💠برای مرور قرآن کریم ، اصولی وجود دارد که حافظ با رعایت آنها می تواند زمینه استفاده از زحمات خود را فراهم کند .
🔹اصل اول : حافظ قرآن باید در تکرار و مرور ایات همواره نظم و برنامه ریزی را مدنظر داشته باشد و به صورت مرتب آن را دنبال کند و بین تکرار ایات وقفه نیفتد . چنان که گفتیم ، اگر کسی کاری را به صورت مستمر و پی گیر دنبال کند ، هر چند کم باشد ، نتیجه بخش تر خواهد بود تا کاری که به صورت مقطعی است و ادامه نمی یابد.
@ravanedel
💠 اصل دوم : مرور ایات حتماً باید از حفظ باشد ، نه از روی قرآن . برخی از حافظان ، برای تکرار محفوظات خود به قرآن نگاه می کنند و بعد از مدتی متوجه می شوند که محفوظات آنها ضعیف شده ؛ علت این است که آنها ایات را از حفظ تکرار نکرده اند .
@ravanedel
💐🌹💐🌹
#نکته_حفظی
حجم حفظ روزانه
🔹 وقتی حفظ قرآن رو شروع میکنین نباید به هم ریختگی در حفظ داشته باشین
اینطور نباشه که چند روز حفظ کنید چند روز حفظ نکنید.
منظم و پیوسته
و با انگیزه و هدف مشخص✅
برنامه مشخصی برای حفظ داشته باشید.🌺🌺
🔰کانال روان دل. @ravanedel
💐💐💐
#نکته_حفظی
اولین قدم برای تثبیت محفوظات
🔹❇️🔹❇️🔹
اولین گام برای تثبیت محفوظات سطح بندی و تقسیم بندی کردن محفوظات به قسمت های خوب متوسط و ضعیف می باشد.
🌐 محفوظات خوب: یعنی محفوظاتی که هر جز آن تقریباً بین نیم ساعت تا ۵۰ دقیقه خوانده شود و بیش از یک یا دو غلط در هر صفحه نباشد.
🌐 محفوظات متوسط: یعنی محفوظاتی که مرور هر جزء آن بین ۵۰ تا ۷۰ دقیقه طول می کشد به طوری که در هر صفحه ۴ تا ۷ غلط وجود دارد.
🌐 محفوظات ضعیف: یعنی محفوظاتی که هر جزء از آن بیش از ۷۰ دقیقه طول می کشد و در هر صفحه بیش از ۷ غلط وجود داشته باشد.
🔰کانال روان دل. @ravanedel
❇️🔹❇️🔹❇️
#نکته_انگیزشی
💠 تدبر در قرآن
کسی که قرآن را حفظ می کند، نسبت به دیگران، بیشترین آمادگی برای فهم قرآن را دارد.
☘☘☘
حافظ قرآن اگر نکته ای در مورد آیه ای که حفظ است را بشنود دیگر فراموش نخواهد کرد. چون مادامی که آیات را مرور می کند همین آموخته ها نیز یادآوری میشوند.
☘☘☘
حافظ قرآن میداند که حفظ کردن کل قرآن، انتهای مسیر نیست و شروعی تازه است برای فهم و انس قرآن. هدف اصلی از حفظ قرآن نیز همین است.اشتیاقی که در حافظ قرآن برای تدبر در قرآن است در دیگران نیست.
✳️🌺✳️🌺
🔰 کانال روان دل. @ravanedel
🌹🌹🌹
#نکته_حفظی
مرور و تکرار⬇️
ستون محکم ساختمان حافظهی بلندمدت
مرور و تکرار، مهمترین وظیفهی است که بعد از یادگیری و فهمیدن هر مطلب، بر عهدهی شما است. وارد کردن اطلاعات به حافظهی بلندمدت، بدون رعایت این تکنیک، غیرممکن است. مهمترین عامل شکست در یادگیری موثر، مرور نکردن مطالب شناخته میشود. بهتر است، یک روز پس از مطالعه هر بخش آن را مرور کنید و سپس اینکار را چند روز بعد نیز انجام دهید.
در گام بعدی شما باید طبق برنامهریزی دقیقی که دارید به طور پیوسته مطالب خواندهشده را مرور کنید.
💠💠💠🔹💠💠💠
@ravanedel
❖﷽❖
#احادیث_حسینی
📜 وَ أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ الْبَنْدَنِيجِيُّ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَى الْعَلَوِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ مُعَاذِ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: الْوَصِيَّةُ نَزَلَتْ مِنَ السَّمَاءِ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كِتَاباً مَخْتُوماً وَ لَمْ يُنْزَلْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كِتَابٌ مَخْتُومٌ إِلاَّ الْوَصِيَّةُ فَقَالَ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا مُحَمَّدُ هَذِهِ وَصِيَّتُكَ فِي أُمَّتِكَ إِلَى أَهْلِ بَيْتِكَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَيُّ أَهْلِ بَيْتِي يَا جَبْرَئِيلُ فَقَالَ نَجِيبُ اللَّهِ مِنْهُمْ وَ ذُرِّيَّتُهُ لِيُوَرِّثَكَ عِلْمَ النُّبُوَّةِ قَبْلَ إِبْرَاهِيمَ وَ كَانَ عَلَيْهَا خَوَاتِيمُ فَفَتَحَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ الْخَاتَمَ الْأَوَّلَ وَ مَضَى لِمَا أُمِرَ فِيهِ ثُمَّ فَتَحَ الْحَسَنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ الْخَاتَمَ الثَّانِيَ وَ مَضَى لِمَا أُمِرَ بِهِ ثُمَّ فَتَحَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ الْخَاتَمَ الثَّالِثَ فَوَجَدَ فِيهِ أَنْ قَاتِلْ وَ اقْتُلْ وَ تُقْتَلُ وَ اخْرُجْ بِقَوْمٍ لِلشَّهَادَةِ لاَ شَهَادَةَ لَهُمْ إِلاَّ مَعَكَ فَفَعَلَ ثُمَّ دَفَعَهَا إِلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ وَ مَضَى- فَفَتَحَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ الْخَاتَمَ الرَّابِعَ فَوَجَدَ فِيهِ أَنْ أَطْرِقْ وَ اصْمُتْ لِمَا حُجِبَ الْعِلْمُ ثُمَّ دَفَعَهَا إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَفَتَحَ الْخَاتَمَ الْخَامِسَ فَوَجَدَ فِيهِ أَنْ فَسِّرْ كِتَابَ اللَّهِ تَعَالَى وَ صَدِّقْ أَبَاكَ وَ وَرِّثِ اِبْنَكَ الْعِلْمَ وَ اصْطَنِعِ الْأُمَّةَ وَ قُلِ الْحَقَّ فِي الْخَوْفِ وَ الْأَمْنِ وَ لاَ تَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَفَعَلَ ثُمَّ دَفَعَهَا إِلَى الَّذِي يَلِيهِ فَقَالَ مُعَاذُ بْنُ كَثِيرٍ فَقُلْتُ لَهُ وَ أَنْتَ هُوَ فَقَالَ مَا بِكَ فِي هَذَا إِلاَّ أَنْ تَذْهَبَ يَا مُعَاذُ فَتَرْوِيَهُ عَنِّي نَعَمْ أَنَا هُوَ حَتَّى عَدَّدَ عَلَيَّ اثْنَيْ عَشَرَ اسْماً ثُمَّ سَكَتَ فَقُلْتُ ثُمَّ مَنْ فَقَالَ حَسْبُكَ .
📝(و خبر داد ما را على بن احمد بندنيجىّ از عبيد اللّه بن موسى علوىّ كه گفت:حديث كرد ما را علىّ بن حسن از اسماعيل بن مهران و او از مفضّل بن صالح و او از معاذ بن كثير):
و او از ابى عبد اللّه جعفر بن محمّد عليهما السّلام كه فرمود :
💎وصيّت بصورت نوشتهاى سر بسته از آسمان بر رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرود آمد و نوشتهاى سربسته بجز وصيّت هيچ وقت بر رسول خدا فرود نيامد پس جبرئيل عرض كرد اى محمّد اين وصيّت تو است در ميان امّتت نسبت باهل بيت،رسول خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود:
اى جبرئيل كدام اهل بيت من؟
عرض كرد برگزيدۀ خدا از اهل بيت با فرزندانش تا از تو علم نبوّت را پيش از ابراهيم بارث برد
و بر آن وصيّت مهرهايى بود
پس على عليه السّلام نخستين مهر را باز كرد و بر آنچه مأمور بود رفتار كرد.
سپس حسن عليه السّلام مهر دوّم را برداشت و بر آنچه مأمور بود رفتار كرد.
💔سپس حسين عليه السّلام مهر سوّم را باز كرد ديد دستور چنين است كه جنگ كن و بكش و كشته بشو
و با گروهى بمنظور شهادت بيرون برو آنان جز با تو شهيد نخواهند شد حسين(عليه السّلام)هم آنچنان كرد.
سپس وصيّت را بعلىّ بن الحسين سپرد و درگذشت پس علىّ بن الحسين عليه السّلام مهر چهارم را باز كرد ديد دستور آنست كه سر بزير افكن و خاموش بنشين كه چهرۀ علم در پس پرده قرار گرفته است.
سپس آن حضرت وصيّت را بمحمّد بن علىّ عليه السّلام داد او پنجمين مهر را برداشت ديد دستور آنست كه كتاب خدا را تفسير كن و پدرت را تصديق نما و فرزندت را وارث اين علم كن و بكار سازندگى امّت پرداز و سخن حقّ را در حال ترس و ايمنى بگو و بجز خدا از هيچ كس مترس او نيز چنين كرد.
سپس آن وصيّت را بكسى كه پس از خود بود سپرد.
معاذ بن كثير گويد عرض كردم:تو همانى؟
فرمود:تو را چه در اين پرسش ؟ جز اينكه بروى اى معاذ و آن را از من باز گو كنى؟
آرى من همانم و تا دوازده نفر را بنام براى من شمرد سپس خاموش شد عرض كردم:ديگر چه كسى؟
فرمود:همين تو را بس.
📚غیبت نعمانی، صفحه 44
باب 3/حدیث3
قرآن و امام حسین علیه. @ravanedel
❖﷽❖
#احادیث_مهدوی
📜٢٢-أحمد بن محمّد الكوفيّ عن جعفر بن عبد اللّه المحمّديّ عن أبي روح فرج بن قرّة عن جعفر بن عبد اللّه عن مسعدة بن صدقة عن أبي عبد اللّه عليه السّلام قال:
خطب أمير المؤمنين عليه السّلام بالمدينة فحمد اللّه و أثنى عليه و صلّى على النّبيّ و آله ثمّ قال:
أمّا بعد فإنّ اللّه تبارك و تعالى لم يقصم جبّاري دهر إلاّ من بعد تمهيل و رخاء و لم يجبر كسر عظم من الأمم إلاّ بعد أزل و بلاء.
أيّها النّاس في دون ما استقبلتم من عطب و استدبرتم من خطب معتبر و ما كلّ ذي قلب بلبيب و لا كلّ ذي سمع بسميع و لا كلّ ذي ناظر عين ببصير،عباد اللّه!أحسنوا فيما يعنيكم النّظر فيه،ثمّ انظروا إلى عرصات من قد أقاده اللّه بعلمه،كانوا على سنّة من آل فرعون أهل جنّات و عيون و زروع و مقام كريم،ثمّ انظروا بما ختم اللّه لهم بعد النّضرة و السّرور و الأمر و النّهي و لمن صبر منكم العاقبة في الجنان و اللّه مخلّدون و للّه عاقبة الأمور.
فيا عجبا و ما لي لا أعجب من خطإ هذه الفرق على اختلاف حججها في دينها،لا يقتصّون أثر نبيّ و لا يقتدون بعمل وصيّ و لا يؤمنون بغيب و لا يعفون عن عيب،المعروف فيهم ما عرفوا و المنكر عندهم ما أنكروا و كلّ امرئ منهم إمام نفسه،آخذ منها فيما يرى بعرى وثيقات و أسباب محكمات فلا يزالون بجور و لن يزدادوا إلاّ خطأ،لا ينالون تقرّبا و لن يزدادوا إلاّ بعدا من اللّه عزّ و جلّ،أنس بعضهم ببعض و تصديق بعضهم لبعض كلّ ذلك وحشة ممّا ورّث النّبيّ الأمّيّ صلّى اللّه عليه و اله و سلّم و نفورا ممّا أدّى إليهم من أخبار فاطر السّماوات و الأرض أهل حسرات و كهوف شبهات و أهل عشوات و ضلالة و ريبة،من و كله اللّه إلى نفسه و رأيه فهو مأمون عند من يجهله،غير المتّهم عند من لا يعرفه،فما أشبه هؤلاء بأنعام قد غاب عنها رعاؤها و وا أسفى من فعلات شيعتي من بعد قرب مودّتها اليوم كيف يستذلّ بعدي بعضها بعضا،و كيف يقتل بعضها بعضا المتشتّتة غدا عن الأصل النّازلة بالفرع،المؤمّلة الفتح من غير جهته.
كلّ حزب منهم آخذ منه بغصن،أينما مال الغصن مال معه،مع أنّ اللّه-و له الحمد-سيجمع هؤلاء لشرّ يوم لبني أميّة كما يجمع قزع الخريف يؤلّف اللّه بينهم،ثمّ يجعلهم ركاما كركام السّحاب، ثمّ يفتح لهم أبوابا يسيلون من مستثارهم كسيل الجنّتين سيل العرم حيث بعث عليه قارة فلم يثبت عليه أكمة و لم يردّ سننه رصّ طود يذعذعهم اللّه في بطون أودية ثمّ يسلكهم ينابيع في الأرض يأخذ بهم من قوم حقوق قوم و يمكّن بهم قوما في ديار قوم تشريدا لبني أميّة و لكيلا يغتصبوا ما غصبوا،يضعضع اللّه بهم ركنا و ينقض بهم طيّ الجنادل من إرم و يملأ منهم بطنان الزّيتون.
فو الّذي فلق الحبّة و برأ النّسمة ليكوننّ ذلك و كأنّي أسمع صهيل خيلهم و طمطمة رجالهم و ايم اللّه ليذوبنّ ما في أيديهم بعد العلوّ و التّمكين في البلاد كما تذوب الألية على النّار من مات منهم مات ضالاّ و إلى اللّه عزّ و جلّ يفضي منهم من درج و يتوب اللّه عزّ و جلّ على من تاب و لعلّ اللّه يجمع شيعتي بعد التّشتّت لشرّ يوم لهؤلاء و ليس لأحد على اللّه عزّ ذكره الخيرة بل للّه الخيرة و الأمر جميعا.
أيّها النّاس إنّ المنتحلين للإمامة من غير أهلها كثير و لو لم تتخاذلوا عن مرّ الحقّ و لم تهنوا عن توهين الباطل لم يتشجّع عليكم من ليس مثلكم و لم يقو من قوي عليكم و على هضم الطّاعة و إزوائها عن أهلها لكن تهتم كما تاهت بنو إسرائيل على عهد موسى بن عمران عليه السّلام و لعمري ليضاعفنّ عليكم التّيه من بعدي أضعاف ما تاهت بنو إسرائيل و لعمري أن لو قد استكملتم من بعدي مدّة سلطان بني أميّة لقد اجتمعتم على السّلطان الدّاعي إلى الضّلالة و أحييتم الباطل و خلّفتم الحقّ وراء ظهوركم و قطعتم الأدنى من أهل بدر و وصلتم الأبعد من أبناء الحرب لرسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلّم و لعمري أن لو قد ذاب ما في أيديهم لدنا التّمحيص للجزاء و قرب الوعد و انقضت المدّة و بدا لكم النّجم ذو الذّنب من قبل المشرق و لاح لكم القمر المنير فإذا كان ذلك فراجعوا التّوبة و اعلموا أنّكم إن اتّبعتم طالع المشرق سلك بكم مناهج الرّسول صلّى اللّه عليه و اله و سلّم فتداويتم من العمى و الصّمم و البكم و كفيتم مئونة الطّلب و التّعسّف و نبذتم الثّقل الفادح عن الأعناق و لا يبعّد اللّه إلاّ من أبى و ظلم و اعتسف و أخذ ما ليس له وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ.
ادامه مطلب(ترجمه)👇👇 @ravanedel
📝خطبهاى ديگر از امير المؤمنين عليه السّلام كه در آن اندرز مىدهد و از جور امت شكايت مىكند و از غيب خبر مىدهد :
امام صادق عليه السّلام فرمود:امير المؤمنين عليه السّلام در مدينه خطبه خواند و در آغاز خدا را ستايش نمود و ستود و بر پيامبر و آلش درود فرستاد،سپس فرمود:
🔰به راستى كه خداى تبارك و تعالى هيچيك از ستمپيشگان روزگار را خرد و نابود ننمود مگر بعد از آنكه به آنان مهلت داد و وسايل آسايش و ناز و نعمت را در اختيارشان قرار داد و استخوانهاى هيچيك از امتها را درهم نشكست مگر بعد از آنكه در سختى و گرفتارى قرار گرفتند.
اى مردم!كمى از سختىها و رنجهايى كه شما ديديد براى عبرت و اندرز بس است،ولى هر صاحب عقلى،عقل كامل و هر صاحب گوشى،شنونده نيست و هر صاحب چشمى ديدۀ بصيرت ندارد،بندگان خدا با دقت در امورى كه به شما مربوط است و برايتان اهميت دارد بنگريد!سپس به ويرانههاى ستمگران خونريز كه خدا از ايشان انتقام گرفته نظر كنيد كه روش فرعون و فرعونيان را دنبال مىكردند.در ناز و نعمت بودند،باغها و كشتزارها و نعمتهاى فراوانى داشتند،زرقوبرق و مالومنال داشتند و امر و نهى مىكردند،ببينيد سرانجام آنان به كجا انجاميد،به خدا سوگند هركس از شما شكيبايى پيشه كند در بهشت جاودان خواهد بود و سرانجام كارها با خداست.
❗️در شگفتم-و چرا شگفتزده نباشم-از اشتباه اين گروهها با اختلافات گوناگونى كه در برهانهاى خود دارند،نه گام به جاى گام پيامبرى مىگذارند و نه از عمل و كردار وصىّ پيامبرى پيروى مىنمايند نه به غيب و نهانى ايمان دارند و نه از عيبى چشم مىپوشند(خودبين و خودخواهند)خوبى را همان مىدانند كه خود تشخيص دادهاند و زشتى را همان مىدانند كه خود شناختهاند،هريك از آنان امام و رهنماى خويش است،به آنچه از روى هواوهوس دستاويز محكم و ابزار مستحكم مىدانند چنگ زدهاند ازاينرو پيوسته در ستم و ستمكارى به سر مىبرند، و اشتباهشان رو به فزونى است و به مقام قرب الهى دست نمىيابند بلكه از او دور مىشوند.انسى كه با همديگر دارند و تصديقى كه از يكديگر مىنمايند همه از جهت وحشتشان از چيزهايى است كه اين پيامبر امّى صلّى اللّه عليه و اله و سلّم به ارث گذاشته(دستورات و قوانين و امامان معصوم عليهم السّلام كه از آنها وحشت دارند)و از دستوراتى كه از جانب آفريننده آسمانها و زمين به آنها رسانده متنفرند،اسير افسوسها و معتكف در شبهات و تاريكىها و دچار شك و ترديد و گمراهى مىباشند!كسى كه با اختيار و گزينش خودش خدا او را به خودش و هواوهوسش واگذارد نادانان او را در امان مىبينند و كسانى كه از او شناخت ندارند به او گمان بد نمىبرند،اين مردم شباهت تام و تمامى به چارپايانى دارند كه چوپانشان كنارشان نيست.افسوس و دريغ از كارهاى شيعيانم كه امروز چه اندازه باهم مهربان هستند ولى بعد از من چگونه عدهاى ديگرى را خوار مىنمايند و يكديگر را مىكشند و از يكديگر جدا مىشوند.
⚠️از ريشه(امام معصوم عليه السّلام)دست برمىدارند و به شاخه و برگ (امامزادههايى كه قيام نمودند و شكست خوردند)رومىآورند،پيروزى را از غير راهى كه خدا معين نموده آرزو مىنمايند! @ravanedel
هر گروهى به شاخهاى چنگ مىزند،شاخه به هر طرف تمايل كرد او هم به همان جانب تمايل پيدا مىكند،و خدا-كه ستايش سزاوار اوست-به زودى آنان را براى دفع شرّ بنى اميه گرد هم مىآورد،همانگونه كه ابرهاى پراكنده پاييزى جمع مىگردند،خدا ميان ايشان الفت برقرار مىكند،و آنان را هماهنگ مىنمايد مانند ابرهاى متراكم و انباشته دستبهدست هم مىدهند سپس درهايى به روى آنان باز مىشود مانند سيل ويرانگر از مركز خود بيرون مىآيند،همانند سيل«عرم»-سيلى سخت كه دو باغ پرنعمت اهالى سبا را خراب كرد و به جاى آن دو باغ،دو باغ ديگر به ايشان داده شد كه بار درختانشان تلخ و ترش و بدطعم و شور،گز و اندكى درخت سدر بود،كه يك موش بر سدّ مسلّط شد و آن را خراب كرد كه ديگر باغ و بوستانى نبود و جلو قحطسالى و خشكسالى را نمىگرفت،آن سيلى كه همهچيز را در هم كوبيد و خرد كرد-خداوند آنها را همدست مىسازد و خدا آنان را در اطراف بلاد پراكنده مىسازد و آنان را بر همهجا مسلّط مىسازد تا به وسيلۀ ايشان حقوق گروهى را از گروه ديگر بگيرد و آنها را در مملكتى كه ديگران در آن حكومت دارند سكنت مىدهد تا بنى اميه را تارومار نمايند و آنچه را غصب كردهاند از آنان بستانند،و پايههاى حكومت را در هم بكوبند،و كاخهاى سر به فلك كشيده آنان را به وسيلۀ اين گروه ويران نمايد و دمشق و شامات را(كه مركز حكومت بنى اميه بوده)تسخير و ويران نمايند.(ظاهرا امير المؤمنين عليه السّلام در فرمايش خود از آشوب و فتنۀ ابو مسلم خراسانى از غيب خبر داده كه حكومت بنى اميه را سرنگون كرد و خدا او را وسيله قرار داد ولى در عين حال كار ابو مسلم را تأييد نفرموده كه از تشبيه فتنۀ او به سيل عرم اين معنا به خوبى روشن مىگردد،ابو مسلم وسيلهاى بيش نبود و وسيله و ابزار ارزشى ندارند).
سوگند به آنكه دانه را شكافت و مخلوقات را آفريد اينچنين حادثه به وقوع مىپيوندد،گويا صداى شيهۀ اسبان آنان و سخنان با لكنت ايشان را مىشنوم ولى به خدا سوگند آنچه را اين گروه(ابو مسلم و بنى عباس)به دست آورند بعد از بالا گرفتن حكومتشان و مسلّط شدن بر شهرها،سريع آب مىشود(نابود مىشود)همانگونه كه دنبه روى آتش آب مىشود(حكومت اينها نيز نابود مىگردد)و هركس از ايشان به همين وضع و عقيده بميرد گمراه مرده و به سوى خدا باز خواهند گشت(روز قيامت از ايشان بازجويى خواهد شد)و هركس توبه نمايد خدا توبهاش را مىپذيرد.
🌺شايد خدا شيعيان واقعى مرا بعد از پراكندگى ايشان جمع نمايد و هماهنگ سازد تا دفعّ شرّ اين گروه نمايند،و كسى حق ندارد براى خدا تعيين تكليف نمايد بلكه همه كارها و اختيارات و تكاليف به دست خداست.
⚠️اى مردم!فراوانند كسانى كه خود را امام معرفى مىنمايند و اهليّت آن را ندارند و اگر شما از واقع حق و حقيقت دست برنمىداشتيد و از توهين باطل سستى نمىكرديد،كسانى كه مانند شما نيستند بر شما دلير نمىشدند و نمىتوانستند بر شما حكومت كنند،و حكومت و فرمانروايى را از مستحقّين غصب نمىكردند،ولى شما سرگردان و گمراه شديد همانگونه كه بنى اسرائيل در روزگار موسى بن عمران عليه السّلام گمراه شدند،به جان خودم سوگند كه گمراهى و سرگردانى شما بعد از من چند برابر گمراهى و سرگردانى بنى اسرائيل خواهد بود.
و به جان خودم سوگند اگر بعد از من مدّت حكومت بنى اميه را پشت سر گذاشتيد و آن را برانداختيد پس از آن گرد حكومت و پادشاهى كسى اجتماع خواهيد كرد كه به ضلالت و گمراهى دعوت مىكند(ابو العباس سفاح از بنى عباس)و باطل را زنده مىكنيد و حق را(امامت ائمه عليهم السّلام)پشت سر خواهيد انداخت و ريشۀ كسانى را كه در جنگ بدر رئيس جنگجويان عليه پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلّم بودند(بنى اميه)مىبريد ولى با كسانى كه در آن جنگ به يارى رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلّم نشتافتند(بنى عباس)رابطه برقرار خواهيد كرد.
💫و به جانم سوگند اگر قدرت از دست آنان(بنى عباس)خارج گردد آزمايش براى پاداش و وعده دولت حقه نزديك مىشود و مدّت گرفتارى پايان مىپذيرد و ستاره دنبالهدار از طرف مشرق (از علامات ظهور حضرت مهدى عليه السّلام است)هويدا خواهد شد،و ماه تابان براى شما خواهد درخشيد وقتىكه اين علامت را دريافتيد برگرديد و از گذشتۀ خود توبه نماييد و بدانيد كه اگر از آنكس كه از طرف مشرق پيدا شد متابعت نموديد شما را به راهى كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلّم معين فرموده هدايت خواهد نمود و كورى و كرى و لالى شما(گمراهىها) درمان خواهد شد و در آن زمان راههاى كج و سختىها از شما برداشته خواهد شد و خدا كسى را از پيشگاه خود دور نمىسازد مگر آنكه با اختيار خود سرباز زند و بيراهه رود و آنچه حقّ او نيست به دست گيرد،و كسانى كه ظلم روا مىدارند به زودى خواهند فهميد كه به كجا برمىگردند.
📚الروضة من الکافی، صفحه 175
محمدبن یعقوب کلینی
@ravanedel
💠 وارثان انبیاء
🔹 اساس کار این است که ما چرا #راه_پیغمبران را نرویم؟ چرا از آنها ارث نبریم؟ آنها که گفتند بیایید بچه های ما بشوید ارث ببرید!
این «انّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیاء»، نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) جمله خبریه است، اینها علمای راستین هستند که حضرت فرمود: «نَحْنُ الْعُلَمَاءُ وَ شِیعَتُنَا الْمُتَعَلِّمُون»، اینها وارثان انبیا هستند؛ اما نسبت به ما جمله خبریه ای است که به داعی انشا القا شده است؛ یعنی بکوشید ارث ببرید! پس معلوم می شود که #می_شود_ارث_برد.
🔹 خب چرا ما مثل زراره و حمران و ابان بن تغلب نشویم؟! این کم مقامی نیست! ابان از شاگردان امام صادق است، وقتی وارد محضر حضرت می شود وجود مبارک امام صادق به خدمتگزارش می گوید این تشک را برای آقا پهن کن که آقا روی تشک بنشیند.
مگر فرقی بین وجود مبارک امام صادق و امام زمان(علیهما السلام) هست؟ خب چرا ما به اینجا نرسیم؟! ما که مقام نمی خواهیم؛ اما این کم فضیلت نیست که امام زمان به خدمتگزارش بگوید تشک را پهن کن تا آقا بنشیند! این مخصوص آنهاست یا ما هم می توانیم بشویم؟ چرا ما نشویم؟! #این_راه_باز_است.
@ravanedel
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی.