تفسیر آیه 283 سوره بقره
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
وَإِنْ کُنْتُمْ عَلَى سَفَرٍ وَلَمْ تَجِدُوا کَاتِبًا فَرِهَانٌ مَقْبُوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُکُمْ بَعْضًا فَلْیُؤَدِّ الَّذِی اؤْتُمِنَ أَمَانَتَهُ وَلْیَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلا تَکْتُمُوا الشَّهَادَةَ وَمَنْ یَکْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ ﴿٢٨٣﴾
مدت صوت : 8:11
استاد سید علی حسینی یزدی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
مترجمی زبان قرآن
💬 پرسش: درباره تکبیر آخر نماز و بعد از سلام ، آیا مستحب است سر را به سمت راست و چپ و مستقیم بگردانیم؟
✅پاسخ: گرداندن سر به طرف راست و چپ هنگام سلام نماز، مستحب نیست، بلکه به قصد رجاء نمازگزار منفرد و نیز امام می تواند هنگام سلام آخر با گوشه چشم به سمت راست اشاره کند، همچنین مأموم، و اگر در جانب چپ او مأمومی باشد یک بار دیگر سلام آخر را بگوید و با گوشه چشم به سمت چپ اشاره کند ولی نباید سر را بگرداند و از قبله منحرف شود.
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
✅فتنه در قرآن (۱۳)
❎🔰فتنه گران باید در جامعه اسلامی طرد شوند وتنها بمانند و در تنهایی جانشان به لب برسد
[سوره طه (20): آيات 97 تا 98]
قالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ فِي الْحَياةِ أَنْ تَقُولَ لا مِساسَ وَ إِنَّ لَكَ مَوْعِداً لَنْ تُخْلَفَهُ وَ انْظُرْ إِلى إِلهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عاكِفاً لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفاً (97)
(موسى به سامرى) گفت: پس برو (دور شو)، پس همانا بهرهى تو در دنيا اين است كه (به دردى مبتلا خواهى شد كه دائماً) مىگويى: «به من دست نزنيد» و همانا براى تو (در آخرت) ميعادگاهى است كه هرگز از آن تخلّف نخواهد شد. و (اكنون) به سوى معبودت كه پيوسته آن را پرستش مىكردى نگاه كن، ما حتماً آن را مىسوزانيم (و) سپس خاكستر و ذرّات آن را به دريا خواهيم پاشيد.
✅🔰پيامها:
1- بعد از اثابت فتنه گری، بايد مجرم را مجازات كرد. «سَوَّلَتْ لِي نَفْسِي فَاذْهَبْ»
2- يكى از مراحل نهى از منكر، طرد فتنه گران است. «فَاذْهَبْ»
3- فتنه گران را بايد از ميان جامعه طرد كرد. آزادى فكر به معناى باز گذاشتن دست فتنه گران در گمراه كردن ديگران نيست. «فَاذْهَبْ»
4- براى فتنه گران، مجازات دنيوى وسيلهى تخفيف در كيفرهاى اخروى نيست. «لا مِساسَ وَ إِنَّ لَكَ مَوْعِداً»
5- شايد بتوان از كيفرهاى دنيوى فرار كرد، ولى از عذاب اخروى و قهر الهى در آخرت راه گريزى نيست. «لَكَ مَوْعِداً لَنْ تُخْلَفَهُ»
6- بدترين نوع جرم، اصرار مجرم بر جرم است. «ظَلْتَ عَلَيْهِ عاكِفاً» (سامرى خود نيز گوساله خود را مىپرستيد.)
7- ابزار فتنه و آثار آن بايد نابود شود. «لَنُحَرِّقَنَّهُ» حتی اگر مسجد ضرار باشد
8- حفظ افكار مردم از حفظ طلا مهمتر است. گاهى بايد براى ايجاد موج و مبارزه با منكر، اشياى قيمتى فدا شوند. «لَنُحَرِّقَنَّهُ»
9- غيرت دينى و قاطعيّت در برابرفتنه ، لازمهى رهبرى است. «لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ» (سوزاندن طلا و به دريا ريختن آن، تصميم قطعى موسى بود)
✍#رجبعلی_بازیاد
❤️#امیرالمؤمنین عليه السلام:
🍀 لم تَخْلُ مِن لُطفِهِ مَطْرِفَ عَينٍ، فی نِعمَةٍ يُحدِثُها لَكَ، أو سَيِّئةٍ يَستُرُها علَيكَ، أو بَلِيَّةٍ يَصرِفُها عنكَ
🍃 در نعمتى كه براى تو پديد آورده، يا گناهى كه از تو فرو پوشانده، يا بلايى كه از تو دور ساخته، چشم بر هم زدنى از لطف او بى بهره نبوده اى
📚 نهج البلاغه، از خطبه 223
س.م.عبداللهی- ابو مرتضی:
#تسنیم #سوره #قلم #درسگفتار
📌انسان سر چهار راه
🔹انسان با همه انديشههايش سر چهارراه است يا فرشته ميشود که با فرشتهها محشور ميشود، فرشتهها به استقبال ميآيند يا ـ معاذالله ـ در راه شيطنت، دو بهم زدن، سياستهاي باطل، تحميل باطل، دو بهم زدن باطل، نيرنگ باطل، مکر باطل حرکت ميکند، ميشود ﴿شَياطِينَ الْإِنْس﴾. يا در راه درّندگي حرکت ميکند ميشود «سَبُع» يا در راه چرندگي حرکت ميکند ميشود «بهيمه»، ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾.
🔹عمده آن است که انسان در درون خود خليفه خداست و ذات أقدس الهي همه امکانات اين چهار راه را در اختيارش گذاشته است. عقل از درون، فطرت از درون، نهاد خداخواهي از درون، وحي و نبوت و ولايت قرآن و اهلبيت از بيرون که مبادا بيراهه برود؛ اما با همه اوضاع اين بيراهه ميرود.
📼فرازی از #درسگفتار سوره قلم جلسه سوم
#آیت_الله_جوادی_آملی
💠 نردبان عقل
🔸 فرمود همه جا علم مقدّمه است برای تزکیه. در بخشی از آیات مثل آیه سوره مبارکه «عنکبوت» هم بالصراحه مشخص کرد، فرمود #علم_نردبان_است، علم مقصد نیست.
🔸 فرمود این همه حرف هایی که ما میگوییم: ﴿تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ﴾ اما ﴿وَ ما یعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ﴾. ما عقل می خواهیم و عقل آن است که «عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان» اما این عقل از سکّویی باید پرواز کند و سکّوی پرش عقل، علم است. انسان بخواهد عاقل بشود، نردبان عاقل شدن علم است: ﴿وَ ما یعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ﴾. مثل اینکه بگوییم هیچ کسی پیروز نمی شود مگر اینکه شمشیرِ تیز در دست او باشد؛ هیچ کسی نویسنده نیست مگر اینکه قلم خوب داشته باشد.
🔸 علم مقدّمه عقل است، آنچه معیار است همان «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان» است، این مقدمه هم خیلی راه گشاست؛ علم برای #تذکره است، علم برای #تزکیه است، علم برای عاقل شدن است و مانند آن.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه ذاریات جلسه 19
تاریخ: 1395/11/05
حوزویان باید توانایی پاسخگویی به شبهات جامعه را داشته باشند
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با سالروز میلاد با سعادت پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق (علیهما السلام)، مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار گردید.
🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در این مراسم ابراز داشتند: پیامبر اکرم به ما سفارش کرده اند قرآن را امام خود قرار دهید و #قرآنی_زندگی_کنید، لازمه اش این است که انسان طیب و طاهر باشد تا کلامش در جامعه اثرگذار باشد.
ایشان افزودند: حوزویان و مدیران اگر #طیب_و_طاهر نباشند نمی توانند جامعه را طیب و طاهر کنند.
🔸 استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر لزوم #پاسخگویی_بر_شبهات بیان داشتند: حوزویان باید نسبت به پاسخ به شبهات غرب اهتمام ورزند و توانایی پاسخ به شبهات جامعه را داشته باشند، اندلس سابق بزرگانی از فقه و علوم اسلامی داشت اما چیزی که دین را از اندلس گرفت جنگ های صلیبی نبود، بلکه شبهات فکری بود، لذا نباید نسبت به شبهات مطرح در جامعه بی تفاوت بود، و باید آنها را به وسیله روایاتی که مفسر قرآن هستند جواب داد.
🔹 ایشان با اشاره به جایگاه #صحیفه_سجادیه ابراز داشتند: مفاتیح الجنان کتاب ارزشمندی است اما بر همه ما لازم است سالی دو سه بار ادعیه صحیفه سجادیه را تلاوت کنیم.
🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی ادامه دادند: انسان هرگز نباید بگوید من خسته ام یا من نمی توانم، چرا که اصل روح است و اگر #روح_و_اراده تقویت شود بدن همراهی می کند.
ایشان افزودند: #قرآن باید درس رسمی حوزه شود و همانطور که به سایر مباحث پرداخته می شود به قرآن کریم نیز پرداخته شود.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 آیین عمامه گذاری
تاریخ: 1401/07/22
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
✅فتنه در قرآن
❎🔰فتنه گران باید در جامعه اسلامی طرد شوند وتنها بمانند و در تنهایی جانشان به لب برسد
[سوره طه (20): آيات 97 تا 98]
قالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ فِي الْحَياةِ أَنْ تَقُولَ لا مِساسَ وَ إِنَّ لَكَ مَوْعِداً لَنْ تُخْلَفَهُ وَ انْظُرْ إِلى إِلهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عاكِفاً لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفاً (97)
(موسى به سامرى) گفت: پس برو (دور شو)، پس همانا بهرهى تو در دنيا اين است كه (به دردى مبتلا خواهى شد كه دائماً) مىگويى: «به من دست نزنيد» و همانا براى تو (در آخرت) ميعادگاهى است كه هرگز از آن تخلّف نخواهد شد. و (اكنون) به سوى معبودت كه پيوسته آن را پرستش مىكردى نگاه كن، ما حتماً آن را مىسوزانيم (و) سپس خاكستر و ذرّات آن را به دريا خواهيم پاشيد.
✅🔰پيامها:
1- بعد از اثابت فتنه گری، بايد مجرم را مجازات كرد. «سَوَّلَتْ لِي نَفْسِي فَاذْهَبْ»
2- يكى از مراحل نهى از منكر، طرد فتنه گران است. «فَاذْهَبْ»
3- فتنه گران را بايد از ميان جامعه طرد كرد. آزادى فكر به معناى باز گذاشتن دست فتنه گران در گمراه كردن ديگران نيست. «فَاذْهَبْ»
4- براى فتنه گران، مجازات دنيوى وسيلهى تخفيف در كيفرهاى اخروى نيست. «لا مِساسَ وَ إِنَّ لَكَ مَوْعِداً»
5- شايد بتوان از كيفرهاى دنيوى فرار كرد، ولى از عذاب اخروى و قهر الهى در آخرت راه گريزى نيست. «لَكَ مَوْعِداً لَنْ تُخْلَفَهُ»
6- بدترين نوع جرم، اصرار مجرم بر جرم است. «ظَلْتَ عَلَيْهِ عاكِفاً» (سامرى خود نيز گوساله خود را مىپرستيد.)
7- ابزار فتنه و آثار آن بايد نابود شود. «لَنُحَرِّقَنَّهُ» حتی اگر مسجد ضرار باشد
8- حفظ افكار مردم از حفظ طلا مهمتر است. گاهى بايد براى ايجاد موج و مبارزه با منكر، اشياى قيمتى فدا شوند. «لَنُحَرِّقَنَّهُ»
9- غيرت دينى و قاطعيّت در برابرفتنه ، لازمهى رهبرى است. «لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ» (سوزاندن طلا و به دريا ريختن آن، تصميم قطعى موسى بود)
✍#رجبعلی_بازیاد