فلسفه و خاطره جالب آیت الله سیستانی
خاطرهی زیر را دکتر «احمد علی الحلی» از تاریخنگاران و سندپژوهان عراق که در حیطهی کتب و علوم دینی فعال است به نقل از حجتالاسلام سید محمدعلی ربانی (شاگرد و تقریرنویس درس حضرت آیتالله العظمی سیستانی) در صفحهی فیسبوک خود نقل کرده است:
روزی یکی از طلابی که به همراه ما در درس آقای سیستانی شرکت میکرد در مسئلهای علمی به استاد اشکال وارد کرد و تلاش داشت نظر مرجع أعلی و زعیم حوزه آقای خوئی (قدس سره) را بر نظر آقای سیستانی پیروز کند بدون اینکه دلیل منطقی به همراه داشته باشد، و این تلاش در اصل خود امر زیبایی است؛ چرا که از آزادی فکری در فرایند اجتهاد ناشی میشود و مذهب تشیع با فتح باب همین آزادی فکری از هزار سال پیش عزیز شده است، اما مسئله این بود که شیوهی مناقشهی او با سید الاستاد همراه با اخلاق و احترام نبود، و ادب را زیر پا گذاشت، به گونهای که استاد از گفتگو با آن شخص به این شیوه بسیار آزرده شد.
و بعد از آنکه به همراه او از محل درس خارج شدیم و به سمت منزل راه افتادیم سید به من این نکته را فرمود:
زمانی که در سن ۱۸ سالگی بودم، یادگیری درس فلسفه را با فهمی دقیق از مفاهیم پیچیدهی آن به پایان رساندم، آنچنانکه گاهی اوقات دچار مقداری عُجب و غرور میشدم و به همین دلیل شیفتهی فلاسفه و دلبستهی اندیشههای آنان بودم. و با این وجود در حوزهی مشهد مقدس در دروس آیتالله العظمی حاج شیخ میرزا مهدی اصفهانی (قدس سره) حضور یافتم، و او منتقد فلاسفه و نسبت به فلسفه سختگیر بود، و هنوز صدایش در گوشم طنین میاندازد که وقتی ما را مخاطب قرار میداد و به هواداران علم فلسفه میتاخت میگفت:
«آیا میخواهید مذهبی در مقابل مذهب أهل البیت علیهم السلام برپا کنید؟ شما که هستید؟ چه کاره هستید؟ منصرف شوید، سر عقل بیایید، این فلسفه را که مخلوط به آرای دور از طریق اهل بیت علیهم السلام است رها کنید!»
ولی با این وجود من با بیادبی با او به مناقشه نپرداختم، و از فلاسفهای که تأییدشان میکردم یاری جستم، و حضور خود بر سر درسهای او را ادامه دادم تا اینکه مرا قانع کرد در تایید مطلق علم فلسفه و علاقهی مبالغهآمیز خود نسبت به فلاسفه تجدید نظر کنم، و پس از آن در این وادی بیطرف شدم، نه هوادار بودم و نه معاند، و آنجا بود که فایدهی تواضع و ادب و ضرر عجب و غرور را کشف کردم.
منبع:
https://fa.shafaqna.com/news/564668/
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/haghighah
@haghighah
@haghighah
هدایت شده از پاسخ صوتی پرسش ها و شبهات
آیا قرآن فرموده مردگان خبری از ما ندارند؟.mp3
1.24M
آیا واقعا قرآن فرموده اموات هیچگاه صدای ما را نمی شنوند؟
معنای واقعی آیه « و ما انتَ بِمُسمِعٍ مَن فِي القُبور » (سوره فاطر؛ آیه 22) چیست؟
2.5 دقیقه صوت
#برزخ #حیات_برزخی #توسل #قرآن #پاسخ_به_وهابیت #شبهات #وهابی
عضویت در کانال👇
@pasokhvoice
@pasokhvoice
هدایت شده از پاسخ شبهات و پرسش ها - متن
پرسش:
آیا «ضعف ایمان مردم به رزاقیت الهی» در بروز اغتشاشات و اعتراضات اقتصادی آنها نقش داشته است؟
پاسخ:
مشکلاتی که با انتخاب افتضاح خودمان ایجاد میکنیم قرار نیست توقع داشته باشیم که با رزاق بودن الهی حل شود.
اینکه «خدا رازق است» یعنی روزی همه ما را به نحو کافی و وافی در این دنیا قرار داده است اما ظلم یا سوء تدبیر برخی از مسؤولان و تحریمهای ظالمان و مستکبران خارجی موجب می شود فقط بخشی از روزی که «روزی قطعی» است به ما برسد و از بخش دیگر از روزی که منوط به شرایط دیگر است محروم بمانیم.
در واقع، روزی الهی دو بخش دارد:
1- بخشی که چه بخواهیم و چه نخواهیم تا زمان مرگ به ما میرسد و کسی نمی تواند مانع از آن شود یعنی آن مقدار از غذا و اکسیژن که برای زنده ماندن ما ضروری است.
2- بخشی که به دعای ما و تلاش ما و عادل بودن مردم و مسوولان و مساعد بودن شرایط و سایر عوامل مادی و معنوی بستگی دارد
البته هر دو بخش روزی را خدا میدهد زیرا خودش خالق همه چیز است اما بخش اول را بدون قید و شرط و بخش دوم را طبق شرایط عطا می فرماید.
مردم اگر به وضعیت اقتصادی، اعتراض دارند مربوط به بخش دوم روزی است که خداوند سبحان، آن را مشروط به عوامل دیگر از جمله تلاش و حسن تدبیر و دعا و ... کرده است.
بنابراین کسی که به گرانی ها اعتراض میکند لزوما به رازقیت خدا بدبین نیست.
در حدیثی از پیامبر اعظم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) آمده که «الرِّزقُ رِزقانِ؛ رزقٌ تَطلُبُهُ و رِزقٌ یَطلُبُکَ» (1)
ترجمه:
«روزی بر دو بخش است: روزی که تو به دنبالش می روی و روزی که خودش به دنبالت می آید».
پاورقی:
(1) ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص: 82 و ابن بابویه (صدوق)، الأمالی، ص: 293 و من لا يحضره الفقيه، ج4، ص: 386 و نهج البلاغه (چاپ صبحی صالح)، نامه 31 ، ص: 404 و خصائص الائمة، ص: 117 و کراجکی، کنز الفوائد، ج2 ، ص: 197
عضویت در کانال پاسخ به پرسشهای دینی👇
@pasokhtext
@pasokhtext
هدایت شده از قروقاطی
📌معایب تکفرزندی:
🔻از بین رفتن نسل عمو و عمه و دایی و خاله
از بین رفتن نسل عمو و عمه و دایی و خاله، از خطرهای تک فرزندی است. اگر همین طور پیش برویم، طبق پیش بینی ها حداکثر تا حدود پنجاه سال دیگر در ایران، نسل عمو و عمه و دایی و خاله برچیده می شود.
🔻خلا عاطفی
رابطه عاطفی با برادر و خواهر، یک نیاز است. تک فرزند ها به جهت نداشتن چنین رابطه عاطفی، مستعد مشکلات روحی هستند؛ مثل وابستگی افراطی به دیگران...
🔻اضطراب و فشار در نگهداری والدین
بچه های تک فرزند، برای نگهداری پدران و مادرانشان، دچار اضطراب اند؛ زیرا به هنگام پیری، نگهداری از پدر و مادر به عهده همان فرزند است و همانطور که پیش از این گفته شد، جمع میان کار و زندگی شخصی با نگهداری پدر و مادر به این راحتی نیست.
🔻اضطراب شدید پدر و مادر
به صورت طبیعی، والدینی که تنها یک فرزند دارند، تمام علاقه خودشان را به فرزند، در همین یک فرزند خلاصه میکنند، این والدین به هنگام بیماری فرزند به شدت دچار اضطراب می شوند. شاید برخی از اینکه ما این حرف را میزنیم، ناراحت شوند؛ اما مرگ، یک واقعیت است. ما در جامعه ای زندگی میکنیم که تنها در سوانح رانندگی جادهای، روزانه بیش از پنجاه نفر از دنیا می روند. اگر فرزند یک خانواده تک فرزند در سن بیست سالگی از دنیا برود، چه اتفاقی برای والدین او می افتد؟ ما نمیخواهیم بگوییم داغ فرزند برای کسانی که چند فرزند دارند سبکتر است؛ اما نمی توان انکار کرد که زندگی پس از مرگ یک فرزند برای خانواده تک فرزند، بسیار سخت تر از خانوادههایی است که چند فرزند دارند.
✍ #استاد_عباسی_ولدی
📚ایران، جوان بمان
#معایب_تک_فرزندی
Join 🔜 🔻 @Gilan_Press
@GgaroGhati
🤝 خوش سلوکی و محبّت با اهل سنّت
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸 اساتید ما در سامرا با سنیها مخلوط بودند و حتی بعضی از سنیها با علمای شیعه رفتوآمد داشتند. آقایی میفرمود: یک نفر از سنیها به خانه ما آمد و گفت: در فلان آبادی خود باغی دارم، آیا هنگام مسافرت به آنجا باید افطار کنم؟ گفتم: از فلان راه برو و از فلان راه برگرد، به روزهات صدمه نمیزند. راحت شد، با اینکه سنی بود.
🔸 همچنین یک سنی میگفت: اگر بخواهم از شیعه تقلید کنم، از فلانی تقلید میکنم. گویا سنیها خوش سلوکی و محبت قلبی علمای شیعه را میدیدند و نسبت به آنها تمایل پیدا میکردند!
📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۱۵۲
💻 مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیتالله بهجت(ره):🔻
👆 http://bahjat.ir/fa/content/10022
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
✅ @gharibreza1
🔆"عمرکشون یا شیعه کشون!"
و قِیلَ لِلصَّادِقِ- عَلَیْهِ السَّلَامُ: «یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، إِنَّا نَرَى فِی الْمَسْجِدِ رَجُلًا یُعْلِنُ بِسَبِّ أَعْدَائِکُمْ وَ یُسَمِّیهِمْ. فَقَالَ: «مَا لَهُ- لَعَنَهُ اللَّهُ- یَعْرِضُ بِنَا»
بخدمت حضرت صادق (علیه السّلام) عرض شد که: یا ابن رسول اللَّه ما مىبینیم در مسجد مردى را که فاش دشنام به دشمنان شما میدهد و نامشان میبرد، آن حضرت فرمود: چه مرض دارد خدا لعنتش کند ما را در معرض اذیت میاندازد. [منبع: اعتقادات الإمامیه (للصدوق)، ص: ۱۰۷]
🔅حضرت آیت الله مظاهری می فرمودند: روزی در هنگام درس استاد ما آیت الله مرعشی نجفی خاطره ای بیان کردند که:
🔅پدر من از علمای نجف بوده یک شاگرد سنی داشت، این فرد میخواست برود کردستان و کرمانشاه، با پدر من خداحافظی کرد و رفت، پدر من آمد ایران و رفت مشهد، در زمان برگشت قافله ما غروب به کرمانشاه رسید، من خیلی وحشت کردم که حالا چه میشود، آن وقت وضع کرمانشاه و وضع کردستان به خاطر شیعه و سنیگری خیلی بد بود، ناگهان آن شاگرد من پیدا شد، خیلی با من گرم گرفت و بالاخره با زور و رودربایستی من را خانه برد خیلی هم خدمت کرد به من، بعد آخر شب به من گفت: آقا ما یک جلسهای داریم شما بیاید برویم توی این جلسه، گفتم میآیم،
خلاصه مرا بردند توی آن جلسه، وقتی نشستم توی جلسه، دیدم این سبیل گُندهها، سبیل کشیدهها میآیند، تعجب کردم، چه خبر است، یک وقت مَنقَلی پر از آتش که آتش زغالی که اَلُو داشت، اینرا هم آوردند، یک مجمع را هم آوردند گذاشتند روی این آتشها، روی این منقل.
من تعجب کردم، ترس هم منرا گرفته بود که اینها چه کار میخواهند بکنند، یکوقت دیدم یک جوانی زیر غُل و زنجیر، قیافهای شبیه مردم همدان داشت، آوردند.
🔅یک سفره چرمی هم پَهْن کردند، او را نشاندند روی سفره چرمی و کسی با یک ضربت گردنش را زد، آن مجمع که داغ بود گذاشتند روی گردن اینکه خون بیرون نیاید، غُل و زنجیرها را هم باز کردند این هی دست و پا میزد اینها هم قاه قاه میخندیدند. من غش کردم.
بالاخره قضیه تمام شد و من در حال غش بودم، کمکم مَرا به هوش آوردند اما آن موقعی که نزدیک بود به هوش بیایم میدیدم با هم زمزمه دارند، این شیعه است اینرا هم بیاورید دومیاش باشد، آن طلبه میگفت: نه بابا من درس پیش ایشان خواندم، این از آن سنیهای داغ است معلم من بوده،
🔅بالاخره من را نجات داد، آمدیم خانه، وقتی من حال آمدم، این طلبه به من گفت: آقا من سنی هستم، اما مُرید شما هستم، میدانید شما را خیلی دوست دارم، نمیخواستم ناراحتتان کنم، اما بُردم آنجا یک پیام بدهید به علمای نجف و پیام این، که شما عُمَرکُشون کنید ما هم اینجور میکنیم،
🔅ما رسممان است یک شیعه را یک جایی پیدا میکنیم زندانیاش میکنیم غُل و زنجیر میکنیم تا شب چهارشنبه، شب چهارشنبه همه ما جمع میشویم برای رضایت خدا، قربه الی الله اینرا میآوریم و این بلا را به سرش میآوریم که تو دیدی.
🔅منبع: درس اخلاق آیت الله مظاهری در تاریخ ۲۳ فروردین ۸۵٫ شماره درس ۳۰۰
@haghighah
@haghighah
تلنگرامروز
استاد فاطمی نیا در جلسهای با ذکر چند نکته اخلاقی و عرفانی فرمود:
خدمت آیت الله بهاالدینی رسیدم. گفتم آقا راز مقام و رتبه سید سکوت چه بود؟ آقا دست بالا آورد و اشاره به دهان کرد. خدا شاهد است الان مردم خیلی دست کم گرفتهاند آبرو بردن را.
گناه
خدا چند گناه را سخت میبخشد:
۱- عمداً نماز نخواندن
۲- به ناحق آدم کشتن
۳- عقوق والدین
۴- آبرو بردن.
این گناهان این قدر نحس هستند که صاحبانشان گاهی موفق به توبه نمیشوند. پسر یکی از بزرگان علما که در زمان خودش استادالعلما بود، برای تعریف میکرد: «به پدرم گفتم پدر تو دریای علم هستی. اگر بنا باشد یک نصیحت به من بکنی چه میگویی؟ میگفت پدرم سرش را انداخت پایین. بعد سرش را بالا آورد و گفت آبروی کسی را نبر!» الان در زمان ما هیئتیها، مسجدیها و مقدسها آبرو میبرند.
عزیز من اسلام میخواهد آبروی فرد حفظ شود. شما با این مشکل داری؟ دقت کنید که بعضیها با زبانشان میروند جهنم.
روایت داریم که میفرماید اغلب جهنمیها، جهنمی زبان هستند. فکر نکنید همه شراب میخورند و از دیوار مردم بالا میروند. یک مشت مؤمن مقدس را میآورند جهنم. ای آقا تو که همیشه هیئت بودی! مسجد بودی! بله. توی صفوف جماعت مینشینند آبرو میبرند.
امیرالمؤمنین به حارث همدانی میفرماید:
اگر هر چه را که میشنوی بگویی؛ دروغ گو هستی.
@haghighah
@haghighah
هدایت شده از قروقاطی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید
⛔️شبکه منوتو: کی گفته مادر مقدسه❗️❗️❗️
♦️اینا دقیقا مصداق جمله« به مادر خودشون هم رحم نمیکنند» هستند که فلسفه بافی می کنند برای ظلم و ناسپاسی در حق مادر.
⚡⚡ @softwarworld
#نشر_حداکثری
هدایت شده از فراکانال | خرید و فروش کانال 👥
کانال پیج گروه ایتا روبیکا فرا در برای
👇lهمین حالا🔵تأیید ویژه🔴l
🔻تو نصف کن، تو انتخاب کن!
مردی يه ساندويچ برای دو تا پسر كوچيكش خرید، گذاشت روی ميز،
به اولی گفت: تو نصف كن!
و به دومی گفت: و تو انتخاب كن!
مات و مبهوت نحوه ی تربيت وعدالت اين مرد شدم!
يعنی اگه اولى يه وقت عمدا نامساوى نصف كنه، دومى حق داشته باشه كه اول انتخاب كنه!
این جوری عدالت رو یاد بگیریم و اجرا کنیم، نه با شعارهای مفت برابری و عدالتخواهی!👌
👇🔷مخزن ایده و تجربیات تربیتی
http://eitaa.com/joinchat/2713321473C16bd184605
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخن جالبی از مرحوم علامه جعفری درباره مثنوی مولوی
هدایت شده از دبخند
🌸🍃🌸🍃
چرا ظالم ها سالم ترند؟
چرا بعضی آدم ها با کوچکترین گناهی تو همین دنیا مجازات میشن .
اما یه سری هر گناهی دلشون می خواد میکنن
و روز به روز هم پیشرفت ؟
پس عدالت خدا کجاست !
آدمها سه دسته اند :
عینک
ملحفه
فرش
وقتی یک لکه چایی بنشیند روی عینک بلافاصله آن را با دستمال کاغذی پاک
می کنی
وقتی همان لکه بنشیند روی ملحفه می گذاری سر ماه که با لباسها و ملحفه ها
جمع شود و همه را با هم با چنگ می شویی!
اما وقتی همان لکه بنشیند روی فرش میگذاری سر سال با دسته بیل به جانش
می افتی .
خدا هم با بنده های مومنش مثل عینک رفتار می کند.
بنده های پاک و زلال که جایشان روی چشم است تا خطا کردند بلافاصله
حالشان را می گیرد (البته در دنیا و خفیف)
دیگران را به موقعش تنبه می کند
و آن گردن کلفت هایش را می گذارد تا چرک هاشان جمع شود تا یکجا به موقع
به حسابشان برسد.
قرآن کریم می فرماید:
ما به کافران مهلت می دهیم تا بر کفر خویش بیافزایند.
و سر سال ( یا قیامت ، یا همین دنیا) حسابی از شرمندگی شان در می آییم
😊 @de_bekhand ☺️