اگر می خواهید انسانی زندگی کنید باید جهانی فکر کنید / در نقد اندیشه ها آبروی افراد باید حفظ شود
🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار مدیر مسئول مجله نقد اندیشه بیان داشتند: در جریان اندیشه، آنکه اندیشه آفرین و اندیشمند آفرین است راه را در قرآن کریم مشخص کرده است. قرآن کریم این جمعیت هشت میلیاردی جهان و جامعه بشری را #یک_خانواده می بیند! هر چند بخش های اسلامی و منطقه ای را از نظر دور نداشته، اما لبه اصلی بیانات قرآن کریم، بشر است: ﴿نَذِیراً لِلْبَشَرِ﴾، ﴿كَافَّةً لِلنَّاسِ﴾، ﴿لِلعالَمینَ نَذیرًا﴾، ما باید با این طرز نگاه بنویسیم. 🔸 بر خلاف آنچه ما خیال می کنیم مردم عرفی اند، مردم متفکر و فقهی هستند! لذا اگر مردم ببینند در یک #فضای_زنده نفس می کشند که در آنجا نه اختلاسی هست، نه نجومی، نه گرانی و نه تبعیض، به قانون احترام می گذارند، به فکر دیگران احترام می گذارند، هر چند شاید خود آن عقیده را قبول نداشته باشند! 🔸 ممکن نیست بدون جهان بینی بتوان کشوری را اداره کرد، اینها با هم ارتباط دارد، باید مودّب بود، باید با دیگران و #بر_اساس_احترام ارتباط داشت، البته هر چند ما با ارتباط با بیگانه مخالف نیستیم ولی بارها گفته ایم که با هر کسی دست دادید، انگشتان خودتان را بشمرید، این یک نوع مواظبت است؛ برای همین اگر می خواهیم راحت زندگی کنیم، راهش این است که نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم! و در این صورت کسی هم با ما کاری ندارد. 🔸 آنچه در فضاهای علمی و دانشگاه ها باید بحث شود این است که ما با مرگ می پوسیم یا از پوست به در می آییم؟! قرآن کریم آمده تا به ما بگوید که ای انسان! شما مثل درخت نیستید که اول سبز شود و میوه دهد و پس از آن هیزم شود و تمام! بلکه مانند پرنده ای هستید که بعد از مرگ از قفس آزاد می شوید، بدانید مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوست به در آمدن است. اینکه خداوند در سوره جاثیه و در جواب کفار که گفتند زندگی ما جز همین نشأه دنیا و مرگ و حیات طبیعت نیست و جز دهر و طبیعت کسی ما را نمی میراند، فرمود: این سخن نه از روی علم و دلیل بلکه از روی جهل و وهم و خیال می گویند، همین است! #مگر_اندیشه_می_میرد؟! آیا این متصور هست که این نظام دقیق و نظم حاکم بر آن خلق شده و هر کس هر کاری کرد حساب و کتابی نیست؟! فضای علمی دانشگاه های ما باید در این موضوعات ورود کرده و بحث و اندیشه کند. 🔸 اگر می گویند #نقد کنید یعنی #نصیحت کنید، نصیحت، گفتن و نوشتن و اعتراض نیست، آن سوزن خیاطی را می گویند منصحه و آن خیاط را می گویند ناصح. کسی که لباس ندارد بی حیثیت است و سوزن خیاطی و خیاط با دوخت لباس، آبروی او را حفظ می کند، نقد و نصحیت نیز باید همین گونه باشد، اینکه با نقد در روزنامه ها و اینها آبروی افراد را ببریم این نقد نیست، بلکه اگر نقد و اشکالی هست باید #عالمانه_و_محققانه مطرح شود و آبروی افراد حفظ شود. مطالعه کامل: https://esra.ir/fa/web/news/w/1358515 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #دیدار 📚 دیدار مدیر مسئول مجله نقد اندیشه با حضرت استاد تاریخ: 1402/015/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
10.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان حکمت وحیانی
🔸 یکی از چیزهایی که قرآن کریم نهی کرده است مسئله نزاع است فرمود: با یکدیگر اختلاف نکنید. البته میدانید که کار بدون اتّحاد پیش نمی رود. اگر کسی در حق متحد بود به مقصد میرسد و نظام را حفظ می کند.
اگر کسی در باطل تلاش و کوشش کرد حتماً دسترسی پیدا میکند به تخریب و سرّ تخریب او این است که این جامعه متحد در تخریب است، چون هر دعوایی و نزاعی تا به اتّحاد نرسد اثر ندارد و هر نزاعی یقیناً به اتّحاد می رسد، چرا؟ چون... .
🔹 جلسه 25
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
#حکمت_وحیانی
#باز_نشر
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺
کانال نکات کاربردی قرآن👇👇👇
https://eitaa.com/hafezan_vahy
📌 #فقرزدایی در سیره امیرمؤمنان علی(ع)
امیرمؤمنان علی(ع) مبارزه گسترده ای را با فقر آغاز کرد و ضمن فقرزدایی با ایجاد کار و کمک مالی، فقر را #مرگ بزرگ می دانست و دراین باره فرمود:
«خدایا! آبرویم را با بی نیازی نگهدار و با #تنگدستی شخصیت مرا لکه دار مفرما.»
«مستمند، فرستاده خدا است. کسی که او را #محروم دارد، خدا را محروم داشته و کسی که به او #بخشش کند، به خدا بخشیده است.»
«فقر، نیمی از #کفر است.»
آن حضرت به محمدبن حنفیه سفارش میکند تا از فقر به خدا پناه ببرد؛
«زیرا فقر، دین را ناقص، #عقل را سرگردان و عامل #دشمنی است.»
📚سیدرضی، نهج البلاغه، حکمت163، ص500.
📚سیدرضی، نهج البلاغه، خطبه: 225، ص348.
📚سیدرضی، نهج البلاغه، حکمت: 304، ص529.
📚مجلسی، بحار الأنوار، ج75، ص12.
👇👇https://eitaa.com/hafezan_vahy
🌻
🔘اعمال شب بيست و هفتم ماه رمضان
✅این شب از شب های برجسته و متمایز ماه مبارک رمضان است و عبادت در آن کامل کننده ی سایر شب های ماه رمضان به ویژه شب های قدر است.
1⃣ به صورت ویژه غسل مستحب است.
2⃣ منقول است كه حضرت امام زين العابدين (عليه السلام) در اين شب اين دعا را مكرّر مي خواند از اول شب تا به آخر شب : اَللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الإِْنَابَهَ إلَي دَارِ الْخُلُودِ وَ الاِسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ.
3⃣ از پیامبر (ص) روایت شده است :
هر کس در شب بیست و هفتم ماه رمضان ، چهار رکعت بخواند و در هر رکعت سوره حمد و سوره ملک را قرائت کند و اگر سوره ملک را حفظ نبود ،سوره توحید را 25 مرتبه تلاوت کند ، خداوند گناهان او و والدینش را می آمرزد.
4⃣ این دعا را بخواند :
یَا مَادَ الظِلِ وَ لَو شِئتَ لَجَعَلتَهُ سَاکِنا وَ جَعَلتَ الشَمسَ عَلَیهِ دَلِیلا ثُمَ قَبَضتَهُ (إِلَیکَ) قَبضا یَسِیرا یَا ذَا الجُودِ وَ الطَولِ وَ الکِبرِیَاءِ وَ الآلاَءِ لاَ إِلَهَ إِلاَ أَنتَ عَالِمُ الغَیبِ وَ الشَهَادَةِ الرَحمَنُ الرَحِیمُ لاَ إِلَهَ إِلاَ أَنتَ یَا قُدُوسُ یَا سَلاَمُ یَا مُومِنُ یَا مُهَیمِنُ یَا عَزِیزُ یَا جَبَارُ یَا مُتَکَبِرُ یَا اللَهُ یَا خَالِقُ یَا بَارِئُ یَا مُصَوِرُ یَا اللَهُ یَا اللَهُ یَا اللَهُ لَکَ الأَسمَاءُ الحُسنَی وَ الأَمثَالُ العُلیَا وَ الکِبرِیَاءُ وَ الآلاَءُ أَسأَلُکَ أَن تُصَلِیَ عَلَی مُحَمَدٍ وَ آلِ مُحَمَدٍ وَ أَن تَجعَلَ اسمِی فِی هَذِهِ اللَیلَةِ فِی السُعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُهَدَاءِ وَ إِحسَانِی فِی عِلِیِینَ وَ إِسَاءَتِی مَغفُورَةً وَ أَن تَهَبَ لِی یَقِینا تُبَاشِرُ بِهِ قَلبِی وَ إِیمَانا یُذهِبُ الشَکَ عَنِی وَ تُرضِیَنِی بِمَا قَسَمتَ لِی وَ آتِنَا فِی الدُنیَا حَسَنَةً وَ فِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَارِ الحَرِیقِ وَ ارزُقنِی فِیهَا ذِکرَکَ وَ شُکرَکَ وَ الرَغبَةَ إِلَیکَ وَ الإِنَابَةَ وَ التَوبَةَ وَ التَوفِیقَ لِمَا وَفَقتَ لَهُ مُحَمَدا وَ آلَ مُحَمَدٍ صَلَی اللَهُ عَلَیهِ وَ عَلَیهِم.
https://eitaa.com/hafezan_vahy