25.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قابل توجه هیئت امنای مساجد‼️
قابل توجه اونایی که بچه هارو مسجد راه نمیدن‼️
⭕️قابل توجه کارگزاران مسجد که میدون به فعالان فرهنگی نمیدن!!
این قسمت #کتاب_راهنما برای شماست 👆👆 جدی بگیرین حرف خدارو
قسمت ۶۵ کتاب راهنما رو از دست ندید
#سیدکاظم_روحبخش #کتاب_راهنما
@ravanedel
13.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دیدی بعضی اوقات ممکنه با یکی دعوا یا بحثت بشه🤬
طرف میاد از یک سال دوسال پیش یه چیزایی میگه که خود ماهم یادمون نمیاد دیگه!!😐
یادته اون دفعه اینجوری کردی
یادته اونجا این حرف رو زدی!!😏
این توصیه آقا امام علی علیه السلام هست👆👆
از این دست کلیپ ها دوست داری بازم برات تولید کنیم؟
#سیدکاظم_روحبخش #ریلزهمایش
@ravanedel
11.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یه مسجد رفتم فقط غصه خوردم
خداوکیلی بعضی از این هیئت امناها چجوری می خوان روز قیامت جواب بدن😡😡
این قسمت کتاب راهنما رو دیدی آیه خیلی مهمی هاااا👆
@ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شادی روحش صلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم 🌷🌷🌷
@ravanedel
25.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀 بسم الله الرحمن الرحیم 🍀
تلاوت امروز ما
سوره مبارکه اعراف صفحه 175 قرآن کریم
@ravanedel
هدایت شده از عشق علیه السلام💚
8.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیا فردای قیامت
میتوانیم پاسخ
همین یک نفر را بدهیم؟؟
➖دلیل گریه های مدام حضرت زهرا سلام الله علیها
👈حضرت فاطمه(ع) بعد از شهادت حضرت رسول اکرم(ص) به فاصله کمی به پدر بزرگوارشان ملحق شدند.
در این فاصله اندك تا شهادت خود حضرت(س) گریه و حزن ایشان به قدری بود، که نام ایشان جزء بکائین خمسه می باشد.
امام صادق(ع) در این باره می فرماید :
📋《الْبَكَّاءُونَ خَمْسَة : آدَمُ(ع)، و يَعقُوبُ(ع)، و يُوسُفُ(ع) وَ فَاطِمَةُ(س) بِنتُ مُحَمَّدِِ(ص) وَ عَلِىُّ بنُ الحُسَينِ(ع)!
وَ أَمَّا فَاطِمَةُ(س) فَبَكَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ(ص) حَتَّى تَأَذَّى بِهِ أَهْلُ الْمَدِینَةِ فَقَالُوا لَهَا : قَدْ آذَیْتِینَا بِكَثْرَةِ بُكَائِكِ!
إِمَّا أَنْ تَبْكِی بِاللَّیْلِ وَ إِمَّا أَنْ تَبْكِی بِالنَّهَارِ
فَكَانَتْ تَخْرُجُ إِلَى الْمَقَابِرِ مَقَابِرِ الشُّهَدَاءِ فَتَبْكِی حَتَّى تَقْضِیَ حَاجَتَهَا ثُمَّ تَنْصَرِفُ》
♦️گريه كنندگان -معروف تاريخ- پنج نفرند :
آدم(ع) و يعقوب(ع) و يوسف(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) وامام سجاد(ع)!
امام صادق(ع) درباره علت گريه حضرت فاطمه(س) فرمود :
حضرت فاطمه(س) در فراق رسول اکرم(ص) به قدرى گریه كرد كه اهل مدینه خسته و ناراحت شده و به او گفتند :
تو به واسطه كثرت گریه ات ما را اذیّت مى كنى!
باید یا شب گریه کنی و یا روز گریان باشی!
لذا حضرت زهرا(س) از مدینه خارج و به سوى قبر شهداء مى رفت، وقتى ناراحتی هاى قلبى خود را با گریستن خالى مى كرد، به سوى مدینه باز مى گشت.(۱)
اما حقیقت این است که گریه حضرت فاطمه(س) تنها براى از دست دادن پدر نبود، بلکه گریه های ایشان، مردم را به یاد وقایعی مى انداخت، که نسبت به آن بی تفاوت شده بودند و این دل حضرت فاطمه(س) را به درد می آورد، از جمله بی حرمتی و بی اعتنایی به فرمایشات رسول اکرم(ص) در مورد جانشینی امام علی(ع) و هجوم و اهانت به خانه وحی و نادیده گرفتن و حتی فراموشی واقعه غدیر و اینکه حضرت(س) به واسطه این گریه ها به نوعی درصدد اثبات حقانیت و مظلومیت امام علی(ع) بود.
چون با شعار
《فُقِدَ النَّبِیُّ وَ ظُلِمَ الْوَصِیُّ》
این راه را پیش گرفتند.
اما اینکه آیا این گریه ها موجب آزار اهل مدینه بوده است یا نه؟!!
👤علامه مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی در این باره می گوید :
«ما تصور نمی كنیم كه گریه زهرا(س) در فراق پدرش آسایش مردم را به هم زد و موجب اعتراض آنان شد بلكه آنچه آنان را ناراحت كرد و به واكنش واداشت چیزی است كه وجود زهرا(س) در كنار قبر پدرش با حالتی از حزن و اندوه و دلتنگی و دل شكستگی برمی انگیخت (یعنی) مظلومیت زهرا(س) كه بلافاصله پس از درگذشت پدرش به سراغ او آمده بود و نمایانگر حالت تحریك مداوم مردم پاك نهاد و مخلص و با ایمان و در نتیجه نابودی خطی بود كه از انجام هیچ عملی در راه رسیدن به خواسته هایش فرو گذار نكرد.
گریه زهرا در فراق شخص رسول خدا(ص) به اندازه گریه آن بانو در تجسم سرنوشت غمباری كه به مجرد وفات پیامبر اسلام، بر خاندان پیامبر(ص) وارد شد نبود (در واقع گریه اصلی برای اوضاع پس از رحلت پیامبر(ص) بود)»(۲)
به هر حال پس از فشار حاکمان و اعتراض همسایگان، امام علی(ع) در قبرستان بقیع، اتاقى براى فاطمه زهرا(س) ساخت که (بیت الاحزان) نام گرفت.
پس از آن حضرت فاطمه(س) در آن شروع به گریه نمودند؛ و به این نحو، گریه را علنی تر کردند.
البته گریه حضرت(س) در خانه ی خودش تا حدودی علنی بود، چون خانه امیرمومنان(ع) به مسجد النبی(ص) چسبیده بود و درب آن به داخل مسجد باز می شد.
لذا تمام اهل مسجد آن گریه های اعتراض را می شنیدند و برایشان یقین حاصل می شد که آن حضرت(س)، از ابوبکر و مردم مدینه رنجیده اند.
لذا بر آنها واجب می شد که رضایت حضرتش را جلب کنند، امّا چنین نکردند.
البته طبق احادیث خود اهل سنّت، ابوبکر و عمر اقدام نمودند به جلب رضایت آن حضرت(س)، ولی آن حضرت(س) رضایت ندادند که هیچ، بلکه تأکید نمودند که هیچگاه آنها را نخواهند بخشید.(۳)
در روایات دیگری آمده است که حضرت فاطمه(س) پس از رسول اکرم(ص) همیشه محزون و غمگین بود و هیچگاه نخندید و آنگاه که بیمار شد، در شکایت خود به سوى خدا چنین مى گفت :
📋《يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ! بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيثُ فَأَغِثْنِي اَللَّهُمَّ زَحْزِحْنِي عَنِ اَلنَّارِ وَ أَدْخِلْنِي اَلْجَنَّةَ وَ أَلْحِقْنِي بِأَبِي مُحَمَّدٍ(ص)》
♦️اى خداوند زنده و پاينده، به رحمت تو پناه مى برم پس به فريادم برس!
بار خدايا! مرا از آتش جهنم دور گردان و به بهشت وارد كن و مرا به پدرم رسول خدا(ص) ملحق ساز.(۴)
📚منابع :
۱)الخصال شیخ صدوق، ج۱، ص۲۷۲
۲)مأساة الزهراء(س)، مرتضى عاملى، ج۱، ص۳۳۵
۳)صحیح بخاری، ج۶، ص۱۴۵
۴)بحارالانوار مجلسی، ج۷۸، ص۲۳۳
♻️ علم الحدیث
@ravanedel
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
و مَنْ یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ
و هر کس بر خدا توکل کند پس او برایش کافی است؛ در حقیقت خدا کارش را (به انجام) می رساند.
☀️سوره طلاق آیه3
منظور از توکل بر خدا، این است که انسان تلاشگر کار خود را به او واگذارد و حل مشکلات خویش را از او بخواهد،
کسی که دارای روح توکل است، هرگز یاس و نومیدی را به خود راه نمی دهد، در برابر مشکلات احساس ضعف و زبونی نمی کند، در برابر حوادث سخت، مقاوم است.
1. تقوا و توکل دو اهرم برای خروج از بن بست است. و تقوا، مقدّم بر توکل است.
2.تنها امری که شکست در آن راه ندارد، خواست و اراده خداوند است.
3.دلیل توکل ما، قدرت بی نهایت الهی است.
📒منبع: تفسیر نور، ج10، ص 106 تفسیر نمونه، ج 24، ص 238
@ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و پنجم ماه #جمادی_الاولی 1445
🔹
راه خدا#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 👇👇👇👇 🆔 @ravanedel
💠
راه خدا🔹 فردی در حضور پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) عبور می کرد اصحاب هم همراه حضرت بودند، فرد برومندی بود، بعضی ها گفتند ای کاش این مجاهدِ راه خدا بود، حضرت فرمود #راه_خدا که تنها جهاد نیست! «إِنْ كَانَ خرج یسْعَی عَلَی وَلَدِهِ صِغَارًا فَهُوَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَ خَرَجَ یسْعَی عَلَی أَبَوَینِ شَیخَینِ كَبِیرَینِ فَهو فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَ خَرَجَ یسْعَی عَلَی نَفْسِهِ یعفّهَا فَهو فی سَبِیلِ اللَّهِ»؛ اگر رفته تا بچه هایش را اداره کند، «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است، اگر رفته تا پدر و مادرش را اداره کند، «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است، اگر رفته تا آبروی خودش را حفظ کند، «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است. کسی می خواهد آقای خودش باشد، این «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است. 🔹 البته جهاد هم «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است، آن یا عینی است یا کفایی است و در موقع لزوم هم باید بروند. حالا این انسان برومندی است، دارد می رود به دنبال کار؛ «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» که تنها جنگ نیست. اگر کسی رفته برای #استقلال که دستش در کنار سفره دیگری دراز نشود، «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است. 🔹 بعضی از امور #توصلی است، بعضی از امور #تعبدی است، حالا اگر انسان می خواهد ثواب ببرد قصد قربت هم می کند، وگرنه راه خداست. اگر گفتند شما دستتان که نجس است باید بشویید، این «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است، چون حکم خداست؛ ولو واجب توصلی است ولی او گفته است. او گفته اگر بخواهید وضو بگیرید، قصد قربت میخواهد، اگر می خواهید غَسل کنید، دست خونی را بشویید، باید این کار را بکنید؛ هر دو را او گفته است، حالا یکی عبادی است و یکی غیر عبادی ولی هر دو می شود «فِی سَبِیلِ اللَّهِ». فرمود اگر برای پدر و مادر است، برای بچه هایش است، برای خودش است، اینها «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه نوح جلسه 28 تاریخ: 1397/11/15 🆔 @ravanedel