eitaa logo
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
410 دنبال‌کننده
107 عکس
4 ویدیو
23 فایل
در حکاکی اشک، به تحلیل زوایای ناگفته تاریخ ائمه اطهار و ارائه نکات نوین در مقاتل می‌پردازیم. آماده دریافت نظرات و نکات شما هستم. @seyedahmadabotorabi sa.aboutorabi@ut.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻فرزدق از شاعران برجسته عصر امام سجاد در مدح آن حضرت می‌گوید: او جز در تشهدش "لا، یعنی نه" نگفته است. 🔻 یعنی کرم حضرت آنقدر هست که هیچ سائلی را ناامید بر نمیگرداند. 📍 به دستور هشام بن عبدالملک فرزدق پس از سرودن این قصیده زندانی شد. 🔹 امام سجاد علیه السلام نیز ۱۲۰۰۰ درهم برای او فرستاد. 🔻او مبلغ را پس داد و گفت: «من مدح تو برای رضای خدا گفتم، نه عطا». 🔻حضرت (علیه‌السلام) مبلغ را باز فرستاده فرمودند: «ما که اهل بیتیم، چون چیزی به کسی بخشیم، باز نستانیم». 📎 كشف الغمة في معرفة الأئمة، المحدث الإربلي، ج 2 ، ص637 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم 🚩🏴 السلام علیک یا اباعبدالله 📚 📚 با آنها مدارا کن! 🔸شیخ مفید ره در ارشاد در رابطه با بازگرداندن اهل بیت امام از شام به مدینه نوشته است که یزید لعنه‌الله به نعمان بن بشیر این ماموریت را داد و به او سفارش کرد که: ۱- شبها ايشان را راه برند 🔸أن يسيرَبهم في الليلِ ۲- همه جا آنان در پيش روى باشند بدانسان كه از ديدارشان نيفتند (و خود در پشت سر آنان حركت كنند) 🔸ويكونوا أَمامَه حيثُ لا يفوتونَ طَرْفَه ۳- هر كجا فرود شدند آنان از ايشان دور شوند و خود و همراهانش مانند نگهبانانى در اطراف آنان پراكنده شوند 🔸فإِذا نزلوا تنحّى عنهم وتفرّقَ هو وأَصحابُه حولَهم كهيئةِ الحَرَسِ لهم ۴- جاى خود را چنان قرار دهند كه اگر يكى از آنان خواست وضو بگيرد يا قضاى حاجت كند از آنان شرم نكند 🔸وينزل منهم حيثُ إِذا أَرادَ إِنسانٌ من جماعتِهم وضوءاً أَو قضاءَ حاجةٍ لم يَحتشِمْ. منبع: الإرشاد، الشيخ المفيدجلد : 2  صفحه : 122 🔹حالا سوال این است اگر قرار بود که با این خانواده مدارا نمی‌کردند چه می‌شد؟ 🔻آنگونه که جناب فاطمه بنت الحسین علیه‌السلام فرمود شما آنچنان به کشتن اباعبدالله مباهات ورزیدید که شاعرتان گفت: ما على و فرزندان على را كشتيم با شمشيرهاى هندى و نيزه ها و ما زنانشان را به سانِ زنان تُرك ، اسير كرديم و آنان را [نمى دانى] چگونه به خاك و خون كشيديم! 🔻نَحنُ قَتَلنا عَلِيّا وبَني عَلِيّ بِسُيوفٍ هِندِيَّةِ ورِماحِ 🔻وسَبَينا نِساءَهُم سَبيَ تُركٍ ونَطَحناهُم فَأَيَّ نِطاحِ منبع: الملهوف : ص 194 🔸اگر قرار باشد اسرا را به سبک اسیران ترک ببرند چگونه می‌شود؟؟؟ ولاحول ولاقوه الا بالله العلی العظیم التماس دعا 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
قرار بود کسی نفهمد چه شده است. قرار بود نور حسین را در صحرای بی آب و علف کربلا خاموش کنند. قرار بود همه چیز در کربلا دفن شود و سیاهی و ظلمت جهان را بگیرد. این قرار را یزیدیان با خودشان گذاشته بودند. اما مگر می توان خواست خدا را تغییر داد؟ خدا می خواست حسین را تنها در خون خویش غلطان ببیند تا قلوب همه انسان‌های حق جو را به سمت او هدایت کند. آن روز حسین تنها و غریب و تشنه در کربلا کشته شد اما نورش خاموش نشد هرگز! نورش چراغ راهی شد برای انسان‌هایی که نمی‌خواستند در تاریکی بمانند. این همه سال گذشته است و این حسین است که مانده و می ماند. خاصیت حق این است. يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ مى‏ خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آنكه خدا گر چه كافران را ناخوش افتد نور خود را كامل خواهد گردانيد (8-سوره صف) تازه این اول قصه‌ست حکایت باقی‌ست ما همه زنده بر آنیم که رجعت باقی‌ست. رفته ساقی که قدح پر کند و برگردد عرش را غرق تحیّر کند و برگردد. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا اباعبدالله 📚 زیارت مخصوص 📍روز بیستم صفر یا روز اربعین روزی خاص است و دارای زیارتی خاص ماثور از امام معصوم است. اما این سوال مطرح است که علت عظمت این روز چیست؟ در ادامه به دو دلیل از دلایل عظمت این روز اشاره می‌کنیم. 🔹 اول: زیارت مخصوص شیعیان 🔺بعد از وجود مقدس امام رضاعلیه السلام شیعه بصورت رسمی و علنی به رسمیت شناخته شد. 🔻هر چند خطر شیعیان برای حکومت همچنان باقی بود اما حالا دیگر شیعه یک حزب مخفی نیست بلکه گروهی است که رهبرش ولیعهد حکومت شده است . 🔻حالا وقت آن رسیده است که مناسک شیعی در جامعه پر رنگ تر شود و اتفاقا شیعه اجتماعی پیدا کند . برای همین علت می بینیم که بعد از امام رضا علیه السلام مناسک شیعی رشد کرده است. 🔸زیارت جامعه کبیره، زیارت غدیریه، زیارت حضرت زهرا؟سها؟، انگشتر در دست راست گذاشتن و بسیاری از موارد دیگر بعد از وجود مقدس امام هشتم و توسط ائمه پایانی به شیعیان آموزش داده شد. 📍زیارات مخصوص امام حسین علیه السلام در همه ایام سال بود ولی اربعین خاص شیعیان است چرا؟ 🔺 چون روز اربعین هیچ ویژگی تقویمی ندارد! باقی ایام سال، روزهای مشترک بین شیعیان و باقی فرق بود. نیمه رجب، نیمه شعبان، لیالی قدر و... ولی اربعین نه! 🔻اربعین هیچ مناسبت تقویمی ندارد و مختص شیعیان است. 🔻یعنی در اربعین می توان جمع و اجتماع شعیان را شاهد بود لذا یکی از علائم مومنین(شیعیان ) همین زیارت اربعین است! 🔹دوم: الحاق سر مقدس به بدن شریف 🔸وجهه دیگر عظمت روز اربعین این است که طبق برخی نقل‌های تاریخی و روایی در روز بیستم صفر سر مقدس امام به بدن شریفش ملحق شده است. و لذا شیعیان این روز را با عظمت می‌شمارند این موضوعی است که جناب علامه مجلسی هم در بحار به آن اشاره‌ای داشته است. 📎بحار الأنوار - العلامة المجلسي ج 101 ص 334 🔻از علمای اهل سنت نیز عده‌ای به این موضوع اشاره داشته اند. برای مثال ابوریحان بیرونی در کتاب الاثار الباقیه عن القرون الخالیه در صفحه 410 به این موضوع اشاره دارد که روز بیستم صفر روز الحاق سر مقدس به بدن شریف است. 🔸و فی عشرین رد راس الحسین الی جثته حتی دفن مع جثته، و فیه زیاره الاربعین 🔺شمس الدین قرطبی نیز در کتاب التذكرة بأحوال الموتى وأمور الآخرة در صفحه 1122 می گوید شیعیان معتقدند که در این روز سر مقدس امام به بدن شریفش ملحق گشته است و زیارت در این روز را زیارت اربعین می خوانند. 🔸الإمامية تقول إن الرأس أعيد إلى الجثة بكربلاء بعد أربعين يوماً من المقتل وهو يوم معروف عندهم يسمون الزيارة فيه زيارة الأربعين 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
در تاریخ آمده که مردم مدینه در پایان حکومت خلیفه دوم فکر می‌کردند سقیفه ناگهانی بوده! می‌گفتند لقد کانت بيعة ابي بكر فَلتَةً. این را خلیفه دوم هم تایید کرد. صحیح بخاری ج۸،ص۱۶۸ ولی آنچه در تاریخ رخ داده خبر از اتفاقی می‌دهد که مجریانش مدت‌ها به آن می‌اندیشیدند. این را می‌توانید در برخی از نوشته‌های مستشرقین هم ببینید. مانند: ویلفرد مادلونگ: در کتاب جانشینی پیامبر اسلام(ص)، ص۶۱. القصه جریانی در اسلام وجود داشت که از زمان حضور پیامبر در مکه بوجود آمده بود.(طبق آیات اولیه سوره عنکبوت که سوره‌ای مکی است) این جریان را می‌نامیم. جریانی که بعدها منجر به رخ دادن اتفاقات مهمی در تاریخ اسلام و تاریخ بشر شد. از مهمترین ویژگی این جریان، معصوم ندانستن پیامبر بود. موارد متعددی از جملات، حرکات و رفتارهای این عده در طول دوران حیات شریف پیامبر و بعد از آن هست که موید این ادعا است. پیامبری که معصوم نباشد پس ممکن الخطاست و این پیامبر ممکن است بر اثر درد زیاد هذیان بگوید!!!! نستجیر بالله. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا رسول الله 📚 مصیبت روز پنجشنبه 🔻در آخرین پنجشنبه عمر شریف پیامبر ؟ص؟ حال جسمانی ایشان رو به وخامت گذاشت. 🔺 او گاهی از هوش می‌رفت و گاهی به هوش می‌آمد. اصحاب کنار بستر او بودند. 🔻یکبار که ایشان به هوش آمد، خواستند به مسلمین وصیتی کنند که هرگز بعد آن گمراه نشوند. 🔸ائْتُونِي بِكِتَابٍ أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لاَ تَضِلُّوا بَعْدَهُ 📎صحیح بخاری ج 1، ص34 🔻ایشان دستور دادند که دوات و صحیفه‌ای(به بیان امروزی قلم و کاغذ) بیاورند. اما نه دستورش را اجرا کردند و نه به وصیتش گوش دادند. 🔺یکی از حضار که بعدها خلیفه دوم مسلمین شد پیامبر را به هذیان‌گویی متهم کرده و گفت: کتاب خدا برای ما کافیست! 📍 یعنی نیازی به وصیت پیامبر نیست!!! 🔸قَالَ عُمَرُ إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَلَبَهُ الوَجَعُ، وَعِنْدَنَا كِتَابُ اللَّهِ حَسْبُنَا. 🔻پیامبر از هوش رفت. بین اصحاب دعوا بالاگرفت. عده‌ای موافق حرف خلیفه دوم بودند! و عده‌ای در پی انجام دستور پیامبر! 🔸فَاخْتَلَفُوا وَكَثُرَ اللَّغَطُ 📎صحیح بخاری ج 1، ص34 🔻پیامبر دوباره به هوش آمد.این صحنه را مشاهده کرد. فرمود شایسته نیست در کنار پیغمبر خدا به تنازع بپردازید. 🔸قَالَ: «قُومُوا عَنِّي، وَلاَ يَنْبَغِي عِنْدِي التَّنَازُعُ» 📎صحیح بخاری ج 1، ص34 🔺موافقین خلیفه دوم رفتند. 🔻عده‌ای از اصحاب پیامبر ماندند و خواستند دستور پیامبر را اجرا کنند اما حضرت فرمود: حالا که این تهمت را به من زدید برایتان بنویسم؟ 🔸فقیل له: الا ناتیک بما طلبت؟ قال: اوبعد ماذا؟ قال: فلم یدع به. 📎الطبقات الكبرى ، ابن سعد، ج 2، ص 242 📍ابن عباس دائما با گریه از این ماجرا یاد می کرد و می گفت هیچ مصیبتی مانند مصیبت روز پنجشنبه نیست! 🔸فجعل يعني -ابن عباس- يبكي ويقول يوم الخميس وما يوم الخميس اشتد بالنبي ؟ص؟ وجعه فقال ائتوني بدواة وصحيفة أكتب لكم كتابا لا تضلوا بعده أبدا قال فقال بعض من كان عنده إن نبي الله ليهجر قال فقيل له ألا نأتيك بما طلبت قال أو بعد ماذا قال فلم يدع به 📎الطبقات الكبرى ، ابن سعد، ج 2، ص 242 *** 🔸فَخَرَجَ ابْنُ عَبَّاسٍ يَقُولُ: «إِنَّ الرَّزِيَّةَ كُلَّ الرَّزِيَّةِ، مَا حَالَ بَيْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَبَيْنَ كِتَابِهِ» 📎صحیح بخاری ج 1، ص34 🔰اما این سوال مطرح است که چرا پیامبر؟ص؟ بعد از این ماجرا و وقتی اصحاب به او عرض کردند که برایتان آنچه خواسته بودید بیاوریم تا وصیتتان را بنویسید، دیگر وصیتی ننوشتند؟ 🔸قال فقيل له: ألا نأتيك بما طلبت؟ قال: «أو بعد ماذا» ؟ 📎الطبقات الكبرى ، ابن سعد، ج 2، ص 242 🔻در پاسخ باید گفت آنچه بین مسلمین بصورت ظاهری مسلم بود این بود که پیامبر، اُمّی است. 🔻یعنی سواد خواندن و نوشتن ندارد. با شنیدن این حرف که می‌خواهم چیزی بنویسم عده‌ای پیامبر را متهم به هذیان گویی کردند. نستجیربالله 🔻این اتهام آنقدر سنگین بود که وصیتی که نوشته می‌شد را هم به هذیان بودن محکوم می کرد. 🔻وقتی در زمان حیات پیامبر کلام او منجر به دعوای بین اصحاب شد، قطعا با فرض اینکه عده‌ای او را متهم به هذیان گویی کردند، بعد از او نیز وصیتش می‌توانست منجر به بروز اختلافات داخلی و تضعیف نظام نوپای اسلامی گردد‌ 📍از نکات قابل توجه و قابل بحث و تحقیق در این ماجرا این است که بعد از آنکه خلیفه‌دوم پیامبر را به هذیان‌گویی متهم کرد عده‌ای این حرف را تایید کردند و به طرفداری از او و حرفش با آنها که پیامبر را از هذیان‌ گفتن مبری می‌دانستند به تنازع پرداختند. 🔸یعنی در زمان پیامبر افرادی بودند که برای او عصمت قائل نبودند و خیال می کردند درد می‌تواند بر پیامبر غلبه کرده و منجر شود که پیامبر غیر از حق صحبتی کند. 🔸این افراد گویا هیچ وقت این آیه را نشنیده بودند که: ﴿ وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ﴾ [ سورة النجم: 3 و 4] 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
اینکه فرزند امام باشی هم منجر به این نمی‌شود که آدم خوبی باشی و بشوی! چه بسا پیغمبرزاده‌ای که به پدر خود ایمان نیاورد. یا امام‌زاده‌ای که به امام حسد ورزید. قطعا بخشی از مشکلاتی که برای ائمه ما پیش می‌آمد از جانب امام‌زادگان حسودی بود که به جایگاه امام نزد شیعیان حسادت می‌کردند. همان‌ها که روزی از امام صادق علیه‌السلام می‌خواستند تا با ایشان بیعت کند، روزی از روی حسادت بدِ موسی بن جعفر را پیش هارون گفتند و موجبات شهادتش را فراهم آوردند. روزی به امام رضا علیه‌السلام تهمتی ناروا زدند و... روزی بعد از امام حسن عسکری علیه السلام با خانواده‌اش چه‌ها که نکردند. آدم باید همیشه مضطرب عاقبتش باشد. اللهم اختم عواقب امورنا خیرا 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم 🏴آجرک الله یا صاحب الزمان فی مصیبت ابیک 🔻گوشه ای از اقدامات جعفر کذاب برادر امام؛ بعد از شهادت امام حسن عسکری علیه السلام ۱- غارت خانه امام بعد از شهادتشان ابو الحسین حسن بن وجناء از پدرش و او از جدّش روایت می‌کند که گفت: در خانه امام حسن علیه السّلام بودیم که همراه جعفر ما را فرا گرفتند و به و  مشغول شدند و تمام توجّه من به قائم علیه السّلام بود که آسیبی نبیند، گوید: در این حال و در مقابل چشمم ناگهان او پیش آمد و از در خانه بیرون رفت، در آن هنگام او شش ساله بود و هیچ کس او را ندید تا از دیدگان نهان شد. نام کتاب : ترجمه کمال‌الدین و تمام‌النعمه نویسنده : الشيخ الصدوق؛ مترجم منصور پهلوان    جلد : 2  صفحه : 220 ۲-  ادعا و غصب ارثیه حضرت َبعد از شهادت امام، با توجه به زنده بودن مادر حضرت او مدعی ارثیه حضرت شد. ۳ - تلاش جهت زندانی کردن خانواده امام جعفر  کذاب برادر امام پس از شهادت ایشان در حبس كنيزكان آن حضرت و گرفتارى زنان او كوشيد، وسَعى في حَبْسِ جواري أبي محمد واعْتقالِ حلائِلهِ/ارشاد شیخ مفیدج۲ص۳۳۶ ۴- تقبیح و دشنام و آزار شیعیان حضرت در اعتقادشان بوجود حضرت صاحب الامر عج  او (جعفر) به اصحاب آن جناب كه انتظار ديدار فرزندش را داشتند و اظهار ميكردند ما يقين به وجود چنين فرزندى كه او امام است داريم ميگفت و بدگوئى ميكرد، و آغاز با ايشان كرد تا آنجا كه ايشان را و پراكنده ساخت، و بخاطر سماجتى كه در اين باره كرد بزرگى براى باز ماندگان حضرت عسكرى‌  فراهم شد، چه آنكه ايشان را به افكندند يا به كشيدند يا تهديد كرده و اهانت و خوارى دادند، ترجمه ارشاد/ج۲/ص۳۲۱ ۵- تلاش برای معرفی خود به عنوان امام او پس از شهادت حضرت، نزد خلیفه عباسی رفته و به او پیشنهاد داد تا در ازای سالانه ۲۰ هزار دینار مرتبت و منزلت برادرش(امام حسن عسکری علیه السلام) را برایش قائل باشد،   اما خلیفه او را مطرود ساخت. ۶- تکذیب علم غیب امام بعد از شهادت حضرت، عده ای از قم به سامرا آمده بودند تا اموال و وجوهاتی که مردم برای امام فرستاده بودند را تقدیم کنند، پس از شنیدن خبر شهادت امام، جعفر را به عنوان امام به آنها معرفی کردند، ایشان نزد وی رفتند و از او خواستند تا مانند امام حسن علیه السلام میزان اموال و اسامی فرستانندگانش را به تفکیک اعلام کند، ولی او گفت: اینان مردمی دروغگو هستند و بر برادرم دروغ می‌بندند و این علم غیب است. و علم غیب نزد خداست. ترجمه کمال الدین.../ج۲/ص۲۲۷ و ۲۲۹ 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
🔻این مطلب نگاهی اجمالی به دوران 23 ساله رسالت نبی مکرم اسلام است. 🔻۲۳ سالی که پر از رنج بود برای پیامبری که به هدایت قومش حریص بود(آیه128سوره توبه) و طبق فرموده ایشان هیچ پیامبری مانند من اذیت نشد(مَا أُوذِيَ نَبِيٌّ مِثْلَ مَا أُوذِيتُ) 📎(کشف الغمة في معرفة الأئمة علی ابن عیسی اربلی ج۲ , ص۵۳۷). 🔸اما این اذیت‌ها و آزارها چه بود؟ 🔺آنچه که می‌شود از تاریخ متوجه شد این است که بیشتر این آزارها از جانب مسلمان‌نماها بود. 🔻منظور از مسلمان‌نما همان منافقین است. 🔻منافقینی که در کنار پیامبر بودند اما در مواقع حساس طوری رفتار می‌کردند که جایگاه پیامبر و تقدس او را زیر سوال می‌بردند. 🔺یک بار به پیامبر می‌گفتند عدالت را رعایت کن!(نستجیربالله) 🔺یک بار می‌گفتند تو فکر می‌کنی پیامبر خدایی؟ (نستجیربالله) 🔺یک‌بار در جنگ‌ها او را تنها می گذاشتند! 📍و در مقابل هر آنچه که او می خواست انجام دهد کارشکنی می‌کردند. 🔰پیامبر تا لحظات و روزهای پایانی عمر شریفش به مردم ملاک تشخیص را داد ولی مردم تشخیص درستی ندادند و شد آنچه نباید می‌شد... 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
🔰می توان دوران رسالت ۲۳ ساله نبی مکرم اسلام را به دوره‌های مختلفی تقسیم کرد. 🔺این تقسیم بندی گاهی بر اساس حضور ایشان در شهری است: مثلا ۱۳ سال در مکه و ده سال در مدینه. 🔺گاهی بر اساس نوع تبلیغ است: مثلا ۳ سال اول بعثت و ۲۰ سال بعد! یا تشکیل حکومت: ۱۳ سال بدون حکومت و فقط تبلیغ و ۱۰ سال حکومت در مدینه. 📍در این نوشتار سعی می‌کنیم تقسیم بندی جزئی تری ارائه داده و اهم اتفاقات هر دوره را مرور کنیم. 💠دوره اول: ۳ سال اول بعثت 🔺در این سال‌ها پیامبر بزرگوار اسلام اقدام به تبلیغ دین مبین کرده و تعدادی از اهالی مکه به اسلام روی آوردند. این ۳ سال بر خلاف آنچه تصور می‌شود خیلی هم تبلیغ مخفیانه نبود بلکه برخی از سیره‌نویسان بر این باورند که آنقدر در این 3 سال مردم به اسلام روی آوردند که خبرش در مکه پیچید: 🔺ثُمَّ دَخَلَ النَّاسُ فِي الْإِسْلَامِ أرْسالًا مِنْ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ، حَتَّى فَشَا ذكرُ الْإِسْلَامِ بِمَكَّةَ، وتُحدث بِهِ. ثُمَّ إنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ أَمَرَ رسولَه ؟ص؟ أَنْ يَصْدعَ بِمَا جَاءَهُ مِنْهُ ابن اسـحاق گویـد: سـپس مـردم از زنـان و مـردان، دستهدسـته وارد اسلام میشـدند و خبـر اسلام در مکـه پیچیـده بـود. سـپس خداونـد بـه رسـولش امـر کـرد کـه آنچـه را که برایش آمده، آشـکار کند و مـردم را بدان فراخواند. 📎سيرة ابن هشام ج1 ص 237 💠دوره دوم: دعوت از اقوام و آغاز شکنجه‌ها 🔺بعد از آنکه خداوند به پیامبر امر می‌کند که خاندانش را به اسلام دعوت کند، پیامبر بزرگان عشیره‌اش را دعوت کرده و آن ها را به دین مبین اسلام دعوت می‌نماید. در همین جلسه ایشان پسرعموی خود علی‌ابن‌ابی‌طالب را به عنوان جانشین خود معرفی می‌کنند. 🔺این خبر در شهر پیچید. جانشینی پیامبر قرار نیست در قبیله‌ای غیر از بنی‌هاشم باشد. آن ها که می‌دیدند قرار نیست منفعتی دنیایی و مادی از این دین جدید نصیبشان شود آغاز به شکنجه کردن مسلمین و تلاش برای سرکوب و از بین بردن دین اسلام نمودند. 💠دوره سوم: هجرت مسلمین به حبشه 🔺 طی 2 سال بعد از دعوت آشکار و اعلام وصایت امیرالمومنین فشارها بر مسلمین زیادتر شد. مشرکان از هیچ شکنجه و اذیتی فروگذار نبودند؛ برخی را می‌زدند، گروهی را با گرسنگی می‌آزردند، جمعی را هنگام داغ شدن ریگ‌های مکه برهنه کرده و آنها را روی ریگ‌ها می‌خواباندند، تا مسلمانان از دین خود دست بردارند. در این میان برخی هم استقامت می‌ورزیدند و هر گونه آزاری را بر خود هموار کرده؛ ولی دست از دین خود بر نمی‌داشتند. 🔺مهاجرت به حبشه در دو مرحله انجام گرفت که شرحش در کتب تاریخی موجود است. 💠دوره چهارم: محاصره در شعب ابی‌طالب 🔺ناکامی قریش در بازگرداندن مهاجران حبشه به مکه و خطر ایجاد پایگاهی خارج از قدرت سیاسی قریش در آنجا و نیز نفوذ رو به گسترش مسلمانان در میان جوانان قریش، آنان را به اتخاذ راه حلی جدید کشاند و آن‌ اندیشه قتل پیامبر ؟ص؟ بود. 📎السيرة الحلبية أبو الفرج الحلبي الشافعي ج 1 ص 475 🔺مشرکان از ابوطالب خواستند تا دو برابر دیه قتل آن حضرت را دریافت کند تا فردی غیر از قریش، پیامبر را به قتل برساند اما ‌‌‌‌‌‌‌او با قاطعیت به این اقدام آنها اعتراض و از رسول خدا ‌‌‌‌‌حمایت کرد. 📎تاريخ اليعقوبي احمد بن ابی یعقوب ج 2 ص 31 🔺مشرکان به ناچار پس از اجتماع در دارالندوه ـ ‌محل شورای قریش ‌ـ تصمیم گرفتند، بنی‌هاشم و بنی‌مطلب را در محاصره کامل اقتصادی‌ ـ ‌اجتماعی قرار دهند تا شاید بدین‌وسیله آنان را به تسلیم پیامبر ؟ص؟ به قریش مجبور کنند 🔺شروع محاصره از اوایل ماه محرم سال هفتم هجری بنا بر قول مشهور به مدت سه سال ذکر شده است. 📎الطبقات الكبرى ابن سعد ج 1 ص 209 💠دوره پنجم: بعداز محاصره تا ابتدای هجرت 🔻سال دهم بعثت سال مصیبت بزرگ برای پیامبر بود از دست دادن دو تن از حامیان بزرگ اسلام و مسلمین یعنی حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه؟عهما؟ برای پیامبر بسیار سخت بود. قریش دیگر برای رسیدن به پیامبر و قتل او سد محکمی چون ابوطالب را در مقابل نداشت. 🔻2 سال بعد عده ای از اهل مدینه به مکه آمدند و طی پیمان عقبه ضمن مسلمان شدن آماده فراهم کردن مقدمات هجرت پیامبر به مدینه شدند. یک سال بعد یعنی در سال 13 بعثت پیامبر به مدینه هجرت کرده و در مدینه حکومت اسلامی را تشکیل دادند. 💠دوره ششم هجرت به مدینه تا جنگ بدر 🔺پیامبر به مدینه هجرت کردند و به تبلیغ دین و استوار کردن حکومت پرداختند به مرور مسلمانان مکه نیز به مدینه هجرت کردند. آنها که از خانه‌ها و اموالشان دل کنده بودند و به مدینه آمدند وضعیت مالی خوبی نداشتند و در فقر زندگی می کردند. خبر رسید که کاروان تجاری قریش از نزدیکی های مدینه عبور خواهد کرد . 🔺مسلمانان تا پیش از هجرت به طرق گوناگون مورد اذیت و آزار و شکنجه و تبعید کافران قرار گرفته و از خانه و کاشانه خود بیرون رانده و از مناسک حج بازداشته شدند ولی از سوی خداوند اجازه رویارویی و جنگ با مشرکان قریش را نداشتند و تنها به صبر فرا خوانده می‌شدند. حالا، خداوند ضمن
برشمردن ستم‌هایی که بر مسلمانان شده بود، به آنان اجازه مبارزه داد: 🔺«اُذِنَ لِلَّذینَ یُقتَلونَ بِاَنَّهُم ظُلِموا و اِنَّ‌اللّهَ عَلی نَصرِهِم لَقَدیر اَلَّذینَ اُخرِجوا مِن‌دِیرِهِم بِغَیرِ حَقّ اِلاّ اَن یَقولوا رَبُّنَا اللّهُ » 📎سوره حج، آیه۳۹ ۴۰. سوره انفال، آیه34.سوره بقره، آیه 2. این گونه جنگ بدر رخ داده و مسلمانان در این جنگ به پیروزی و غنایمی رسیدند. 💠دوره هفتم: جنگ بدر تا پایان جنگ خندق 🔺با پیروزی مسلمین در جنگ بدر آن‌هم با دست خالی کفار بیشتر از قبل به فکر نابودی مسلمین و دین جدید افتادند آن‌ها برای انتقام بار دیگر به مدینه حمله‌کردند و این‌بار در جنگ در کنار کوه احد بین دو گروه درگرفت و بنا به سهل انگاری مسلمین جنگ با شکست مسلمین به پایان رسید. 🔺در طول سال‌های بعد از جنگ غزوات مهمی رخ داد از جمله: غزوه بنى قينقاع(سال دوّم)، غزوه بنی‌نضير(سال‌چهارم)، اما مهمترین غزوه شاید غزوه خندق یا احزاب بود که در سال پنجم هجرت رخ داد. 🔺در جنگ احزاب تمامی کفر به مقابل تمامی اسلام آمدند و پس از کشته شدن عمرو بن عبدود توسط امیرالمومنین و شکست کفار دیگر قریش نتوانست به جنگ مسلمین بیاید. 💠دوره هشتم: بعد از خندق تا فتح مکه 🔺این‌سال‌ها تا فتح مکه اتفاقات و جنگ های مختلفی رخ داد اهم این اتفاقات عبارت است از:غزوه بنی‌غریظه(سال پنجم)،غزوه بنی‌مصطلق(سال ششم)،غزوه حدیبیه و پیمان حدیبیه(سال ششم)،غزوه خیبر(سال هفتم)، جنگ موته(سال هشتم)، جنگ ذات السلاسل (سال هشتم) و در نهایت در سال هشتم غزوه فتح مکه رخ داد و مکه توسط سپاه اسلام فتح شد. 💠دوره نهم :بعد از فتح مکه تا تبوک 🔺با فتح مکه بر تعداد ظاهری مسلمین افزوده شد هر چند همه آن ها که شهادتین بر لب جاری کرده بودند دارای ایمانی قوی نبودند. پیامبر همراه ده هزار تن از یارانش که در فتح مکه با وی بودند و دو هزار نفر از تازه مسلمانان مکه، برای جنگ عازم حنین شد. 📎الطبقات الكبرى ابن سعد ج 2 ص 150 🔺با اینکه این غزوه در سال هشتم رخ داد اما پیامبر مانند غزوه احد که در سال سوم رخ داده بود در مقابل کفار تنها شده بود و جز چند نفر محدود از این سپاه چند هزار نفری در کنار او نماندند. یکی از تازه مسلمانان نیز قصد جان پیامبر را کرده بود که به مقصودش نرسید. 📎الطبقات الكبرى ابن سعد ج 2 ص 151 📎مغازي الواقدي الواقدي ج 3 ص 909 💠دوره دهم : از تبوک تا پایان عمر 🔺دو سال پایانی عمر پیامبر مصادف شده بود با فعالیت‌های رو‌به‌رشدمنافقین. منافقین که از مکه فعالیت‌هایشان را آغاز کرده بودند(طبق آیات ابتدایی سوره عنکبوت) در این برحه از تاریخ بیشتر از قبل فعالیت کرده و منسجم‌تر شدند. 🔺تبلیغات وسیع منافقان مدینه برای پراکندن مسلمانان و صف آرایی نیروهای عبداللّه بن ابیّ در برابر سپاه پیامبر و سپس بازگشت منافقان به مدینه و بنابر روایتی، سوء قصد به جان پیامبر به هنگام بازگشت از تبوک، از جمله اقدامات آن ها بود. این فعالیت ها تا پایان عمر شریف ایشان ادامه داشت. 📎تاريخ طبری ج 3 ص 103 📎إعلام الورى بأعلام الهدى الشيخ الطبرسي ج 1 ص 245 💠سال آخر و غدیر خم و وصیتی که گفته نشد... 🔺پیامبر باید آخرین و مهم‌ترین پیام الهی را ابلاغ کند. یعنی مساله جانشینی و وصایت امیرالمومنین؟ع؟ را مطرح کند. او نگران کارشکنی منافقین است. خدا دلش را مطمئن می‌کند. (وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ). پیامبر در غدیرخم پیام الهی را ابلاغ می‌کند اما منافقین همچنان کارشکنی می‌کنند. 🔺پیامبر بیمار شدند و فعالیت های آن‌ها بیشتر شد. پیامبر فرمودند چیزی بیاورید تا برایتان وصیتی بنویسم که بعد از آن هرگز گمراه نشوید. اما یک نفر در آنجا گفت پیامبر هزیان می‌گوید! 📎صحیح بخاری ج1 , ص34 🔺اتفاق مهمی که در این بین مظلومیت پیامبر را نشان می‌دهد این است که بعد از گفتن این جمله اینطور نبود که همه یکصدا گوینده را مواخذه کنند بلکه عده‌ای موافق این جمله بودند و عده‌ای مخالف و بحثی بین آن‌ها بالا گرفت.(فَاخْتَلَفُوا وَكَثُرَ اللَّغَطُ). 🔺پیامبر با همین نگرانی به دیدار معبودش شتافت و امتی که نتوانستند به درستی حق را تشخیص دهند و بالای سر پیامبر بر سر اینکه ایشان هذیان می‌گویند یا نه! به بحث و دعوا پرداختند بعد از او نیز نتوانستند تشخیص درستی بدهند و با آن همه تاکیدات پیامبر اتفاقاتی رخ داد که نباید!!!! 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
مساله این است که اگر مردم پای کار امام نباشند، برای امام هم راهی جز صلح با طاغوتی مثل معاویه نمی‌ماند. حالا عده‌ای می‌خواستند با طاغوت سازش کنند می‌گفتند درس صلح را از امام حسن علیه‌السلام می‌گیریم. خب وقتی مردم دنبال دنیا رفتند، از امام چه کاری بر می‌آید؟ امام حسن علیه‌السلام مجبور شد صلح را بپذیرد، چرا؟ چون یارانش، سربازانش آماده بودند که او را به معاویه تحویل دهند. حالا همان‌ها که پای کار امام نبودند به او می‌گفتند تو ما را خوار کردی! و ای خوار کننده مومنین!!!! عجب دنیای عجیبی است. امام با معاویه بیعت نکرد بر خلاف تصور بعضی که فکر می کنند امام مجتبی را باید به صلحش شناخت. امام با معاویه معاهده‌ای را امضا نمود و شروطی را مطرح کرد. هر چند معاویه هیچ کدام از شرط‌هایی که پایش را امضا زده بود اجرا نکرد اما این کار باعث شد تا چهره پلید بنی‌امیه برای مردم و تاریخ روشن شود.