کودک و هویت دیجیتالی(قسمت دوم)
🔸زندگی کودک هویتی دیجیتالی پیدا کرده و از حالت عادی و روتین خارج شده است. دیگر مثل قبل ساده نمی اندیشد و معمولی عمل نمی کند. مختصات ذهنی اش و منطق زندگی اش تغییر پیدا کرده و لذت و منفعت را جور دیگر و نوع دیگری می چشد و مدل دیگری درک می کند. نه تنها زاویه نگاهش به زندگی از چارچوب جعبه ای جادویی و دیجیتالی است اساسا دنیایی که ترسیم می کند نیز حال و هوایی متفاوت تر از قبل پیدا کرده است.
🔸زمان و مکان تصویری جدید و غیرمشخص یافته و دیگر تصور از حال و جغرافیا و پیشرفت نیز دچار نسبیت شده است. شخصیت کودک آن ثبات گذشتگان را ندارد و تزلزلی عجیب اطراف حال کودک را احاطه نموده است. نگرانی جای خود را به استرس داده و خوشحالی و مسرت رنگ و بوی هیجانی و تپش قلب گرفته است.
🔸#سرعت، چاشنی زندگی شده و شتاب دهنده های مصنوعی دیجیتال، تصمیم ساز حال و احوال خوش و ناخوش بچه ها شده اند. بدون رسانه، حس نشاط از روح کودک رخت بربسته و ذهن بچه نسبت به تجربه شادابی در کنار رسانه و کارتون ها و بازی های دیجیتالی، #شرطی شده است.
🔸وقتی از کودک درباره خودش سوال می شود، در پاسخ، از دیدنی ها و شنیدنی های دیجیتالش دریافت می کنیم و وقتی حال کودک را در طول روز و هفته مانیتورینگ می کنیم و در سبد آنالیز و ارزیابی قرار می دهیم، مشاهده می شود که انس جدی و مداومی با رسانه و اسباب بازی های دیجیتالش پیدا کرده است. تا رها می شود خود را بسمت #کلبه_دیجیتالش پرتاب می کند و وابستگی جدی با فضای رسانه ساخته اش پیدا کرده است.
🔸هویت دیجیتالی بطور کلی و باهمه توضیحات مطرح شده یعنی بینش ها و گرایش ها و کنش های کودک تحت تاثیر ابزار و فضا و مسائل زندگی دیجیتالی قرار می گیرد و در سطح بینش دچار #کم_عمقی و سطحی نگری می شود.
🔸در سطح گرایشی نیز محبت ها و احساسات کم عمق و زودگذر را تجربه می کند و #لذت_های_موقت مانع دریافت و ادراک لذت های عمیق خواهد شد. در سطح کنشی نیز #رفتارهای_خطی و بدون تحلیل و کم بهره از هوش و آینده نگری را شاهد خواهیم بود.
🔸برآیند این فرایند دیجیتالیستی، چیزی جز یک شخصیت کم عمق و کمترجذاب و بی بهره از موفقیت های بنیادین نخواهد بود.
ادامه دارد....
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
کودک و هویت دیجیتالی(قسمت سوم)
🔸شخصیت های دیجیتالی علاوه بر اینکه به تعبیر نیکلاس کار مولف کتابی در همین رابطه، دچار کم عمقی می شوند، حوصله و صبر پایین، #اراده_های_انفجاری و نه مستمر و مقاوم، نوسان رفتاری و فردیت عاری از معنا می شوند بگونه ای که هم از جمع و جامعه گریزان هستند و هم از تنهایی بشدت هراسان.
🔸این تناقض آنها را دچار شخصیتی متزلزل، ضعیف، #کم_اراده، افسرده و دارای اعتمادبه نفس پایین می نماید.
برای جبران چنین آسیب ها یا پیشگیری از چنین وضعیتی می توان مدیریت فضای تربیت کودک را جدی تر گرفت.
🔸عناصری که در تعلیم و تربیت کودک، #مداخله_کننده_مثبت محسوب می شوند را تقویت کرد و عناصر منفی را حذف یا کمرنگ و تضعیف نمود.
🔸مثلا میزان حضور اجتماعی و ارتباط با همسالان را بایستی افزایش و ارتباطات مجازی و میزان دسترسی به بازی های دیجیتال را کاهش داد.
🔸#لذت_های_دیجیتال چون آنی و در دسترس و سهل الوصولند و نیاز به عرق ریختن و جنب و جوش و همکاری و ارتباط میان فردی ندارند، انفجاری هستند.
🔸یعنی بطور حبابی #متورم می شوند و خیلی سریع نیز رو به خاموشی و سکوت می گرایند.اما لذت های ارتباطات واقعی که با کانال های ادراکی چشمی، شنوایی و حتی لامسه و بویایی در ارتباط مستقیم قرار دارند، #جرعه_جرعه به تجربه در می آیند و درونی سازی می شوند و جزیی از وجود و شخصیت فرد یا کودک می شوند.
🔸راز ماندگاری و ثبات و عمق اتفاقاتی که در غیر از فضای دیجیتال و مجازی رخ می دهند در همین مساله است. شخصیت دیجیتال یعنی شخصیتی که امکان #توهم_دانایی بالایی دارد و با حافظه اطلاعاتی چه بسا بسیار بالا، عاقله و هوش پایینی به سبب تحلیل های اندک داراست.
🔸جهانی بسیار متنوع و مشوش و شلوغ دارد اما درون و واقعیتی نحیف، کوچک و #زودرنج را یدک می کشد.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#کلیپ_مهدوی
🎙استاد دارستانی
🔸ای که می پرسی ز من #امام_زمان کجاست؟
منزل او در دل است اما....
🔸بسیار شنیدنی و تأثیرگذار👌
👈حتما ببینید و نشر دهید.
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
🕊زیارتنامه ی شهدا🕊
🌹🌱🌹🌱اَلسَّلامُ عَلَیکُم یَا اَولِیاءَ اللهِ وَ اَحِبّائَهُ ، اَلسَّلامُ عَلَیکُم یَا اَصفِیَآءَ اللهِ وَ اَوِدّآئَهُ ، اَلسَلامُ عَلَیکُم یا اَنصَارَ دینِ اللهِ ، اَلسَلامُ عَلَیکُم یا اَنصارَ رَسُولِ اللهِ ، اَلسَلامُ عَلَیکُم یا اَنصارَ اَمیرِالمُومِنینَ ، اَلسَّلامُ عَلَیکُم یا اَنصارَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسآءِ العالَمینَ ، اَلسَّلامُ عَلَیکُم یا اَنصارَ اَبی مُحَمَّدٍ الحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ الوَلِیِّ النّاصِحِ ، اَلسَّلامُ عَلَیکُم یا اَنصارَ اَبی عَبدِ اللهِ ، بِاَبی اَنتُم وَ اُمّی طِبتُم ، وَ طابَتِ الاَرضُ الَّتی فیها دُفِنتُم ، وَفُزتُم فَوزًا عَظیمًا ،فَیا لَیتَنی کُنتُ مَعَکُم فَاَفُوزَمَعَکُم🌹🌱🌹🌱
#شادی_روح_شهدا_صلوات
@hagigatevasel
⌛️حافظ در چه شیرازی حافظ شد؟
🔻 آیتالله خامنهای: «زمان [حافظ] از لحاظ زمان سیاسی، یکی از بدترین زمانهای ایران است و من واقعا در تاریخ یادم نمیآید زمانی را و منطقهای را که به قدر #شیراز در زمان #حافظ دستخوش تحولات گوناگون سیاسی، همراه باخرابیها و ویرانیها شده باشد.
🔹️ اگر مبدا این دوران پادشاهیهای زمان حافظ را، زمان شاه شیخابواسحاقاینجو بدانیم -که زمان شروع سلطنت او فکر میکنم، هفتصدوچهلوخوردهای است که دوران جوانی حافظ است، چون حافظ سال ولادتش معلوم نیست؛ هفتصدوبیست، هفتصدوهیجده، هفتصدوبیستودو، روشن نیست که کی است، لکن حدودا میشود فهمید که در همان حول و حوشهفتصدوبیست است -حافظ جوان بیستوچند سالهای بوده که این پادشاه به مسند حکومت میرسد و بعداز او حالا در زمان خود همین پادشاه جوان و خوشذوق و مورد علاقهی حافظ احتمالا و عیاش و زیبا وشاعر و ادیب، همین پادشاه با این خصوصیات هم جنگهای فراوانی را میکرده با امیرمبارزالدین درکرمان و با دیگران، یعنی خود این آدم هم نمینشسته که حالا در شیراز به کار حکومت خودش بپردازد. جنگهای متعددی داشتند تا بالاخره منجر میشود به غلبهی آل مظفر ...شاید حدود چهل سال تقریباچهلوچند سال خانوادهی آل مظفر اینها حکومت داشتند که وفات #حافظ هم به احتمال زیاد هفتصدونودودو است ...ببینید در طول چهل سال، چقدر جنگ، چقدر خونریزی، چقدر همدیگرکشی و خویشاوندکشی و بیگانهکشی!یک چنین وضعیتی در #شیراز وجود داشته و دائما مردم شیراز زیر فشار ارعاب این دیکتاتورهای زباننفهم مغرور قرار داشتند ...یک چنین وضعیت آشفتهای بر شیراز حکومت میکرده وحافظ حدود شاید چهل سال، چهلوپنج سال از عمر خودش را، در دوران این خانواده گذرانده.» ۱۳۶۷/۰۸/۲۸
💻 @khamenei_ir
17.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | گنجینه معارف و اخلاق
🔻 رهبر انقلاب: ما #حافظ را فقط به عنوان یک حادثهی تاریخی ارج نمینهیم، بلکه حافظ همچنین حامل یک پیام و یک فرهنگ است. دو خصوصیت وجود دارد که به ما حکم میکند که از حافظ تجلیل کنیم و یاد او را زنده کنیم.
🔹️ اول: زبان فاخر اوست که همچنان در قلهی #زبان_فارسی و شعر فارسی است و ما این زبان را باید ارج بنهیم و از آن معراجی بسازیم به سوی زبان پاکِ پیراستهی کامل والا؛ چیزی که امروز از آن محرومیم.
🔹️ دوم: معارف حافظی است که خود او تکرار میکند که از نکات قرآنی استفاده کرده است. #قرآن درس همیشگی زندگی انسان است و #دیوان_حافظ مستفاد از قرآن است و خود او اعتراف میکند که نکات قرآنی را آموخته و زبان خودش را به آنها گشوده است. پس محتوای شعر حافظ آنجا که از جنبهی شعری محضْ خارج میشود و قدم در وادی بیان معارف و اخلاقیات میگذارد، یک گنجینه و ذخیره است برای ملت ما امروز و نسلهای آینده و همچنین برای ملتهای دیگر؛ چون معارف والای انسانی مرز نمیشناسد.
🎐 سالگرد بزرگداشت حافظ
💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببينيد | روايت آیتالله خامنهای از شعری که مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی در قنوت نماز شب میخواندند
🔍 متن کامل بیانات را در آدرس زیر بخوانید👇
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3972
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️اشکایی که داره میباره امام زمان
🏴 شهادت #امام_حسن_عسکری علیه السلام را محضر آقا جانمان تسلیت عرض مینماییم