eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
معیار رشد
🔸 اگر كسی بگوید من پنجاه سالم هست، این وقتی می‌ خواهد پنجاه سالگی خودش را شرح بدهد، شرح به حال متعلق به موصوف است؛ وقتی از او سؤال كردند پنجاه ساله یعنی چه، می گوید یعنی پنجاه بار زمین به دور آفتاب گشت؛ خب تو كه بزرگ نشدی، زمین حركت كرد! تو اگر برداشتی، فهمیدی، پیدا كردی، پنجاه ساله ‌ای، وگرنه تو همان كودك پنجاه ساله ‌ای! زمین به دور آفتاب، این مقدار گشت؛ نه تو كه در روی زمین زندگی می ‌كنی. 🔸 ما تحولمان، بزرگی مان و رشدمان را باید به حساب بیاوریم نه وصف به حال متعلق به موصوف توجیه كنیم بگوییم چون زمین این مقدار به دور آفتاب گشت پس من سنم بالاست! سن آدم مطابق و و اوست؛ اگر تحولی در علم و عمل پیدا كرد، بالا آمد، وگرنه همان كودك چندین سال قبل است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1386/12/23 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🌺نکته ای از آیات جزء بیست و شش :🌺 🔶 إِذْ يَتَلَقَّي الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ (ق/١٧ و ١٨) ⚡️ترجمه : (ياد كن) آنگاه كه دو فرشته (ملازم انسان) از راست و چپ، (به مراقبت) نشسته (اعمال آدمى را) دريافت مى كنند. (انسان) هيچ سخنى به زبان نمى آورد، مگر آنكه در كنارش (فرشته اى) نگهبان حاضر و آماده (ثبت) است. 🍁 انسان، نه فقط در برابر كردار، بلكه در برابر گفتار خود مسئول است و مورد محاسبه قرار مى گيرد. 💥اگر انسان توجه کند که دوربین‌هایی اعمال و سخنان او را بطور مداوم ثبت و ضبط می کنند، انگيزه اش براى كار نيك و دورى از گناه بيشتر مى شود. ٢۶ https://eitaa.com/hafezan_vahy
اگر می خواهید انسانی زندگی کنید باید جهانی فکر کنید / در نقد اندیشه ها آبروی افراد باید حفظ شود 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار مدیر مسئول مجله نقد اندیشه بیان داشتند: در جریان اندیشه، آنکه اندیشه آفرین و اندیشمند آفرین است راه را در قرآن کریم مشخص کرده است. قرآن کریم این جمعیت هشت میلیاردی جهان و جامعه بشری را می بیند! هر چند بخش های اسلامی و منطقه ای را از نظر دور نداشته، اما لبه اصلی بیانات قرآن کریم، بشر است: ﴿نَذِیراً لِلْبَشَرِ﴾، ﴿كَافَّةً لِلنَّاسِ﴾، ﴿لِلعالَمینَ نَذیرًا﴾، ما باید با این طرز نگاه بنویسیم. 🔸 بر خلاف آنچه ما خیال می کنیم مردم عرفی اند، مردم متفکر و فقهی هستند! لذا اگر مردم ببینند در یک نفس می کشند که در آنجا نه اختلاسی هست، نه نجومی، نه گرانی و نه تبعیض، به قانون احترام می گذارند، به فکر دیگران احترام می گذارند، هر چند شاید خود آن عقیده را قبول نداشته باشند! 🔸 ممکن نیست بدون جهان بینی بتوان کشوری را اداره کرد، اینها با هم ارتباط دارد، باید مودّب بود، باید با دیگران و ارتباط داشت، البته هر چند ما با ارتباط با بیگانه مخالف نیستیم ولی بارها گفته ایم که با هر کسی دست دادید، انگشتان خودتان را بشمرید، این یک نوع مواظبت است؛ برای همین اگر می خواهیم راحت زندگی کنیم، راهش این است که نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم! و در این صورت کسی هم با ما کاری ندارد. 🔸 آنچه در فضاهای علمی و دانشگاه ها باید بحث شود این است که ما با مرگ می پوسیم یا از پوست به در می آییم؟! قرآن کریم آمده تا به ما بگوید که ای انسان! شما مثل درخت نیستید که اول سبز شود و میوه دهد و پس از آن هیزم شود و تمام! بلکه مانند پرنده ای هستید که بعد از مرگ از قفس آزاد می شوید، بدانید مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوست به در آمدن است. اینکه خداوند در سوره جاثیه و در جواب کفار که گفتند زندگی ما جز همین نشأه دنیا و مرگ و حیات طبیعت نیست و جز دهر و طبیعت کسی ما را نمی ‌میراند، فرمود: این سخن نه از روی علم و دلیل بلکه از روی جهل و وهم و خیال می ‌گویند، همین است! ؟! آیا این متصور هست که این نظام دقیق و نظم حاکم بر آن خلق شده و هر کس هر کاری کرد حساب و کتابی نیست؟! فضای علمی دانشگاه های ما باید در این موضوعات ورود کرده و بحث و اندیشه کند. 🔸 اگر می گویند کنید یعنی کنید، نصیحت، گفتن و نوشتن و اعتراض نیست، آن سوزن خیاطی را می گویند منصحه و آن خیاط را می گویند ناصح. کسی که لباس ندارد بی حیثیت است و سوزن خیاطی و خیاط با دوخت لباس، آبروی او را حفظ می کند، نقد و نصحیت نیز باید همین گونه باشد، اینکه با نقد در روزنامه ها و اینها آبروی افراد را ببریم این نقد نیست، بلکه اگر نقد و اشکالی هست باید مطرح شود و آبروی افراد حفظ شود. مطالعه کامل: https://esra.ir/fa/web/news/w/1358515 📚 دیدار مدیر مسئول مجله نقد اندیشه با حضرت استاد تاریخ: 1402/015/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
10.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان حکمت وحیانی 🔸 یکی از چیزهایی که قرآن کریم نهی کرده است مسئله نزاع است فرمود: با یکدیگر اختلاف نکنید. البته می‌دانید که کار بدون اتّحاد پیش نمی‌ رود. اگر کسی در حق متحد بود به مقصد می‌رسد و نظام را حفظ می ‌کند. اگر کسی در باطل تلاش و کوشش کرد حتماً دسترسی پیدا می‌کند به تخریب و سرّ تخریب او این است که این جامعه متحد در تخریب است، چون هر دعوایی و نزاعی تا به اتّحاد نرسد اثر ندارد و هر نزاعی یقیناً به اتّحاد می‌ رسد، چرا؟ چون... . 🔹 جلسه 25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
📌 در سیره امیرمؤمنان علی(ع) امیرمؤمنان علی(ع) مبارزه گسترده ای را با فقر آغاز کرد و ضمن فقرزدایی با ایجاد کار و کمک مالی، فقر را بزرگ می دانست و دراین باره فرمود: «خدایا! آبرویم را با بی نیازی نگهدار و با شخصیت مرا لکه دار مفرما.» «مستمند، فرستاده خدا است. کسی که او را دارد، خدا را محروم داشته و کسی که به او کند، به خدا بخشیده است.» «فقر، نیمی از است.» آن حضرت به محمدبن حنفیه سفارش میکند تا از فقر به خدا پناه ببرد؛ «زیرا فقر، دین را ناقص، را سرگردان و عامل است.» 📚سیدرضی، نهج ‏البلاغه، حکمت163، ص500. 📚سیدرضی، نهج ‏البلاغه، خطبه: 225، ص348. 📚سیدرضی، نهج ‏البلاغه، حکمت: 304، ص529. 📚مجلسی، بحار الأنوار، ج75، ص12. 👇👇https://eitaa.com/hafezan_vahy 🌻
🔘اعمال شب بيست و هفتم ماه رمضان ✅این شب از شب های برجسته و متمایز ماه مبارک رمضان است و عبادت در آن کامل کننده ی سایر شب های ماه رمضان به ویژه شب های قدر است. 1⃣ به صورت ویژه غسل مستحب است. 2⃣ منقول است كه حضرت امام زين العابدين (عليه السلام) در اين شب اين دعا را مكرّر مي خواند از اول شب تا به آخر شب : اَللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الإِْنَابَهَ إلَي دَارِ الْخُلُودِ وَ الاِسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ. 3⃣ از پیامبر (ص) روایت شده است : هر کس در شب بیست و هفتم ماه رمضان ، چهار رکعت بخواند و در هر رکعت سوره حمد و سوره ملک را قرائت کند و اگر سوره ملک را حفظ نبود ،سوره توحید را 25 مرتبه تلاوت کند ، خداوند گناهان او و والدینش را می آمرزد. 4⃣ این دعا را بخواند : یَا مَادَ الظِلِ وَ لَو شِئتَ لَجَعَلتَهُ سَاکِنا وَ جَعَلتَ الشَمسَ عَلَیهِ دَلِیلا ثُمَ قَبَضتَهُ (إِلَیکَ) قَبضا یَسِیرا یَا ذَا الجُودِ وَ الطَولِ وَ الکِبرِیَاءِ وَ الآلاَءِ لاَ إِلَهَ إِلاَ أَنتَ عَالِمُ الغَیبِ وَ الشَهَادَةِ الرَحمَنُ الرَحِیمُ‏ لاَ إِلَهَ إِلاَ أَنتَ یَا قُدُوسُ یَا سَلاَمُ یَا مُومِنُ یَا مُهَیمِنُ یَا عَزِیزُ یَا جَبَارُ یَا مُتَکَبِرُ یَا اللَهُ یَا خَالِقُ یَا بَارِئُ یَا مُصَوِرُ یَا اللَهُ یَا اللَهُ یَا اللَهُ‏ لَکَ الأَسمَاءُ الحُسنَی وَ الأَمثَالُ العُلیَا وَ الکِبرِیَاءُ وَ الآلاَءُ أَسأَلُکَ أَن تُصَلِیَ عَلَی مُحَمَدٍ وَ آلِ مُحَمَدٍ وَ أَن تَجعَلَ اسمِی فِی هَذِهِ اللَیلَةِ فِی السُعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُهَدَاءِ وَ إِحسَانِی فِی عِلِیِینَ وَ إِسَاءَتِی مَغفُورَةً وَ أَن تَهَبَ لِی یَقِینا تُبَاشِرُ بِهِ قَلبِی وَ إِیمَانا یُذهِبُ الشَکَ عَنِی وَ تُرضِیَنِی بِمَا قَسَمتَ لِی‏ وَ آتِنَا فِی الدُنیَا حَسَنَةً وَ فِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَارِ الحَرِیقِ‏ وَ ارزُقنِی فِیهَا ذِکرَکَ وَ شُکرَکَ وَ الرَغبَةَ إِلَیکَ‏ وَ الإِنَابَةَ وَ التَوبَةَ وَ التَوفِیقَ لِمَا وَفَقتَ لَهُ مُحَمَدا وَ آلَ مُحَمَدٍ صَلَی اللَهُ عَلَیهِ وَ عَلَیهِم‏. https://eitaa.com/hafezan_vahy