eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
180 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
ترتیل صفحه۶۰۳ استاد ماهر المعیقلی. http://eitaa.com/hafezan_vahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚📚 📚📚 📚 📝 نکات تفسیری وَاللَّهُ خَلَقَكُمْ ثُمَّ يَتَوَفَّاكُمْ ۚ وَمِنكُم مَّن يُرَدُّ إِلَىٰ أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْ لَا يَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَيْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ قَدِيرٌ . خداوند شما را آفرید؛ سپس شما را مى میراند؛ بعضى از شما به نامطلوب ترین سنین بالاى عمر مى رسند، تا بعد از آگاهى، چیزى ندانند (و همه چیز را فراموش مى کنند)؛ خداوند دانا و تواناست. . نحل - 70 . مراد از (ارذل العمر) به قرینه جمله (لکى لا یعلم ...) سن شیخوخت و پیرى است، که قواى شعور و ادراک در آن انحطاط پیدا مى کند، و البته این انحطاط به اختلاف مزاجها مختلف مى شود، و غالبا از سن هفتاد و پنج سالگى شروع مى شود. .......... از على (علیه السلام) روایت شده که مقصود از (ارذل العمر) هفتاد و پنج سالگى است، و از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) هم همین معنا روایت شده. .......... معناى آیه این است که: خدا شما گروه مردم را خلق کرده پس آنگاه شما را در عمر متوسط مى گیرد، و البته بعضى از شما هستند که تا سن پیرى رسیده آنقدر به عقب بر مى گردند که از ضعف قواى دراکه بعد از آنکه عمرى عالم بودند دیگر چیزى را ندانند، و این خود دلیل و نشانه این است که زندگى و مردن و شعور و علم شما به دست خود شما نیست، وگرنه شعور خود را براى خود نگه مى داشتید، و زندگى خود را هم براى خود حفظ مى کردید بلکه این زندگى و علم با نظام عجیبى که دارد به علم و قدرت خدا منتهى مى گردد، و به همین جهت است که مطلب را با جمله (ان الله علیم قدیر) تعلیل فرمود. 📚 منبع: تفسیر المیزانhttp://eitaa.com/hafezan_vahy
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز.سهم روز نود وپنجم ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : نامه به جرير بن عبدالله بجلی، فرستاده امام به سوی معاویه، در سال ٣٦ هجری 🔹وادار ساختن معاويه به بيعت 🔻پس از نام خدا و درود، هنگامی كه نامه ام به دستت رسيد، معاويه را به يكسره كردن كار وادار و با او برخوردی قاطع داشته باش، سپس او را آزاد بگذار در پذيرفتن جنگی كه مردم را از خانه بيرون می ريزد، يا تسليم شدنی خواركننده، پس اگر جنگ را برگزيد، امان نامه او را بر زمين كوب و اگر صلح خواست از او بيعت بگير، با درود. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : یکی از پاسخ های امام (علیه السلام) در اواخر جنگ صفین در سال ٣٨ هجری به معاويه است. 🔹افشای چهره نفاق معاويه و مشروعيّت بيعت 🔻پس از نام خدا و درود، نامه پندآميز تو به دستم رسيد كه دارای جملات به هم پيوسته و زينت داده شده كه با گمراهی خود آن را آراسته و با بدانديشی خاص امضاء كرده بودی، نامه مردی كه نه خود آگاهی لازم دارد تا رهنمونش باشد و نه رهبری دارد كه هدايتش كند، تنها دعوت هوسهای خويش را پاسخ گفته و گمراهی عنان او را گرفته و او اطاعت می كند، كه سخن بی ربط می گويد و در گمراهی سرگردان است. (از همين نامه است) همانا بيعت برای امام يك بار بيش نيست و تجديد نظر در آن ميسر نخواهد بود و كسی اختيار از سرگرفتن آن را ندارد، آن كس كه از اين بيعت عمومی سر باز زند، طعنه زن و عيب جو خوانده می شود و آن كس كه نسبت به آن دودل باشد منافق است. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : نامه امام به معاویه، که پس از جنگ جمل در سال ٣٦ هجری، توسط جریربن عبدلله فرستاده شده 🔹علل مشروعيت حكومت امام (علیه السلام ) 🔻همانا كسانی با من بيعت كرده اند كه با ابابكر و عمر و عثمان با همان شرايط بيعت نمودند، پس آنكه در بيعت حضور داشت نمی تواند خليفه ای ديگر برگزيند و آنكه غايب است نمی تواند بيعت مردم را نپذيرد و همانا شورای مسلمين از آن مهاجرين و انصار است، پس اگر بر امامت كسی گرد آمدند و او را امام خود خواندند، خشنودی خدا هم در آن است. حال اگر كسی كار آنان را نكوهش كند يا بدعتی پديد آورد، او را به جايگاه بيعت قانونی باز می گردانند، اگر سر باز زد با او پيكار می كنند زيرا كه به راه مسلمانان درنيامده، خدا هم او را در گمراهيش وامی گذارد. به جانم سوگند، ای معاويه اگر دور از هوای نفس، به ديده عقل بنگری خواهی ديد كه من نسبت به خون عثمان پاك ترين افرادم و می دانی كه من از آن دور بوده ام، جز اينكه از راه خيانت مرا متّهم كنی و حق آشكار را بپوشانی، با درود. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : نامه به اشعث بن قیس، فرماندار آذربایجان، این نامه پس از جنگ جمل در شعبان سال ٣٦ هجری در شهر کوفه نوشته شد. 🔹هشدار از استفاده ناروای بيت المال 🔻همانا پست فرمانداری برای تو وسيله آب و نان نخواهد بود، بلكه امانتی است در گردن تو. بايد از فرمانده و امامت اطاعت كنی؛ تو حق نداری نسبت به رعيت استبداد ورزی و بدون دستور به كار مهمی اقدام نمایی، در دست تو اموالی از ثروتهای خدای بزرگ و عزيز است و تو خزانه دار آنی تا به من بسپاری ، اميدوارم برای تو بدترين زمامدار نباشم، با درود. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : نامه به يكی از فرماندهان نظامی در سال ٣٦ هجری، برخی نوشته اند به عثمان بن حنیف فرماندار بصره نوشته شد. 🔹روش گزينش نيروهای عمل كننده 🔻اگر دشمنان اسلام به سايه اطاعت باز گردند پس همان است كه دوست داريم و اگر كارشان به جدایی و نافرمانی كشيد با كمك فرمانبرداران با مخالفان نبرد كن و از آنان كه فرمان می برند برای سركوب آنها كه از ياری تو سر باز می زنند مدد گير، زيرا آن كس كه از جنگ كراهت دارد بهتر است كه شركت نداشته باشد و شركت نكردنش از ياری دادن اجباری بهتر است. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ http://eitaa.com/hafezan_vahy
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(96)(1).mp3
3.34M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 🌺 سهم روز نود و ششم نامه ۸ تا ۴ http://eitaa.com/hafezan_vahy
حافظ عزیز 🌟 اما اگر شماره آیات به درستی حفظ نشوند، چه مشکلاتی در پی خواهد داشت؟ ⁦1️⃣⁩ ممکن است شما به شماره آیات وابسته شوید ، یعنی تا شماره آیه را به یاد نیاورید نتوانید آیات را بدون اشکال و به ترتیب بخوانید ⁦2️⃣⁩ممکن است اگر شماره آیات را به خوبی حفظ نکرده باشید و همچنین به همراه مرور محفوظات ؛ خود شماره آیات را مرور نکرده باشید در یادآوری محفوظات دچار ضعف شوید   پس بهتر است در حفظ اولیه بسیار به حفظ شماره آیه و نیز مرور آن اهمیت دهید ⁦4️⃣⁩اگر در حفظ شماره آیات روش یکسانی نداشته باشید یک سوره را حفظ کنید و سوره دیگر را بدون شماره حفظ کنید، ذهن شما دچار سردرگمی خواهد شد و همین باعث ضعف محفوظات شما خواهد شد. *️⃣⁩توجه به این نکته حائز اهمیت است که حفظ شماره آیه، فرع بر حفظ آیات است و چنان چه بیش از اندازه به این مقوله پرداخته شود ،هدف اصلی که انس با قرآن است شاید فراموش شود ، در واقع این مورد ، یک مورد مستحب و تزئینی است. http://eitaa.com/hafezan_vahy
🌟  مجوز حسادت  🌟   قالَ رَسُولُ اللَّه (ص): «لَا حَسَدَ إِلَّا فِي اثْنَيْنِ رَجُلٍ آتَاهُ اللَّهُ مَالًا فَهُوَ يُنْفِقُ مِنْهُ آنَاءَ اللَّيْلِ وَ آنَاءَ النَّهَارِ وَ رَجُلٍ آتَاهُ اللَّهُ الْقُرْآنَ فَهُوَ يَقُومُ بِهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَ آنَاءَ النَّهَار» 🌸 «حسد جایز نیست، مگر در دو مورد؛ یکی فردی که خداوند، به او مالی داده است و او شب و روز آن را انفاق می‌کند و دیگری در خصوص فردی است که خدا به او قرآن را عنایت فرموده و او در نیمه‌های شب و ساعاتی از روز آن را تلاوت می‌کند.» وسائل الشیعة، ج9، ص20. http://eitaa.com/hafezan_vahy