eitaa logo
حقائق پنهان
548 دنبال‌کننده
16 عکس
73 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
35.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا الحَسَنِ یا عَلِیَّ بنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الهادیِ النِّقِیُّ  https://eitaa.com/haghaeghpenhan
37.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قال جواد الائمه (علیه السلام): مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإِنْ کانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ کانَ النّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ. هر که گوش به گوینده‌ای دهد به راستی که او را پرستیده، پس اگر گوینده از جانب خدا باشد در واقع خدا را پرستیده و اگر گوینده از زبان ابلیس سخن گوید، به راستی که ابلیس را پرستیده است. https://eitaa.com/haghaeghpenhan
حسین بن روح سومین نائب امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف)، از نواب اربعة است که سمت نیابت خاصه را از سال۳۰۵ الی ۳۲۶هجری قمری به مدت ۲۱سال بر عهده داشتند. ایشان یکی از اصحاب امام حسن عسکری(سلام الله علیه) و از یاران نزدیک نائب دوم امام زمان _محمد بن عثمان_ بوده است. بعد از فوت نائب دوم، در تاریخ ۶شوال سال ۳۰۵هجری قمری به وسیله توقیع(نامه)امام زمان،به سمت نائب خاص حضرت حجت منصوب می شود. *نحوه انتصاب حسین بن روح به سمت نیابت خاصه حضرت حجت* هریک از نواب اربعه،وکلایی را برای تسهیل امور و رفع مشکلات شیعیان،بر می گزیدند.حسین بن روح از جمله وکلا و کارگزاران مورد اعتماد نائب دوم در شهر بغداد محسوب می شد به نحوی که محمد بن عثمان(نائب دوم) در دوران بیماری اش،وی را قائم مقام خود،و سفیر حضرت حجت خواند. بعد از فوت نائب دوم، خادم محمد بن عثمان صندوقچه ای را که حاوی ودایع امامت بود را به او تحویل داد. شیخ طوسی (ره) در کتاب الغیبه خود چنین می نویسد که حسین بن روح بعد از وفات نائب دوم به وسیله ی توقیع(نامه)امام زمان، مورد تأیید ایشان قرار می گیرد و به سمت نیابت خاصشان منصوب می گردد. در متن نامه تأییدیه از طرف حضرت حجت چنین آمده که: «ما او (حسین بن روح) را می‌شناسیم، خداوند تمام خوبی‌ها و خوشنودی‌های خویش را به وی بشناساند و او را با عنایت خود خرسند گرداند. از نامه او آگاه شدیم و در مسؤولیت واگذار شده به وی اطمینان داریم. او نزد ما دارای مقامی است که موجب شادی وی خواهد شد. خداوند احسان خود را نسبت به وی زیاد گرداند.» *ماجرای شلمغانی* از مهمترین وقایع زمان نیابت حسین بن روح ماجرای شخصی به نام شلمغانی است که درس عبرتی است برای همگان،که چه طور یک شخص با آن همه مقام و عظمت در بین شیعیان،چگونه مورد لعن حضرت حجت قرار می گیرد. شلمغانی از شخصیت های شیعه است که در بغداد دارای مقامی بالا،و هم چنین هدایتگر فعالیت های اصحاب شیعه کوفه و بغداد بوده است. حسین بن روح در زمان نیابتش مدتی را در زندان عباسی گذراند که دلایل این زندانی شدن در نوشته های دیگر تقدیم می گردد.در زمان حبس حسین بن روح،از موقعیت و جایگاه خود سوء استفاده می کند وبه واسطه حسادت بر نائب سوم خود را در ابتدا نائب امام زمان و سپس به ترویج عقائد باطل پرداخت. از جمله اینکه روح خدا در جسم او حلول کرده است و خود را روح القدس خواند. وی معتقد بود ابتدا رو ح خدا در انبیاء تجسم یافته است.سپس در حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم).و در نهایت در ابدان ائمه و حضرت حجت.در آخر هم روح خدا در او حلول کرده است.او همه کار برای ترویج عقاید باطله خود کرد تا وکلای تحت پوشش حسین بن روح به او روی آورند.حسین بن روح وقتی که از انحراف او آگاه می گردد به همگان دستور قطع رابطه با شلمغانی را می دهد. امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف)نیز به سبب انحرافات شلمغانی ،نامه ای را که در بردارنده لعن به شلمغانی است برای حسین بن روح، جهت روشن شدن ماجرا برای شیعیان می نگارد: بخشی از متن نامه امام زمان: «... محمد بن علی، معروف به شلمغانی، از کسانی است که خداوند کیفر او را تعجیل کند و مهلتی به او عطا نفرماید. او از اسلام منحرف شده و خود را از آن جدا ساخته است. وی از دین خدا مرتد شده و ادعاهایی می‌کند که دلالت بر انکار ذات خداوند متعال دارد. دروغ‌پردازی و دروغگویی می‌کند. باطل‌ها را بر زبان می‌آورد و متخلف بزرگی است. آنان که به خدا نسبتی باطل می‌دهند در خطای محض بوده و مسلما در خسرانند. درحقیقت برائت خود را در محضر خداوند متعال و پیامبر و خاندان گرامیش صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین (از هر گونه رابطه‌ای با شلمغانی) اعلام می‌داریم. به او (یعنی، شلمغانی) لعن می‌فرستیم، و لعنت دائم خداوند بر او باد، در آشکار و نهان، در هر زمان و مکان. و (لعنت خداوندی) بر موافقان و پیروان او باد، و نیز بر آنان که با شنیدن این اعلام پیوند خود را با او ادامه دهند. بنابراین به اطلاع آنان (وکلای امامیه) برسان که خود را از او حفاظت کرده و احتیاط می‌کنیم، آن‌چنان که در برابر پیشینیان او همچون شریعی، نمیری، هلالی، بلالی و دیگران چنین کردیم و دیدگاه مشابهی داشتیم. راضی به سنن الهی هستیم. خداوند ما را در تمام امور کفایت می‌کند و بهترین نگهبان است. خدای متعال عاقبت همه ما را ختم به خیر بگرداند. https://eitaa.com/haghaeghpenhan
حقائق پنهان
#تقویم_شیعه
📜توضیحات تکمیلی غزوه بنی المصطلق *مفهوم شناسی* ۱) غزوه به جنگ هایی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم)حضور داشتند و شخص ایشان رهبری و فرماندهی سپاه را بر عهده می گرفتند، غزوه گفته می شود. در مقابل، به جنگ هایی که پیامبر در آن حضور نداشته و فرماندهی را به شخص یا گروه خاصی می دادند سريه گفته می شود. ۲) بنی المصطلق نام قبیله ای است نزدیک مکه که بین دوشهر مدینه و مکه قرار داشت. این قبیله بعد از ظهور اسلام،به دلیل روابط تجاری و نزدیکی که با کفار قریش داشتند حاضر به پذیرش اسلام نشدند.پیامبر اکرم(ص) هم با آن ها شیوه مدارا را برگزیدند. *شکل گیری جنگ* رئیس طائفه بنی المصطلق(حارث بن أبي ضرار)، افراد قبیله خود و گروه هایی ازطوایف عرب را دور خود جمع می کند تا آماده لشکرکشی علیه اسلام شود.پیغمبر اکرم(ص)از نقشه شوم آن ها مطلع می شوند و به آن ها حمله می کند. در ابتدا پیامبر اکرم(ص) یکی از جاسوس های قبیله بنی المصطلق را کشته و سپس در مکانی نزدیک به این قبیله آماده جنگ می شوند. کشته شدن این جاسوس،وحشت زیادی میان کافران انداخته و موجب پراکندگی آنان می گردد. با آغاز جنگ عده ای از افراد بنی المصطلق فرار کرده و عده دیگری هم کشته می شوند. بقیه افراد نیز به اسارت گرفته می شوند. *نكات اخلاقى پیامبر اکرم(ص) در رابطه با غزوه بنی المصطلق* پیغمبر اکرم(ص) که پیغمبر مهربانی و تجلی رحمت الهی می باشند،در پایان جنگ توصیه به عطوفت،مهربانی و رحم به اسرا داشتند. جویره،دختر رئیس قبیله بنی مصطلق از جمله کسانی بود که به اسارت سپاه اسلام درآمده بود. جویره برای آزادی از پیغمبر اکرم(ص) در خواست کمک می کند و پیغمبر مهربانی ها،بهای آزادی او را به شخصی که جویره را به کنیزی گرفته بود پرداخت می کنند. در ادامه نیز سپاهیان اسلام نیز به برکت اعمال مهربانانه پیغمبر، اسیران بنی المصطلق را آزاد می کنند. https://eitaa.com/haghaeghpenhan
حقائق پنهان
#تقویم_شیعه
📜توضیحات تکمیلی در مورد حفصه *ازدواج حفصه با پیغمبر اکرم (ص)* حفصه دختر عمربن الخطاب است که پس از فوت همسر اولش(خنیس بن عبدالله)،پدرش عمربن الخطاب او را به عقد نبی اکرم(ص) در آورد.او چنان به آزار و اذیت پیامبر(ص) می پرداخت که پیغمبر(ص) او را طلاق داده و با اصرار بعضی دوباره به او رجوع کرد. برای تحقیق و تکمیل مطالب بالا به کتب های معتبر اهل سنت که در پایین اشاره می شود، رجوع بفرمایید. ۱)صحیح بخاری ج۳،ص۱۰۳  ۲)مسند احمد ج۱،ص۳۳_۳۴ ۳)صحیح مسلم ج۴،ص۱۹۳ *نزول آیه ۱۰سوره تحریم در مذمت حفصه و عائشه* در آیه ۱۰سوره تحریم می خوانیم: "ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ ۖ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَقِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ" خدا برای کافران زن نوح و زن لوط را مثال آورد که تحت (فرمان) دو بنده صالح ما بودند و به آنها (نفاق و) خیانت کردند و آن دو شخص (با وجود مقام نبوت) نتوانستند آنها را از (قهر) خدا برهانند و به آنها حکم شد که با دوزخیان در آتش درآیید. جنگ جمل نمونه ای از آزارها و اذیت های عائشه دختر ابی بکر، علیه امیرالمؤمنین(ع) است. در این جنگ از آن جهت که حفصه نیز همانند عائشه به دنبال آزار و اذیت امیرالمؤمنین(ع)بوده است، می خواست با عائشه همراهی کند که برادر حفصه -عبدالله بن عمر - مانع او می گردد. وقتی لشکر امیرالمؤمنین(ع) به ذی قار رسید، عائشه نامه ای به حفصه  می نویسد و به او می گوید به سبب زیادی لشکرما،امیرالمؤمنین (ع) از ترس در ذی قار اقامت کرده است و از این جنگ جان سالم به در نخواهد برد. حفصه از خوشحالی، مجلس جشنی را همراه با کنیزان و آواز خوانان برگزار می کند.در این مجلس اشعاری خوانده می شد که از امیرالمؤمنین(ع) به بدی یاد می شد. ناگفته نماند که زن های بنی امیه دور او جمع می شدند و شادمانی می کردند. خبر این جریان به دختر امیرالمؤمنین(ع) حضرت ام کلثوم(س)رسید.ایشان باعده ای از زنان به طور ناشناس وارد مجلس شده و ناگهان پوشیه ها را کنار می زنند. حفصه در این هنگام خجالت کشید و  در این هنگام حضرت ام کلثوم(س) آیه ۱۰سوره تحریم را برای حفصه قرائت می کند. این آیه در مورد زنان دو پیامبر خدا حضرت نوح و لوط است که چه طور نافرمانی پیامبران خود را کردند. این آیه در مورد عائشه و حفصه نازل شده که اینان همانند زنان حضرت نوح و لوط، از فرمان پیغمبر اکرم(ص) سرپیچی کرده و به دشمنی با امیرالمؤمنین(ع) پرداختند. حضرت ام کلثوم (س)با خواندن این آیه،به این مطلب تصریح کردند. حفصه چون دید رسوا شده است، نامه عائشه را پاره کرد و از حضرت ام کلثوم(س) خواست که بیشتر او را رسوا نکند. برای مطالعه بیشتر،مطالب ابن ابی الحدید،از علمای اهل سنت،در کتاب شرحش بر نهج البلاغه،ج۱۴،ص۱۳ خواندنی است. 🌐https://eitaa.com/haghaeghpenhan
حقائق پنهان
#تقویم_شیعه
📜توضیحات تکمیلی در مورد مغیره(لعنة الله علیه) * شخصیت شناسی مغیره * مغیرة بن شعبه(لعنة الله علیه)، از جمله دشمنان قسم خورده امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)بود که سب و لعن به حضرت امیرالمؤمنین (ع) می نمود. کینه این انسان شقی نسبت به مولی علی (ع) به حدی بود که به خطبای شهر دستور لعن علنی امیرالمؤمنین (ع) می داد و به همگان توصیه می کرد که تا آخر عمر به این عمل مشغول باشند. او حتی هنگام مواجه شدن با امام حسن مجتبی(سلام الله علیه)،به امیرالمؤمنین (ع) سب و لعن می فرستاد. * ترور پیغمبر و شرکت کردن مغیره در ماجرای آتش زدن خانه صدیقه طاهره(س) * دشمنی او فقط منحصر به خلیفه بر حق پیامبر - امیرالمؤمنین (ع)- و شرکت در سقیفه خلاصه نمی گردد.او از جمله کسانی بود که در واقعه آتش زدن خانه صدیقه طاهره(سلام الله علیها) ،هتک حرمت به حضرتشان و سقط حضرت محسن(علیه السلام) نقشی پر رنگ داشته است. این سخن امام حسن (ع) است که در هنگام رویارویی به مغیره فرمودند: تو همان کسی هستی که در شهادت مادرم و برادرم محسن شریک بودی. مبحث آتش زدن حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها)،مفصلا در نوشته ای جدا تقدیم می گردد. آنچه از کتب تاریخی فهمیده می شود،این است که وی از اساس با پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله وسلم)،مشکل داشته است.چرا که در آینده خواهیم گفت که مغیره همانند ابوبکر و عمر و دیگر افراد، قصد ترور پیامبر راهم داشتند. برای مطالعه بیشتر به کتاب کشف الهاویه ص۲۸۹ و کتاب السیرة الحلبیه ج۳،ص۱۲۰ مراجعه بفرمایید. ماجرای ترور پیغمبر تنها به این جریان که پیمان عقبه نامیده می شود خلاصه نمی گردد.حتی در کتب اهل سنت نیز مثل طبقات الکبری ج۳،ص۲۶۷به واقعه دیگری اشاره می کند که عمر -خلیفه دوم- قصد ترور پیغمبر را داشته است. به هر حال، می توان گفت که مغیره از ابتدا با اسلام مشکل داشته است.او حتی اعمال ظاهری اسلام هم مراعات نمی کرد. ابن ابی الحدید از علمای بزرگ اهل سنت چنین می گوید: مغیره زنا کار ترین مردم در زمان جاهلیت و اسلام بوده است. ماجرای زنای او با ام جمیل در بصره، شهره عام و خاص بوده است. نویسنده کتاب کشف الهاویه (ذبیح الله محلاتی ) درص۲۸۶ نیز،به این مطلب اشاره دارد. او که از شقی ترین افراد محسوب می شد و دشمنی اش با خاندان پاک پیغمبر اکرم(ص) بر همگان روشن بود،توسط معاویه(لعنة الله علیه) به عنوان حاکم کوفه منصوب می شود. سرانجام مغیره در سن ۷۰سالگی،به درک واصل شد. 🌐https://eitaa.com/haghaeghpenhan
حقائق پنهان
#تقویم_شیعه
📜توضیحات تکمیلی در مورد سعید بن جبیر(ره) * شخصیت شناسی سعید بن جبیر * سعید بن جبیر از اصحاب امام سجاد(علیهم السلام)بوده است. او در نزد حضرت سجاد(ع)،کسب علم کرده است.توانایی علمی او به شکلی بوده است که حتی نویسندگان و علماء بزرگ اهل سنت همچون احمد بن حنبل،ابن کثیر،ذهبی و حتی پسر عمر -عبدالله بن عمر- به آن تصریح کرده اند. شکی نیست که وی از شیعیان بوده است. او که حب علی و آل علی را در دل داشت، علم خود را نزد حضرت سجاد(ع)علیهم السلام آموخت. ناگفته نماند به نقل بعضی از عالمان بزرگ زمان ائمه، همچون فضل بن شاذان، سعیدبن جبیر از اصحاب خاص حضرت سجاد(ع)بوده است. زهد و تقوا و عبادت این صحابی جلیل القدر،شهره خاص و عام بوده است. *شهادت سعيد بن جبير و ماجرای او با حجاج بن یوسف* شخصيت حجاج بن يوسف، يكی از سیاه ترین شخصیت های تاریخ است.او که کینه ای عمیق نسبت به امیرالمؤمنین (ع) داشت،از هیچ کاری جهت کشتن و آزار شیعیان دریغ نکرد. یکی از ماجراهای دوران حکومت حجاج بن یوسف، جنگ دیرجماجم است. دراین جنگ -که بر ضد حجاج بن یوسف طراحی شده بود- سعید بن جبیر نیز شرکت داشت. سعید بن جبیر همان طور که از گفته هایش جهت تشویق مردم به این جنگ فهمیده می شود، هدفش نابودی ستم، رهایی مؤمنین از آزار و اذیت ها و نابودی حجاج بن یوسف به جهت ستم‌گری و فسق علنی بود. سر انجام،این جنگ به نفع حجاج به پایان می رسد و سعید بن حبیر به مدت ۱۲سال در اصفهان و اندکی در جمکران قم، مخفی می شود. در طول این مدت که سعید بن جبیر، اصفهان را جهت مخفی شدن انتخاب کرده بود، سالی دو بار به مکه جهت زیارت مشرف می شد. عاقبت در یکی از سفرهایش به مکه،توسط حاکم شهر دستگیر می گردد و او را به حجاج بن یوسف تحویل می دهد. شهادت او بسیار دردناک بوده است.به دستور حجاج سر او را قطع کردند وسپس پاهایش از ساق جدا نمودند. وقتی قصد به شهادت رساندن او را داشتند،سعید بن حبیر به درگاه خداوند دعا می کند که حجاج بعد از قتل او،قادر به کشتن هیچکس نشود.دعای او مستجاب شد و حجاج بعد از مدتی به مریضی دچار شد و به درک واصل شد. مرقد این عالم و صحابی بزرگ امام چهارم -حضرت سجاد(ع)- واقع در شهر الحی کشور عراق است.بارگاه ایشان،یکی از زیارتگاه های کشور عراق است که شیعیان به زیارت او می روند. جهت مطالعه بیشتر به کتب زیر مراجعه بفرمایید. کتب شیعه: ۱)اعیان الشیعه ج۱، ص۱۲۶ ۲)رجال کشی،ص ۱۲۰ ۳)قاموس الرجال ج۵،ص۱۷۵ ۴)سعید بن جبیر،ص ۲۵-۲۹ ۵)تاریخ قم،ص۳۸ کتب اهل سنت: ۱) الأعلام ج۳،ص ۱۹۳ ۲)البدایه و النهایه ج۹،ص ۹۸ ۳)تاریخ الاسلام ج۶،ص ۳۶۷ ۴)طبقات الکبری ج۶،ص۲۷۵ 🌐https://eitaa.com/haghaeghpenhan
حقائق پنهان
السلام علیک یا اباعبدالله #زیارت_آسان #شب_جمعه #کربلا #امام_حسین_علیه_السلام #زیارت_از_راه_دور 🌐ht
📜متن روایت زیارت سیدالشهداء (ع) از راه دور سَدیر گفت: حضرت صادق علیه السلام به من فرمود: ای سدیر، آیا هر روز قبر حسین بن علی علیه السلام را زیارت می کنی؟ عرض کردم: خیر، فرمود: چقدر شما جفاکارید! و سپس فرمود: در هر جمعه زیارت می کنید؟ عرض کردم: خیر، فرمود: در هر ماه زیارت می کنید؟ عرض کردم: خیر، فرمود: در هر سال زیارت می کنید؟ عرض کردم: گاهی زیارت می کنیم. فرمود: ای سدیر، چقدر به حسین علیه السّلام جفا می‏کنید! آیا نمی دانی خداوند دو میلیون فرشته ژولیده موی و خاک آلود دارد که به طور مداوم بر حسین بن علی علیه السلام گریه میکنند و قبر او را زیارت می کنند و خسته نمی شوند؟ ای سَدیر، چرا خود را مقیّد نمی سازی که هر جمعه پنج بار و هر روز یک بار قبر حسین بن علی علیه السلام را زیارت کنی؟ عرض کردم: بین ما و قبر او فرسخ ها فاصله است! فرمود: به بلندی برو، به سمت راست و چپ خود توجه کن، سرت را سوی آسمان کن و سپس به سوی قبر حسین بن علی علیه السلام توجّه کن و بگو: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ». اگر چنین کنی، برای تو یک زیارت نوشته می شود و هر زیارت معادل یک حجّ و یک عمره می باشد. سدیر گفت: گاهی می شد که در یک ماه بیش از بیست بار این کار را انجام می دادم. منبع: کافی ج۴،ص ۲۸۹ 🌐https://eitaa.com/haghaeghpenhan