🟩 برساخت «ربّنا» در حیرت ابتهاج
برخی در تحلیل جایگاه نوای زیبای ربّنای شجریان در کلیت نگاه دینی و سیاسی و سبک زندگی او ابهاماتی دارند و تعارضات موجود را نمیتوانند حل کنند که مگر این نیست که هنر دینی و متعالی از هنرمند متدین و نورانی صادر میشود؟ شجریانی که متدین و متشرع نبود، چگونه در تیر ماه ۱۳۵۸ آن ربّنای مناجاتگونه از او صادر شد؟
✳️ هوشنگ ابتهاج درباره ربنای مرحوم شجریان نظری خاص داشته که به نظرم بسیار مهم هست: «ﻫﯿﭻﮐﺲ ﻧﻤﯽﺗﻮﻧﻪ ﺍﯾﻦﻃﻮﺭ ﺑﺨﻮﻧﻪ، ﻫﯿﭻﮐﺲ. حتی ﺧﻮﺩ ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ!»
یعنی چی؟! یعنی اتفاقی بوده؟ شاید این جور برداشت بشه. اما من نگاه دیگری دارم.
b2n.ir/957287
❇️ ابتهاج ادامه داده: «ﺧﯿﻠﯽ ﮐﺎﺭ ﻋﺠﯿﺒﯿﻪ... ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺘﻮﺩﯾﻮ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﭽﻪﻫﺎ ﺑﮕﻪ ﺍﯾﻦﻃﻮﺭﯼ ﺑﺨﻮﻧﯿﻦ، ﺿﺒﻂ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺷﺪﻩ ﺍﯾﻦ «ﺭﺑّﻨﺎ». ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ ﻧﻮﺍﺭ اصلی اﯾﻦ ﺭﺑّﻨﺎ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺍﻻﻥ ﻧﺪﺍﺭﻣﺶ. ﻣﻦ ﺍﻭﻝ ﻧﻤﯽﺩﻭﻧﺴﺘﻢ ﭼﯿﻪ، ﻭﻗﺘﯽ ﺷﻨﯿﺪﻡ ﺣﯿﺮﺕ ﮐﺮﺩﻡ. ﻫﯿﭻﮐﺲ ﻧﻤﯽﺗﻮﻧﻪ ﺍﯾﻨﻮ ﺑﺨﻮﻧﻪ، ﭼﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﺣﯿﺮﺕﺁﻭﺭﯼ ﺩﺍﺭﻩ! اصلا ﯾﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﺯﻣﯿﻨﯽ ﻧﯿﺴﺖ! (ﺳﺮﺵﺭﺍ ﺗﮑﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ) ﺷﺎﻫﮑﺎﺭﻩ، ﭼﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻭ ﺍﻟﺘﻤﺎﺳﯽ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ «ربّنا» ﻫﺴﺖ (ﺑﻪ ﮔﺮﯾﻪ ﻣﯽﺍﻓﺘﺪ) ﻓﻘﻂ ﺻﺪﺍ ﻧﯿﺴﺖ، ﯾﮏ ﻧﻮﺍﺯﺷﯽ ﺗﻮﺵ ﻫﺴﺖ. ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺩﺍﺭﻩ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺎﺷﻘﻪ ﻣﯽﮐﻨﻪ، ﻫﻤﻪﯼ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯼ ﺑﺸﺮﯼ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﺻﺪﺍ ﻫﺴﺖ! ﺑﻬﺶ ﮔﻔﺘﻢ ﺁﻗﺎﯼ ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ ﺍﯾﻨﻮ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﺎﯾﻪﺍﯼ ﺧﻮﻧﺪﯼ؟ ﻧﮕﺎﻫﻢ ﮐﺮﺩ… واقعا نمیشه ﮔﻔﺖ ﺗﻮ ﺷﻮﺭﻩ، ﺍﻓﺸﺎﺭﯾﻪ، چیه!»
✅ به نظر من آن ربنا، ربنای شجریان نبوده، بلکه ربنای ملت مؤمن ایران بوده است؛ حاصل ‹ایمان جمعی› ملتی بوده که حدود چهار ماه از انقلاب نورانی آنها گذشته بود. به قول امام که فرموده بود: «میبینم ملت الهی شدهاند» بخشی از این ملت، مرحوم شجریان بوده است که در این فضای الهی نفس میکشیده و قطعا متاثر از آن بوده است. این اثر ‹برساختی› از آن اتمسفر نورانی بوده است. مجال توضیح تفصیلی در مورد مفهوم برساخت نیست، بماند برای اهل فن...
البته بحث من فراتر از اثرپذیرفتن شجریان از جوّ آن موقع است، منظور دقیقترم این است که گاهی ممکن است خدا به انسان نعمتی دهد که علت آن خود او نبوده، بلکه تنها وسیلهای برای دریافت فیض الهی به واسطهی نورانیت جمعی بوده که خدا خواسته به آن جمع تفضّل و مرحمت کند و او توفیق یافته که مجرای آن فیض الهی شود. او تا آخر عمر اگر شکر آن لحظه ویژه را به جا آورد، کم است.
شجریان با آن ربّنا در هویت جمعی ملت مؤمن ایران شریک شد. شکر آن نعمت میتوانست نعمتش افزون کند. خدا چه داند، کاش قدر آن نعمت انحصاری و خاص را بیشتر میدانست. اما قطعا درسی هست برای همه ما که بسیاری از نعمتهایی که دریافت میکنیم ماحصل توفیقی بوده که از ناحیه نورانیت جمعی به دست آوردهایم. در همین فضا، مثلا تطور حامد زمانی هم مورد مطالعاتی مهمی است و البته فرصت برای او باقی است. هر کدام از ما چه؟ چه نعمتهایی به دست آوردهایم که ماحصل توفیقی بوده که از ناحیه نورانیت جمعی به دست آوردهایم؟ حکمت شرکت در جمعهای عزاداری و مناجات همین است که اگر عنایتی به جمع میشود ما هم از آن بهرهمند شویم. در تولید اثر هنری، تولید علم و هر خلاقیت دیگری هم همین قاعده وجود دارد؛ معمولا تولید فکر یا خیال، این قدر شخصی نیست که منحصر در نهاد هنرمند باشد، بلکه منبعث از نهاد جمعی (فطرت جمعی) هست که منشأ آن بوده و اگر این قاعده را نشناسیم از بسیاری نعمتهای الهی محروم خواهیم شد که منشأ آنها #برکت_جماعت است. عصر انقلاب اسلامی، عصر تزاید این گونه نعمتهاست. یکی از دلایلی که جمهوری اسلامی ایران را دوست دارم و به آن افتخار میکنم همین است.
#حکمت_جماعت
🔘 پینوشت:
- منبع صحبتهای ابتهاج در کتاب «پیر پرنیاناندیش» است.
- این یادداشت موجز، بنمایهی نظریهای است در باب «علوم اجتماعی اسلامی» که تفصیل جوانب آن به وقت و در جایش.
🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده
@h_haerizadeh
همانقدر که حاج قاسم، نقش مالک اشتر امیرالمومنین را برای امام خامنهای داشت، #آیت_الله_مصباح نقش حضرت عمار را.
امشب عزادار کدام یک باشیم... #مالک_ولایت یا #عمار_ولایت ؟
هر دو #مرد_میدان بودند؛ #علامه_مصباح در بذل آبرو و حاج قاسم در بذل جان.
حضرت علامه همانقدر که دقیق در اندیشهورزی بود، صریح در موضعگیری هم بود؛ دو مولفهای که کمتر در کسی جمع میشود که نشانهای از حکمت است.
در دوران فتنه ۱۳۷۸ مرد میدان مبارزه با عوامفریبی و اسلامستیزی بود. جهادگر تمامعیار #جهاد_تبیینی ؛ از تریبون نمازجمعه در سخنرانیهای پیش از خطبه، تا منبر و خطابههایی که در جاهای دیگر داشت. پاسخگوی شبهات متعددی که علیه ولایت و اسلام به صورت روزمره وارد میشد. در غربتی که مومنین در هجمه همهجانبه شیاطین و منافقین قرار داشتند، تکیهگاه معرفتی و انگیزشی بود. دوره بصیرتی #طرح_ولایت برای دانشجویان بر پایه اندیشه ایشان استوار شد که برکاتی بیانتها داشته است. در فتنه ۸۸ هم #عمار_ولایت بود. در خبرگان رهبری آنچنان وزنهای بود که در دوره قبلی که به دلیل سمپاشی منافقین رای نیاورد، حضرت آقا پیام داده و اظهار تأسف کردند.
ادامه در پست بعدی
علامه مصباح در حوزه #تولید_علم_دینی پیشتاز بود. در قامت فیلسوفی دقیق، منطق ارسطویی که جو غالب بر منطق حوزوی بود را مورد واکاوی قرار دارد. مسأله وجود ذهنی در #فلسفه_اسلامی را که جزو مسلمات بود، به چالش کشید. در حوزه #متعلقات_ایمان جزو معدود حکیمانی است که اظهار نظر صریح کرده و فصل ویژهای در مجموعه آثارشان تحت عنوان #مشکات را به آن اختصاص دادند. در تربیت شاگردان و علما و فضلای مخلص و مجاهد کم نگذاشت و برکات فراوانی به بار آورد. به این فهرست فضائل حضرت علامه بیش از اینها میشود افزود، در یک کلام، موحد زیست و تمام تلاش او در #اقامه_توحید بود. وظیفه ما، حفظ میراث فکری و جهادی او است. پیشنهاد اکید میکنم سیر مطالعاتی مجموعه مشکات را در دستور کار خودتان بگذارید و با این مجموعه انس پیدا کنید که در ساخت معرفتی شما از دین بسیار موثر است.
📚 برای آشنایی با دوره مشکات سیر مطالعاتی آثار ایشان، به این آدرس مراجعه بفرمایید:
http://mesbahyazdi.ir/node/3518
🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده
@h_haerizadeh
استاد حسن عباسی در #نظریه_معرفت_توحیدی و نظریه «کارآمدی اسلام»، شاگرد آیتالله مصباح است.
«معرفت توحیدی» یعنی آنکه بدانیم در عالم علم و معرفت و تفکر، دوتاییهایی وجود دارد که تنها یکی از آن دو اصالت دارد و دیگری باید نفی شود. تفکر توحیدی یعنی شناخت «حق، نور، ایمان و..» و ایستادگی مقابل «باطل، ظلمات، کفر و..» این مهم زمانی اهمیت خود را نشان میدهد که بدانیم ریشهی فهم و معرفت و علم و معیشت در غرب، تثلیث است. و همچنین، #ضعف_معرفت_توحیدی مسئولین ما بعد از انقلاب، عامل اصلی ناکارآمدیهای کنونیست. گذر از مشکلات سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی جامعهی ما تنها از رهیافت «معرفت توحیدی» حاصل خواهد شد.
شرح تصویر: ابراز ارادت استاد حسن عباسى به علامه #مصباح_يزدى در حاشيه همايش «انقلاب اسلامى، چهل سال پایداری و بالندگی»
🔻 دعوای ما با روحانی بر سر توحید است!🔺
yun.ir/npht44
🔚 هشت سال دولت روحانی با تمام سختیهایی که برای مردم ایران داشت رو به اتمام است. جریان انقلابی بیشترین درگیری را با او و جریان پیرامونش داشت. اما اصل دعوا بر سر چه بود؟
حسن روحانی در سخنرانی امروز خود به مناسبت ۲۲ بهمن نکتهای را گفت که ریشه همیشگی این دعوا را در ضمن خود بیان میداشت: «اگر جنگ (تحمیلی) نبود، پیشرفت ما بیشتر بود.» همین جمله را درباره تحریمها و جنگ اقتصادی هم گفت. در حالی که امام خمینی در مورد جنگ میفرمود جنگ برای ما نعمت بود. امام خامنهای هم در مورد جنگ اقتصادی و تحریمها هم فرمود برای ما نعمت بود. تفاوت این نگاه، با نگاه روحانی و امثال او در چیست؟ در معرفت توحیدی است ...
🔴 دعوای ما با ایشان بر سر نوع نگاه به مسأله تحریمها، چیز جدیدی نبود، این نگاه همان نگاهی است که منجر به قطعنامه ۵۹۸ در دوران دفاع مقدس شد و معروف به جام زهر گردید. چرا روحانی و اصلاحطلبان، اصرار بر رفع تحریمها به هر قیمتی دارند؟ به همان دلیلی که اصرار به رفع جنگ تحمیلی داشتند.
✅ ما کراهت و بد بودن جنگ و تحریم را تایید میکنیم و به دنبال جنگ و خونریزی نیستیم، اما نگاه توحیدی از دل همین امور اِکراهی و ناخواسته و تحمیلی، زیبایی و برکت و پیشرفت را به ارمغان میآورد. این اصل مترقی و پیشرفته را اسلام به ما یاد داده است. امام باقر(ع) میفرماید: «در هر قضای الهی، خیری برای مؤمن وجود دارد.» انسان مومن در جنگ و تحریم و امثال این پدیدههای نامیمون و ناخواسته و تحمیلی، خیر میجوید. این گونه شرّ، به خیر تبدیل میشود. این گونه پدیدههای شوم و نامیمون برای مومن، میتوانند نعمت و فرصتی برای پیشرفت و تعالی باشند.
❇️ حداقلیترین خاصیت جنگ تحمیلی، شکلگیری توان بازدارندگی نظامی ایران ناشی از قدرت ایمان و خون شهدا بوده که بارها کمکاریها در سایر حوزهها را جبران کرده است. در مورد تحریمها هم انتظار همین است که اگر نگاه ایمانی به آن داشته باشیم، حداقلیترین کارکرد آن، افزایش توان خودکفایی و ایجاد قدرت اقتصادی است.
#معرفت_توحیدی
🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده
@h_haerizadeh
تاریخ در سه روز
❇️ کل تاریخ در فاصله ۱۳ رجب میلاد #امیرالمومنین ، تا ۱۵ رجب رحلت #حضرت_زینب کبری تعریف میشود. انگار کل تاریخ در حد فاصل بین «آن تولد» و «این رحلت» قرار گرفته.
روز اول به دنیا میآییم، روز سوم هم از دنیا میرویم، در فاصله بین این دو روز، فرصت زندگی در دنیا داریم.
✅ در این شلوغی آمدنها و رفتنها، ولیّ خدا هم میآید و میرود:
➖ روز اول، به دنیا آمدن ولیّ خدا.
➖ روز دوم، تبعیت مردم از او.
➖ روز سوم، سعادت امت و هجرت از دنیا.
مردمی که از ولیّ خدا تبعیت نکنند، روز دوم را تمام نکردهاند؛ در این روز، حسینها به شهادت میرسند و زینبها به اسارت میروند. البته صبر خدا زیاد است تا روز سوم فرا رسد.
#نهضت_انتظار
#روند_عهد
🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده
@h_haerizadeh
برای بار هزارم داریم میگیم: رفع تحریمها به لیستبازی نیست، ما با پدیده «شبکه تارعنکبوتی تحریمها» ( Web of Sanctions ) مواجه هستیم. این شبکه، چند گره اصلی داره که قانون کنگره هستند و با اینگونه مذاکرات با دولت آمریکا حل نمیشوند.
#ایسا #کاتسا #یو_ترن
qoute | حسام الدین حائری زاده
🔻کانال توییتری حاضرجواب🔻
@Haazer_javab1
instagram.com/Haazer_javab1
کارکرد ولایت فقیه برای اصلاحطلبا فقط زمانی هست که بخوان روغن ریخته را نذر امامزاده کنن؛ وقتی میدونن برترین گزینهشون هم رأی نداره، هزینه کنارکشیدنش از انتخابات را به گردن رهبری میاندازند که بله! ایشان فرمودند که آسیدحسنآقا به مصلحت نیست در انتخابات شرکت کنند.
حسام الدین حائری زاده
🔻کانال توییتری حاضرجواب🔻
@Haazer_javab1
instagram.com/Haazer_javab1