eitaa logo
️حقیقت واصل
1.2هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
10.7هزار ویدیو
460 فایل
🌹امام خامنه ای:عادت کنیم که همه اخلاص وفداکاری و محبت وهمه قلب خودرابه #امام_زمان علیه السلام تقدیم کنیم. تاسیس کانال حقیقت واصل درتلگرام ،۸ آذر ۹۵ تاسیس کانال حقیقت واصل درایتا،۱۱فرودین ۹۷ به مدیریت محمدلو با احترام تقدیم محضر امام زمان
مشاهده در ایتا
دانلود
پادکست__صلح_تحمیلی.mp3
730.7K
🎙 پادکست 🔻امام خمینی: صلح تحمیلی، حکمیت تحمیلی هر دویش به دست اشخاص حیله‌گر درست شد، این ما را هدایت می‌کند به اینکه نه زیر بار صلح تحمیلی برویم و نه زیر بار حکمیت تحمیلی. 🔺 رهبر انقلاب: امروز و بزرگتر از آمریکا قادر نیست حادثه‌ای مثل صلح امام حسن(ع) را تحمیل کند. دشمن خیلی فشار بیاورد، حادثه اتفاق خواهد افتاد. 📌 سایر کیفیت‌ها http://yon.ir/RZCkZ@EMAM_COM
🌹 ۲۳_ساله_پیامبر قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ ۗ وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ بگو از شما هیچ اجر ومزدی نمیخواهم جز ...(سوره شوری آیه۲۳) مَاسَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ آنچه به عنوان پاداش از شما خواستم، آن هم ، (سوره سبا آیه۴۷) مَا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍإلاَّ مَنْ شَاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إلَي رَبِّه ِسَبِيلاً من از شما برای رسالت پاداشی نمیخواهم،جز کسی که بخواهد به بگیرد. (سوره فرقان آیه۵۷) ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 🌹 : علیه السلام: عادتها مقهور کننده اند. پس هرکس درنهان وخلوتهای خود به چیزی عادت کند،همان چیز او را درآشکارا ومیان جمع رسوا سازد. 📚منتخب میزان الحکمه حدیث ۴۶۹۱ (۳) @hagigatevasel
❤️ : وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ ✨خطاب خدا به پیامبرش✨ ما تو را نفرستادیم جز برای جهانیان (سوره انبیاء آیه۱۰۷) ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ عَلَىٰ آثَارِهِمْ إِن لَّمْ يُؤْمِنُوا بِهَٰذَا الْحَدِيثِ أَسَفًا گویا میخواهی جان خویش را از بر باد دهی، از اینکه کفار ایمان نمی آورند. (سوره کهف آیه۶) لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ(سوره شعراء آیه۳) 🚨(اسف ) مرحله ای شدیدتر از حزن است . تعبیر ( لعلک باخع نفسک علی آثارهم ) را می رساند . گویا پیامبر به شخصی تشبیه شده که می بیند عزیزترین افرادش از او جدا می شوند و او با حسرت از پشت سرشان به آنان نگاه می کند) ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ طه مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ طه ما قرآن را نازل نکردیم که خود را به سختی افکنی!(سوره طه آیات ۱و۲) ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ «لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُفٌ رَحِیمٌ»؛ به یقین رسولى از خود شما بسویتان آمد که و و نسبت به مؤمنان، بسیار دلسوز و مهربان است!(سوره توبه آیه۱۲۸) ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 🌹 : پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: خود را برسه خصلت تربیت کنید:دوست داشتن پیامبرتان؛دوست داشتن اهل بیت او وقرآن خواندن 📚منتخب میزان الحکمه حدیث۶۷۷۳ (۴) @hagigatevasel
📌اثبات شهادت حضرت رسول از آیه قرآن 🔅فإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ🔅 بسم الله الرحمن الرحیم 🔹ومَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ ﴿۱۴۴﴾ سوره مبارکه آل عمران 🔹و محمد جز فرستاده اى كه پيش از او [هم] پيامبرانى [آمده و] گذشتند نيست آيا اگر او «بميرد يا كشته شود» از عقيده خود برمى گرديد و هر كس از عقيده خود بازگردد هرگز هيچ زيانى به خدا نمى رساند و به زودى خداوند سپاسگزاران را پاداش مى دهد 🔺در «ظاهر» آيه مبارکه میفرماید: پیامبر يا به مرگ طبیعی از دنیا میرود يا اینکه به شهادت ميرسدند. ❌اما این طرز ترجمه آيه اشتباه هست و هیچ شكي نيست. ☑️ما اثبات میکنیم لفظ ( أو) در جمله به معني "يا" نيست ✅به معني "بل (بلکه)" هست 📕دو مثال قرآنی 1⃣مثال اول از قرآن کریم 🔅وأَرْسَلْنَاهُ إِلَى مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ (سوره مبارکه الصافات آیه ۱۴۷ ❌ترجمه غلط اين است : و او را به سوي صد هزار نفر يا بيشتر فرستاديم 👤طبري مفسر مشهور اهل سنت ميگوید: 🔺«أَوْ يَزِيدُونَ» به معني «بل يزيدون» هست.يعني بلكه بيشتر. چون محال است خداوند شك كند.«اين از اضراب هست» 📚تفسیر طبری تفسیر سوره صافات ✍ دیدیم که طبری گفت از اضراب است ❓اضراب چیست? 🔹اضراب در علم نحو: مثال : 🔅جلَسَ عَلیٌ بَلْ مُحمَّد🔅 ✳️ با کلمه <بَلْ> کاملا حکم قسمت اول برمیگردد یعنی اول میگوییم علی نشست، با بل اضرابی میگوییم خیر،محمد نشست .و حکم جمله اول را بطور کامل نقض میکنیم. 👤علامه مجلسی نیز میگوید: 🔺معني «او يزيدون» «بل يزيدون» هست ، يعني بلكه بيشتر. 📚بحار الأنوار جلد ۲۶ صفحه ۷۱ ⭕️اين دقيقا همانند ايه شهادت حضرت محمد هست.⭕️ 2⃣مثال دوم قرآنی 🔅فكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى (سوره مبارکه النجم آیه ۹) ❌ترجمه غلط اين است : تا [فاصله اش] به قدر [طول] دو [انتهاى] كمان « يا » نزديكتر شد. ⁉️اما ببينيم امام صادق عليه السلام «أو ادنى» را چگونه ترجمه و تفسير كرده اند: ✳️«قوسين أو ادني» ؛در اينجا «أو ادني» به معني يا نزديكتر نيست؛به معني بلكه نزديكتر است. يعني قطعا نزديكتر. 📚بحار الأنوار ج۵ ص۲۳۶ ☑️سند روايت فوق از لحاظ مبناي رجالي كاملا صحيح است 📌پس طبق مثال قرآن، کلام امام صادق (علیه السلام)،علامه مجلسی و مفسر بزرگ اهل سنت: «أفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ, »یعنی «أفَإِنْ مَاتَ بَلْ قُتِلَ» ⭕️يعني پيامبر اكرم یقینا كشته ميشوند.
🌹دلایل محکم برای اثبات شهادت حضرت محمد (ص) ♦️یکی از شیوه هایی که دشمنان، برای خاموش کردن نور خدا به کار می گرفتند، کشتن اولیا خدا بوده است که این روش بارها درباره اهل بیت (ع) به کار گرفته شده است. ♦️روایات متضافره ای که درباره شهادت همه معصومین رسیده است، ثابت می کند همه ایشان به شهادت رسیده اند و هیچ یک با فوت طبیعی از دنیا نرفته اند و پیامبر گرامی اسلام نیز از این عموم خارج نیستند. ♦️همه علمای بزرگ شیعه بر این باورند که پیامبر اکرم (ص) به سبب سم به شهادت رسیده اند. هر چند بعضی از ایشان به خاطر رعایت تقیه وخفقان موجود در زمان حکومت های ظالم به این مطلب تصریح نکرده اند ولی هیچ یک از ایشان مطلبی را که دال بر این باشد که رسول خدا (ص) با فوت طبیعی از دنیا رفته اند را نقل نکرده اند. ♦️روایتی که به خصوص در مورد شهادت پیامبر (ص) رسیده که از نظر سند صحیح و غیر قابل خدشه است:سلیم بن قیس هلالی از عبدالله بن جعفر نقل می‌کند که رسول خدا (ص) خطبه ای خواندند و فرمودند: «ای مردم! زمانی که من شهید شوم، علی أولی به نفس شماست(امر دنیا و آخرت شما به ید ولائی اوست و بر همه ی شما ولایت دارد )، و زمانی که علی به شهادت برسد، فرزندم حسن أولی به نفس مؤمنین است و وقتی فرزندم حسن به شهادت برسد، فرزندم حسین أولی به نفس مؤمنین است و زمانی که فرزندم حسین به شهادت برسد،فرزندم علی بن حسین أولی به نفس مؤمنین است، با وجود او امر به دست مؤمنین نیست. ♦️ سپس رو کردند به حضرت علی (ع) و فرمودند:یا علی! تو او را درک خواهی کرد پس سلام مرا به او برسان و زمانی‌که او به شهادت برسد، فرزندش محمد أولی به نفس مؤمنین است و تو یا حسین! او را به زودی درک خواهی کرد، پس سلام مرا به او برسان. ♦️سپس بعد از محمد مردانی هستند یکی بعد از دیگری و با وجود ایشان امر در اختیار مؤمنین نخواهد بود و این فرمایش را سه مرتبه تکرار کردند و فرمودند: هیچ کدام از ایشان نیست مگر این که أولی به نفس مؤمنین است، با وجود ایشان، امر در دست مؤمنین نیست، همه ایشان هدایت‌گر و هدایت شده‌اند، که ایشان؛ نُه نفر از فرزندان حسین اند. ♦️ پس علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) ایستاد و در حالی‌که گریه می‌کرد، فرمود: پدر و مادرم فدایت ای پیامبر خدا! آیا کشته می‌شوی؟! ♦️♦️حضرت فرمود: بله، به وسیله سمّ به شهادت می‌رسم و تو با شمشیر کشته می‌شوی و محاسنت از خون سرت خضاب می‌شود و فرزندم حسن نیز با سمّ کشته می‌شود! و فرزندم حسین با شمشیر کشته می‌شود، او را ظالم پسر ظالم! زنا زاده پسر زنا زاده! منافق پسر منافق می کشد» 🌹امام صادق از پدرانشان (ع) روایت کرده که فرمودند: امام حسن (ع) به اهل بیتشان فرمودند: «من با سمّ کشته می شوم همان طور که رسول خدا (ص) با سمّ به شهادت رسید. پرسیدند: چه کسی این کار را با شما می کند؟ فرمودند: همسرم جعده دختر اشعث، معاویه او را فریب می دهد و او را به این کار امر می کند. 🌹هم چنین عیاشی از حسین بن منذر روایت کرده که گفت: «از امام صادق (ع) در مورد قول خداوند ﴿أفإن مات أو قتل إنقلبتم علی أعقابکم﴾ پرسیدم: آیا قتل بوده یا موت؟ فرمود: اصحابش کردند آن چه کردند(یعنی: ایشان را به شهادت رساندند) 📚اسرار آل محمد (ص)، سلیم بن قیس هلالی ص ۳۶۲ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۳۳، ص ۲۶۶. 📚 اثبات الهداه، شیخ حر عاملی، ج ۲، ص ۵۵۸ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۴۳، ص ۳۲۷ 📚 تفسیر عیاشی، محمد بن عیاش، ج ۱، ص ۲۰۰ @hagigatevasel
📹 ببینید| تضمین بهشت با شش شرط ▫️شرح حدیثی از اکرم (ص) توسط رهبرانقلاب 👈 پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: این شش چیز را شما قبول کنید، ما هم در مقابل بهشت را برای شما قبول می‌کنیم👇 ◾ إِذَا حَدَّثْتُمْ فَلَا تَکْذِبُوا ◽ [هرگاه سخن گفتید،] دروغ [مگویید.] ◾ وَ إِذَا وَعَدْتُمْ فَلَا تُخْلِفُوا ◽ [هر گاه وعده دادید، خُلف وعده نکنید.] ◾ وَ إِذَا ائْتُمِنْتُمْ فَلَا تَخُونُوا ◽ [هرگاه امین‌تان دانستند، خیانت نکنید. در] امانت مالی، امانت موقعیت و مسئولیت، امانت سخن و حرف و خبر خیانت نشود. ◾ وَ غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ ◽ [چشمانتان را] از چیزهایی که خلاف محارم الهی است [فرو بندید.] ◾ وَ احْفَظُوا فُرُوجَکُمْ ◽ شهوت خودتان را نگه دارید. ◾ وَ کُفُّوا أَیْدِیَکُمْ وَ أَلْسِنَتَکُمْ ◽ زبان و دست خودتان را نگه دارید؛ یعنی در اختیار داشته باشید. @hagigatevasel
❔ چگونه به حقیقت اخلاص برسیم؟ ◾ امام خامنه ای: از صلوات‌اللَّه‌وسلامه‌علیه نقل شده است که فرمود: «إنَّ لِکُلِّ حَقٍّ حَقیقَةً.» هر چیزی دارای حقیقتی است و یک روح و یک معنا و یک حقیقت دارد. «وَ ما بَلَغَ عَبدٌ حَقیقَةَ الاِخلاصِ.» بنده به حقیقت و به آن معنای حقیقی اخلاص نمی‌رسد «حَتّی لایُحِبَّ أن یُحمَدَ عَلی شَی‌ءٍ مِن عَمَلٍ لِلّه.»(۱) (این خیلی سخت است؛ این، مرتبه‌اش از آن مراتب بسیار بالاست) مگر این‌که دوست نداشته باشد که مردم او را برای هیچ یک از کارهایی که برای خدا انجام می‌دهد، کنند. ◽ مثلاً فردی است که کار را برای دیگران انجام نمی‌دهد: برای خاطر خدا می‌خواند، می‌گیرد، کار خیری انجام می‌دهد، احسان و کمک و صدقه‌ای می‌دهد و مجاهدتی برای خدا می‌کند. اما دوست می‌دارد که مردم بگویند: «ایشان چقدر آدم خوبی است.» کارش رابرای مردم نکرده است. کار را برای خدا انجام داده و تمام شده؛ اما از مدح مردم و از این‌که مردم از او تعریف کنند، خوشش می‌آید. می‌فرماید این، آن مرتبه‌ی عالی اخلاص نیست. 👈 این است که این را هم دوست نداشته باشد. اصلاً کاری به کار مردم نداشته باشد! می‌خواهند بدانند، می‌خواهد ندانند. می‌خواهد خوششان بیاید، می‌خواهد خوششان نیاید. نگاه کند ببیند خدا از او چه خواسته است و دقیقاً آن را انجام دهد. ۱۳۷۱/۱۲/۰۴ 📚۱) بحار الأنوار، ج۶۹ ، ص۳۰۴. @hagigatevasel
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
1_33400283.mp3
2.01M
📡 سخنانی آموزنده از پیامبر اعظم(ص) 🔹مساوات افراد بشر 🔹لزوم خیرخواهی برای پیشوایان مسلمین 🔹اعتماد به نفس به جای اعتماد به دیگران @motahari_ir
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
4_5791901786797245124.mp3
1.83M
🔊 مظلومیت‌های امام حسن علیه السلام در زمان حیات مبارکشان و بعد از آن 📗 آشنایی با قرآن، ج۷، ص۱۴۴-۱۴۲ (با تلخیص) @motahari_ir
🔴 تب و تاب طبیب اعظم (ص) ✍️ نعره زد عشق که خونین جگری پیدا شد... بهترین توصیف‌ها درباره حضرت خاتم‌الانبیا(ص) را امیرمومنان(ع) در خطبه ۱۰۸ نهج البلاغه فرموده است: "طَبِيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ قَدْ أَحْكَمَ مَرَاهِمَهُ وَ أَحْمَى مَوَاسِمَهُ يَضَعُ ذَلِكَ حَيْثُ الْحَاجَةُ إِلَيْهِ ". طبیبی بود- نه در مطب نشسته- که دنبال دردمند می‌گشت برای علاج و تسکین درد. آنجا که درد با مرهم و مسکّن چاره می‌شد، مرهم‌هایی محکم می‌بست. 🔹اما با همه جاذبه و مهربانی و عطوفتش، هر جا عفونت شدت گرفته بود، دریغ نداشت که بر موضع عفونت داغ بگذارد. در نهایت جاذبه بود اما از داغ و دافعه به‌ هنگام ضرورت دریغ نداشت. آموخت که اصل دین جاذبه است اما حریم و حصار آن، همان دافعه‌ها و نهی از منکر و جهاد و مجاهدت‌ با پلیدی‌ها و فساد و طغیان و استکبار است. ♦️کار از همین‌جا دشوار شد. پیامبر(ص) "رحمهًْ للعالمین" بود اما نمی‌توانست باشد. نمی‌توانست بر سر حقوق ضعفا و محرومان یا حقوق الهی معامله و مصانعه و مداهنه کند؛ با همه تساهل و تسامح و حلم و گذشتی که داشت. جنگ و تخریب و ترور شخصیت از همین‌جا آغاز شد. روز اول دعوت، پرسید اگر بگویم دشمن پشت همین کوه کمین کرده، آیا باور می‌کنید؟ عوام و خواص و اشراف یکصدا گفتند بله که قبول می‌کنیم. ما از جز راستی ندیده و نشنیده‌ایم. 🔹 اما تا فرمود «من برای رسالت الهی مبعوث شده‌ام» و دعوت به حق و عدالت کرد، اشراف شوریدند و کوشیدند عوام جاهل را نیز علیه او بشورانند یا حضرت را در ذهن مردم، نعوذبالله ساحر و کاهن و مجنون و کذّاب جا بیندازند. ابتدا حربه "تطمیع" و سپس "تهدید و محاصره و تحریم و ترور و جنگ" را علیه رسول خدا(ص) به‌کار گرفتند؛ که اگر پیشنهاد شاهنشاهی بر قریش و به عقد درآوردن یکی از دختران آنها را می‌پذیرفت، کار به توطئه و تهدید و تحریم و ترور و جنگ نمی‌کشید. 🔹 و عدم تبعیت از اشراف و طواغیت را از همان روز اول آغاز کرد، آنجا که در پاسخ تطمیع‌ها فرمود «اگر خورشید را در دست راست من و ماه را در دست چپ من بگذارند تا از رسالت الهی روی برگردانم، هرگز چنین نمی‌کنم». این منطق باصلابت، دشمن فراوان داشت؛ از سران قریش و امپراتورهای جهان، تا همراهان زیاده‌طلب و ریاست‌طلب و خودبنیاد. تا پایان تاریخ نیز هر ملت و حاکمیتی به آن حضرت اقتدا کرد، نوع این دشمنان ستیزه‌جو و متعدی را پیش روی خود خواهد یافت و این دشمنی خبیثان عالم، نشانه سلامت یک ملت و حکومت است. ♦️پیامبر در چنین جهاد طاقت فرسایی ، جلوتر از همه بود؛ چنان که امیر مومنان (ع) درحکمت ۲۶۰ نهج البلاغه فرمود "کُنَّا اِذَا احْمَرَّ الْبَاْسُ اتَّقَیْنَا بِرَسُولِ اللَّهِ (صلى الله علیه وآله) فَلَمْ یَکُنْ اَحَدٌ مِنَّا اَقْرَبَ اِلَى الْعَدُوِّ مِنْهُ. هر گاه آتش جنگ، سخت شعله ور مى شد، ما به رسول اللّه (ص) پناه مى بردیم و هیچ یک از ما به دشمن نزدیک تر از او نبود". 💠از نشانه‌های عفونت، تب کردن است. اما هر تب کردنی علامت بیماری نیست، که گاه عین سلامت و فضیلت و کرامت است. اگر امیرمومنان(ع) درباره پیامبر(ص) فرمود "احمی مواسمه. بر عفونت‌ها، داغ‌های سوزان می‌گذاشت"، این تعبیر از خود پیامبر است که "مثل المومنین فی توادّهم و تعاطفهم و تراحمهم مثل‌الجسد اذ اشتکی منه عضو تُداعی سایر الجسد بالسَّهَر و الحُمی. مثال مومنان در دوستی و عطوفت و مهربانی متقابل نسبت به یکدیگر، مثال یک پیکر است که اگر عضوی از آن به درد و شکایت آمد، سایر اعضا به واسطه بی‌خوابی و تب همراهی می‌کنند". ♦️بی‌دردی و بی‌تفاوتی نسبت به غم‌های مردمان، در مدینه و تمدنی که پیامبر(ص) بنا نهاد جایی نداشت. "اولویت" و "دل‌مشغولی"پیامبر(ص)، همین رنج‌های مردم و درمان آن مطابق نسخه شفابخش الهی بود؛ حتی اگر در این راه چنان حریص و مشتاق و پیگیر باشد که از جان مایه بگذارد. "فلعلّک باخع نفسک". (آیه ۳- سوره شعرا) 🔹انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی (ره) لبیک به چنان پیامبر والا مقامی است؛ با مسولیت های سنگین، و با جاذبه ها و دافعه هایی سخت نیرومند؛ و طبیعی است دارای دشمنانی قسم خورده و دوستانی جان افشان در سراسر دنیا باشد. نعره زد عشق که خونین جگری پیدا شد حسن لرزید که صاحب نظری پیدا شد ... ✍ (کارشناس میهمان زمانه)
🌹امام خامنه ای: پروردگارا ! به محمّد و آل محمّد، به عزّت و جلالت، برترین درودها و الطاف و تفضّلات خود را، امروز تا ابد بر روح مطهّر بفرست. ◾ پروردگارا ! او را از اسلام و مسلمین و از بشریّت جزای خیر عنایت کن؛ ما را امّت او قرار بده؛ ما را رونده راه و صراط مستقیم او قرار بده؛ جامعه ما را شبیه جامعه او کن؛ همّت پیروی از او را به همه ما عنایت کن. @hagigatevasel
💠 (ص) تا آخر ایستادند و به تکلیف عمل کردند. 🍃به اندازه ای که برای پیغمبر اکرم گرفتاری پیش آمد برای هیچ کس پیش نیامد، ولی ایشان تا آخر ایستادند و به تکلیف شان عمل کردند، همین طور برای ائمه علیهم السلام، ولی آنها هم ایستادند... 🔹ما هم که انشاءالله به اسلام می باشیم و رشد اسلام را می خواهیم، تصمیم داریم جهان را برگردانیم و امیدواریم که ملت ها انجام دهند. (ره) 📚صحیفه نور،جلد ۱۸صفحه ۱۹۷ مورخ:۱۳۶۲/۱۰/۱۲ ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 🌷 (ص)در همه صحنه ها از خدا استمداد کرد ، از خدا خواست و و نهراسید. راز اصلی عبودیت پیامبر در مقابل خدا این است؛ "هیچ قدرتی را در مقابل خدا به حساب نیاوردن ، از او واهمه نکردن ، راه خدا را بخاطر اهوای دیگران قطع نکردن." جامعه ما با درس گرفتن از این اخلاق نبوی ، باید به یک جامعه ی اسلامی منقلب شود. @hagigatevasel
4_5987746295425533186.mp3
9.77M
🌹مداحی|خلوتی صحن بقیع با من، شلوغی کرببلا با تو 🔸مداح: حاج میثم مطیعی 🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا 🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🌹 در آیات قرآن 1⃣پیامبر درگفتار وکردار معصوم است. مَا ضَلَّ صَاحِبُكُمْ وَمَا غَوَىٰ وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى ٰ(سوره نجم آیات ۲و۳) ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 2⃣پیامبر درنگاه معصوم است مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَىٰ(سوره نجم آیه۱۷) ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 3⃣قلب وروح پیامبر معصوم است مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَىٰ(سوره نجم آیه۱۱) ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 4⃣استواری پیامبر بر صراط مستقیم عَلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ(سوره یس آیه۴) ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 5⃣اهل بیت پیامبر هم معصوم هستند. إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا(سوره احزاب آیه۳۳) (۵) @hagigatevasel
1⃣ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا (سوره نساء آیه۵۹) 2⃣پیروی مطلق از پیامبر: وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ(حشر آیه۷) 3⃣اطاعت از پیامبر سبب زنده شدن دلها: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ...َ(سوره انفال آیه۲۴) 4⃣اطاعت از پیامبر زمینه ساز محبت خدا: قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ(سوره آل عمران آیه۳۱) ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 🚨 مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُمْ وَلَٰكِن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا(سوره احزاب آیه۴۰) 🚨 وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِّلنَّاسِ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ(سوره سباء آیه۲۸) 🚨 حتی پیامبران پیشین فَكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِن كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَىٰ هَٰؤُلَاءِ شَهِيدًا(سوره نساء آیه۴۱) (۶) @hagigatevasel
❤️ درقرآن 1⃣ وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ (سوره قلم آیه۴) 2⃣ لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ ( آل عمران آیه۱۶۴) 3⃣ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِيهِمْ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ(انفال آیه۳۳) 4⃣ ذات مقدس ، پیامبر اسلام است👌 ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّىٰ فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَىٰ یعنی نزدیک ونزدیک ترشد به اندازه فاصله دوکمان یاکمتر (سوره نجم آیات۸و۹) 5⃣ سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ( اسرا آیه۱) 6⃣ به پیامبرشرط قبولی توبه: وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا(نساء آیه۶۴) 7⃣ وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَىٰ(ضحی آیه۵) (۷) @hagigatevasel
♨️ بزرگترین عید برای تمام بشریت 📍امام خمینی: عید (ع) بزرگترین عید برای بشر است نه برای مسلمین. اگر عید ولادت حضرت رسول(ص) بزرگترین عید است برای مسلمین، از باب اینکه موفق به توسعه آن چیزهایی که می‌خواست نشد 📍چون حضرت صاحب(ع) این معنا را اجرا خواهد کرد و تمام عالم را پر از و داد خواهد کرد، باید ما بگوییم‌ که عید تولد حضرت مهدی(عج) بزرگترین عید است برای تمام بشر. وقتی که ایشان کنند، تمام بشر را از انحطاط بیرون می‌آورد ✨✨✨✨✨✨✨✨ 💠اگر چنانچه موفق شدیم ، خودمان را مهیا کنیم با به زیارت امام زمان(عج)بریم! 🔹ایشان را نمی توانیم ما با هیچ تعبیری تعبیر کنیم الا همین که مهدی موعود است،آنی است که خدا ذخیره کرده است برای بشر و ما باید خودمان را مهیا کنیم از برای اینکه اگر چنانچه موفق شدیم انشاءالله به زیارت ایشان طوری باشدکه رو سفید باشیم پیش ایشان. 🔹تمام دستگاه هایی که الان بکار گرفته شده اند در کشور ما و امیدوارم که در سایر کشورها هم توسعه پیدا بکند باید توجه به این معنا داشته باشند که خودشان را مهیا کنند برای ملاقات حضرت. 📚صحیفه نور ، جلد ۱۲ ، صفحه ۲۰۸ 👈پیام امام خمینی(ره) به مناسبت نیمه شعبان خطاب به ملت ایران 🗓مورخ: ۱۳۵۹/۰۴/۰۷ @hagigatevasel
(ص) قال رسول ـصلّي الله عليه و آله ـ اني تارك فيكم ما ان تمسكتم به لن تضلوا بعدي؛احدهما اعظم من الاخر ما كتاب الله حبلٌ ممدود من السماء الي الارض، و عترتي اهل بيتي، و من يفترقا حتّي يردا عليّ الحوض، فانظروا كيف تخلفوني فيهما ( ) 👈رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود، من در ميان شما چيزي به يادگار ميگذارم كه اگر به آن تمسك جوييد ، بعد از من هرگز گمراه نخواهيد شد؛ يكي از آن دو بزرگتر از ديگري است؛ كه ريسماني است كشيده شد از آسمان به سوي زمين و (ديگر) ـ ـواينها هرگز از هم جدا نخواهند شد، تادر كنار حوض (كوثر) بر من وارد شوند؛ پس ببينيد بعد از من، چگونه درباره آنها رفتار خواهيد كرد. ✨✨✨✨✨✨✨ 🚨 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ( مائده آیه۶۷) ✨✨✨✨✨ 🚨شکایت پیامبر از وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا (فرقان آیه۳۰) ✨✨✨✨✨✨ ❤️ ِ قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ (شوری آیه۲۳) ✨✨✨✨✨✨✨ ❤️ یاد که این شبها محزون است: إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ...(سوره کوثر آیه۱) 🌹پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم: . رضای او رضای من وغضب او غضب من است (۸)
👌 ✅درس زندگی علیه السلام برای پیروانشان... ❤️ @hagigatevasel
🌹امام خامنه ای👈خطاب به خدام (ع): 👌 كه شما همواره در آن‌جا مشرفيد 🔻امام خامنه ای: حقاً و انصافاً خدمت عليه‌السّلام وقتى با شرايط و شئون ويژه‌ى آن انجام بگيرد، از بزرگترين ارزشها و بزرگترين افتخارات است و امروز چنين چيزى ميسور است و وجود دارد، بنده هم افتخار مى‌كنم اگر چه به نام و نه به عمل جزء شما هستم و مشرف به خدمت اين آستان قدسم ... 🔺اين سخن دل را با شما در ميان بگذارم كه دل ما آن جايى است كه شما همواره در آن‌جا مشرفيد و خوشا به حالتان و حقيقتاً شيرين‌ترينِ لحظات براى بنده، آن لحظاتى است كه به آستان قدس مشرف مى‌شوم. ۶۷/۰۹/۱۷ @hagigatevasel
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ويژه 📹 ببينيد| زمزمه صلوات خاصه امام رضا(ع) توسط رهبرانقلاب ➕شعرخوانی درباره امام رضا 🏴 @Khamenei_ir
✅ سیاست‌هاوتدابیر علیه السلام درجریان ولایتهدی: ۱- هنگامی‌که امام رااز مدینه به خراسان دعوت کردند آن حضرت فضای مدینه را از کراهت ونارضائی خودپرکرد، به‌طوری‌که همه‌کس در پیرامون امام یقین کردندکه مأمون با نیت سوء حضرت را از وطن خود دور می‌کند.امام بدبینی خود به مأمون را با هر زبان ممکن به همه‌ی گوش‌ها رساند.در وداع با حرم پیغمبر، در وداع باخانواده‌اش هنگام خروج از مدینه، درطواف کعبه که برای وداع انجام می‌داد، باگفتار و رفتار، با زبان دعا و زبان اشک، بر همه ثابت کرد که این سفر،سفر مرگ اوست.همه کسانی که باید طبق انتظار مأمون نسبت به او خوش‌بین و نسبت به امام به خاطر پذیرش پیشنهاداوبدبین می‌شدنددر اولین لحظات این سفر دل‌شان از کینه مأمون که امام عزیزشان را این‌طور ظالمانه از آنان جدا می‌کرد وبه قتلگاه می‌بردلبریز شد. ۲- هنگامی‌که درمرو پیشنهاد ولایت‌عهدی آن حضرت مطرح شد،حضرت به شدت استنکاف کردندوتا وقتی مأمون صریحاً آن حضرت را تهدید به قتل نکرد آن را نپذیرفتند.این مطلب همه‌جا پیچید که علی‌بن‌موسی‌الرضا ولیعهدی و پیش از آن خلافت را که مأمون به او با اصرار پیشنهاد کرده بود نپذیرفته است.دست‌اندرکاران امور که به ظرافت تدبیر مأمون واقف نبودند ناشیانه عدم قبول امام را همه‌جا منتشر کردند،حتی فضل‌بن‌سهل در جمعی از کارگزاران و مأموران حکومت گفت من هرگز خلافت را چنین خوار ندیده‌ام،امیرالمؤمنین آن را به علی‌بن‌موسی‌الرضا تقدیم می‌کند و علی‌بن‌موسی دست ردبه سینه‌ی او می‌زند. ۳- با این همه علی‌بن‌موسی‌الرضا فقط بدین شرط ولیعهدی را پذیرفت که در هیچ‌یک از شئون حکومت دخالت نکند و به جنگ و صلح و عزل و نصب و تدبیر امور نپردازد و مأمون که فکر می‌کرد فعلاً در شروع کاراین شرط قابل تحمل است و بعدها به تدریج می‌توان امام را به صحنه فعالیت‌های خلافتی کشانید، این شرط را از آن حضرت قبول کرد. روشن است که باتحقق این شرط، نقشه‌ی مأمون نقش برآب می‌شدو بیشترین هدف‌های اونابرآورده می‌گشت. ♨️۴- اما بهره‌برداری اصلی امام ازاین ماجرا بسی از اینها مهم‌تر است:امام با قبول ولیعهدی،دست به حرکتی می‌زند که در تاریخ زندگی ائمه پس از پایان خلافت اهل بیت درسال چهلم هجری تا آن روز وتا آخردوران خلافت بی‌نظیر بوده است و آن برملا کردن داعیه‌ی امامت شیعی در سطح عظیم اسلام و دریدن پرده غلیظ تقیه ورساندن پیام تشیع به گوش همه مسلمان‌هاست. تریبون عظیم خلافت دراختیار امام قرار گرفت و امام در آن سخنانی را که در طول یکصد و پنجاه سال جزدرخفا و با تقیه و به خصیصین ویاران نزدیک گفته نشده بود به صدای بلند فریاد کردو با استفاده از امکانات معمولی آن زمان که جز در اختیار خلفا و نزدیکان درجه یک آن‌ها قرار نمی‌گرفت آن را به گوش همه رساند. ۵- درحالی‌که مأمون امام راجدا از مردم می‌پسندیدو این جدائی رادر نهایت وسیله‌ای برای قطع رابطه‌ی معنوی و عاطفی میان امام و مردم می‌خواست، امام در هر فرصتی خود رادر معرض ارتباط با مردم قرار می‌داد،با این‌که مأمون آگاهانه مسیرحرکت امام از مدینه تا مرو را به طرزی انتخاب کرده بودکه شهرهای معروف به محبت اهل بیت مانند کوفه و قم در سر راه قرار نگیرند. امام در همان مسیر تعیین شده،از هر فرصتی برای ایجاد رابطه‌ی جدیدی میان خود و مردم استفاده کرد.در اهواز آیات امامت را نشان داد،در بصره خود را در معرض محبت دل‌هائی که بااو نامهربان بودند قرار داد،در نیشابورحدیث سلسلةالذهب را برای همیشه به یادگار گذاشت وعلاوه بر آن نشانه‌های معجزه‌آسای دیگری نیز آشکار ساخت و در جابه‌جای این سفر طولانی فرصت ارشاد مردم را مغتنم شمرد،درمرو که سر منزل اصلی واقامت‌گاه خلافت بود هم هرگاه فرصتی دست دادحصارهای دستگاه حکومت را برای حضوردرانبوه جمعیت مردم شکافت. ۶- نه تنهاسرجنبانان تشیع ازسوی امام به سکوت و سازش تشویق نشدند بلکه قرائن حاکی از آن است که وضع جدید امام موجب دل‌گرمی آنان شدو شورش‌گرانی که بیشترین دوران‌های عمر خودرا در کوه‌های صعب‌العبور و آبادی‌های دوردست وباسختی ودشواری می‌گذراندند باحمایت امام علی‌بن‌موسی‌الرضا حتی مورداحترام و تجلیل کارگزاران حکومت درشهرهای مختلف نیز قرار گرفتند. مأمون نه تنها باحضور اونتوانسته معارضان شیعی خودرابه خودخوشبین ودست و زبان تند آنان را از خود و خلافت خود منصرف سازدبلکه حتی علی‌بن‌موسی مایه‌ی امان واطمینان و تقویت روحیه آنان نیز شده است،در مدینه و مکه ودیگراقطارمهم اسلامی نه فقط نام علی‌بن‌موسی به تهمت حرص بدنیا و عشق به مقام و منصب از رونق نیفتاده بلکه حشمت ظاهری برعزت معنوی او افزوده شده وزبان ستایش‌گران پس از ده‌ها سال به فضل و رتبه معنوی پدران مظلوم ومعصوم او گشوده شده است. 🔴کوتاه سخن آن‌که مأمون دراین جریان نه تنها چیزی به دست نیاورد؛ که بسیاری چیزها راازدست داد. 🍃بخشهایی ازپیام رهبرانقلاب به کنگره جهانی امام رضا ۶۳/۵/۱۸
🔴 علیه السلام : إجبارُ الإمامِ عَلی وِلایَةِ العَهدِ 🍃عیون أخبار الرِّضا :إنّ المأمونَ قالَ للرِّضا علیه السلام : یابنَ رسولَ اللّهِ ... إنّی قد رأیتُ أنْ أعزِلَ نَفْسی عنِ الخِلافةِ ، وأجْعَلَها لکَ واُبایِعَکَ ! فقالَ له الرِّضا علیه السلام : إنْ کانتْ هذهِ الخلافةُ لکَ واللّهُ جَعلَها لکَ فلا یَجوزُ لکَ أنْ تَخْلَعَ لِباسا ألبَسَکَهُ اللّهُ وتَجْعلَهُ لِغَیرِکَ ، وإنْ کانتِ الخِلافةُ لَیستْ لکَ فلایَجوزُ لکَ أن تَجْعلَ لِی ما لیسَ لکَ. فقالَ له المأمونُ : یابنَ رسولِ اللّهِ ، فَلابُدَّ لکَ مِن قَبولِ هذا الأمرِ! فقالَ : لَستُ أفْعَلُ ذلک طائعا أبدا ... تُریدُ بذلکَ أن یَقولَ النّاسُ : إنّ علیَّ بنَ موسی الرِّضا لم یَزْهَدْ فی الدُّنیا بل زَهِدَتِ الدُّنیا فیهِ ! ألا تَرَونَ کیفَ قَبِلَ وِلایةَ العهدِ طمَعا فی الخِلافة ؟ ! فغَضِبَ المأمونُ ثُمَّ قالَ : ... فباللّهِ اُقسِمُ لَئنْ قَبِلْتَ وِلایةَ العهدِ وإلّا أجْبَرتُکَ علی ذلکَ ، فإنْ فَعلتَ وإلّا ضَرَبتُ عُنُقَکَ . 📚 در عیون أخبار الرضا آمده:مأمون به حضرت رضا علیه السلام گفت: ای پسر رسول خدا! ... من صلاح دیدم که خود را از خلافت عزل کنم و آن را به تو بسپارم و با تو بیعت کنم! 🌹 حضرت رضا علیه السلام فرمود: اگر این خلافت از آنِ توست و خدا به تو داده است که روا نیست جامه ای را که خدا بر قامت تو پوشانده از تن به درآوری و به دیگری بپوشانی و اگر خلافت از آنِ تو نیست ، حق نداری آنچه را از آنِ تو نیست به من واگذاری. مأمون گفت: ای فرزند رسول خدا! باید این کار را بپذیری . 👈امام فرمود: من با میل خود هرگز این کار را نمی کنم ... تو با این کار می خواهی مردم بگویند: علی بن موسی به دنیا پشت نکرده بود، بلکه دنیا به او پشت کرده بود، مگر نمی بینید که چگونه به طمع خلافت ، ولایتعهدی را پذیرفت؟! مأمون در خشم شد و گفت: ... به خدا سوگند اگر ولایتعهدی را نپذیری تو را به پذیرفتن آن مجبور می کنم. اگر این کار را کردی چه بهتر و گرنه گردنت را می زنم. 📚منبع :میزان الحکمه حدیث ۵۳۵ 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ✅این حدیث به خوبی نشان میدهد که امام رضاعلیه السلام خلافت راحق خودمیدانست.منتهاازنیات شوم مامون نیزباخبر بود: ⭕️بنابراین باتوجه به اینکه عدم قبول ولایتعدی خطرات جانی برای امام داشت؛ 📍۱-درعوض قبول ولایتعدی باعث حفظ جان خودحضرت وجان شیعیان ایشان میشد. 📍۲-ازطرفی قبول ولایتعدی باعث گسترش وتبلیغ بیشتر وبهتراسلام میشدچنانکه حوادث بعدولایتعدی حضرت به وضوح این مطلب رانشان میدهد. 📍۳-نکته بعدی اینکه:امام حکومت را حق خودمیدانست چنانچه درحدیث " سلسه الذهب"(لااله الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشرطها وشروطها وانا من شروطها) که درنیشابوربیان کردند👈 به خوبی به رابطه ولایت باتوحیداشاره کردندتا صریحا اعلام کنندکه یکی از شرایط حاکمیت توحید؛حاکمیت امامان معصوم است. 💥باقبول ولایتعدی امام عملااین مطلب رااثبات میکرد. ⭕️منتهی امام برای خنثی سازی توطئه های مامون سیاستهایی اتخاذ نمودتا مامون نتواندبه اهداف شوم خودبرسد: 1⃣نخستین موضع گیری :سرسختی درپذیرش ولایتهدی بود؛که همه بدانندامام بالاجبارقبول کرده 2⃣موضع گیری دوم:همراه نیاوردن خانواده بود.این امرنشان میدادکه امام به شهادت خوددراین هجرت یقین داشتند. 3⃣موضع گیری سوم:رو یا روقراردادن مامون با حقیقت: امام بعدازتهدیدمامون فرمودند:تو بااین کار میخواهی مردم بگویند:علی بن موسی به دنیا پشت نکرده بلکه دنیابه او پشت کرده.. 4⃣موضع گیری چهارم :آگاه سازی مردم از مقاصد مامون:امام به صراحت میگفت که به دست مامون کشته میشود. 5⃣موضع گیری پنجم: یادآوری نامشروع بودن حکومت مامون:امام درهرفرصتی به دیگران یادآوری میکردکه خلافت حق خاندان اوست ومامون دراعطای سمت ولی عهدی به وی کارمهمی نکرده جز آنکه حق غصب شده رابرگردانده. 6⃣موضع گیری ششم:امام به ظاهر ودر گفتار ولایتهدی راپذیرفت ولی عملا آن را قبول نکرد زیراشرط کردکه:هیچ مسئولیتی نداشته باشدودرکارهای حکومتی دررتق وفتق امور مداخله نکند. ✅امام بعداز قبول ولایتعدی دراولین خطابه خودبه اینکه خلافت حق مسلم خود اوست اشاره کرده فرمودند: 🌺"لنا علیکم حق برسول الله ولکم علینا حق به؛فاذا انتم ادیتم الینا ذلک وجب علینا الحق لکم 📚(بحارالانوار؛ج ۴۹؛ص ۱۴۶) 👈ما(یعنی ما اهل بیت ما ائمه) حقی داریم برشما مردم به اینکه ولی امرشما باشیم:معنایش این است که این حق اصلا مال ماهست وچیزی نیست که مامون بخواهدبه ماواگذار کند. 👈وشمادرعهده ماحقی دارید.حق شما این است که ماشمارااداره کنیم. وهرگاه شماحق مارا به مادادید-یعنی هر وقت شمامارا به عنوان خلیفه پذیرفتید-برمالازم میشودکه آن وظیفه خودمان رادرباره شما انجام دهیم. @hagigatevasel
🌺 استدلال علیه السلام در قبول ولایتعهدی مأمون 🔷 برخى به حضرت اعتراض كردند كه چرا همين مقدار اسم تو آمد جزء اينها؟ 1⃣ فرمود: آيا پيغمبران شأنشان بالاتر است يا اوصياء پيغمبران؟ گفتند: پيغمبران. 2⃣ فرمود: یك پادشاه مشرك بدتر است يا يك پادشاه مسلمان فاسق؟ گفتند: پادشاه مشرك. 3⃣ فرمود: آن كسى كه همكارى را با تقاضا بكند بالاتر است يا كسى كه به زور به او تحميل كنند؟ گفتند: آن كسى كه با تقاضا بكند. ✅ فرمود: يوسف صدّيق پيغمبر است، عزيز مصر كافر و مشرك بود، و يوسف خودش تقاضا كرد كه: «اجْعَلْني عَلى خزائنِ الأرضِ إِنّي حَفيظٌ عَليمٌ»؛ (سوره یوسف آیه ۵۵)چون مى‌خواست پستى را اشغال كند كه از آن پست حسن استفاده كند. تازه عزيز مصر كافر بود، مأمون مسلمان فاسقى است؛ يوسف پيغمبر بود، من وصىّ پيغمبر هستم؛ او پيشنهاد كرد و مرا مجبور كردند. صرف اين قضيه كه نمى‌شود مورد ايراد واقع شود. 💠 حال، حضرت موسى بن جعفرى كه «صفوان جمّال» را كه صرفاً همكارى مى‌كند ووجودش فقط به نفع آنهاست شديد منع مى‌كند و مى‌فرمايد: چرا تو شترهايت را به هارون اجاره مى‌دهى، «علىّ بن يقطين» را كه محرمانه با او سَر و سرّى دارد و شيعه است و تشيع خودش را كتمان مى‌كند تشويق مى‌نمايد كه حتما در اين دستگاه باش، ولى كتمان كن و كسى نفهمد كه تو شيعه هستى؛ وضو را مطابق وضوى آنها بگير... اما در دستگاه آنها باش كه بتوانى كار بكنى. 🔷 اين همان چيزى است كه همه منطق‌ها اجازه مى‌دهد. هر آدم با مسلكى به افراد خودش اجازه مى‌دهد كه با حفظ مسلك خود و به شرط اينكه هدف، كار براى مسلك خود باشد نه براى طرف، [وارد دستگاه دشمن شوند] ... 📚 استاد شهید مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار (ع) @hagigatevasel