستند یعنی نفی هویت آمریکایی. پرچم هر کشور نماد هویت ملی او است. آتش زدن توسط خود آمریکایی‌ها یعنی حمله به . ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود «رویای آمریکایی مرده است» و او می‌آید تا آن را زنده کند. اکنون معلوم شده نه تنها از دست رفته، که هم به محاق رفته است. به قول آدام کورتیس، آمریکا در وضعیت فرو رفته است. ⚠️ آمریکایی که خواهد شد نژادپرستی، ظلم به سرخپوست‌ها، ظلم به سیاهان، و ظلم به ملت‌های دیگر در تاریخ، بنیان و هویت آمریکایی است و نمی‌توانند آن را نفی کنند. اما آن چه آمریکا را برای آمریکایی‌ها و جهانیان قابل تحمل کرده بود، جذابیت سبک زندگی آمریکایی بوده است. فرایند کامل نخواهد شد مگر اینکه مورد حمله قرار گیرد. اکنون شاهد شورش علیه هویت آمریکایی هستیم، اما تا شورش علیه سبک زندگی آمریکایی نشود امید به ایجاد تغییری اساسی در آمریکا نداشته باشید. 🔆 راه نجات بخشی از مردم آمریکا علیه «هویت آمریکایی» شورش کرده‌اند. اما نقطه ضعف اساسی این جنبش این است که شیوه زندگی آنان سبک زندگی آمریکایی است که نمی‌تواند جدای از هویت آمریکایی تعریف شود. شورش علیه هویت آمریکایی، را هم می‌طلبد. در جهان کنونی تنها ایدئولوژی که سبک زندگی متفاوت ارایه کرده و می‌تواند در مقابل سبک زندگی آمریکایی هماوردی کند، انقلاب اسلامی است. اگر به نورانیت انقلاب اسلامی پشت‌گرم نشود سرانجامی نیکو نخواهد داشت. 🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده @h_haerizadeh
آقا عنایت سلبریتی نیست! 📺 عنایت آزغ دستفروش میدان تجریش تهران است که در ماجرای انفجار کلینیک سینا در ابتدای تیر ماه امسال یازده زن و یک کودک را از میانه آتش نجات داد. کاری که قبلا در روستای هم‌جوار محل زندگی‌اش نیز انجام داده بود. او اکنون بعد از اقدام قهرمانانه‌اش کلی مشهور شده است. مجری از او می‌پرسد: «آیا خوشحالی که رسانه‌ای شده‌ای؟» آقا عنایت پاسخی می‌دهد که مجری رو به دوربین کرده و بعد از مکث معناداری گفت «بعضی اوقات فقط باید سکوت کرد» ... ⏱ پیشنهاد می‌کنم این چند دقیقه را ببینید... https://www.aparat.com/v/GR8bu ❇️ سلبریتی از دیده شدن خوشحال می‌شود، اما یک قهرمان واقعی، نه. مجری با آب و تاب در دوازده دقیقه، جزییاتی از ماجرا را با سرعت از او می‌پرسد چون وقت دارد تمام می‌شود! اما ریتم صحبت آقا عنایت تند نیست؛ دهاتی است و لحن رسانه‌ای ندارد. مجری چند بار به کمک او می‌آید. چندین بار به او می‌گوید تو قهرمان هستی، قهرمان! اما آقا عنایت عرق کرده و با کف دست عرق‌های پیشانی‌اش را پاک می‌کند. او هنوز یاد نگرفته ژست قهرمان‌ها چیست! چند برنامه و مصاحبه دیگر لازم دارد تا یواش یواش یاد بگیرد او هم سلبریتی باشد. تا وقتی از او می‌پرسند: ❓هیچ وقت فکر می‌کردی این گونه رسانه‌ای شوی؟ ❓آیا الان خوشحالی که رسانه‌ای شده‌ای؟ و سریع پاسخ دهد: من عاشق مردمم هستم! 🤗 ❕البته او پاسخی متفاوت می‌دهد ... ✅ می‌گوید: «خوشحال هستم که آنها را نجات دادم، و ناراحت که چرا دیگران را نتوانستم.» مجری رو به دوربین کرده و بعد از مکثی معنادار می‌گوید: «بعضی اوقات فقط باید سکوت کرد.» ✅ آقا عنایت در آن لحظه فقط به مسوولیتی که در قبال انسان‌های حادثه دیده داشته فکر می‌کرده نه چیز دیگر. هنوز هم البته همین حس مسوولیت را دارد و همان طور که در همین مصاحبه گفت، تا حالا به این فکر نکرده که الان رسانه‌ای شده و بیشتر دیده می‌شود. ذهن انسان رسانه‌ای شده ⁉️ اما چرا این دیده شدن برای خیلی‌ها مهم است؟ چون حکایت از ساختاری حاکم بر ناخودآگاه «انسان رسانه‌ای شده» می‌کند. ساختاری که به این ذهن رسانه‌ای شده، تحمیل می‌کند که باید از دیده شدن ‹خوشحال› شوی. ⚠️ چرا باید از بیشتر دیده شدن خوشحال شویم؟ چرا باید این سوال از آقا عنایت دستفروش پرسیده شود؟ چرا برای اهالی رسانه این گونه جا افتاده که از دیده شدن خوشحال باشند؟! ✓ مسوولیت‌پذیرترین افراد جامعه باید بیشتر دیده شوند و اهالی رسانه اینان باشند. امروزه مسوولیت‌پذیرترین افراد جامعه معمولا از رسانه فراری هستند. مدیر رسانه‌ای تراز جمهوری اسلامی کسی است که بیفتد دنبال مسوولیت‌پذیرترین آدم‌های جامعه و آنها را پشت تریبون رسانه‌اش بنشاند. شَرفُ المَکانِ بِالمَکیٖن؛ با این کار به رسانه‌اش آبرو می‌دهد. چون هر کاری نخواهد کرد برای دیده شدن. چنان انسانی، اصلا دنبال دیده شدن نیست؛ او فقط به دنبال هر چه بهتر انجام دادن مسوولیتش است. یکی از مولفه‌های رسانه دینی در نظر گرفتن همین مولفه ‹حس مسوولیت› در اهالی رسانه به جای ‹حس دیده شدن› است. اگر این انقلاب رسانه‌ای صورت گیرد، بساط سلبریتی‌بازی‌ها جمع می‌شود. 🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده @h_haerizadeh،
⭕️🕋 برجام، حجت حججی و حج ناتمام ملت 🕋 به ‹حجّ› فکر می‌کردم، به یاد ‹حججی› افتادم. ریشه این دو کلمه یکی است. 🗓 تقویم را نگاه کردم، عید قربان امسال زیباتر به نظرم رسید؛ شهادت در مرداد ماه ۱۳۹۶ بود، اتفاقا امسال این ماه مصادف شده با ایام و . علاوه بر اشتراک مفهومی بین حج و حججی، حقیقتی مشترک هم در این دو نهاده شده که شاید این تلاقی تاریخی بهانه خوبی باشد برای شهود این حقیقت. ⚪️ حج در لغت یعنی ‹قصد›. کسی که حاجی می‌شود یعنی قصد خانه خدا را کرده است. خدا با یاد دادن مناسک حج به ما نشان داده که اگر قصد دیدن من را کرده‌اید چه کارهایی باید انجام بدهید؛ قربانی دادن آخرین مرحله این مناسک است که آیت و نشانی قربانی کردن هوای نفس در پیشگاه الهی است تا به نزدیکی و قرب به او برسیم. وقتی ابراهیم نبی اثبات کرد که واقعا حاضر است عزیزترین داشته‌اش را که همان اسماعیل بود به پیشگاه الهی تقدیم کند، خدا این قربانی را از او پذیرفت و به جای آن گوسفندی فرستاد تا ذبح کند. چهار هزار سال است پیروان ابراهیم نبی همین کار را در عید قربان در ایام حج انجام می‌دهند تا بدانند که باید هوای نفس را قربانی کنند تا به قرب الهی برسند. اما ارتباط این حج با آن حججی چیست؟ 🇮🇷 مردم مومن ایران در انقلاب اسلامی نشان دادند که علاوه بر سطح فردی، قصد تقرب و نزدیکی به خدا را در سطح جمعی و ملی دارند. در حقیقت با آن تعریف از حج، ملت ایران با انقلاب اسلامی وارد یک «حج ملی» شده تا ‹هوای نفس ملی› را قربانی کند. اگر این ملت در خود، هوای نفس خویش را قربانی نکنند، مناسک حج تمام نشده است. در این بین محسن شهید می‌شود؛ درست زمانی که خیلی‌ها داشتند شمع دو سالگی را فوت می‌کردند و در انتظار الطاف همایونی کدخدا بودند تا بلکه اقتصاد جانی بگیرد. دنیاپرستان در لباس روحانی تا وزیر و وکیل هوای نفس مردم را به غلیان درمی‌آوردند و وعده‌های خوش آب و رنگ بر سفره برجام می‌نشاندند. چه سرمستانه از پایان انقلاب اسلامی سخن گفتند. ❌ وقتی این چنین به غلیان در می‌آید و ذبح نمی‌شود، حسین‌ها و حسینی‌ها به قربانگاه می‌روند. هر جا در جامعه اسلامی، به غلیان درآید، آنان که شیعه حقیقی حسین(ع) هستند، به قربانگاه می‌افتند. این بار نوبت محسن حججی بود. خدا حجت خویش را در محسن حججی نشان داد. جوان ۲۶ ساله‌ای که در اوج جوانی و لذت‌جویی و راحت‌طلبی، همه دنیا را وانهاد و چه محشری به پا کرد. یادتان هست تصاویر سر بریده او چگونه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد؟ وقتی پیکر سر جدایش به ایران رسید چه قیامتی بر پا کرد در تهران و اصفهان و ... ؟ یادتان هست چگونه دل‌ها را لرزاند؟ 🎥 https://b2n.ir/254454 همان ایام امام خامنه‌ای تذکر داد که «حججی ‹حجت خداوند› در مقابل چشم همگان شد.» دو مفهوم حجت و حججی از همان ریشه‌ای گرفته شده‌اند که کلمه حجّ. حجّت یعنی دليل روشنى كه مقصود را آشکار مي‌كند. حججی، حجت الهی بود و یاد ما ملت ایران انداخت که قصدمان از انقلاب چه بوده است. مردم مومن ایران با انقلاب اسلامی به یک حج ملی وارد شده و آن را باید با قربانی کردن «هوای نفس ملی» به پایان ببرد. همان کاری که صدر اسلام نکردند و در عوض حسین(ع) قربانی شد. ♨️ هر چه دنیاپرستان در این سال‌ها تلاش کرده‌اند مردم مومن ایران را از آن حج ملی وانهند و بر سفره پر رنگ و لعاب شیطان بزرگ بنشانند، ملت ایران قیام کرده و قربانی‌ها داده است؛ از سرباز محسن حججی تا سردار قاسم سلیمانی قربانی‌های این ملت به پای این حج ملی بوده‌اند. ⭕️ البته می‌شد این عزیزان را به زیر تیغ نبرد، همان طور که می‌شد حسین را در کربلا ذبح نکرد، همان طور که خدا اسماعیل را بر ابراهیم بخشید. چرا خدا گوسفند فرستاد و به ابراهیم گفت که تا همین جا بس است و لازم نیست اسماعیل را قربانی کنی؟ چون ابراهیم اثبات کرد که حقیقتا هوای نفس خود را در پیشگاه الهی ذبح کرده است و دیگر چه نیازی به قربانی کردن اسماعیل؟! اما مردم صدر اسلام نتوانستند ابراهیم‌گونه هوای نفس خود را ذبح کنند و حج خود را به پایان برسانند؛ حسین(ع) به پای هواهای نفسانی شد. 🔴 مردم مومن ایران قصد کرده آن را تمام کند. تمام کردن این حج با قربانی کردن هوای نفس ملی است. هر کس در جمهوری اسلامی مسئول می‌شود بیش از دیگران وظیفه دارد هوای نفس خود را قربانی کند. وقتی تعداد مسئولین و مدعیان زیاد می‌شود و برایند آن به غلیان هوای نفس ملی منجر و در پدیده‌های منحوسی مانند برجام بروز پیدا می‌کند، خدا حجت‌های خود را نشان می‌دهد. ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ روز شهادت محسن حججی روز برای ملت ایران بوده است؛ بزنگاهی تاریخی که در تقویم انقلاب اسلامی می‌توان آن را ‹روز ملی مبارزه با هوای نفس› تعیین کرد. 🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده @h_haerizadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎉 بیروت مرکز نمایش‌ها، نمایشگاه‌ها، شوهای مد و کنسرت‌های زیادی در طول سال است. مردمانی زیبا، مدرن، تحصیل‌کرده و شیک‌پوش با درآمد بالا دارد. در چنین جو و فرهنگی، ظهور حزب الله لبنان و فرهنگ مقاومت و بروز احساسات مردمی عجیب به آن مانند چیزی که در این کنسرت دیده می‌شود ممکن است مایه تعجب باشد اما این مسأله ریشه‌ای تاریخی دارد. ❗️ واقعیت آن است که لبنان گر چه قدمتی چند هزار ساله دارد، اما تقریبا هیچ وقت طعم دولت و نیروی نظامی مستقل، دائمی و فراگیر را نچشیده است! در عصر باستان این منطقه محل سکونت فنیقی‌ها بوده که امپراطوری تجاری آنها از سواحل انگلیس تا مالزی گسترش داشته اما هر چند صد سال یک بار به زیر پرچم یک ابرقدرت درمی‌آمده‌اند. پس از آن نیز ذیل امپراطوری روم، امپراطوری عثمانی و فرانسه تعریف شدند. تا کنون هم درگیر انواع جنگ‌های داخلی و به‌هم‌ریختگی‌های ساختاری هستند. لبنان🇱🇧 برای نخستین بار در جنگ ۳۴ روزه ۲۰۰۶ واقعا توانست در مقابل یک قدرت خارجی یعنی رژیم صهیونسیتی مقاومت کرده و احساس هویت، استقلال و افتخار ملی را تجربه کند که آن را مرهون حزب الله است. 🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده @h_haerizadeh
🟩 برساخت «ربّنا» در حیرت ابتهاج برخی در تحلیل جایگاه نوای زیبای ربّنای شجریان در کلیت نگاه دینی و سیاسی و سبک زندگی او ابهاماتی دارند و تعارضات موجود را نمی‌توانند حل کنند که مگر این نیست که هنر دینی و متعالی از هنرمند متدین و نورانی صادر می‌شود؟ شجریانی که متدین و متشرع نبود، چگونه در تیر ماه ۱۳۵۸ آن ربّنای مناجات‌گونه از او صادر شد؟ ✳️ هوشنگ ابتهاج درباره ربنای مرحوم شجریان نظری خاص داشته که به نظرم بسیار مهم هست: «ﻫﯿﭻ‌ﮐﺲ ﻧﻤﯽ‌ﺗﻮﻧﻪ ﺍﯾﻦ‌ﻃﻮﺭ ﺑﺨﻮﻧﻪ، ﻫﯿﭻ‌ﮐﺲ. حتی ﺧﻮﺩ ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ!» یعنی چی؟! یعنی اتفاقی بوده؟ شاید این جور برداشت بشه. اما من نگاه دیگری دارم. b2n.ir/957287 ❇️ ابتهاج ادامه داده: «ﺧﯿﻠﯽ ﮐﺎﺭ ﻋﺠﯿﺒﯿﻪ... ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺘﻮﺩﯾﻮ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﭽﻪ‌ﻫﺎ ﺑﮕﻪ ﺍﯾﻦ‌ﻃﻮﺭﯼ ﺑﺨﻮﻧﯿﻦ، ﺿﺒﻂ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺷﺪﻩ ﺍﯾﻦ «ﺭﺑّﻨﺎ». ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ ﻧﻮﺍﺭ اصلی اﯾﻦ ﺭﺑّﻨﺎ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺍﻻﻥ ﻧﺪﺍﺭﻣﺶ. ﻣﻦ ﺍﻭﻝ ﻧﻤﯽ‌ﺩﻭﻧﺴﺘﻢ ﭼﯿﻪ، ﻭﻗﺘﯽ ﺷﻨﯿﺪﻡ ﺣﯿﺮﺕ ﮐﺮﺩﻡ. ﻫﯿﭻ‌ﮐﺲ ﻧﻤﯽ‌ﺗﻮﻧﻪ ﺍﯾﻨﻮ ﺑﺨﻮﻧﻪ، ﭼﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﺣﯿﺮﺕ‌ﺁﻭﺭﯼ ﺩﺍﺭﻩ! اصلا ﯾﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﺯﻣﯿﻨﯽ ﻧﯿﺴﺖ! (ﺳﺮﺵﺭﺍ ﺗﮑﺎﻥ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ) ﺷﺎﻫﮑﺎﺭﻩ، ﭼﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻭ ﺍﻟﺘﻤﺎﺳﯽ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ «ربّنا» ﻫﺴﺖ (ﺑﻪ ﮔﺮﯾﻪ ﻣﯽ‌ﺍﻓﺘﺪ) ﻓﻘﻂ ﺻﺪﺍ ﻧﯿﺴﺖ، ﯾﮏ ﻧﻮﺍﺯﺷﯽ ﺗﻮﺵ ﻫﺴﺖ. ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺩﺍﺭﻩ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺎﺷﻘﻪ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻪ، ﻫﻤﻪ‌ﯼ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯼ ﺑﺸﺮﯼ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﺻﺪﺍ ﻫﺴﺖ! ﺑﻬﺶ ﮔﻔﺘﻢ ﺁﻗﺎﯼ ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ ﺍﯾﻨﻮ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﺎﯾﻪ‌ﺍﯼ ﺧﻮﻧﺪﯼ؟ ﻧﮕﺎﻫﻢ ﮐﺮﺩ… واقعا نمی‌شه ﮔﻔﺖ ﺗﻮ ﺷﻮﺭﻩ، ﺍﻓﺸﺎﺭﯾﻪ، چیه!» ✅ به نظر من آن ربنا، ربنای شجریان نبوده، بلکه ربنای ملت مؤمن ایران بوده است؛ حاصل ‹ایمان جمعی› ملتی بوده که حدود چهار ماه از انقلاب نورانی آنها گذشته بود. به قول امام که فرموده بود: «می‌بینم ملت الهی شده‌اند» بخشی از این ملت، مرحوم شجریان بوده است که در این فضای الهی نفس می‌کشیده و قطعا متاثر از آن بوده است. این اثر ‹برساختی› از آن اتمسفر نورانی بوده است. مجال توضیح تفصیلی در مورد مفهوم برساخت نیست، بماند برای اهل فن... البته بحث من فراتر از اثرپذیرفتن شجریان از جوّ آن موقع است، منظور دقیقترم این است که گاهی ممکن است خدا به انسان نعمتی دهد که علت آن خود او نبوده، بلکه تنها وسیله‌ای برای دریافت فیض الهی به واسطه‌ی نورانیت جمعی بوده که خدا خواسته به آن جمع تفضّل و مرحمت کند و او توفیق یافته که مجرای آن فیض الهی شود. او تا آخر عمر اگر شکر آن لحظه ویژه را به جا آورد، کم است. شجریان با آن ربّنا در هویت جمعی ملت مؤمن ایران شریک شد. شکر آن نعمت می‌توانست نعمتش افزون کند. خدا چه داند، کاش قدر آن نعمت انحصاری و خاص را بیشتر می‌دانست. اما قطعا درسی هست برای همه ما که بسیاری از نعمت‌هایی که دریافت می‌کنیم ماحصل توفیقی بوده که از ناحیه نورانیت جمعی به دست آورده‌ایم. در همین فضا، مثلا تطور حامد زمانی هم مورد مطالعاتی مهمی است و البته فرصت برای او باقی است. هر کدام از ما چه؟ چه نعمت‌هایی به دست آورده‌ایم که ماحصل توفیقی بوده که از ناحیه نورانیت جمعی به دست آورده‌ایم؟ حکمت شرکت در جمع‌های عزاداری و مناجات همین است که اگر عنایتی به جمع می‌شود ما هم از آن بهره‌مند شویم. در تولید اثر هنری، تولید علم و هر خلاقیت دیگری هم همین قاعده وجود دارد؛ معمولا تولید فکر یا خیال، این قدر شخصی نیست که منحصر در نهاد هنرمند باشد، بلکه منبعث از نهاد جمعی (فطرت جمعی) هست که منشأ آن بوده و اگر این قاعده را نشناسیم از بسیاری نعمت‌های الهی محروم خواهیم شد که منشأ آنها است. عصر انقلاب اسلامی، عصر تزاید این گونه نعمت‌هاست. یکی از دلایلی که جمهوری اسلامی ایران را دوست دارم و به آن افتخار می‌کنم همین است. 🔘 پی‌نوشت: - منبع صحبت‌های ابتهاج در کتاب «پیر پرنیان‌اندیش» است. - این یادداشت موجز، بن‌مایه‌ی نظریه‌ای است در باب «علوم اجتماعی اسلامی» که تفصیل جوانب آن به وقت و در جایش. 🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده @h_haerizadeh
همان‌قدر که حاج قاسم، نقش مالک اشتر امیرالمومنین را برای امام خامنه‌ای داشت، نقش حضرت عمار را. امشب عزادار کدام یک باشیم... یا ؟ هر دو بودند؛ در بذل آبرو و حاج قاسم در بذل جان. حضرت علامه همان‌قدر که دقیق در اندیشه‌ورزی بود، صریح در موضع‌گیری هم بود؛ دو مولفه‌ای که کمتر در کسی جمع می‌شود که نشانه‌ای از حکمت است. در دوران فتنه ۱۳۷۸ مرد میدان مبارزه با عوام‌فریبی و اسلام‌ستیزی بود. جهادگر تمام‌عیار ؛ از تریبون نمازجمعه در سخنرانی‌های پیش از خطبه، تا منبر و خطابه‌هایی که در جاهای دیگر داشت. پاسخ‌گوی شبهات متعددی که علیه ولایت و اسلام به صورت روزمره وارد می‌شد. در غربتی که مومنین در هجمه همه‌جانبه شیاطین و منافقین قرار داشتند، تکیه‌گاه معرفتی و انگیزشی بود. دوره بصیرتی برای دانشجویان بر پایه اندیشه ایشان استوار شد که برکاتی بی‌انتها داشته است. در فتنه ۸۸ هم بود. در خبرگان رهبری آن‌چنان وزنه‌ای بود که در دوره قبلی که به دلیل سمپاشی منافقین رای نیاورد، حضرت آقا پیام داده و اظهار تأسف کردند. ادامه در پست بعدی
علامه مصباح در حوزه پیشتاز بود. در قامت فیلسوفی دقیق، منطق ارسطویی که جو غالب بر منطق حوزوی بود را مورد واکاوی قرار دارد. مسأله وجود ذهنی در را که جزو مسلمات بود، به چالش کشید. در حوزه جزو معدود حکیمانی است که اظهار نظر صریح کرده و فصل ویژه‌ای در مجموعه آثارشان تحت عنوان را به آن اختصاص دادند. در تربیت شاگردان و علما و فضلای مخلص و مجاهد کم نگذاشت و برکات فراوانی به بار آورد. به این فهرست فضائل حضرت علامه بیش از اینها می‌شود افزود، در یک کلام، موحد زیست و تمام تلاش او در بود. وظیفه ما، حفظ میراث فکری و جهادی او است. پیشنهاد اکید می‌کنم سیر مطالعاتی مجموعه مشکات را در دستور کار خودتان بگذارید و با این مجموعه انس پیدا کنید که در ساخت معرفتی شما از دین بسیار موثر است. 📚 برای آشنایی با دوره مشکات سیر مطالعاتی آثار ایشان، به این آدرس مراجعه بفرمایید: http://mesbahyazdi.ir/node/3518 🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده @h_haerizadeh
استاد حسن عباسی در و نظریه «کارآمدی اسلام»، شاگرد آیت‌الله مصباح است. «معرفت توحیدی» یعنی آنکه بدانیم در عالم علم و معرفت و تفکر، دوتایی‌هایی وجود دارد که تنها یکی از آن دو اصالت دارد و دیگری باید نفی شود. تفکر توحیدی یعنی شناخت «حق، نور، ایمان و..» و ایستادگی مقابل «باطل، ظلمات، کفر و..» این مهم زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که بدانیم ریشه‌ی فهم و معرفت و علم و معیشت در غرب، تثلیث است. و همچنین، مسئولین ما بعد از انقلاب، عامل اصلی ناکارآمدی‌های کنونی‌ست. گذر از مشکلات سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی جامعه‌ی ما تنها از رهیافت «معرفت توحیدی» حاصل خواهد شد. شرح تصویر: ابراز ارادت استاد حسن عباسى به علامه در حاشيه همايش «انقلاب اسلامى، چهل سال پایداری و بالندگی»