سینا کلهر کتابی با عنوان «جمع انقلابیها نگرشی به تاریخ حوزه هنری انقلاب اسلامی» منتشر کرده است.
در این کتاب اسمی هم از رضا امیرخانی نویسنده آورده شده است. رضا امیرخانی در واکنش به این کتاب در کانال شخصی خود نقدی بر این کتاب منتشر کرده است.
در همین رابطه سعید فضل زرندی روزنامه نگار درباره امیرخانی نوشت:
🔹سینا کلهر یه کتابی نوشته بر اساس چند سال پژوهشی که داشته درباره تاریخچه حوزه هنری. یه جا اومده تو پانویس اقدامات جالب یه دوره مدیریتی در حوزه هنری رو مثال بزنه گفته تولید فلان فیلمها و «جذب چهرههای جدید مثل رضا امیرخانی».
🔹بعد امیرخانی یه هجویه مبتذل متفرعنانه و کودکانه علیه کلهر منتشر کرده که توی دوزاری بیسواد فلانشده به چه حقی اسم شریف امیرخانی رو آوردی و فلان.آدم دچار شرم نیابتی میشه واقعا. درست نقد کن خب.من شهادت میدم در هر مواجههای که با کلهر داشتم، آدم شریف، فروتن، دقیق و دانشمندی به نظرم رسیده.
🔹یه مثال پررنگی که در ذهنم هست اینه که وقتی مرکز پژوهشها مدیر دفتر اجتماعی بود، پرونده لایحه جمعیت در دست بود و اینها ایدههای اساسی و مختصر مفیدی برای ماجرا دنبال میکردن، مثل اصلاح وضعیت سربازی. یعنی ترویج اقدام درست ناشی از یه آسیبشناسی عمیق ولو علیه نگاه رایج سیستم.
🔹درواقع نگاه اینها به مسائل اجتماعی-فرهنگی با اینکه کاملا از منظر هویت دینی و حزباللهی بود اما به جهت روشی و تحلیلی در مقابل امثال بانکیپورفرد (لایحه حجاب و جمعیت و ...) قرار میگرفت. من سینا کلهر رو آدم بسیار ارزشمندی میدونم. ولو چهار تا حرفش رو هم قبول نداشته باشیم.
🔹من دوست ندارم چند روز یه بار مطلب بنویسم در دفاع از این و اون، حرف زدن کسی مثل من هم به درد کس دیگری نمیخوره واقعا. ولی در وجدان خودم نمیتونم بیکار بشینم ببینم هر روز از یه گوشه یه لمپن هرزهزبانی پرادعایی راه بیافته چهار تا چهره به درد بخور کشور رو هم تخریب کنه. بگذریم.
🔰
@HAFTRAH
📌داستان چرک #شوهر_ستاره
🔻 محمد رحمانی نویسنده در خصوص فیلم شوهر ستاره نوشت:
▪️در جشنواره فیلم فجر هم میشود فیلمی به سبک فیلم های درجه چندم ضد اسلامی هالیوود اکران کرد و سه بار در آن اذان پخش کرد و هر بار با پخش اذان مخصوصاً آخرینش که با نماز همراه است حس انزجار را به مخاطب تحمیل کرد .
▪️اذانی که یکبار با اشک و نالههای دختری مظلوم ممزوج میشود بار دیگر با درماندگی عجین و در نهایت به تعصب کور و نامردی حماقت بار ختم میشود.
▪️شوهر ستاره داستان چرک زنی است که ذات کثیف مرد سنتی رهایش نمیکند. از همان اول شعارزدگی و نمادسازی گریبان مخاطب را ول نمیکند. مرد صاحبکار استثمارگر لجن که بعد از کلی کار بی وقفه زن را بهخاطر دو بار دستشویی رفتن اخراج میکند. مرد صاحبخانه که زنش از او میترسد و جای خفگی روی گردنش نشسته مدام در کار ستاره سرک میکشد و به حریم خصوصیاش تجاوز میکند و نماد لجن مردسالاری سنتی است! مردی که دنبال بهره برداری جنسی به شکل صیغه است باوجود زن و بچه و همچنین خواستگاری دیگر که صرفاً او را برای کلفتی کشیدن میخواهد.
▪️ شوهر ستاره که خودش اجاق کور بوده اما مشکل را به دروغ به گردن ستاره انداخت تا بعد از مرگش هم مثل دوران زنده بودن زندگی او را تباه کند بعد هم با سرکوفت و تحقیر ستاره زن دوم گرفت در حالی که مشکل از خودش بود و نهایتاً در حادثه رانندگی ستاره را بیوه کرد.
▪️برادر همسر گوربه گور شدهاش که او را حبس کرد و ستاره از دست خانواده شوهر مردهاش فرار کرد مردی که در ظاهر بهتر است و ستاره به او دل میبندد، اما او هم در
حقیقت لجن مذهبی است کسی که دختر و زنش را به دلیل تعصب جاهلانه و منع حضور در فوتبال دختران حبس کرد و هر دو در حادثه ای هرچند غیر عمد در اثر همین حبس کشته شدند گ. همین مرد بعد از یک صیغه و یکبار همخوابگی ستاره را رها میکند و میرود . آقای لجن در اوج حماقت نماز میخواند.
▪️فقط اینها نیست... دستپخت کثیف ایرج زاد آنقدر شعارزده پیش میرود که پیرزن ناراحت با بازکردن گره روسری ستاره ناگهان شفا مییابد ، از عدم حضور زنان در ورزشگاه با آه و حسرت حرف میزند، حتی تلویزیونشان بخشی از مناظره مهدی نصیری را نشان میدهد که به حجاب اعتراض میکند!
▪️دوست صمیمی ستاره که در اوج زیبایی نیمی از صورتش را در اسیدپاشی نابود کردند. زنهای مذهبی فیلم یا جاکشاند و پول جاکشی میگیرند یا در مترو بگذریم!
همانقدر که شعارزدگی در فیلمهای انقلابی و مذهبی بد است. این اثر ضد مذهب، ضدسنت ضدایرانی و ضدمرد هم همان رویه به شیوه کثیف تکرار میکند
🔰
@HAFTRAH
📌نقدی بر سیاستگذاری تلویزیونهای اینترنتیِ ذیل نهادهای حاکمیتی
🔻محمدرضا رضاپور مدیر اسبق شبکه نمایش درشبکه اجتماعی خود نوشت:
🔹 اگر طرح سوال ایرادی ندارد باید عرض کنم که متوجه دغدغه و احساس تکلیف موسسه همشهری برای - خدایناکرده - بدون تریبون ماندنِ آقایان فراستی و یزدانیخرم نمیشوم...
🔸 این عزیزان که در یوتویوب، منبری بلندتر از تلویزیونهای اینترنتیِ دستساز در اختیار دارند. پس فضیلت و مزیت این تأمین سرمایه، به لحاظ مدیریتی و سیاستی، چیست؟
🔹 از نمایی کلیتر و بزرگتر:
اساساً سیاستگذار سرمایهای که برای تأسیس تلویزیونهای اینترنتی از طرف این و آن، زیر دستوپای جماعت حزباللهی در نهادهای مختلف حاکمیتی ریخته میشود، کیست؟
فضیلت و مزیت وجود مدیر حزباللهی در این عرصه چیست؟
🔸 از بیبیسی و الجزیره و... که معتبرتر و خاصتر نیستید؛ چند صفحه مانیفست و سیاستهای کلان و چشماندازتان را منتشر کنید تا ببینیم با چی و کی طرفیم!
🔹 سوال دیگر: چگونه کسانی که تا دیروز در Broadcast برنامه میساختند، تنها به صرف پخش و توزیع اینترنتی همان سبکوسیاق و شیوه برنامهسازی، ناگهان، متخصص و پرچمدار Broadband و عبور از روزگار سنتی رسانه شدهاند؟!
🔸 مضاف بر اینکه اگر قرار باشد با رانت ریش و پشم و تسبیح و با بودجه حاکمیت، خودارضایی و طبعآزمایی شود، چرا سراغ نسخه اوریجینال و امتحانپسدادهاش در همین پلتفرمها نمیروید؟ پشتپرده پول بدهید به سکوها تا برایتان بِداری کنند جماعت ناراضی از انقلاب را؛ سفارشی با تضمین کیفیت!
🔰
@HAFTRAH
📌همیشه اولین ها مهم هستند
🔻یادداشت شیخ اسماعیل رمضانی درباره فیلم موسی کلیم الله
🔹روز گذشته توفیق پیدا کردم تا به تماشای فیلم سینمایی « موسی کلیم الله ع » بنشینم.در این باره گفتنیهایی دارم پیشکش هر کسی که خدا مقدر کرده نوشته من را بخواند.
▪️۱ـ در ذهن بنده رسانه و ظهور حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه ارتباط ناگسستنی دارند.
بنده هر پیشرفت رسانه ای را گامی به سمت ظهور می بینم.
▪️رسانه جهان را کوچک می کند ، در جهان کوچک حق و باطل از دسترس هم خارج نمی شوند و در جایی که حق و باطل ناگزیر از رویایی هستند حق پیروز خواهد شد.
▪️پیشرفت رسانه ای و تکنولوژی فوق العاده و به روزی که به دست جوانان ایرانی در فیلم موسی کلیم الله ع اتفاق افتاده قسمت بشارت بخش سینمای ایران است برای رساتر شدن زبان خوبان در بیان حقایق عالم
برای این امر شاکر خدا هستم.
🔻۲ـ همیشه اولینها مهم هستند
▪️خدا اولینها را یا آنقدر دوست دارد که میخواهد باب خیری به دست آنها باز شود یا آنقدر از حق چشم پوشیدهاند که خدا تصمیم گرفته است شری به دست آنها پایهگذاری گردد.
▪️به گمانم سازندگان فیلم «موسی کلیم الله» هر کدامشان به دلیلی به چشم خدا آمده اند که اولین افرادی هستند در سینمای ایران که باب چنین تصویرپردازیهای باشکوهی به دست آنها باز شده است.
برای این امر شاکر خدا باشند و متواضع
▪️خدا میداند تا آخرین نام تیتراژ پایانی فیلم نشستم و نام آنها را خواندم و به همه آنها غبطه خوردم و برایشان دعا کردم.
🔻۳ـ در طول مسیری که برای تماشای فیلم میرفتم نگران بودم که تکنولوژی استفاده شده در فیلم ، قدرت فیلم سازی و قصه پردازی برادر عزیزم جناب آقای ابراهیم حاتمیکیا بر فیلم حاکم شود.
▪️دل نگران بودم آیا حاتمی کیا در خدمت موسی ع خواهد بود یا موسی عنوانی خواهد بود برای قدرت نمایی تکنولوژی فیلم و قدرت فیلم سازی کارگردان آن
▪️حقیقتا همه چیز در خدمت حضرت موسی ع بود و نام موسی برازنده آن است.
▪️همه قدرت فیلم سازی کارگردان و تکنیک ها خادم قصه موسی ع بودند حتی آن نوزادی که خدا برایش نوشته بود نقش موسی ع را تجسم ببخشد مهری در دل انسان زنده می کند و قلب را به سمت خود می کشد مانند حالتی که در روایات درباره خود موسی ع آمده است.
🔻۴ـ بعد از دیدن فیلم به آقای حاتمیکیای عزیز مانند زمانی که عبادتمان تمام میشود عرض کردم «قبول باشه »
▪️خدا میداند من مدت زمانی را که برای دیدن این اثر گذاشتم را برای خودم عبادت میدانم.
▪️از آقای حاتمیکیا خواهش کردم ثواب یک دقیقه از این فیلم را به بنده هدیه بدهند و ایشان بزرگوارانه قبول کردند
▪️اگر خداوند از من بپرسد دلت می خواهد ثواب کدام یک دقیقه فیلم را بگیری عرض خواهم کرد
▪️ثواب آن سکانسی که یوکابد س موسی ع را در آب رها کرد و با شنیدن صدای گریه موسی (ع) دل نگران دوباره به سوی سبد رفت و موسی (ع) را در آغوش گرفت، و من گریه کن مادری شدم که با دلی نگران فرزندش را به پدری خسته می سپرد برای گرفتن آب
▪️یادم آمد وقتی برای شروع اولین روز فیلم برداری خدمت عوامل مشرف شده بودم برای آنها روضه رباب خواندم.
آه از دل رباب
🔰
@HAFTRAH