جنبش مردمی حلالزادهها
♦️ نقدی بر لایحه «منع خشونت علیه زنان» ۱/۲
🔸 لایحه منع خشونت علیه زنان با هدف تأمین حقوق زنان تدوین شده است اما خانواده و جایگاه حقیقی زن در این لایحه زیر سؤال رفته است و در نهایت باعث خشونت علیه خانواده میشود.
🔹 زهره حسنی سعدی، کارشناس سیاسی: خانواده به عنوان مهمترین نهاد تربیتی در جامعه ایرانی و بنیان جامعه در نظر گرفته شده است؛ بر اساس این دیدگاه زن و مرد هر دو با تعهد به یکدیگر و قبول وظایف و مسؤولیت متقابل شروع به تشکیل خانواده میکنند؛ این وظایف و مسؤولیتها در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی براساس فطرت و طبیعت زن و مرد است و در جهت تکامل یکدیگر هستند.
🔸 تفاوت در مسؤولیتها به معنای بیعدالتی و یا برتری هر یک از طرفین به دیگری نیست، بلکه به تناسب تفاوتها و نیازهای متقابل مرد و زن است. استحکام و دوام آن نیز منوط به ایفای نقشها و احترام به حقوق متقابل است.
🔹 در این میان، زن به عنوان رکن اصلی خانواده جایگاه و نقش مهمتری را نسبت به دیگر اعضا دارد، از همین رو فهم درست زن از جایگاه خود در این نهاد دارای اهمیت است و برای احقاق حقوق زن نیز باید این مسأله به درستی فهم شود.
🔸 در همین راستا به منظور بهبود جایگاه زنان در خانواده و منع خشونت علیه آنان لایحهای به نام «لایحه تأمین امنیت زنان» به منظور تأمین امنیت جانی زنان، آذر ۱۳۹۶ به مرحله نهایی ارائه به مجلس رسید.
🔹 اما متأسفانه این لایحه به ظاهر در پی احقاق حقوق زن در خانواده است، درحالی که مواد و جزئیات این طرح، اساس خانواده را زیر سؤال میبرد و دیدگاه خصمانهای نسبت به مردان دارد. همچنین فهم درستی از مفهوم خانواده و جایگاه و نیاز زن در آن نشده است.
🔸 این لایحه به پنج بُعد خشونت جسمانی، روانی، جنسی، اقتصادی و اجتماعی میپردازد. در هر یک از این موارد جرم انگاریهای زیادی شده و مسؤولیتهای متقابل زن و مرد در چارچوب خانواده را نادیده میگیرد.
ادامه دارد ...
🔗 http://yon.ir/LvHGb
✌جنبش مردمی حلالزادهها
📡 @HalalZadeha
♦️ نقدی بر لایحه «منع خشونت علیه زنان» ۲/۲
🔹 «لایحه تأمین امنیت زنان» مفهوم خشونت جسمانی را بدین صورت تعریف کرده است: «هرگونه رفتار نسبت به تمامیت جسمانی که بتواند حیات و سلامت را به مخاطره اندازد یا موجب درد و رنج بدنی یا ورود آسیب به سلامت و تمامیت جسمانی شده یا مانع رشد جسمانی و سلامت یا آزادی رفت و آمد باشد.» واضح است که رفتارهای ذکر شده در هر صورتی و برای هر فردی نامناسب و بد هستند اما در این تعریف کلمه آزادیِ رفت و آمد تناسبی با خشونت جسمی ندارد و به نوعی در تضاد با آن است.
🔸 واژه رفت و آمد دارای ابهام است، به طوری که این واژه، هر رفت و آمدی را حتی برخی از رفت و آمدها در ساعات نامناسب و یا رفتن به مکانهای نامطمئن را هم شامل میشود و جلوگیری از این قبیل موارد توسط زوج نسبت به زوجه و یا والدین نسبت به فرزند دختر مصداق خشونت تلقی میشود. بدین صورت مصلحت و دلسوزی والدین و یا زوج، در این موارد نادیده انگاشته شدهاست.
🔹 خشونت روانی و عاطفی هم در این لایحه اینگونه تعریف شدهاست: «هرگونه رفتاری که به کرامت، شخصیت، حیثیت، عواطف، احساس امنیت، رشد یا سلامت و تمامیت روانی آسیب برساند یا باعث کاهش عزت نفس شود از قبیل ارعاب، توهین، تحقیر، تهدید، انزوای اجباری، خیانت در روابط زناشویی، تحت نظر گرفتن و یا تعقیب یا هرگونه کنترل نامتعارف و مکرر، تحمیل شرایط روانی آزار دهنده، استهزاء، سوء معاشرت، ایجاد مناقشات مکرر، افشای اسرار و سوابق، واداشتن به مشاهده خشونت علیه دیگری، محروم کردن از دسترسی متعارف به فرزندان و آزار مداوم به نزدیکان زن» در این تعریف نیز مانند تعریف قبلی از یک سری بدیهات سخن به میان آمده که در حق هر انسانی نارواست.
🔸آسیب به عواطف و انزوای اجباری، گستره تفسیرپذیری بالایی دارد. آیا اگر در برابر رفتارهای غلط و آسیبزایی مانند اعتیاد ممانعت شود و برای صلاح او، شخص در انزوا قرار گیرد، مصداق خشونت است؟! کلمه کنترل مکرر ابهام دارد. طبق این تعریف کنترل فرزند و نظارت بر او نیز از مصادیق خشونت محسوب میشود!
🔹در تعریف خشونت اقتصادی آمده است: «ایجاد هرگونه محرومیت یا محدودیت کلی یا جزئی در برخورداری از حقوق مالی یا کسب درآمد و اشتغال قانونی یا ایجاد مانع در تصرفات مالی قانونی» در این قسمت نیز فرزندان و زوجه وارد هرکاری میتوانند بشوند و اعمال هرگونه نظارت و کنترل خشونت محسوب میشود؛ در این صورت، اگر کاری برای فرزندان و زوجه نامناسب و خطرناک باشد نیز نمیتوان جلوی آنها را از ورود به کار گرفت.
🔸به طورکلی با توجه به موارد فوق میتوان دریافت که لایحه براساس دیدگاههای فمنیستی تدوین شده و آشکارا زن و مرد را نقطه مقابل هم و در تعارض با یکدیگر قرار میدهد. نقش تکاملی مرد و زن و محبت و دلسوزی که افراد خانواده به یکدیگر دارند را نیز زیر سؤال میبرد. در نهایت با این طرز نگاه، بنیان خانواده که براساس مسؤولیت متقابل و محبت است، خدشهدار میشود و طبیعت و نیازهای فطری افراد نادیده انگاشته میشود.
🔗 http://yon.ir/LvHGb
✌جنبش مردمی حلالزادهها
📡 @HalalZadeha
💎 اولین فایده ازدواج رسیدن زوجين به آرامش است. البته آرامش هر چند بسیار مهم است اما تنها فایده ازدواج نیست بلکه در سایهی ازدواج گوهر گران بهای دیگری به فرد داده میشود و آن محبت و مودت است.
🔹 محبت، گوهر گران بهایی است که با هیچ قیمتی نمیتوان آن را از بازار خرید؛ اما خداوند متعال و به سادگی و بدون کمترین هزینه آن را در دل شما ایجاد میکند.
🗓 ۹۷/۱۲/۰۷
#حق_سکینت
#محبت_مقوم_حلال_زادگی
✌جنبش مردمی حلالزادهها
📡 @HalalZadeha
🚎 تو اتوبوس نشستم بغل دست یه آقایی. تلفنش زنگ خورد و جواب داد: سلام عزیز دلم! سلام همه کس و کارم! سلام زندگیم! قربونت برم دخترم... بعدش هم دخترش گوشی رو داد به #مادر و باز هم همون مهربانی در کلام.
👌 چقدر کیف کردم از این رابطهی #پدر دختری. دیدم پدری که این همه مهربانی بیسانسور خرج دخترش میکنه مگه میشه پیش خدا مقرب نباشه؟ دختری که این همه مهر از پدر میگیره مگه ممکنه چهار روز دیگه دست به دامن غریبهها بشه برای جلب محبت؟
🌷 توی جامعه که با هم مهربان نیستیم و مشغول خراش دادن دلهای هم هستیم، اقلاً تو خانواده به هم محبت کنیم. همین شاید تمرینی بشه برای مهربان بودن با دیگران.
«مجید خسروانجم»
#محبت_مقوم_حلال_زادگی
#خانواده_تراز
✌جنبش مردمی حلالزادهها
📡 @HalalZadeha
💠 #امام_خامنه_ای:
✍ اينی که شما بياندازی آخر شب بروی خانه، سرِشب با رفيقها و دوست و آشناها و اينها بگردی، آخر شب هم بروی خانه؛ آن بیچاره هم تنها نشسته، يا شام خورده يا نخورده، چرت میزند تا شما برويد، اين بیاعتنايی به اوست...
#محبت مثل يک برفی در اينجور رفتارها تدريجاً ذوب میشود!
#محبت_مقوم_حلال_زادگی
#حق_همسر
✌جنبش مردمی حلالزادهها
📡 @HalalZadeha
📛 وقتی تو جامعهای زندگی کنی که وقتی به دنیا میای، ممکنه دو تا مرد یا دو تا زن سرپرستت باشند، سایت اجاره مادر یا پدر چیز عجیبی نیست.
👈 اون بچّه که دو تا مرد بالا سرشن، به زودی کمبود یه زن (مادر) رو توی خونه حس میکنه و باید برای مادر داشتن هم، پول پرداخت کنه.
🔗 https://twitter.com/AminMosavi94/status/1154347291848925184?s=19
✌جنبش مردمی حلالزادهها
📡 @HalalZadeha
♥️ #معیار_حلال_زادگی
✔️ صفیالدین حلی، شاعر پرآوازه شیعی قرن هشتم هجری در مدح امیرالمؤمنين (عليه السلام) چنین میسراید:
🔘ای امیرالمؤمنین! تو را آنچنان یافتم که هرگاه نزد فرد با اصل و نسبی از تو و فضائلت یاد کنم به سخنانم گوش میدهد
🔘ولی اگر همان سخنان را نزد حرامزادهای تکرار کنم خاطرش پریشان می شود تا جایی که قصد جانم را میکند!
🔘پس من به تجربه دریافتهام که هرگاه در اصل و نطفه کسی شک کنم، کافیست نزد او از فضایل تو سخن بگویم
🔘زیرا جز حلالزاده پاکنهاد و نیکو سیرت، شنیدن مدح و ثنای تو را تحمل نمیکند.
🔘پس آگاه باش که همانا من همواره به مردم از فضائل تو میگویم و اعلام میکنم که براستی تو معیار و محک حلال زادگی هستی
.
أمــيــرَالـمــؤمِــنــيـنَ أراكَ لمّــا
ذكرتُكَ عِندَ ذي حَسَب صَغى لي
وَإن كَــرَّرتُ ذِكـرَكَ عِــنـدَ نَـغــلٍ
تَــكَـدّرَ سِـــرُّه وَبَــغـى قِــتــالـي
فَصِرتُ إذا شَكَكتُ بِأصلِ امرِئٍ
ذَكـرتُـكَ بِالجَـميلِ مـن المَـقـالِ
فَلَـیـسَ یُطـیـقُ سَمـعَ ثَنـاكَ إلّا
كَـريمُ الأصـلِ مَحـمودُ الخِـلالِ
فَها أنـا قَد خَـبّـرتُ بِكَ البَـرايــا
فَـــأنــتَ مَــحَـكّ أولادِ الحَـلالِ
📜 مشخصات نسخه خطی:
نسخه کتاب (دیوان صفی الدین الحلی)، نگه داری شده در جامعة الملك سعود - عربستان سعودی، شماره ۳۳۶۳
پ.ن:
لازم به ذکر است روایات متعددی در شیعه و سنی بر این مطلب دلالت میکند که یکی از نشانه های خبث ولادت، بغض نسبت به امیرالمؤمنين (علیه السلام) ميباشد.
@ekmal110
✌جنبش مردمی حلالزادهها
📡 @HalalZadeha
💢 شال هنرمندی نازک ۱۵ هزار تومن
روسری ضخیم بیکیفیت ۵۰ هزار تومن
مانتو حریر جلو باز ۶۰ هزار تومن
مانتوی بلند پوشیده ۳۱۰ هزار تومن
شلوار قد نود ۴۷ هزار تومن
شلوار کتون ساده ۱۱۰ هزار تومن
🔻حساب کنید تو مملکت اسلامی کمر کی داره خم میشه
🔗 https://twitter.com/mimnew/status/1154320188613058561?s=19
✌جنبش مردمی حلالزادهها
📡 @HalalZadeha