eitaa logo
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
410 دنبال‌کننده
107 عکس
4 ویدیو
23 فایل
در حکاکی اشک، به تحلیل زوایای ناگفته تاریخ ائمه اطهار و ارائه نکات نوین در مقاتل می‌پردازیم. آماده دریافت نظرات و نکات شما هستم. @seyedahmadabotorabi sa.aboutorabi@ut.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🏳🚩السلام علیک ‌یا باب الحوائج یا ابالفضل العباس 📚 ارکب بنفسی انت 🔻تمام عالم میخواهد به این درجه و مقام برسد که شایسته تقدیم جان به محضر امام معصوم باشد اما در امام معصوم به غیرمعصوم مطلق می فرماید: جانم بفدات! 🔻این عبارت را امام نه از روی تعارف می گويد و نه مبالغه دارد و نه العیاذبالله لقلقه زبانش است. 🔻او از جز اطاعت محض نمی بیند که المطیع لله است. 🔻 در کربلا معیار اتم اطاعت از ولی خداست. و در راه این اطاعت نه ناامید می شود و نه خسته. 🔻این را در به همه ثابت کرد که بی دست هم میشود از امر امام اطاعت کرد. 🔻تا زمانی که جان در بدن داشت در این راه کوشید. 📍من می گویم اگر با عمود به فرقش نمی زدند حتما با همان تیر در چشم هم مشک را به خیمه ها می رساند! 🔻ولی حیف که نگذاشتند. 🔻در این عالم اگر کسی به مقامی می رسد فقط از راه اطاعت از ولی خداست. 🔻ابالفضل تمام آنچه میتوانست انجام دهد را انجام داد. 🔻در زیارتنامه آن جناب می خوانیم اعطیت غایت المجهود..تو غایت و اوج جهادت را به محضر امام اعطا کردی! @hakakiashk
🔻فرزدق از شاعران برجسته عصر امام سجاد در مدح آن حضرت می‌گوید: او جز در تشهدش "لا، یعنی نه" نگعته است. 🔻 یعنی کرم حضرت آنقدر هست که هیچ سائلی را ناامید بر نمیگرداند. 📍 به دستور هشام بن عبدالملک فرزدق پس از سرودن این قصیده زندانی شد. 🔹 امام سجاد علیه السلام نیز ۱۲۰۰۰ درهم برای او فرستاد. 🔻او مبلغ را پس داد و گفت: «من مدح تو برای رضای خدا گفتم، نه عطا». 🔻حضرت (علیه‌السلام) مبلغ را باز فرستاده فرمودند: «ما که اهل بیتیم، چون چیزی به کسی بخشیم، باز نستانیم». 📎 كشف الغمة في معرفة الأئمة، المحدث الإربلي، ج 2 ، ص637 @hakakiashk
📍دو روشی که برای تخریب چهره‌های اصلی هر جریانی می‌توان استفاده کرد. 🔻در کتاب همرزمان علیه‌السلام رهبر معظم انقلاب به این دو روش در تاریخ اشاره می‌کنند. 🔻این دو روش هر دو از زمان شروع شده و در ۲۵ سال اول بعد از پیامبر با قدرت تمام انجام شد!!! 🔻در مورد اول را داریم و در مورد دوم که از زمان حیات نورانی پیامبر انجام شد، از آن وجود مقدس را می‌بینیم. 📎به مرور مثال‌های بیشتری در این رابطه خواهیم گفت. 🔻منبع: کتاب همرزمان حسین @hakakiashk
🔻 علیه‌السلام خیر کثیر است و باب نجات امت. 🔻حتما خدا خیر ما را خواسته که ما انقدر مشتاق دیدار شما هستیم،آقاجان. 🔻این روزها حال ما شبیه آن‌سال‌ها که نیامده بودیم نیست. 🔻حال ما را شاید جناب آدم ابوالبشر درک کند که از بهشت به زمین هبوط کرد. ما هم از بهشت دیدارت به زمین فراق هبوط کردیم. 🔻این بخاطر کدام گناهم است را نمی‌دانم. نه اینکه گناهی نداشته باشم که از شدت معصیت نمی دانم گرفتار عقوبت کدامشان شده‌ام... 🔻هر چه هم که دیگران بگویند فرقی نمی کند زکجا می دهی ، او می دهد جواب تو را اصل نیت است، می گویم تو از جامی که ما نوشیدیم ننوشیدی! 🔻فرق می کند که در حرمش سلام بدهی، و فرشتگان سلامت را همراه ناله‌های بُنَیّ بُنَیّ مادرش به محضر آقا ببرند. 🔻فرق می کند که شب جمعه وقتی حرم را برای قُرُق می کنند تو باشی و پای روضه‌های زهرا خون گریه کنی... اصلا فرق می کند در هوایی نفس بکشی که مطمئنی هم در همان هوا نفس می کشد... 🔻اما چه کنم که بین ما فاصله و هست و شما منتظرید تا من بیایم و من... من را نجات بده ای باب نجات امت... قال أَبِو عَبْدِ اللَّهِ جعفر بن محمد الصادق علیهما السلامَ: مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ ع وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَيْنِ وَ بُغْضَ زِيَارَتِهِ. حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام فرمودند: كسى كه خداوند خير را براى او اراده كرده باشد در قلبش محبّت‏ امام حسين‏ عليه السّلام را قرار داده و در دلش محبت‏ زيارت آن جناب را می‌اندازد و كسى كه خداوند سوء و بدى را برايش بخواهد در قلبش بغض امام حسين‏ عليه السّلام قرار داده و در دلش بغض زيارت آن حضرت را می‌اندازد. @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم 📚به مناسبت 🔻انتساب به برای کسی که می‌خواست حاکم سرزمین‌های اسلامی شود مزیت بزرگی بود. لذا هر کسی سعی می کرد خودش را به پیامبر منتسب کند. خال المومنین شد(دایی مومنین) چون خواهرش همسر پیامبر بود. 🔻هارون الرشید به پیامبر پسر عمو می گفت تا خود را به او منتسب کند. 🔻در این جا که پسر ارشد نوه پیامبر است، خلقا، خلقا و منطقا شبیه‌ترین مردم به است. 🔻این را وقتی میوه دلش را روانه میدان کرد با اشک چشم فرمود. 🔻این جمله برای اینکه مقام عصمت برای علی اکبر قائل شویم کفایت می کند، و اگر کسی او را در حد جایگاه امامت بداند شاید اشتباه نکرده باشد. 🔻اما گویا او وظیفه دیگری در بر عهده دارد. او باید جان برادرش که امام بعدی است را حفظ کند اما چگونه؟ 🔻با فدا کردن جانش، البته نه جان دادنی آسان و با یک ضرب شمشیر که باید مثل حسین که امام است و بجای که امام بعدی است اربااربا بشود تا دشمن خیالش راحت باشد که کار را یکسره کرده. 🔻همین شد که عبیدالله در کوفه به امام سجاد گفت مگر علی ابن الحسین خدا در کربلا نکشت؟ و امام فرمود او برادر من بود که یاران تو او را کشتند. 🔻علی اکبر اولین فدایی امامت و ولایت از بنی هاشم در کربلا بود. 🔻لذا شان و مقامش بس بلند است که فرمود: پایین پایی و همه پایین پای تو. کاش ما هم لیاقت داشته باشیم بدرد امام زمانمان بخوریم و فدایش شویم. @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم 📚 اگر جناب علیه السلام در نبود چه اتفاقی می‌افتاد؟ 📍می‌شود اینطور گفت که علیه‌السلام تنها مخالف یزید بود که مخالفتش را بصورت علنی اعلام کرده بود. 🔻 از طرفی یزید هم می‌دانست که خاندان رسالت با تطمیع و تهدید راضی به بیعت با فردی فاسق و بی دین مثل خودش نمی‌شدند. 🔻 لذا تنها راهی که برایش باقی مانده بود کشتن و همراهانش آنهم به نحوی که درس عبرتی برای دیگران باشد، بود. 🔻 لذا در حکمی که برای عبیدالله بن زیاد نوشته بود از او خواسته بود تا او را بیابد و به قتل برساند. 📎 الارشاد، شیخ مفید،ج۲،ص۴۳ 🔻 عبیدالله نیز در نامه اش به عمر سعد از او می خواهد که امام حسین را به قتل رسانده و پیکرش را مثله کرده و بر بدنش اسب بتازاند. 📎ارشاد، شیخ مفید،ج۲،ص۸۸ 🔻 یعنی می‌خواستند آثاری از مخالفت با دستگاه حکومتی نباشد. 📍در نتیجه وقتی با پسر پیغمبر این کار انجام شود باقی افراد خود دست از مخالفت می کشند. 🔰 در کربلا چه گذشت؟ 🔻حال دشمن می بیند که پسر ارشد امام به میدان آمده، امام هم طوری در رابطه با او حرف میزند که همه مطمئن شدند که اگر او زنده بماند قطعا ادامه دهنده راه پدر بوده و راه پدر را ادامه می دهد. 🔸پسری که خلقا، خلقا و منطقا شبیه ترین به پیغمبر است. 📍پس مطمئنا با بنی امیه سازگار نخواهد بود. 🔻علی اکبر به میدان آمد و همه رشادت او را دیدند. 🔻حالت امام را و اینکه او به حال احتضار درآمد را هم دیدند. 🔻اینکه برای اولین بار زینب کبری علیهاالسلام هم دوان دوان به میدان آمد را دیدند. 🔺مجموع این اتفاقات دشمن را به این نتیجه رساند که دیگر مخالف جدی برای حکومت وجود نخواهد داشت. 🔻چون حالا امام بعد از حسین را می کشیم و ساعتی بعد خود حسین علیه‌السلام را! 🔻پس حالا وقت هلهله و شادی و پای کوبی کنار نعش بی جان علی اکبر است. 🔻این تلقی دشمن باعث شد تا توجهش از گرفته شود. 🔻هر چند سه مرتبه قصد کشتن امام را داشتند اما هر دفعه به دلایلی منصرف شدند زیرا به خیال خود نفر اصلی را کشته بودند. 🔻یعنی می توان اینطور گفت که شهادت علی اکبر آن هم با آن وضع فجیع موجب شد تا جان امام سجاد حفظ شود. 🔻در حقیقت علی اکبر فدایی راه حفظ امامت و جان دو امام بود. هم خود یعنی امام حسین و هم امام سجاد علیهم السّلام. @hakakiashk
السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه 📚شب نیمه شعبان در تاریخ 🎙گزارشی از حالات مردم مکه در اواخر قرن ۸ هجری قمری 🔻ابن بطوطه در سفرنامه خود از احوالات مردم مکه در شب می‌گوید: 🔻این شب از شب‌های بزرگ نزد اهل مکه است که در آن مبادرت به کارهای نیک و پسندیده از جمله طواف و نماز جماعت می‌کردند. 🔻آنها در گروه گروه گردهم می‌آمدند و برای هر گروه یک پیش نماز بود. 🔻مردم چراغ‌ها و مشعل‌هایی روشن می‌کردند. از  آسمان‌ نیز نور ماه می‌تابید. 🔻این نورها زمین و آسمان را نورانی کرده بود. 📍مردم در این شب صد رکعت نماز می‌خواندند، در هر رکعت سوره حمد و ده بار توحید می‌خواندند. 🔻بعضی از مردم در حجر بصورت فرادا نماز می‌خواندند، بعضی به طواف مشغول بودند و بعضی هم مُحرم می‌شدند برای عمره. 📎 منبع: رحله(سفرنامه) ابن بطوطة - ط اكاديمية المملكة المغربية، ج1، ص 402 @hakakiashk
۱۹ شعبان سالروز غزوه بنی‌مصطلق در رابطه با غزوه بنی‌مصطلق 🔻غزوه بنی‌مصطلق یا غزوه مریسیع ‌از غزوات  (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) که در ماه شعبان سال پنجم یا ششم هجری قمری اتفاق افتاد. 🔻طایفه‌ای از قبیله خزاعه که بنی‌المصطلق نام داشتند و در نزدیکی مدینه سکنا داشته، برای با  آماده بودند که پیامبر پس از آگاهی از این امر با آنان پیکار نمود. 🔻نکات آموزنده این جنگ سیاست‌هائی است که پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در حوادث پس از این جنگ اعمال نمود. 📚 از جمله این سیاست‌ها: 🔻خاموشی فتنه میان مهاجران و انصار و جلوگیری از تفرقه بین مسلمانان، از بین بردن فتنه و تفرقه‌ منافقانی که، برای کسب غنیمت به جنگ رفته بودند و نزول سوره  در شأن آنان. 🔻جُوَیریه دختر حارث بن ضرار، رئیس شورشیان بنی مصطلق از دستگیرشدگان بود که برای خویش از پیامبر یاری خواست. 🔻پیامبر نیز بهای آزادی او را پرداخت، و بدین‌ترتیب، ‌جویریه آزاد گردید. 🔻 ‌جویریه به همراه پدر و برادرانش که از پیامبر معجزه دیده و ایمان آورده بودند،  آورد. 🔻 آنگاه پیامبر از دختر حارث خواستگاری کرد و پدرش با کمال علاقه، در ازاء چهارصد درهم، او را به عقد پیامبر درآورد. 🔻 خبر بستگی پیامبر با حارث که رئیس بنی مصطلق بود، در میان مسلمانان منتشر گشت. 🔻این امر سبب شد که صد خانواده از بنی مصطلق آزاد شوند و سرانجام، همه اسیران بنی مصطلق از زن و مرد به‌گونه‌ای آزاد شدند و به قبیله خود بازگشتند. @hakakiashk
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
۱۹ شعبان سالروز غزوه بنی‌مصطلق در رابطه با غزوه بنی‌مصطلق 🔻غزوه بنی‌مصطلق یا غزوه مریسیع ‌از غزو
📍شان نزول سوره 🔻در تفسیر قمی درباره شأن نزول سوره منافقون آمده است: 🔻در غزوه‌ بنی‌مصطلق، میان دو تن از اصحاب بر سرِ کشیدن آب از چاه، درگیری ایجاد شد و در آن، یکی از انصار صدمه دید.  🔻عبدالله بن اُبَیّ از شنیدن این خبر، بسیار خشمگین شد و تهدید کرد وقتی به مدينه برگردد افراد حقیر را از این شهر بیرون می‌کند. 🔻این سخن عبدالله که معنایش اخراج مهاجران از مدینه بود، در آیه هشتم سوره منافقون این‌گونه آمده است: 🔻«می‌گویند: اگر به مدينه برگرديم، قطعاً آنكه عزتمندتر است آن زبون‌تر را از آنجا بيرون خواهد كرد.» 🔻زید بن ارقم که شاهد این ماجرا بود، صحبت‌های عبدالله را برای پیامبر(ص) بازگو کرد؛ 🔻اما عبدالله نزد پیامبر رفت و به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر(ص) شهادت داد و گفته‌های زید را تکذیب کرد. 🔻اندکی بعد، آیات نخست تا هشتم سوره منافقون، نازل شد. منبع: تفسير القمي،القمي، علي بن ابراهيم، ج۲،ص۳۶۸ @hakakiashk
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
📍شان نزول سوره #منافقون 🔻در تفسیر قمی درباره شأن نزول سوره منافقون آمده است: 🔻در غزوه‌ بنی‌مصطلق
🔻از نکات قابل توجه این جنگ آشکار شدن چهره است. 🔻 اینکه در سال ۵ یا ۶ هجرت منافقین مدینه به حدی هستند که مثل عبدالله بن ابی به خود جرات میدهد که بگوید پیامبر و مهاجرین را از مدینه اخراج می کنیم! 🔻 با ازدیاد شمار مسلمین، منافقین هم بر تعدادشان افزوده می‌شد. 🔻 یکی از کارهای منافقین، از وجود نازنین پیامبر بود. 🔻 در همین جریان، وقتی ابن اُبَی آنگونه در رابطه با پیامبر صحبت می‌کند، طبق نقل تاریخ فقط یک نفر، هست که در مقابلش ایستاد و از پیامبر دفاع کرد. 🔻 این احساس امنیت منافق در تخریب پیامبر، جای تامل دارد. @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم سلام 🔻داستان نبرد حق و باطل، داستانی به درازای تاریخ است. 🔻حال اگر در یک طرف ماجرا حق مطلق، امیرالمومنین علی بن ابی طالب عليه السلام باشد در طرف دیگر و در مقابل هر که باشد باطل است. 🔻حال خواه آن طرف زبیر پسر عمه باشد یا طلحه پسر عموی یا منصوب و برادر خانم پیامبر باشد. 🔻هرچند به گمان عده‌ای دوران صدر اسلام قرن‌هاست که گذشته و از آنهای که در جنگ‌های و و بودند دیگر اثری نمانده، اما آنچه موجب این اختلاف شده بود رفع نگردیده است. 📍آری این جنگ تا صبح قیامت پایدار است. ⁉️از کجا می گوییم؟ از آنجا که بعد از ۱۴۰۰ سال در جنگ روایتها ۱۰۰ میلیون دلار هزینه می کنند تا سریالی در رابطه با معاویه بسازند تا در ماه مبارک رمضان پیش رو پخش شود. ‼️با توجه به اهمیت این موضوع ان شاءالله به امید خدا و با عنایت اهل بیت و در ماه مبارک رمضان بنا دارم هر روز بخشی از تاریخ حکومت امیرالمومنین علیه‌السلام را تقدیم همراهان عزیز کنم. باشد که قبول افتد. 📎 تصویر فوق، تصویر معاویه در سریالی به همین نام است که توسط شبکه mbc با هرینه ۱۰۰ میلیون دلار تهیه شده و اعتراضاتی را در برخی محافل به همراه داشت. این سریال قرار است به حکومت امیرالمومنین و امام حسن و واقعه کربلا با نگاهی به عملکرد معاویه در این دوران پرداخته و بازیگرانی از کشورهای مختلف عربی در نقش‌های معاویه، و دیگران بازی می کنند. @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا امیرالمومنین واکاوی علل دشمنی با امیرالمومنین علیه‌السلام در دورات حکومت ایشان ۱۴۴۴ در کانال مقدمه https://eitaa.com/hakakiashk/79 ماجرا از کجا شروع شد؟ https://eitaa.com/hakakiashk/80 رفتارشناسی جریان نفاق در دشمنی با خلافت امیرالمومنین علیه السلام https://eitaa.com/hakakiashk/81 امیرالمومنین علیه السلام سد راه منافقین https://eitaa.com/hakakiashk/82 با علی علیه السلام چه باید کرد؟ https://eitaa.com/hakakiashk/83 بیان روایاتی از بدگویی نسبت به امیرالمومنین در نزد رسول الله روایت اول: بدگویی سعد بن ابی وقاص https://eitaa.com/hakakiashk/85 روایت دوم: بدگویی عمر بن خطاب https://eitaa.com/hakakiashk/86 روایت سوم: جز مومن مرا دوست ندارد https://eitaa.com/hakakiashk/87 روایت چهارم: دشمنی با علی علیه السلام نشانه منافق https://eitaa.com/hakakiashk/88 روایت پنجم: بدگویی در حجه الوداع https://eitaa.com/hakakiashk/89 تنقیص جایگاه امیرالمومنین در نزد مردم https://eitaa.com/hakakiashk/91 زنده کردن تعصبات جاهلی https://eitaa.com/hakakiashk/92 دشمنی با بنی‌هاشم روایت اول: ترش رویی قریش با بنی‌هاشم https://eitaa.com/hakakiashk/93 روایت دوم: توهین به بنی‌هاشم https://eitaa.com/hakakiashk/94 مخالفت اصحاب با اوامر پیامبر روایت اول: اعتراض به صلح حدیبیه https://eitaa.com/hakakiashk/96 روایت دوم: عدم اطاعت از پیامبر بعد از صح حدیبیه https://eitaa.com/hakakiashk/97 روایت سوم: اعتراض به عدالت پیامبر https://eitaa.com/hakakiashk/98 روایت چهارم: اعتراض انصار به پیامبر بعد از جنگ حنین https://eitaa.com/hakakiashk/99 روایت پنجم: اعتراض به نماز خواندن پیامبر بر بدن عبدالله ابن ابی https://eitaa.com/hakakiashk/100 : سقیفه بنی‌ساعده https://eitaa.com/hakakiashk/104 برخی از ره آوردهای سقیفه بنی‌ساعده: https://eitaa.com/hakakiashk/105 «دموكراسى»، ره آورد باطل سقيفه https://eitaa.com/hakakiashk/106 سقيفه، نقطه آغاز سكولاريزم https://eitaa.com/hakakiashk/107 توهم شایستگی خلافت https://eitaa.com/hakakiashk/108 تغییر منبع دین از اهل بیت به دیگران https://eitaa.com/hakakiashk/109 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9