16.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حسین_زمان
«هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنیِ»✋
بی برکتی یعنی نبودن زیر چادر ⛺️حضرت
نا مبارکی یعنی بی خیر بودن برای
#پدر_آسمانی
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄
🆔 @ravanedel
سلام قرآن واهلبیت رااز غربت ومهجوریت درآوریم باگلچین معارف قرآنی واهلبیتی درکانال روان دل وملحق شدن وعضو شدن وپیوستن وانتشار معارف بلند قرآن واهلبیت به عاشقان قرآن واهلبیت عمر عزیزان قرآنی واهلبیتی رابادوام تر وبابرکت بیشتر همراه خواهد کرد کانالرا نشر دهید تا خیر وافزونی بیشتری درکار تبلیغ فرهنگی داشته باشید موفق وموید ومنصور من عندالله باشید🌺🌹🌷🌸🌼🌻💐🌴 @ravanedel
أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْزَلَ فِي الْقُرْآنِ تِبْيَانَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى وَ اللَّهِ مَا تَرَكَ اللَّهُ شَيْئاً يَحْتَاجُ إِلَيْهِ الْعِبَادُ حَتَّى لَا يَسْتَطِيعَ عَبْدٌ يَقُولُ لَوْ كَانَ هَذَا أُنْزِلَ فِي الْقُرْآنِ- إِلَّا وَ قَدْ أَنْزَلَهُ اللَّهُ فِيه.
امام ششم (ع) فرمود: به راستى خداى تبارك و تعالى قرآن را براى بيان هر چيز فرو فرستاده تا آنجا كه- بخدا- چيزى را وانگذارده كه بندگان بدان نيازمند باشند و تا آنجا كه هيچ بنده اى نتواند بگويد كاش اين هم در قرآن بود مگر اينكه آن را هم خدا در قرآن فرو فرستاده است.
توضیح:
بعضی از احکام در ظاهر قران است و بعضی در باطن قران هست که مردم مامور هستند با رجوع به پیامبر و ائمه ان را اخذ کنند.
📚 الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج1 ؛ ص59. @ravanedel
❖﷽❖
#ویژگی_حکومت_مهدی_عج
📜حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام آهى كشيدند و فرمودند اى مفضل وقتی حضرت صاحب الامر وارد مدينه شود امرى عجيب از او بظهور خواهد آمد كه موجب شادى مؤمنان و خوارى كافران گردد
مفضل پرسيد كه آن چه امرى است؟
🕌 فرمود كه چون بنزد قبر جد بزرگوار خود رسد گويد كه اى گروه خلايق اين قبر جد من رسول خدا است گويند بلى اى مهدى آل محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم گويد كه كيستند اينها كه با او دفن كردهاند گويند دو مصاحب و همخوابۀ او ابو بكر و عمر
💢 پس حضرت صاحب در حضور خلق از روى مصلحت پرسد كه كيست ابو بكر و كيست عمر و به چه سبب ايشان را از ميان جميع خلايق با جدم دفن كردهاند و گاه باشد كه ديگرى باشد كه در اينجا مدفون شده باشد پس مردم گويند اى مهدى آل محمد غير ايشان كسى در اينجا مدفون نيست ايشان را براى همين در اينجا دفن كردهاند كه خليفۀ رسول خدا و پدر زنان آن حضرت بودند.
پس فرمايد آيا كسى هست كه اگر ببيند ايشان را بشناسد گويند بلى ما بصفت ميشناسيم .
باز فرمايد كه آيا كسى هست كه شك داشته باشد در اينكه ايشان اينجا مدفونند گويند نه
♨️ پس بعد از سه روز امر فرمايد كه ديوار را بشكافند و هر دو را از قبر بيرون آورند پس هر دو را با بدن تازه بدر آورد بهمان صورت كه داشتهاند پس بفرمايد كه كفنها را از ايشان بدر آورند و بگشايند و ايشان را بحلق كشند بر درخت خشكى پس براى امتحان خلق در حال آن درخت سبز شود و برگ بر آورد و شاخههايش بلند شود پس جمعى كه ولايت ايشان داشتهاند گويند كه اينست و اللّه شرف و بزرگى و ما رستگار شديم بمحبت ايشان
و چون اين خبر منتشر شود هر كه در دل بقدر حبهاى از محبت ايشان داشته باشد حاضر شود
❇️ پس منادى از جانب قائم عليه السّلام ندا كند كه هر كه اين دو مصاحب و دو همخوابه رسول خدا را دوست ميدارد از ميان مردم جدا شود و بيك طرف بايستد
پس خلق دو طايفه شوند يكى دوستدار ايشان و يكى لعنتكننده بر ايشان
⚠️ پس حضرت فرمايد بر دوستان ايشان كه بيزارى جوئيد از ايشان و اگر نه بعذاب الهى گرفتار ميشويد
ايشان جواب گويند اى مهدى آل رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ما پيش از آنكه بدانيم كه ايشان را نزد خدا قرب و منزلتى هست از ايشان بيزارى نكرديم چگونه امروز بيزار شويم از ايشان و حال آنكه كرامت بسيار از ايشان بر ما ظاهر شد و دانستيم كه مقربان درگاه حقند بلكه از تو بيزاريم و از هر كه بتو ايمان آورده است و از هر كه ايمان بايشان نياورده است و از هر كه ايشان را باين خوارى بدر آورده و بر دار كشيده است
🌪 پس حضرت مهدى امر فرمايد باد سياهى را كه بايشان وزد و ايشان را بهلاكت رساند
پس فرمايد كه آن دو ملعون را بزير آورند و ايشان را بقدرت الهى زنده گرداند و امر فرمايد خلايق را كه جمع شوند پس هر ظلمى و كفرى كه از اول عالم تا آخر شده گناهش را بر ايشان لازم آورد و زدن سلمان فارسى را و آتش افروختن بدر خانه امير المؤمنين عليه السّلام و فاطمه و حسن و حسين (ع) براى سوختن ايشان و زهر دادن امام حسن و كشتن امام حسين و اطفال ايشان و پسر عمان ايشان و ياران او و اسير كردن ذريۀ رسول و ريختن خون آل محمد در هر زمانى و هر خونى كه بناحق ريخته شده و هر فرجى كه بحرام جماع شده و هر سودى و حرامى كه خورده شده و هر گناهى و ظلمى و جورى كه واقع شده تا قيام قائم آل محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم همه را بايشان بشمارند كه از شما شده و ايشان اعتراف كنند زيرا كه اگر در روز اول غصب حق خليفۀ به حق نميكردند اينها نميشد
🔥 پس امر فرمايد كه از براى هر مظالم هر كه حاضر باشد از ايشان قصاص نمايد پس ايشان را بفرمايد كه از درخت بركشند و آتشى را فرمايد كه از زمين بيرون آيد و ايشان را بسوزاند با درخت و بادى را امر فرمايد كه خاكستر آنها را بدرياها پاشد.
🔍مفضل گفت اى سيد من اين آخر عذاب ايشان خواهد بود ؟
فرمود كه هيهات اى مفضل و اللّه كه سيد اكبر محمد رسول اللّه (ص) و صديق اكبر امير المؤمنين عليه السّلام و فاطمه زهراء و حسن مجتبى عليه السّلام و حسين شهيد بكربلاء و جميع ائمۀ هدى همگى زنده خواهند شد و هر كه ايمان محض خالص داشته و هر كه كافر محض بوده همگى زنده خواهند شد و از براى جميع ائمه و مؤمنان ايشان را عذاب خواهند كرد حتى آنكه در شبانه روز هزار مرتبه ايشان را بكشند و زنده كنند پس خدا بهر جا كه خواهد آنها را ببرد و معذب گرداند پس از آنجا حضرت مهدى متوجه كوفه شود و در ميان كوفه و نجف فرود آيد با چهل و شش هزار ملك و چهل و شش هزار جن و سيصد و سيزده تن از نقباء.
📕حق الیقین - جلد2، صفحه 362
علامه محمدباقر مجلسی
@ravanedel
❖﷽❖
#ویژگی_حکومت_مهدی_عج
📜شيخ صدوق در كتاب خصال از «اصول اربعمائة» از امير المؤمنين عليه السّلام روايت نموده كه فرمود:
❣ خداوند دين را بوسيله ما گشود و هم بوسيله ما ختم ميكند
بوسيله ما خدا آنچه را بخواهد، محو ميكند، و هر چه خواهد باقى ميگذارد،
بوسيله ما سختى زمانه را برطرف ميسازد و باران فرو ميفرستد.
پس غره مشويد، و از خدا دور نگرديد.
🌦اگر قائم ما قيام كند، آسمان باران خود را فرو ميريزد
و زمين نباتات خود را بيرون ميدهد،
و كينهها از دل بندگان خدا زايل مىشود،
و درندگان و حيوانات با هم ساخته از يك ديگر رم نمىكنند،
تا جايى كه زنى كه ميخواهد راه عراق و شام را بپيمايد همه جا قدم بر روى سبزه و گياهان مىگذارد
و زينتهاى خود را بر سر دارد - و كسى طمع بآن نميكند -
نه درندهاى باو حمله مىآورد و نه او از درندگان وحشت دارد.
📘مهدی موعود، صفحه 1109
علامه محمدباقر مجلسی
@ravanedel
💠 شک در وضو پس از نماز
💬 سؤال:
اگر کسی بعد از نماز شک کند که وضو گرفته یا نه، وظیفه او چیست؟
✅ پاسخ:
نماز خوانده شده صحیح است ولی باید برای نمازهای بعدی وضو بگیرد.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
#احکام
📚 #احکام_دین 👇
@ravanedel
صدا ۰۰۲_sd-۷.m4a
35.15M
#شهادت_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
منبر شب شهادت
🌺 حفاظت و معرفی امام مهدی عج توسط امام حسن عسکری ع
🌺 وظایف شیعه به پیروی از امام حسن عسکری ع در عصر غیبت
🌺🌺🌺🌺🌺
السلام علیک یاابا عبدالله
کانال روان دل. @ravanedel
4_5872721663874829215.mp3
17.2M
#امام_مهدی_عج
#تشرفات
#انتظار
📻 #روایت_خوانی
🎙 راوی: وحید جلیلوند
📚 #کمال_الدین
#شیخ_صدوق
❤️ شرفیابی احمد ابن اسحاق محضر امام زمان علیه السلام
@ravanedel
🔶یا عبدَاللهِ لا تَعجَل فی عیبِ احدٕ بذنبِهِ فلَعَلَّهُ مَغفُورٌ لهُ
ای بندگان خدا در عیب جویی و بی آبرو کردن دیگران عجله نکنید.شاید همان گنااه را خدا بخشیده باشد[مغفورٌ له]
فضای مجازی امروزی فضایی پر از آبرو ریزی هتک حرمت ، و ترور شخصیت موج میزند.
🔶ولا یَأمنُ علیٰ نفسِکَ صغیرَ معصیَةٕ فلَعلَّکَ مُعَذَّبٌ علیِهِ
ای بندگان خدا ، بخاطر کوچکی گناه خود ، خود را در امنیت نبینید.[لا یأمنُ]چه بسا خدا همان گناه را نبخشیده باشد و عذاب کند.
(خوف و رجا است)شاید ببخشد و شاید نباشد.
🔶فَلیَکفُف مَن عَلِمَ منکم عیبَ غیرهِ لِما یعلَمُ مِن عیبِ نفسهِ
انسان باید از آشکار کردن عیوب دیگران خودداری کند کف نفس داشته باشد [یَکفُف]
انسان تا وقتی خود عیب دارد ، حق ندارد عیوب دیگران را عیب جویی و آشکار کند.
اگر هم در گناهی به پاکی وعصمت رسیده حق اهانت ندارد.
🔶ولیَکنِ الشکرُ شاغلاً لهُ علیٰ مُعافاتِهِ مِمَّا ابتُلِیَ بهِ غیرُهُ
انسان باید مشغول به شکر باشد، بخاطر سالم ماندن و عافیت از گناه [مُعافات] تافرصت عیب جویی از مبتلایان [مَا ابتلیٰ]نکند و عیب نبیند. و اگر دید به عیوب و گناه خود بپردازد.
اللهم اعصِمنا من الافات و الشرور
@ravanedel
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح خطبه ها
۱۴۰۱/۷/۱۳ - ۸ربیع الاول
💢خطبه ۱۴۱💢
کلام حضرت درباره نهی از شنیدن غیبت و تفاوت حق و باطل می باشد که مضمون خطبه ۱۴۰ را دارد و برخی از شارحان این دو خطبه را یکی دانسته اند که سید رضی آنها را جدا کرده است .
💠أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ عَرَفَ مِنْ أَخِيهِ وَثِيقَةَ دِينٍ وَ سَدَادَ طَرِيقٍ
ای مردم (فقط خطاب به مومنین نیست)اگر کسی از شما نسبت به برادرخود در دو چیز آگاهی و شناخت داشت ؛
۱- استواری در دین
۲-راه صحیحی که در پیش گرفته است
💠 فَلَا يَسْمَعَنَّ فِيهِ أَقَاوِيلَ الرِّجَالِ
نباید پشت سر او حرفهای بی ارزش و بدگویی [اقاویل] دیگران را بشنود .
💠أَمَا إِنَّهُ قَدْ يَرْمِي الرَّامِي وَ تُخْطِئُ السِّهَامُ
بسیاری از اوقات تیر انداز تیر می اندازد و تیر[سَهام] او به خطا می رود
دو معنا؛
۱- همانطورکه احتمال صد در صد به هدف خوردن تیر وجود ندارد گفته های مردم هم احتمال خطا دارد
۲- همانطور که تیر یا به خطا میرود یا باعث جراحت سطحی یا عمیق یا شهادت می شود نیش زدن و پشت کسی حرف زدن،به قلب
او اصابت می کند و قلب او را جریحه دار می کند .
💠وَ يُحِيلُ الْكَلَامُ وَ بَاطِلُ ذَلِكَ يَبُورُ
وکلمات در مورد دیگری صداقت لازم را ندارد. جملات باطل حرکت کج و غیرمستقیم [یُحیل]و باطل از بین رفتنی [يَبُورُ] است ولی نکته این جاست که ممکن است سالیان طولانی بگذرد تا باطل بودن کلام آشکار شود .
💠اللَّهُ سَمِيعٌ وَ شَهِيدٌ
خدا هم می شنود هم گواه است که انسان را به محاکمه می کشاند و به دلیل دل شکستن دیگران مواخذه می نماید .
🔺 یکی از مصادیق غیبت می باشد هر امری که دیگران را زیر سوال ببرد نباید باشد .
💠أَمَا إِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ إِلَّا أَرْبَعُ أَصَابِعَ.
بدانید بین حق و باطل چهار انگشت فاصله است
💠فسُئل (علیه السلام) عن معنى قوله هذا
شخصی از حضرت پرسید معنی این چهار انگشت که فرمودید چیست ؟
💠فجمع أصابِعَه و وضَعَها بَينَ أذُنِه و عَينِه ثم قال: الْبَاطِلُ أَنْ تَقُولَ سَمِعْتُ، وَ الْحَقُّ أَنْ تَقُولَ رَأَيْتُ.
پس حضرت چهار انگشت خود را به هم چسبانید و بین چشم و گوش قرار دادند و فرمودند حرف باطل آن است که بگویی شنیدم ولی حرف حق آن است که بگویی دیدم .
🔺این مطلب از نوع تغلیب، یعنی غالبا اینطور است ولی صد در صد اینطور نیست انسانها به شنیده ها گاهی اعتماد می کنند ولی دیده ها را اعتماد نمی کنند.
متن نویسی : یار محمدی
@ravanedel
بسم الله الرحمن الرحیم
💢خطبه ۱۴۲💢
این خطبه شبیه مطالب «خطبه ۱۲۶» است که مرحوم کلینی در کتاب کافی می فرمایند این دو خطبه یکی هستند. عده ای نزد حضرت آمدند که ما حاضریم حق خودمان را ازطریق شما به اشراف برسانیم تا اینها باشما همراه باشند
حضرت می فرمایند ؛
💠 لَيْسَ لِوَاضِعِ الْمَعْرُوفِ فِي غَيْرِ حَقِّهِ وَ عِنْدَ غَيْرِ أَهْلِهِ مِنَ الْحَظِّ فِيمَا أَتَى
ای کسانی که فکر می کنید اگر به عده ای خاص پول بیشتری بدهید و شیء را در غیر موضع خود قرار دهید احترامتان زیاد میشود هرگز اینگونه نیست
💠 إِلَّا مَحْمَدَةُ اللِّئَامِ وَ ثَنَاءُ الْأَشْرَارِ وَ مَقَالَةُ الْجُهَّالَ
هیچ بهره ای به او نمی رسد مگر آنکه یک عده افراد بی ارزش به او احسن و بارک الله [مَحْمَدَةُ] بگویند(این کلمه در مقابل مذمت بکاررفته)
اشرار او را ثنا و مدح می کنندو جاهل و بی خردها در وصف اوسخنرانی می کنند
💠مَا دَامَ مُنْعِماً عَلَيْهِمْ مَا أَجْوَدَ يَدَهُ
مادامی که نعمت به آنها برسد ، با شخص همراه هستند .
🔺رسول اکرم صلی الله علیه و آله :
اگر کسی خواست تشویق دیگران را با عصیان پروردگار به دست آورد خدا کاری می کند که همانها که تا دیروز او را مَحْمَدَةُ می کردند امروز او را بی آبرو کنند .
💠 وَ هُوَ عَنْ ذَاتِ اللَّهِ بَخيلٌ
و این شخص در مقابل انجام وظایف در برابر خدا بخیل می شود چون نزد خود میگوید خدا که کاری نمی کند، دیگران کاری از دستشان بر می آید و انجام می دهند
💠 فَمَنْ آتَاهُ اللَّهُ مَالًا
هر کسی که خدا مالی را به او تفضل کرد. اموال را در این مواضع صرف کند.
💠فَلْيَصِلْ بِهِ الْقَرَابَةَ
۱- صله رحم ،ارتباط با دیگران بر قرار نماید.
🔺صله رحم به معنای رفع مشکل دیگران گفته میشود. ولو اینکه به منزل آنها نرود.
💠ولْيُحْسِنْ مِنْهُ الضِّيَافَةَ
۲- میهمانی کریمانه ، میهمانی حسن، برگزار کنید. نه اینکه از روی بخل باشد. بدون منت از مهمان پذیرایی کنید .
حضرت نمی گویند که پول بده یا غذایی به شخص بده میفرمایند در منزلت مهمان کن
🔺امام صادق علیه السلام از شخصی پرسیدند تو رفقای خود را دوست داری گفت بله.فرمود مهمانی می دهی گفته من عادت ندارم سر سفره تنها بنشینم .حضرت فرمودند میدانی آنها سر تو منت دارند این بنده خدا تعجب کرد که من خرج می کنم وزحمت می کشم چطور این را می فرمایید حضرت فرمودند
«مهمان وقتی وارد خانه کسی شد برای صاحبخانه و خانواده اش ،مغفرت است و وقتی خارج می شود گناهان صاحبخانه و خانواده اش را با خود می برد.»
🔺امام رضا علیه السلام در وصیت به عبدالعظیم الحسنی فرمودند به زیارت هم بروید، زیارت من محسوب میشود. به هم نزدیک شوید ،به من نزدیک شده آید.
💠وَ لْيَفُكَّ بِهِ الْأَسِيرَ وَ الْعَانِيَ
۳- به سبب اموال تفضل شدهٔ خداوند اسیر و گرفتار [عانی] را آزاد کنید. فقیر نیست اما به سببی گرفتار شده رفع گرفتاری او کنید.
💠لْيُعْطِ مِنْهُ الْفَقِيرَ وَ الْغَارِمَ
۴- از مال خود به فقیر و بدهکار [الْغَارِمَ]بدهید
💠لْيَصْبِرْ نَفْسَهُ عَلَى الْحُقُوقِ وَ النَّوَائِبِ ابْتِغَاءَ الثَّوَابِ
انسان پولدار باید خود را نسبت به حقوق واجب(خمس و زکات)و مستحب (انفاق) و حوادث دردناک[نوائب] برای بدست آوردن ثواب ، صبور نماید
اگر هرکاری پنهانی ولی به نیت خدا انجام شود خدا نام انسان را بلنداوازه می گرداند
💠 فَإِنَّ فَوْزاً بِهَذِهِ الْخِصَالِ شَرَفُ مَكَارِمِ الدُّنْيَا وَ دَرْكُ فَضَائِلِ الْآخِرَةِ، إِنْ شَاءَ اللَّهُ
همانا اگر کسی متمرکز به این صفاتی که گفته شد ،گردید به بالاترین خوبیهای دنیا و درک خوبیهای آخرت إن شااالله نایل میگردد.
غفرالله لی و لکم
الحمدلله رب العالمین
@ravanedel
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح نهج البلاغه
۱۴۰۱/۷/۱۴ - ۹ ربیع آلاول
💢 خطبه ۱۴۳ 💢
در طلب باران
در خطبه ۱۱۵ نماز باران آمده.
بخش اول خطبه : توحیدی
🔶اَلا و اِنَ الارضَ آلتی تَحمِلُکم (تُقِلُکم ) ، والسماءَ آلتی تُظِلُکم، مُطیعَتانِ لِربکم
آگاه باشید که قطعا اینطور است.
(ما یا نمیدانیم اگر هم بدانیم باور نداریم ، دانستنیهای ما به باور نرسیده)
بدانید زمینی که شما را به دوش گرفته و حمل میکند. و آسمانی که بر سر شما سایه افکنده است. هر دو صاحب اختیار خود نیستند. و اختیار آنها بدست خداست. هر دو مطیع خدا هستند.
🔶وما اَصبَحَتا تَجودان لکم بِبرِکتِهما تَوجُعَاً لکم
آسمان و زمین به سبب برکتشان بشما مردم جود و کرم نمی کنند. از روی ترس یا دلسوزی ، باران برکت خود را نازل نمیکنند.
🔶ولا زُلفةً إلبکم
بخاطر تقرب بشما باران نمی بارد.
آسمان، مانند انسان نیست که بخاطر نزدیک شدن به دیگری جود میکند.
🔶ولا لخیرِ تَجُوانِهِ ممکن ولکن اُمَرَتا بمنافِعِکم فاَطاعَتا
بخاطر اینکه امید خیری به شما داشته باشند، جود نمی کنند.
آسمان محتاج خیری نیست که پیش دستی کند تا از کسی لطفی ببیند. ولیکن آسمان و زمین در برابر امر خدا مأمور شده اند که برکت را نازل کنند و آن دو هم اطاعت کرده اند.
✅ما باید یاد بگیریم که برای دلخوشی این و آن ، برای تقدیس و تمجید دیگران کاری نکنیم. بلکه آنچه را خدا گفته در نظر بگیریم و رضایت خدا را مد نظر داشته باشیم نه دیگران را.
فکر میکنیم آسمان و زمین جماد هستند و فهم و شعور ندارند. اینهم نشان فهم و شعورشان.
🔶واُقیمَتا علیٰ حدودِ مَصالِحِکم فاَقامَتا
آسمان و زمین را خدا برپا داشته است تا خیررا به شما برساند. آنها هم قیام کردند تا منافع و مصالح خلق را برسانند.
✅ بخش اول خطبه توحیدی ست.
ابر باران زا ، آفتاب ، آب تبدیل به بخار ، باد ، حرکت ، متمرکز شدن و تبدیل شدن آن به یک باران نافع، همه اسباب هستند ، مسبب الاسباب خداست. باران را از اسباب طبیعی طلب نکنید. آن مسبب اصل است.
پس ، ابتدا مردم را توصیه به امر توحید می کند. شرط اول استجابت دعا توحید است.
توحید نه در الفاظ، بلکه توحید در عمل باشد.
@ravanedel