eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
رفعت امام
🔹 مؤمن عادی ممکن است در حدّ کعبه باشد اما مؤمنی که ولی خداست پیغمبر است یا امام است، به مراتب بالاتر از کعبه است! 🔹 کعبه محترم است، حفظ آن واجب است، اهانت به آن حرام است؛ اما همین کعبه که قبله مسلمین است همین کعبه که مطاف مسلمین است، یک وقت ابرهه با فیل می آید که کعبه را ویران کند، طیر ابابیل که مأموران الهی هستند جلویش را می گیرند ولی یک وقت است که ابن زبیر با امام زمانش نساخت و در برابر امام زمانش داعیه ای داشت، این ابن زبیر که با امام زمانش نساخت، در مکه بود بعد وارد مسجد شد بعد درون کعبه رفت بَست نشست، مأموران اموی و مروانی آمدند بالای کوه ابوقبیس منجنیق کار گذاشتند و با سنگ کعبه را ویران کردند؛ دیگر طیر ابابیلی نبود! 🔹 ابن زبیری که با امام زمانش نسازد، اگر به درون کعبه هم پناهنده بشود خدا پناهش نمی دهد. این بیان لطیفی است که مرحوم صدوق در من لایحضره الفقیه که از کتب اربعه ماست می گوید امام بالاتر از کعبه است! 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1388/12/06http://eitaa.com/hafezanewahy
22.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
باقرالعلوم

▫️ وجود مبارك چون علوم انبیاء را تحلیل و تحریر می ‌كرد و می ‌شكافت و نتایج فراوانی از این علوم به جامعه عَرضه می ‌كرد، به لقب پرافتخار «باقر» ملقّب شد... . 👇👇👇👇http://eitaa.com/hafezanewahy
💠
باقرالعلوم

▫️ وجود مبارك چون علوم انبیاء را تحلیل و تحریر می ‌كرد و می ‌شكافت و نتایج فراوانی از این علوم به جامعه عَرضه می ‌كرد، به لقب پرافتخار «باقر» ملقّب شد. ▫️ آنهایی كه در بحث های علمی تلاش و كوشش می ‌كنند، بَقْر و شكافتن آنها یا در همان است كه ذهن اینها فرآورده كرده است؛ یا در ولی با سرمایه خود، با ابزار خود، با جوارح و جوانح خود غور می ‌كنند؛ یا در با ابزار الهی سفر می ‌كنند. ▫️ كسانی كه در دانش ها تلاش و كوشش می ‌كنند، اگر دسترسی صحیح به علوم الهی نداشتند، در مدار فهم خود دور می‌ زنند، در مدار اندیشه خود دور می ‌زنند. این بر فرض چیزی هم نصیبش شود، علمی است كه فقط محدوده دنیای او را ممكن است تأمین كند، تازه اگر بتواند! ▫️ اما كسانی كه سهمی از آیات الهی و روایات اهل بیت (علیهم السلام) دارند مثل مجتهدان، مراجع و متدینین، كسانی هستند كه بهره ‌ای از دارند، اصولی را از دریافت كردند؛ ولی در مدار این اصول و معارف اصلی، با ابزار خودشان، با كوشش شبانه ‌روزی خودشان و با دسترنج خودشان تلاش و كوشش می ‌كنند؛ یعنی اینها در بحر قرآن شنا می ‌كنند اما با كشتی خودشان سفر می‌ كنند، لذا گاهی اشتباه می‌ كنند گاهی مصیب هستند و مانند آن. اینها بر فرض به مقصد رسیده باشند، در حدّ علم حصولی است (یك) و بی اشتباه هم نیستند (دو). ▫️ گروه سوّم كسانی هستند كه همه شئون آنها الهی است؛ یعنی در سفر می ‌كنند، با كشتی الهی سفر می ‌كنند که می شود ، با اعضا و جوارح «ید اللهی» و «عین اللهی» و «جنب اللهی» و مانند آن كوشش می ‌كنند. ▫️ وجود مبارك كه علوم را می‌ شكافت، نه اجتهاد ظنی داشت نه اجتهاد حصولی داشت نه اجتهاد حوزوی داشت که با این ابزار و ظنون بشری در دریای علم الهی حركت كند، این می ‌شود یك مجتهد عادی نه معصوم! 👈 معصوم كسی است كه در دریای الهی با سفینه الهی با ابزار الهی سفر می ‌كند، لذا هیچ اشتباه نمی‌ كند (یک) و همه حرف های او هم است (دو). 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/07/10http://eitaa.com/hafezanewahy
💠
توشه خفیف
▫️ فرمود: «مَن كانَ ظاهِرُهُ أرجَحَ مِن باطِنِهِ خَفَّ مِيزانُه»؛ كسی كه ظاهرش بهتر از باطنش باشد، در قیامت، ترازوی او سبك است. ▫️ در قیامت، اعمال انسان را می سنجند؛ اعمال را كه می سنجند، این‌ چنین نیست كه با سنگ یا با یك جرم سنگین دیگر بسنجند. در اوایل سوره «اعراف» فرمود: ﴿وَالوَزْنُ یوْمَئِذٍ الحَقُّ﴾؛ نه «و الوزن حقّ»، نه اینكه میزانی هست، وزنی هست؛ نه! فرمود «وزن» در آن روز است. ▫️ آن وزنی كه با آن عقاید و اعمال را می سنجند چیست؟ فرمود: ﴿وَالوَزْنُ یوْمَئِذٍ الحَقُّ﴾؛ همه چیز را با «حق» می سنجند؛ عبادات را با «حق» می سنجند، عادات و سنن را با «حق» می ‌سنجند، اعمال را با «حق» می ‌سنجند. اگر آن عمل، حقیقت داشت، می شود : ﴿مَن ثَقُلَتْ مَوَازِینُهُ ٭ فَهُوَ فِی عِیشَةٍ رَاضِیةٍ﴾ و اگر عمل حقیقت نداشت، خواهد بود: ﴿مَنْ خَفَّتْ مَوَازِینُهُ ٭ فَأُمُّهُ هَاوِیةٌ﴾. ▫️ امام باقر (سلام الله علیه) فرمود: «مَن كانَ ظاهِرُهُ أرجَحَ مِن باطِنِهِ خَفَّ مِيزانُه»؛ عمل اگر طبق نیت صحیح صادر بشود می شود و اگر طبق نیت باطل انجام بگیرد حق نیست. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 70http://eitaa.com/hafezanewahy
💠
 معیار دین داری

▫️ یکی از بارزترین و برجسته ترین مشخصه های ایمان تولّی و تبرّی است که حتی در نباتات و حیوانات به صورت جذب و دفع وجود دارد و در انسان ها به صورت حبّ و بغض یا نفرت و ارادت جلوه می کند... در روایات نیز حبّ و بغض شمرده شده است. از حضرت امام باقر (علیه السلام) رسیده است: آیا دین داری چیزی جز محبت و دوستی اولیای خدا و بغض و دشمنی دشمنان الهی است؟؛ «هَلِ الدّینُ إلاَّ الحُبُّ وَالبُغضُ». ▫️ ابوحمزه ثمالی از امام باقر (علیه السلام) پرسید: چگونه تکمیل می شود؟ امام باقر (علیه السلام) فرمود: با دوستی دوستان خدا، دشمنی دشمنان او و همراهی با صادقان ... «قال علیه السلام: تُوَالِی أَوْلِیَاءَ اللَّهِ وَ تُعَادِی أَعْدَاءَ اللَّهِ وَ تَکُونُ مَعَ الصَّادِقِینَ کَمَا أَمَرَکَ اللَّهُ». http://eitaa.com/hafezanewahy 📚 ادب فنای مقربان، ج1، ص59.
17.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
کیمیای سعادت

🔹 وجود مبارك امام باقر(سلام الله علیه) به جابر جعفی فرمود: «بَلِّغ شیعتی عَنّی السلام»؛ سلام مرا به شیعیان من برسان، آن وقت چندین جمله نصیحت كرد؛ ـ فرمود خدای سبحان با هیچ كس قوم و خویش نیست كه كسی به خدا نزدیك باشد و كسی از خدا دور باشد (این اصل اول)... . 👇👇👇👇http://eitaa.com/hafezanewahy
💠
کیمیای سعادت

🔹 یكی از شاگردان امام باقر به نام جابر جعفی كه سالیان متمادی در محضر امام باقر درس می ‌خواند، بعد از هجده سال كه خواست خداحافظی كند عرض كرد مطلب جدیدی بفرمایید؛ حضرت فرمود شما هجده سال از محضر ما مطالب آموختید! عرض كرد شما دریای بی كرانید، این ‌چنین نیست كه با هجده سال بشود با همه علوم یا بخش مهم علوم شما آشنا شد. 🔹 وجود مبارك امام باقر(سلام الله علیه) به جابر جعفی فرمود: «بَلِّغ شیعتی عَنّی السلام»؛ سلام مرا به شیعیان من برسان، آن وقت چندین جمله نصیحت كرد؛ ـ فرمود خدای سبحان با هیچ كس قوم و خویش نیست كه كسی به خدا نزدیك باشد و كسی از خدا دور باشد (این اصل اول)، ـ بعد فرمود: «لا یتَقَرَّبُ الیهِ الا بِالطّاعَةِ لَهُ»؛ هیچ كس به خدا نزدیك نمی ‌شود مگر از راه او. ـ بعد هم فرمود: «مَن عَصَی اللهَ لم ینفَعهُ حُبُّنا»؛ اگر كسی _ خدای ناكرده _ اهل اطاعت از خدا نبود و دستور خدا را انجام نداد، محبت ما برای او كارآمد نیست. اصل، اطاعت از خداست و محبت ما هم چون خدا به آن دستور داد كارآمد است. 🔹 اگر كسی دوست خاندان عصمت و طهارت بود، این هم دستور خدا را دارد اطاعت می ‌كند، چون ذات اقدس الهی به رسولش فرمود به مردم بگو مزد رسالت من است: ﴿قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْرَاً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾. اگر كسی با اهل بیت، با علی‌ بن ‌ابی‌ طالب، با فاطمه زهرا، با ائمه(علیهم السلام) ـ معاذ الله ـ رابطه ‌ای نداشته باشد، پیامبر را نداد. 👈 این دو چیز عامل سعادت است: یكی خدا و یكی ما! . اصل، اطاعت از خداست و محبت ما هم چون خدا به آن دستور داد كارآمد است. 📚 دیدار مسئولین با حضرت استاد تاریخ: 1384/05/16http://eitaa.com/hafezanewahy
💠
حرمت حاجی
🔹 خدای متعال برای حرمت خاصّی قائل است؛ آن چنان حرمت قائل است كه خود را جزء شعائر خود می ‌داند. 👈 كسی كه احرام در بر كرده است و قصد كعبه دارد، همین شخص جزء است؛ نه تنها حج جزء شعائر است، نه تنها زیارت جزء شعائر است، بلكه حاجّ و معتمِر، همین كه احرام در بر كرد و عزم زیارت كعبه كرد، همین شخص جزء شعائر الهی است كه نباید به او توهین كرد، نباید مشكلاتی برای او ایجاد كرد، نباید او را تحقیر كرد. 🔹 در سوره مباركه مائده آیه دوم این ‌چنین است: ﴿یا أَیهَا الَّذِین‌َ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللّه‌ِ﴾؛ مؤمنین! حرمت را حفظ كنید و آنها را حلّ نشمارید. ﴿وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْی وَلَا الْقَلَائِدَ وَلَا آمِّینَ الْبَیتَ الْحَرَامَ یبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ﴾؛ آنها كه آمّین ‌اند _ «آمّ» یعنی قاصد؛ «اَمّ» یعنی قَصَد؛ «آمّین» یعنی قاصدین _ آنها كه قاصد كعبه ‌اند، به قصد تجارت نمی‌ روند به قصد زیارت می ‌روند، اینها محترم اند اینها جزء ‌اند؛ ﴿وَلَا آمِّینَ الْبَیتَ الْحَرَامَ یبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ﴾. http://eitaa.com/hafezanewahy 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 220
8.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
شکوه کعبه

🔸 کعبه با بناهای دیگر فرق دارد. درباره همین بس که فرمودند تا کعبه هست، دین هست... . 👇👇👇👇http://eitaa.com/hafezanewahy