eitaa logo
یادداشت های مهاجر( وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ)
68 دنبال‌کننده
181 عکس
104 ویدیو
6 فایل
مهاجراً الی اللّه و رسوله
مشاهده در ایتا
دانلود
السلام علی ربیع الانام و نضره الایام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️امر به معروف / مدرنیته ؛ تقابل جعلی یا واقعی؟! ⭕️ اگر اسلام و مدرنیته تناقض دارند و جمع نمی شوند، اگر افراد متجدد، فضای فکریِ متفاوتی دارند ، 🤔 چطور می شود آنها را امر به معروف کرد؟! 🔰مطابق تعالیم دین مبین، تبلیغ و امر به معروف به عنوان دو واجب عمومی ، هم در بستر جامعه ایمانی و هم در بستر جامعه ی مسلمانِ دچار انحراف، به قوت خود باقی هستند . اما با توجه به شرایط، روش ها و مصادیق آن فرق می کند. 🔷اگر انسانِ تربیت شده در زیست جهانِ مدرن، امر و نهی مستقیم لسانی را بر نمی تابد، اگر پای منبرهای تبلیغی سنتی نمی نشیند، طبق تعالیم اسلام، لازم و واجب است از روش ها و ابزارهای مشروع و موثر برای او استفاده کرد. ⬅️ لذا به دست اوردن این روش ها و ابزارها هم به همان نسبت بر مکلفین واجب می شود . ⬅️ پس اگر رسوخِ مدرنیته و مولفه های آن، مانعِ تحقق امر به معروف و نهی از منکر هستند، باید راه شکستنِ آن فضای فکری را بیابیم. 🔻و اگر امر به معروف لسانی و گذرگاهی در شرایطی اثر عکس می دهد، مکلف باید دنبال روش های موثر برای رساندن پیام خود باشد. 🔻🔺البته که وقتی مفاهیم بنیادینِ معرفت شناسانه، هستی شناسانه و انسان شناسانه افراد، دچار تغییر اساسی شده اند، اولویتِ رُتبی و نه لزوما اولویتِ زمانی، با تصحیحِ چنین مفاهیمی است. ⚠️ و بدون این مهم، هر چقدر برای تغییر روبناها تلاش کنیم، آن مشکلِ ریشه ای، به گونه ای جدید بیرون خواهد زد. ⛔️خصوصا در زمانه ای که شیاطین به راحتی روی ضعف های شناختی افراد دست می گذارند و آنها را به رفتارهای پرخطر سوق می دهند. ⛔️و چنانچه مفاهیم بنیادینِ جامعه بر همین ریلِ نسبی گرایی و لذت گرایی و منفعت طلبی های شخصیِ مادی، پیش برود، در فتنه های بعدی که قطعا پیچیده تر خواهند بود، باید منتظر فجایع عجیب و غریب تری از آنچه در فتنه ز. ز.آ اتفاق افتاد،باشیم. 📝انشاء الله در مورد روش های غیر مستقیم و غیر لسانیِ امر به معروف و نهی از منکر خواهم نوشت. ✍ مهاجر الی الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السلام علیک یا عین الله الناظره و ید الله الباسطه
‼️هم امر به معروف، هم وحدت اجتماعی! ۱ با توجه به آنچه پیشتر گفتیم، با ملاحظه لزومِ ترمیمِ ساختارِ اجتماعیِ مودت پایه و لزوم احیای ولای طرفینی* ، می شود به روش های عملی زیر برای احیای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر اندیشید؛ 👈۱. خانم های محجبه در خلال زندگی عادی و نه یک برنامه اضافی و تحمیلی، در همان محله مسیر رفت و آمد همیشگی خودشان، به طور مستمر هفتگی ، به پیاده روی و خرید مایحتاج بپردازند. طوری که برای کسبه محل به عنوان یک مشتری همیشگی شناخته شده باشند. 🔆بسیاری از مواقع در هنگام خرید و خصوصا مواجهه با قیمت های جدید ، صحبت هایی بین فروشنده و مشتری ها رد و بدل می شود. اینجا زمان همدردی و همدلی است. البته کوتاه... 🔆بسیاری مواقع شرایطی پیش می آید که می شود به مردم کمکی کرد. اینجاها موقع ترمیم مودت ها ست. 🔆گاهی می شود همزمان با پذیرش ایرادات موجود، خیلی کوتاه و بدون گارد، روشنگری کرد. البته نیاز به اطلاعات کافی دارد که حمل بر تعصب و ماله کشی نشود... ✅ فواید چنین حضور مستمری عبارتند از؛ 1⃣ . می تواند بسیاری از سمپاشی ها و اتهاماتی که از سوی رسانه های معاند نسبت به قشر محجبه و چادری القاء شده را تعدیل کند. همچنین فرصتی برای اصلاح اشتباهات قبلیِ خودی هاست! 2⃣ . راه حلی است برای ترمیم فضای مودت و همدلی در سطح اجتماع. خصوصا اگر حین خرید از نیازمندی دستگیری شود ، به سالخورده ای کمک شود، یا باری از دوش یک همشهری برداشته شود. 3⃣ . پیاده روی ها و خرید های سبک اگر مستمرا و در جریان زندگی باشد ، نه تنها برنامه اضافه ای بر زندگی تحمیل نمی شود ، بلکه بخشی از کارهای خانواده هم انجام می شود. ملاحظات؛ ⚠️ منظور از پیاده روی و حضور اجتماعی، حضور مانور گونه و غیر طبیعیِ جماعتی از چادری ها در سطح محلات و شهر نیست. بلکه منظور، یک حضور کاملا طبیعی در بین مردم است. 🔷 توصیه به گفتگو با شهروندان، برای خانم هایی است که اطلاعاتشان از سطح رسانه ها کمی بالاتر باشد و بتوانند تا حدودی تحلیل کنند. البته کسب اطلاع و تحلیل، برای همگان واجب است. 🔷 توصیه به گفتگو هر چند کوتاه، ترجیحا برای خانم های میانسال و سنین بالاتر است. البته جوان ترها در جمع های خانمانه و نه فضای مختلط ، لازم است گفتگو و همدلی داشته باشند. ادامه دارد... *ولای طرفینی یعنی هر دو طرف نسبت به هم ولایت دارند و بتوانند در مسائل مختلف همدیگر را امر و نهی کنند. ✍ مهاجر الی الله
‼️هم امر به معروف، هم وحدت اجتماعی ۲ 🍀دومین پیشنهاد برای شکستن روحِ مدرنیته در جامعه و زمینه سازی برای امر به معروفِ موثر، این است که 👈 هر فرد برای خودش یک جامعه هدف انتخاب کند و در میانِ افراد مشخصی از اطرافیان خود که فضای فکری متفاوتی دارند ، برای احیای زمینه های امر به معروف و نهی از منکر تلاش کند. 🔆این جامعه هدف ممکن است از بین افراد فامیل، همکاران، همسایگان یا ... انتخاب شود و تلاش شود با برقراری فضای مهرورزی و دستگیری، روح اعتماد طرفینی حکمفرما شود. ❕البته مهرورزی تا حدی که آسیبی به زندگی فردی و خانوادگی شخص وارد نکند و قابل تداوم باشد. 🏐یکی از محیط هایی که تجربیات بسیار موفقی در مورد آن وجود دارد، جمع های ورزشی هستند. 🧕خواهران مومن اگر برای سلامتی و نشاط هم ورزش نمی کنند، جهت ایجاد ارتباطات دوستانه و پیدا کردن گروه هدف می توانند در باشگاه ها حضور داشته باشند و با خوشرویی، جمعی از دوستانِ ظاهرا متفاوت برای خود دست و پا کنند. ❗️البته قرار نیست در خلال این دوستی ها، از مواضع حق عقب نشینی شود. بلکه مهم این است که با وجود ابراز اعتقادات، فضای اعتماد و دوستی حاکم باشد. 🍀همین روح محبت و مودت است که می تواند در دراز مدت، امکان دعوت به خیر و پرهیز دادن از ناهنجارها را در فضای دوستانه فراهم کند، البته با زبانِ لیّن... 🍀هم چنین حضور در پارک ها و تفرجگاه ها و مکان های کوهنوردی و ... با پوشش مذهبی، یکی دیگر از موقعیت هایی است که بدون رد و بدل شدن کلام ، می تواند شکاف های اجتماعی را ترمیم کند. ❗️ البته طبیعی و خانوادگی و نه حضور مانور گونه ... ✍ مهاجر الی الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قانون در جمهوری اسلامی مبتنی بر احکام عقل و شرع است. هرچند در مواردی بسا نقص هم داشته باشد ولی اصول آن مبتنی بر قواعد شرعی و عقلی است. رعایت قانون برای همه لازم است. اما این الزام باید مورد مداقّه و تبیین قرار بگیرد؛ مقدمه اول؛ عرض شد در حکومت اسلام قانون مبتنی بر احکام عقل و شرع است. مقدمه دوم؛ احکام شرع نیز مبتنی بر پذیرش اصول شریعت است و پذیرش اصول نیز تعبدی نیست و تحقیقی و استدلالی است. لذا پذیرش احکام شرع منوط و مشروط بر پذیرش عقلی است. در مباحث کلامی گفته می شود احکام شریعت تعبدی است و این تعبد مشروط بر عقلانیت و پذیرش عقلانی عبودیت است. (در تعریف عقل فرمودند العقلُ ما عُبِدَ به الرحمان واکتُسِبَ به الجنان) یعنی تحقق عبودیت شرعی با عقل است. متکلمین شیعی در کتب کلامی فرمودند اصول کلامی دین اسلام و مذهب تشیع تحقیقی است و باید با استدلال و تبیین عقلی پذیرش شوند. نتیجه؛ قانون جمهوری اسلامی مبتنی بر شریعت است و پذیرش شریعت مبتنی بر استدلال عقلی. پس برای الزام رعایت قانون باید تبیین عقلانی صورت پذیرد. برخلاف حکومت های دیکتاتوری و غیر اسلامی که این الزام مبتنی بر اعمال قدرت و زور است نه تبیین عقلانی. نقش پلیس نظارت بر اجرای قانون است و حفاظت از الزام قانون. حال اگر قانونی وضع شود که تبیین کامل و صحیحی برای آن صورت نگرفته اگر با قدرت بخواهیم اجرای آن را الزام کنیم دیکتاتوری است. (شهید بهشتی نیز این را فرمودند.) پس قانون و اجرای آن متوقف بر تبیین عقلانی است. اینکه رهبر حکیم جهاد تبیین را یک فریضه فوری و همگانی فرمودند از این روست که بسیاری از قوانین جمهوری اسلامی(صرف نظر از موارد نقص) نیازمند تبیین هستند. حال اگر برای قوانین تبیین کامل صورت گرفت و کسانی برخلاف پذیرش عمومی جامعه قانون را رعایت نکردند در مرحله اول وظیفه مردم است که امر به معروف و نهی از منکر کنند و اگر شخص متخلف تمکین نکرد، وظیفه و حدود اختیارات پلیس است که ورود کند و با متخلف پس از تفهیم جرم و عدم پذیرش او اقدام به دستگیری و ... کند.
عقلانیت در اسلام با عقلانیت در غرب تفاوت دارد. در اسلام عقل عِدل شرع و وحی است. و اگر در کنار شرع قرار بگیرد قادر به ادراک غیب عالم خواهد بود. شرع بدون عقل قابل پذیرش نخواهد بود و عقل بدون شرع قادر به ادراک غیب عالم و عوالم غیب نخواهد بود.