eitaa logo
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
411 دنبال‌کننده
107 عکس
4 ویدیو
23 فایل
در حکاکی اشک، به تحلیل زوایای ناگفته تاریخ ائمه اطهار و ارائه نکات نوین در مقاتل می‌پردازیم. آماده دریافت نظرات و نکات شما هستم. @seyedahmadabotorabi sa.aboutorabi@ut.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
کوفه قرار بود پایگاه اهل بیت شود. قرار بود امام به کوفه برود و حکومت اهل بیت تشکیل شود. نشد. کوفه بر سر قرارش نماند. ۱۸ هزار نفر با امام بیعت کردند. ۳۰ هزار نفر در جلوی امام صف کشیدند. امام را کشتند. سرش را هدیه برای عبیدالله و یزید بردند. حالا نوبت خاندانش بود. اهل بیت امام را وارد کوفه کردند. بزرگ این خاندان حالا زینب کبری دختر امیرالمومنین است. امیرالمومنین حاکم کل جهان اسلام بود. +کی؟ - ۲۰ سال قبل +پایتخت حکومتش کجا بود؟ -کوفه حالا فرزندانش را به شهری که پدرشان حاکمش بود مانند اسیران ترک و دیلم (یعنی نامسلمان) آوردند. +مردم کوفه چه کردند؟ -جمع شدند تا اسیر ببینند! خدا می‌داند آنها که جمعدمی‌شدند اسیر ببینند چه نیتی داشتند. بگذریم. خوب نیست آدم به خیلی چیزها فکر کند. حال و روز بهم ریخته اسرا مردم کوفه را به ضجه و گریه انداخت. اما دیگر چه فایده.... 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا اباعبدالله 📚ورود اهل بیت به کوفه 🔻دوازدهم محرم اهل بیت امام حسین علیه‌السلام را وارد کوفه کردند. 🔻اتفاقاتی در زمان ورود اهل بیت رخ داده که ضمن ترسیم فضا شرایط سخت اهل بیت را بیان می‌کند. 🔻این نکته هم قابل توجه هست که کوفه شهر محبین امام حسین علیه السلام بود . وقتی در کوفه اینگونه شد در شام بر اهل بیت چه گذشت؟ 🔸 اول یزیدیان ناموس پیغمبر را همانند اسیران وارد کوفه کردند. ساقَ القَومُ حَرَمَ رَسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله مِن كَربَلاءَ كَما تُساقُ الاُسارى الفتوح : ج 5 ص 120 🔸دوم سربازان این اسیران را دوره کرده بودند. مَعَهُمُ الأَجنادُ مُحيطونَ بِهِم الأمالي للمفيد : ص 321 ح 8 🔸سوم اهل بیت را بر شتران بی جهاز و پوشش وارد کوفه کردند. اُقبِلَ بِهِم عَلَى الجِمالِ بِغَيرِ وِطاءٍ الأمالي للمفيد : ص 321 ح 8 🔸چهارم هنگام ورود اهل بیت مردم جمع شدند تا اسیران جدید را ببینند. وَاجتَمَعَ النّاسُ لِلنَّظَرِ إلى سَبيِ آلِ الرَّسولِ مثير الأحزان : ص 85 🔸پنجم حالت این اسیران گویا طوری بود که با اسرای دیگر تفاوت داشت. این اسیران شبیه اسیران ترک و دیلم نبودند. به زبان عربی صحبت می‌کردند. لذا برای برخی از اهل کوفه جای تعجب داشت که این ها کیستند؟ پس پرسیدند شما کیستید؟ گفتند ما از خاندان رسالتیم! فَأَشرَفَتِ امرَأَةٌ مِنَ الكوفِيّاتِ ، فَقالَت : مِن أيِّ الاُسارى أنتُنَّ ؟ فَقُلنَ : نَحنُ اُسارى آلِ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله . الملهوف : ص 190 🔸ششم نوع پوشش این اسیران طوری بود که شایسته خاندان نبوت نبود. لذا تا فهمیدند که این اسیران از خاندان پیغمبر هستند برایشان البسه و چادرهایی آوردند تا خود را بپوشانند. فَجَمَعَت مُلاءً واُزُرا ومَقانِعَ فَأَعطَتهُنَّ فَتَغَطَّينَ چادر و پيراهن و مقنعه جمع كرد و به آنان داد تا خود را بپوشانند . الملهوف : ص 190 🔸هفتم با دیدن این صحنه و حالت اسیران زن‌های کوفی به گریه افتادند. انقدر گریه کردند که صدای گریه‌شان بلند شد. مردها هم همراه زن‌ها گریه می‌کردند. تا جایی که صدای ضجه‌شان بلند شد. مردها موی صورت می‌کندند. زن ها لطمه به صورت می زدند. امام زین‌العابدین با دیدن این صحنه فرمود اگر شما اینگونه گریه می‌کنید پس عزیزان ما را چه کسی کشت؟ ألا إنَّ هؤُلاءِ يَبكونَ ويَنوحونَ مِن أجلِنا ، فَمَن قَتَلَنا ؟! الفتوح : ج 5 ص 120 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/hakakiashk
کاروان اسرا وارد شهر کوفه شد. کوفیان جمع شدند تا ببینند این اسیرانی که مردانشان بر حاکم وقت خروج کرده‌اند کیستند؟ مردان ابن‌زیاد دور اسرا را گرفته‌ بودند و مست از این پیروزی ظاهری بودند. ابن‌زیاد می‌خواست همه ببینند عاقبت خروج بر یزید چیست! تا به حالا اسیرانی که به این شهر وارد می‌شدند دو ویژگی داشتند ۱- نامسلمان بودند ۲-غیرعرب بودند. حالا این اسیران هم شبیه همان‌ها وارد شهر شدند اما هم به زبان عربی فصیح صحبت می‌کردند و هم آیات قرآن را می‌خواندند. ماجرا جالب شده بود که ناگهان با پرسش زنی، شالوده فکر و خیالات کوفیان فروریخت. زنی پرسید شما اسیران کدام قومید؟ گفتند ما اسیران از خاندان پیغمبریم. مردم تازه فهمیده بودند چه شده است. و حالا شروع به سرزنش خود می‌کردند. اما چه فایده؟ بعد از حسین سرزنش چه سودی دارد؟ بعد از حسین هزار هزار هم که کشته شوی و بکشی حسین که زنده نمی‌شود! ننگ کشتن حجت خدا که پاک نمی‌شود. زینب کبری که بار حفاظت از جان امام سجاد را به دوش می‌کشید و علمدار کاروان اسرا بود آغاز به سخن کرد. یک اسکتوا گفت و همه ساکت شدند. حتی باد هم نوزید. حتی زنگ شتران به صدا حرکت در نیامد. او آن‌روز علی ترین زن روی زمین بود. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا اباعبدالله 📚 ای اهل کوفه 📍 هشت ویژگی کوفیان در کلام حضرت زینب سلام‌الله‌علیها 🔻ابن زیاد می‌خواست همه از پیروزی‌اش باخبر شوند. 🔻پس اعلام کرد که قرار است اسیران را وارد کوفه کنند. مردم جمع شدند تا ببینند این اسیران چه کسانی هستند. 🔻با ورود اسرا مردم دیدند این افرادی که شبیه اسیران غیرمسلمان وارد شهر شده‌اند به زبان عربی صحبت می‌کنند و آیات قرآن می‌خوانند. 🔻زینب کبری در همان ابتدا کوفیان را خطاب قرار داد و با برشمردن صفات زشتشان آنان را مذمت کرد. 🔻بعد از این خطبه صدای ضجه کوفیان بلند شد. 🔸اول ای اهل کوفه؛ ‌ای اهل نیرنگ و نفاق! یا اهلَ الکوفَةِ، یا اهلَ الخَترِ وَالخَذلِ 🔸دوم کار شما «بدان زنی ماند که رشته خویش را پس از محکم تابیدن، باز می‌گشود؛ (از آن‌رو که) سوگندهایتان را (وسیله) خیانت و فریب میان خود قرار می‌دهید» الا فَلا رَقَاَتِ العَبرَةُ، ولا هَدَاَتِ الرَّنَّةُ، انَّما مثَلُکُم کَمَثَلِ» «(الَّتی نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ اَنکَـثًا تَتَّخِذُونَ اَیْمَـنَکُمْ دَخَلَا بَیْنَکُمْ) سوره نحل، آیه 92 🔸سوم آیا در شما چیزی جز تکبر و خودستایی، (سینه‌های پر از) کینه، چاپلوسی کنیزکان و طعنه‌زنی دشمنان وجود دارد؟ آیا شما جز به سبزه‌های روییده در منجلاب یا گچبری‌هایی بر گور (مردگان) می‌مانید؟ الا وهَل فیکُم الَا الصَّلَفُ وَالشَّنَفُ، ومَلَقُ الاِماءِ، وغَمَزُ الاَعداءِ؟ وهَل انتُم الّا کَمَرعی عَلی دِمنَةٍ، وکَفِضَّةٍ عَلی مَلحودَةٍ 🔸چهارم بسیار بگریید و‌ اندک بخندید که به ننگ و عاری آلوده شدید که هرگز از دامانتان شسته نخواهد شد. فَابکوا کَثیرا وَاضحَکوا قَلیلاً، فَلَقَد فُزتُم بِعارِها وشَنارِها، ولَن تَرحُضوها بِغَسلٍ بَعدَها ابَدا 🔸پنجم تلاشتان هدر رفته و در معامله زیان کرده‌اید. به خشم خدا بازگشتید و ذلت و خواری به نام شما زده شد. لَقَد خابَ السَّعیُ وخَسِرَتِ الصَّفقَةُ، وبُؤتُم بِغَضَبٍ مِنَ اللّه» (برگرفته از سوره بقره آیه ۹۱) «وضُرِبَت عَلَیکُمُ الذِّلَّةُ وَالمَسکَنَةُ» 🔸ششم به راستی کاری چنان زشت و ناپسند کردید که نزدیک است از زشتی آن آسمان‌ها از هم بشکافد و زمین بگسلد و کوه‌ها در هم شکسته، فروریزد». (لَّقَدْ جِئْتُمْ شَیْـئا اِدًّا• تَکَادُ السَّمَـوَ تُ یَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَ تَنشَقُّ الْاَرْضُ وَ تَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا)[سوره مریم، آیه۸۹-۹۰.] 🔸هفتم می‌دانید چه جگری از رسول خدا دریدید و چه پرده‌نشینانی را از حریم و حرمش بیرون کشیدید و چه خونی از او ریختید؟ اتَدرونَ ایَّ کَبِدٍ لِرَسولِ اللّه ِ فَرَیتُم؟ وایَّ کَریمَةٍ لَهُ ابرَزتُم؟ وایَّ دَمٍ لَهُ سَفَکتُم؟ 🔸هشتم کار شما به زنی زشت و نادان و حریص مانَد که (صفات زشتش) زمین و آسمان را انباشته است. لَقَد جِئتُم بِها شَوهاءَ خَرقاءَ، شَرُّها طِلاعُ الاَرضِ وَالسَّماءِ 📎 (منبع: بلاغات النساء ص23) 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/hakakiashk
🔰 خوشحال از کشته شدن حسین... 📚 تجدید بنای مساجد 🔻 این روزها عده ای در کوفه غرق در شادی کشتن اباعبدالله الحسین علیه‌السلام هستند. 🔺 آنها که کشتن حسین را مایه تقرب به بنی امیه کرده بودند. 🔻 آنها که به خیال خامشان در حال شمشیر زدن برای اسلام بودند و در دفاع از ، نوه پیامبر خدا را سر بریدند. 🔸 این‌روزها دارند چند مسجد را در کوفه تجدید بنا می‌کنند! 🔻به خاطر خوشحالی از کشتن حسین! 🔸الكافي عن سالم عن أبي جعفر [الباقر] عليه السلام : 🔻جُدِّدَت أربَعَةُ مَساجِدَ بِالكوفَةِ فَرَحا لِقَتلِ الحُسَينِ عليه السلام : 🔸مَسجِدُ الأَشعَثِ ، ومَسجِدُ جَريرٍ ، ومَسجِدُ سِماكٍ ، ومَسجِدُ شَبَثِ بنِ رِبعِيٍّ . 📎 الكافي : ج 3 ص 490 ح 2 🔸به نقل از سالم ، از امام باقر عليه السلام ـ: 🔻از شادى كشته شدن حسين عليه السلام ، چهار مسجد را در كوفه تجديد بنا كردند : 🔸 مسجد اشعث ، مسجد جَرير ، مسجد سِماك و مسجد شَبَث بن رِبْعى . 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 @hakakiashk
چرا مسلم در کنار مسجد کوفه دفن شد؟؟.mp3
1.95M
🔺چرا مسلم در کنار مسجد کوفه دفن شد؟ 🔸 چه کسی مسلم را دفن کرد؟ 📡 برشی از جلسات در دهه اول محرم ۱۴۰۳ در 🎙 ارائه توسط: 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 @hakakiashk
چقدر این روزهای کوفه و است! ترسناک؟ بله! یعنی بنی امیه ترس داشتند؟ خیر! بلکه آنهایی که دادند را به رای و نظر خودشان بدهند نه نظر ترسناکند! کوفیانی که دائما دنبال قیام بودند هم به امام حسن می گفتند قیام کن هم به امام حسین می گفتند حالا که برادرت قیام نمی کند تو قیام کن هم بعد از شهادت امام حسن به امام حسین نامه زدند که حالا بیا قیام کن هم وقتی فهمیدند امام با یزید بیعت نکرده او را به کوفه دعوت کردند چه شد که پای کار امام نیامدند؟ چه شد که حتی وقتی با کاروان اسرا مواجه شدند رگ غیرت ضد امویشان به جوش نیامد؟ مگر آنها ننوشته بودند که ما امام می خواهیم؟ پس چرا نماینده امام را تنها گذاشتند؟ چرا حاضر شدند امام سجاد را در آن وضعیت ببینند؟ چرا حاضر شدند خاندان اباعبدالله به اسارت بروند و کوفیان هم به زندگی روزمره خود بپردازند!!! گویا مساله بر سر این است که چه کسی قرار است اولویت را تعیین کند؟ امام یا منِ بزرگ شیعیان ضد معاویه عشق جهاد و احتمالا شهادت! وقتی قرار باشد اولویت را امام تعیین کند و مساله اصلی از نبرد مستقیم با بنی امیه به زمانی موکول شود که امام تشخیص می دهد گویا دیگر ها تغییر می کند. اینجا گویا برخی از بزرگان اینگونه دادند که گویا از امر امام خیلی ندارد و باید به خودمان عمل کنیم.... چقدر این ها ترسناک است آنگاه که امام را به قتلگاه می برند و چقدر است وقتی می بینی حسین اسیر است و آنها که مسبب این وضع شده بودند به زندگی عادی خود می پردازند. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 @hakakiashk
راهبرد ابن زیاد.mp3
5.2M
🔺 عبیدالله برای اینکه مردم را از گرد امام پراکنده کند از راهبرد ترساندن استفاده کرد. 🔸ترس قطع شدن عطا برای کل گروهی که از بین آنها یک نفر با حکومت مخالفت کند 🔻چرا عبیدالله اصرار داشت که عمر بن سعد را به جنگ با امام حسین علیه‌السلام بفرستد؟ 🔸اما چه بود؟ و که بود؟ 🔰«عطا» که مزد نبرد جنگجویان با سرکشان غالباً بود، برای جنگ و مقابله با امام حسین (ع) ــ نوادۀ پیامبر (ص) ــ اختصاص یافت. 📡 برشی از جلسات در دهه اول محرم ۱۴۰۳ در 🎙 ارائه توسط: 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 @hakakiashk
یک هفته از عاشورا گذشته و اهل بیت امام در این هفته در خانه ای کنار مسجد کوفه زندانی شدند و تحت نظر هستند. گویا در این هفته عده ای از مردم کوفه قصد بازدید از اسرا را داشتند. لذا زينب ، دختر على عليهما السلام ، گفت : هيچ زن عربى جز اُمّ وَلَد [کنیزی که صاحب فرزند شده] يا كنيز ، بر ما وارد نشود ، كه آنها نيز مانند ما اسير شده اند . 🔻🔸🔺 انتظار داشتید کوفیان چه می کردند؟ دربان عبيد اللّه بن زياد می گوید او فرمان داد كه على بن الحسين (زين العابدين) عليه السلام را در بند كنند و همراه زنان و اسيران به زندان ببرند . من با آنان بودم و از كوچه اى نگذشتيم ، مگر اين كه آن را پُر از مرد و زنى يافتيم كه بر صورت خود مى زدند و مى گريستند . این همه گریه چه سودی دارد؟ کوفه وقت خواندن نامه امام توسط مسلم: ! کوفه وقت ورود کاروان اسرا : ! وقت بردن اسرا به زندان هم ! کوفه به جز گویا کاری دیگر ندارد! محبت باید به عمل منجر شود! نشد چی؟ هیچ سر امام را بر نی می بینی و گریه می کنی! @hakakiashk
دستگاه محاسباتی مردم در طول پنجاه سال بعد از پیغمبر چنان تغییر کرده بود که قتل امام حسین علیه‌السلام نوه پیغمبر و غارت و اسارت ناموس او را امری الهی می‌دیدند. و آنان که بنی‌امیه را به حکومت رساندند برای توجیه خود و اعمالشان سعی کردند تا دستگاه محاسباتی مردم را تغییر دهند. مثلا جایگاه جانشینی پیامبر از شخص مقدس به صندلی مقدس تغییر کرد! یعنی مهم نبود که چه کسی جانشین پیامبر می‌شود مهم این بود که این صندلی و منبر مقدس است هر کس رویش نشست مقدس است ولو اینکه باشد یا دیگری! یا اینکه گفتند که گفته خود پيغمبر مقدس و معصوم است؟ البته این حرکت از زمان خود پیامبر شروع شد. در موارد مختلف سعی کردند تا پیامبر را از جایگاه عصمت به سان یک رهبر معمولی جائزالخطا و حتی گاهی دارای اشتباهاتی معرفی کنند.(معاذالله) مجموعه‌ این اقدامات منجر به این شد که مردم نسبت به قتل امام حسین بی تفاوت نباشند! عده‌ای قتل امام را درست و عده‌ای حرکت امام را غلط می‌دیدند. کار به جایی رسید که مردم مدینه برای شراب‌خواری و باقی گناهان یزید اقدام به قیام کردند اما برای قتل امام توسط او نه! 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا اباعبدالله 📚 کار خدا بود؟؟!! 🔸 ابن‌زیاد مست از پیروزی ظاهری‌اش بر اباعبدالله‌ الحسین علیه‌السلام می‌خواست تا همه قدرت او را ببینند. 🔻وقتی او پسر پیغمبر را اینگونه می کشد دیگر باقی مخالفین حساب کار دستشان می‌آید. برای اینکه بتواند قدرت‌نمایی‌اش را کامل کند 2 جلسه در بدو ورود اسرا تشکیل داد. 🔺جلسه اول بار عامی بود که مردم داده شد و روسای قبایل و مردم عادی را به دارالاماره راه دادند تا برخورد ابن‌مرجانه با اهل بیت را ببینند و جلسه دوم در مسجد بود که به مردم گزارش فتح و ظفر خویش را داد. هر کدام از این جلسات نکاتی دارد که در ادامه می‌آید. 🔸 اول 📍جسارت به سر مقدس بعد از آنکه مردم و بزرگان قبایل آمدند، سر مقدس امام را در جلوی عبیدالله قرار دادند و او مدتی با چوب دستی‌‌اش به سر مقدس جسارت کرد. این رفتار او با سر نوه پیغمبر در دل‌های بزرگان قبایل و مردم ترسی ایجاد کرد. فَإِذا رَأسُ الحُسَينِ عليه السلام مَوضوعٌ بَينَ يَدَيهِ ، وإذا هُوَ يَنكُتُ بِقَضيبٍ بَينَ ثَنِيَّتَيهِ ساعَةً تاريخ الطبري : ج 5 ص 456 🔸دوم 📍مقدس نمایی جنایت(پیروزی خدا) این کار ابن‌زیاد(جسارت به سر مطهر) آنقدر امری فجیع و هولناک بود که زید ابن ارقم گریان شد و نتوانستند تحمل کند و به او اعتراض کرد که داری جایی را با چوب‌دستی‌ات می‌زنی که خودم دیدم پیامبر آنجا را می‌بوسیده است. اما او در پاسخ گفت: آیا از پیروزی خدا گریانی؟ فَقالَ لَهُ ابنُ زِيادٍ : أبكَى اللّه ُ عَينَيكَ ، أتَبكي لِفَتحِ اللّه ِ ؟ الإرشاد : ج 2 ص 114 🔸سوم 📍کار خدا بود ابن‌زیاد تاکید بسیاری داشت بر اینکه بگوید قتل امام حسین؟ع؟ کار خدا بود. و مشیت الهی این بود که کسی که بر حاکم بر حق مسلمین (یعنی یزیدلعنه‌الله) قیام کند توسط سربازان خدا کشته می‌شود. و این امر الهی است و ما هم حکم خدا را اجرا کردیم. البته این موضوع در کلام و رفتار باقی قاتلان امام نیز نمایان بود. 🔸چهارم 📍دیدی خدا چه کرد؟ برای نمونه او در مواجهه با حضرت زینب؟سها؟ با اشاره به کشته شدن اهل بیت ایشان می‌گوید: ديدى خدا با خاندانت چه كرد؟ یعنی آن جنایتی که در کربلا رخ داده همه‌اش حکم خدا بود و ما مجریان حکم خدا بودیم که پسر پیغمبر را کشتیم! فَكَيفَ رَأَيتَ اللّه َ صَنَعَ بِأَهلِ بَيتِكَ ؟ الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة) : ج 1 ص 481 🔸پنجم 📍خدا شما را رسوا کرد؟ نمی‌شود گفت که مردم نسبت به قتل امام کاملا بی تفاوت بودند. امام نوه پیغمبر خدا بود و در زهد و تقوی شهره بود اما چرا مردم پذیرفتند این قتل و جنایت و غارت را؟ چون بنی‌امیه و قبل‌ترش دستگاه محاسباتی مردم را تغییر داده بودند. آنها می‌گفتند یزید حاکم و بر حق است. هر کس که در مقابل او بایستد ناحق است. باید کشته شود. حکم خدا این است. اگر ایرادی دارید به خدا باید بگیرید که این حکم را داده!!!! فَقالَ لَها عُبَيدُ اللّه ِ : الحَمدُ للّه ِِ الَّذي فَضَحَكُم وقَتَّلَكُم وأكذَبَ اُحدوثَتَكُم ! عبيد اللّه به او گفت : ستايش ، خدايى را كه شما را رسوا كرد و شما را كُشت و سخن دروغتان را آشكار كرد ! تاريخ الطبري : ج 5 ص 457 🔸ششم 📍خدا علی ابن الحسین را کشت! تاکید زیاد عبیدالله بر اینکه جنایتش را به خدا نسبت دهد جالب توجه است. بعد از آنکه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها جوابی کوبنده به او داد و نظریه او را در جلوی همه مردود کرد او به امام سجادعلیه‌السلام رو کرد و پس از اینکه فهمید او علی‌بن الحسین علیهماالسلام است به گفت آیا خدا علی ابن الحسین را در کربلا نکشت؟ فَقالَ لَهُ : ألَم يَقتُلِ اللّه ُ عَلِيَّ بنَ الحُسَينِ ؟ أنساب الأشراف : ج 3 ص 412 🔸هفتم 📍خدا حق را پیروز کرد! بعد از بار عام عبیدالله در کاخ حالا وقت سخنرانی برای مردم در مسجد رسیده بود. او باز هم تاکید می‌کند که این پیروزی و کشته شدن امام و یارانش امری الهی بود و خواست خدا بر این بود که حق! (یعنی یزید و بنی امیه) را پیروز گرداند. صَعِدَ المِنبَرَ ابنُ زِيادٍ ، فَقالَ : الحَمدُ للّه ِِ الَّذي أظهَرَ الحَقَّ وأهلَهُ ، ونَصَرَ أميرَ المُؤمِنينَ يَزيدَ بنَ مُعاوِيَةَ وحِزبَهُ ، وقَتَلَ الكَذّابَ ابنَ الكَذّابِ الحُسَينَ بنَ عَلِيٍّ وشيعَتَهُ . تاريخ الطبري : ج 5 ص 458 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 @hakakiashk
📚 نکاتی از ماجرای 🔸 طبق این نقل اهل بیت علیه‌السلام در شانشان نبوده است. 🔻 سر مقدس امام حسین علیه‌السلام را در صندوقی حمل می‌کردند و در زمان توقف بر روی نیزه می‌زدند. 🔸 برای اینکه سر مقدس ربوده نشود، نگهبانان به دقت مراقبت می‌کردند. 🔻 راهب در دیر نوری که از سر مقدس به آسمان ساطع می شد را می دید، آیا این نور را خاندان امام نمی دیدند؟ در این صورت با دیدن این نور چه حالی پیدا می‌کردند؟ 🔺 با اینکه حاملان سر امام کوفی بودند ولی خود را اهل شام معرفی کردند، در حقیقت آنچه باعث شد آنها شامی باشند، عقیده و نظرشان بود نه محل سکنی و ولادتشان! 🔻راهب با اینکه امام را نمی‌شناخت اما علی ابن ابی‌طالب را می‌شناخت! 🔺راهب برای یک شب زیارت سر مقدس امام تمام سرمایه و ارثیه اجدادیش را داد! 🔻 ده هزار دینار به پول امروز می‌شود 147٬615٬915٬000 تومان! 🔺 حاملان سر، آنقدر غرق دنیا شده بودند که نمی‌فهمیدند که این سر چه ارزشی دارد آنها پی دینارهایشان بودند و کارشناس آوردند تا اصل بودن دینارها را بررسی کند. 🔻 سر را شست! یعنی گویا سر نیاز به شستشو داشته است... 🔺 یک شب حضور سر مقدس امام در دیر راهب را مسلمان کرد. 🔻 در نزدیکی دمشق آنها برای توزیع سکه ها کیسه‌های مهر شده را باز کردند اما دیدند که همه آن طلاها تبدیل به سفال شده است! 🔺عده ای از حاملان سر امام با دیدن این معجزه توبه کردند. 🔻 برخی حتی بعد از این ماجرا نیز بر کارشان پافشاری میکردند که سر دسته آنها بود. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 @hakakiashk