eitaa logo
️حقیقت واصل
1.2هزار دنبال‌کننده
13.6هزار عکس
11هزار ویدیو
470 فایل
🌹امام خامنه ای:عادت کنیم که همه اخلاص وفداکاری و محبت وهمه قلب خودرابه #امام_زمان علیه السلام تقدیم کنیم. تاسیس کانال حقیقت واصل درتلگرام ،۸ آذر ۹۵ تاسیس کانال حقیقت واصل درایتا،۱۱فرودین ۹۷ به مدیریت محمدلو با احترام تقدیم محضر امام زمان
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : با نهادینه شدن انتخاب صحیح، شایستگی ظهور امام زمان را پیدا خواهیم کرد 👤 💠 @samtekhoda3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : با مسئله ظهور، صرفا به عنوان یک امر قدسی و ملکوتی برخورد نکنیم 👤 💠 @samtekhoda3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴ريشه فکر نحوست ۱۳ درکلام استاد مطهری : 👈اساساً اين فکر از کجا پيدا شده؛ به طور اجمال عرض ميکنم: به نظر من دو خاصيتي که در بشر هست سبب پيدايش فکر نحوست در اشياء و اعداد شده است. 1⃣يکي اينکه بشر به طور کلي خودخواه است، يک حالت گريز از مرکزي در مسئله تقبل مسئوليتها دارد، يعني نميخواهد مسئولیت شکستهاي خودش را متوجه خودش بکند. هميشه دنبال اين ميگردد که يک چيز ديگري پيدا کند و بگويد اين بدي، اين شکست، اين بدبختي که پيدا شد، اين من نبودم، اين فکر من نبود، اين خُلق من نبود، اين روح من نبود، اين عادت اشتباه من نبود، اين جهل و ناداني من نبود که باعث اين شکست شد، يک چيز ديگري بود. اين يک علت بوده است که بشر براي اينکه از تقبل مسئوليتها فرار کند، آمده است براي اشياء، براي چهارشنبه، براي ۱۳، براي ۲۵؛ براي صداي کلاغ، براي صداي جغد نحوست قائل شده است. 2⃣خاصيت ديگر، روح تنبلي است که در انسان ميباشد. انسان وقتي بخواهد علت قضايا را بفهمد، بايد از طريق علمي و عقلي کاوش و تفکر و جستجو و تفحص کند تا علت واقعي اشياء را درک کند، ولي با خيال، همه قضايا را زود ميشود حل کرد. اگر در جنگي شرکت کرديم و شکست خورديم، چنانچه بنا بشود روي اصول دقيق علمي بررسي کنيم که چرا شکست خورديم، دو ناراحتي دارد: 👈يکي اينکه ميرسيم به اينکه خودمان مسئول اين شکست بوديم؛ 👈دوم اينکه مدتها بايد زحمت بکشيم، به خودمان رنج بدهيم تا علتها را به دست بياوريم؛ بعد رنج ديگري متحمل شويم آن علتها را از ميان ببريم و وضع خودمان را اصلاح کنيم. ⛔️ولي با يک کلمه خودمان را راحت ميکنيم، ميگوييم علت اينکه ما در اين جنگ شکست خورديم اين بود که مثلًا در روز چهارشنبه شروع کرديم يا روز ۱۳ بود يا وقتي که از شهر خودمان خارج ميشديم سگي جلو ما درآمد عوعويي کرد و اين نحوست داشت و شکست ما اثر عوعو آن سگ بود. 📚پانزده گفتار؛ استادمطهری؛ص۱۴۳ ⭕️سیزده بدر واقعی: نحوست را به چه وسيله بايد بريزيم؟ آيا با صحرا رفتن و سبزه گره زدن و سمنو پختن ميتوانيم اين نحوست را دور بريزيم؟! آیا تو بااین کارها از نحوست بیرون می آیی؟! سیزده چه گناهی دارد؟ از سمنو چه کاری ساخته است ؟ ازسبزه گره زدن چه کاری ساخته است؟! ❓❓سيزده بدر ما چه جور بايد باشد؟ ✅سيزده بدر واقعي ما اين است که از خودمان بيرون بياييم، از خانه هاي تنگ و تاريک افکار خرافي خودمان به صحراي دانش و بينش خارج شويم، از ملکات پست خودمان خارج شويم، از اعمال زشت خودمان که مانند تار عنکبوت دور ما تنيده است خارج شويم. 🌹 قرآن مجید درسوره اعراف میفرماید: "فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هَٰذِهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَىٰ وَمَن مَّعَهُ أَلَا إِنَّمَا طَائِرُهُمْ عِندَ اللَّهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ 👈پس هرگاه که نیکویی (و پیشامد خوشی) بدانها می‌رسید به شایستگی خود نسبت می‌دادند، و هرگاه بدی (و پیشامد ناگواری مانند قحط و سختی) بر آنها می‌آمد فال بد به موسی و همراهانش می‌زدند. آگاه باشند که فال بد آنها نزد خداست (یعنی رنج و سختی‌ها که بر آنان پیش آید کیفر از جانب خداست) لیکن اکثر آنها بر این آگاه نیستند.(سوره اعراف آیه ۱۳۱) 📚یادداشتهای استادمطهری؛ ج۶؛ ص۱۳۱ @hagigatevasel
🚨بررسی صحت و سقم فال بد و سعد و نحس ایام با توجه به قرآن و روایات : مسئله تطير و فال بد زدن مسئله اي است که در اسلام به هر نام و عنواني محکوم است و چنين چيزي وجود ندارد. در سراسر تعليمات اصيل اسلامي شما کلمه اي در اين موضوع پيدا نميکنيد. 🔸ما کلمه نحس و يوم نحس را در دو جاي قرآن داريم. هر دو جا هم درباره قوم عاد است پس از نزول عذاب بر آنها. 🔺قرآن از زمانهاي نحس ياد كرده است؛ چنانكه برخي ايام را نيز مبارك ميداند. 1⃣«فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَرأ فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمر»»(سوره قمرآیه۱۹) ما تند باد وحشتناك و سردي را در يك روز شوم مستمر بر آنان فرستاديم. 2⃣ «فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَرأ في أيامٍ نَحساتٍ»;(سوره فصلت آیه۱۶ ) سرانجام تندبادي شديد و هول انگيز و سرد و سخت در روزهاي شوم و پرغبار بر آنان فرستاديم. ✅از داستان قوم عاد كه اين دو آيه مربوط به آن است، استفاده ميشود كه نحوست و شومي، مربوط به خودِ زماني است كه در آن، بادِ عذاب بر قوم عاد وزيد، اما ثابت نميشود كه اين تأثير و دخالت زمان به نحوي است كه با گردش هفته ها، دوباره آن زمانِ نحس بازگردد. 🔺کلمه «نحس» در اين دو آيه را مفسرين دو جور معني کرده اند؛ 1⃣ يکي اينکه مقصود اين است که روز سرد و پر باد و غباري بوده است؛ چون روز سرد و پر باد و غباري بوده است قرآن «نحس» گفته است، زيرا کلمه نحس جز سختي و شدت يا ترسناک و وحشتزا بودن مفهوم اصلي ديگري ندارد. 2⃣بعضي گفته اند (اين به نظر من جالبتر است) مقصود اين است که در يک روز شومي [چنين کرديم.] خود قرآن در کمال صراحت اعلام ميکند اين مردم معذب شدند، چرا معذب شدند؟ به خاطر اعمال و افکارشان، به خاطر طغيانهايشان در مقابل امر الهي. آن روزي که مردم آن سرنوشت محتوم را از عمل خودشان پيدا ميکنند و دچار نکبت و بدبختي ميشوند، قرآن آن روز را روز نحس ميداند. آن روز، ديگر نه چهارشنبه است نه پنجشنبه، نه جمعه، نه شنبه ... و نه اول نه دوم نه سيزده ... هر روزي که مردمي به کيفر اعمال خودشان گرفتار شدند و در عقوبت اعمال خودشان دست و پا زدند، بدانند در روز نحسي گرفتارند. خود قرآن توضيح ميدهد: "قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَىٰ أَن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ انظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُون َ(سوره انعام آیه۶۵) 🔰در آيات زيادي با کمال صراحت اين مطلب را ميگويد که منشأ فال بد، هر شومي و نحوستي که وجود دارد، خارج از وجود خود بشر نيست؛ يعني بشر ممکن است فکر و عقيدهاش فکر و عقيده شومي باشد؛ وقتي که فکر و عقيدهاش سراسر خرافه و جهالت است، شومي در جهالت است. وَكُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنشُورًا (سوره اسراء آیه ۱۳) 🚨 فال بد زدن در روایات : در عرب چون اصل فال بد زدن را از مرغها گرفته بودند و بعضي از مرغها را شوم حساب ميکردند لهذا فال بد زدن را «تطير» مينامند. 🌸۱-پيغمبر اکرم در کمال صراحت فرمود: رُفِعَ عَنْ امَّتِي الطِّيرَةُ : در امت من تطير و فال بد وجود ندارد. خود پيغمبر اکرم اشياء را به فال نيک ميگرفت و هرگز فال بد نميزد و از فال بد منع ميکرد. 🌸۲-ومیفرمود: اذا تَطَيرْتَ فَامْضِ وَ اذا حَسَدْتَ فَلاتَبْغِهر: وقت به دلت بد آمد، با آمدن چيزي دلت چرکين شد و تطير زدي، اعتنا نکن، مخصوصاً برو. 🌸۳-درجایی دیگر پيغمبر اکرم فرموده : کفّارَةُ الطِّيرَةِ التَّوَکل:ُکفاره طيره توکل است. 👈اينکه کلمه «کفاره» به کار رفته است يعني طيره گناه است؛ اگر ميخواهيد اين گناه از بين برود توکل بکنيد، اثر اين گناه از ميان ميرود. ✅ ۴- اما ببینیم روح توحید وروشن بینی و واقع بینی را در دعای پيغمبر اکرم وقتی میخواستندبه مسافرت بروندواقعا باید باآب طلا نوشت این کلام زیبا را: " اللَّهُمُّ لا طَيرَ الّا طَيرُک وَ لا خَيرَ الّا خَيرُک وَ لا الهَ غَيرُک. اللَّهُمَّ لايأْتي بِالْحَسَناتِ الّا انْتَ وَ لايذْهَبُ بِالسَّيئاتِ الّا انْتَ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ الّا بِاللَّهِ الْعَلِي الْعَظيم"ِ "خدايا طير و فال بدي نيست مگر آنچه از ناحيه تو بيايد (يعني آنچه که تو به عنوان مجازات اعمال به ما ميدهي) و خيري نيست مگر خيري که از ناحيه تو بيايد، معبودي جز تو نيست (اشاره به اين است که اينها بوي شرک و بت پرستي ميدهد) خدايا حسنات را جز تو نميدهد و سيئات هم جز از ناحيه [تو دفع نميشود] مخزن تو هستي، من اگر حسنات را ميخواهم از تو ميخواهم، و اگر دفع سيئات را ميخواهم از تو ميخواهم. 📚پانزده گفتار؛استادمطهری؛ص۱۴۷ @hagigatevasel
❓❓چرا در روایات آمده که برای رفع نحوست باید صدقه داد 🔺قرآن از زمانهاي نحس ياد كرده است؛ چنانكه برخي ايام را نيز مبارك ميداند. 1⃣«فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَرأ فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمر»»(سوره قمرآیه۱۹) ما تند باد وحشتناك و سردي را در يك روز شوم مستمر بر آنان فرستاديم. 2⃣ «فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَرأ في أيامٍ نَحساتٍ»;(سوره فصلت آیه۱۶ ) سرانجام تندبادي شديد و هول انگيز و سرد و سخت در روزهاي شوم و پرغبار بر آنان فرستاديم. ✅از داستان قوم عاد كه اين دو آيه مربوط به آن است، استفاده ميشود كه نحوست و شومي، مربوط به خودِ زماني است كه در آن، بادِ عذاب بر قوم عاد وزيد، اما ثابت نميشود كه اين تأثير و دخالت زمان به نحوي است كه با گردش هفته ها، دوباره آن زمانِ نحس بازگردد. اين معنا به خوبي از آيات استفاده ميشود و گرنه همه زمانها نحس ميبود، بدون آن كه داير مدار ماهها ياسالهاباشد. درحالیکه میدانیم بهترین دلیل رد نحس بدون عددسیزده روز ۱۳ رجب است که روز 👌 علیه السلام است که در این روز واقع شده وبسیار مولود بابرکت و روز زیبا و خجسته ای است. 🚨 اینکه در برخي روايات آمده است براي دفع نحوست اين ايام، بايد به خدا پناه برد، روزه گرفت، دعا كرد، قرآن خواند اي داد يا كاري از اين قبيل كرد. 👈👈ازاین روايات استفاده ميشود كه ملاك نحوست ايام، صرفاً تفأل زدن خود مردم است؛ زيرا تفأل و تطيّر، اثري نفساني دارد. اين روايات در مقام نجات دادن مردم از شرّ تفأل و نفوس است و ميگويد اگر قوت قلبي تو تا آن حدّ نیست که اعتنایی به نحوست ایام نکنی؛دست به دامان خداشووقرآنی بخوان ودعایی بکن 🌿🌿بنابراين، رواياتِ نحوست و سعادت ايام، بيش از اين دلالت ندارد كه اين سعادت و نحوست به جهت حوادثي است كه بر حسب ذوق ديني يا بر حسب تأثير نفوس، در فلان روز ايجاد حسن كرده يا باعث قبح و زشتي آن گرديده است. اين كه خودِ آن روز يا آن قطعه از زمان، متّصف به ميمنت يا شومي شود و تكويناً خواص ديگري داشته باشد كه ساير زمانها، آن خواص را نداشته باشد و علل و اسباب طبيعي و تكويني، آن قطعه از زمان را غير از ساير زمانها كرده باشد، از اين رویات برنمی آید. 🚨بنابراين، به طور خلاصه ميتوان گفت كه تفكر اسلامي درباره زمان آن است كه اين پديده، ذاتاً سعد يا نحس نيست و نميتواند عامل سعادت و نحوست يا سبب فاعليِ نشاط يا اندوه باشد؛ بلكه تنها به منزله ظرف و موقعيتي است كه در آن رويدادها و حوادث تلخ و شيرين روي ميدهد. اگر هم در برخي موارد سعادت يا نحوست به ايام نسبت داده ميشود، به سبب حوادث تلخ يا شيريني است كه در آن روزها رخ داده است؛ وگرنه زمان از حيث زمان بودن، به شومي و بركت توصيف نميشود ✅به قول استادشهیدمرتضی مطهری : سیزده بدر واقعی این است که ازخودمان بیرون بیاییم؛ ازخانه های تنگ و تاریک افکار خرافی خودمان به صحرای دانش وبینش خارج شویم.(به عبارتی بهتراست به جای گره زدن سبزه؛رفتارهاوعادات زشت خودمان راترک کنیم) 🚨جریان تاریخی از امام علی علیه السلام در مورد سعد و نحس ایام: 🌺حضرت علي(ع) عازم جنگ با خوارج بود، كه شخصي عرض كرد: يا علي، ميترسم اگر اكنون عازم شوي به پيروزي دست نيابي. من اين را از طريق علم نجوم، دريافته ام. آن حضرت فرمود: 🌿🌿«آيا تو گمان ميكني ساعتي را نشان ميدهي كه هر كه در آن سفر كند، بلا و بدي از او دور گردد؟ و بر حذر ميداري از ساعتي كه هر كه در آن روانه شود، زيان و سختي او را فرا گيرد؟ كسي كه اين سخنان تو را باور كند، قرآن را دروغ پنداشته و براي به دست آوردن آن چه دوست دارد، و دوري از ناپسنديها، از ياري خدا بي نياز گرديده است. هر كه به گفتار و فرمانت رفتار نمايد، بايد تو را حمد و سپاس گزارد، نه پروردگارش را؛ زيرا تو گمان داري كه او را به ساعتي راهنمايي كردهاي كه در آن سود به دست آورد و از زيان ايمن گشته است» 👈 به شهادت تاريخ، آن حضرت بر خلاف توصيه آن مرد، به سوي خوارج روان گشت و در آن نبردپیروزمندانه برگشت @hagigatevasel
استاد مطهری: 🔴 کسانی که « » را سبب نحسی و مقصر بدبختی‌های خود می‌دانند: ✅استاد میفرماید: به جای گره زدن سبزه، رفتارها و عادات زشت خود را ترک کن! در روز سیزده در روز سیزدهم فروردین برخی از افراد خصوصا بانوان با گره زدن سبزه یا چمن، به خيال خویش بخت و اقبال خود را آزموده و آمال و آرزوهای خود را به سبزه‌های طبیعت گره می زنند. در حالی که این عمل هیچگونه مبنای شرعی و عقلانی نداشته و کاری بیهوده محسوب می گردد. 🚨استفتاء از امام خامنه ای درباره اینکه تکلیف ما درباره‌ی آداب چمن گره‌ زدن در روز طبیعت چیست؟ 1⃣پاسخ: اصل این مسئله مبنایی ندارد و از نظر دینی هم تأیید نشده است و اثر و فایده‌ای هم برای آن غرضی که افراد چمن را گره می‌زنند ندارد، علاوه بر این اگر چمن متعلق به فضاهای عمومی باشد گاهی اصلاً این کار جایز نیست که وارد بشوید و اگر زمین کاشته‌ شده‌ی مردم هست، نباید وارد آن بشوید و اگر صاحب زمین راضی نباشد مرتکب حرام شده‌اید. خسارتی هم اگر وارد بشود باید جبران گردد. برخی از افراد باور به نحس بودن عدد سیزده و بیرون رفتن از منزل در این روز دارند. در حالی که از نظر دین مقدس اسلام، هیچ روزی و هیچ عددی نحس نیست، مگر این‌که در آن روز گناه و معصیتی اتفاق افتاده باشد. 🚨استفتاء از دفتر همه مراجع درباره نحسی سیزده 2⃣ سیزده بدر ریشه شرعی ندارد و از خرافات است ولی تفریح سالم و خالی از گناه بدون اعتقاد به نحس بودن سیزده، اشکالی ندارد. 👇 ⛔️ ⛔️ @hagigatevasel
🔴سوال: آیا عدد۱۳ نحس است؟ 🔵جواب: "هوالعادل" 🔶یکی از مسائلی که باعث ضربه زدن به ریشه های اعتقادی و فرهنگی ما می شود اعتقاد به مسائل خرافی است. 🔸مثلاً درباره اعداد، از همه مظلوم تر عدد ۱۳ است. این خرافه فقط مختص ملت ما هم نیست، ملت های به اصطلاح پیشرفته، اروپایی ها و آمریکایی ها بیشتر از ما به این عدد حمله کرده اند. مثلاً سازمان ملل طبقه ۱۳ندارد! در ایتالیا پلاک خانه ها را به جای سیزده، ۱۲+۱ می نویسند! مسیحیان هیچ وقت سیزده نفری سر یک میز غذا نمی خورند! مردم سوئد اگر تعطیلات آخر هفته شان به سیزدهم بیفتد می گویند هفته نحسی در راه دارند! در برخي كشورها درون هواپيماها جاي صندلي شماره ۱۳ را خالي مي گذارند! گويا اگر هواپيما خواست سقوط كند فقط صندلي شماره ۱۳ سقوط مي كند! يا گاه ديده مي شود كه برخي از ورزشكاران از پوشيدن لباس شماره ۱۳خود داري مي كنند! 🔷اعداد و روزها چه جرم و جنایتی مرتکب شده اند که آنها را بدانیم!! اصلاً اختیاری دارند؟! ما نتیجه ی بدِ افکار و کارهای اشتباه خود را به گردن روزها و اعداد بی گناه انداخته ایم، به جای اینکه کار خود را بپذیریم. عطسه می کنیم می گوییم صبر آمد! خطای خود را به گردن گربه و کلاغ و جغد بی گناه می اندازیم! با سبزه عید گره زدن از نحسی خارج نخواهیم شد، ۱۳ چه گناهی دارد؟! اگر سیزده عدد نحسی بود 👈 هجرت پیامبر از مکه به مدینه در سال ۱۳ بعثت نبود، اگر ۱۳ نحس بود خدا حضرت علی با آن همه عظمت را در خانه خدا روز سیزده رجب به دنیا نمی فرستاد. 🔶کلمه در قرآن درباره نزول عذاب بر قوم عاد آمده است. آن روزی که مردم با عمل اشتباه، سرنوشت خود را به تباهی می کشاند، آن روز، روز نحس است.  🔷 این حرف‌ها که ایام را گناهکار بدانیم و برای آنها نحوست قائل شویم، نه تنها فایده‌ای به حالمان ندارد، بلکه خدا علیه ما اعلام جرم خواهد کرد و در قیامت از ما سوال خواهد کرد که چرا مخلوق بی‌گناه مرا مجرم دانستید؟ 🔶اگر بخواهيم اين مسائل خرافی را ريشه يابي كنيم، مي بينيم كه عدد ۱۳ بر مي گردد به روز ولادت امير المومنين علي(ع). 🔸یا مقدس بودن نعل اسب در برخي مناطق که ريشه آن بر مي گردد به روز عاشورا كه اسبها توسط حرام زادگان يزيد بر پيكر مطهر امام حسين (ع) تاختند. 🔸یااستفاده از اسم امامان معصوم در ضرب المثل هاي منفي و... مثلا: طرف خودش را زده به كوچه علي چپ! یا اسامی ای كه در مورد چيزهاي بنجول به كار مي برند، مثلاً فلان چيز جواده! به نظر شما آيا اسم ديگري وجود نداشت كه از اسم امامان معصوم در چنين مواردي استفاده مي شود⁉️ ✍برگرفته از کتاب ده گفتار شهید مطهری و سخنرانی دکتر غلامی 🍃 🌸 🍃 🌸 🍃 🌸 🍃 🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یکی از ویژگی‌های انسان این است که با دارد، با طبیعت عشق‌بازی می‌کند، و از طبیعت بهرۀ معنوی می‌برد. ولی متأسفانه در جامعۀ ما یکی از ویژگی‌های مؤمنین تلقی نمی‌شود. 🔶 البته برخی مؤمنین اهل کوهنوردی هستند یا به دل طبیعت می‌روند، اما این‌طور نیست که این از ویژگی‌های مؤمن به‌شمار برود و در نهادهای مذهبی برایش برنامه‌ریزی شود، مثلاً این‌طور نیست که بگویند «وقتی بسیجی شدی، باید زیاد کوهنوردی کنی! وقتی اهل مسجد شدی، باید زیاد به طبیعت و صحرا بروی» 💠 خوب است مسجدی‌ها این برنامه را به‌صورت هفتگی -مثلاً جمعه‌ها و ایام تعطیل- داشته باشند و خانواده‌ها را به دل طبیعت ببرند. طبیعت‌گردی باید یکی از رفتارهای رایج بین مؤمنین و مسلمانان باشد. 🔶چرا پیامبر(ص) که عظمت ثواب عبادت در کنار خانۀ کعبه را می‌دانستند، غالباً خانۀ کعبه را رها می‌کردند و به کوه و دره‌های اطراف می‌رفتند. چرا ایشان دست از کوهنوردی برنمی‌داشتند، مگر ایشان در کوه چه می‌دیدند و از کوهنوردی چه بهره‌ای می‌بردند؟ 🌹امام هادی(ع): پیامبر(ص) هر روز به کوه حرا می‌رفتند و آثار رحمت خدا در طبیعت را می‌دیدند و از اینها متذکر حضرت حق می‌شدند.(بحارالانوار/۱۷ /۳۰۹) ⬅️امام هادی(ع) مسیر رشد و نموّ شخصیت پیامبر(ص) را در طبیعت توصیف می‌کند و این راهی است که برای همه باز است. 🔺خیلی زشت است که انسان مؤمن، تفریح معنوی در طبیعت نداشته باشد! اصل طبیعت‌گردی برای مؤمنین و کسانی است که ذکر طبیعت را می‌شنوند و نور و معنویت آن‌را احساس می‌کنند. 💠 بعضی‌ها وقتی به دلِ طبیعت می‌روند، به‌جای اینکه به صدای طبیعت گوش کنند، در آنجا هم یک موسیقی ناگوار می‌گذارند و گوش می‌دهند! اینها صدای ذکر و تسبیح طبیعت را نمی‌شنوند؛ اینها به آلودگی صوتی عادت کرده‌اند. 🔶 آدم باصفا از طبیعتِ بکر-که تسبیح‌گوی خداوند است-لذت معنوی می‌بَرد(یُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْض؛ جمعه/۱) و طبیعت هم به او خوش‌آمد می‌گوید و از حضور این مؤمن خوشحال می‌شود. هم او از بهره می‌برد و هم طبیعت از او 🌹 امام رضا(ع): نگاه به عبادت است(صحیفه امام رضا(ع)/۹۰) اهل معنا این‌قدر از دریا لذت می‌برند که ما انتظار داشتیم بعد از حدود ۴۰سال از انقلاب، اهالی معنویت و انقلابی‌گری در کنار یادمان‌های معنوی و عبادتگاه برقرار کنند، البته اینها با وجود تفریح‌گاه‌ها منافاتی ندارد. 🔶 دعای ندبه‌ای که در کنار دریا می‌شود خواند، آیا جای دیگری می‌توان خواند؟! نماز شبی که در کوه می‌شود خواند، آیا در خانه می‌شودخواند؟! اگر می‌شد که پیامبر(ص) برای عبادت به کوه نمی‌رفت! ⭕️ غیرمذهبی‌ها باید از ما این جلوه‌ها را می‌دیدند تا به دین و دیانت علاقه پیدا می‌کردند. وقتی به اهل هرزگی می‌گویید «هرزگی و بدمستی نکن!» می‌گوید: «پس شادیِ این دین شما کجاست؟!»چون هیچ‌وقت شما را شاد و بانشاط ندیده است! او ندیده که شما دینداران از طبیعت لذت ببرید. 🔶 وقتی شما از طبیعت لذت نبردی، و نگفتی که «اهالی معنویت از طبیعت لذت می‌برند» نهی از منکر شما هم نمی‌گیرد و اثر ندارد. شما که به گنه‌کار می‌گویی «گناه نکن و از طریق گناه لذت نبر» خودت باید ده برابر او از طبیعت لذت ببری! و الا نهی از گناه شما، بر او زیاد اثر ندارد. 🚨 اگر می‌خواهید از آسیب‌های اینترنت و فضای مجازی صحبت کنید، باید بگویید که جایگزین آن چیست؟ کسی که با طبیعت ارتباط عمیق و وثیق پیدا کند، دیگر-برای تفریح و سرگرمی-به‌سراغ فضای مجازی نمی‌رود که همه‌چیز را از پشت شیشه و آینه ببینید! 💠در این دنیا همه‌چیز به و ما وابسته است؛ یکی اینکه چگونه به پدیده‌های عالم نگاه می‌کنیم؟ و دیگر اینکه به چه نیتی رفتار می‌کنیم؟ دنیا بر اساس نگاه و نیت ما تغییر خواهد کرد. 🔷 اگر نگاه کسی به بهار، محبت خدا به خودش باشد، آن‌وقت بهار برای او یک فصل معنوی خواهد بود. آدم می‌تواند تعطیلات و تفریحاتش را با نیت خودش، سرشار از عبادت کند. همۀ اینها فرصت‌هایی برای بندگی است. 💠 اگر نیت کسی در تعطیلات نوروز بهره‌گیری برای معنویتش باشد، خدا فضا را بر اساس نیت او نورانی خواهد کرد، و او از تفریحش سودی می‌برد که خیلی‌ها از عبادت‌شان نمی‌برند! 🔷 مهمترین کاری که ما در این عالم می‌توانیم انجام دهیم، نیت کردن است. نیت مؤمن از عمل او بهتر است(عده‌الداعی/۲۷)ما با نیت‌های خودمان خیلی بیشتر از اعمال و کارهای خوب‌مان می‌توانیم عالم را تحت تأثیر قرار دهیم. 💠ما برای تفریح خودمان هم می‌توانیم نیت قربه الی الله داشته باشیم. خُب شما که می‌خواهی به تفریح بروی، بگو:«خدایا! به‌خاطر تو به تفریح می‌روم!» روغن سوخته را نذر امامزاده کن؛ خدا از تو قبول می‌کند! ؛ اسفند۹۵ ➖➖➖➖➖➖➖ ⛔️با سیزده نحس است مخالفیم ✅اما اینکه روز سیزده فرودین روز طبیعت است موافقیم
💢 : 🔻افرادى كه روح لطيفى دارند در مواجهه با چنان لذتى به آن‌ها دست مى‌دهد كه براى لحظه‌ها و دقايقى همه چيزهاى ديگر را از ياد مى‌برند. اين افراد هنگامى كه، براى مثال، نقاشى زيبايى را مى‌بينند يا صداى دل‌نشين و زيباى بلبلى را مى‌شنوند آن‌چنان به وجد مى‌آيند و مبهوت آن مى‌شوند كه گويا جهان پيرامون خود را به كلى از ياد مى‌برند. حال تصور كنيد كسى كه از چنين روح لطيفى برخوردار است اگر به نشانه و اثرى از محبوب و معشوقش برخورد كند چه حالى پيدا مى‌كند؟! كسى كه روزها و هفته‌ها و ماه‌ها است در فراق معشوق و محبوبى سفركرده مى‌سوزد، اگر نامه و دست‌خط و عكسى از او به دستش برسد چقدر لذت مى‌برد؟! آيا مى‌توان اين لذت را با لذايذى نظير خوردن و خوابيدن و آشاميدن مقايسه كرد؟! 🔻 و سالك دل‌باخته‌اى كه جهان پهناور هستى در چشم او نشانه و اثرى از سر انگشت آن محبوب دل‌ربا است، از اين مشاهده چنان غرق لذت مى‌شود كه نزديك است قالب تهى كند: ✅لَوْلاَ الاَْجَلُ الَّذي كَتَبَ اللهُ عَلَيْهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ اَرْواحُهُمْ في اَجْسادِهِمْ؛ اگر نبود آن اجل و مهلتى كه خداوند براى آنان مقرر فرموده، روح هاى آنان در بدن هايشان باقى نمى ماند. 🚨در هر صورت، اگر كسى به چنين مقامى برسد تنها يك مرحله از سير و سلوك را پشت سر گذاشته و تنها به « » دست يافته است، كه يگانه كارگردان عالم وجود را خداى متعال مى‌بيند و بس.   📚«در جستجوي عرفان اسلامی، علامه مصباح یزدی ، ص ۲۲۶» @hagigatevasel
شهید مطهری و سیزده بدر واقعی: 🔹دو جای قرآن كریم یوم نحس آمده: 1⃣ سوره فصّلت، درباره قوم عاد می فرماید: فارسلنا علیهم ریحاً صرصراً فی ایام نحسات (آیه 16) 2⃣ سورة قمر: انا ارسلنا علیهم ریحاً صرصراً فی یوم نحس مستمر مقصود از هر👆دو نحوست، نحوست زمانی نیست كه مثلاً چون روز سیزده بود بر آن ها نحس  شد، بلكه قرآن به صراحت منشأ عذاب آن ها را افكار و عقاید و ملكات و اموال خود آن ها می داند. 👈روز نحس واقعی در تفسیر «نحس» دو نحوه گفته شده: 1⃣ آن روز، روزی سرد بود یا تیره و غبارآلود بود. 2⃣ آن روز، شوم بود: بنابراین تفسیر یعنی روزی كه به واسطه ی نزول عذاب بر آنها و دیدن كیفر اعمالشان روز نحسی شد. ⬅نتیجه: هر انسان و هر ملتی كه به كیفر عمل خود گرفتار است، مانند ما؛ در ایام نحسات بسر می برد، به مصداق قول خداوند: قل هو القادر علی ان یبعث علیكم عذاباً من فوقكم او من تحت ارجلكم او یلبسكم شیعاً و یذیق بعضكم بأس بعض ⁉️سوال ما این نحوست را به چه وسیله باید بریزیم؟ آیا با صحرا رفتن و سبزه گره زدن و سمنو پختن می توانیم این نحوست را دور بریزیم؟ 13 بدر ما چه جور باید باشد؟ 🚩13 بدر واقعی ما اینست كه از خودمان بیرون بیاییم، از خانه های تنگ و تاریك افكار خرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم، از ملكات پست خودمان خارج شویم، از اعمال زشت خودمان كه مانند تار عنكبوت دور ما تنیده است خارج شویم👉 چون منطق قرآن همواره این است: و كل انسان الزمناه طائره فی عنقه و نخرج له یوم القیمة كتاباً یلقیه منشوراً قالوا طائركم معكم
🌺 🌺امام على عليه السّلام فرمودند: النَّظَرُ إلَى الخُضرَةِ نُشرَةٌ ؛ نگاه كردن به سبزه موجب شادابى است . 📚نهج البلاغه، حكمت 400 🌺پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند: لا تُحرِقُوا النَّخلَ و لا تُغرِقوهُ بِالماءِ و لا تَقطَعُوا شَجَرَةً مُثمِرَةً و لا تُحرِقُوا زَرعاً لأِنَّكُم لا تَدرونَ لَعَلَّكُم تَحتاجُونَ إلَيهِ. نخل را نسوزانيد و آن را در آب غرق نكنيد. درخت بارور را قطع نكنيد و زراعت را به آتش نكشيد؛ زيرا شما نمي دانيد، شايد در آينده به آن نيازمند شويد. 📚الكافي، ج 5، ص 29 🌺امام صادق عليه السّلام فرمودند: عَلَي العَاقِلِ... أن يکونَ لَهُ ساعاتٌ: ساعَهٌ يُناجِي فيها رَبَّهُ عزّ و جلّ وَ ساعَهٌ يُحاسِبُ نَفسَهُ وَ ساعَهٌ يَتَفَکَّرُ فيما صَنَعَ الله عَزَّ وجلَّ اليه و ساعَهٌ يَخلُو فيها بِحَظِّ نَفسِهِ مِنَ الحَلال؛ بر خردمند لازم است (در زندگي) چند برنامه داشته باشد: 1- برنامه اي براي مناجات با خدا  2- برنامه اي براي محاسبه نفس  3- برنامه اي براي تفکر در آفريده هاي خدا 4- و برنامه اي براي تفريح و بهره مندي از امور حلال. 📚الخصال/ ج 2/ ص 525 🌳🌴حراست از فضای سبز جنگلها و مراتع، وظیفه مردم و مسئولان است ♦️امام خامنه ای با تأکید بر ضرورت قدر دانستن گیاهان و درختان که مایه‌ی برکت زندگی بشر هستند، فرمودند: همه‌ی مردم و مسئولان باید در حفظ فضای سبز به‌ویژه فضای سبز جنگل‌ها و مراتع، به‌عنوان یک وظیفه کوشا باشند. ♦️ایشان با اشاره به تخریب گونه‌های اصیل و بومی گیاهی در اثر برخی دست‌اندازی‌ها به جنگل‌ها، خاطرنشان کردند: تهاجم به جنگل‌ها و باغ‌ها خلاف مصلحت است و بیم آن می‌رود که برخی از این گونه‌های اصیل از بین بروند، بنابراین وظیفه‌ی همه حراست و حفاظت از فضای سبز است. ٩٤/١٢/١٨
روز طبیعت
نقاشی آقا محمدعلی 🌺برای ۱۳ فرودین روز طبیعت و حفاظت از محیط زیست🌺
نقاشی آقا حسین محمدلو 🌺برای ۱۳ فرودین روز طبیعت و حفاظت از محیط زیست🌺
🚨تحلیل فرهنگی اولا بایستی توجه داشت که اعداد نیز مخلوق خداوند متعال هستند و خداوند علیم و حکیم هیچ مخلوق نحسی نیافریده است. از هستی و خیر محض، به جز خیر صادرنمیشود. 🌿🌿پس نحس بودن عدد ۱۳ یا روز ۱۳ و سایر موارد بیان شده، همه خرافاتی است که از فرهنگهای دیگر بر ایران وفرهنگ اسلامی و ایرانی نفوذ و رسوخ نموده است. 👌بهترین دلیل رد نحوست ۱۳ هم آقا امیرالمومنین علیه السلام است که در روز ۱۳ رجب واقع شده و بسیارمولود با برکت و روز خجسته و زیبایی است. 🌿🌿با آغاز دوره‌های نفوذ فرهنگ بیگانه و به ویژه فرهنگ غرب که از اواخر سده‌ی دوم هجری شدت یافت، اسرائیلیات و خرافات مسیحیان و سایر ادیان نیز وارد و القا گردید. 🌿🌿به دنبال نفوذ همین خرافات، خرافه‌ی نحس بودن ۱۳ نیز نفوذ و گسترش پیدا کرد. 👈در همین راستا برخی آن را به مراسم کاتارها (بازمانده‌های مانویان در اروپا، که ترکیبی از اندیشه‌های زرتشتی، فلسفه یونان باستان و مسیحیت دارند) که مقارن با سیزده فروردین می‌باشد نسبت دادند 👈و برخی دیگر آن را به مراسم پوریم یهودی‌ها و کشته شدن هامان، وزیر لایق هخامنشی به واسطه‌ی توطئه‌های «مردخای یهودی» نسبت دادند و مدعی هستند که (هلوکاست ایرانی یعنی جشنی که یهودیان به خاطر کشته شدن ۷۷ هزار ایرانی انجام میدهند) نیز در سیزده فروردین برگزاری می‌گردد و برخی کیکی با شمایل مرد ایرانی (هامان) درست کرده و آن را به کودکان می‌دهند که بازی کرده و بخورند. 💢 و البته باید در نظر داشت که تبلیغات کنونی در این زمینه نیز به خاطر آن است که ریشه‌ی فرهنگ‌های باستانی ایران را «یهودی» بنامند و سپس مدعی مالکیت شوند (مانند فلسطین). 👈و برخی دیگر خرافه‌ی نحوست ۱۳ را به فراماسون و قداست این رقم نزد آنان و شیطان‌پرستان و ... نسبت دادند. ❓حالا کدام یک از این وقایع مطابق با روز ۱۳ فروردین است، کارشناسان وقایع تاریخی باید دقیق بررسی کنند 👈مهم این است که فقط بدانیم سیزده روز نحسی نیست. ✅ استاد شهید مرتضی مطهری در این رابطه فرموده است : واقعی این است که از خودمان بیرون بیاییم؛ ازخانه های تنگ و تاریک افکار خرافی خودمان به صحرای دانش وبینش خارج شویم.(یادداشتهای استادمطهری ج۶ ص۱۳۱ ) 🔺 بنابراین نحس دانستن ۱۳ فقط یک خرافه است و ایرانیان باستان نیز بنا به نقلی روز ۱۳ فروردین را روزی شاد و نیکو برای «نیایش و شکرگذاری» می‌دانستند نه چیز دیگر. 🚨مردم ما نیز به خاطر تداوم رسم رفتن به صحرا در قدیم و نیز گذران آخرین روز تعطیلی از خانه خارج می‌شوند و به همین خاطر در این برهه که خرافات زدوده میگردد؛ نام آن را" " گذاشته اند ✅✅نکته بسیارمهم دیگر اینکه در اسلام نیت اعمال خیلی مهم است واگر ما استفاده درست از طبیعت باشد ، این نگاه به طبیعت وگشت وگذار در طبیعت هم برای شادی و نشاط مفید است؛ وهم برای . 👌چرا که نگاه به طبیعت وزیباییهای آن بزرگترین است. 🌹و همان طورکه امام خامنه ای هم فرمودند: ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛امامحتوای آن را عوض کردند. این محتوای امروز نوروز ایرانی؛غیراز محتوای باستانی است. ۷۷.۱.۱ ✅✅با این تحلیل فقط قصدم این بود که بگویم که میتوان خرافاتی مثل نحس بودن روزها و ...را از آداب و رسوم سنتی حذف کرد و با تغییراتی جلوه دینی به ان سنتها بخشید الان در جمهوری اسلامی👈 روز طبیعت به جای سیزده بدر نامگذاری شده وقتی همه فامیل به گردش میروند شما هم برید👈 منتها ذکر کنید که هدفتان لذت بردن از طبیعت است چون طبیعت آیت خداست و مومنان باید بیش از همه از طبیعت لذت ببرند 🔸ان شاءالله بتوانید با زدون تفکرات خرافی روز ۱۳ ،به لطف و عنایت الهی از سرسبزی طبیعت لذت ببرید ، و باشور و نشاط بیشتری آماده ایفای نقشهای خود در خانواده وجامعه بشوید. 📝محمدلو ⛔️ @hagigatevasel
به برکت جمهوری اسلامی، چنان رشدی در عقلانیت جامعه به وجود آمده است که نحسی ایام را باور ندارند و فقط به احترام سنت آباء و اجدادی سیزده بدر را به آشتی با َطبیعت تبدیل نمودند و دیگر نه از سر ترس در خانه ماندن، بلکه بخاطر لذت حضور در فضاهای سبز از منزل بیرون می روند. 📝امین محمدلو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☎️ زنگ عبرت: 🔴 ⚠️ پخش متوقف شد و مابقی سریال سانسور شد! ⚠️ لحظاتی قبل شبکه سه با یک زیرنویس بحث برانگیز خبر از پخش قسمت آخر گاندو داد‼ ️طبق تیزرهای منتشرشده از سریال و داستان فعلی، ادامه داستان این سریال ساخته شده اما با فشار هایی که به صداوسیما وارد شده، پخش این سریال متوقف شده است و مابقی سریال سانسور شده است‼️ ✅ با مطالبه گری گسترده از صدا و سیما، مانع این سانسور بی سابقه باید شد. 👇همه با هم با نشر حداکثری و تماس با روابط عمومی صدا و سیما مانع این اقدام شویم. 🔻تماس با 162 🔻سامانه پیامکی 3000025، 30000162 🔻شورای نظارت 64040 🔻پیامک 200064040 🔻گویای بازرسی 0212216434 روابط عمومی صدا و سیما 02122652880
📺 نیمه‌کاره تمام شد 🔹امشب در اواسط نمایش گاندو ۲، پخش این سریال ناگهان متوقف شد و ادامه آن پس از حدود ۱۵ دقیقه روی آنتن رفت. همزمان مشاور رییس شبکه سه از فشارهای گسترده به صداوسیما بابت پخش گاندو خبر داد. 🔹مدیر گروه سریال شبکه نیز خبر داده بود که پخش «سریال گاندو ۲» از این پس متوقف شده و نمایش قسمت‌های بعدی آن به بعد از انتخابات موکول شد. پ ن: گاندو را می توان سریالی در تراز گام دوم انقلاب نامید به چند دلیل: 🔹 اینکه توانست مردم‌ را با حقایق امنیتی و استراتژیک نظام آشنا کند و مباحث راهبردی به معنای واقعی کلمه از غربت در آمدند. 🔹 اینکه توانست نقد حرفه ای و مستند را به تصویر بکشد و نقادی جسورانه را که سوپاپ اطمینان نظام و انقلاب است استارت بزند. 🔹 اینکه صدا و سیما را که بایستی دیده بان انقلاب باشد ولی از این ماموریت اصیل، بدلیل محافظه کاری ها و کج سلیقه ها در تعلیق برخی برنامه ها یا حذف برخی شخصیت های انقلابی رسانه دان فاصله گرفته بود، تا حدودی به مسیر اصلی باز گرداند. اساسا وقتی در دستان بچه های انقلاب باشد، پلشتی ها و ضعف ها و اشتباهات و حتی خیانت مسئولین، باعث غرش و نارضایتی و افسردگی نمی شود که باعث تحرک، امید آفرینی و مطالبه گری و انتخاب اصلح خواهد شد. 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🍃 ای که آمدنت حتمی است کدام دعا در حق ظهور تو به اسمان می رود؟! ای فرزند "طور" و "عادیات" ای پسر "یس" و "الذاریات" 🍃 تو را با کدام نام خدا زمزمه کنیم؟ در کدام سوره به تلاوت بنشینیم؟ آقا جانم زمین تشنه باران عدالت توست!🍃 🍃✨🍃 مولاجان جهانی چشم انتظار شماست لحظه های انتظار چه سخت میگذرد و چقدر دلم میگیرد وقتی زندگی ام نشانی از یار ندارد تعجیل در فرج مولایمان صلوات 🌙 ‌‌‎‎‎‌‌‎‎‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا