#نظام_فکری
✅در مورد یادداشت های استاد مطهری!
مجموعه آثار استاد مطهری مشتمل بر #آثار_قلمی و #سخنرانی های ایشان است. اما #یادداشت های استاد، چنان چه از عنوانش روشن است، یادداشت هایی است که استاد احیانا در موضوعات مختلف که مطالعه میکردند نوشته اند. و چه بسا همین یادداشت ها زمینه و پشتوانه محتوای سخنرانی را تشکیل میداده اند. یادداشت ها دو قسم اند. موضوعی و الفبایی.
البته به نظر حقیر چون یادداشت ها غالبا نوشته های استادند ک بعدا قرار بوده مورد تأمل قرار گیرند و تبدیل به #اثر_قلمی و #سخنرانی شود نظر نهایی نویسنده نیست. یعنی اگه مطلبی در یادداشت ها بود اما در سخنرانی یا نوشته ایشان نبود نمی توان قطعی به ایشان نسبت داد. چون یا در این زمینه در حال تحقیق بوده اند یا اینکه هنوز جای بررسی دارد. یادداشت نظر نهایی یک متفکر نیست.
دو مثال میزنم:
نمونه اول در مورد حضرت رقیه است. ایشان در یادداشت ها اشاره ای دارند که حضرت رقیه از تحریفات است اما در هیچ جای آثار قلمی و سخنرانی ایشان چنین چیزی دیده نمی شود. پس انکار حضرت رقیه نظر نهایی استاد نیست. صرف اینکه در یادداشت ها وجود دارد دلیل بر قبول آن نیست. شاید نوشته اند که مورد نقد و بررسی قرار دهند یا هزاران دلیل دیگر.
نمونه دوم اینکه یادداشت های اقتصادی استاد را بعد از انقلاب یکی از شاگردهای استاد با نام استاد به چاپ میرساند که بدستور امام این کتاب جمع می شود. خب چون یادداشت ها بوده خیلی از نظریات مارکسیسم هم ایشان نوشته بودند که مورد نقد قرار بدهند.
بعد از آن کتاب نظام اقتصادی اسلام را صدرا چاپ میکند که از سخنرانی های ایشان است و مورد تایید است.
بااین همه برای کسانی که آثار اصلی (سخنرانی ها و آثار قلمی) استاد را دقیق مطالعه کرده اند توصیه می کنم حتما یک دور یادداشت ها را مطالعه کنند. #پشتوانه_های_فکری_استاد در یادداشت ها مشهود است و به #تثبیت اندیشه های استاد بسیار کمک میکند.
#نظام_اندیشه_شهید_مطهری
#مطالعه
@hamedkamaliardakani
#نظام_فکری
✅ سیر مطالعاتی کتب امام خامنه ای!
بحمدلله از مقام معظم رهبری آثار زیادی به چاپ رسیده است و تمایل جوانان انقلابی به آن زیاد است.
اگر بخواهیم بصورت یک #سیر_منظم و منطقی آثار ایشان را مطالعه کنیم به نظر می رسد به این شکل خواهد بود:
1⃣ طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم
2⃣ انسان 250 ساله
3⃣ عهد مشترک
4⃣ دغدغه های فرهنگی و قرارگاههای فرهنگی
5⃣ بصیرت و استقامت
6⃣ دوران جدید عالم
البته کتاب زیاد از ایشان وجود دارد اما به نظر میرسد این کتابها #اصلی_ترین_مبانی_فکری ایشان را نشان می دهند. می توان گفت اگر کسی این سیر را به دقت و مستمر و با تأمل مطالعه و مباحثه کند حقیقتا به نظام فکری ایشان دست می یابد. از #زاویه_دید ایشان مسائل را می بیند، تحلیل می کند و راهکار می دهد.
نظام فکری ایشان مبتنی بر #قرآن_کریم و #سیره_اهل_بیت است و بنای ایشان بر مباحث اعتقادی صرف نیست بلکه اسلام را بصورت #منسجم و ناظر به #زندگی_اجتماعی ارائه می دهند و این خصوصیتی است در میان اندیشمندان اسلامی کمتر دیده می شود. مقام معظم رهبری خود فرموده اند که پایه های اصلی تفکرم را از #شهید_مطهری گرفته ام. لذا اگر کسی شهید مطهری را مطالعه کرده باشد مباحث رهبر معظم انقلاب را به مراتب بهتر و عمیق تر می فهمد.
🔻این منابع می تواند مطالعه را عمق ببخشد:
- امام بزرگوار ما (مجموعه سخنرانی های 14 خرداد)
- کتاب ولایت و حکومت
- سخنرانی های مهم ایشان مانند: دیدار با دانشجویان، دیدار مردم قم، نوروز هرسال در حرم امام رضا ع و...
#نظام_اندیشه_رهبری
#مطالعه
@hamedkamaliardakani
✅ کجایند حسن باقری های جنگ امروز؟!
تا به حال به این مسأله فکر کرده اید که در مواجهه با دشمن بیش از همه از کجا ضربه میخوریم؟ از تعداد کم؟ از امکانات ضعیف؟ از ضعف نیروها؟ از قوت و قدرت بیش از اندازه دشمن؟ یا...
ممکن است همه اینها مواردی باشد که عامل شکست ما در مقابل دشمن شود اما با #نگاه_دقیق_تر و #کلان_تر به فعالیت ها اشکال دیگری دیده می شود که حتی اگر همه نیروها قدرت هم داشته باشند و امکانات هم باشد باز هم ضربه میخوریم و نگارنده معتقد است امروز هرچه ضربه می خوریم از همین است. این اشکال به چشم همه نمی آید و لذا دشمن دقیقا از همین جاست که ورود می کند. آن اشکال اساسی چیست؟ بگذارید ابتدا مثالی بزنم:
تصور کنید چهار رزمنده خیلی قوی داریم که هر کدام در سنگری جدا در حال شلیک به سمت جبهه دشمن هستند. هر روز از سمت این چهار رزمنده تیرهای زیادی به سمت دشمن شلیک می شود اما مشخص نیست چرا دشمن نابود نمی شود...بلکه روز به روز بر قدرتش افزوده می شود. این چهار رزمنده در طول هفته تقریبا 50 ساعت مشغول جنگیدن اند، 30 ساعت هم استراحت می کنند. چرا این 50 ساعت در هفته دشمن را از پا نمی آورد؟ چرا دشمن از پا نمی افتد؟
چون وقتی کسی از بالا به این 4 نفر نگاه می کند می بیند اینها خیلی شلیک می کنند اما دست کم پنج اشکال اساسی وجود دارد: #اول اینکه هماهنگ نمی زنند، #دوم اینکه به نقاط اساسی جبهه دشمن نمی زنند، #سوم اینکه گاهی این چهارنفر در حال شلیک به همدیگرند. #چهارم اینکه این چهار نفر هدف های متفاومتی دارند. #پنجم اینکه هرکدام به تشخیص خود عمل میکنند؛ یک رهبر واحد ندارند.
نتیجه این عملیات خسته کننده و نفس گیر چیست؟ خستگی بسیار زیاد و نتیجه بسیار کم!
حقیقتا #صحنه_امروز_جنگ فرهنگی هم چنین است. ما در بسیاری از موارد نیروی کافی داریم. در بسیاری از موارد امکانات وجود دارد. در بسیاری از موارد نیروهای متخصص و قوی داریم...اما اولا نیروهای خوب ما رصد نمی شوند. تقویت و پشتیبانی نمی شوند. نیروها و تشکل ها #هم_افزایی ندارند. دست به دست هم نمی دهند. در یک #جهت_واحد حرکت نمی کنند. گاهی فعالیت های همدیگر را خنثی می کنند. گاهی #خودزنی می کنند و...
این اشکالات را این 4نفر در چه صورتی می توانستند متوجه شوند؟ در صورتی که در طول هفته #فقط_یک_ساعت از وقت استراحت خود را به #باهم_بودن می گذراندند. باهم بودن، باهم نشستن و باهم حرف زدن، #همدلی می آورد و همدلی #همفکری، نتیجه همفکری #وحدت است و وحدت #قدرت_آفرین است.
چقدر دین اسلام به #کسب_قدرت توصیه کرده است...چقدر قرآن کریم دعوت به #هم_افزایی می کند...چقدر دستورات قرآن، #اجتماعی است...چقدر خطابهای قرآن به کل جامعه و نه خصوص افراد است...چقدر روایات در باب اخوت و برادری و #ارتباط_مومنین وجود دارد و چقدر از اختلاف در جامعه ایمانی نهی شده است...راستی! چقدر نگاه دین اسلام #تشکیلاتی و #جبهه_ای است...تا حدی که چنگ زدن به ریسمان الهی را نیز به شکل جمعی امر می کند. "واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا.."
باید در مقابل جبهه دشمن #جبهه تشکیل داد. این بزرگترین ضعف فرهنگی امروز است. باور کنید بسیاری از فعالیت های فرهنگی ما شبیه همان 4 تیرانداز است که سخت مشغول فعالیت خودند و البته با #اخلاص؛ اما دقیقا دشمن از آن جا که نمی بینند استفاده می کند. درک ضرورت تشکیل جبهه #نگاه_کلان لازم دارد. اگر کسی این ضرورت را فهمید بیش از آنکه سعی می کند خود فعالیت کند سعی می کند نیروها و ظرفیت ها را #رصد و به هم #متصل کند. کاری که شهید حسن باقری انجام داد...#اولویت جنگ امروز این است.
اکنون باید سوال کرد کجایند شهید باقری های جنگ فرهنگی امروز؟!
#آسیب_شناسی_فرهنگی
#اولویت_امروز
#جبهه_سازی
@hamedkamaliardakani
✅ما تاریخ خود را فراموش کرده ایم!
...بدون مقدمه بخوانید:
"غربی ها علم را از ما یاد گرفتند. شما به کتاب تاریخ علومِ #پیر_روسو نگاه کنید آنجا می گوید: چهار پنج قرن قبل، تاجری در یکی از کشورهای اروپایی به استادی مراجعه می کند و می گوید می خواهم فرزندم درس بخواند، او را به کدام مدرسه بفرستم؟ استاد در جواب می گوید: اگر به همین چهار عمل اصلی- جمع و ضرب و تفریق و تقسیم- قانع هستی، می توانی او را در هر کدام از مدارس کشور ما یا دیگر #کشورهای_اروپایی بفرستی. اما اگر بالاتر از آن را لازم داری باید او را به کشور اندلس یا به #مناطق_مسلمان_نشین بفرستی. این را پیرروسو می نویسد، این حرف من نیست.
#جنگهای_صلیبی به آنها کمک کرد تا از ما بیاموزند. هجرت دانشمندان آنها به این مناطق کمک کرد تا از ما بیاموزند. هجرت دانشمندان ما به مناطق آنها و منتقل شدن کتاب های ما به آنها کمک کرد تا از ما بیاموزند. یک روز آنها از ما یاد گرفتند و شاگرد ما بودند بعد شدند استاد ما .الآن هم ما از آنها یاد می گیریم و شاگرد آنها می شویم وبعد می شویم استاد آنها. ما نسل دانش پژوه و محقق و پژوهنده کشور ما بداند امروز اگر #برتری_علمی با غربی هاست، در آینده نه چندان دوری با #همت و اراده شما می توان کاری کرد که فردا آنها از شما یاد بگیرند."
(مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید و دانشجویان دانشگاههای همدان 17/4/83)
💡پی نوشت:
چقدر جای این مباحث در دانشگاه های ما خالی است...
دانشگاهیان ما #خودباختگی دارند و لذا در صدد تولید برنمی آیند. گاهی متاسفانه این خودباختگی در اساتید دانشگاه بیش از دانشجویان است. #خودآگاهی_تاریخی لازم است تا ابتدا شخصیت خود را بیابند و سپس با شجاعت تمام، دست به تحول یا دست کم نقد بزنند. یکی از #مقدمات_روحیِ تولید علم، این است که فرد توانایی ها و ظرفیت های خود را درک کند. درک این ظرفیت های واقعی است که به انسان شهامتِ نقد و #جسارت_تحول می دهد. گذشته ی ایران و اسلام بهترین منبع مطالعاتی برای این هویت یابی است.
#تولید_علم
#تحول
#هویت
@hamedkamaliardakani
✅در تجمع مدرسه فیضیه چه گذشت؟!..
🔻اصل داستان که تبدیل به حاشیه شد:
چند روز پیش جمع کثیری از طلاب و مردم در مدرسه فیضیه قم تجمعی با موضوع "عدالت طلبی" شکل می دهند. سخنران این برنامه استاد حسن #رحیم_پور ازغدی هستند مطالب حقی را به تفصیل بیان می کنند. #مطالبه از مسئولان سه قوه، نقد #اشرافیت، وظایف خواص و طلاب، نقد فضای موجود حوزه و... مطالبی بود که ایشان در سخنرانی خود به آن پرداختند. این حرکت در حوزه علمیه هم بسیار #نیاز بود هم #دقیق بود و هم موقعیتی بود تا اینکه ارتباط وثیق تری بین حوزه و مردم ایجاد شود و بدنه حوزه با #سکولاریزم کمی فاصله بگیرند. این #اصل داستان است که به #حاشیه می رود...
🔻حاشیه داستان که تبدیل به اصل شد:
در حاشیه این برنامه مهم که می رفت تا صدای مردم از حنجره روحانیت بیرون آید #پلاکاردی با یک شعار خاص بلند می شود و ظاهرا پس از دقایقی جمع می شود. در همین فرصت کوتاه #جریان_رسانه_ای با تهیه عکس و مستندسازی و تهیه خبر و ... کار خود را شروع می کند. نمیدانم آگاهانه یا ناآگاهانه #علی_مطهری هم دست به قلم می شود و با برداشت هایی عجیب از متن این پلاکارد و پلیس بازی های عجیب و غریب، تلویحا نظام را متهم می کند و باعث #تشویش_اذهان_عمومی می شود. آنقدر این موج رسانه ای قدرت می گیرد که بعضی از #مراجع موضع میگیرند، حوزه رسما اعلام میکند مسئولیت برنامه فیضیه با ما نبوده و... . این قدرت رسانه ای به حدی غلبه یافت که جلسه ای امیدبخش را تبدیل به یک مانور سیاسی علیه حوزه و روحانیت کرد. این در حالی است که اصل داستان چیزی جز #مطالبه و #عدالت_خواهی و... نبوده است اما اینقدر موج رسانه ای زیاد است که فرصت تحلیل به کسی نمی دهد که اصل و حاشیه را جدا کند و لااقل در کنار نقد حواشی اصل مساله را تایید کند!
بله #دشمن است که میخواهد صدای عدالتخواهی از حوزه شنیده نشود...دشمن میخواهد روحانیت #درد_مردم را فریاد نکند...دشمن است که میخواهد حوزه های علمیه در سکولاریزم بمانند و حتی #رویش_های_جدید حوزه که بازوی انقلاب اسلامی و سرباز حقیقی حضرت روح الله هستند، #جریان_سازی نکنند.
برای من شکی نیست که این جریان رسانه ای توسط همان #مارهای_خوش_خط_و_خال حوزه که سال ها پیش #پیر_خمین در #منشور_روحانیت رسوایشان کرد حمایت و رهبری می شود. این ها نتیجه جدی نگرفتن پیام هایی چون منشور روحانیت است. امام فرمود دشمن در هر لباسی #نفوذی دارد و قصدش ضربه زدن به روحانیت مجاهد و انقلابی است. روحانیتی که بلندگوی درد مردم اند و همیشه آماج تیر دشمنان بوده اند.
وقتی رسانه با قدرت خود، خیال انسان را تحت تاثیر قرار داد درک جریان دشمن سخت است و این منجر به #بیانیه_ها یی می شود که در عین اخلاص گوینده و نویسنده چیزی تکمیل پازل دشمن نیست...
اما از مراجع که بگذریم آنچه به انسان #امید می دهد همین رویش های جوانی است که آگاه اند و فعال و بصیر و انقلابی و خوش فهم. #آینده_حوزه، حوزه حضرت روح الله است.
ان شاء الله
#حوزه_انقلابی
#نفوذی
#دشمن
@hamedkamaliardakani
#نظام_فکری
✅خطر تشتت در نهادهای فرهنگی جامعه!
یکی از مسائل مهم در تربیت افراد جامعه این است که نهادهای تعلیم و تربیت اجتماع از منبر و مدرسه تا صدا و سیما و وسائل تربیتی مدرن باید هماهنگ و یک آهنگ باشند تا احساس #تشتت_فکری به افراد دست ندهد.
وقتی تشتت فکری ایجاد شد خروجی نهادهای تعلیم و تربیت جامعه متفاوت می شود و این تفاوت و #پراکندگی جامعه، #قدرت را از جامعه می گیرد و جامعه ضعیف محکوم به فناست! از این روست که اینقدر در دین ما به #وحدت و همبستگی توصیه می شود و لذا برای متولیان فرهنگی کسب #نظام_فکری_واحد از ضروریات است. این تفاوت های فکری بیشتر در تشخیص اولویت ها، موضع گیری ها و تحلیل های سیاسی اجتماعی و اتفاقات مهم جامعه ظهور می یابد.
در همین خصوص قسمتی از یادداشت های متفکر #شهید_استاد_مطهری را ملاحظه کنید که ایشان از این تشتت و پراکندگی به عنوان مصیبتی سخت برای جامعه دینی یاد می کنند:
" ... جامعه ما از اين جهت به مصيبت سختى گرفتار است. در #حوادث_مهم، رهبران و #متولیان_دينى با تفاوت بسیار زیادی قضاوت مىكنند: يكى تشخيص سكوت مىدهد و يكى تشخيص اقدام و قيام، يكى معتقد است به تندروى و يكى به كندروى، يكى مىگويد بايد گفت، يكى مىگويد سكوت، يكى مىگويد بايد قيام كرد، يكى مىگويد بايد نشست، يكى مىگويد بايد خوابيد و چرت زد و ديگرى مىگويد بايد كله معلق زد! همه آنها هم نام #تكليف_شرعى دارد. يكى خود را مسئول مىداند و يكى خود را ربّ الابل مىداند و بس و يكى معتقد است براى اينكه ظهور حضرت نزديكتر شود بايد مانع نشد تا هر چه بيشتر اين مفاسد واقع شود. از اينجا مىتوان فهميد كه #هماهنگى_دستگاههاى_تربيتى، اعم از خانه و مدرسه و دانشگاه و منبر و كتب و مجلات و غيره، چقدر مهم است.
ما در تربيت دينى بسيار محتاجيم به اينكه بين #دستگاههاى_تربيتى و دينى، اعم از خطابه و منبر و از كتب و روزنامه ها و مجلات دينى، #هماهنگى باشد و مولّد ذوق و سليقه واحد- البته صحيح باشد، تا در حوادث و سوانحى كه براى جامعه پيش مىآيد جامعه يك جور عكس العمل نشان بدهد. نيرو را بالقوّه داريم ولى اين نيرو را جمع نمىكنيم.
آمار دقيق و صحيح نشان مىدهد كه جمعيت مسلمانان در حدود هفتصد ميليون نفر است. چطور مىتوان گفت هفتصد ميليون نفر نمىتوانند به صورت يك قدرت بزرگ در دنيا باشند؟! اگر چنين جمعيتى در فكر #تشكل باشد، در فكر اين باشد كه به دنبال هدفها و منويّات اسلامى برود، #همبستگى_اسلامى خودش را محكم كند، همدردى اسلامى خودش را تقويت كند، ارتباطات اسلامى خودش را برقرار كند، امكان ندارد كه دنيا بتواند او را به حساب نياورد، محال است كه امريكا روى چنين قدرتى حساب نكند و مرتب سرزمينهاى آنها را بمباران كند، محال است كه شوروى روى چنين قدرتى حساب نكند. اما به شرط آنكه اين قدرت به صورت يك #قدرت_متشكل دربيايد نه به صورت آحاد پراكنده، ملتهاى پراكنده، ملتهايى كه دائماً در ميان آنها موجبات تفرّق و اختلاف تبليغ مىشود، ملتهايى كه به چيزى كه نمىانديشند شخصيت واقعى و معنوى خودشان است.
كارنامه ما در زمينه #همبستگى، #همدردى و تعاون اسلامى، در زمينه تعارف (به تعبير قرآن) يعنى شناسايى اسلامى كه يكديگر را بشناسيم، به احوال يكديگر آگاه و به سرنوشتهاى يكديگر علاقه مند باشيم، كارنامه بسيار بسيار ضعيفى است، اگر نگويم تاريك و ننگين است.
امروز ما هفتصد ميليون مسلمان داريم، اما يك #جامعه_هزار_نفرى_مسلمان نداريم. جامعه آنوقت جامعه است كه افرادى يكدست داراى #تربيت_واحد_صحيح و تك شخصيتى داشته باشيم. آنوقت است كه افراد نيروى واحد به وجود مىآورند. "(يادداشتهاي شهيد مطهري، ج1، ص461)
#آسیب_شناسی
#جبهه_سازی
#نظام_فکری
#خواص
@hamedkamaliardakani
✅دولت روحانی را باید #حمایت کرد!
اواخر جنگ و زمان پذیرش قطعنامه بود که همه میگفتند جنگ چقدر خسارت بار بود...چقدر هزینه برد...چقدر سختی کشیدیم...چقدر نیروی انسانی از دست دادیم....
اما #امام_جامعه گفت:
"جنگ برای ما خیلی برکات داشت...ما در جنگ ابهت شرق و غرب را شکستیم...ما در جنگ پی بردیم که باید روی پای خود بایستیم...ما در جنگ انقلاب معنوی خود را به جهان صادر کردیم...ما در جنگ دوست و دشمن خود را شناختیم و..."
امروز هم باید از زاویه دیدِ #امام_جامعه به دولت نگاه کرد. رهبر معظم انقلاب بعد از انتخابات 92 فرمودند خداوند ان شاء الله به رأی مردم #برکت خواهد داد. از برکات دولت روحانی این بود که برای همیشه مساله رابطه با آمریکای جهانخوار حل شد...دیگر هیچ کاندیدای ریاست جمهوری نمی تواند حرف از مذاکره بزند....از برکات دولت روحانی این بود که #تفکر_پوسیده_غربگرایی بیش از پیش مفتضح شد و مردم فهمیدند که خودمان باید روی پای خود بایستیم....از برکات این دولت این بود که در عمل نشان داد نمی توان برای حل مسائل اقتصادی به #نقطه_های_خیالی در بیرون مرزها چشم دوخت...شاید این بزرگترین دستاورد این دولت بود. این ها را به چشم #فرصت هم می توان دید. همان طور که امام جنگ را فرصت می دید. چرا همیشه به چشم #تهدید می بینیم؟... چرا #رشد_عمومی جامعه را نمی بینیم؟..
از نگاه رهبر انقلاب دولت باید #حمایت شود تا کمکاری های خود را خودش #جبران کند. باید دولت را حمایت کرد تا کارآمد شود. باید دولت را کمک کرد و #اعتماد_عمومی را به آن برگرداند. وظیفه حزب الله این است و انصافا هم وظیفه سختی است. نه آنکه به استیضاح و برکناری و عزل فکر کنیم.
به نظر میرسد #راهبرد امام جامعه #حمایت_همه_جانبه از دولت برای حل مشکلات است به همراهِ نقد! طرح سوال از رییس جمهور و... هم اگر در همین راستا باشد مفید است وگرنه اگر در راستای تضعیف و برکناری و... باشد قطعا مضر و آب ریختن به آسیاب #دشمن است. #عقده_های_شخصی را باید کنار گذاشت...باید مجموعه مصالح کشور را در نظر گرفت. عزل و برکناری رییس جمهور چیزی است که دشمن میخواهد. البته به این معنا نیست که دولت نباید نقد شود...بله باید نقد و حتی سوال شود اما #نقد_ناصحانه و همراه با حمایت! نباید مردم سالاری دینی را ناکارآمد جلوه داد...این خواست دشمن است. باید از ظرفیت سوال از رییس جمهور و... هم در جهت حل مشکلات کشور و همبستگی و وحدت مسئولان و مردم استفاده کرد.
حزب الله کاری به شخص رییس جمهور ندارد؛ برای حزب الله جریان انقلاب اسلامی است که اهمیت دارد و این جریان فکری که در سطح سیاسی نمود بیشتری دارد را باید حمایت کرد تا دشمن بداند #نظام_امام_و_امت همیشه پیروز است. حزب الله همیشه با #زاویه_دید امام جامعه حرکت می کند...برای او نه حزب و جناح خاص که #انقلاب_اسلامی است که مهم است!
#راهبرد_سیاسی
#تحلیل
#خواص
@hamedkamaliardakani
✅ من کجای سپاهِ حسینم؟ (1)
#محرم نزدیک است و قافله حسین و یارانش از راه میرسد...
جا دارد از خود بپرسیم که نسبت من با آرمان و اهداف حسین چیست؟ من با حسین هستم و با همه مظلومان عالم و #عدالت_خواه و ضدظلم و طرفدار مستضعفان عالم؟ یا در مقابل حسین هستم و کاری با مظلومان و مستضعفان و محرومان ندارم و #بی_تفاوت ام؟...
سبک زندگی ما حسینی است یا یزیدی؟! #دغدغه های ما از جنس دغدغه های حسین است؟ اولویت های ما #اولویت های اصحاب عاشوراست؟...زندگی ما مانند اصحاب عاشورا سراسر #مبارزه علیه باطل و طاغوت است؟...
قافله دارد میرسد...
باید #تکلیف خود را روشن کرد...
هرکسی از خودش بپرسد در این زمان و زمانه #من_کجای_سپاه_حسینم ؟...
#کربلای_امروز
#محرم
#مبارزه
@hamedkamaliardakani
✅من کجای سپاه حسینم؟ (2)
یادداشت قبل مقدمه ای در خصوص نسبت ما با محرم و حرکت عظیم سیدالشهداء بود. اینکه باید تکلیف خود را روشن کنیم که دقیقا کجای سپاه حسین قرار داریم؟ این چیزی نیست که بشود از آن #غفلت کرد.
برای این هدف ابتدا لازم است #حرکت_امام را دقیقا #تحلیل کنیم تا جای خود را در سپاه او بیابیم. تحلیل کنیم یعنی چه؟ یعنی بدانیم اساسا چرا امام از مدینه حرکت کرد؟...چه عواملی موجب حرکت حضرت شد؟... مگر در مدینه قرآن نمی خواندند و تفسیر نمی گفتند؟...مگر عموم مردم نماز نمی خواندند؟ مگر ظواهر دینی رعایت نمی شد؟ مگر علما، #مراجع_دینی و متولیان دین خدا (حزب اللهی های مدینه) مشغول فعالیت نبودند؟ حضرت چه #انحراف_بزرگی در آن جامعه دید که #حرکت_اصلاحی خود را به سمت مکه آغاز کرد؟...
اگر با عینک امام حسین علیه السلام به شرایط و اوضاع مدینه نگاه نکنیم چه بسا متوجه نشویم چرا امام حرکت کرد. حرکتی که این همه #هزینه داشت. در نتیجه سوالات و ابهامات زیادی در ذهن مان ایجاد می شود و همین #ابهام_ها باعث می شود نتوانیم #نقش خود را پیدا کنیم و عملا در سپاه حسین نباشیم گرچه #خیال می کنیم با حسینیم و ندای یا لیتنا کنا معکم بر زبان داشته باشیم؛ اما این وهمی بیش نیست!
#بیانات حضرت و خطبه هایی که از ابتدای حرکت خوانده اند بهترین منبع برای شناخت هدف امام است و #زاویه_دید حضرت را مشخص می کند. باید بیش از پیش به بیانات حضرت و #شعارهای_عاشورا توجه کنیم تا از رهگذر شناخت هدف حضرت، #رسالت_تاریخی خود را درک کنیم و وظیفه امروز خود را بدانیم که کل یوم عاشوراء و کل ارض کربلا!
راستی مگر #حقیقت_عاشورا و #کربلا چیست که هر روزمان باید عاشورا باشد و هر زمین کربلا؟...
#کربلای_امروز
#محرم
#مبارزه
@hamedkamaliardakani
✅اثاث کشی...هجرت...کربلایی شدن!
امسال اول محرمم مصادف شده است با اثاث کشی. #هجرت از مکانی به مکان دیگر برای آسایش و آرامش بیشترِ خانواده. این منزل پنجم است که میرویم...
یکی از مفاهیم عالی اسلام هجرت است...هجرت یعنی حرکت کردن از محیط گناه به محیط سالم که #هجرت_بیرونی است و مهمتر از آن #هجرت_درونی است که هجرت از گناهان و عادات سخیف و روزمرگی ها و حیوانیت و خودخواهی ها به سمت معنویات و انسانیت و خداخواهی است که "المهاجر من هجر السیئآت"
شب اول محرم شب هجرت است...شبی است که باید از زندگی دل کند و خود را به قافله حسین رساند....هرکس ذره ای #دلبستگی داشته باشد نمی تواند در #معیت_حسین قرار بگیرد و همراه حسین شود...
من این هجرت مکانی و همزمانی آن با شروع محرم را نمی توانم تصادفی ببینم...امید است این هجرت مکانی برای آسایش خانواده مقدمه ای باشد برای هجرت های عظیم و بزرگتر. مقدمه ای باشد برای همراهی #حسین برای در #رکاب_مهدی(عج) بودن!
حقیقت این است که دلبستگی های ما عامل جدایی ما از #امام_زمان است و خداوند مهربان در همین مسائل ریز و درشت زندگی گاهی #نقطه_ضعف های ما را گوشزد می کند که اگر می بینی با امام نیستی چون دلبسته ای! هجرت کن تا مهاجر شوی...
سید شهیدان اهل قلم، #آوینی عزیز چه زیبا می گوید:
"شأن انسان در ايمان و هجرت و جهاد است و هجرت مقدمهي جهاد في سبيل الله است. هجرت، هجرت از سنگينيهاست و جاذبههايي كه تو را به خاك ميچسباند. چكمههايت را بپوش، رهتوشهات را بردار و هجرت كن. حضرت امام حسين (ع) در صحراي كربلا انتظار تو را ميكشد. چكمههايت را بپوش و رهتوشهات را بردار و هجرت كن كه پيامبران نيز همه آمدهاند تا تو را از سنگينيها رها كنند و زنجير جاذبهي خاك از دست و پاي ارادهات بگشايند."
#هجرت
#نکته
#محرم
@hamedkamaliardakani
✅من کجای سپاه حسینم؟ (3)
برای اینکه بدانیم #کجای_سپاه_حسینیم ابتدا باید دید امام حسین علیه السلام به دنبال چه هدفی بود و چه مسیری را طی می کرد؟ شناخت #هدف_امام خیلی دشوار نیست. کافی است شعارهای حضرت و بیانات ایشان از مدینه تا کربلا را مرور کنیم.
قبل از حرکت به سمت مدینه حضرت پیام مهمی دارد که اصل و #اساس_حرکت و قیام حضرت را مشخص می کند. قریب به این مضمون که "من برای گرفتن حکومت و پست و مقام و مسائل دنیوی حرکت نمی کنم؛ برای اجرای #امر_بمعروف_و_نهی_از_منکر حرکت کردم. برای اینکه به سیره جدم و پدرم عمل کنم."
مگر چه شده است که دیگر به سیره پیامبر اسلام و امیرالمومنین عمل نمی شود؟ فاصله طبقاتی زیاد شده است...#بی_بندوباری زیاد است...دین بازیچه دست مردم است و فقط لقلقه زبان...#اشرافیت زیاد شده است...مردم خیلی از سیره پیامبر اسلام دور شده اند...فساد زیاد شده است...کسی که به داد #مستضعفین و محرومان جامعه نمی رسد...و هزاران مشکل و مسأله دیگر که مجال بیان آن است.
امام #ریشه_مشکلات را چه میداند؟ کجای کار اشکال دارد که مردم را هم فاسد کرده است؟ چه شده است که دین خدا لقلقله زبان شده است؟... #حکومت_فاسد یزید! ریشه را باید در آنجا جست. کدام حکومت؟ همان حکومتی که پیامبر اسلام با سالها خون دل خوردن آن را ایجاد کرده بود. پیامبر اسلام فردی نبود...حکومت ایجاد کرد که محیط اجتماع سالم شود و مردم در اثر محیط خوب زمینه رشد پیدا کنند. اما بعد از گذشت کمتر از پنجاه سال کار به جایی میرسد که یزید در صدد است حکومتی که پیامبر اسلام تاسیس کرد را منحرف کند. البته #راحت_طلبی و #دنیاطلبی عموم مردم نیز زمینه فساد است اما خطری که حسین بن علی می بیند این است و لذا قیام می کند تا امر به معروف و نهی از منکر کند.
از اینجا مشخص می شود که مصداق امر بمعروفی که امام برای آن قیام کرد #حکومت است نه گناهان ریز و درشت دیگری که احیانا در جامعه وجود دارد. متاسفانه در جامعه ما نیز در اثر دوری از تفکر و فرهنگ حسینی بالاترین مصداقی که برای امر به معروف و نهی از منکر می شمارند #بدحجابی و #بی_حجابی است!!!
اما فتنه اشرافیت و تبعیض و بی عدالتی در سطوح بالای حکومت کجا و بدحجابی چند نفر از عموم مردم که غالبا هم در اثر تببین نشدن یا... هست کجا؟!!!
بله...حسین بن علی قیام کرد تا حرکتی که پیامبر با خون دل شروع کرده بود منحرف نشود. این را #امام_بصیر می فهمید. حضرت اینجا را می دید. حضرت این را می دید که اگر کسی جلوی یزید را نگیرد فرداهایی در انتظار مردم است که از فقر باید بمیرند و #بردگی کنند. حکومت طاغوت، برده پرور است. همین نگاه تیزبین و بصیر حضرت بود که او را #تنها کرد و به او #مظلومیت داد. مظلومیت یعنی آنچه دیگران در آینه نمی دیدند امام در خشت خام می دید و کسی ایشان را درک نمی کرد و حتی اطرافیانش هم تنهایش گذاشتند چون وسعت دیدشان تا نوک بینی شان بود!
حال باید دید هدف امام حسین علیه السلام فقط متعلق به زمان خودش بود یا برای امروز ما هم می تواند درس باشد؟ اگر #راه_حسین علیه السلام تا امروز ادامه دارد پس تکلیف ما چیست؟ ما کجای داستانیم؟ آیا در سپاه حسین علیه السلام هستیم یا در سپاه یزید؟ دقیقا چه کار میکنیم و چه باید بکنیم؟...
#کربلای_امروز
#محرم
#مبارزه
@hamedkamaliardakani
✅من کجای سپاه حسینم؟ (4)
امروز #انقلاب_اسلامی که ادامه حرکت قیام گونه حسینی است درگیر #جنگ_اقتصادی است. دشمن ما در جبهه سیاسی و فرهنگی خود را شکست خورده می بیند و به همین دلیل بر جنگ اقتصادی متمرکز شده است.این حقیقت هم در اظهارات دشمنان و هم در بیانات رهبر انقلاب تصریح شده است.
در این جنگ اقتصادی تمام عیار وظیفه ما چیست؟ حمایت از #کالای_ایرانی. ایرانی بخریم تا کشورمان #استقلال_اقتصادی پیدا کند. فهم این مسأله خیلی دشوار نیست که هر کشوری که بخواهد مستقل باشد باید #هزینه آن را بپردازد. اما دشمن با #فضای_روانی چنان القا می کند که انگار راهی برای پیشرفت ایران و ایرانی نیست!
این در حالی است که خود کشورهای به اصطلاح پیشرفته غربی نیز دوره سخت رسیدن به استقلال اقتصادی را گذرانده اند و یک شبه به #تولیدکنندگان_اصلی_دنیا تبدیل نشده اند. آمریکا، ژاپن، کره، چین و سایر کشورهای تولیدکننده که اجناس خود را به کشورهای دیگر وارد می کنند هم یک روزی در شرایط ما قرار داشتند.
باید این #چالش_ذهنی که مردم و علی الخصوص مسئولین دچار هستند را از بین برد و #غیرت_ملی خود را تقویت کرد تا امروز سپاه حسین به طور کامل از یوغ یزیدیان خارج گردد. البته از لوازم این مبارزه، تقویت #روحیه_جهادی است که بدون زندگی مجاهدانه نمی توان به استقلال اقتصادی رسید. مبارزه را از درون خودمان باید آغاز کنیم!
#کربلای_امروز
#محرم
#مبارزه
@hamedkamaliardakani
✅کوتاه و کاربردی از زیارت عاشورا(1)
🔻سوال میکنند که به چه دلیلی با آمریکا و اسرائیل دشمنید؟ چرا میگویید سینه زن امام حسین ع باید #دشمن_شناسی اش قوی باشد؟
پاسخ این سوال در یک جمله در زیارت عاشوراست. آنجا که میفرماید "انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم؛ #الی_یوم_القیامه"
جان کلام در همین "الی یوم القیامه" هست.
🔸یااباعبدالله! من #تا_روز_قیامت با دشمنان تو در جنگ هستم.
@hamedkamaliardakani
✅کوتاه و کاربردی از زیارت عاشورا(2)
🔻تاکنون به #شیوه_لعن در زیارت عاشورا دقت کرده اید؟
ما معمولا پلیدترین دشمن امام حسین را شمر میدانیم. در حالیکه شمر ملعون فقط کسی بود که سر را از بدن جدا کرد. مهم #جریان_های_پشت_صحنه اند. ترتیب لعن اینگونه است: آل زیاد، آل مروان، بنی امیه و نهایتا عمرسعد و شمر!
#ترتیب_لعن در فرازهای زیارت عاشورا به ما یاد می دهد که باید #جریان_باطل را بشناسید و صرفا به #افراد در میدان دشمن نگاه نکنید.
🔸حالا تازه میفهمم چرا مقام معظم رهبری حتی در بدترین جنایات داعش هم می فرمودند داعش دشمن اصلی نیست، #دشمن_اصلی آمریکاست!
@hamedkamaliardakani
✅کوتاه و کاربردی از زیارت عاشورا(3)
یکی از درسهای مهمی که از #زیارت_عاشورا می توان گرفت این است که بعد از شناخت جریان حق و باطل باید به سراغ #افراد رفت و میزان وابستگی آنها با حق و باطل را سنجید.
فقط شناخت کلی و مفهومی کافی نیست. نمی شود گفت من کلا ظالم را لعن میکنم اما کاری به مصادیق روز ظالم کاری ندارم. نه! باید #مصادیق را شناخت. اینکه در زیارت، از افراد نام برده می شود نشانه همین است که بعد از شناخت حق و باطل وظیفه داریم #مصداق_روز آن را هم تعیین کنیم.
🔸به تعبیر استاد شهید مطهری: شمر هزارسال پیش مرد... #شمر_امروزت را بشناس!
@hamedkamaliardakani
✅فاجعه تر از تصویب FATF!
چند روز است سر کلاس ها از دانشجوها سوال میکنم میدانید این روزها در #مجلس_شورای_اسلامی چه می گذرد؟ میدانید چه لایحه ای می خواهد تصویب شود؟ چه تحلیلی از #FATF و پیامدهای #تصویب آن دارید؟...اساسا از مسائل پیرامون خود در جامعه چقدر اطلاع دارید؟..
اما متأسفانه پاسخ ها غالبا منفی است. بسیاری از دانشجوها اطلاعی ندارند، خیلی ها #بی_تفاوت اند و حساسیتی نشان نمی دهند، عده ای هم اطلاعاتی از فضای مجازی دارند اما خود هیچ تحلیلی از این مسأله ارائه نمی دهند!
نمیخواهم این مسأله را به همه دانشجوها و دانشگاه ها تعمیم دهم و نمیدانم این وضعیت حاصل کوتاهی کدام نهاد یا مرکزی در دانشگاه یا در جامعه است؛ فقط این را میدانم که به تعبیر #رهبر_معظم_انقلاب آنچه امیرالمؤمنین و امام حسن مجتبی را شکست داد فقدان #تحلیل_سیاسی در مردم بود!
بنظر می رسد اینکه دانشجویان یک جامعه ای از مسائل اطراف خود نه اطلاعات دقیقی داشته باشند و نه بتوانند #تحلیل کنند فاجعه تر از تصویب #لوایح_استعماری است. چرا دانشگاه نباید برای #حساسیت_های_اجتماعی و وظایف و رسالت قشر دانشجو برنامه ای داشته باشد؟ مگر دانشجو #مؤذن_جامعه نیست که اگر خواب بماند نماز همه قضا می شود؟..
امید است مسئولین مربوطه فضا را جهت #رشد_سیاسی دانشجو - و نه سیاسی بازی- فراهم کنند.
@hamedkamaliardakani
✅ اربعین؛ عامل نشاط یا افسردگی؟!
از این همه جمعیت #زائر_اربعین حتی یک نفر را می توان پیدا کرد که غمگین و افسرده باشد؟ خیر!
بااینکه سفری است که #سختی دارد اما عموما وقتی برمی گردند از #زیبایی_ها یش می گویند و دلهای جامانده را مشتاق می کنند.
عزاداری و گریه و زیارت #اربعین و... وسیله ایست برای #ارتباط با امام. کمترین اثر ارتباط با امام، #حیات و #نشاط و قدرت و #سرزندگی است. چرا بااین وضع همچنان عده ای می گویند مردم باید برای رفع غم و #افسردگی کمتر به عزاداری و زیارت و... بپردازند؟!
با توجه به اثراتی محرکی که در ارتباط و اتصال با امام هست و موجب زنده شدن جامعه می شود آیا می توان طرح این شبهه را اتفاقی دانست؟ بنظر می رسد #جریان_نفوذ به صورت کاملا برنامه ریزی شده برای رخوت و سستی و طبعا #عقبگرد و انحطاط جامعه اسلامی این تلقی و شبهه را ایجاد کرده است.
🔸نوشته شد در تاریخ 3 آبان 97/ساعت سه بامداد
@hamedkamaliardakani
✅ #معنای_زندگی
اگر انسان ها فلسفه ی "بودنِ" خود را در روی زمین نفهمند چگونه می توانند بقیه چیزها را درست بفهمند؟..
مثل این است که شما تمام کوچه پس کوچه های این شهر را بدانید اما ندانید که چرا در این شهر هستید، عملا آن همه دانایی برای شما معنی نخواهد داشت...بله عکس آن ممکن است، آدم بداند چرا در این شهر هست و حالا تعدادی از کوچه پس کوچه ها را نداند، باز می تواند زندگی کند چون معنی اصلی خود را در این شهر گم نکرده است!
🔸برشی از کتاب "هدف حیات زمینی آدم" نوشته استاد طاهرزاده/ص118
🔻این مساله بسیار مهم است و در واقع زیربنا و اساس حیات و رشد انسان به حساب می آید. اما در خانواده و مدرسه و صداوسیما و دیگر نهادهای فرهنگی و حتی هیئات و مساجد و مجموعه های فرهنگی ما چقدر به آن توجه می شود؟ چقدر جدی گرفته می شود؟...
چقدر هدف زندگی انسان پیگیری و دنبال می شود؟...
طبیعی است که وقتی نسبت به این مسأله ریشه ای #بی_تفاوت ایم و جدی نمیگیریم. همچنان باید منتظر رفتارهای ناهنجار، دین زدگی ها و دین گریزی ها، عرفان های کاذب، جریان های فمنیستی، بی هویتی در جوانان و... باشیم.
@hamedkamaliardakani
✅باور کنیم اینها #درد_مردم نیست!
چند وقتی است که فضای مجازی پر شده از بیانیه طلاب در حمایت از آیت الله شبیری، بیانیه آیت الله یزدی، حمایت طلاب از این بزرگوار، دوباره حمایت از آن بزرگوار، تخریب آیت الله #یزدی، تخریب آیت الله #شبیری، طرح حوزه سکولار و...
یکی میگوید یزدی باید جبران کند دیگری می گوید خوب شد و بعضی ها در این اوضاع شناخته شدند. یکی میگوید به #حوزه توهین شد، دیگری می گوید خوب شد و بعضی ها رسوا شدند. بعضی دیگری را بی ادب خواندند و بعضی بعضی دیگر را بی بصیرت!
چقدر در این زمینه قلم فرسایی شد و چقدر تحلیل صورت گرفت...اما نمیدانم این داستان، جز #هزینه برای نظام، خروجی دیگری هم داشت یا نه...؟!
وقتی اولویت زندگی مردم مساله #معیشت است، وقتی عموم مردم بخصوص قشر زحمتکش کارگر از نظر اقتصادی واقعا تحت فشارند طرح هر مساله دیگری #پرداختن_به_حاشیه و رهاکردن اصل است.
بیانیه دادن، حمایت کردن و حتی وقت گذاشتن و صرف انرژی در رابطه با مساله ای که حقیقتا درد مردم نیست #حاشیه_سازی است و مثل همیشه این دشمنان خارجی و منافقان داخلی هستند که بیش از هر کس از این جریانات حاشیه ای به نفع خود استفاده می کنند.
مدتهاست رهبری معظم انقلاب #درد_اقتصادی مردم را فریاد زده است اما ما کی میخواهیم دست از این حواشی برداریم و وقت و انرژی خود را صرف #اولویت_ها کنیم خدا می داند!
🔸نوشته شد در تاریخ 12 أبان 97/ ساعت 1:50 بامداد
@hamedkamaliardakani
✅گاهی به آسمان نگاه کن!
متاسفانه غلبه فرهنگ مادی غرب و فضای #مدرن همه چیز را تحت الشعاع قرار داده و حتی لذت بردن را در #فضای_مادی منحصر می کند. انگار اصرار دارد انسان به حقیقت خود نظر نکند و مدام نگاهش به #طبیعت باشد و انگار برای انسان، بالاتر از لذت رفاه و پول و ثروت و...لذتی نیست.
در این فضا گاهی مطالعه مناجات های #شهید_چمران خالی از لطف نیست. تلنگری است واقعا.
متن زیر قسمتی از دست نوشته های مناجاتی شهید چمران است. کاش برای یک بار هم که شده خود خدا این حالت ها را روزیمان می کرد...چقدر از این لذتها محرومیم. خدا توفیق دهد.
"خوش دارم که در نیمه های شب در سکوت مرموز آسمان و زمین به #مناجات برخیزم. با ستارگان نجوا کنم و قلب خود را به اسرار ناگفتنی آسمان بگشایم. آرام آرام به عمق کهکشانها صعود نمایم. محو #عالم_بی_نهایت شوم. از مرزهای علم وجود درگذرم و در وادی ثنا غوطه ور شوم و جز #خدا چیزی را احساس نکنم."
🔸نوشته شد در تاریخ 18 آبان 97/ ساعت 33 دقیقه بامداد
@hamedkamaliardakani
✅ نیکسون ها ادامه دارند!
🔸بمناسبت روز دانشجو
چند روز است که سؤالی ذهنم را مشغول کرده است که چه می شود که در جامعه ای زمانی یک اتفاق مهم و حماسی می افتد و چندنفر در اثر این حرکت جهادی به شهادت میرسند و این روز را به عنوان #روز_دانشجو نامگذاری میکنند اما سالها بعد، نسل های بعد به یاد این روز حماسی مراسم هایی تحت عنوان #جشن_دانشجویی برگزار می کنند که به موسیقی و کنسرت و شادی و تفریح می گذرد و دریغ از یک کلمه در خصوص اینکه اساسا چه شد که این روز به نام روز دانشجو نامگذاری شد.
بعد از کودتای 28 مرداد سال 1332 قصد داشتند #نیکسون را از آمریکا به ایران بیاورند و در دانشگاه تهران دکترای افتخاری به وی بدهند که این جریان با حرکت خودجوش اعتراضی دانشجویان دغدغه مند مواجه شد و در همین درگیری ها سه نفر #شهید شدند. این بزرگواران شهید راه استقلال کشور شدند.
اما امروز چه؟!
قشر دانشجوی ما چقدر بیدار است؟
دانشجویان ما چقدر دغدغه #استقلال_خواهی دارند؟
دانشجوی ما چقدر #مؤذن_جامعه است؟...
مگر دیگر نیکسون نیست؟! نیکسون های زیادی در مجلس ما تصویب می شود...دانشجویان کجا هستند؟ با فرهنگ و سیاست و اقتصاد نیکسونی چه کسی مبارزه می کند؟ علوم نیکسونی دانشگاه ها را چه کسی باید اصلاح کند؟...
بنظر میرسد #جریان_دانشجویی بیش از پیش باید نسبت خود با انقلاب را روشن کند. البته جریان هایی چون منافعشان به خطر می افتد به شدت تشویق می کنند که دانشجویان کاری به این مسائل نداشته باشند. پس هر چه دانشجو جاهل تر بهتر! لذا در مقابل، دانشجو باید موی دماغ مسئولین شود.
💡نوشته شد در تاریخ 20 آذرماه 97 ساعت 2:35 بامداد
@hamedkamaliardakani
میگویند دنیا رو به #پیشرفت و #توسعه است...اما کدام پیشرفت و توسعه؟! پیشرفت ما به کدام سمت است وقتی کتابخانه های ما خالی از کتابخوان است و #کتاب ها در حال خاک خوردن؟!
آری..
گسترش فضای مجازی #توهم علم و فکر و اطلاعات می آورد اما حقیقت آن است که ملتی که کتاب نمی خواند #پیشرفت نمی کند..!
@hamedkamaliardakani