9.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حمد_در_یک_نفس
🍃قاری:آقای مهدی غلامنژاد،سلسله محافل استماع
☘امام حسین علیه السلام تاویل بسیاری از آیات قرآن کریم است.البته گاهی معنای ظاهری بعضی آیات، اشاره ای به آن حضرت ندارند؛ اما ائمه اطهار که مفسرین اصلی قرآن اند،این تاویل های درونی و اصلی قرآن را برای ما بیان کرده اند.
🌱سوره مبارکه فاتحه(حمد):
این سوره آغاز کتاب آسمانی است و امام حسین علیه السلام آغاز صحیفه شهادت...
🍀ابا عبدالله به فرموده ی پیامبر اکرم «مصباح الهدی» است و نهایت آرزویش زنده کردن دین جدّش،پس او و یارانش تفسیر عملی آیات:«اِهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ*صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ» هستند و الگوی هر مسلمان،برای رسیدن به قرب الهی...
📚کمال الدین و تمام النّعمة،ج 1،ص 264
🌴دلم هوایِ تــــــ💚ــــــو کرده بگو چه چاره کنم حسین جان...
#شب_جمعه_است_هوایت_نکنم_میمیرم
#کلام_وحی
سلامتی و تعجیل در فرج صاحب الزمان صلوات 🌷
@ravanedel
حافظ عزیز
بعد از اینکه حافظ کل شدید یکی از بهترین مباحثه ها ، مباحثه ترجمه و مفاهیم است .
مباحثه ترجمه و مفاهیم یکی دیگه از انواع مباحثه هاست که حفاظ میتونند دو یا چند نفری تعدادی از آیات را مشخص کنند و در باره ترجمه و شرح آیات با هم گفتگو کنند
مثلا اگر شش نفر هستند هر کدام یک صفحه را مطالعه کند و نکات مهم را در مباحثه ارائه دهد . این کار در ماندگاری ترجمه لغات و فهم آیات به حافظ کمک میکند .
@ravanedel
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
وجود امام چه ضرورتی دارد؟ و اینکه آیا آثار امام ظاهر در امام غائب نیز وجود دارد یا خیر؟
✍️پاسخ:بر اساس روایات، حجت خداوند همیشه در عالم بوده است و عالم بدون وجود حجّت باقی نمیماند.تمامی مخلوقات هم برای وجودشان و هم امر هدایتشان محتاج و نیازمند به وجود حجّت خداوند هستند. حضرت علی(علیه السلام) میفرمایند: «البته زمین از حجت خدا تهی نخواهد ماند، چه او آشکار باشد و شناخته شده و چه (بنابر حکمتها) نهان و مخفی باشد. این چنین است که حجتها و بینات الهی باید تداوم داشته و باطل نگردد.»
🔹 امّا سوال این است که غیبت امام و حجّت الهی میتواند فلسفه وجودی امام را تامین کند یا خیر؟ پاسخ این است که امام غائب تمامی آثار امام حاضر را دارد و تنها جنبه حضور ظاهری را دارا نیست. در روایات نیز به آثار وجود امام غائب اشاره شده است. به عنوان نمونه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در پاسخ این پرسش که آیا شیعه در زمان غیبت، از وجود قائم (علیه السلام) فایدهاى مى برد؟ فرمود: «بلى، سوگند به پروردگارى که مرا به پیامبرى بر انگیخت، در دوران غیبتش از او نفع مى برند و از نور ولایتش بهره مىگیرند، همان گونه که از خورشید به هنگام قرار گرفتن در پشت ابرها استفاده مى کنند».
🔸امام صادق(علیه السلام) فرمود:«از روزى که خداوند حضرت آدم (علیه السلام) را آفریده تا روز رستاخیز، زمین هیچگاه خالى از حجت نبوده و نخواهد بود، یا حجت ظاهر و آشکار و یا غایب و پنهان، و اگر حجت خدا نباشد، خدا ستایش نمى شود. راوى پرسید: مردم چگونه از امام غایب و پنهان استفاده مىکنند؟ حضرت فرمود: آن چنان که از خورشید پشت ابر استفاده مى کنند.»
🔹حضرت مهدى (عجل الله تعالى فرجه) نیز در توقیعى روى این معنا تکیه کردهاند: «اما چگونگى استفاده مردم از من همچون استفاده آنهاست از خورشید، هنگامى که در پشت ابرها پنهان مى شود.»
🔸نور خورشید پشت ابر، گرچه مستقیما به ما نمیرسد؛ امّا بسیارى از آثار آن مانند تولید گرما، رویش و رشد گیاهان، تولید انرژى لازم براى حرکت و حیات، به بار نشستن درختان، خندیدن شکوفه ها و شکفتن گل ها، در زمان تابش نور مات خورشید از پشت ابرها نیز وجود دارد. اشعه معنوى وجود امام، هنگامى که در پشت ابرهاى غیبت پنهان است نیز داراى آثار گوناگونى است که با وجود متوقف شدن آثار رویت امام (علیه السلام) به صورت مستقیم، فلسفه وجودى او را آشکار مىسازد.
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
@ravanedel
📚📚📚
📚📚
📚
📝نکات تفسیری
وَ قالَ ارْكَبُوا فِيها بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَحِيمٌ «41» هود
و (نوح به مسافران كشتى) گفت: بر آن سوار شويد كه حركت و توقّفش با نام خداست. همانا پروردگار من آمرزنده و مهربان است.
نکته ها
ابوذر، صحابى بزرگ رسول خدا صلى الله عليه و آله، در حالى كه حلقهى در كعبه را گرفته بود، با صداى بلند مىگفت: اى مردم! با دو گوش خود شنيدم كه پيامبر صلى الله عليه و آله مىفرمود: «مَثل اهلبيتى كمثل
جلد 4 - صفحه 60
سفينة نوح، مَن رَكبها نَجى و مَن تَخلّف عنها هلك». اهلبيت من همچون كشتى نوحاند كه هر كس بر آن سوار شد، نجات يافت و هر كه از آن دورى گزيد هلاك شد. البتّه اين حديثِ پيامبر صلى الله عليه و آله را ديگر بزرگان صدر اسلام؛ همچون ابوسعيد خدرى، ابنعباس، عبداللّهبن زبير و انسبن مالك نيز نقل كردهاند و در كتب معروف اهلسنّت آمده است.
اگر اين حديثِ متواتر را در كنار حديث متواتر ديگرى بگذاريم كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
مسلمانان 73 فرقه مىشوند و تنها يك فرقه از آنها اهل نجات مىباشد، «فرفةٌ ناجية»، روشن مىشود كه خود پيامبر صلى الله عليه و آله مصداق فرقهى ناجيه را اهلبيت خود معرّفى كرده و فرموده است: «مَن ركبها نجى»، كه كلمهى «نجى» مفسّر همان كلمهى «ناجيه» است.
در روايات آمده، آغاز سير كشتى اوّل ماه رجب واز مسجد كوفه بوده است
@ravanedel
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
علامه جوادی آملی:
🔸 فرمود ایمان مادامی كه آثارش بر او بار نباشد سودی ندارد؛ اگر كسی مؤمن بود ولی غفلت كرد، این غفلت تدریجاً آن ایمان را از بین می برد و به كفر تبدیل می كند. خطر غفلت_تدریجی، تبدیل ایمان به كفر است. اول ارتكاب مكروهات است، بعد معاصی صغیره، بعد معاصی كبیره، بعد ابتلاء به اكبر كبائر كه «كفر و شرك» است.
♦️هر لحظه ای كه انسان غافل شد فوراً باید آن غفلت را جبران كند؛ ﴿وَ إِمّا ینْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّیطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ﴾(اعراف/۲۲ و فصّلت/۳۶)
اگر شیطان به انسان آسیبی رساند، برای محفوظ ماندن از این آسیب باید به خدا پناه ببرد؛ لذا فرمود شما بكوشید که این «غفلت» را به تذكر تبدیل كنید، اگر چند لحظه غافل ماندید الآن فرصت جبران اوست.
🔸 ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾(حدید/۱۶) یعنی هنوز وقت آن نرسید كه مؤمن خاشع بشود؟! هنوز فرصت آن نیامد كه اثر ایمان، یعنی خشوع بر ایمان مترتب شود؟!
🔹اگر الآن اثر ایمان، یعنی خشوع بر ایمان مترتب نشد و این غفلت ادامه پیدا كرد، این غفلت مستمر قلب را قَسی می كند. قلب قاسی قلبی مرده است. پس مؤمن اگر خاشع نشد خطر تبدیل_ایمان_به_كفر است.
🔻﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾، هم در برابر یاد حق و هم در برابر احكام الهی قلب او خاشع باشد، به این فكر نباشد كه احكام الهی ر ا به میل خود توجیه كند، به این فكر نباشد كه اگر میل او نپسندید نپذیرد، ﴿بِما لا تَهْوی أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ﴾ نباشد، در برابر یاد خدا و احكام خدا خاضع و خاشع باشد، چرا؟ برای اینكه ﴿وَ لا یكُونُوا كَالَّذینَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَیهِمُ اْلأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ﴾.
@ravanedel
آیا میتوانیم حفظ جدید را تا مدتی متوقف کنیم ؟
1⃣ بله / زمانی که حافظ به هیچ عنوان از محفوظات گذشته خود قادر به پاسخگویی نمیباشد در این صورت اجازه حفظ کردن آیات جدید را ندارد و باید ابتدا محفوظات قبل را ترمیم کند
2⃣. خیر / حافظی که محفوظات دست و پا شکسته ای دارد که با یک برنامه ریزی دقیق خیلی زود قابل برگشت است و در این صورت نباید حفظ جدید را متوقف کند و اولین خطری که در کمین چنین تصمیمی هست کنار گذاشتن تدریجی حفظ و برنامه های قرآنی است
پس بنا به ضرورت ، حتی الامکان این توقف باید خیلی کوتاه باشد و در این مدت مرور محفوظات بیشتر باشد
آسیب های توقف حفظ 👇
۱_ کم شدن قدرت حافظه
۲_کم شدن انگیزه
✅ پس سعی شود تا آنجا که ممکن است حفظ را بسیار کم کنیم ولی متوقف نکنیم
@ravanedel
21.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❀ میلاد شبیه ترین خلایق به پیامبر اسلام (ص)
میلاد حضرت علی اکبر(ع) مبارک
@ravanedel
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
🍃 لعان مانع ارث 🍃
وَالَّذِينَ يَرْمُونَ أَزْوَاجَهُمْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُمْ شُهَدَاءُ إِلَّا أَنْفُسُهُمْ فَشَهَادَةُ أَحَدِهِمْ أَرْبَعُ شَهَادَاتٍ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِين. َ ۶ نور
و كسانى كه به همسران خود نسبت زنا مى دهند و جز خودشان گواهانى [ديگر] ندارند هر يك از آنان [بايد] چهار بار به خدا سوگند ياد كند كه او قطعا از راستگويان است
🍃🍃🍃🍃
یکی از موانع ارث «لعان» است. عنوان لعان به نوع خاصي از لعن كه توسط زوجين نسبت به هم انجام گيرد، اطلاق ميشود و در مورد قذف و انكار فرزند صورت ميگيرد.
بدين ترتيب كه اگر مردي همسر دائمي خود را به زنا متهم كرده يا فرزندي را كه قانوناً به او تعلق دارد انكار كند و براي اثبات اين ادعا نيز بيّنه نداشته باشد براي رهايي از حدّ قذف، به لعان متوسل ميشود.
چنانچه لعان بر اثر اتهام زنا به همسر صورت گرفته باشد، توارث بين زوجين از بين رفته و از يكديگر ارث نميبرند و اين مانعيت، هميشگي و غير قابل رفع است و حتي اگر مرد بعد از مدتي خود را تكذيب كند، توارث مجدداً برقرار نميشود.
در لعاني كه براي انكار فرزند صورت گرفته علاوه بر قطع توارث بين زن و شوهر، بين مرد و فرزند لعان شدهاش نيز توارث از بين خواهد رفت. لذا فرزندي كه تا لحظه لعان به مرد مزبور تعلّق داشت با وقوع آن از وي بيگانه ميشود؛ نه پدر از وي ارث ميبرد و نه او از پدر ارث خواهد برد و به تبع بين وي و اقوام پدرياش نيز توارث وجود نخواهد داشت، ولي بين مادر و اقوام مادرياش توارث برقرار خواهد بود.
📚
📚📚
📚📚📚@ravanedel