#یوم_الله_۱۷_شهریور_۱۳۵۷
#قیام_خونین
🇮🇷┅═✧☫ ایـــران قــــوی ☫✧═┅🇮🇷
📌به «ایــــــــــــــــران قـــــــــــــوی» بپیوندی
10.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سند تصویری از فاجعۀ ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ که سرنوشت رژیم شاه و انقلاب را یکسره کرد👎
🇮🇷┅═✧☫ ایـــران قــــوی ☫✧═┅🇮🇷
📌به «ایــــــــــــــــران قـــــــــــــوی» بپیوندید
5.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا آقای احمدی نژاد ضد ولایت فقیه است و دوست اسراییل و آمریکا است
🟧 ⃟ٖٖٜٖ ⃟ٖٖٜٖ ⃟🔷️قزوین سلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فتنه گران 88 را هرگز نگذارید به پست و مقام و مدیریت اجرایی کشور برسند
امام خامنه ای عزیز،
☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️☝️
قابل توجه اون اصلاح طلبان لیبرال غربزده خائن دزد سبز و بنفش که کاندید مجلس شورای اسلامی ایران امسال شدند
جیغ بنفش ها بلند شده است علی مطهری و بقیه لیبرال های غربزده فاسد خائن کثیف درحال تحریک مردم در تحریم انتخابات مجلس امسال هستند
منافقین از کفار بدترند
امام خمینی ره ☝️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹سخنرانۍ کوتاه اخلاقۍ
🎙#استاد_مسعود_عـــالے
✍دعای خاص امام زمان ارواحنافداه روزی صد مرتبه برای شیعیان.
@ravanedel
یک گفت و گوی مفید در باب سواد رسانه ای👇 🌸🍃کانال جذاب خلوتگه دوست
🌸به کانال #متفاوت روان دل در ایتا خوش آمدید
👇🇯🇴🇮🇳
🆔 @ravanedel
بنابراین بهتر است در این نوع مواجهه کلی حقیقی نگر، حقیقی نگار و حقیقی نگاه به مسایل مربوط باشیم و با قوت و استحکام به فکر برنامه ریزی و رشد باشیم تا بتوانیم از مزایای سواد رسانه بهره ببریم و با سواد رسانه خود را بالا ببریم.
شایان توجه است، که چند مفهوم کلی در سواد رسانه ای اشخاص اثر مستقیم دارد، که عبارتند از:
ـ شخصیت فردی و اجتماعی ارسال کننده پیام ها؛
ـ سواد تحلیلی از نوع: سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و... افراد؛
ـ جایگاه اجتماعی و فردی و نوع نگاه به مسایل کلی؛
ـ قضاوت دیگران در مواجهه با هرزه نگاری و دریده خویی صاحب پیام؛
ـ عدم تعادل و واکنش ناشایست در بازخورد دریافت پاسخ ها؛ و... .
در آخر، طبق آموزه های اسلامی ـ قرآنی: « نَ وَ القَلَمِ وَ مَایَسطُرُونَ» و تأکیدهای روایی، که به نمونه یادآور می شوم، رسول مهربانی(ص) می فرماید: «یُؤتى بصاحِبِ القَلَمِ یَومَ القِیامَةِ فی تابوتٍ مِن نارٍ یُقفَلُ علَیهِ بِأقفالٍ مِن نارٍ، فَیُنظَرُ قَلَمُهُ فیما أجراهُ، فإن کانَ أجراهُ فی طاعَةِ اللّه ِ و رِضوانِهِ، فُکَّ عَنهُ التابوتُ و إن کانَ أجراهُ فی مَعصیَةِ اللّه، هَوَى التابوتُ سَبعینَ خَریفا؛ روز قیامت صاحب قلم(نویسنده) را در تابوتى از آتش که بر آن قفل هایى آتشین زده شده است مى آورند. پس مى نگرند که قلمش را در چه راهى به کار برده است. اگر در راه طاعت و خشنودى خدا به کار برده باشد، تابوتش گشوده مى شود و اگر در راه معصیت خدا به کار گرفته باشد، تابوت در هفتاد خریف سقوط مى کند.» (کنز العمّال: ۱۴۹۵۷. خریف: یک فصل، یک سال، هفتاد سال، هزار عام که هر عام هزار سال است. مجمع البحرین).
و یا:
امام على(ع) می فرماید: «عُقولُ الفُضَلاءِ فی أطرافِ أقلامِها؛ خردهاى دانشمندان، در نوک قلم هاى ایشان است.(غرر الحکم: ۶۳۳۹). با چنین شناختی، وظیفه انسانی، اخلاقی و زیست اجتماعی ما اقتضا می کند، که در نوع ارسال نوشتار، پیام ها و عکس نوشته ها دقت شایسته داشته باشیم و برای دل خوشی کسانی و یا گروهی به جای صدقه جاریه، به گناه جاریه گرفتار نگردیم، که بازخورد عقاب و ثواب آن برای همیشه در لوح محفوظ ثبت و ضبط است. ۱۴۰۲/۶/۱۰، مصطفوی. @ravanedel
*چرایی سواد رسانه ای و الزام آموختن آن...*
پیش از آن که به سواد رسانه ای بپردازم، یادآور می شوم، که این مطلب، یک برداشت کلی است و با نگاه همه سویی، به کلیت معنا پرداخته است. از این رو، در ابتدا به منظور این که به درک صحیح مفهوم سواد رسانه پی ببریم، این عبارت را از هم جدا کنیم و همان گونه که می دانید، از دو عبارت «سواد» و «رسانه» تشکیل شده است، که یادآور روزهای اول مدرسه، زمانی که می خواستیم خواندن و نوشتن را یاد بگیریم، معلم حروف الفبا را یاد می داد تا نسبت به شکل حروف، صدای آن ها و نحوه نوشتن آن ها را دانش پیدا کنیم و سپس کنار هم گذاشتن حروف، خواندن و هِجی کردن کلمات را یاد می گرفتیم و بعد از مدتی «کاربرد» کلمات در ساختن جملهها، خواندن و نوشتن متون گوناگون را آموختیم... .
بدین ترتیب با مجموعهای از دانشها در کنار مهارتها به اضافه کاربردها در کنار هم، «با سواد شدیم». رسانه نیز وسیله ای می باشد که فرستنده می تواند پیام خود را به گیرنده منتقل کند، که با مرور زمان ابزارهای ارتباطی گسترش پیدا کرد، که در واقع با آمدن رسانه های چاپی و الکترونیکی رسانه های جمعی شکل گرفت.
مهم ترین تفاوت رسانه های امروزی با گذشته این است، که می توانند پیام خود را با سرعت زیاد به طیف وسیعی از مخاطبان برسانند. بنابراین همان طور که یادگیری خواندن و نوشتن به ما کمک می کند تا بتوانیم معنای جملات ساده و پیچیده را بفهمیم، «سواد رسانه ای» نیز این گونه است، که با یادگیری آن می توانیم انواع رسانهها و تولیدات رسانهای را درک، تفسیر و تحلیل محتوا کنیم. با چنین پیش فرضی، هر رسانه دارای نشانه های خاصی است، که با شناختن این نشانه ها می توان نقش مهمی در با سواد شدن ما داشته باشند.
همان گونه که در گذشته سواد را به عنوان توانایی خواندن و نوشتن در نظر میگرفتیم، علت این که ابزار اصلی تولید، ثبت و جابه جایی اطلاعات، تنها خواندن و نوشتن بود، اما امروزین اطلاعات و محتواها(چه خبری و چه غیرخبری) به شکلهای بسیار متنوعی تولید و عرضه می گردد، که خواندن و نوشتن در واقع یکی از آنهاست... .
برای همین، امروزه وقتی از سواد حرف میزنیم، باید همه موضوعاتی را که به نوعی به «عرضه، دریافت و فهم اطلاعات» مربوط میشوند نیز در نظر بگیریم. اصطلاحاتی مانند سواد اطلاعاتی، سواد دیجیتال، سواد رسانه ای، سواد شبکه های اجتماعی و سواد اطلاعاتی همگی بر پایه چنین باوری شکل گرفتهاند.
به عبارت دیگر، با سواد رسانه می توانیم پیام های پیچیده موجود در محتوای تلویزیون، رادیو، روزنامهها، مجلات، کتابها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانههای مستقل کشف حقیقت کرد. بنابراین سواد خواندن و نوشتن در کنار سواد ارتباطی، سواد عاطفی، سواد رایانهای، سواد مالی، سواد اجتماعی و ... می توان در تولید محتوا اثرگذار باشد.
البته سازمان ملل در دهه دوم قرن ۲۱، در مفهوم سواد تغییر ایجاد کرده است. در این تعریف، ماهیت سواد تغییر یافت. مهارتهایی اعلام شده، که داشتن این تواناییها و مهارتها مصداق با سوادبودن قرار گرفت. بدین ترتیب شخصی که در یک رشته دانشگاهی موفق به دریافت مدرک دکترا میشود، حدود پنج درصد با سواد است، که بایست به آن، این مهارتها را نیز بیفزاید، که عبارتاند از:
ـ سواد عاطفی، توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده و دوستان؛
ـ سواد ارتباطی، توانایی برقراری ارتباط مناسب با دیگران و دانستن آداب اجتماعی؛
ـ سواد مالی، توانایی مدیریت مالی خانواده، دانستن روش های پس انداز و توازن دخل و خرج؛
ـ سواد رسانهای، این که فرد بداند کدام رسانه معتبر و کدام نامعتبر است؛
ـ سواد تربیتی، توانایی تربیت فرزندان به نحو شایسته؛
ـ سواد رایانهای، دانستن مهارتهای راهبری رایانه؛
ـ سواد سلامتی، دانستن اطلاعات مهم درباره تغذیه سالم و کنترل بیماریها؛
ـ سواد نژادی و قومی، شناخت نژادها و قومیت ها بر اساس احترام و تبعیض نگذاشتن؛
ـ سواد بومشناختی، دانستن راههای حفاظت از محیط زیست؛
ـ سواد تحلیلی، توانایی شناخت، ارزیابی و تحلیل نظریههای گوناگون و ایجاد استدلال های منطقی بدون تعصب و پیشفرض ها؛
ـ سواد انرژی، توانایی مدیریت مصرف انرژی؛
ـ سواد علمی، افزون بر سواد دانشگاهی، توانایی بحث یا حل و فصل مسائل با راهکارهای علمی و عقلانی مناسب(برگرفته از: دفتر سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد«یونسکو»).
برای مواجهه خلاق در عصر ارتباطات مجازی و شبکه های اجتماعی، باید واقع بین باشیم، که فرد با آگاهی نسبت به مزایا و تهدیدات رسانه، با سیاست برنامهریزان به استفاده محدود و مشروط از رسانه روی میآورد. .@ravanedel
سلام و عرض ادب
بسیار لازم است حوزویان به مباحث جدید روی بیاورند و تولید نظریه کنند.
متاسفانه این توضیحات از سواد رسانه، همان توضیح غربی ها است که به سواد رسانه یونسکویی و نیز جیمز پاتری (با مقداری اختلاف) معروف است.
در دانشگاه های ما، تدریس می شود.
استاد ما حجت الاسلام کهوند (نظریه پرداز شبکه ملی اطلاعات و از اساتید مشهور فضای مجازی) با همکاری دوستان، حدود 14 «نقد اساسی» در عرصه نظری و عملکردی نسبت به «سواد رسانه ای یونسکویی» داشته اند.
فارغ از همه این نقدها، هرآنچه سواد رسانه یونسکویی رشته کرده، با آمدن «هوش مصنوعی» پنبه می شود؛
زیرا اموری مثل شخصیت فرستنده پیام، جایگاه اجتماعی و فردی و... دیگر معنا نخواهند داشت.
جامعه دارد از فضای مجازی آسیب فراوان می بیند، اما سواد رسانه ای پاسخگوی مشکل نیست؛
مشکل با مدیریت هر 7 لایه فضای مجازی قابل حل است.