📚 #دریافت_کتاب درس نامه اصول فقه / تقریرات فارسی دروس خارج اصول آیة الله سید محمود هاشمی شاهرودی رضوان الله تعالی علیه
0⃣ https://www.hashemishahroudi.org/upload_list/source/Library/pdf/33-Bahs%20Piramoon%20Osul%20Fiqh%20j1.pdf
1️⃣ https://www.hashemishahroudi.org/upload_list/source/Library/pdf/30-Darsnameh%20Osul%20Fiqh%20j1.pdf
2️⃣ https://www.hashemishahroudi.org/upload_list/source/Library/pdf/31-Darsnameh%20Osul%20Fiqh%20j2.pdf
3️⃣ https://www.hashemishahroudi.org/upload_list/source/Library/pdf/32-Darsnameh%20Osul%20Fiqh%20j3.pdf
4️⃣ https://www.hashemishahroudi.org/upload_list/source/Library/pdf/aosool4.pdf
5️⃣ https://www.hashemishahroudi.org/upload_list/source/Library/pdf/aosool5.pdf
6️⃣ https://www.hashemishahroudi.org/upload_list/source/Library/pdf/aosool61.pdf
7️⃣ https://www.hashemishahroudi.org/upload_list/source/Library/pdf/aosool7.pdf
✔️ با توجه به این که درس مرحوم شاهرودی تقریباً با محوریت کتاب #بحوث و مبانی شهید صدر پیش میرفت، این تقریرات میتواند منبع خوبی برای مراجعه باشد؛ اگرچه فعلاً ناقص است و بخشی از علم اصول را در بر میگیرد.
@halqat
📚 #دریافت_کتاب مباحث الاصول / تقریر دروس خارج اصول شهید آیة الله سید محمدباقر صدر رضوان الله علیه به قلم آیة الله سید کاظم حائری عافاه الله / ۹ مجلد
🌐 https://alfeker.net/library.php?id=4757
✔️ مقرر بزرگوار در حواشی کتاب تعلیقاتِ توضیحی و نقدی قابل توجهی دارند.
@halqat
📚 #دریافت_کتاب بحوث فی علم الاصول / تقریر دروس خارج اصول شهید آیة الله سید محمدباقر صدر به قلم مرحوم آیة الله سید محمود شاهرودی رضوان الله علیهما/ ۷ مجلد
🌐 https://alfeker.net/library.php?id=4934
📚 #دریافت_کتاب اضواء و آراء ، تعلیقات علی کتابنا بحوث فی علم الاصول / نقدها و نظریات مرحوم شاهرودی در حاشیه مطالب استاد شهید / ۳ مجلد
1️⃣ https://www.hashemishahroudi.org/upload_list/source/Library/pdf/01-Azwa%20Va%20Ara%20j1.pdf
2️⃣ https://www.hashemishahroudi.org/upload_list/source/Library/pdf/02-Azwa%20Va%20Ara%20j2.pdf
3️⃣ https://www.hashemishahroudi.org/upload_list/source/Library/pdf/03-Azwa%20Va%20Ara%20j3.pdf
🌐 https://alfeker.net/library.php?id=4935
@halqat
📚 #دریافت_کتاب بحوث فی علم الاصول / تقریر دوره دوم درس خارج اصول شهید آیة الله سید محمدباقر صدر رضوان الله علیه به قلم شیخ حسن عبدالساتر حفظه الله / ۱۳ مجلد
🌐 http://mktba.net/library.php?id=12707
✔️ به تعبیر برخی اساتید این کتاب بیشتر شبیه به متنِ پیاده شده درس است؛ به همین جهت روانتر بوده و برای طلابِ سطح و #حلقات_خوان که به دنبال مطالعهی تفصیلی نظریات شهید صدر هستند، مناسبتر است.
@halqat
📚 #دریافت_کتاب محاضرات فی علم اصول الفقه / تقریر دروس خارج اصول شهید سید محمدباقر صدر به قلم شهید سید محمد صدر اعلی الله مقامهما / تاکنون فقط مجلد اول این کتاب منتشر شده است.
🌐 http://www.m-almuntazar.com/main/shlib/BookFiles/pdf/osol01.pdf
@halqat
📚 #دریافت_کتاب جواهر الاصول ، مباحث القطع / تقریر دروس شهید سید محمدباقر صدر به قلم آیةالله محمدابراهیم انصاری رحمة الله علیهما
🌐 http://mktba.net/library.php?id=13485
🌐 https://www.ghbook.ir/?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=12018&Itemid=167&lang=fa
@halqat
بسم الله الرحمن الرحیم
❓ سؤالاتِ مشاوره #حلقه_ثالثه / تعریف علم اصول
۱. با توجه به مطالب مطرح شده در بحث #تعریف علم اصول به موارد زیر پاسخ دهید:
الف) مرحوم مظفر به تبع مرحوم نائینی در کتاب #اصول_الفقه برای حل مشکل خروج #اصول_عملیه از تعریف فرمودند مراد از #حکم در تعریف، اعم از #واقعی و #ظاهری است. این جواب را با جواب مطرح شده در کتاب مقایسه کرده و توضیح دهید کدام جواب بهتر است؟
ب) مرحوم شیخ در کتاب #رسائل (ج ۳، ص ۱۸) به اصولی بودن #استصحاب و سائر اصول عملیه اشکال کردند و آن را با #لاحرج و #لاضرر مقایسه کردند آیا با توجه به مطالب کتاب میشود به ایشان پاسخ داد؟
ج) آیا تعریف مختار کتاب اصولی نبودن قواعد #منطقی و #رجالی را توجیه میکند؟
د) آیا میشود از تعریف #مشهور اینگونه دفاع کرد که تعبیر به قاعده ما را از اضافه کردن قید #اشتراک بینیاز میکند؟ (به خاطر این که کلی بودن در دلِ معنای قاعده وجود دارد و بر اموری مثل «ظهورِ کلمه صعید» صادق نیست.)
۲. در کلام بعضی بزرگان (محاضرات، ج ۱، ص ۵) برای خروج #قواعد_فقهیه از تعریف علم اصول آمده است: «استفادهی حکم شرعی به واسطه #مسأله_اصولی از باب #استنباط و #توسیط است؛ امّا در قواعد فقهیه، از باب #تطبیق است.» این پاسخ با جواب مطرح شده در کتاب چه تفاوتی دارد؟
@halqat
❓ سؤالاتِ مشاوره #حلقه_ثالثه / حکم وضعی و تکلیفی
۳. مرحوم آخوند #حکم_وضعی را به سه قسم تقسیم کردهاند و در قسم اول گفتهاند نه #جعل_مستقل دارند و نه از احکام تکلیفیه #انتزاع میشوند؛ با مراجعه به عبارت ایشان در قسم اول (کفایه آل البیت علیهم السلام / ص ۴۰۰ / تنبیهات استصحاب / از عبارت: و التحقیق تا ص ۴۰۱ عبارت: و منه انقدح) مطلب ایشان را #تبیین کرده و با مطلب شهید صدر #مقایسه کنید.
۴. با توجه به اینکه قسم دوم احکام وضعیه جعل مستقل ندارند آیا میتوان در آنها #استصحاب جاری کرد؟
۵. #مراتب حکم وضعی چیست؟ آیا همان مراتب حکم تکلیفی است؟ یا متفاوت است؟
۶. با مراجعه و #تامل در مورد حقیقت #وقف و #ارث و همچنین آثار آنها بیان کنید: کدام بخش از حقیقت این دو و آثارشان حکم #وضعی هستند و کدام حکم #تکلیفی؟
@halqat
❓ سؤالاتِ مشاوره #حلقه_ثالثه / حکم واقعی و ظاهری
۷. چه وجه یا وجوهی میتواند سبب قول به تصویب شده باشد؟
۸. با توجه به مطالب مرحوم شهید صدر در بحث اعتبار و مقایسه آن با مطالب ایشان در #حکم_تکلیفی حلقه ثانیه بیان کنید حکم عقل به لزوم امتثال در موارد زیر چگونه است:
الف) جایی که اراده هست و اعتبار نیست.
ب) جایی که اعتبار دائره اوسعی از اراده را شامل شود.
ج) جایی که اعتبار دائره اضیقی از اراده را شامل شود.
۹. امکان یا عدم امکان جمع شدن دو حکم ظاهری مخالف را با توجه به مبانی مختلف در جمع بین حکم واقعی و ظاهری بررسی کنید.
۱۰. با توجه به پاسخی که مرحوم شهید صدر به جواب آقای خوئی دادهاند بیان کنید که آیا حکم اباحه اعم از اقتضائی و لا اقتضائی مصلحتش در جعل است یا در متعلق؟
۱۱. با توجه به بیان مرحوم شهید صدر در پاسخ به شبهه تضاد و نقض غرض به سؤالات زیر پاسخ دهید:
الف) اگر به جای این بیان بگوییم جعل احکام ظاهریه ترخیصیه به جهت مصلحت تسهیل است چه تفاوتی میکند و کدامیک از دو بیان درستترند؟
ب) مرحوم شیخ انصاری شبهه در جعل احکام ظاهری را در فرض تمکن از علم جدیتر میدانند آیا پاسخی که مرحوم شهید صدر در کتاب دادهاند در این فرض هم پاسخگوی شبهه است؟
ج) آیا در مواردی که شک در #حکم_وضعی داریم شارع میتواند حکم ظاهری مخالف با حکم وضعی واقعی جعل کند؟ مثلا فی الواقع ملک نیست و شارع حکم به ملکیت کند؟
۱۲. مرحوم شهید صدر در فرق بین اصول تنزیلیه و غیر تنزیلیه میفرمایند: فرق صرفا صیاغی نیست بلکه عمیقتر است ولی اصل فرق صیاغی داشتن را انکار نمیکنند و حتی برای آن آثاری قائل هستند. در دو مسأله زیر آثار تفاوتهای صیاغی بین امارات و اصول و همچنین بین اصول تنزیلی و غیر تنزیلی را بررسی کنید:
• با توجه به حکم به نجاست مدفوع ما لا یؤکل لحمه و طهارت مدفوع ما یؤکل لحمه اگر در مورد حیوانی شک کنیم که گوشتش حلال است یا حرام حالات زیر چه تفاوتی در اثبات طهارت مدفوع آن حیوان دارند:
الف) اماره بر حلیت لحم آن حیوان قائم شود.
ب) اصل عملی تنزیلی (به معنی تنزیل المؤدی منزلة الواقع) بر حلیت لحم آن حیوان قائم شود.
ج) اصل عملی تنزیلی (به معنی تنزیل الاصل منزلة القطع) بر حلیت لحم آن حیوان قائم شود.
د) اصل عملی صرف بر حلیت لحم آن حیوان قائم شود.
• اگر بخواهیم ببینیم اماره مقدم است یا اصل تنزیلی و همچنین اصل عملی تنزیلی مقدم است یا غیر تنزیلی تفاوت صیاغت جعل چه تاثیری در مقدم شدن آنها بر یکدیگر دارد؟
۱۳. با توجه به روح فرق بین اماره و اصل و همچنین اصل تنزیلی و غیر تنزیلی که مرحوم شهید صدر ذکر میفرمایند بررسی کنید:
الف) آیا قرعه میتواند اماره باشد؟
ب) استصحاب باید از کدام قسم باشد؟
۱۴. با توجه به فرمایشات مرحوم شهید صدر در عدم امکان اجتماع دو حکم ظاهری بررسی کنید اگر مثلا حلیت ظاهری در زمانی یقینی بود و بعد مشکوک شد آیا میتوان حلیت ظاهری را استصحاب کرد؟ (با توجه به این که شاید حلیت ظاهری باقی نباشد و جای خودش را به حرمت ظاهری داده باشد و از طرف دیگر استصحاب هم حکم ظاهری به حلیت است.)
@halqat
❓ سؤالاتِ مشاوره #حلقه_ثالثه / قضیه خارجیه، حقیقیه و ذهنیه
۱۵. با توجه به مطالبی که مرحوم شهید صدر در فرق بین قضایای حقیقیه و خارجیه گفتند حکم موارد زیر را بررسی کنید:
الف) مولی به عبدش دستور میدهد دختر کوچک زید که نامش زینب است را برایم عقد کن در حالی که عبد بعد از مراجعه به خانه زید میفهمد زینب نام دختر بزرگ زید است. سؤال این است که در اینجا عبد وظیفه دارد دختر بزرگ زید را به عقد مولی در بیاورد یا دختر کوچک زید را؟
ب) استظهار حقیقیه بودن یا خارجیه بودن در اوفوا بالعقود منوط به چیست به تعبیر دیگر اگر خارجیه باشد معنیاش چیست؟ و حقیقیه یا خارجیه بودن آن چه تاثیری در اثبات صحت عقود مستحدثه دارد؟
ج) اگر مولی به نحو قضیه خارجیه بگوید علماء شهر را اکرام کن و بعض عالمان علمشان مریض شوند و علمشان شود باید هنوز اکرام شوند یا خیر؟ یا اگر به نحو قضیه خارجیه بگوید همسایهها را اکرام کن و یکی از همسایهها از همسایگی خارج شود باز باید اکرام شود یا خیر؟
۱۶. با توجه به مطالبی که مرحوم شهید صدر در بحث نظر تصوری و نظر تصدیقی به صورتهای ذهنیه، مطرح کردهاند تفاوت بحث قضیه حقیقیه و خارجیه را با بحث تعلق احکام به طبایع یا افراد و بحث تعلق احکام به عناوین یا معنونات، بیان کنید.
@halqat