eitaa logo
️حقیقت واصل
1.2هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
10.7هزار ویدیو
460 فایل
🌹امام خامنه ای:عادت کنیم که همه اخلاص وفداکاری و محبت وهمه قلب خودرابه #امام_زمان علیه السلام تقدیم کنیم. تاسیس کانال حقیقت واصل درتلگرام ،۸ آذر ۹۵ تاسیس کانال حقیقت واصل درایتا،۱۱فرودین ۹۷ به مدیریت محمدلو با احترام تقدیم محضر امام زمان
مشاهده در ایتا
دانلود
✅✅روشن ترین گروه از آیات قرآن کریم در رابطه با ولایت فقیه 1⃣آیاتی است که در آنها از اولی الامر و ضرورت پیروی یا مراجعه به وی سخن به میان آمده : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا(نساء/۵۹) 2⃣در آیه دیگری نیز آمده: وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَىٰ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا(نساء/۸۳) 3⃣آیاتی که دررابطه با امربه معروف ونهی ازمنکر بیان شده: وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(آل عمران/۱۰۴) 4⃣آیاتی که دررابطه با استنباط ولایت است: إِنَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هَادُوا وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِن كِتَابِ اللَّهِ وَكَانُوا عَلَيْهِ شُهَدَاءَ فَلَا تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلًا وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ(مائده/۴۴) @hagigatevasel
✅✅ روایات معتبر در اثبات ولایت فقیه براي اثبات ولايت فقيه، به برخي ادلة نقلي استناد کرده‌اند. بیشتر ادلة نقلي در اين زمينه، رواياتي‌اند که يا فقیهان را «اُمناء‌الرسل»،(1) «وارثان انبيا»(2) يا «خُلفا»(3) و کساني که مجاري امور به‌دست ايشان است،(4) معرفي کرده‌اند، يا بر ارجاع مردم به فقیهان براي رفع نيازهاي حکومتي (به‌ويژه مسائل قضايي و اختلافات حقوقي) دلالت دارند: 1⃣روایت امیرالمؤمنین از پیامبر اکرم که شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه آورده: : روایت امیرالمؤمنین از پیامبر اکرم(ص):«اللهم ارحم خلفائى قیل یا رسول الله و من خلفاؤک؟ قال الذین یأتون من بعدى یروون حدیثى و سنتى ؛ رسول خدا(ص) فرمود: خدایا، جانشینان مرا رحمت فرست، پرسیدند: یا رسول الله، جانشینان تو کیانند؟ فرمود: آنها که بعد از من مى آیند و حدیث و سنت مرا نقل مى کنند» (وسائل الشیعه، ج ۱۸، باب ۸، ص ۶۵، ح ۵۰). 2⃣موثقه سکونی:قال رسول الله :الفقهاء امناءالرُسُل مالم یدخلو فی الدنیا.‌..فقها امانتداران پیامبرانند تازمانی که در دنیا وارد نشده اند. 4⃣قال مولانا الحسین :مجاری الامور والحکام علی ایدی العلماءباالله الامناء علی حلال و حرامه...امام حسین علیه السلام از قول امام علی علیه السلام میفرمایند:جریان امور و احکام (اسلامی) در اختیار علمای الهی است که برحلال وحرام خداوند آگاه و امینند. 5⃣حدیث امام صادق(ع) از رسول الله(ص): «ان العلماء ورثه الانبیاء؛ همانا علماء وارثان پیامبران هستند» (اصول کافى، ج ۱، ص ۳۴).
6⃣مقبوله عمر بن حنظه از حضرت امام صادق(ع) که درباره نزاع دونفر از شیعیان و عدم رجوع به طاغوت اشاره کرده اند. 🚨مقبوله عمربن حنظله  🔸محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ صَفْوَانَ عَنْ دَاوُدَ بْنِ اَلْحُصَيْنِ عَنْ عُمَرَ بْنِ حَنْظَلَةَ قَالَ: 🔹سأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ رَجُلَيْنِ مِنْ أَصْحَابِنَا يَكُونُ بَيْنَهُمَا مُنَازَعَةٌ فِي دَيْنٍ أَوْ مِيرَاثٍ فَتَحَاكَمَا إِلَى اَلسُّلْطَانِ أَوْ إِلَى اَلْقُضَاةِ أَ يَحِلُّ ذَلِكَ ؟ 🔅عمر بن حنظله گويد: از امام صادق عليه السّلام پرسيدم: ❇️ بين دو نفر از ياران ما منازعه‌اى درباره بدهى يا ميراث است. آنان نزد قاضيان محاكمه نمودند؛ آيا جايز است‌؟ 🔅فقَالَ مَنْ تَحَاكَمَ إِلَى اَلطَّاغُوتِ فَحَكَمَ لَهُ فَإِنَّمَا يَأْخُذُ سُحْتاً وَ إِنْ كَانَ حَقُّهُ ثَابِتاً لِأَنَّهُ أَخَذَ بِحُكْمِ اَلطَّاغُوتِ وَ قَدْ أَمَرَ اَللَّهُ أَنْ يُكْفَرَ بِهِ . ♦️فرمود: هركس براى محاكمه نزد طاغوت برود و به نفعش حكم گردد، همانا از روى ظلم و ستم آن را گرفته است؛ گرچه حق او اثبات شده باشد؛ زيرا او، آن را با حكم به دست آورده است، در حالى‌كه خداوند فرمان داده كه به آن شوند. ❓قلْتُ كَيْفَ يَصْنَعَانِ ؟ 🔅قالَ: اُنْظُرُوا إِلَى مَنْ كَانَ مِنْكُمْ قَدْ رَوَى حَدِيثَنَا وَ نَظَرَ فِي حَلاَلِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْكَامَنَا فَارْضَوْا بِهِ حَكَماً ❓عرض كردم: چگونه مسأله را حل كنند؟ 🔅فرمود: مردى از خودتان را در نظر بگيريد كه حديث ما را روايت كند و در حلال و حرام ما بنگرد و از احكام ما آگاه باشد. پس او را به حكميت بپذيريد؛ 👈فإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِماً ✅فإِذَا حَكَمَ بِحُكْمِنَا فَلَمْ يَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّمَا بِحُكْمِ اَللَّهِ قَدِ اِسْتَخَفَّ وَ عَلَيْنَا رَدَّ وَ اَلرَّادُّ عَلَيْنَا اَلرَّادُّ عَلَى اَللَّهِ وَ هُوَ عَلَى حَدِّ اَلشِّرْكِ بِاللَّهِ . .. 👈زيرا من او را بر شما حاكم نمودم. ✅ پس هرگاه طبق حكم ما داورى نمايد و يكى از دو طرف دعوى حكم را از او نپذيرد، همانا حكم خدا را سبك شمرده و بر ما رد نموده است و ردكننده بر ما، ردكننده بر خداوند است و اين، در حد و اندازه است. 📚 كليني ، كافي ، پنجم ، تهران ، دار الكتب الاسلاميه ، ۱۳۶۲ش ، ج۱ ، ص۶۷. 7⃣حدیث مشهور ابی خدیجه از امام صادق علیه السلام: وایاکم ان یخاصم بعضا الی السلطان الجائر(وسائل الشیعه،ج۱۸،ص۱۰۰،ح۶)
8⃣توقیع شریف امام عصر عج 👈 توقیع شریفى که مرحوم صدوق در کتاب اکمال الدین از اسحاق بن یعقوب نقل می‌کند که حضرت (عج) در پاسخ به پرسش‌هاى او به خط مبارکشان مرقوم فرمودند: «أمّا الحوادث الواقعة فارجعوا فیها إلى رواة حدیثنا، فإنّهم حجّتى علیکم و أنا حجّة الله علیهم»؛[8] در رویدادهایى که اتّفاق می‌افتد، به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجّت من بر شمایند و من حجّت خدا بر آنان هستم
✅✅ در میان ادله نقلی ولایت فقیه به روایات ذیل تمسک شده است:  1⃣ روایت امیرالمؤمنین از پیامبر اکرم(ص): اللهم ارحم خلفایی قیل یا رسول اللّه‏ و من خلفائک؟ قال الذین یأتون من بعدی یروونعنّی حدیثی و سنّتی، (وسائل الشیعه، ج 18، باب 8، ح 50).  2⃣- روایت امام موسی بن جعفر(ع): .. لأنّ المؤمنین الفقهاء حصون الاسلام کحِصنِ سورِ المدینة لها، (اصول کافی، ج 1، ص 38،باب فقدد العلماء)  3⃣ روایت امام صادق(ع) از پیامبر اکرم(ص): الفقهاء اُمناء الرُسُل...، (اصول کافی، ج 1، ص 46).  4⃣روایت حضرت رضا(ع): انّ الخلق لمّا وقفوا علی حدّ محدود...، (بحارالانوار، چاپ جدید، ج 6، ص 60).  5⃣- توقیع مبارک حضرت ولی عصر(عج): واما الحوادث الواقعة فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانّهم حجتی علیکم و انا حجة اللّه‏،(وسائل الشیعه، ج 18، ص 101، ح 8).  6⃣ فرمایش امیرالمؤمنین (ع) به شریح: قد جلست مجلسا لایجلسه الاّ نبیّ او وصیّ نبیّ او شقیّ، (وسائل الشیعه، ج 18، ص 6، ح2)  7⃣ حدیث امام صادق(ع): اتقوا الحکومة فانّ الحکومة انّما هی للامام...، (وسائل الشیعه، ج 18، ص 7، ح 3).  8⃣مقبوله عمربن حنظله از حضرت صادق(ع): .. ینظران من کان منکم ممن قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرفاحکامنا فلیرضوا به حکما فانّی قد جعلته علیکم حاکما...،(وسائل الشیعه، ج 18، ص 98)  9⃣ روایت ابی خدیجه از امام صادق(ع): ... وایاکم ان یخاصم بعضکم بعضا الی السلطان الجائر، (وسائل الشیعه، ج 18، ص 100،ح 6)  🔟 حدیث امام صادق(ع) از رسول اللّه‏(ص): انّ العلماء ورثة الأنبیاء، (اصول کافی، ج 1، ص 34).  1⃣1⃣ آیه کریمه: النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم، (احزاب، آیه 6).  2⃣1⃣ روایت: منزلة الفقیه فی هذا الوقت کمنزلة الانبیاء من بنی اسرائیل، (بحارالانوار، ج 78، ص 346).  3⃣1⃣روایت رسول اکرم(ص): علماء امّتی کسایر انبیاء قبلی،(جامع الاخبار).  4⃣1⃣روایت: العلماء حکام علی الناس، (مستدرک وسائل الشیعه، باب 11 از ابواب صفات قاضی، ح 33).  5⃣1⃣ روایت امام حسین(ع) از حضرت امیر(ع): مَجاری الامور والاحکام علی اَیدی العلماء باللّه‏ الأُمناء علی حلاله و حرامه،(مستدرک وسائل الشیعه، باب 11 از ابواب صفات قاضی، ح 16)  6⃣1⃣حدیث پیامبر اکرم(ص): السلطان ولی من لا ولی له، (سنن بیهقی، ج 7، ص 105).  7⃣1⃣- احادیثی که در باب حدود آمده است و در آنها لفظ امام ذکر شده مانند: مَن اقرّ علی نفسه عند الامام... فعلی الامام اَن یقیم الحدّعلیه.  (وسائل‏الشیعه، باب 32 از ابواب مقدمات حدود، ح 1).  8⃣1⃣- روایت امام باقر(ع): اذا شهد عندالامام شاهدان... اَمَر الامام(ع) بالافطار، (وسائل الشیعه، باب 6 از ابواب احکام ماه رمضان، ح1)  9⃣1⃣روایات متعددی در باب امر به معروف و نهی از منکر چرا که بعضی از مراتب نهی از منکر جذب و جرح و... است و بدون حاکم اسلامیمنجر به هرج و مرج در جامعه می‏شود و از طرفی هم می‏دانیم که این احکام در زمان غیبت تعطیل نشده ‏اند.     ✅✅ البته روشن است که هر یک از این روایات توضیح فراوانی دارند که می‏توانید به کتاب‏های مفصل از جمله کتاب «شؤون و اختیارات ولیفقیه» ترجمه مبحث ولایت فقیه از کتاب البیع امام خمینی(ره) مراجعه کنید. 
💠 دلیل نقلی بر 🔺روایت اللهم ارحم خلفایی..‌ @hagigatevasel
💠 دلیل نقلی بر 👆👆 🔺مقبوله عمر بن حنظله 🔸💠🔸 ✅✅ بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی قدس سره در تبیین این روایت چنین می فرماید: 🔹«این فرمان كه امام علیه السلام صادر فرموده كلی و عمومی است. ⏪ همان طور كه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در دوران حكومت ظاهری خود حاكم، والی و قاضی تعیین می كرد و عموم مسلمانان وظیفه داشتند كه از آن ها اطاعت كنند، ⬅️ حضرت امام صادق علیه السلام هم چون «ولی امر» مطلق می باشد و بر همۀ علما، فقها و مردم دنیا حكومت دارد، می تواند برای زمان حیات و مماتش حاكم و قاضی تعیین فرماید. 🔸همین كار را هم كرده و این منصب را برای فقها قرار داده است. 🔘تعیین به «حاكما» فرموده، تا خیال نشود كه فقط امور قضایی مطرح است و به سایر امور حكومتی ارتباط ندارد» 📚ولایت فقیه، امام خمینی قدس سره، ص۱۲۲.
💠 دلیل نقلی بر 🔺توقیع شریف امام عصر عج 🍃امام زمان(علیه السلام) می فرمایند: أَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها إِلى رُواةِ حَدیثِنا، فَإِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَأَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ 💠امّا در رویدادهاى زمانه، به راویان حدیث ما (علما) رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم. @hagigatevasel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری اثبات ولایت فقیه از منظر نقل 👌بسیار جامع وعالی ‌ ☀️
✅✅ادله اثبات ولایت فقیه باتوجه به آیات و روایات در مطالب گذشته بیان شد👆
✅✅ تجربه داشتن ولایت فقیه هرگاه رسول خدا از مدینه برای مدت طولانی خارج میشوند شخصی از صحابه را به جانشینی خود انتخاب می فرمودند. سیره امیرالمومنین علی علیه السلام وامام حسن مجتبی وامام حسین علیه السلام و سایر ائمه معصومین نیز همین بود که امور شیعیان و امت را بدون سرپرست رها نمی کردند. ودر زمانی که خود حضور نداشتند جانشینی را به مردم معرفی میکردند. چنانچه امام کاظم علیه السلام که مدت طولانی در زندان بودند یا امام هادی و امام عسکری که در حصر نیروهای امنیتی حکومت زندگی میکردند و شیعیان به راحتی نمی توانستند به ایشان دسترسی داشته باشند نمایندگانی را واسطه میان خود و شیعیان قرار داده بودند ✅نمونه آشکارتر آن هم در زمان غیبت صغری امام زمان عج و تعیین ۴ نماینده به شکل متوالی که واسطه ارتباط آن حضرت و شیعیان بودند . ❓❓حال سوال از منکران ولایت فقیه چه طور میشود که آقا امام زمان در زمان ۷۰ ساله غیبت صغری برای خودشان جانشین تعیین کنند اما برای غیبت کبری خودشان هیچ نظری نداشته باشند و سکوت کرده باشند؟؟؟!!! آیا این مسئله امکان پذیر است ؟؟؟!!! ✅ آقا امام زمان عج در توقیع شریف خودشان به جناب محمدبن عثمان فرمودند :در حوادث و مشکلاتی که برایتان پیش می آید، به راویان حدیث ما مراجعه کنید زیرا آنان حجت من بر شما هستند ومن حجت خدا بر آنان هستم.
✅✅ ادله ولایت فقیه 1⃣لزوم رهبری شایسته برای اداره حکومت اسلامی 2⃣استمرار جریان امامت 3⃣ لزوم قانون الهی و مجری قانون 🔰تبیین بیشتر در کتاب نظام سیاسی اسلام نویسنده علی اصغر نصرتی 4⃣اصل تنزل تدریجی 5⃣جامعیت و جاودانه بودن احکام اسلام 🔺تبیین این دومورد اخیر در لینک زیر 👇 فصل دوم: ادلة اثبات ولايت فقيه | پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدي(دام ظله) http://mesbahyazdi.ir/node/5864
✅✅دلایل متعددی بر اثبات ولایت فقیه و وجوب اطاعت از اوامر ولی فقیه اقامه شده است که به دو دلیل از آن‏ها اکتفا می‏نماییم:  👈دلیل اول. اصل تنزل تدریجی:  این دلیل از مقدمات ذیل تشکیل شده است:  🔺۱_ برای تأمین نیازمندی‏های اجتماعی و جلوگیری از هرج و مرج، فساد و اختلال نظام، وجود حکومت در جامعه، امری ضروری است.  🔺 ۲_ اجرای احکام اجتماعی اسلام ضروری است و این امر به زمان حضور پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) اختصاص ندارد؛ یعنی احکام اسلام جاودان است و باید در همه زمان‏ها و مکان‏ها اجرا گردد.  🔺۳_ حکومت مطلوب در اسلام، حکومتی است که معصوم(ع) در رأس آن باشد.  🔺۴_ هنگامی که فراهم آوردن مصلحت لازم در حد مطلوب میسر نشد، باید نزدیک‏ترین مرتبه به حد  مطلوب را تأمین کرد. هنگامی که مردم از مصالح حکومت معصوم(ع)، محروم باشند، باید به دنبال نزدیک‏ترین و شبیه‏ترین حکومت به حکومت امام معصوم(ع) باشیم. نزدیکی یک حکومت به امام معصوم(ع) در سه امر متبلور می‏شود:  نخست، علم به احکام اسلام (فقاهت)؛  دوم، شایستگی روحی و اخلاقی، به گونه‏ای که تحت تأثیر هواهای نفسانی و تهدید و تطمیع‏ها قرار نگیرد (تقوا).  سوم، کارایی در مقام مدیریت جامعه که به خصلت‏های فرعی از قبیل درک سیاسی، اجتماعی، آگاهی از مسائل بین المللی، شجاعت در برخورد با دشمنان و تبهکاران تشخیص اولویت‏ها و اهمیت‏ها.  🚨با توجه به این مقدمات نتیجه می‏گیریم کسی که بیش از سایر مردم، واجد این شرایط باشد (فقیه عادل، زمان‏شناسی و قادر به مدیریت کلان اجتماعی) باید رهبری جامعه را عهده‏دار شود و ارکان حکومت را به سوی کمال مطلوب سوق دهد. تشخیص چنین کسی طبعا بر عهده خبرگان خواهد بود چنان که در سایر شئون زندگی اجتماعی نیز چنین است و وقتی چنین شخصی اقدام به تشکیل حکومت نمود اطاعت از فرامین وی واجب است.  دلیل دوم: ولایت‏ فقیه یا حاکمیت اصلح در عصر غیبت: این دلیل نیز دارای مقدمات زیر است:  ۱_ ولایت بر اموال و اعراض و نفوس مردم، از شؤون ربوبیت الهی است و فقط با نصب و اذن خدای متعال، مشروعیت می‏یابد.  ۲_ خداوند این حق قانونی را به پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) داده است.  ۳_ در زمانی که مردم از وجود رهبر معصوم محرومند، یا باید خدای متعال از اجرای احکام اجتماعی صرف نظر کرده باشد، یا اجازه اجرای آن را به کسی که اصلح از دیگران است، داده باشد تا ترجیح بلا مرجوح و نقض غرض و خلاف حکمت لازم نیاید و با توجه به باطل بودن فرض اول، فرض دوم ثابت می‏شود؛ یعنی ما از راه عقل کشف می‏کنیم که چنین اذن و اجازه‏ای از طرف خدای متعال و اولیای معصوم(ع) صادر شده است؛ حتی اگر بیان نقلی روشنی در این خصوص به ما نرسیده باشد.  ۴_ فقیه جامع‏الشرایط، همان فرد اصلحی است که هم احکام اسلام را بهتر از دیگران می‏شناسد، هم ضمانت بیشتری برای اجرای آن دارد و هم در مقام تأمین مصالح جامعه و تدبیر امور مردم کارآمدتر است.  ۵_ تشکیل حکومت توسط ولی فقیه جامع الشرایط مستلزم اطاعت سایر افراد جامعه از فرامین چنین فقیهی است، بنابراین اطاعت از ولایت فقیه عقلا نیز واجب می باشد.  دقت در دلیل عقلی و تبیین فلسفی نظام ولایت ‏فقیه، بیانگر آن است که صرف نظر از ادله فقهی و تعبدی، عالی‏ترین وجه حکومت اسلامی که مطلوبیت دارد، حاکمیت معصوم(ع) است؛ اما در اسلام چون ارزش‏ها دارای مراتب بوده و بی‏شک حکومت نیز یک ارزش است، با عدم دسترسی به معصوم، باید کسی را برای حاکمیت برگزید و از او اطاعت کرد که در علم و عمل، شبیه‏ترین مردم به معصوم(ع) باشد و آن فقیه جامع ‏الشرایط است که از جهت صلاحیت‏ها، شباهت بیشتری به معصوم(ع) دارد. ✅تبیین بیشتر در لینک زیر👇 http://mesbahyazdi.ir/node/5864
دلایل اثبات ولایت فقیه چیست؟ - گنجینه پاسخ ها - اسلام کوئست - مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعی https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa258 فصل دوم: ادلة اثبات ولايت فقيه | پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدي(دام ظله) http://mesbahyazdi.ir/node/5864 گونه‌شناسي ادله نقلي ولايت فقيه | معرفت سياسي http://siyasi.nashriyat.ir/node/60 گونه‌شناسی ادله نقلی ولایت فقیه | خبرگزاری فارس https://www.farsnews.com/news/13920702001621/%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%AF%D9%84%D9%87-%D9%86%D9%82%D9%84%DB%8C-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%87
♦️ولایت فقیه مجری احکام الهی♦️ 💠ولایت فقیه یعنی اجرای احکام نه فقط بیان و ابلاغ احکام 🍃حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) 🔸ما معتقد به «ولايت» هستيم؛ و معتقديم پيغمبراكرم (ص) بايد خليفه تعيين كند و تعيين هم كرده است. ❓ آيا تعيين خليفه براى بيان احكام است؟ ⬅️ بيان احكام خليفه نمی‌خواهد. همه احكام را در كتابى می‌نوشتند، و دست مردم می‌دادند تا عمل كنند. 👈 اينكه عقلًا لازم است خليفه تعيين كند، براى است. ما خليفه میخواهيم تااجراى قوانين كند. قانون مجرى لازم دارد. 🚨«ولىِّ امر» متصدى قوه مجريه قوانين هم هست. اگر پيغمبر اكرم (ص) خليفه تعيين نكند، فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ. ⭕️ در زمان رسول اكرم (ص) اين طور نبود كه فقط قانون را بيان و ابلاغ كنند؛ بلكه آن را اجرا می‌كردند. مثلًا دست سارق را می‌بريد؛ حد می‌زد؛ رجم می‌كرد. اينجاست كه تشكيل حكومت و برقرارى دستگاه اجرا و اداره لازم می‌آيد. 🔶 اعتقاد به ضرورت تشكيل حكومت و برقرارى دستگاه اجرا و اداره جزئى از ولايت است؛ 👈👈 چنانكه مبارزه و كوشش براى آن از اعتقاد به است. 📚ولایت فقیه ، صفحه ۲۱ ➖➖➖➖➖➖➖ ❓اگر یکی از مراجع ، اعلم از ولی فقیه باشد، چه؟ ❓اصلا منظور از اعلم در بحث ولایت فقیه چیست؟ 🔷حضرت امیر المومنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید: 🔶ای مردم ! بدانید که سزاوارترین مردم به امر حکومت و ولایت ، کسی است که قوی تر باشد در این کار و آگاه تر باشد به امر خداوند ... 📘-نهج البلاغه خطبه۱۷۳ 🔶می دانیم که فقیه اعلم بر دیگر فقیهان مقدم است و اوست که از سوی امامان معصوم برای ولایت و حکومت منصوب شده است. 👈مقصود از اعلم در اینجا ، تنها اعلم در احکام فقهی نیست ،بلکه مقصود (اعلم بهذا الامر) است. 👈اعلم بهذا الامر یعنی کسی که علاوه برداشتن فقاهت وعدالت و تقواف مدیر و مدبرتر باشد و به اوضاع کشور و جهان آگاهی کامل داشته باشد . ⬅️ دشمنان اسلام و طرفندهای آنان را بشناسد و به وقت مناسب بتواند تصمیم گیری لازم را داشته باشد . ♦️ غرض آنکه، در صورت تزاحم بین اوصاف رهبری، اگر کسی سیاستمدار کامل اسلامی بود و در این جهت از دیگر فقیهان اعلم بود، بر آنان تقدم دارد؛ 👈👈 زیرا اساس حکومت اسلامی همان فقه سیاسی و هوش یاستمداری است . 🔶حضرت امام خمینی در این مورد فرمودند: 🔹(اگر یک فرد، اعلم در علوم معهود حوزه‌ها هم باشد ، ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد، و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد نا صالح تشخیص دهد و به طور کلی ، در زمینه اجتماعی و سیاسی، فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد، این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست، و نمی تواند زمام امور جامعه را به دست بگیرد.) 📗صحیفه نور ج ۲۱ ص۴۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ادله اثبات ولایت فقیه در چند دقیقه 🔺حاج آقای قرائتی @hagigatevasel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اثبات ولایت مطلقه فقیه در ۵ دقیقه ✅ببینید با بیان استاد رحیم پور ازغدی مثال چراغ راهنما @hagigatevasel
✅دلایل عقلی ولایت فقیه: 🔺نظر آیت الله بهجت درباب ولایت فقیه 🔸ايشان در باب «خراج ومقاسمه» كتاب مكاسب محرمه مي‌فرمايند: 💠 مي‌دانيم كه دين اسلام آخرين دين و احكام و قوانين آن، آخرين مقرراتي است كه از ذات مقدس پروردگار وضع شده است و پيامبري بعد از خاتم الانبياء ـ صلّي الله عليه و آله ـ نخواهد آمد و كتابي آسماني بعد از قرآن كريم فرستاده نخواهد شد ⏮ و بايد اين كتاب تا قيام قيامت كتاب قانون بوده و عترت و اهل بيت پيامبر اكرم مبيّن آن باشند ◀️و نيز روشن است كه امت محمّدي ـ صلّي الله عليه و آله ـ در زمان حضور حجّت معصوم حق ( هر چند در زندان يا در حال تبعيد باشد) مي‌توانند وظيفه خود را ولو با مشقت بسيار و تحمّل مشكلات فراوان به دست آورند. ⭕️ ولي سخن درباره زمان غيبت كبراي حجت حق است كه در اين موقعيت نمي‌توان براي مسأله بيش از سه فرض تصوّر كرد 👈 زيرا يا بايد كتاب خدا و احكام و قوانين دين تعطيل شود ❌که این فرض عقلاً و نقلاً باطل است زيرا دين مبين اسلام، آيين خاتم است و تا ختم نسل بشر باشد راهنما و آيين امت باشد. 🔹يا بايد خود به خود بماند يعني خودش وسيله ابقاي خود باشد ❌این فرض نيز باطل است، زيرا قانون خود به خود اجرا نمي‌شود و به شخص يا اشخاصي نياز دارد تا آن را حفظ كرده و به اجرا درآورند . 🔆 يا نياز به سرپرست و حاكم و مبين دارد كه همان وليّ امر و مجتهد جامع الشرايط است. ✅ ناچار بايد قائل به فرض سوم باشيم و بگوييم وليّ امر بايد جامعۀ مسلمين را با همه شئونات و ابعاد آن نگه دارد. 🔆 از سوي ديگر نيز روشن است كه جامعه، تشكيلات فراوان از قبيل ارتش، آموزش و پرورش دادگستري و ... نياز دارد، بنابراين بايد دست در همه شئونات مادي و معنوي باز بوده و مبيّن و شارح و راهنما و حلاّل مشكلات باشد. ✅ در نتيجه، ولي فقيه بايد تمام شئونات امام معصوم ـ عليه السّلام ـ به استثناي و آنچه مخصوص امام معصوم است، را داشته باشد تا بتواند اسلام را در جامعه پياده كند 📛 وگرنه در صورت عدم وجود تشكيلات و تشريفات حكومتي دشمنان نخواهند گذاشت حكومت و آيين اسلامي پياده شود. 📚(باقي زاده , رضا ، برگي از دفتر آفتاب شرح حال شيخ السالكين آيت الله العظمي بهجت ره , قم: ميراث ماندگار , 1385, ص 101و102) 🌸🌸🌸 🍃علامه مصباح یزدی: 🔸 مرحوم امام خمینى(ره) این مثال را زیاد در درسشان مى‌زدند كه اگر حاكم اسلامى به من بگوید این عبایت را بده باید بگویم چشم و بدهم. آن هنگام كه مصلحت جامعه اسلامى چنین اقتضا كرده كه ولىّ فقیه چنین تشخیص داده كه به عباى من نیاز دارد اگر امر كند كه عبایت را بده، من باید اطاعت كنم و عبایم را بدهم. 📚پایگاه اینترنتی علامه مصباح یزدی 🍃✨🍃✨🍃 ⁉️سوال این ولایتی که شما می گویید در کجای دین آمده است؟ ⁉️آیا می توانید دلیلی قرآنی برای اثبات ولایت فقیه؟ 🌸امام صادق علیه السلام برای اثبات ولایت علما از آیه قرآن استفاده کرده و می فرمایند: ⬅️ ازجمله چیزهایی که سبب آن، کسی مستحق امامت می شود: 🔹پاکدامنی و پاکی از گناهان و معاصی هلاکت باری است که آدمی را لایق آتش دوزخ می کند. 🔹و دیگر،آگاهی روشن از تمام حلالها و حرامهایی که مردم بدان نیاز دارند. 🔹و سوم، علم به قرآن(شناخت خاص و عام و محکم و متشابه و ناسخ و منسوخ آن و...) 💠ابی عمرو زبیری پرسید: ⁉️چه دلیلی وجود دارد برای آنکه ویژگیهای رهبری و امامت، تنها در اموری است که شما فرمودید؟ 🌸حضرت فرمودند: 👈به دلیل این قول پروردگار که درباره کسانی است که ازسوی خداوند درایجاد حکومت اذن دارند و ایشان را اهل حکومت قرار داده است: ☘سوره مائده آیه۴۴: 🌷تورات را ما نازل کردیم که در آن هدایت و نور بود، انبیاء که اسلام آوردند با آن در بین یهودیان حکم می کردند و همچنین ربانیون که مربیان مردم بودند و علما، بر طبق آن در میان مردم حکومت می کردند. ⏪ پس دسته دوم از پیشوایان، یعنی غیرانبیاء هستند. آنها کسانی هستند که مردم را با علم خود تربیت می کنند ⏮ و دسته سوم یعنی ، همان علماء هستند و آنها غیر از دسته دوم یعنی ربانیونند. 📚منبع: 📝تفسیرالعاشی ج۱ ص ۳۲۲و۳۲۳ 📝و البرهان فی تفسیرالقرآن ج۲ ص۳۰۶
4_6012502688783138894.pdf
1.08M
💥موضوع #سمینار(۱) : بررسی #عصمت پیامبران و امامان و دلایل اثبات ولایت فقیه و.. ✅این مطالب سمینار اول مدیر محترم کانال جناب #سید_محمد_علی بوده 👆 @hagigatevasel
4_6012502688783138895.pdf
1.84M
💥موضوع سمینار(۲): دلایل عقلی ونقلی اثبات #ولایت_فقیه وپاسخ به شبهات در زمینه ولایت فقیه ✅این مطالب #سمینار دوم مدیر محترم کانال جناب #سید_محمد_علی بوده👆 @hagigatevasel
✅✅ولایت مطلقه فقیه و پاسخ به شبهات در این رابطه: 🔺ولایت مطلقه فقیه یک اصطلاح فقهی است که به حوزه و کسانی که تحت ولایت قرار دارند نظر دارد و محدودیت در این زمینه را انکار می کند. 👈به عبارت دیگر این اصطلاح بیان می کند که، دامنه ولایت فقیه، محدود به عده خاصی مانند دیوانگان، سفیهان و ... نیست بلکه نسبت به همه افراد و همه احکام و مطلق است. مرحوم امام خمینی (ره) در این باره می فرمود: هر آنچه برای پیامبر (ص) و ائمه (علیهم السلام) از جهت ولایت و رهبری شان ثابت است،‌ عین همان امور برای فقیه هم ثابت است اما دیگر اختیارات آنها که از این جهت نیست برای فقیه هم ثابت نیست " نکته دیگر اینکه توجه داشته باشیم که مطلقه بودن به معنای این نیست که ولی فقیه هرکار دلش خواست انجام دهد یا مطلق از اسلام باشد یا اینکه برای منافع خودش کار کند !! هیچ کدام از این موارد درباره ولایت مطلقه صادق نیست . تبیین بیشتر در پاسخ به جواب سوال زیر 👇 ❓❓گروهی میگویند ولایت مطلقه به این معناست که فقیه میتواند توحید یا یکی از ضروریات دین را انکار یا متوقف کند ✅جواب : اصلاتشریح ولایت فقیه برای حفظ اسلام است اگرفقیه مجاز به انکار اصول دین باشد؛ چه چیزی برای دین باقی می ماند تا او وظیفه حفظ و نگهبانی آن را داشته باشد 👈قید درمقابل نظرکسانی است که معتقدند فقیه فقط درموارد ضروری حق تصرف و دخالت دارد؛ درحالی که معتقدان به ولایت مطلقه که میگویند: فقیه درتمام موارد جامعه اسلامی چه اضطرای و چه غیر اضطراری میتواند تصرف کند. 👈برای مثال زمانی که عزت اسلام درخطر باشد یا جان مسلمانان در خطر باشد؛ ولی فقیه میتواندحکم به تعطیلی حج برای یک یاچندسال بدهد و این مسئله وسعت اختیارات ولی فقیه رانشان میدهدکه ولی فقیه در پی تامین مصلحت جامعه اسلامی در چهارچوب شرع ؛حکم به تعطیل واجبی میدهد.  ✅ولایت مطلقه فقیه از است؛ یعنی، مطلق بودن ولایت گره گشا در تزاحم احکام و مصالح اهم اجتماعی است.   ثانیا؛ ولایت مطلقه خود، مقید به قیودی است نه این که از هر حیث مطلق باشد.    قیودی که در اعمال ولایت مطلقه وجود دارد عبارت است از: ۱- مصلحت، ۲- اهم بودن، ۳- اجتماعی بودن. به عبارت دیگر،  ولی فقیه نمی‏تواند:   ۱- به طور دل‏خواهانه و بدون رعایت مصالح جامعه اقدامی کند.  ۲- مصلحت مورد نظر در اینجا مصالح امت است، نه شخص ولی فقیه.   ۳- تنها مصالحی را می‏تواند بر احکام نخستین مقدم بدارد که از نظر اهمیت دارای رتبه بالاتری بوده و شارع مقدس راضی به ترک آنها نباشد.  به عبارتی ولایت مطلقه برای رهایی از بن بست های اجتماعی در حکومت ایجاد شده ✅امام خامنه ای درباره بحث ولایت فقیه فرموده اند : من تصورم این است که بُعد مهمى از قید اطلاق که امام منضم کردند به ولایت فقیه، ناظر به همین است؛ یعنى . دستگاه ولایت … باید بتواند به طور دائم خودش را پیش ببرد؛ متحول کند … این نیست مسئلة ولایت مطلقه که فقیه هر کار دلش خواست، بکند؛ یک وقت یک چیزى به نظرش رسید که باید این کار انجام بگیرد، فوراً انجام دهد؛ قضیه این نیست. قضیه این است که یک حالت انعطافى در دست کلیددار اصلى نظام وجود دارد که می تواند در آنجایى که لازم است، مسیر را تصحیح و اصلاح کند؛ بنا را ترمیم کند». ۹۰/۶/۱۷ ❓❓فرق ولایت مطلقه ومقیده درچیست ✅ولایت مطلقه مال زمانی است که فقیه است و حکومت در دست دارد؛ ولایت فقیه در این زمان مطلق است یعنی فقیه در همه مسائلی که مربوط به حکومت است با در نظرگرفتن احکام اسلامی و مصالح اجتماعی؛ دخالت کرده و تصمیم گیری نماید و امر و نهی کند. 👈اما ولایت مقیده در زمان باز نبودن دست حکام عادل؛ فقها در موارد خاصی اعمال ولایت میکنند؛ برای مثال در زمان رژیم پهلوی ؛ فقیهان در امور خاص مانند تعیین قیم برای اطفال تولیت یک موقوفه و امثال آن دخالت میکردند که این امور را امور«حِسبیه» می نامند. @hagigatevasel
تفاوت ولایت فقیه مطلقه با مقیده - خبرگزاری حوزه http://www.hawzahnews.com/news/366478/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%B7%D9%84%D9%82%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%82%DB%8C%D8%AF%D9%87 تفاوت میان ولایت مطلقه فقیه با ولایت فقیه در چیست؟ - گنجینه پاسخ ها - اسلام کوئست - مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعی https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa2212 نگاهی تحلیلی به تقریر آیت‏‌الله خامنه‏ای از ولایت مطلقة فقیه | خبرگزاری فارس https://www.farsnews.com/news/13910722001335/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%82%D8%B1%DB%8C%D8%B1-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8F%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%86%D9%87%E2%80%8F%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%B7%D9%84%D9%82%D8%A9-%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%87
👆👆
❓❓فرق حکومت ولی فقیه و امام معصوم در چیست ✅✅ نبى اکرم(ص) سه مقام و منصب عمده را دارا بودند: اول: تبلیغ آیات الهى و ابلاغ احکام و راهنمایى مردم. دوم: داورى و قضاوت بین مردم و رفع خصومت. سوم: زمامدارى جامعه اسلامى، از این که روایت مطلق است و در آن قید خاص براى جانشین ذکر نشده است و اطلاق اقتضاء عموم دارد. استفاده مى شود که فقها، در همه شئون پیامبر اکرم(ص) چون جانشین آن حضرت مى باشند. 👈در اختیارات حکومتی، فرقی بین پیامبر (ص) ،امام (ع) و ولی فقیه نیست؛ زیرا مقصود از اختیارات حکومتی، مسائل لازم اجتماعی است که بدون آنها، حکومت قدرت کافی برای پیشبرد اهداف خود؛ یعنی، تأمین سعادت و مصالح جامعه را ندارد.      مقصود از «ولایت مطلقه» نیز، چیزی بیش از این نیست. البته پیامبر (ص) و ائمه (ع)، شؤون دیگری نیز داشته‏اند که از اختصاصات آنان بوده است؛ ولی آن مسائل ربطی به حوزه اختیارات حکومتی ندارد. چنان که پیامبر (ص) حق دخالت در شؤون فردی اشخاص را داشتند؛ لیکن ولیّ فقیه چنین حقی ندارد؛ زیرا این مسأله خارج از مسائل اجتماعی و حکومتی است.  ✅هیچ فرقی درحکومت داری ندارند؛تمام اختیاراتی که امام معصوم دارد؛ ولی فقیه هم دارد؛ پس در ولایت تشریعی فرقی بین حکومت معصوم و ولایت فقیه نیست؛ بلکه در ولایت تکویتی تفاوت وجود دارد۰ یعنی امامان معصوم ما می توانند در عالم وجود تصرف کنند برای مثال به اذن الله شفا دهند بیماران را همان طور که عیسی علیه السلام شفا میداد۰ و یا علم لدنی دارند و از همه امور باخبرند اما در مورد ولی فقیه ما معتقدیم که ولی فقیه در هر امری با متخصصان آن امر مشورت میکند؛ بعد حکم کلی را با توجه به مصلحت جامعه صادر می کند و در این صورت اطاعت او بر همه حتی مراجع وفقهای دیگرهم واجب است