eitaa logo
️حقیقت واصل
1.2هزار دنبال‌کننده
13.6هزار عکس
10.9هزار ویدیو
470 فایل
🌹امام خامنه ای:عادت کنیم که همه اخلاص وفداکاری و محبت وهمه قلب خودرابه #امام_زمان علیه السلام تقدیم کنیم. تاسیس کانال حقیقت واصل درتلگرام ،۸ آذر ۹۵ تاسیس کانال حقیقت واصل درایتا،۱۱فرودین ۹۷ به مدیریت محمدلو با احترام تقدیم محضر امام زمان
مشاهده در ایتا
دانلود
️حقیقت واصل
رهبر انقلاب: مجموعه‌ی سپاه از نظر بنده از موفق‌ترین مجموعه‌هاست همزمان با ۲ اردیبهشت‌ماه، سالروز تأ
⭕️ تشکر فرمانده معظم کل قوا از عملکرد و تلاش های خوب سپاه ✅متن پیام فرمانده معظم کل قوا، امام خامنه ای (مدظله العالی) به این شرح است: 🌹سلام من را به مناسبت روز تاسیس سپاه به آحاد کارکنان و خانواده های محترمشان برسانید. 🔹از عملکرد خوب و سپاه می‌کنم و دعاگویشان هستم. @hagigatevasel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ بیانیه مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی درباره روزه‌داری امسال ◽️۱- افرادی که از توانایی و سلامت جسمی برخوردارند، واجب است فریضه روزه ماه رمضان را بجای آورند. ◽️۲- کسانی که مبتلای به بیماری کرونا هستند، با توجه به لزوم مراعات توصیه‌های پزشکی و مراقبت‌های ویژه و عدم توانایی روزه‌داری، بالطبع روزه بر آنها واجب نیست. ◽️۳- کسانی که از سلامت و توانایی کامل برخوردار نیستند، اگر روزه برای آنها ضرر دارد، نباید روزه بگیرند. امّا درمورد خوف ابتلای به بیماری کرونا که در فتوای برخی از مراجع تقلید نیز به آن اشاره شده؛ یادآوری سه نکته حائز اهمیت است:🔻 ◽️اولاً: ترس از مبتلا شدن به بیماری کرونا باید مستند به روزه گرفتن باشد؛ پس اگر خوف، ارتباطی به روزه نداشته باشد و در غیر ماه رمضان هم که بنای روزه‌داری نیست، چنین خوفی وجود داشته باشد، این خوف اعتباری ندارد و مجوز روزه خواری نیست؛ ◽️ثانیا:ً ترس باید منشأ عقلایی داشته باشد؛ یعنی عقلای این امر، باید این خوف را معتبر بدانند؛ یعنی روزه را سبب ابتلای به بیماری کرونا یا عدم بهبودی آن یا طول کشیدن درمان یا شدت آن یا بازگشت آن بدانند. در حالی که پزشکان حاذق نظری غیر از این دارند و مدعی هستند که روزه برای افراد سالم نه تنها سبب تضعیف سیستم دفاعی بدن نمی‌شود، بلکه سبب تقویت آن نیز خواهد شد. لذا افراد سالم باید روزه بگیرند و ترس از ابتلای به بیماری کرونا که روزه سبب آن نیست مجوز روزه‌خواری نمی‌شود؛ ◽️ثالثاً: چنانچه شخص خاصی بداند یا احتمال عقلایی بدهد که روزه گرفتن برای او ضرر دارد نه تنها روزه بر او واجب نیست بلکه صحیح هم نخواهد بود و این یقین یا احتمال شخص، مجوز روزه خواری برای عموم نیست. ❗️توجه! چنانچه فرد یا افرادی به هر دلیلی روزه بر آنها واجب نباشد، شرعاً مجاز به روزه خواری علنی در ملأ عام نیستند و این عمل حتی برای افراد معذور نیز حرام قطعی است. متن کامل:👇 https://hawzahnews.com/news/896842 @hagigatevasel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیه امام رضا علیه‌السلام برای روزهای پایانی ماه شعبان که در بقیّه این ماه این دعا را بسیار بخوان:‌‌‌‌ ‌‌ ‌‌‌‌‌🤲 اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ‌‌ ‌‌ ‌‌🔺خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده‌اى در آن قسمت که از این ماه مانده، ما را بیامرز. 🎙بانوای: حاج‌ میثم‌ مطیعی
️حقیقت واصل
بسم الله الرحمن الرحیم مباحث جلسه سیزدهم مهدویت استادعلیزاده: درمبحث معرفت امام درصوت قبلی درمورداین
بسم الله الرحمن الرحیم بیانات جلسه چهاردهم استادعلیزاده پیرامون مباحث معرفتی مهدویت: ازجمله اوصافی که درصوت قبل بدان پرداخته شد٬این بودکه امام پدردلسوز٬برادروفادارومادری مهربان است وروایت امام رضا(ع)رادراین باره یادآورشدیم. _ازجمله اوصاف دیگرامام٬محورهستی بودن امام است.👈امام محورهستی است ودرنظرشیعه امام واسطه فیض رسانی به پدیده های جهان آفرینش است وبدون وجودآن حضرت عالم وآدم٬جنّ وملک وحیوانات وجمادات باقی نمی‌مانند.ازامام صادق(ع)سوال شدآیازمین بدون امام باقی می‌ماند؟آن حضرت جواب دادند:«اگرزمین بدون امام بماند٬زمین اهل خودش رافرومیبرد.»همه موجودات آنچه ازفیوضات دریافت میکنند٬آنچه ازنعمتهای الهی دریافت می‌کنندازطریق کانال امام است.هم اصل وجودشان به واسطه امام است وهم نعمت هاوبهره های دیگری که درطول زندگی دارامیشوندبواسطه وجودامام عصر(عج)است.درزیارت جامعه کبیره آمده است که:«ای امامان بزرگ٬خداوندبه سبب شماعالم را آغازکردوبه سبب شمانیزآن راپایان می‌دهد»👈یعنی خلقت عالمیان وآدمیان به خاطروجودامامان است. «به سبب شماباران رافرو می‌فرستدوبه برکت شما آسمان رانگه داشته است»👈یعنی تمام نعمتهای خداوندی که به انسان ازجانب خداوندفرستاده میشودبه خاطروجودامام عصر(عج)است. آثاروجودی امام تنهابه ظهوروآشکارشدن وی خلاصه نمیشودبلکه خداوندخواسته است تاآن حضرت دردوران غیبت نیزسرچشمه حیات تمام محلوقات باشد. لذااگرامامی نباشد٬جهانی نیزوجودنخواهدداشت.اگرامام نباشد٬مردمانی وجودنخواهدداشت‌واگرآن حضرت نباشد٬نعمتهایی نیزوجودنخواهدداشت. _علاوه براینکه امام محورهستی هستند٬همچنین رفیق ومونس نیزهستند.امان رضا(ع)فرمودند:«الإمام الأنیس الرفیق؛امام رفیق ومونس است»درسیره اهل بیت کسانی بودندکه باامام زمانشان رفاقت کردندهم به خیردنیاوهم به خیرآخرت نائل گردیدند.مثلادرسیره امام صادق(ع)اینطوری نقل شده که هشام بن حکم میگویدیکی ازاشراف اهل کوهستان وضع خوبی داشت هرسال حج میرفت وهروقت میخواست به حج بروددرمدینه٬مهمان امام صادق میشدباآن حضرت رفیق شده بودوآن حضرت نیزبرحسب لطفش یکی ازخانه هایش راکه دراختیارداشت به دوستش که ازاشراف اهل کوهستان بودواگذارکرد.یکبارکه عازم حج شدبرای اینکه به امام مزاحمت ایجادنکندده هزاردرهم به امام صادق دادتابرای اوخانه ای تهیه کندبعدازبرگشت ازحج ازامام سوال کردکه آیابرای من خانه ای خریدی؟امام فرمود:بله وبعدبرگه هایی رابه دست او دادنددرآنهانوشته بود:«به نام خداوندبخشاینده مهربان این است آنچه جعفربن محمدبرای فلانی پسرفلانی که ازاشراف اهل کوهستان است٬برای اوخانه ای دربهشت خریده که یک همسایه اش پیامبراکرم(ص)٬یک طرف دیگرش حضرت علی(ع)٬سوی دیگرش امام حسن(ع)وطرف چهارم آن امام حسین(ع)است.» سند رادست اودادندوبعدگفت:خدامرافدای شمابکندای امام ازاینکه باشمادوست بودم راضی شدم.بعدحضرت فرمود:پولی راکه جهت گرفتن خانه به من دادیدبین فرزندان امام حسن وامام حسین(علیهماالسلام)که منظورسادات منتسب به پیامبرواهل بیت است٬تقسیم کردم امیدوارم خدابپذیردوثواب تورابابت اینکاربهشت قراردهد. مردکوهستانی به شهرخودش برگشت وسندرابه همراه خودآوردتااینکه درروزی ازروزهامرگش فرامیرسدنزدیکانش راجمع میکندتابه آنهابگوید سندی که امام برایش داده بودرابه هنگام دفن آن را(سند)نیزبااودفن کنندبعدبه توصیه اوعمل کرده وفردای آنروزکه می‌آیندمیبینندسندروی قبراست وروی آن نوشته که:«قسم به خداجعفربن محمدبه آنچه گفته بودوفاکرد» لذابادرک این حقایق٬فهمیده میشودکه هرکس طعم دوستی باامام زمان رابچشدمیفهمدکه امام نیزبهترین نعمتهارابرای دوستش فراهم میکندپس چه بهترکه انسان اولین دوست ورفیقش امام زمان(عج)باشدودوستهای بعدش نیزبرطبق همانهایی که امام به عنوان دوست واقعی میخواهدباشد. همچنین کسان دیگری نیزهمچون شیخ مفیدوسیدبن طاووس که بدون اجازه محضرآقاشرفیاب میشدند٬دوست خودراامام زمان(عج)قرارداده بودندوامام نیزعنایات وتوجهات خویش رابدانهامیکرد. پس امام هم رفیق ومونس+هم امان برای اهل زمین که درروایت نیزخودآن حضرت فرمودند:«من موجب ایمنی ازبلاهابرای اهل زمین هستم»ویاروایت دیگر:«من آخرین جانشین پیامبرخداهستم وخداوندبه سبب من بلاهاراازخاندان وشیعیان دور میکند»+محورهستی میباشند. وجودامام مانع ازانجام گناهان وعذابهای سخت الهی بوده وبه عنایات خودشان تمام بلاهاراازاهل زمین دورمیکند. اللهم عجل لولیک الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
️حقیقت واصل
🌺🌺آیات قرآنی درخصوص امام زمان عج 🌺🌺 1⃣وعده خدا بر صالحان که نماینده خدا در زمین خواهند بود وَعَدَ
🌹اواخر ماه شعبان است ماه پیامبر خدا 🌹 ✅✅محض ادب و احترام مروری میکنیم بر آیاتی که در خصوص پیامبر مهربانی ها ست🌹 🌹بخش اول آیات: 1⃣الگو بودن پیامبر اکرم (ص) الگو بودن آن حضرت برای تمام جهانیان، از ویژگی های پیامبر خاتم می باشد. امروزه اگر کسی بخواهد، الگو و سرمشقی برای تمام جهانیان معرفی کند که دیگران در رفتار و گفتار از او پیروی کنند، وجود ذی جود رسول خداست. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رسول‌الله أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» برای شما در رسول خدا، الگوی بسیار نیکویی است؛ (احزاب ۲۱) اگرچه در ادامه می‌فرماید: «لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ» اما می‌توان گفت: رسول اکرم با ویژگی‌ها و صفاتی که در اخلاق، رفتار و گفتار خود دارند برای تمام انسان‌ها به ‌ویژه مسلمانان‌ الگو هستند. 2⃣- مهربانی و رأفت دومین ویژگی قرآنی مسأله مهربانی و رئوف بودن ایشان است که خداوند حضرت را این‌گونه معرفی می‌کند «لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ؛ » قطعاً، براى شما پیامبرى از خودتان آمد که بر او دشوار است شما در رنج بیفتید، به [هدایت‏] شما حریص، و نسبت به مؤمنان، دلسوز مهربان است. (توبه آیه ۱۲۸) رئوف و رحیم از ویژگی‌های پیامبر اکرم است؛ همان‌گونه که خداوند در قرآن کریم خود را رئوف و مهربان می نامد، پیامبر اکرم را نیز این‌گونه معرفی می‌کند. وجود مقدس پیامبر و اخلاق و رفتار ایشان، مایۀ دفع ضرر و جذب منافع برای همه به ‌ویژه مسلمانان است. اگر پیامبر اکرم دارای سجایای اخلاقی نبودند، نمی توانستند این وظیفه سنگین را  به سرانجام برساند. قرآن کریم درباره اخلاق نیک پیامبر اعظم می فرماید: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک‏». پس به [برکتِ‏] رحمت الهى، با آنان نرم‌خو [و پُر مِهر] شدى و اگر تندخو و سخت‌دل بودى، قطعاً از پیرامون تو پراکنده مى‏شدند. (آل عمران ۱۵۹) خداوند متعال در آیه دیگر اشرف مخلوقات را رحمت برای جهانیان معرفی کرده و می‌فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ» (انبیاء ۱۰۷) بنابراین پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، نه ‌تنها برای مسلمانان بلکه برای تمام جهانیان رحمت است. در کتب اهل سنّت روایتی از أنس بن مالک نقل شده که می‌گوید: ده سال خدمتگذاری پیامبر را کردم، حضرت حتی یکبار به من اُف نگفتند؛ هر کاری را انجام دادم به من نمی‌ فرمود: چرا انجام دادی و کاری را که انجام نمی‌دادم مرتب به من نمی‌ فرمود: چرا انجام ندادی؛ حتی با بردگان خود نیز این ‌چنین رفتار می‌کردند و این مهربانی را در همه ‌جا و در همه حال برای خانواده و اطرافیان خود برای مسلمانان داشته که درس و الگویی برای همه می باشد. 3⃣- تواضع و فروتنی از دیگر ویژگی پیامبر عظیم الشأن اسلام صلّی الله علیه وآله وسلم، تواضع و فروتنی آن حضرت است که آیه «وَ إِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظیم» (قلم/۴) به این خصیصه اشاره می کند. قرآن کریم ایشان را دارای بزرگ‌ترین اخلاق می‌داند که یکی از ویژگی ‌های اخلاقی، همان فروتنی است. حضرت با اینکه حاکم جامعه بودند و می‌توانستند مثل فرمانروایان و پادشاهان زندگی کنند اما با همان فروتنی و سادگی منش خود در قلب تمام انسان‌ها نفوذ کرد. 4⃣ بخشش و بردباری ویژگی دیگری که از آیات قرآن استفاده می‌شود بحث بخشش و بردباری پیامبر است؛ خداوند متعال به پیامبر دستور می‌دهد: «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلینَ» ای پیامبر عفو را سرلوحه زندگی خود قرار ده، امر به ‌معروف کن و از انسان‌های جاهل اعراض کن. (آل عمران ۱۹۹) سه دستور در این آیه برای پیامبر اکرم وجود دارد، البته بسیاری از سفارش‌های خداوند در قرآن کریم به پیامبر اکرم از باب به در بگو تا دیوار بشنود، بوده و می‌خواهد دستوراتی را به امت بدهد ولی به این شکل مطرح می‌کند. در این آیه شریفه خداوند به پیامبر دستور می‌دهد، نسبت به مردم عفو و بخشش و گذشت داشته باشد و در آیه دیگر می‌فرماید: «وَ لا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتی‏ هِیَ أَحْسَنُ» خوبی و بدی با هم یکسان نیستند ولی تو ای پیامبر اگر کسی به تو بدی کرد با آنچه نیکوتر هست آن بدی را دفع کن و کنار بگذار. (فصلت آیه ۳۴)
🌹بخش دوم آیات در خصوص پیامبر مهربانی ها ⃣- عبادت پیامبر عبادت از دیگر ویژگی های پیامبر می باشد که خداوند در قرآن کریم از آغاز رسالت به پیامبر دستوراتی داده که از جمله آن دستورات، شب زنده داری می باشد: «قُمِ اللَّیْلَ إِلاَّ قَلیلاً» شب را برخیز هرچند که اندک باشد. (مزمل آیه ۲) بیداری در شب از ویژگی‌های لازم برای رسول خدا بوده است که در قالب قرائت قرآن و تهجد و شب‌زنده‌داری مطرح‌ شده است. در آیه دیگر که حکم وجوب نماز شب برای پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم استفاده می شود، می‌ فرماید: «وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسى‏ أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً» و پاسى از شب را زنده بدار تا براى تو [به‌منزله] نافله‏اى باشد، امید که پروردگارت تو را به مقامى ستوده برساند. (اسراء آیه ۷۹) عده ای وجوب نماز شب برای پیامبر اکرم را از این آیه استفاده کرده‌اند؛ اگر برخیزی و نماز شب بخوانی، امید است که خداوند تو را به مقام شایسته‌ای برساند که منظور مقام شفاعت می باشد. در روایات فراوان عبادات نیمه ‌شب پیامبر و سر گذاشتن بر خاک از ایشان نقل ‌شده است؛ عایشه نقل می‌کند: شبی پیامبر از بستر برخاست و به بیرون رفت؛ حسادت مرا تحریک کرد که ببینم پیامبر کجا می‌رود؛ به دنبال ایشان رفتم؛ پیامبر را دیدم که در تاریکی شب، سر به سجده گذاشته است. گفتم: یا رسول‌الله! آیا این‌گونه عبادت می‌کنی؟ درحالی‌که خداوند طبق آیات قرآن، گذشته و آینده تو را بخشیده است؟. پیامبر در جواب فرمودند: آیا من بنده شکرگذار خداوند نباشم. عایشه قانع شد امام صادق علیه السلام می فرماید: پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم با اینکه معصوم و مبرّای از گناه بودند، همیشه استغفار می‌کردند: «وَ کَانَ رسول‌الله صلی الله علیه وآله وسلم یَتُوبُ إِلَى اللَّهِ فِی کُلِّ یَوْمٍ سَبْعِینَ مَرَّةً مِنْ غَیْرِ ذَنْب» پیغمبر اسلام صلّى اللَّه علیه و آله بدون اینکه گناهى کرده باشد هر روزى هفتاد مرتبه استغفار می کرد. (بحار، ج‏۹۰، ص: ۲۸۲) در نماز شب هم مستحب است که انسان به پیروی از رسول خدا و دستوری که خداوند داده است هفتاد بار استغفار کند. 6⃣- علاقه و دلسوزی نسبت به امت نکته دیگری که از آیات استفاده می‌شود علاقه و دلسوزی پیامبر اکرم نسبت به امت است. پیامبر اکرم نسبت به امت بسیار دلسوز بودند، اگر شخصی ایمانش ضعیف بود حضرت خیلی علاقه داشتند که ایمان او قوی شود یا کافران به سمت دین بیایند. خداوند متعال می‌فرماید: «فَلَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ عَلى‏ آثارِهِمْ إِنْ لَمْ یُؤْمِنُوا بِهذَا الْحَدیثِ أَسَفاً» ای پیامبر! شاید جان خود را به دلیل اینکه کسانی به رسالت تو ایمان نیاورده‌اند، فدا کنی. (کهف آیه ۶) این مطلب نشان می‌دهد آن حضرت چه میزان به ایمان آوردن مردم علاقه داشتند. خداوند متعال در آیه دیگری می‌فرماید: «وَ اصْبِرْ وَ ما صَبْرُکَ إِلاَّ بِاللَّهِ وَ لا تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَ لا تَکُ فی‏ ضَیْقٍ مِمَّا یَمْکُرُونَ» صبر کن و صبر تو فقط براى خدا و به توفیق خدا باشد! و به خاطر(کارهاى) آنها، اندوهگین و دلسرد مشو! و از توطئه‏هاى آنها، در تنگنا قرار مگیر. (نحل آیه ۱۲۷) آیه دیگر می‌فرماید: «فَلا تَذْهَبْ نَفْسُکَ عَلَیْهِمْ حَسَراتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ بِما یَصْنَعُونَ؛ » پس مبادا به سبب حسرت‌ها [ى گوناگون‏] بر آنان، جانت [از کف‏] برود؛ قطعاً خدا به آنچه مى‏کنند، داناست. (فاطر آیه ۸) این آیات نشان می‌دهد پیامبر اکرم چه قدر برای امت دلسوز بودند. در روایات زیادی درباره شأن نزول «وَ لَسَوْفَ یُعْطیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى‏؛ (ضحی آیه ۵) آمده است؛ پیامبر در اواخر عمر شریفشان ناراحت بودند. خداوند فرمود: چه می‌خواهی؟. پیامبر عرض کرد: نگران امتم هستم. این آیه نازل شد؛ خداوند تو را به ‌زودی خشنود خواهی کرد که شفاعت کننده امت خودش هست. 7⃣ صبر و بردباری ویژگی دیگر رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم، صبر، بردباری و استقامتی است که از همان آغاز رسالت، خداوند بر دوش پیامبر گذاشت. آیه شریفه می‌فرماید «وَ لِرَبِّکَ فَاصْبِرْ» و به خاطر پروردگارت شکیبایى کن. (مدثر آیه ۷) از همان آغاز رسالت این دستور نازل ‌شد که باید برای پروردگارت صبر کرده و استقامت به خرج دهی. یا در جای دیگر می‌فرماید: «فَاصْبِرْ کَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ» پس صبر کن آن گونه که پیامبران«اُولو العزم» صبر کردند. (احقاف آیه ۳۵) پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، دائماً باید در حال استقامت باشد و هر سختی که می‌بیند آن را برای پیشبرد اسلام عزیز به جان بخرد و حضرت آن‌قدر در این راه خود را به‌ سختی انداخت که آیه شریفه خطاب به ایشان فرمود: «طه * ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى‏» طه * ما قرآن را بر تو نازل نکردیم که خود را به رنج افکنی (طه/۲)
🌹بخش سوم آیات در خصوص پیامبر مهربانی ها ⃣ علم و آگاهی ویژگی دیگر پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم، علمی است که خداوند به ایشان عطا فرموده است. علم و آگاهی ایشان بالاترین آگاهی و دانشی بوده که میان انسان‌ها وجود داشته است. خداوند می‌فرماید: «وَ أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَیْکَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ عَلَّمَکَ ما لَمْ تَکُنْ تَعْلَمُ وَ کانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکَ عَظیماً» و خداوند، کتاب و حکمت بر تو نازل کرد؛ و آنچه را نمى‏دانستى، به تو آموخت؛ و فضل خدا بر تو(همواره) بزرگ بوده است. (نساء ۱۱۳) علم الهی، علم لَدُنی خداوند می باشد که به پیامبر عطا شده است و رسول به وسیلۀ آن می‌تواند، اسرار هستی را به دست آورد. خدای متعال می فرماید: «وَ ما یَعْلَمُ تَأْویلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ» در حالى که تفسیر آن ها را جز خدا و راسخان در علم نمى‏دانند. (آل عمران؛ ۷) در روایتی نقل شده است: «ان رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله أفضل الراسخون فی العلم» (تفسیر نور الثقلین، ج‏۱، ص: ۳۱۶) 9⃣-دفع عذاب از امت به برکت وجود پیامبر از دیگر ویژگی‌های رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم این است که وجود حضرت، باعث مصونیت مردم از عذاب آسمانی الهی است. خداوند در معرفی پیامبر می فرماید: «وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فیهِمْ» ولى(اى پیامبر!) تا تو در میان آنها هستى، خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد. (انفال آیه ۳۳) این امر نشان‌دهنده آن است که وجود پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم، موجب ایمنی امت از عذاب می باشد. لذا در روایتی از پیامبر اکرم نقل‌ شده است: امت من مانند امت‌های گذشته مجازات و عذاب نخواهند شد که عذاب آسمانی مانند قوم لوط یا اقوام دیگر بر آن‌ها نازل شود. 🔟-شفاعت از ویژگی‌های دیگر رسول خدا که در قرآن کریم به آن اشاره ‌شده شفاعت می باشد. قرآن کریم می فرماید: «وَ لا یَشْفَعُونَ إِلاَّ لِمَنِ ارْتَضى‏ وَ هُمْ مِنْ خَشْیَتِهِ مُشْفِقُونَ»و آنها جز براى کسى که خدا راضى(به شفاعت براى او) است شفاعت نمى‏کنند؛ و از ترس او بیمناکند. (انبیاء/ ۲۸) 1⃣1⃣ کثرت اولاد ویژگی دیگر حضرت کثرت اولاد پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم از طریق حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد. دشمنان اسلام، پیامبر را ابتر می خواندند، اما نزول سوره کوثر، خبر از یک معجزه بزرگ الهی داد که در آینده نسل پیامبر اکرم بسیار گسترش خواهد یافت. فخر رازی از علمای اهل سنت می‌گوید: جهان و دنیا از اولاد حضرت رسول پُر شده است. کالباقر والصادق والکاظم و الرضا و امثال آن‌ها؛ اما کسانی که با این خاندان دشمنی کردند، لم یبق من بنی أمیه فی الدنیا احداً. هیچ کس از بنی أمیه در دنیا باقی نماند؛ این ویژگی بسیار بزرگی است که خداوند به برکت حضرت زهرا سلام الله علیها به پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم عنایت فرمود. 📝منبع حوزه نت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
️حقیقت واصل
8⃣2⃣ ادامه نامه ۲۸ نهج البلاغه 🚨پاسخ به تهدید نظامی سپس، از ماجراى من و عثمان سخن گفتى. بايد پاس
9⃣2⃣نامه ۲۹ نهج البلاغه 🚨هشدار به مردم بصره : از نامه آن حضرت (ع) به مردم بصره: شما خود مى دانيد كه چسان رشته فرمانبردارى را گسستيد و قدم در راه جدايى و دشمنى نهاديد. من گناهكارتان را عفو كردم و از گريختگانتان شمشير برداشتم و آنان را كه به ما روى آوردند، پذيرفتم. حال اگر اعمال مرگ آور و آراء سفيهانه دور از صوابتان، شما را وادارد كه پيمان بشكنيد و به خلاف من برخيزيد، بدانيد، كه من مهياى پيكارم و اسبان خود را پيش آورده ام و بر اشتران خويش پالان نهاده ام. اگر ناچارم سازيد كه بر شما بتازم، آن چنان جنگى آغاز مى كنم كه نبرد جمل در برابر آن حقير نمايد. با اين همه، ارج فرمانبرداريتان را مى شناسم و حق نيكخواهانتان را ادا مى كنم و بيگناه را به جاى گناهكار نمى گيرم و وفاكننده به عهد و بيعت را به جاى پيمان شكنان مؤاخذه نمى كنم.
0⃣3⃣نامه ۳۰ نهج البلاغه 🚨هشدار به معاویه از نامه آن حضرت (ع) به معاويه: پس از خداى بترس. در آنچه به تو ارزانى داشته و در حقى كه بر گردن تو نهاده نظر كن و به شناخت چيزهايى كه به ناشناختنشان معذور نيستى باز گرد. زيرا فرمانبردارى را نشانه هايى آشكار است و راههايى روشن و جاده هايى راست و دور از كژى و نهايتى مطلوب همگان. راهى كه زيركان و خردمندان در آن گام نهند و سفلگان سرافكنده از آن دور مى شوند. هر كه از آن راه پاى بيرون نهد، از راه حق بيرون شده و در بيابان گمراهى سرگردان گشته است. خدا نعمتش را بر او دگرگون كند و خشم خود را بر سر او فرستد. پس خود را بپاى، خود را بپاى، خداوند براى تو راهت را آشكار ساخته. هر جا كه هستى، همان جا بايست كه كار را به حد نهايت رسانده اى. نهايتى كه خسران است و كفر. نفس تو، تو را به بدى گرفتار ساخته و به گمراهى در انداخته و به مهلكه كشيده و راهها را بر تو دشوار گردانيده است.
1⃣3⃣متن کامل ترجمه نامه ۳۱ نهج البلاغه - نامه به فرزندش امام حسن عليه السّلام وقتى از جنگ صفين باز مى‏گشت http://moudeomam.com/nahjolbalagheh/nameha/1227-namehaye-nahjolbalaghe905.html 🌹🌹نامه ۳۱ نهج البلاغه پر از محتوای مفید و تربیتی هست 🌹🌹🌹که نامه امام علی علیه السلام به فرزندشان امام حسن مجتبی علیه السلام هست . حتما بخونید✅✅✅
ببخشید دیروز پیام قرآنی و نهج البلاغه فرصت نشد قرار بدم امروز جبران شد
2.18M
بسم الله الرحمن الرحیم 🌺🌺چهل شب با اولین و آخرین امام🌺🌺 📢صوت از استاد محترم جناب آقای دکتر عزیز علیزاده ✅ صوت روز پانزدهم از نهج البلاغه 👈معرفت افزایی اولین گام برای منتظران امام عصر عج میباشد . با دقت به صوت ها گوش کنیم.
2.45M
بسم الله الرحمن الرحیم 🌺🌺چهل شب با اولین و آخرین امام🌺🌺 📢صوت از استاد محترم جناب آقای دکتر عزیز علیزاده ✅ صوت روز شانزدهم از نهج البلاغه 👈معرفت افزایی اولین گام برای منتظران امام عصر عج میباشد . با دقت به صوت ها گوش کنیم.
️حقیقت واصل
بسم الله الرحمن الرحیم بیانات جلسه چهاردهم استادعلیزاده پیرامون مباحث معرفتی مهدویت: ازجمله اوصافی ک
بسم الله الرحمن الرحیم بیانات جلسه پانزدهم استاد علیزاده پیرامون مباحث معرفتی مهدویت: درموردمحورهستی بودن امام که وجوددنیاوعالمیان وجنّ وملک وحیوانات وجمادی به خاطروجودامام عصر(عج)است٬درصوت قبلی بدان پرداخته شدهمچنین اشاره شدکه امام علاوه برمحورهستی بودن درنظام هستی٬رفیق ومونس نیزهست. _یکی دیگراز ویژگیهای امام عصر(عج)٬این است که امام شاهدخدابرخلق است.آیاتی درقرآن به این صفت پرداخته اندکه عبارتنداز: *«یاأیهاالنبی إنا أرسلناک شاهدا ومبشرا ونذیرا وداعیا إلی الله بإذنه وسراجا منیرا؛ای پیامبرماتوراگواه برخلق وبشارت دهنده وبیم دهنده ودعوت کننده به سوی خدابااجازه اش وچراغی روشنی بخش فرستادیم»👈دراین آیه پیامبراکرم(ص)به عنوان شاهدمعرفی شده وازآنجاکه امام صادق فرموده اند٬امام عِدل پیامبراست لذااین وصف شامل اهل بیت میشودوامام نیزشاهدبرامت است. *«وکذالک جعلناکم أمّةً وسطالتکونوا شهداءًعلی الناس ویکون الرسول شهیدا؛اینچنین شماراامت وسط قرار دادیم تاشمابرمردم شاهدباشیدوپیامبرنیزبرشماشاهدباشد»👈مراد ازامت وسط همه انسانها نیست بلکه اهل بیت(علیهم السلام)میباشند. *«کنتم خیرأمّة أخرجت للناس تأمرون بالمعروف وتنهون عن المنکروتومنون بالله؛شمابهترین امتی بودیدکه برای مردم آشکارشدیددرحالی که امربه معروف ونهی ازمنکرمیکنیدوایمان به خدا دارید»👈امربه معروف ونهی ازمنکریک وظیفه عمومی است امامرادخداوند دراین آیه متصدی شدن این منصب برای افرادخاصی است.👈مرادازامت دراین آیه:دعای حضرت ابراهیم(ع)که ازخداونددرخواست امامت کردودرحق ایشان مستجاب شد⬅️لذامراد ازامت:همان اهل بیت هستند.امامنظوراز«وسطا»⬅️خودآیه بیان داشت براینکه ائمه امت وسط بین مردم وپیامبراکرم(ص)هستند. _مبحثی وجودداردمبنی برشهادت پیامبران واهل بیت که آیاهرپیامبری نسبت به امت خودشهادت میدهدیانه؟بله هرپیامبری نسبت به امت خودشهادت میدهدمنتهابرای امت پیامبر٬ائمه هستندکه براعمال آدمی شهادت میدهدوپیامبرنیز شاهدشاهدان هستند. روایتی ازامام علی(ع):«ماگواهان خداونددرآفرینش وحجت اودرزمین هستیم ماکسانی هستیم که خداونددرباره آنهافرمود:(وکذالک جعلناکم أمة وسطا)» _معنای وصف شاهدکه به امام داده میشوداین است که پیامبروامامان براحوال واعمال مردم آگاه بوده واعمال انسانهارامیبینند👈امام عصر(عج)نیزچنین خصوصیتی دارد. لذادرپیشگاه آن بزرگواران انسان بیشترنیازبه تجدیدنظرنسبت به اعمالش دارد.اگرانسان بداندکه اهل بیت اعمالشان رانظارت میکنندنگران اعمال خویش شده وآنهانیزیاری خواهندکردتااستغفاروتوفیق انجام کارهای خیرراشامل حالشان خواهندکرد. نکته:درروایات پیامبرصراحتافرموده اندکه دوروزازایام هفته اعمال امت برماعرضه میشودوماآنهارارسیدگی میکنیم وازآنجاکه امام عِدل پیامبراست امام نیزاین خصوصیت راداشته ودوروزهفته که بنابرروایات روزهای دوشنبه وپنجشنبه اعمال امت برامام عصر(عج)عرضه شده وآنهارارسیدگی میکند. چه بسادرطول تاریخ کسانی همچون داوود رقی که ازشاگردان امام صادق بوده وشاهدبودن امام براعمالش راچشیده بود.داوودمیگویدماجراازاین قراربودکه پسرعمویم ناصبی ودشمن اهل بیت بودوازجهت وضع مالی درسختی زندگی میکردندلذاقبل ازاینکه به مکه بروم پولی رابه اودادم وبعدبرگشتن ازمکه به مدینه امام خبرکمک کردن مرابه پسرعمویم وتمام کارهایی راکه‌درطول هفته انجام داده بودم راخبردادند. لذاتمام اعمال انسانهاخدمت امام عصر(عج)عرضه شده وناظروشاهدبرتمام اعمال بندگان میباشند. اللهم عجل لولیک الفرج
ماه رویت نشد/شنبه اول ماه مبارک رمضان خواهد بود 🔹رصد هلال ماه مبارک رمضان عصر پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ توسط کارشناسان ستاد استهلال در استان قم برگزار شد. در این رصد هلال آغاز ماه مبارک رمضان دیده نشد، از این رو قطعاً شنبه ۶ اردیبهشت اول ماه مبارک رمضان خواهد بود.
🌹 محفل قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز اول ماه رمضان برگزار خواهد شد □ این مراسم امسال به علت شیوع ویروس کرونا و توصیه مسئولین وزارت بهداشت مبنی بر عدم برگزاری تجمعات، بدون حضور عموم اهالی قرآن و تنها با حضور تعدادی از قاریان و حافظان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برگزار می‌شود. □ گفتنی است این مراسم روز شنبه ۶ اردیبهشت‌ماه مصادف با نخستین روز ماه مبارک رمضان از حدود ساعت ۱۷ برگزار و بناست به صورت زنده از شبکه قرآن سیما و رادیو قرآن پخش شود. @hagigatevasel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : همین حالا یار امام زمان(عج) باشیم ✅خودمان را عج کنیم 👤 حجت الاسلام والمسلمین سعیدی ☑️ @samtekhoda3
️حقیقت واصل
🌹بخش سوم آیات در خصوص پیامبر مهربانی ها ⃣ علم و آگاهی ویژگی دیگر پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله
🌹آخرین روز ماه شعبان 🌹مفاهیم آیات منتخب قرآن روزانه ✅ موضوع توبه : 🌹قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﴿زمر/۵۳﴾ بگو اى بندگان من كه بر خويشتن زياده‏ روى روا داشته‏ ايد از رحمت‏ خدا نوميد مشويد در حقيقت ‏خدا همه گناهان را مى ‏آمرزد كه او خود آمرزنده مهربان است 🌹 در آیه دیگر خدای تعالی می­فرماید: وَ هُوَ الَّذی یَقبَلُ التَّوبةَ عَن عِبادِهِ وَ یَعفُوا عَنِ السَّیئاتِ وَ یَعلَمُ ما تَفعَلُونَ[؛[شوری/۲۵] « او (خدا) کسی است که توبه را از بندگانش می­پذیرد و گناهان را می­بخشد و آنچه را انجام می­دهید، می­داند.» 🌹یا أیُّهَا الذِّینَ آمَنُوا تُوبُوا إلی اللهِ تَوبَةً نَصُوحاً عَسی رَبُّکُمْ أنْ یُکَفِّرَ عَنکُم سَیِّئاتِکُم وَ یُدخِلَکُم جَنَّاتٍ تَجری مِن تَحتِها الأنهارُ«تحریم/۸) ای کسانی که ایمان آورده­اید! توبه کنید، توبه­ای خالص، امید است [با این کار] پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغهایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است، وارد کند.» @hagigatevasel