پاسخ یکی از کاربران 👇یا مهدی
سوره نحل آیه اول👇👇👇
"اَتی اَمرُالله"
🔻گرچه مورد آیه، عجله کفّار در امر نزول قهر خداوند است، امّا جمله «اتى امراللَّه» اختصاصى به فرمان قهر الهى ندارد، بلکه شامل همه فرمان هاى خداوند، همچون فرمان جهاد، فرمان ظهور امام زمان (عج) و فرمان برپایى روز قیامت، مى شود که نباید در این امور عجله کرد.
🔻فرمان هاى الهى قطعى و وقوع قهر او حتمى است. «اَتى امر اللَّه»، «اَتى» فعل ماضى مى باشد، گویا عذاب آمده است. http://eitaa.com/hafezan_vahy
از هشامبنحکم روایت است که میگوید: امام کاظم (علیه السلام) به من فرمود: «ای هشام! خداوند تبارکوتعالی حکایت از مردمان صالح میکند که میگویند: رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ. زیرا میدانند که دلها منحرف میشوند و به همان کوردلی و نابودی خود برمیگردند. ای هشام بدان که از خدا نمیترسد کسیکه بینش خدایی نداشته باشد و هرکه بینش نسبت به خدا نداشته باشد ایمان استواری نخواهد داشت که واقعیّت آن را در خود ببیند و کسی چنین نخواهد بود مگر اینکه گفتهاش را کردارش گواهی کند و آشکار و پنهانش برابر باشد، زیرا خداوند نمیپذیرد باطن پنهان عقل و بینش را مگر بهوسیلهی ظاهری که حکایت از آن میکند.
📚 بحارالأنوار، ج۷۵، ص۳۰۲/
البرهان/ نورالثقلین؛ http://eitaa.com/hafezan_vahy
امام صادق (علیه السلام) رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا را زیاد تکرار کنید و فکر نکنید که از زیغ (لغزش) در امان هستید.
📚 بحارالأنوار، ج۹۱، ص۱۸۱
نورالثقلین/ البرهان. http://eitaa.com/hafezan_vahy
امام صادق (علیه السلام) در دعای بعد نماز غدیر که سندش به امام صادق (علیه السلام) میرسد، آمده است: «پروردگارا! تو ما را به اطاعت حاکمانی که از طرف تو هستند فرمان دادی و ما را امر فرمودی که همراه راستگویان باشیم و فرمودی: اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبرخدا و اولوالأمر (اوصیای پیامبر) را!. (نساء/۵۹) و فرمودی: از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید، و با صادقان باشید!. (توبه/۱۱۹) پس ما شنیدیم و اطاعت کردیم. پروردگارا! پس قدمهای ما را ثابت بگردان و ما را مسلمان و تصدیقکنندهی دوستانت بمیران؛ لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً إِنَّکَ
📚 تهذیب الأحکام، ج۳، ص۱۴۷
نورالثقلینhttp://eitaa.com/hafezan_vahy
🌼۰۰۰﷽۰۰۰🌼
#تفسیر_روایی_آل_عمران_آیه_9
رَبَّنَا إِنَّكَ جَامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لَّا رَيْبَ فِيهِ إِنَّ اللهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَاد [9آل عمران]
پروردگارا! تو مردم را براى روزى كه ترديدى در آن نيست، جمع خواهى كرد؛ زيرا خداوند از وعدهی خود تخلّف نمىكند. [ما به تو و رحمت بىپايانت، و به وعدهی رستاخيز و قيامت ايمان داريم].
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🌼۰۰۰﷽۰۰۰🌼
#تفسیر_روایی_آل_عمران_آیه_9
امام کاظم (علیه السلام) از هشامبنحکم روایت است که میگوید: امام کاظم (علیه السلام) به من فرمود: «ای هشام! خداوند تبارکوتعالی حکایت از مردمان صالح میکند که میگویند: رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ. زیرا میدانند که دلها منحرف میشوند و به همان کوردلی و نابودی خود برمیگردند. ای هشام بدان که از خدا نمیترسد کسیکه بینش خدایی نداشته باشد و هرکه بینش نسبت به خدا نداشته باشد ایمان استواری نخواهد داشت که واقعیّت آن را در خود ببیند و کسی چنین نخواهد بود مگر اینکه گفتهاش را کردارش گواهی کند و آشکار و پنهانش برابر باشد، زیرا خداوند نمیپذیرد باطن پنهان عقل و بینش را مگر بهوسیلهی ظاهری که حکایت از آن میکند.
📚 بحارالأنوار، ج۷۵، ص۳۰۲/ البرهان/ نورالثقلین؛
✨http://eitaa.com/hafezan_vahy
🌼۰۰۰﷽۰۰۰🌼
#تفسیر_روایی_آل_عمران_آیه_9
امام صادق (علیه السلام) رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا را زیاد تکرار کنید و فکر نکنید که از زیغ (لغزش) در امان هستید.
📚 بحارالأنوار، ج۹۱، ص۱۸۱/ نورالثقلین/ البرهان
✨http://eitaa.com/hafezan_vahy
🌼۰۰۰﷽۰۰۰🌼
#تفسیر_روایی_آل_عمران_آیه_9
امام صادق (علیه السلام) در دعای بعد نماز غدیر که سندش به امام صادق (علیه السلام) میرسد، آمده است: «پروردگارا! تو ما را به اطاعت حاکمانی که از طرف تو هستند فرمان دادی و ما را امر فرمودی که همراه راستگویان باشیم و فرمودی: اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبرخدا و اولوالأمر (اوصیای پیامبر) را!. (نساء/۵۹) و فرمودی: از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید، و با صادقان باشید!. (توبه/۱۱۹) پس ما شنیدیم و اطاعت کردیم. پروردگارا! پس قدمهای ما را ثابت بگردان و ما را مسلمان و تصدیقکنندهی دوستانت بمیران؛ لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ.
📚 ص۴۷۸ تهذیب الأحکام، ج۳، ص۱۴۷/ نورالثقلین
http://eitaa.com/hafezan_vahy
hejr-045ads ss.mp3
11.77M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #حجر
🔹 جلسه: 45
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 http://eitaa.com/hafezan_vahy
حدیث گرافی
💢وَ قَالَ علی عليه السلام قَلِيلٌ مَدُومٌ عَلَيْهِ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ
🔰عمل کمی که ادامه دار ومستمر باشد بهتر است از کار زیادی که یک روز باشد ویک روز نباشد .
حکمت ۴۳۶ نهج البلاغه
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🌺 تفسیر آیه2⃣ سوره #الانسان از تفسير شریف المیزان
🔰إِنَّا خَلَقْنَا الانسنَ مِن نُّطفَةٍ أَمْشاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَهُ سمِيعَا بَصِيراً2⃣
🔸كلمه #نطفه در اصل به معناى آبى اندك بوده، و سپس استعمالش در آب نرینه حيوانات كه منشا توليد مثل است بر معناى اصلى غلبه يافته، (در نتیجه فعلا هر وقت اطلاق شود،همان منی نر به ذهن می رسد) و كلمه #امشاج جمع كلمه #مشيج و يا #مشج به دو فتحه و يا مشج به فتحه اول و كسره دوم است، و اين سه كلمه به معناى مخلوط و ممتزج است، و اگر نطفه را به اين صفت معرفى كرده، به اعتبار اجزاى مختلف آن و يا به اعتبار مخلوط شدن آب نر با آب ماده است.
🔸و كلمه #ابتلاء كه جمله #نبتليه از آن مشتق است، به معناى نقل چيزى از حالى به حالى و طورى به طور ديگر است، مثلا طلا را در بوته ابتلا مى كنند، تا ذوب شود و به شكلى كه مى خواهند در آيد، و خداى تعالى انسان را ابتلا مى كند، يعنى از نطفه خلقش مى كند، و سپس آن نطفه را علقه و علقه را مضغه مى كند، تا آخر اطوارى كه يكى پس از ديگرى به او مى دهد، تا در آخر خلقتى ديگرش مى كند.
🔸بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از ابتلاى انسان، امتحان او از راه تكليف است، ليكن اين سخن با تفريع (فجعلناه سميعا بصيرا) نمى سازد، چون سميع و بصير شدن انسان نمى تواند متفرع بر امتحان انسان باشد، و اگر مراد از آن تكليف بود جا داشت تكليف را متفرع بر سميع و بصير بودن انسان كند، نه به عكس، و جوابی که از این اشکال بدهند، و بگويند كلام پس و پيش شده، و تقدير: (خلقناه من نطفه امشاج فجعلناه سميعا بصيرا لنبتليه) قابل اعتنا نيست.
_______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🌺 ادامه آیه 2⃣سوره #الانسان از تفسير شریف المیزان
🔰فجعلناه سميعا بصيرا2⃣
🔸 سياق آيات و مخصوصا آيه (انا هديناه السبيل ...) مى فهماند كه ذكر سميع و بصير كردن بشر، براى اين بوده كه به وسيله آن تدبير ربوبى را به باد آورده، بفهماند تدبير ربوبى اقتضا كرد تا براى رساندن انسان به غايت هستيش، او را سميع و بصير كند، تا آيات داله بر مبدأ و معاد را ببيند، و كلمه حق را كه از جانب پروردگارش و از راه ارسال رسل و انزال كتب مى رسد بشنود، و اين ديدن و شنيدن او را به سلوك راه حق، و سير در مسير حيات ايمان و عمل صالح وادار سازد، اگر وادار شد خداى تعالى او را به نعيم ابدى مى رساند و گر نه به عذاب مخلد دچارشان مى سازد.
🔸در آيه مورد بحث با اينكه كلمه #انسان قبلا ذكر شده بود، و جا داشت به ضمير آن اكتفا كند، و بفرمايد (انا خلقناه ...) اگر دوباره خود كلمه را ذكر كرد، به حكم اينكه همواره وضع ظاهر در موضع ضمير براى افاده نكته اى است، براى اين بوده كه مسجل كند خداى تعالى خالق و مدبر امر او است.
🔸و معناى آيه اين است كه: ما انسان را از نطفه اى خلق كرديم كه اجزايى است مختلط و ممتزج، در حالى كه ما او را از حالى به حالى، و از طورى به طورى نقل مى دهيم، و به همين منظور او را سميع و بصير كرديم، تا دعوت الهى را كه به وى مى رسد بشنود، و آيات الهى و داله بر وحدانيت او و بر نبوت و معاد رابه ببيند.
_______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
http://eitaa.com/hafezan_vahy