eitaa logo
حق الناس
274 دنبال‌کننده
60 عکس
8 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️معیار تشخیص حق‌الله و حق‌الناس 🔴 حکم در قرآن 🔹اصطلاح سوم و چهارم این دو اصطلاح هم مثل دو مورد گذشته، اعم و اخص هستند. سومین اصطلاح برای حکمی است که از طرف حاکم صادر شده باشد. این حکم نیز اعم از این است که برای و به عنوان قضاوت صادر شده‌باشد، یا برای موارد غیر از قضاوت باشد. اصطلاح سوم که اعم از اصطلاح چهارم است، از این عبارت به دست می‌آید: ▫️حکم عبارت است از فرمان اجرای یک حکم شرعی یا وضعی و یا موضوع آن دو، در شیء مخصوص، از سوی حاکم نه از جانب خدای متعال. 🔹اصطلاح چهارم را نیز می‌توان از این عبارت فهمید: فرمان (طلاق) یا الزام، در مسائل اجتهادی و غیراجتهادی مربوط به مصالح دنیوی مورد نزاع، به شرطی که اجتهادات و نظرهای گوناگون در اعتبار مدارک به هم نزدیک باشند. ⁉️تفاوت دو تعریف الف) تعریف اول، به خلاف تعریف دوم، تصریح می‌کند که حکم از جانب حاکم صادر می‌شود، نه از طرف خداوند. ب) در تعریف اول گفته شده‌است که حکم حاکم، چیزی جز فرمان اجرا نیست و اگر دقت شود این فرمان همان حکم شرعی است. ظاهراً در تعریف دوم هم منظور همان بوده‌است، ولی در تعریف اول به این صفت توجه خاص شده‌است. ج) در تعریف دوم حکم را با قرین بودن حکم حاکم با فصل خصومت قید زده‌اند. این، نکته اساسی این دو تعریف است. زیرا در صورت وجود این قید، حکم به حکم قاضی در دادگاه منحصر می‌شود و اگر این قید حذف شود، احکام حاکم به عنوان رهبرجامعه و رئیس اجتماع را هم شامل می‌شود. ادامه دارد... 🔴 کانال حق‌الناس @hagholnas
‼️معیار تشخیص حق‌الله و حق‌الناس 🔴 حکم در قرآن کلمه حکم، حداقل به دو نحو استفاده شده است: 1⃣ نخست بعنوان حکم شرعی 2⃣ و دوم به معنای حکم حاکم. هر کدام از این دو شکل استفاده، دو صورت دارند. اصطلاح اول و دوم با هم نسبت عموم و خصوص مطلق دارند و اصطلاح اول مقسم است و اصطلاح دوم یکی از اقسام آن است. از لحاظ مصادیق، اصطلاحات سوم و چهارم، دارای نسبت عموم و خصوص من‌وجه هستند. 💢 بنابر اصطلاح چهارم، قضاوت و فصل خصومت یکی از است. ✔️ با دقت در تعاریف مذکور، بین حکم شرعی و حکم حاکم چند تفاوت به دست می آید: الف) حکم حاکم از جانب غیرخدا صادر می‌شود. ب) موضوع حکم شرعی، عنوان کلی و قابل انطباق بر موارد فراوان است. در مقابل، موضوع حکم حاکم، شیء مخصوص و موردی است و خلاصه اینکه حکم حاکم عبارت است از تطبیق حکم شرعی بر مورد خاص. ج) اگر دقت بیشتری شود، واضح خواهد شد که متعلق حکم حاکم، خود حکم شرعی است. چون او فرمان اجرای حکم شرعی را در مورد خاص صادر می کند. 💢در اینجا نکته‌ای وجود دارد. 🔺حاکم دارای حکم ولایتی نیز هست؛ یعنی حاکم در مواردی خاص می‌تواند جامعه را به کاری و یا ترک کاری ملزم کند. براساس این نکته، حکم حاکم دو گونه خواهد بود: 1⃣ گاهی به شکل تطبیق حکم شرعی 2⃣ و گاهی براساس اعمال ولایت و استفاده از حق ریاست و رهبری. ⁉️فرق حق و حکم فقها در اینجا چند نظریه دارند: 🔻حق را می‌شود ساقط کرد 🔺ولی حکم قابل اسقاط نیست. بعضی گفته‌اند: براساس برخی ادلّه، حق گاهی قابل اسقاط و گاهی غیرقابل اسقاط است. اما حکم قابل اسقاط و نقل نیست. ولی نمی‌شود گفت: هرچه قابل اسقاط و نقل نباشد، حکم است، بلکه ممکن است حق باشد. آری، حق همیشه قابل اسقاط است، زیرا حق، سلطنت است و طبیعتاً قابل اسقاط است و اینکه در برخی موارد اسقاط شدنی نیست، بخاطر وجود مانع است. واژه حکم به مفهوم اصطلاحی مورد بحث و معنای اعتباری آن، هیچگاه به معنای مصدری به کار نمی‌رود و پیوسته بمعنای اسم مصدری و حاصل فعل و نتیجه انشا کاربرد دارد. از نظر ما این نکته را نمی‌توان فرق بین حق و حکم بحساب آورد. میان و یک رابطه وجود دارد و حکم این چنین است. البته در بعضی موارد، حق و حکم، هر دو صدق می‌کنند که در اینصورت، رابطه مذکور هم وجود خواهد داشت. ولی این رابطه بخاطر مصداق حق بودن است، نه به خاطر مصداق حکم بودن. درباره این اندیشه نیز می‌توان چنین گفت: بین وجود حق و وجود ملازمه نیست. زیرا گاهی و هست، ولی من‌علیه‌الحق وجود ندارد. مثلاً اگر انسان زکات مال خود را بدهد، در اینجا دیگر من‌علیه‌الحق هم وجود داشته باشد. لذا جایی که فقط حق و ذی‌حق وجود دارند، نمی‌شود اضافه بودن حق را قبول کرد چون اضافه همیشه بین دو طرف است و اضافه، مفهوم سومی، بین دو طرف می‌باشد. 💯 تفاوت حق و حکم این است که نباید مجعولات شرعی به دو قسم تقسیم شوند که یکی از آن‌ها حق و دیگری حکم باشد. زیرا همه آن‌ها حکم شرعی یا عقلایی هستند که برای مصالح خاص اعتبار شده‌اند. ادامه دارد... 🔴 کانال حق‌الناس @hagholnas
‼️معیار تشخیص حق‌الله و حق‌الناس 🔴 مِلک این کلمه در قرآن به کار نرفته است، ولی مشتقات آن در قرآن فراوان هستند. الف) ملک از نظر لغت در لغت چند معنا برای ملک ذکر شده است. با دقت در این معانی به دست می‌آید که در همه آن‌ها احتوا (احاطه) و قوت مشترک است؛ یعنی معنای اصلی ملک همان احتوا (احاطه) و قدرت است و سپس در معانی دیگر استعمال شده است. از اقوال لغویان بدست می‌آید که کلمه ملک در معنای ، ، ، ، ، ، ، ، ، و استعمال می‌شود. ولی اصل در ملک، قوّت و تسلط است و به مناسبت همین معنا، در معانی دیگر هم استعمال می‌شود. ب) ملک در اصطلاح فقه برخی از فقها، ملکیت را از امور انتزاعی و برخی هم آن را یکی از مقولات عرضی می‌دانند. گروه دوم نیز اختلاف‌هایی دارند: برخی آن را از مقوله اضافه می‌دانند، زیرا مالکیت و مملوکیت بخاطر تکرار شدن نسبت، از مفاهیم متضایف هستند. برخی آن را با اختصاص یک چیز به دیگر تعریف می‌کنند. نظریه دیگر، ملک را از مقوله می‌داند و به معنای مساوی با قدرت اعتباری بر تغییر و تحول در مملوک می‌شناسد. دیدگاه دیگر آن را از مقوله جده می‌شمارد. کسانی دیگر نیز آن را از امور انتزاعی می‌دانند. 🔸به نظر می‌رسد، ملک از مقوله جده باشد، یعنی به معنای احتوا(احاطه) باشد. این معنا با معنای لغوی هم سازگار است. همچنین در مباحث فلسفی نیز کسانی جده را ملک معنا کرده‌اند و چنین گفته‌اند: 🔺جده، هیأتی است که از احاطه یک شیء به شیء دیگر حاصل می‌شود، به گونه‌ای که احاطه کننده با انتقال احاطه شده، منتقل شود. 🔴 کانال حق‌الناس @hagholnas
🔴 حق‌الناس فقط «خوردن مال مردم» نیست همین که بخواهی در صف نانوایی نان بگیری و یا ساده‌ترین را رعایت نکنی، حق‌الناس را پایمال کرده و خویشتن را در عقوبت قرار داده‌ای! 🔻برخی تصور می‌کنند که حق‌الناس فقط در اموال و دارایی مردم خلاصه می‌شود و این‌که «اموال یا پولی» از کسی در دِین نداشته باشند، یعنی حق‌الناسی بر گردن ندارند! اما با مراجعه به روایات و احادیث و همچنین کلام عالمان دینی، به این نتیجه می‌رسیم که حق‌الناس به و دارد. ♦️حق‌الناس یعنی حقی که بوده و جدای از حق‌الله است، رعایت این نوع حقوق در دین اسلام بسیار مورد تأکید قرار گرفته‌است، چون خداوند متعال اگر از حق خویش هم بگذرد از حق‌الناس و حقی مربوط به مردم است نخواهد گذشت. ♦️حق‌الله توسط خدای متعال مورد بخشش قرار می‌گیرد اما گذشت از حق‌الناس، جلب رضایت را می‌طلبد، ، ، و ، ، و... جزو حق‌الناس بوده و فردی که نسبت به تضییع این حقوق اقدام می‌کند، در پیشگاه خداوند متعال، مورد مواخذه قرار خواهد گرفت. ▪️دل شکستن ▪️رعایت نکردن حقوق اجتماعی ▪️غیبت کردن ▪️رعایت نکردن حجاب اسلامی ▪️نگاه به ناموس دیگران ▪️سوءظن ▪️و گمان بد داشتن به مردم و... از جمله مواردی است که در زمره‌ی حق‌الناس است. زمانی که از حقوق مردم صحبت می‌شود، این حقوق صرفاً در مال مردم خلاصه نمی‌شود، بلکه همه اعمال و موارد را اعم از مادی و معنوی در برمی‌گیرد. ♦️ایستادن در صف نانوانی از جمله مصادیق حق‌الناس بوده که افراد در صورت تخطی از نوبت خود، حق‌الناس بر گردن خواهندداشت. 🔻هم‌چنین رعایت حق تقدم در قوانین راهنمایی و رانندگی نیز از جمله حقوق مردم بوده که تضییع آن، پایمال کردن حق‌الناس است. 🔳 کسی که به ناحق، علیه شخص دیگر می‌نویسد حق‌الناس را پایمال کرده است! 🔻وقتی که کسی قلم بدست گرفته و به ناحق علیه شخص دیگر می‌نویسد در حقیقت حق‌الناس را پایمال کرده‌است، حق‌الناس هر آن چیزی را شامل می‌شود که مربوط به مردم و جزو حقوق آنان است. 🔴 کانال حق‌الناس @hagholnas
🔴 حق‌الناس فقط «خوردن مال مردم» نیست 🔺حق‌الناس مربوط به مردم بوده و گذشت از آن نیز توسط خود مردم امکان‌پذیر است 🔺حق‌الله نیز شامل همه حقوقی است که خداوند بشر را به اطاعت و عمل آن امر کرده است، عبادت، نماز، روزه، امر به معروف و نهی از منکر، دفاع از دین و... از جمله حقوق خداوندی است. 🔺در صورتی که فردی حقوق مادی انسانی را تضییع کرده باشد! باید صاحب حق را پیدا کرده و حق وی را ادا کند و اگر به آن شخص دسترسی نداشته‌باشد، می‌تواند مبلغ تضییع شده را از طرف صاحب حق به فقرا هدیه کند. ✔️ در شرایطی که شخص، حقوق معنوی افراد را پایمال کرده است، اگر توان آن را دارد که آنان را پیدا کرده و از خود افراد حلالیت بطلبد، در نتجیه امر پسندیده‌ای بوده و می‌تواند حق‌الناس را جبران کند اما در شرایطی که به افراد دسترسی ندارد باید به درگاه خداوند توبه و استغفار کرده و دیگر مرتکب چنین گناهی نشود. 🔴 کانال حق‌الناس @hagholnas
☀️ بصیرت مهدوی امام جواد(ع) فرمودند: (مهدی) را غیبتی است طولانی که در آن زمان، انتظار ظهور او را دارند، و منکر وجود حضرت می‌شوند! نام و یاد او را به استهزاء و مسخره می‌گیرند. برای ظهور وقت تعیین می‌کنند و کسانی که کنند، هلاک می‌شوند. 💫 و اهل تسلیم نجات پیدا می‌کنند. 💢 مجمع رهروان شهرستان تبریز ble.ir/join/NmQwNTU0Nm
🔴 حق‌الناس فقط «خوردن مال مردم» نیست برخی فکر می‌کنند که خداوند حق‌الناس را هم می‌بخشد!!! خداوند هرگز حق مردم را از آنان نمی‌گیرد 🔸اگر بگوییم که خداوند حق انسان را نادیده گرفته و اختیار حق‌الناس را از آنان می‌گیرد، این موضوع از حکمت‌الهی خارج بوده و در نتیجه واژه «حقوق» در حق‌الناس بدون معنی خواهد بود! ✔️حق‌الناس را باید خود مردم مورد بخشش قرار دهند. هرکجا و در هرشرایطی که حقوق مردم تضییع شود، آنجا حق‌الناس پایمال شده است، چه این موضوع در امور عادی مثل ایستادن در صف نانوایی باشد و چه در امور واجب و مستحبی مثل نماز و عزاداری و احسان! ▪️ انجام فریضه‌ی نماز با ایجاد مزاحمت برای دیگران، مصداق تضییع حق‌الناس است ▪️اگر فردی با ماشین خود مقابل ایستگاه‌های صلواتی ایستاده و ترافیک را مختل کرده و برای دیگران مشکل ایجاد کند در نتیجه حق‌الناس بر گردن وی خواهد بود ▪️یا این‌که فرد برای انجام فریضه‌ی نماز نسبت به ایجاد مزاحمت برای دیگران اقدام کرده و مسیر تردد مردم را بگیرد حق‌الناس را پایمال کرده است. 🔺باید همه اعمال و کارها با رعایت حق‌الناس انجام شود تا رضایت‌الهی را نیز در پی داشته‌باشد. 🔸همه مسائل از اعمال مستحب گرفته تا واجب، اگر موجب از میان رفتن حقوق مردم شود، مصداق بارز تضییع حق‌الناس بوده و باید جبران شود! 💢حق‌الناس را باید در تمامی امور و مسائل مورد توجه قرار داده و رعایت کرد. 🔴 کانال حق‌الناس @hagholnas
هدایت شده از دفاع همچنان باقیست
🔸حضرت علی(ع) فرموده‌اند: و را ترک نکنید که بدهای شما بر شما مسلط می‌شوند؛ آنگاه هرچه خدا را بخوانید جواب ندهد. مجمع رهروان شهرستان تبریز ble.ir/join/NmQwNTU0Nm
🔴 حق‌الناس فقط «خوردن مال مردم» نیست طبق فرموده‌ی مولای متقیان، «عمل مستحب، انسان را به خدا نزدیک نمی‌کند، اگر به واجب زیان رساند»، از این رو انجام اعمال مستحبی در صورتی که منجر به پایمال کردن حق‌الناس که امری واجب است، شود، موجب تقرب انسان به خداوند متعال نمی‌شود! ‼️باید در هر امری، ابتدا حقوق مادی و معنوی مردم رعایت شود. ⭕️ سطح شهر و عدم رعایت حقوق مردم! ▪️ریختن زباله در سطح شهر ▪️ایجاد مزاحمت برای مردم ▪️تولید صداهای آزاردهنده و... نه تنها در ایام سوگواری محرم‌الحرام بلکه در طول ایام سال موجبات پریشانی مردم را فراهم کرده و به حقوق مردم خدشه وارد می‌کند! 💯 باید نسبت به رعایت این موارد در طول سال اهتمام ورزید، چون جزوی از حق‌الناس بوده 🔻و با ریختن زباله 🔻و اشیای اضافی در سطح شهر 🔻ایجاد مزاحمت برای مردم و تولید صداهای آزاردهنده و... حقوق دیگر شهروندان پایمال می‌شود. 🔴 کانال حق‌الناس @hagholnas
هدایت شده از دفاع همچنان باقیست
خدای دفاع مقدس، خدای اقتصاد هم هست! اگر ما همان رزمنده باشیم. مجمع رهروان شهرستان تبریز ble.ir/join/NmQwNTU0Nm
هدایت شده از دفاع همچنان باقیست
✨امام علی(ع) 🔹به کار نیک امر کن 🔸و از منکر (کارزشت) بازدار 🔹و با کسی که از تو بریده، پیوند کن 🔸و به کسی که تو را محروم کرده، دعا کن. 💢مجمع رهروان شهرستان تبریز ble.ir/join/NmQwNTU0Nm
🔴 حق‌الناس فقط «خوردن مال مردم» نیست 💯 همواره باید این نکته را در نظر گرفت که ، توسط بخشیده و باید خود برای جبران آن، جلب کرد! 🔹دل شکستن 🔹تهمت 🔹غیبت 🔹و ایجاد ناراحتی برای مردم مصداق بارز تضییع حق الناس! 🔻دل شکستن، تهمت، غیبت و ایجاد ناراحتی برای مردم نیز نه تنها ناراحتی و پریشانی خاطر مردم را در پی‌دارد، بلکه بر دوش گذارده و او را مشمول تضییع حق‌الناس می‌کند؛ محتمل است که این نوع حق‌الناس در جامعه بیش از موارد دیگر نادیده گرفته شده و برخی مردم کمتر به عقوبت چنین اعمالی اهمیت داده و یا حتی در چنین اعمالی واقف به تضییع حق مردم هستند. 🔳 🔳 🔳 و ، جزوی از حق‌الناس بوده 🔳و رعایت نکردن آن و در پی دارد و شخص باید این حقوق تضییع شده را کند! 🔴 کانال حق‌الناس @hagholnas
🔴 حق‌الناس فقط «خوردن مال مردم» نیست در روایات و احادیث نیز بر رعایت حق‌الناس بسیار تأکید شده و امیرالمؤمنین(ع) نیز در این راستا فرموده است: «جَعَلَ اللهُ سُبحانَهُ حُقوقَ عِبادِهِ مُقَدَّمَةً لِحُقوقِهِ، خداوند سبحان، حقوق بندگانش را مقدمه‌ی رسیدن به حقوق خود قرار داده‌است». با استناد به این حدیث در می‌یابیم که 🔺 🔻رعایت حقوق الهی برای بندگان محقق نمی‌شود! ♦️ امام صادق(ع) نیز در این باب فرموده است: «خداوند دعای کسی که در شکمش و یا به گردن او (حق) یکی از بندگانش باشد اجابت نمی‌کند»؛ 💯 آری چون بر گرد فرد کشیده شده و از اجابت او می‌شود! 💢 خداوند متعال بر بسیار تاکید داشته و آن را رسیدن به حق خویش دانسته است. ✔️ خداوند متعال نیز در قرآن کریم بارها و بارها بر تأکید کرده و در سوره‌های: « ، و ...» مستقیماً به حق‌الناس اشاره کرده، ✔️هم‌چنین آیه ۲۸۲ سوره بقره(بلندترین آیه قرآن) نیز در مورد حق‌الناس بوده و خداوند در این آیات به اهمیت حق‌الناس تأکید داشته و انسان را نسبت به رعایت آن امر کرده است. 🔴 کانال حق‌الناس @hagholnas
هدایت شده از دفاع همچنان باقیست
💢 امام سجاد(ع): 🔳 منافق از کار زشت ، اما خود از آن ! 🔲 و به کار خوب سفارش می‌کند، اما خود انجام نمی‌دهد. مجمع رهروان شهرستان تبریز ble.ir/join/NmQwNTU0Nm
هدایت شده از دفاع همچنان باقیست
🔻شیطان هم عابد بود! بجای اینکه عابد باشی، عبد باش! شیطان هم قریب به 6000 سال عبادت کرد. عابد شد اما عبد نشد.... تا عبد نشوی، عبادتت سودی به حالت ندارد؛ عبد بودن یعنی: ببین خدایت چه می‌خواهد نه دلت.... 💢 مجمع رهروان شهرستان تبریز ble.ir/join/NmQwNTU0Nm
هدایت شده از دفاع همچنان باقیست
🤥 مورد داشتیم! طرف سوسیس و کالباس نمی‌خورده!!!! می‌گفته: بعد راحت می‌کرده و مجمع رهروان شهرستان تبریز ble.ir/join/NmQwNTU0Nm
هدایت شده از دفاع همچنان باقیست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امُ الڪرمے؛ام الحسنے من دوست دارم اونم علنے... سلام الله علیها ‌دفاع همچنان باقیست https://eitaa.com/defa_baghist
🔴 احادیث حق‌الناس ✔️ علم و تجارت متن حدیث قالَ الاِمام عَلی علیه‌السلام: یا مَعْشَرَ الْتُّجارِ اَلْفِقْهَ ثُمَّ الْمُتْجَرَ، اَلْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ، اَلْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ. الکافی ج ۵/۳۰۵/۵ ترجمه حدیث حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: ای جماعت تاجران، ابتدا نسبت به احکام دین آگاهی پیدا کنید، سپس به تجارت بپردازید! 1⃣ ابتدا نسبت به احکام دین آگاهی پیدا کنید 2⃣ سپس به تجارت بپردازید!... امیرالمؤمنین علیه‌السلام، سه مرتبه این مطلب را تکرار فرموده تا اهمیّت آن را برساند، چرا که از احکام دین انسان در هر کاری وارد شود و به بار می‌آورد هم خسارت‌های دنیایی و هم دینی و آخرتی. این سخن شریف از کسی است که به تمام اسرار و احوالات دنیا و اهل دنیا، آفت‌ها و خطرها، خیرات و برکات آگاهی دارد و مؤمنین باید پیرو امیرالمؤمنین علیه السلام باشند تا از خیرات دنیا و آخرت بهره مند شوند. 🔴 کانال حق‌الناس @hagholnas
هدایت شده از دفاع همچنان باقیست
💢 امام رضا (ع) مؤمن، مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد: صفتی از خدا و صفتی از پیامبر و صفتی از امام. ♦️از خدا: ♦️از پیامبر: ♦️از امام: را یاد بگیرد. 💢 مجمع رهروان شهرستان تبریز ble.ir/join/NmQwNTU0Nm
🔴 احادیث حق‌الناس ✨قالَ اللَّهِ تَعالی: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَأکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ إِلاَّ أَنْ تَکُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْکُمْ وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کانَ بِکُمْ رَحیماً. النساء ۲۹. ترجمه آیه: خدای متعال در قرآن فرموده: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، در بین خودتان را به صورت و و به نخورید، مگر آن که با رضایت خاطر تجارتی و خرید و فروش و معامله شرعی انجام داده باشید و یکدیگر را به ناحق نکشید، مسلّماً خدا پیوسته نسبت به شما مهربان است. ‼️(یعنی اگر اموال به ناحق خورده شده قتل و کشتارهای ناحق در بین مردم پیش می‌آید!!) ⭕️ داد و ستد از قدیم‌الایام در بین مردم بوده و لازمه زندگی اجتماعی است و بهترین و صحیح‌ترین راه رشد اقتصادی و برطرف شدن نیازهای زندگی است، مسلّماً اگر داد و ستدها بر یک میزان صحیح و مورد توافق طرفین انجام شود و خدای متعال هم روی آن صحه گذاشته باشد، هیچ گونه آفت و خسارتی نخواهد داشت و به نفع همگان تمام خواهد شد. 🔻امّا اگر از این چهارچوب‌های صحیح و سالم تجارتی و خرید و فروش پسندیده بیرون رفت و دچار حیله و نیرنگ و خیانت در حق یکدیگر شدیم. مسلّماً خطرها و ، و بزرگی به همگان وارد می‌شود و فتنه‌های سخت و آشوب و جنگ‌های خانمان‌سوز برپا خواهد شد، ▪️پناه بر خدا از این فتنه‌ها! بازار مسلمین باید پیوسته و برقرار و از آفت‌ها و خطرهای گوناگون در امان باشد تا زندگی مردم بگذرد. معاش اگر درست شد وسیله و زمینه‌ای می‌شود تا به دین و معاد هم بپردازیم و امر آخرت هم اصلاح شود. راه اصلاح شدن معاش و است که در تمام شئون دنیوی و اخروی ما دستورالعمل دارد و ان‌شاءاللَّه باتوجه به این آیات و روایات با آداب و آفات مهمّ کار و کسب آشنا شویم و به آن‌ها عمل کنیم. 🔴 کانال حق‌الناس @hagholnas
💢 امام علی(ع) تمام و حتی در برابر و چون است در برابر مجمع رهروان شهرستان تبریز ble.ir/join/NmQwNTU0Nm
🔴 احادیث حق‌الناس 💢 متن حدیث قالَ الاِمام عَلی(ع): إِیَّاکَ وَمَقاعِدَ الأَسْواقِ، فَإِنَّها مَحاضِرُ الْشَّیْطانِ وَمَعارِیضُ الْفِتَنِ. نهج البلاغه کتاب ۶۹. 💢ترجمه حدیث حضرت علی(ع) فرمودند: ✔️ بپرهیز از نشستن در بازار، زیرا که آن جا محل حاضر شدن شیطان و میدان فتنه‌ها و فریب‌ها است. ✔️ زمان‌ها و مکان‌ها فرق‌های زیادی با یکدیگر دارند، و هر زمانی یک وضعیت و خاصیتی دارد، هر مکانی هم نیز چنین است. مثلاً هنگام اذان، نیمه‌های شب، هنگام طلوع، شب‌های جمعه، شب‌های قدر هر یک ارزش و آثار خاصی دارند. و در مکان‌ها هم اثراتی است، فرق است بین نشستن در مسجد که جزو عمر حساب نمی‌شود، با نشستن بر سر بازار، کنار کوچه و خیابان 🔺مثلاً نشستن در مسجدالحرام عبادت است. 🔻امّا نشستن در بازار انسان را در معرض خطر قرار می‌دهد، چرا که این مکان‌ها را شیطان شناسایی کرده که ▪️جای فتنه کردن، ▪️خیانت، ▪️دروغ و تقلّب می‌تواند باشد. ‼️دستور این است که خریدار و فروشنده کارِ بازار را سریع انجام بدهند و برگردند، و توقف بیش از حدِّ لازم یقیناً برای همه آفت دارد. 🔴 کانال حق‌الناس @hagholnas
هدایت شده از دفاع همچنان باقیست
💢 امام علی(ع) کسانی که مردم را به کارهای نیک امر می‌کنند و خود آن را انحام نمی‌دهند، و کسانی که مردم را از کارهای زشت باز می‌دارند، اما خود مرتکب آن می‌شوند، مورد لعن و نفرین الهی است. 💢 مجمع رهروان شهرستان تبریز ble.ir/join/NmQwNTU0Nm
💢 امام علی(ع) امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید، زیرا در این صورت، افراد نادرست بر شما مسلط می‌گردند؛ آنگاه دعا می‌کنید و دعایتان مستجاب نمی‌شود. مجمع رهروان شهرستان تبریز ble.ir/join/NmQwNTU0Nm
🔴 احادیث حق،الناس ▫️متن حدیث: قالَ الصادق علیه السلام: «مَنْ أرادَ الْتِّجارَةَ فَلْیَتَفَقَّه فِی دِینِه لِیَعْلَمَ بِذلِکَ ما یَحِلُّ لَهُ مِمَّا یَحرُمُ عَلَیْهِ، وَ مَنْ لَمْ یَتَفَقَّهْ فِی دِینهِ ثُمَّ اتَّجَرَ تَوَرَّطَ الْشُّبَهاتِ. » وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۸۳ / ۴. ▫️ترجمه حدیث امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هر که می‌خواهد تجارت کند، ابتدا باید نسبت به احکام دین آگاهی کافی به دست آورد تا بدین وسیله آن چه حلال و حرام است را شناسایی کند. و هر که در دینش آگاهی لازم را کسب نکند و تجارت نماید، در میان (اموال و معاملات) شبهه ناک غوطه‌ور می‌شود. 💢 روشن است که مایه سعادت دنیا و آخرت است و جز درد و رنج خفت و خواری و پشیمانی چیزی به دنبال ندارد. عزّت و لذّت مال حرام کوتاه و مصنوعی است، در دل افراد حرام خوار، شور و شادی و آرامش و صفا نیست، و هیچ خیری از آن‌ها سر نمی‌زند، و سرانجام دچار ذلّت و پشیمانی سختی می‌شوند که دیگر سودی ندارد چرا که در وادی شک و شبهه زیادی غوطه‌ور گشته‌اند که هیچکس توان نجات دادن آن‌ها را ندارد، مگر لطف خداوند که آن هم توفیق می‌خواهد! کار و تجارت واجب است 🔴 کانال حق‌الناس @hagholnas