🔻 آیةاللّه میرزا احمد آشتیانى قدسسره
🔸هادى و راهنماى حقیقى که تو را به کعبه مقصود دلالت کند و به سر منزل حقیقت رساند جز ولىعصر علیهالسلام کس دیگر نیست.
#آیت_الله_آشتیانی
استادفاطمی نیاhttp://eitaa.com/hafezan_vahy
j-030 1402-02-13 ss.mp3
8.59M
💠 صوت درس #علوم_القرآن
🔹 جلسه: 30
تاریخ: 1402/02/13
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🔹از امام زمان (عجلاللهفرجه) جدا نشویم…
گفتاری پیرامون امام عصر (ارواحنافداه)
👤به کلام آیت الله کریمی جهرمی. @ravanedel
014-Tafsir-www.Ziaossalehin.ir-002-bagareh-Qaraati-Soti-A180.mp3
6.99M
رابطه خود را؛
با امام زمانت،
صمیمی تر کن🌱
@ravanedel
🛑وصیت
تفسیر نور (حجة الاسلام قرائتی)
«180» كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ لِلْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ
بر شما مقرّر شده كه چون يكى از شما را (نشانههاى) مرگ فرا رسد، اگر مالى از خود به جاى گذارده، براى پدر ومادر ونزديكان به طور شايسته وصيّت كند، اين كار حقّ و شايسته پرهيزكاران است.
✳️نکته ها
بعضىها فكر مىكنند وصيّت كردن، زمينهى زود مردن است، در حالى كه يك نوع دورانديشى است واينكه مىفرمايد: هنگام مرگ وصيّت كنيد. چون آن لحظه، آخرين فرصت است وگرنه مىتواند سالها قبل از فرا رسيدن مرگ، وصيّت كند.
بعضى وصيّت كردن را واجب دانستهاند، امّا از جملهى «حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ» استفاده مىشود كه اين عمل مستحبّ است وگرنه مىفرمود: «حقا على المؤمنين»
در آيهى شريفه به جاى كلمه «مال» از كلمه «خير» استفاده شده شايد به آن خاطر باشد كه مال و ثروت، مايهى خير و نيكى است و آنچه در اسلام مورد انتقاد قرار گرفته، مال حرام يا علاقهى زياد به مال يا ترجيح دادن مال بر كمالات فردى و نيازهاى اجتماعى و يا استثمار مردم براى تحصيل آن است.
وصيّت بايد بر اساس «معروف» يعنى عقلپسند باشد، نه از روى كينه و انتقام و يا مهرورزىهاى بىجا و بىرويه. چون از ارث، تنها بعضى از بستگان بهرهمند مىشوند آن
«1». در بيان فلسفه روزه نيز مىفرمايد: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» بقره، 183.
جلد 1 - صفحه 277
هم به مقدار معيّن، لذا اسلام سفارش مىكند اگر در ميان فاميل كسانى هستند كه از ارث محرومند و يا سهم ارث آنان اندك است با وصيّت، در مورد توسعهى سهميّه آنان اقدام نمايد، ولى اگر كسى در اين وصيّت رعايت عدالت نكند و يا ظلمى را روا دارد، گناه كبيره انجام داده است. «1»
شخصى با داشتن كودكانى صغير، تمام اموال خود را در راه خدا بخشيد. چون پيامبر صلى الله عليه و آله متوجّه شدند، پرسيدند با اين مرده چه كرديد؟ گفتند: او را دفن كرديم. فرمود: اگر قبلًا به من خبر داده بوديد، اجازه نمىدادم او را در قبرستان مسلمانان دفن كنيد، چرا كه او با داشتن اين همه فرزند، براى آنان هيچ مالى نگذاشته و همه را در راه خدا داده است. «2»
وصيّت، كار دقيقى است كه اگر خداى ناكرده با بىتوجّهى انجام شود و بعداً عامل فتنه و ناراحتىهايى گردد، تمام كارهاى خير محو مىشود. از پيامبر صلى الله عليه و آله روايت شده است كه فرمودند: گاهى انسان شصت سال عبادت مىكند، ولى چون وصيّت نامهى خود را عادلانه تنظيم نمىكند، به دوزخ مىرود. «3»
وصيّت، نشانهى آن است كه مالكيّت انسان حتّى بعد از مرگ در مورد قسمتى از دارايىهايش ادامه دارد.
مقدار وصيّت، يك سوم مال است و اگر شخصى در مورد بيش از اين مقدار وصيّت كند، اجازهى وارثان شرط است. براى اينكه ياد بگيريم چگونه وصيّت كنيم، بهتر است وصيّت نامههاى اولياى خدا، شهدا و علما را بخوانيم.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: هركس ابتدا به عهده بگيرد كه وصيّت شخصى را انجام دهد، ولى سپس بدون عذر آنرا رها كند، هيچ عملى از او قبول نمىشود وتمام فرشتگانِ ميان آسمان و زمين او را لعنت مىكنند و دائماً در غضب خداوند است ودر برابر هر كلمهى «يا ربّ» كه مىگويد، يك لعنت بر او نثار مىشود و پاداش تمام كارهاى قبلى او به پاى وصيّت كننده ثبت مىگردد. «4»
«1». سفينةالبحار، «وصى».
«2». سفينةالبحار، «وصى».
«3». نهجالفصاحة، جمله 626.
«4». تفسير اطيبالبيان.
جلد 1 - صفحه 278
آثار و بركات وصيّت
1- وصيّت، نشانهى دقّت و اهل حساب بودن است.
2- وصيّت، نشانهى احترام به حقوق ديگران است.
3- وصيّت، توصيه به انجام امور خيرى است كه از آن غفلت شده و تداوم عمل صالح، پس از مرگ است.
4- وصيّت، راهى براى پركردن خلأهاى اقتصادى و تعديل ثروت است.
رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمودهاند: هركس با وصيّت از دنيا برود، گويا شهيد مرده است «1»
وصيّت براى والدين وبستگان، عامل تجديد محبّت ويك نوع قدرشناسى است. لذا در آغاز آيه وصيّت، والدين مطرح شدهاند تا علاوه بر سهم ارث، وصيّت به نوعى تنظيم شود كه نفعش به آنان نيز برسد كه اين خود از مصاديق احسان است.
اقسام وصيّت
1. واجب: مثل وصيّت به حقّ اللّه، حقّالناس، قضاى نماز و عبادات ديگر، پرداخت حقوق واجبه مانند خمس، زكات، ديون، بدهكارىهاى مردم.
2. مستحبّ: مثل وصيّت به امور خيريّه.
3. مباح: مثل وصيّت فرزندان به نوع شغل، حرفه، لباس، طعام.
4. مكروه: مثل وصيّت به مقبره سازى.
5. حرام: مثل وصيّت به ايجاد مراكز فساد، انتشار كتب ضالّه.
✅پیام هاhttp://eitaa.com/hafezan_vahy
بسیاری از بزرگان شیعه برای سهولت مراجعه ی مردم به آثار اهل بیت کتاب های متعددی به زبان فارسی تألیف کرده اند و امروزه ترجمه ی بسیاری از آثار اعتقادی و روایی شیعه در دسترس همگان قرار دارد. حیف نیست عمر و وقت گرانمایه ی خویش را صرف گفتارهای افراد عادی کنیم و از سخنان پیشوایان نور بی بهره باشیم؟ @ravanedel
🛑اسلام بن بست ندارد😉
تفسیر نور (حجة الاسلام قرائتی)
«182» فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَيْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
پس كسى كه از انحراف وصيّت كننده (و تمايل بىجاى او به بعض ورثه) يا از گناه او (به اينكه به كار خلافى وصيّت كند،) بترسد و ميان آنها را اصلاح دهد، گناهى بر او نيست (و مشمول قانون مجازات تبديل وصيّت نمىشود،) همانا خداوند آمرزنده و مهربان است.
✳️نکته ها
صاحب تفسير مجمعالبيان كلمهى «جنف» را به معناى تمايل به انحرافِ ناآگاهانه و كلمهى «اثم» را به معناى گناه آگاهانه گرفته است.
آنچه در اسلام ممنوع شده، تغيير وتبديل وصيّتهاى صحيح است، ولى اگر وصيّت سبب فتنه و يا خلاف موازين شرع بود، تغيير آن اشكال ندارد. چنانكه اگر وصيّت كننده بيش از يك سوم اموالش را وصيّت كند، مىتوان آن مقدار را كم كرد، اگر سفارش به گناه كرد، مىتوان وصيّت را تغيير داد، يا اگر عمل به وصيّت ايجاد فتنه وفساد كند، مىتوان زير نظر حاكم اسلامى در وصيّت تغييراتى داد. بنابراين در اسلام بنبست وجود ندارد وچون هدف تمام اعمال رسيدن به تقواست، مىتوان براساس تقوا تمام موارد ضد تقوا را اصلاح كرد.
✅پیام ها
1- اصل اهمّ و مهمّ را بايد مراعات كرد. احترام به وصيّت مهمّ است، ولى رفع فتنه و اصلاح امور مسلمانان مهمّتر است. «فَمَنْ خافَ ... فَأَصْلَحَ بَيْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ»
جلد 1 - صفحه 281
2- تغيير وصيّت بايد براساس فتنهزدايى واصلاح باشد. «فَمَنْ خافَ ... فَأَصْلَحَ»
http://eitaa.com/hafezan_vahy