eitaa logo
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
410 دنبال‌کننده
107 عکس
4 ویدیو
23 فایل
در حکاکی اشک، به تحلیل زوایای ناگفته تاریخ ائمه اطهار و ارائه نکات نوین در مقاتل می‌پردازیم. آماده دریافت نظرات و نکات شما هستم. @seyedahmadabotorabi sa.aboutorabi@ut.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🚩🏴 السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها 1⃣ ا 🔻از پيامبر اكرم(ص) روايت مي‌كنند كه ايشان فرموده‌اند: «يا على‏! هشت طايفه‏‌اند كه اگر اهانت شوند بايد ملامت و سرزنش نكنند مگر خودشان را؛ كسى كه بدون دعوت بر سر سفره طعامى برود (مهمان‏ ناخوانده)» 📎(مجلسى، 1403ق، ج 72، ص 444 و 452). 2⃣ ا 🔺... فَقَامَتْ‏ مُغْضَبَةً وَ قَالَتْ اللَّهُمَّ إِنَّهُمَا ظَلَمَا ابْنَةَ مُحَمَّدٍ نَبِيِّكَ حَقَّهَا فَاشْدُدْ وَطْأَتَكَ عَلَيْهِمَا ثُمَّ خَرَجَتْ وَ حَمَلَهَا عَلِيٌّ عَلَى أَتَانٍ عَلَيْهِ كِسَاءٌ لَهُ خَمْلٌ فَدَارَ بِهَا أَرْبَعِينَ صَبَاحاً فِي بُيُوتِ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ مَعَهَا وَ هِيَ تَقُولُ يَا مَعْشَرَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ انْصُرُوا اللَّهَ فَإِنِّي ابْنَةُ نَبِيِّكُمْ وَ قَدْ بَايَعْتُمْ رَسُولَ اللَّهِ ص يَوْمَ بَايَعْتُمُوهُ أَنْ تَمْنَعُوهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ مِمَّا تَمْنَعُونَ مِنْهُ أَنْفُسَكُمْ وَ ذَرَارِيَّكُمْ فَفُوا لِرَسُولِ اللَّهِ ص بِبَيْعَتِكُمْ قَالَ فَمَا أَعَانَهَا أَحَدٌ وَ لَا أَجَابَهَا وَ لَا نَصَرَهَا 🔻ترجمه: فاطمه زهرا پس از احتجاج با خلیفه اول در مورد فدک و پس از آنکه عمر به آن بانو گفت: تو زن هستی و شهادت یک زن به تنهایی کافی نیست. علی هم که به نفع تو شهادت می دهد، آن حضرت خشمگین شد و برخاست و فرمود: پروردگارا این دو بر حق دختر پیامبرت ستم نمودند. تو هم سختی و خشمت را بر آنها فرو بریز. سپس آن حضرت از نزد آن دو بیرون آمد. علی علیه السلام او را بر سوار کرد. روز آن حضرت را بر در مهاجران و انصار می برد. حسن و حسین نیز همراهش بودند. فاطمه زهرا سلام الله علیها می فرمود: ای مهاجران و ای انصار. خدا را یاری کنید. من دختر پیامبر شما هستم. شما در روزی که با رسول خدا بیعت کردید متعهد شدید که از آن چیزی که خود و فرزندانتان را حفظ میکنید او و فرزندانش را نیز محافظت کنید. پس حالا به بیعتتان با رسول خدا عمل نمایید. اما هیچ کدام از آنان او را یاری نکرد و او را نداد و یاری اش نکرد... 📎منبع: الإختصاص، منسوب به شیخ مفید، ص 184 🔸حضرت برای دفاع از ولایت امیرالمومنین حاضر شدند مهمان ناخوانده بشن توهین بشن رو بزنن ولی روشونو زمین انداختند مردم مدینه... 🔺اینکه حضرت زهرا با اون مقام والا حاضر بشن مهمان ناخوانده خونه‌ی اهل مدینه بشن یه اتفاق عادی نبود و سابقه نداشته 🔸این اتفاق عجیب و بی سابقه در کربلا هم رخ داد و اون حضور حضرت زینب سلام الله علیها در بین لشکر برای حفظ جان امام حسین علیه السلام بود. هم بالا سر علی اکبر و هم لحظاتی که آقا در گودال بودند. 🔸حضرت هم رو زد ولی روشو زمین انداختند... 🔸زمانی که اباعبدالله علیه السلام در گودال قتلگاه در محاصره دشمنان بود. 🔺 زینب کبری سلام الله علیها به سمت میدان رفت و برای حفظ جان امام حتی به عمر سعد رو زد که ای عمر سعد آیا حسین را می کشند و تو نگاه می کنی؟ اما او رویش را برگرداند. 🔺 اما بازهم حضرت بانگ و فریاد زد که: اما فیکم مسلم... 📎 ارشاد، شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۲ https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها امن یجیب الفاطمه بین در و دیوار امن یجیب الفاطمه در ان همه ازار امن یجیب الفاطمه وقتی صدا میزد فضه بیا که محسنم را کشت ان نامرد امن یجیب الفاطمه در زیر دست و پا وقتی ملایک نوحه می خواندند با زهرا امن یجیب الفاطمه وقتی که دشمن برد... ...با دست بسته حیدر و زهرا زمین می خورد امن یجیب الفاطمه وقتی که گریان بود یا من اجابت مرتضی در اتش و در دود یا من اجابت مرتضی با خطبه ای غرا یا بنت خیرالمرسلین یا حضرت زهرا یا من اجابت مرتضی صدیقه العذرا اتش چه کرده با رخت انسیه الحورا یا من اجابت مرتضی با ناله و با اه ای که برایت خانه ات گردیده قتله گاه یا من اجابت مرتضی در اتش و در دود سیلی، لگد، اتش نصیب یار حیدر بود از درد می پیچد بخود از درد پهلویش گفتند می پوشاند زهرا از علی رویش از درد می پیچد بخود اهسته اهسته دستاس را چرخاند او با بازویی خسته از درد می پیچد بخود گل کرده زخمش باز پهلو به پهلو میشود گردیده زخمش باز از درد می پیچد بخود نشیده اند اما یک اه از او خادمانش فضه و اسما امن یجیب المرتضی وقتی که زهرا را در خاک پنهان کرد با دستان خود مولا امن یجیب المرتضی وقتی حسن دارد از غصه ی مادر شبیه ابر می بارد سیداحمدابوترابی
السلام علیک یا امیرالمومنین 🔻حال و روز این روزهای امیرالمومنین به روایت . 🔸روزهای بعد از شهادت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام برای امیرالمومنین روزهای پر از غمی بود. 🔻 مردم مدینه طوری با او برخورد کردند که گویا غریبه‌ای در میان آنها بود. 🔹 هر چند این روایت از این روزها را بخاری در صحیحش آورده اما شاید بیانگر غربتی باشد که مولا با آن مواجه بود. 🔻 وكَانَ لِعَلِيٍّ مِنَ النَّاسِ وَجْهٌ حَيَاةَ فَاطِمَةَ، بخاری می گوید در زمام حیات حضرت زهرا اپیرالمومنین در بین مردم جایگاهی داشت. 🔻فلَمَّا تُوُفِّيَتِ اسْتَنْكَرَ عَلِيٌّ وُجُوهَ النَّاسِ اما بعد از حضرت زهرا مردم مدینه مانند غریبه‌ای با او برخورد می‌کردند. صحيح البخاري جلد: 5 صفحه:139 اگر این روایت بخاری، صحیح باشد نشانگر اوج غربت مولا در مدینه است. ۱-مولا نه می تواند کنار قبر همسرش برود. ۲- نه کسی برای تسلی به او و فرزندانش آمدند. ۳- نه حتی کسی به فاطمه حق داد و در دفاع از حقش به او کمک کرد. سکوت مردم مدینه باعث این اتفاقات شد..‌ لعن الله من قتلک و لعن الله من رضی بذلک... https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
🏴🚩السلام علیک یا فاطمه الزهرا 🔸باور نمی کنم! 🔻شاید سخت ترین سوال عمرش را اسما دختر عمیس زمانی شنید که حسنین علیهماالسلام وارد خانه شدند و دیدند که بستر مادر پهن است و مادر در بستر آرمیده و پارچه ای روی سرش انداخته است. 🔺آنها با دیدن این صحنه گمان کردند مادر خوابیده است. 🔸و همین شد که سخت ترین سوال عمر اسماء را از او پرسیدند: 🔺ما يُنيمُ اُمَّنا في هذِهِ السّاعَةِ ؟ مادر ما در این ساعت از روز نمی خوابید؟ 🔺اسماء که لحظاتی قبل با پیکر بی جان حضرت زهرا سلام الله علیها مواجه شده بود نتوانست خود را کنترل کند و خبر را به بدترین شکل ممکن به آقازاده ها داد. 🔸قالَت : يَا ابنَي رَسولِ اللّه ِ ، لَيسَت اُمُّكُما نائِمَةً ، قَد فارَقَتِ الدُّنيا! پسران رسول خدا، مادرتان خواب نیست. مادرتان از دنیا رفته است. 🔺باور این جمله سخت بود. رفتار بعدی امام حسن علیه السلام این را نشان می دهد. 🔸فوَقَع عَلَيهَا الحَسَنُ عليه السلام يُقَبِّلُها مَرَّةً امام حسن علیه السلام یکبار مادر را بوسید. ♦️چرا؟ شاید از این باب بود که می دانست مادر از نظر جسمانی آزرده شده است و شاید حتی تحمل بیش از یک بوسه را هم ندارد. 🔻 این دو آقازاده به نوبت از مادر خواهش کردند که با آنها صحبت کند. گمان می کردند مادر است ولی چیزی نگذشت که مطمئن شدند کار از کار گذشته است... 🔸ويقولُ : يا اُمّاهُ كَلِّميني قَبلَ أن تُفارِقَ روحي بَدَني . وأقبَلَ الحُسَينُ عليه السلام يُقَبِّلُ رِجلَها ويَقولُ : يا اُمّاه أنَا ابنُكِ الحُسَينُ ، كَلِّميني قَبلَ أن يَنصَدِعَ قَلبي فَأَموتَ . 🔻مى گفت : «اى مادر ! پيش از آن كه روح از بدنم جدا شود ، با من گفتگو كن» . و حسين عليه السلام جلو آمد و پايش را مى بوسيد و مى گفت : «اى مادر ! من ، پسرت حسينم . پيش از آن كه قلبم پاره پاره شود ، با من سخن بگو» . ♦️اما با اینکه باورش سخت بود اما این اتفاق افتاده بود... https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
مراسم شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها () ▫️سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین هدایت ▫️ با نوای: حاج امیر عباسی کربلایی سید احمد ابوترابی کربلایی علی آقاجانی 📆 از چهارشنبه ۲۲ آذر ماه به مدت پنج شب 🕰 از ساعت ۱۸:۱۵ ⚫️ دسته عزاداری شهادت روز شنبه مورخ ۲۵ آذرماه ساعت ۱۰ صبح 🕌 مسجد قدس دانشگاه تربیت مدرس ▪️مهمان سفره اهل بیت علیهم السلام هستیم. https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
اینکه چرا به خانه حضرت زهرا علیهاالسلام هجوم آوردند، چرا در را آتش زدند و آنگونه صحبت کردند به مراتب سخت‌تر و جانگداز تر از اصل هجوم و تبعات این حمله است. عده‌ای به نام دین به دین حمله می‌کنند و نسبت‌هایی به اهل دین می‌دهند و مردم باور می‌کنند و سکوت می‌کنند. شما باور می‌کنید؟ اینکه کسی که دین با مجاهدت‌های او استوار شده را حالا ضد دین و معاذالله منافق بخوانند و مردمی که در هر جنگی می‌دیدند که چگونه شمشیر علی جان‌هایشان را و دینشان را نجات داده حالا در مقابل این اتهام شنیع و عجیب سکوت کنند و بگویند بله درست است‌ هر کس مخالف حکومت است پس ناحق است و منافق! آیا این تاویل کلام حضرت زهرا علیهاالسلام نبود که فرمود: علائم نفاق در شما ظاهر گشت، و جامه دین کهنه، و سکوت گمراهان شکسته، و پست رتبه‏‌گان با قدر و منزلت گردیده، و شتر نازپرورده اهل باطل به صدا درآمد، و در خانه‏‌هایتان بیامد، و شیطان سر خویش را از مخفى‌‏گاه خود بیرون آورد، و شما را فراخواند، مشاهده کرد پاسخگوى دعوت او هستید، و براى فریب خوردن آماده‌اید، آنگاه از شما خواست که قیام کنید، و مشاهده کرد که به آسانى این کار را انجام مى‌‏دهید، شما را به غضب واداشت، و دید غضبناک هستید، پس بر شتران دیگران نشان زدید، و بر آبى که سهم شما نبود وارد شدید. *** و سرنوشت امتی که حق را رها کند چه خواهد شد؟ جز اینکه هر روز در گمراهی خود بیشتر فرو رود و دچار فتنه‌ها و فرقه‌ها شود. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
﷽ السلام علیک یا فاطمه الزهرا 📚 بیعت یا آتش 🔹در باب علت به آتش کشیدن درب خانه حضرت زهراعلیهاالسلام ♦️بنی‌هاشم را به آتش می‌کشم! 🔸وأَحْضَرَ الْحَطَبَ فَجَعَلَهُ عَلَى أَبْوَابِهِمْ لِيَحْرِقَهُمْ أَوْ يُبَايِعَاهُ چوب جمع کردند و بر در خانه‌هایشان نهادند تا یا بیعت کنند یا آنجا را به آتش بکشند. 📎أخبار مكة ، أبو عبد الله الفاكهي، ج 2 ، ص 360 🔻این روایتی است از تحت فشار قرار دادن ابن‌عباس و ابن‌حنفیه توسط عبدالله‌بن‌زبیر برای بیعت گرفتن! 🔺اما چرا آتش؟ اصلا آتش زدن خانه نشانه چه بود؟ مسلما اگر آتش زدن خانه امری جدید بود در بین مسلمانان بسیار نکوهش می شد. اما کسی اصل آتش زدن را نکوهش نمی‌کند بلکه فقط اینکه خانه چه کسی را آتش بزنند نکوهش می شود! 🔸این یک رسم است! 🔻مثلا در همین ماجرا عروة بن زبیر که برادر عبدالله بوده اقدام برادرش مبنی بر تهدید به آتش زدن بنی‌هاشم و خانه‌هایشان را اینگونه توجیه می‌کند که: 🔻کان عروة بن الزبیر یعذر أخاه إذا جری ذکر بني هاشم و حصره إیاهم في الشعب و جمعه ]لهم[ الحطب لتحریقهم، و یقول: إنما أراد بذلک إرهابهم ]لیدخلوا في طاعته[ إذ هم أبوا البیعة فیما سلف... 🔻گويند برادر عبدالله بن زبير بنام عروة بن زبير كار برادرش را توجيه می‌كرد و می‌گفت: چون بنی‌هاشم از بيعت با عبدالله بن زبير امتناع كردند برادرم می‌خواست آنها را بترساند تا بيعت كنند و قصد انجام آن را نداشت همچنانكه قبلا نيز به هنگام امتناع از بيعت چنين شد. 📎مروج الذهب و معادن الجوهر ، علی بن حسین مسعودی؛ ج3 ص 77 🔸پس اصل آتش زدن امری قبیح نبوده است. چرا؟ بگذارید به سابقه این امر نگاه کنیم. ♦️احراق بیت سویلم 🔻جریان نفاق که از مکه شروع شده بود در سال‌های پایانی عمر شریف پیامبر بسیار فعالانه‌تر اقدام می‌کرد‌. آنها عملا دست به اقداماتی می‌زدند که منجر به تضعیف حکومت اسلامی و مسلمین شود. 🔻در جریان جنگ تبوک که در سال ۹ هجری رخ داد منافقین آنقدر قدرت گرفته بودند که عملا اقدام به خرابکاری می‌کردند. در این میان به پیامبر خبر رسید که گروهی از منافقین در خانه سویلم یهودی در جایی موسوم به «جا‌سوم» اجتماع کرده و قصد دارند مردم را از آمدن با شما باز دارند این خبر که به حضرت رسید طلحه بن عبیدالله را با چند نفر از اصحاب مامور کرد بدان‌جا بروند و خانه مزبور را به آتش بکشند. 📎 السيرة النبوية، ابن هشام الحميري، ج 2، ص 517 ♦️مسجد ضرار 🔻باز هم در جریان جنگ تبوک منافقین اقدام به بنای مسجدی کردند تا با اجتماع در آن هم جمع و اجتماع مسلمین را تضعیف و کم‌رنگ کنند و هم راحت‌تر علیه پیامبر و اسلام نقشه بکشند. در بازگشت از تبوک به امر الهی پیامبر دستور داد آن مسجد را تخریب کنند. اما چگونه؟ 🔻پیامبر به دو نفر از یارانش دستور داد تا آن بنا را به آتش بکشند و تخریبش کنند. 🔸انْطَلِقَا إلَى هَذَا الْمَسْجِدِ الظَّالِمِ أَهْلُهُ، فَاهْدِمَاهُ وَحَرِّقَاهُ به این مسجد بروید که اهلش ظالمند، آنجا را خراب کنید و به آتش بکشید. 📎 السيرة النبوية، ابن هشام الحميري، ج 2، ص 530 🔻این نوع برخورد در ذهن مردم مانده بود. ... 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
﷽ السلام علیک یا فاطمه الزهرا 📚 بیعت یا آتش 🔹در باب علت به آتش کشیدن درب خانه حضرت زهراعلیهاالسلام ♦️فاطمه علیهاالسلام در این خانه است! 🔻لذا وقتی می‌بینیم که بعد پیامبر صحبت از آتش‌زدن خانه می‌شود مردم نمی‌گویند که چرا این کار را می‌کنی بلکه فقط می‌گویند: 🔺 انَّ فیها فاطِمَةعلیهاالسلام 📎 الإمامة والسياسة ، ابن قتيبة الدِّينَوري، ج 1 ، ص19 یعنی درست است که در خانه مخالفین حکومت هستند اما فاطمه زهراعلیهاالسلام هم هست و این یعنی با اصل به آتش کشیدن خانه‌ای که در آن مخالفین و منافقین جمعند مشکلی ندارند. ♦️به خدا قسم آتش می‌زنم! 🔺باز در گزارشی که ابن ابی شیبه استاد محمد بخاری (صاحب صحیح بخاری) از نوع رفتار حکومت بعد از پیغمبر با مخالفین حاضر در خانه حضرت زهرا علیهاالسلام آورده است می‌بینیم که خلیفه دوم به حضرت زهرا علیهاالسلام می‌گوید: 🔸يا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , وَاللَّهِ مَا مِنْ أَحَدٍ أَحَبَّ إِلَيْنَا مِنْ أَبِيكِ , وَمَا مِنْ أَحَدٍ أَحَبَّ إِلَيْنَا بَعْدَ أَبِيكِ مِنْكِ , وَايْمُ اللَّهِ مَا ذَاكَ بِمَانِعِي إِنِ اجْتَمَعَ هَؤُلَاءِ النَّفَرُ عِنْدَكِ ; أَنْ أَمَرْتُهُمْ أَنْ يُحَرَّقَ عَلَيْهِمِ الْبَيْتُ ای دختر پیامبر خدا به خدا قسم هیچ کسی بعداز پدرت نزد ما محبوب‌تر از تو نیست و به خدا قسم این دوست داشتن باعث نمی شود که اگر این افراد (مخالفین و کسانی که بیعت نکردند) در خانه تو اجتماع کنند دستور ندهم که خانه را روی سرشان به آتش بکشند. 📎مصنف ابن أبي شيبة، ج 7، ص 432 ♦️فریب مردم 🔻پس می‌توان اینگونه برداشت کرد که جریان بعد از پیامبر برای مردم این‌گونه تبیین کرده بودند که حال که ما بر حکومت هستیم پس حقیم. و هر کس که با حکومت نیست ناحق است و منافق! با این منافقین باید چه برخوردی کرد؟ 🔸ما همان‌گونه که پیغمبر رفتار می‌کرد برخورد می‌کنیم. به آنها تذکر می‌دهیم اگر گوش ندادند مانند پیامبر محل تجمعشان را به آتش می‌کشیم. حال این محل می‌خواهد مسجد باشد یا خانه فاطمه علیهاالسلام فرقی نمی‌کند. 🔻و شاید علت سکوت مردم هم این بود که با این استدلال همراهی کردند. ♦️سخت‌تر از آتش در... 🔺اما درد اینجاست که کسی نگفت جایی که سیده نساء اهل الجنة باشد اثری از پلیدی نفاق نخواهد بود. 📎 صحیح بخاری ج 5، ص 20 🔸اگر بنا بود علی ابن ابی‌طالب علیهماالسلام آنچیزی که آنها می‌گفتند بود(نستجیربالله) پس پیامبر نباید چند ماه قبل او را به جانشینی خود و یا حتی به همان معنا که عده‌ای گفته‌اند به رعایت محبت او وصیت کند. اصولا پیامبر چرا باید همچین کاری انجام دهد که امتش بعد او دچار این انحرافات شوند؟ 🔻به نظر می‌رسد سنگین‌تر از آتش‌زدن درب خانه مولا و باقی جسارت‌های بدنی به این ذوات مقدس؛ علت وقوع چنین حادثه و نسبت‌هایی بود که به اهل این خانه دادند که تا قیام منتقم باید بر آن خون گریست. 🔸خاندان نبوت را به چیزی متهم کردند که حتی نوشتنش هم سخت است چه رسد به بیان و باورش! 🔻و امان از بی‌بصیرتی امت... 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
﷽ 📚 مظلوم مقتدر ♦️گاهی برخی افراد فکر می‌کنند که امیرالمومنین بعد از وجود مقدس پیغمبر و ماجرای سقیفه هیچ تلاشی برای آگاه سازی مردم و پس گرفتن حق خود انجام نداده است. 🔻در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. 🔹حضرت ضمن تلاش برای تبیین مساله برای مردم نسبت به اتفاقاتی که می‌افتاد سکوت نکردند و با خطبه‌های خود و گفتگوهای خود از حق خود دفاع می کردند. 🔺یکی از دلایلی که منجر به هجوم به بیت حضرت شد همین فعالیت‌ها و اثرات این روشنگری‌ها بود. 🔸در ادامه به متن یکی ازخطبه ها توجه فرمایید: 🔻الباقر (علیه السلام)- إِنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) خَطَبَ النَّاسَ بِالْمَدِینَهًْ بَعْدَ سَبْعَهًْ أَیَّامٍ مِنْ وَفَاهًْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَقَال ... امام باقر (علیه السلام) امیرالمؤمنین (علیه السلام) هفت روز پس از رحلت پیامبر (برای مردم مدینه چنین خطبه‌خواند: 🔺 و إِنِّی فِیکُمْ أَیُّهَا النَّاسُ کَهَارُونَ (علیه السلام) فِی آلِ فِرْعَوْنَ ای مردم! من در میان شما مانند هارون (علیه السلام) در میان فرعونیان هستم؛ 🔻و کَبَابِ حِطَّهًْ فِی بَنِی إِسْرَائِیلَ و چون دروازه حطّه (که بنی‌اسرائیل مأمور شدند از آن بگذرند تا گناهشان بریزد) در میان بنی‌اسرائیل هستم؛ 🔺و کَسَفِینَهًْ نُوحٍ (علیه السلام) فِی قَوْمِ نُوحٍ و چون کشتی نوح (علیه السلام) در میان قوم نوح (علیه السلام) هستم؛ 🔻إنِّی النَّبَأُ الْعَظِیمُ من نبأعظیم (خبر بس بزرگ) 🔺و الصِّدِّیقُ الْأَکْبَرُ و صدّیق اکبر (راستگوی بزرگ) هستم 🔻و عَنْ قَلِیلٍ سَتَعْلَمُونَ مَا تُوعَدُونَ و به‌زودی وعده‌هایی را که به شما داده‌شده خواهیددانست 🔻و هَلْ هِیَ إِلَّا کَلُعْقَهًْ الْآکِلِ و آیا جز این است که این زمان (زمان سر رسیدن این وعده‌ها) بیش از زمان خوردن یک لقمه توسّط شخص خورنده 🔺و خَفْقَهًْ الْوَسْنَانِ و مدّت زمان چرت‌زدن شخصی که خوابش عمیق نشده است؟! 🔻ثمَّ تُلْزِمُهُمُ الْمَعَرَّاتُ خِزْیاً فِی الدُّنْیَا پس از گذشت این زمان کوتاه [افرادی که مرتکب گناه شده‌اند] عواقب گناهشان گریبانگیر آنان می‌شود و موجب رسوایی دنیایشان می‌گردد 🔻و مَذْقَهًْ الشَّارِبِ و نوشیدن جرعه‌ای آب توسّط شخص تشنه 🔺و یَوْمَ الْقِیامَهًْ یُرَدُّونَ إِلی أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ و در آخرت به سخت‌ترین عذاب دچار می‌گردند و خدا از کارهایی که می‌کنند غافل نیست. 🔻فمَا جَزَاءُ مَنْ تَنَکَّبَ مَحَجَّتَهُ پس کسی‌که از راه روشن خود منحرف گشته؛ 🔺و أَنْکَرَ حُجَّتَهُ حجّت و دلیل روشنش را منکر شده؛ 🔻و خَالَفَ هُدَاتَهُ با راهنمایان خود مخالفت کرده؛ 🔻و حَادَّ عَنْ نُورِهِ از نور خود دور شده؛ 🔺و اقْتَحَمَ فِی ظُلَمِهِ در تاریکی فرورفته؛ 🔺 و اسْتَبْدَلَ بِالْمَاءِ السَّرَابَ به جای آب، سراب را گرفته؛ 🔻و بِالنَّعِیمِ الْعَذَابَ نعمت را به عذاب تبدیل کرده؛ 🔺و بِالْفَوْزِ الشَّقَاءَ به جای رستگاری به بدبختی گراییده؛ 🔻و بِالسَّرَّاءِ الضَّرَّاءَ خوشی را با دشواری 🔺و بِالسَّعَهًْ الضَّنْکَ و فراخی را با سختی عوض کرده، 🔻 إلَّا جَزَاءُ اقْتِرَافِهِ وَ سُوءُ خِلَافِهِ [پس چنین کسی] سزایش جز سزای ارتکاب گناهانش و بدی خلاف‌کاریش چیست؟! 🔻فلْیُوقِنُوا بِالْوَعْدِ عَلَی حَقِیقَتِهِ پس باید به وعده‌ی خدا از روی حقیقت یقین کنند 🔺و لْیَسْتَیْقِنُوا بِمَا یُوعَدُون. و بدانچه وعده داده‌شده‌اند یقین پیدا کنند». 📎 الکافی ج8 ص 30 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا ام‌‌البنین 🔰چند جمله‌ در رابطه با مادر فضل و ادب، جناب علیهاالسلام تقدیم نگاهتان. 📚 : خاندان ام‌البنین 🔻در تاریخ آمده است که امیرالمومنین به برادرش عقیل فرمودند که همسری برایشان انتخاب کنند که از قبیله‌ای شجاع باشد تا فرزندی شجاع و دلیر برایش به دنیا بی‌آورد. فتلد له غلاما فارسا 📎 أعيان الشيعة، الأمين، السيد محسن، ج 8،ص389 🔹با توجه به سابقه‌ای که عقیل از خاندان بنی کلاب و از شجاعت آنها می‌دانست؛ دختر این خانواده، فاطمه را به امیرالمومنین پیشنهاد داد و عرض کرد: 🔻 قال أنه ليس في العرب أشجع من آبائها ولا أفرس در عرب از پدران او شجاع‌تر و جنگ‌جوترنیست. 📎 عمدة الطّالب في أنساب آل أبي طالب، ابن عنبة،ج1،ص357 🔻و اینگونه او که از خاندانی اصیل و شجاع بود به  وصلت اسدالله الغالب درآمد. وهي من بيت عريق في العروبة والشجاعة 📎 أعيان الشيعة، الأمين، السيد محسن، ج 8،ص389 🔸حاصل این ازدواج چهار پسر به نام‌های عباس، عبدالله، جعفر و عثمان شد و بدین شکل فاطمه کلابیه ام البنین لقب گرفت. 🔻هر چند امیرالمومنین به دنبال همسری از خاندانی شجاع بود اما بنی کلاب دارای ویژگی‌های دیگری نیز بوده از جمله اینکه شاعران برجسته‌ای بودند. 🔺عموی او لبید بن ربيعة  نیز از شاعران مشهور عرب بود. 📎 انساب الاشراف للبلاذري، ج2، ص192 🔻 همچنین اجداد و خویشان‌ ام‌البنین از دلاوران و شجاعان عرب بودند؛ 🔺برای مثال از ابوبره عامر بن مالک، جد دوم او، که در میان قبایل عرب پیش از اسلام در شجاعت بی‌نظیر بود با تعبیر کنایی «ملاعب الاسنه» (بازیگر با نیزه‌ها) یاد کرده‌اند 📎 الإصابة في تمييز الصحابة، ابن‌حجرالعسقلاني،ج 2 ،ص396 🔺 برادرش نیز از شجاعانی بود که همراه مختار در کوفه کشته شد.. 📎 انساب الاشراف للبلاذري، ج2، ص192 🔸لذا ام‌البنین نه تنها شجاعت را به ارث برده بود که از او به عنوان زنی شاعر و فصیح یاد شده است. وكانت شاعرة فصيحة 📎 أعيان الشيعة، الأمين، السيد محسن، ج 8،ص389 🔸آری ایشان از زنان عالمه، فاضله و عارفه بحق اهل بیت و مخلص در ولایت ایشان بود. وكانت من النساء العالمات الفاضلات العارفات بحق أهل البيت مخلصة في ولائهم 📎أدب الطّف أو شعراء الحسين(ع) ،شبّر، جواد،ج1ص73 ان‌شاءالله در ادامه به برخی از فضایل دیگر این بانوی بزرگ اشاره خواهیم نمود. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا ام البنین چند جمله در رابطه با مادر فضل و ادب، جناب علیهاالسلام تقدیم نگاهتان. 📚 : مادر ادب و شجاعت 🔻همانطور که در بخش اول عرض شد، جناب ام البنین از خاندانی اصیل و فصیح و شاعر بودند و او نیز این فصاحت را به ارث برده بود. 🔻هر چند جز نوحه‌هایی که ایشان در رثای شهدای کربلا سرودند و می‌خواندند چیز دیگری در دست نیست. اما همان‌اشعار هم بیانگر فضل ایشان است. 🔻بعد از واقعه کربلا، جناب ام البنین هم در خانه خود مجلس عزا برای امام حسین برقرار کرد واقامت امُ البنين زوجة امير المؤمنين العزاء على الحسين واجتمع عندها نساء بني هاشم يندبن الحسين وأهل بيته 📎أدب الطّف أو شعراء الحسين(ع)،شبّر، جواد،ج1،ص74 🔻و هم به همراه عبیدالله فرزند قمر منیر بنی‌هاشم به بقیع می‌رفتند و برای شهدا نوحه خوانی می‌کردند. 🔺او با اشاره به لقبش که ام‌البنین بود می فرمود: لا تدعونّي ويك أمّ البنين تذكّريني بليوث العرين دیگر مرا ام البنین نخوانید 📎إبصار العين في أنصار الحسين عليه السلام،السماوي، الشيخ محمد،ج۱،ص۶۴ یا او اشاره به شجاعت فرزندش عباس می‌کرد که چگونه می‌شود باور کرد که عمود بر سر او زدند؟؟ و سپس خود جواب می‌داد که آری وقتی دست در بدن نباشد این کارها برای دشمن آسوده است... انبئت أن ابني اصيب برأسه مقطوع يد ويلي على شبلي أمال برأسه ضرب العمد 📎شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار، القاضي النعمان المغربي،ج 3،ص 186 🔻جای تعجب نیست که ابالفضل العباس علیه‌السلام در آن شرایط سخت رجز بخواند يا نَفْسُ مِنْ بَعْدِ الحُسَيْنِ هُونى  وَ بَعْدَهُ لا كُنْتِ أَنْ تَكُونى‌ هذا الحُسَيْنُ شارِبُ المَنُون  وَ تَشْرَبينَ بارِدَ المَعين‌ تَاللَّهِ ما هذا فِعالُ دينى اى نفس! بعد از حسين خوار باش،  و هرگز نخواهم كه پس از او زنده بمانى؛ اين حسين است كه دل از حيات شسته  و تو آب سرد و گوارا مى‌نوشى!؛ به خدا قسم، اين شيوه دين من نيست. 📎فرهنگ عاشورا،ج۱،ص۶۵ 🔻در آن گرماگرم جنگ بین ۴۰۰۰ نفر تیرانداز اینگونه رجز خواندن هم شجاعت می‌خواهد و هم بلاغت که بگویی: لا ارْهَبُ الْمَوْتَ إِذِ الْمَوْتُ رُقا حَتَّى اوارى‌ فى‌ الْمَصالِيتِ لِقا نَفْسى‌ لِنَفْسِ الْمُصْطَفى الْطُّهر وَقا إنّى‌ أَنَا الْعَبَّاسُ أَعْدُو بِالسَّقا وَلا أَخافُ الشَّرَّ يَوْمَ الْمُلْتَقى‌ از مرگ هراسى ندارم زيرا مرگ مايه كمال است تا آن‌كه پيكرم همانند پيكر دليرمردان در خاك نهان شود جانم فداى جان پاك مصطفى، من عبّاسم و سقّا لقب دارم‌ و هرگز روز ستيز با دشمن ترس و هراسى ندارم‌ 🔻شما تصور کنید در آن گرماگرم جنگ وقتی که دست راستش قطع شود بخواند وَاللَّهِ إِنْ قَطَعْتُمُ يَمينى‌ إنّى‌ أُحامِى أبَداً عَنْ دينى‌ وَعَنْ إمامٍ صادِقِ الْيَقينِ نَجْلِ النَّبىِّ الْطَّاهِرِ الأَمينِ‌ به خدا سوگند اگر دست راستم را قطع كنيد، من پيوسته از دين خود و از امامى كه به راستى به يقين رسيده و فرزند پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم پاك و امين است حمايت مى‌كنم! 🔻 و وقتی دست چپش قطع شود بگوید: يا نَفْسِ لا تَخْشى‌ مِنَ الْكُفَّارِ  وَأَبْشِرى‌ بِرَحْمَةِ الْجَبَّارِ مَعَ الْنَّبى‌ السَّيِّد الْمُختارِ قَدْ قَطَعُوا بِبَغْيِهِم يِسارى‌ فَأصْلِهِمْ يا ربِّ حَرِّ النَّارِ اى نفس از كافران مهراس و به رحمت ايزد بزرگ؛ و همنشينى با پيامبر اكرم بشارت باد، اينان به ستم دست چپم را بريدند؛ پروردگارا ايشان را به آتش شرربار دوزخ درافكن! 🔻 آری، وقتی پدر امیرسخن باشد و مادر از خاندان شجاعت و فصاحت فرزند اینچنین بلیغ می‌شود 📍و این از فضائل ام‌البنین است که چنین فرزندی تربیت کرده است که با این شجاعت و بلاغت جز به امر مولایش لب به سخن نمی‌گشاید 🔻 و ما چیزی از کلام اباالفضل جز در جاییکه امر مولا باشد نمی‌یابیم، 🔻همانند که در زمان حیات پیامبر بود. 📍سلام بر مادر فضل و ادب، ام‌البنین علیهاالسلام که این چنین فرزندانی را نثار دین و اهل بیت علیهم‌السلام نمود. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا ام‌‌البنین چند جمله در رابطه با مادر فضل و ادب، جناب علیهاالسلام تقدیم نگاهتان. 📚 و : تربیت به سبک ام‌البنین 📍به این عبارات قاضی نورالله تستری نگاه کنید: 🔻می‌گوید بعد از آنکه عباس علیه السلام تنهایی اباعبدالله را دید و لما رأى ذلك العباس بن علي 🔻خطاب به برادرانش فرمود: قال لإخوته عبد اللّه و جعفر و عثمان بني علي عليه السلام: پیش بیایید و از آقای خودتان دفاع کنید تا در برابرش جان بسپارید. 🔻تقدموا أنتم فحاموا عن سيدكم حتى تموتوا دونه. 🔸این ولایت‌مداری ابالفضل را ببینید، این چهار برادر، برادران اباعبدالله بودند، اما نه فقط به ایشان نمی‌گفتند که او را و سرور خود می دانستند و حاضر بودند جان خویش را در راهش فدا کنند. 🔻حضرت می‌فرماید پیش بیایید و از آقای خود دفاع کنید تا جان دهید. 📍مرحبا به که چنین شیرانی را پرورش داد، ۳ برادر محافظان امام حسین علیه‌السلام شدند، چگونه؟ 🔻فتقدموا جميعا. فصاروا أمام الحسين يقونه بوجوههم و نحورهم. 🔻وقتی دشمن دید که حسین تنها شده است دیگر هدف تیرها و حملاتشان خود امام حسین علیه‌السلام شد، پس تیرها به سمت امام می‌آمد، 🔻فرزندان ام‌البنین برای اولین بار پشت به امام ایستادند و با گلو و صورت و بدن‌های خود تیرها را به جان خریدند. 🔻این سه برادر شهید شدند، عبدالله و جعفر توسط هانئ بن ثویب شهید شدند. 🔻عثمان نیز با تیر یزید الأصبحی شهید شد، و این ملعون سر مبارک پسر امیرالمومنین را برای دریافت جایزه جدا کرد و پیش عمر بن سعد لعنه‌الله برد. 🔺و رمى يزيد الأصبحي عثمان بن علي بسهم فقتله ثم خرج إليه فاحتز رأسه فأتى عمر بن سعد، فقال له أثبني. فقال عمر: عليك بأميرك (يعني عبيد اللّه بن زياد) فسله أن يثيبك. 🔺فرزندان همگی بودند در راه حفظ جان امامشان 🔻حالا که برادرانش را از دست داده با این وضع، خود وظیفه محافظت از جان مولا را به عهده گرفته است. 🔻و بقي العباس بن علي قائما أمام الحسين يقاتل دونه و يميل معه حيث مال حتى قتل.... 📎إحقاق الحق و إزهاق الباطل ؛التستري، القاضي نور الله ،ج33 ،ص687 🔻و بی سبب نبود که مرحوم سید جعفر حلی در آن قصیده میمیه حالت امام را هنگام رفتن به سمت پیکر بی‌جان برادر اینگونه وصف می‌کند: 🔻فَمَشى‌ لِمَصْرَعِهِ الْحُسَيْنُ وَ طَرْفُهُ‌ بَيْنَ الْخِيامِ وَ بَيْنَهُ مُتَقَسِّمُ‌ 🔻امام به سمت مقتل ابالفضل می‌رفت و نگاهش بین خیمه‌ها و علقمه تقسیم شده بود... 🔻گاهی نگاه به خیمه‌ها نگاه می‌کرد و گاهی به علقمه... 🔻مرحبا به که ذوب در ولایت بود و چنین فرزندانی تربیت کرد... 🔻و بی سبب نیست که گفته‌اند ایشان از زنان عالمه، فاضله و عارفه بحق اهل بیت و مخلص در ولایت ایشان بود. 🔻وكانت من النساء العالمات الفاضلات العارفات بحق أهل البيت مخلصة في ولائهم 📎أدب الطّف أو شعراء الحسين(ع) ،شبّر، جواد،ج1ص73) سلام و درود خدا بر این بانوی والامقام و فرزندان شهیدش... 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9