eitaa logo
HAJFATHI
635 دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
865 ویدیو
47 فایل
#حاج_فتحی #رسانه_حاج_فتحی ▪️استاد حوزه و دانشگاه #اینجا: تبیین، ترسیم، تحلیل و تبلیغ https://zil.ink/hajfathi_ir 📮دفتر: کرج، آزادگان، مسجد مهدویه 👌ارتباط مستقیم: @hajfathi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 هم وعده زیاد میده هم عذرخواهیش زیاده اميرالمؤمنين علي عليه السلام: ▫️اَمرانِ لا يَنْفَكّانِ مِنَ الْكَذِبِ: كَثْرَةُ المَواعيدِ، وَ شِدَّةُ الاِْعتِذارِ؛ ▫️دو چيز از دروغ جدا نمى شود: بسيار وعده دادن و به شدت عذرخواهى نمودن. -----+++++----- 📚شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج ۲۰، ص۲۸۷، ح ۲۸۲ 👌نکته: ما مصداق این حدیث را در شش سال گذشته در یک شیخی دیدیم که وعده هایی به ملت ایران داد که عمل نکرد اما به وعده هایش نسبت به دشمنان ملت مثل و و و... عمل کرد. کاش حداقل عذرخواهی از ملت می کرد ولی جای این کار،به نخبگان و انقلابیون انگ های افراطی و تندرو و صدای دشمن و .... زد. 🙏 خدایا ما را از دست دروغگو ها نجات بده.
💠غسل و وضو با وجود ناخن مصنوعی ❓سؤال: اگر کسی ناخن مصنوعی بکارد، برای وضو و غسلش چه باید بکند؟ ✅جواب: در صورت کاشت ناخن، برای وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهی دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل‌های بعدی را باید به‌صورت جبیره انجام دهد(یعنی با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتی که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود. https://www.leader.ir/fa/content/19297/www.leader.ir
💠 لباس پدر بر تن دیوانه یکی از طلبه‌های علمیه قم می‌گوید: ▫️ در یک شب زمستانی بسیار سرد، آیت الله شیخ محمد برای خواندن و ادای به مسجد رفت. پس از طلوع آفتاب و هنگام بازگشت به خانه، برخلاف عادت، از فرزند خود خواست برای او لباسی بیاورد. فرزندش پرسید: پدرجان! شما که با به مسجد رفتید، چه شده است که لباس می‌خواهید؟! شیخ گفت: چیزی نپرس و زود برایم لباس بیاور! فرزند شیخ می‌گوید: به خانه رفتم و لباسی آوردم و ایشان پوشید و مشغول شد. پس از چند ساعت، دیوانه ای وارد خانه شد، وقتی برای او غذا بردم، دیدم لباس پدرم بر تن اوست. ماجرا را از پدرم پرسیدم. ایشان فرمود: «وقتی به مسجد رفتم، دیوانه ای را دیدم که از شدت سرما به پناه آورده بود و می‌لرزید. من لباس خودم را به او پوشاندم». -----+++++----- 📚قصه‌ها و خاطره ها، ص ۵۴،سیره اخلاقی علما - ایثار - صفحه ۱۳۰
💠دعای پیامبر بعد از هر نماز انس بن مالک گوید: رسول خدا صلّی اللّٰه علیه و آله بعد از هر نماز می‌گفت: ▫️اللّهمّ انّی اعوذ بک من علم لا ینفع، و قلب لا یخشع، و نفس لا تشبع، و دعاء لا یسمع. اللّهمّ انّی اعوذ بک من هؤلاء الاربع. ▫️«خدایا، از دانشی که سود نبخشد، و دلی که خاشع نباشد، و جانی که سیر نگردد، و دعایی که شنیده نشود به تو پناه می‌آورم. خدایا، از این چهار چیز به تو پناه می‌آورم». -----+++++-----  📚سنن النبی: اداب و سنن پیامبر صلی الله علیه و اله - دعای آن حضرت بعد از هر نماز - صفحه ۱۷۸
‍✨﷽✨ ✍عصر خلافت امام علي علیه السلام بود، آن حضرت روزي در مسجد كوفه در حضور جمعيت بالاي منبر رفت، پس از حمد و ثنا فرمود: اي مردم! گناهان بر سه گونه اند: ❶ گناهي كه آمرزيده شده است ❷ گناهي كه آمرزيده نشده است ❸ گناهي كه بر صاحبش، هم اميد بخشش داريم و هم ترس عدم بخشش. 🌀حبه عرني عرض كرد: اي امير مؤمنان! آنها را براي ما شرح بده. امام علي (علیه السلام) فرمود: ①←گناهي كه آمرزيده است: آن گناهي است كه خداوند بنده اش را به خاطر آن به بلاها مبتلا و مجازات كند، پس خداوند بردبارتر و كريم تر از آن است كه بنده اش را دو بار مجازات نمايد. ②←اما گناهي كه آمرزيده نشود: عبارت است از ستمهايي كه بعضي از انسانها بر بعضي مي كنند، در واقع هيچ ظالمي (بدون مجازات) نگذرد، گرچه آن ظلم، زدن مشتي به مشتي، يا ماليدن دستي به دستي (براي هوسراني) و يا شاخ زدن شاخداري به بي شاخ باشد. پس خداوند براي بندگان، از يكديگر قصاص مي گيرد، تا ستمي از كسي (بدون مجازات) نماند، سپس خداوند در روز قيامت آنها را براي حساب رسي زنده كند. ③←اما گناه سوم: گناهي است كه خداوند آن را پوشانده است و توبه را بر صاحبش ارزاني فرموده است و گنهكار به گونه اي شده كه از گناهان خود ترسان و به رحمت خدا، اميدوار است، ما براي چنين گنهكاری، همان حال را داريم كه خودش همان حال را دارد كه عبارت از ترس از عذاب و اميد به رحمت الهي باشد 📚‍ اصول کافی، باب في ان الذنوب ثلاثة،حديث ۱ ص۴۴۳ ج۲ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
💠وصف حضرت نبی از زبان حضرت وصی : ▫️ قَد حَقَّرَ الدُّنيا وصَغَّرَها، وأهوَنَ بها وهَوَّنَها، وعَلِمَ أنَّ اللّه َ زَواها عَنهُ اختِيارا، وبَسَطَها لِغَيرِهِ احتِقارا، فَأَعرَضَ عَنِ الدُّنيا بِقَلبِهِ، وأماتَ ذِكرَها عَن نَفسِهِ، وأحَبَّ أن تَغيبَ زينَتُها عَن عَينِهِ ؛ لِكَيلا يَتَّخِذَ مِنها رِياشا، أو يَرجُوَ فيها مُقاما. بَلَّغَ عَن رَبِّهِ مُعذِرا، ونَصَحَ لاُِمَّتِهِ مُنذِرا، ودَعا إلَى الجَنَّةِ مُبَشِّرا، وخَوَّفَ مِنَ النّارِ مُحذِّرا. امام على عليه السلام در يادكرد : ▫️ را خُرد و كوچك شمرد، و آن را خوار و بى مقدار داشت، و دانست كه اگر خداوند دنيا را از او گرفت، از روى طيب خاطر بود، و اگر براى ديگران گسترد، از سر است. ▫️پس، قلباً از دنيا روى گرداند، و نام و ياد آن را در خويش ميراند، و دوست داشت كه زيور دنيا از برابر چشمش دور شود تا مبادا از آن، جامه اى فاخر براى خويش برگيرد، يا به ماندن در دنيا اميد ببندد. ▫️پيام پروردگارش را رساند و را تمام كرد، خويش را نصيحت كرد و هشدار داد، به خواند و بشارتش را داد، و از ترساند و از آن بر حذر داشت. -----+++++----- 📚 نهج البلاغة: الخطبة ۱۰۹، غرر الحكم: ح ۶۷۰۵، عيون الحكم والمواعظ: ص ۳۶۸ ح ۶۲۰۵ وفيهما صدره إلى «وبسطها لغيره احتقارا» وفيهما «اختبارا» بدل «احتقارا»، بحار الأنوار: ج ۱۶، ص ۲۸۵، ر ۱۳۶.‌
💎 اگر کسی در حوزه قم جهانی فکر نکند به قرآن عمل نکرده است 🔻آیت الله العظمی جوادی آملی امشب در اولین شب از برنامه های مراسم گرامیداشت سالگرد رحلت علامه طباطبایی: ◽️خداوند فرمودند: این کتاب بر تمام مکاتب جهانیان پیروز است و مرجع همه کتابها است. عالمان دین باید جهانی بیاندیشند و رفتار کنند. حتما باید میوه ای داشته باشیم که غرب را محکوم دین کنیم؛ تا فلسفه ندانیم و عقل نداشته باشیم نمی توانیم در دنیا حضور یابیم؛ امیدواریم علمای فلسفه در حد علامه و یا بالاتر بروند زیرا این علوم را احیا می کنند. ◽️زیارتنامه‌ها و احادیث وقتی به دست بزرگان می افتد به چندین جلد کتاب مبدل می شود؛ اگر این کتابهای عقلی را نخوانیم و تنها زیارت نامه را بخوانیم نمی توانیم این چند جلد کتاب را بنویسیم. ◽️یونان معبر فلسفه است نه مبدا فلسفه است؛ افلاطون و ارسطو انسان های ارزشمندی هستند ولی کوچکتر از آن هستند که مبدا فلسفه باشند؛ اینها از مبدا علم الهی انبیا (ابراهیم خلیل الله(ع)) استفاده کردند؛ چگونه است که یک کافری مثل سقراط جام شوکران برای فکر توحیدی خود مینوشد و افرادی چون افلاطون و ارسطو را تربیت می کند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‼️ازدواج دائم یا موقت شیعیان با پیروان ادیان و مذاهب دیگر 🔷س 1959: نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مورد ازدواج دائم یا موقت شیعیان -چه دختر و چه پسر- با پیروان دیگر ادیان و مذاهب چیست؟ ✅ج: اولاً ازدواج مسلمانان با یکدیگر اگر مفسده‌ای نداشته باشد اشکالی ندارد، اما اگر مفسده‌ داشته باشد، حتی هم‌مذهب هم باشند، جایز نیست. اما در ازدواج با غیرمسلمانان، ازدواج مرد مسلمان به‌طور موقت با زن‌های اهل کتاب اشکالی ندارد؛ اما ازدواج دائم با زنان غیرمسلمان صحیح نیست. زنان مسلمان هم مطلقاً نمی‌‌توانند با مردان غیرمسلمان ازدواج کنند. 📕منبع: khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا