eitaa logo
️حقیقت واصل
1.3هزار دنبال‌کننده
15.4هزار عکس
13.1هزار ویدیو
484 فایل
🌹امام خامنه ای:عادت کنیم که همه اخلاص وفداکاری و محبت وهمه قلب خودرابه #امام_زمان علیه السلام تقدیم کنیم. تاسیس کانال حقیقت واصل درتلگرام ،۸ آذر ۹۵ تاسیس کانال حقیقت واصل درایتا،۱۱فرودین ۹۷ به مدیریت محمدلو با احترام تقدیم محضر امام زمان
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از تعبیرهای رایج عددی‌، تعبیر اربعین است که در بسیاری از موارد به کار رفته است‌. یک نمونه آن که سن‌ّ رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) در زمان مبعوث شدن‌، چهل بوده است‌. گفته شده که عدد چهل در سن انسانها، نشانه بلوغ و رشد فکری است‌. گفتنی است که برخی از انبیاء در سنین کودکی به نبوّت رسیده‌اند.از ابن عباس (گویا به نقل از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)) نقل شده که اگر کسی چهل ساله شد و خیرش بر شرش غلبه نکرد، آماده رفتن به جهنم باشد. در نقلی آمده است‌ که‌، مردمان طالب دنیایند تا چهل سالشان شود. پس از آن در پی آخرت خواهند رفت‌. (مجموعه ورام‌، ص 35) در قرآن آمده است «میقات‌» موسی با پروردگارش در طی چهل روز حاصل‌شده است‌. در نقل است که‌، حضرت آدم چهل شبانه روز بر روی کوه صفا درحال سجده بود. (مستدرک وسائل ج 9، ص 329) در باره بنی اسرائیل هم آمده که‌ برای استجابت دعای خود چهل شبانه روز ناله و ضجّه می‌کردند. (مستدرک ج 5،ص 239) در نقلی آمده است که اگر کسی چهل روز خالص برای خدا باشد، خداوند او را در دنیا زاهد کرده و راه و چاه زندگی را به او می‌آموزد و حکمت ‌را در قلب و زبانش جاری می‌کند. بدین مضمون روایات فراوانی وجود دارد. چله نشینی صوفیان هم درست یا غلط‌، از همین بابت بوده است‌. علامه مجلسی در کتاب بحار الانوار در این باره که برگرفتن چهل نشینی از حدیث مزبور نادرست است‌، به تفصیل سخن گفته است‌. اعتبار حفظ چهل حدیث که در روایات ‌فراوان دیگر آمده‌، سبب تألیف صدها اثر با عنوان اربعین در انتخاب چهل ‌حدیث و شرح و بسط آنها شده است‌. در این نقلها آمده است که اگر کسی ازامّت من‌، چهل حدیث حفظ کند که در امر دینش از آنها بهره برد، خداوند درروز قیامت او را فقیه و عالم محشور خواهد کرد. در نقل دیگری آمده است که ‌امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمودند: اگر چهل مرد با من بیعت می‌کردند، در برابر دشمنانم می‌ایستادم‌. (الاحتجاج‌، ص 84). مرحوم کفعمی نوشته است‌: زمین از یک‌ قطب‌، چهار نفر از اوتاد و چهل نفر از ابدال و هفتاد نفر نجیب‌، هیچگاه خالی‌نمی‌شود. (بحار ج 53، ص 200) در باره نطفه هم تصور براین بوده که بعد از چهل‌ روز عَلَقه می‌شود. همین عدد در تحولات بعدی علقه به مُضْغه تا تولد درنقلهای کهن بکار رفته است‌، گویی که عدد چهل مبدأ یک تحول دانسته شده‌است‌. در روایت است که کسی که شرابخواری کند، نمازش تا چهل روز قبول‌ نمی‌شود و نیز در روایت است که کسی که چهل روز گوشت نخورد، خلقش‌ تند می‌شود. نیز در روایت است که کسی که چهل روز طعام حلال بخورد، خداوند قبلش را نورانی می‌کند. نیز رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسی که لقمه حرامی‌ بخورد، تا چهل روز دعایش مستجاب نمی‌شود. (مستدرک وسائل‌، ج 5، ص 217). اینها نمونه‌ای از نقلهایی بود که عدد اربعین در آنها به کار رفته است‌
✅ اربعین امام حسین (علیه السلام) باید دید در کهن‌ترین متون مذهبی ما، از «اربعین‌» چگونه یاد شده است‌. به عبارت ‌دیگر دلیل بزرگداشت اربعین چیست‌؟ مهمترین نکته درباره اربعین‌، روایت امام عسکری (علیه السلام) است‌. حضرت در روایتی که در منابع ‌مختلف از ایشان نقل شده فرموده‌اند: نشانه‌های مؤمن پنج چیز است‌: 1 ـخواندن پنجاه و یک رکعت نماز (17 رکعت نماز واجب + 11 نماز شب + 23نوافل‌) 2 ـ زیارت اربعین 3 ـ انگشتری در دست راست 4 ـ وجود آثار سجده ‌بر پیشانی 5 ـ بلند خواندن بسم الله در نماز. این حدیث تنها مدرک معتبری است که جدای از خود زیارت اربعین که درمنابع دعایی آمده‌، به اربعین امام حسین (علیه السلام) و بزرگداشت آن روز تصریح کرده ‌است‌. اما این که منشأ اربعین چیست‌، باید گفت‌، در منابع به این روز (اربعین) به دو اعتبارنگریسته شده است‌. نخست :اربعین است که روزی که اسرای کربلا از شام به مدینه مراجعت کردند. دوم:اربعین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری‌، صحابی پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از مدینه به ‌کربلا وارد شد تا قبر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را زیارت کند. شیخ مفید (م 413) در«مسار الشیعه» که در ایام موالید و وفیات ائمه اطهار علیهم السلام است‌، اشاره به روز اربعین‌کرده و نوشته است‌: اربعین روزی است که حرم امام حسین (علیه السلام)، از شام به سوی مدینه مراجعت کردند. همچنین اربعین روزی است که جابر بن عبدالله برای زیارت امام ‌حسین (علیه السلام) وارد کربلا شد. کهن‌ترین کتاب دعایی مفصل موجود، کتاب «مصباح المتهجّد» شیخ طوسی ازشاگردان شیخ مفید است که ایشان هم همین مطلب را آورده است‌. شیخ ‌طوسی پس از یاد از این که روز نخست ماه صفر روز شهادت زید بن علی بن‌ الحسین (علیه السلام) و روز سوم ماه صفر، روز آتش زدن کعبه توسط سپاه شام در سال‌64 هجری است‌، می‌نویسد: بیستم ماه صفر (چهل روز پس از حادثه کربلا) روزی است که حرم سید ما اباعبدالله الحسین از شام به مدینه مراجعت کرد ونیز روزی است که جابر بن عبدالله انصاری‌، صحابی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از مدینه وارد کربلا شد تا قبر حضرت را زیارت کند. او نخستین کس از مردمان بود که امام حسین (علیه السلام) را زیارت کرد. در چنین روزی زیارت آن حضرت‌ مستحب است و آن زیارت اربعین است‌. (مصباح المتهجد، ص 787) در همانجا آمده است که وقت خواندن زیارت اربعین‌، هنگامی است که روز بالا آمده‌ است‌. در کتاب «نزهة الزاهد» هم که در قرن ششم هجری تألیف شده‌، آمده‌: در بیستم‌این ماه بود که حرم محترم حسین از شام به مدینه آمدند. (نزهة‌الزاهد، ص 241) همین طور در ترجمه فارسی فتوح ابن اعثم (الفتوح ابن اعثم‌، تصحیح مجد طباطبائی‌، ص‌916) و کتاب مصباح کفعمی که از متون دعایی بسیار مهم قرن نهم هجری است‌ این مطلب آمده است‌. برخی استظهار کرده‌اند که عبارت شیخ مفید و شیخ‌طوسی‌، بر آن است که روز اربعین‌، روزی است که اسرا از شام به مقصد مدینه ‌خارج شدند نه آن که در آن روز به مدینه رسیدند. (لؤلؤ و مرجان‌، ص 154) به هرروی‌، زیارت اربعین از زیارت‌های مورد وثوق امام حسین (علیه السلام) است که ازلحاظ معنا و مفهوم قابل توجه است‌. التماس دعا 🔺منبع :مبلغان سایبری چهارده  ➖➖➖➖➖ 🚨راز اربعین امام حسین: 1⃣یک نقل به آمدن جابر در روز اربعین اشاره دارد. 2⃣نقل دوم آمدن حضرت زینب در اربعین اول یا دوم 3⃣نقل سوم ملحق شدن سرها به بدن مطهر در روز اربعین بوده ✅ شاید هم دلیل دیگر اربعین بیشتر یاد کردن از اباعبدالله باشد به جهت اینکه ایشان کسی است که دین اسلام زنده شده به برکت خون پاک او واصحاب باوفایش
هدایت شده از ️حقیقت واصل
🔴پاسخ به شبهه : دینتون قبول میکنه، همسایه‌تون گرسنه باشه و شما بری زیارت اربعین؟ این سوال تکراری دیگه کم‌کم داره حال آدمو به‌هم میزنه. تقریبا جواب‌های کاملی هم بهش داده شده ولی بازم مطرح میشه باید جواب متفاوت داده بشه. میخوام از دید دیگری به این قضیه نگاه کنم خیلیا این سوال رو اینطوری مطرح میکنن که ای مسلمون با دین و ایمانی که همسایه‌ت گرسنه و فقیره، آیا دینت اجازه میده بری مثلا زیارت اربعین و همسایه‌ت گرسنه بخوابه؟ حالا ببینیم دین‌مون اجازه میده یا نه؟ یکی از شیعیان اومد پیش امام صادق(ع) گفت، آقا من خیلی فقیرم. حضرت گفت، نه تو فقیر نیستی. طرف گفت چرا فقیرم، امام فرمود نیستی. طرف گفت آقا فقر که شاخ و دم نداره، نون شب ندارم بخورم، وضعم معلومه. چرا میگید فقیر نیستم حضرت فرمود اگه کل ثروت دنیارو بهت بدن حاضری دینت رو بدی؟ ولایت و محبت مارو بدی؟ طرف گفت، نه اصلا حاضر نیستم. امام صادق فرمود، پس تو یه ثروتی داری که با ثروت کل دنیا عوضش نمیکنی. تو مکتب اهل بیت علیهم السلام فقیر یعنی کسی که محبت و ولایت اهل بیت رو نداره، کسی که دین نداره یا دینش ضعیفه با این مقدمات باید بگیم که فقر واقعی یه چیز دیگه‌س. خیلی از کسایی که به ظاهر ما فقیر و بدبخت میبینمشون، ثروتمندن و خیلی از ثروتمندای مرفه، فقیر و بدبختن با این تعریف، فقر معنوی بمراتب مهمتر از فقر مادی‌ هست. حالا درمان فقر معنوی خودمون اولویت بیشتری داره یا درمان فقر مادی دیگران؟ چرا تو موضوعاتی مثل محرم، حج، زیارت و... که فقر معنوی انسان‌ها از بین می‌ره و دسته دسته انسان‌ها غنی و ثروتمند از لحاظ روحی و معنوی میشن، بعضیا میان میگن اینارو تعطیل کنیم و به فقر مادی دیگران کمک کنیم با این نگاه اصلا نباید به همسایه فقیر و گرسنه‌‌ت کمک کنی، به‌جاش باید پاشی بری زیارت اربعین تا روح و جانت غنی بشه. اون‌وقت که برگشتی از زیارت اتفاقا "یکی" از کارای خوبی که میکنی اینه‌که به فقرا بیشتر از قبل کمک میکنی. کاری نداره، میتونید یه آماری از کمیته امداد بگیرید، ببینید تو ایام عزاداری محرم و این ایام، کمک‌های مردمی به فقرا بیشتره یا دیگر ایام سال. اصلا تو همین هیات‌ها برای فقرا، پول جمع میشه. کلی جهیزیه خانواده‌ها تهیه میشه اصلا تو این تعریفی که از فقر کردیم، چه بسا باید پول جمع کرد، این پولدارایی که فقر معنوی شدید دارن رو به اجبار فرستاد زیارت تا فقرشون برطرف بشه. یعنی به فقرای مادی کمک نکنیم، بدیم این مرفهین بی‌درد که فقر معنوی دارن رو فرستاد اربعین. چون برخی مرض‌های معنوی دیگه همینطوری درمان نمیشه، باید عمل جراحی خیلی تخصصی بشن، مثل زیارت اصلا فقیر کسیه که یک‌بار تو عمرش نرفته باشه 📝حسین دارابی @hagigatevasel
16.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥موشن‌گرافیک " آداب و الزامات پیاده‌روی #اربعین"  این کلیپ نکات خیلی نابی برای زائرین داره👌
بهتر_نیست_هزینۀ_زیارت_را_خرج_فقرا.pdf
حجم: 506.2K
📌 بهتر نیست هزینۀ زیارت امام حسین(ع) را خرج فقرا کنیم؟ 🔻۵ پاسخ عقلی و نقلی به پرسشی فراگیر ➕فتوای امام خمینی 🔸کاری از گروه پژوهشی بیان معنوی #اربعین @Panahian_ir
base.apk
حجم: 1.06M
🌺﷽؛ 💛 پاسخگویی به شبهات اربعین 💛 #مهم #ارسال_به_گروه_ها
هدایت شده از ️حقیقت واصل
❓❓❓بهتر نیست هزینۀ زیارت امام حسین(ع) را خرج فقرا کنیم؟ 1️⃣ : با برگشت هزینه و افزایش روزی، صدقۀ بیشتری می‌توانید بدهید! 🔻بنا به روایات متعدد، کسی که به زیارت امام حسین(ع) برود، اولا هزینه‌ای که صرف کرده برمی‌گردد، ثانیا رزق و روزیش زیاد می‌شود. بنابراین با رفتن به زیارت حسین(ع)، بیشتر می‌توانیم به فقرا کمک کنیم. 🔻امام صادق(ع): زيارت حسین رزق را زیاد می‌کند، و آن چه برای زیارت هزينه کرده باشد، برمی‌گردد. امام باقر(ع): شیعیان ما را به زیارت قبر حسین امر کنید. زیارت قبر حسین، روزی را زیاد و بلاهای سخت را دفع می‌کند.(تهذیب، ج۶، ص۴۵ و ۴۲) 2️⃣ : با شرکت در «اردوی افزایش قدرت و موفقیت»، بیشتر می‌توانید به فقرا کمک کنید! 🔻الف) افراد موفق برای کسب درآمد بیشتر و موفقیت در زندگی، مهارت‌ها و توانایی‌های خود را با شرکت در دوره‌های آموزشی افزایش می‌دهند. آنها می‌دانند چند برابر وقت و هزینه‌ای که برای این دوره‌های صرف می‌کنند، به زودی برمی‌گردد. 🔻ب) از جمله ویژگی‌ها کلیدی برای موافقیت در هر کاری، «حُسن خُلق، خستگی‌ناپذیری و سخت‌کوشی» است. امام صادق(ع): خوش‌خلقی روزى را زياد مى‏كند(الزهد، ص۳۰) 🔻ج) ما در زیارت امام حسین(ع) به بالاترین الگوهای فداکاری و خستگی‌ناپذیری، احترام، توجه، و ابراز محبت می‌کنیم، و اراده و انگیزۀ ما برای فداکارای و .. تقویت می‌شود و به این صفات نزدیک می‌شویم. در اربعین، علاوه به اینها، زیباترین جلوه‌های این صفات را در مسیر پیاده‌روی تماشا می‌کنیم و لذت می‌بریم و کمی هم از خودمان خجالت می‌کشیم؛ آنگاه با انگیزه و ارادۀ بیشتری برای بهتر شدن تلاش و تمرین می‌کنیم. پیاده‌روی اربعین یک دورۀ ویژه برای زندگی و کسب و کار موفق است. با یک زندگی موفق‌تر، حتماً به دیگران هم بیشتر می‌توانیم کمک کنیم. 3⃣ : بعد از زیارت مهربان‌تر می‌شوید، و به فقرا بیشتر کمک می‌کنید! 🔻امام حسین(ع) زیباترین و دیدنی‌ترین جلوه و نماد ایثار، ازخودگذشتگی و مهربانی است. حماسه‌های بی‌نظیر ایثار، سخاوت، مهربانی و برادری که در مسیر پیاده‌روی اربعین می‌بینید، ثمرۀ توجه مردم به حسین(ع) است. با مطالعات تجربی و نیز تفکر و تحلیل‌های روان‌شناسانه، می‌توان توضیح داد که چرا هیچ چیزی مثل توجه به امام حسین(ع)، موجب کاهش خودخواهی‌ها و افزایش مهربانی و مهرورزی در جامعه و به تبع آن افزایش «از خودگذشتگی و تلاش برای کمک به نیازمندان» نمی‌شود. به خصوص زیارت اربعین که در آن، لذت، شکوه و زیبایی ایثار و بخشندگی را از نزدیک حس می‌کنید. 🔻لذت بردن از تماشای جلوه‎های ایثار، فطرت ایثارگری ما را شکوفاتر می‌کند و در نتیجه، از خدمت به دیگران بیشتر لذت می‌بریم و از خودخواهی بیشتر فاصله می‌گیریم. 🔻با زیارت هرسالۀ حسین(ع) در اربعین، فرهنگ بخشندگی و خدمت در خود ما و جامعۀ ما بیشتر می‌شود. امامان ما بی‌جهت اینهمه تاکید بر لزوم زیارت هر سالۀ حسین(ع) نکرده‌اند! ❓❓بهتر نیست هزینۀ زیارت امام حسین(ع) را خرج فقرا کنیم؟ 4️⃣ : هزینه کردن برای زیارت حسین(ع)، هزینه کردن برای ریشه‌کن کردن فقر است! 🔻یکی از عوامل اصلی فقر و بی‌عدالتی، ظلم زورگویان، قلدرها و مفسدان است؛ چه داخلی، و چه بین‌المللی. سکوت و عافیت‌طلبی در مقابل ظلم و ترس از ایستادگی، مانع از اتحاد علیه زورگویان می‌شود. هیچ‌چیزی مثل توجه به عالی‌ترین نماد ایستادگی، یعنی حسین(ع)، مردم و نخبگان را برای مقابله با مفسدانِ خودخواه، متحد نمی‌کند. هزینه کردن برای زیارت حسین(ع)، هزینه کردن برای ریشه‌کن کردن فقر است. 🔻از قدیم گفته‌اند: «ﺍﮔر می‌خواهی کسی را یک وعده سیر کنی، به او ماهی بده، ولی اگر می‌خواهی یک عمر سیرش کنی، به او ماهی‌گیری یاد بده.» افزایش روحیۀ استقلال، آزادگی و استقامت در مردم، باعث می‌شود جلوی زورگویی بایستند و به حق خودشان برسند. خودمان هم وقتی به زیارت حسین(ع) می‌رویم، و به یاد شجاعت و فداکارای حسین(ع) و یارانش می‌افتیم، خجالت می‌کشیم که عافیت‌طلبی و ترسو باشیم و در مقابل ظلم به انسان‌ها سکوت کنیم. 🔻چرا امام صادق(ع) فرمودند زیارت حسین(ع) مثل تجهیز ۱۰۰۰ مجاهد به اسب جنگی است؟(کافی، ج۴ ص۵۸۱)، یک وجهش شاید همین باشد که زیارت حسین(ع) فرهنگ ایستادگی در مقابل ظلم را در جامعه ترویج و تقویت می‌کند و باعث تولید هزاران مبارز شجاع علیه ظلم می‌شود. 🔻(ره): «در قضیۀ امام حسین(ع)، باید این نکته را به مردم بفهمانیم: همه‌اش قضیه این نیست که ما می‌خواهیم ثواب ببریم، قضیه این است که ما می‌خواهیم «پیشرفت» کنیم!»(صحیفه امام،ج۸، ص۵۲۹) 🔸گروه پژوهشی موسسه بیان معنوی @hagigatevasel
🌹 امام صادق(ع): پولی که خرج زیارت حسین(ع) شود، برمی‌گردد! امام صادق(ع)در مورد زیارت مزار امام حسین(ع): هر كه او را زيارت كند، خداوند نيازهايش را برآورد و آنچه از امور دنيا كه برایش اهمیت داشته را كفايت فرمايد و همچنین زيارت امام حسین(ع) رزق بنده را زیاد می‌کند، و آن چه برای زیارت هزينه كند، برمی‌گردد. تهذیب الاحکام، ج۶، ص۴۵ #رزق ‌ #اربعین @hagigatevasel
️حقیقت واصل
یکی از تعبیرهای رایج عددی‌، تعبیر اربعین است که در بسیاری از موارد به کار رفته است‌. یک نمونه آن که
(بخش اول) در تشیع، اربعین بیش از هر چیزی یادآور چهلمین روز شهادت سالار شهیدان است؛ بنابر این جا دارد درباره رازهای نهفته در عدد چهل بیشتر تحقیق کرد. از دیرباز، اعداد در بین اقوام و ملل مختلف و در علوم گوناگون، جایگاهی خاص داشته است. به طور مثال در مورد عدد هفت یا چهل، رویکردهای مثبتی وجود دارد. فارغ از اینکه برخی از تصورات افراد نسبت به اعداد، برخواسته از خرافات و توهمات است، اما به نظر می‌رسد در بعضی از اعداد به واقع رازی نهفته باشد. یکی از اعدادی که شاید بتوان به گونه‌ای اسرارآمیز بودنش را ثابت کرد، عدد چهل و یا همان اربعین در زبان عربی است. عدد چهل در تاریخ، ادبیات و در عرفان جایگاه ویژه‌ای دارد و به نظر می‌توان با توجه به آیات و روایات، رویکرد دین اسلام به این عدد را مثبت ارزیابی کرد. 🔺جایگاه چهل در تاریخ قبل از اسلام قبل از ظهور دین اسلام، عدد چهل در اعراب کاربردهایی داشته؛ از جمله اینکه نشان از بلوغ، رشد و کمال هر فرد محسوب می‌شده و یا حداقل سن ورود به #الندوه، جایی که قریش در آن جمع می‌شدند و تصمیم گیری می‌کردند بوده است. علاوه بر انعکاس تاریخی، اهمیت عدد چهل در نیز بازتاب داشته؛ لفظ چهل در این شعر مولانا را می‌توان در معنای کمال و بلوغ اخذ کرد: آدمی را اندک اندک آن همام/تا چهل سالش کند مرد تمام ✨در قرآن چهار بار لفظ اربعین ذکر شده است. به طور مثال خداوند در آیه ۵۱ سوره بقره می‌فرماید: وَإِذْ وَاعَدْنَا مُوسَىٰ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِن بَعْدِهِ وَأَنتُمْ ظَالِمُونَ «و [یاد کنید] زمانی که [برای نازل کردن تورات] چهل شب با موسی وعده گذاشتیم» و یا در آیه ۱۵ سوره مبارکه احقاف می‌فرماید: وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً «سی ماه تمام مدت حمل و شیرخواری او بود تا وقتی که طفل به حد رشد رسید و آدمی چهل ساله گشت (و عقل و کمال یافت)؛ با توجه به اینکه زمان نزول تورات چهل شب ذکر شده و همچنین در تفاسیر آمده است که آیه ۱۵ احقاف، چهل سالگی را شروع رشد و بلوغ فکری معرفی می‌داند، می‌توان نتیجه گرفت که از نگاه قرآن جایگاه عدد چهل، جایگاهی خاص است. ✨همچنین وجود روایاتی همچون 👈آثار حفظ چهل حدیث، 👈دعا برای چهل مؤمن، 👈بعثت غالب انبیاء در چهل سالگی 👈و اینکه پیامبر به ابوذر فرمود هنگامی که مؤمنی از دنیا می‌رود زمین تا چهل روز برای فقدان او گریان و عزادار است و بسیاری از روایات و قرائن دیگر، دلالت بر اهمیت اربعین یا همان عدد چهل دارد. 🔺اسرار اربعین در درباره تأثیر اعداد از علامه سید مهدی بحرالعلوم نقل شده است که گفت؛ «خود به عیان دیده‌ام و به بیان دانسته‌ام که این مرحله شریفه، از مراحل عدد را خاصیتی خاص و تاثیری مخصوص است، در ظهور استعداد (ها) و تتمیم ملکات، در طی منازل و قطع مراحل.» همچنین در عرفان اسلامی برای رسیدن به یک مقصود معنوی امری متداول است. آیت‌الله محسن غرویان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا گفت: «سیر و سلوک افراد سالک تحت عنوان چله‌نشینی معروف است. مثلاً اگر یک سالک اهل سیر و سلوک چهل روز روزه بگیرد یا عبادت کند به مقام عرفانی خاصی می‌رسد. اما نهایتاً اینکه واقعاً چه اسراری در عدد چهل وجود دارد بر ما و حکما مشخص نیست، اما می‌گویند قطعاً اسراری در این عدد و برخی اعداد دیگر وجود دارد.» ادامه دارد.. @hagigatevasel
(بخش دوم) 🌹اهمیت عدد چهل و رابطه آن با اربعین حسینی برای تکمیل و اتقان بیشتر این مبحث، به سراغ حجت الاسلام علی ثمری، روحانی سرشناس و سخنران معروف رفتیم. او در ابتدا درباره اهمیت عدد چهل در متون دینی گفت: خداوند در آیه‌ای درباره حضرت موسی کلیم الله می‌فرماید: «وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ» بنابر این آیه خداوند را برای حضرت موسی بسته؛ 👈و در تفسیر همین آیه شریفه که در تفسیر شریف برهان است . 🌹امام صادق علیه السلام می‌فرماید: 👈 خداوند تبرک تعالی جنس خلقت انسان را طوری قرار داده که در هر چهل روز امکان تحول صد در صدی برای انسان ممکن است. ✨و این از اسرار اربعین است. 👈لذا حدود را چهل خانه ذکر می‌کنند؛ 👈نقبای بنی اسرائیل را گفته‌اند چهل نفرند؛ 👈فاصله زمانی که حضرت آدم بعد از آن خطایی که از او سر زده گریه می‌کرده چهل روز است؛ 👈 چهل شب حضرت صدیقه اطهر در خانه مهاجر و انصار می‌رفته؛ 👈در نماز شب به چهل مؤمن گفتند دعا کنید؛ 👈بعد هم در حدیث هست که من اخلص لله اربعین صباحا جرت ینابیع الحکمه من قلبه و علی لسانه؛ خداوند سری در درون انسان قرار داده که اگر چهل روز خالصا لوجه الله وجودش را در راه بندگی خدا قرار دهد دریچه‌های حکمت از قلبش به زبانش جاری می‌شود 👈او در ادامه درباره ارتباط عدد چهل با حادثه کربلا گفت: درحادثه عاشورا هم در مدت زمان چهل روز غلبه خون بر شمشیر و تسوق حق بر باطل بعد از شهادت حضرت سید الشهدا در اسارت اهل بیت محقق شد. ❓❓ممکن است سؤال شود چرا اربعین فقط در خصوص امام حسین علیه‌السلام مطرح می‌شود و درباره انبیای دیگر وجود ندارد: 👈 در جواب باید گفت حادثه عاشورا حادثه‌ای نفاق زدا و تنش زادا ای بود که به وسیله امام حسین علیه السلام و اصحابش شروع شد و بعد از شهادت این ذوات مقدس پیام حرکت ایشان توسط اسرا در فاصله زمانی چهل روز به ثمر نشست و آنچه را که دشمن داشت تعقیب می‌کرد همه به ضرر خودش تمام شد؛ یعنی مردمی که با رقص و پایکوبی به استقبال اهل بیت آمدن حین ورود به شام همین مردم وقت خروج اسرا از شام همه گریه میکردند وپشیمان بودند. @hagigatevasel
پاسخ به چند شبهه درباره قیام امام حسین علیه السلام
❓❓فلسفه قیام امام حسین علیه السلام: 1⃣دعوت مردم کوفه 2⃣عدم بیعت با یزید 3⃣امربه معروف ونهی از منکر تبیین بیشتر درکتاب حماسه حسینی استاد مطهری