بیانات رهبری را کامل خواندم.
بین آنچه ایشان گفته بودند تا چیزی که در فضای مجازی رد و بدل میشود زمین تا آسمان فاصله بود!
بسیاری از سوالات را به سعه صدر پاسخ دادند.
در خصوص مطالبه گری هم نکاتی را گفتند که واقعا دقیق بود.
پیشنهاد می کنم حتما وقت بگذارید و بخوانید.
کاش رسانه های ما و بخصوص صدا و سیما به نحوه خلاقانه ای بیانات رهبری را به سمع و نظر مردم می رساند!
مشکل این است که این حرف ها یا به گوش مردم و حتی خواص نمی رسد یا به صورت بریده بریده می رسد.
@hamedkamaliardakani
❌ اردکانِ 500 هزارنفری و سوالات بی پاسخ!
شنیده شد که مسئولان شهرستان اردکان، #جمعیت_آیندهی_اردکان (تا سال 1422) را بالغ بر 500 هزار نفر تخمین زده اند و در حال طراحی نقشه فرهنگی شهرستان بر این اساس اند. در صورتی که این آمار صحت داشته باشد چند سوال از مسئولان ارشد شهرستان مطرح است که امیدواریم در راستای تنویر افکار عمومی پاسخ دهند:
1- اول اینکه اساسا چرا و بر چه مبنایی باید جمعیت دو دهه دیگر شهرستان 500 نفر باشد؟ آیا این بر مبنای ورود #مهاجرین است؟ مگر اردکان دیگر ظرفیت #توسعه دارد؟ چرا وقتی هنوز صنایع موجود به طور شایسته تعهدات اجتماعی خود را ایفا نکرده اند با کدام منطقی باید به فکر ایجاد صنایع جدید باشیم؟
2- زیرساخت های شهرستان چقدر برای این جمعیت مناسب است؟ چه برنامه ریزی بر این اساس در حال انجام شدن است که نتیجه آن را تا دو دهه دیگر ببینیم؟ این در حالی است که الان هم که جمعیت شهرستان بالای 150 هزار است #زیرساختهای_شهرستان کافی نیست و زیرساخت های موجود بر اساس جمعیت زیر 100 هزار نفر می باشد. چگونه و با کدام برنامه ریزی افق جمعیتی شهرستان را بر اساس 500 هزار نفر در نظر گرفته اید؟ وقتی مدارس شهرستان، مراکز درمانی و بهداشتی، مراکز رفاهی و ... جوابگوی جمعیت فعلی شهرستان نیست، دو دهه بعد #بحران بیشتر نخواهد شد؟
3- این برنامه ریزی چقدر خروجی #نظرات_کارشناسان در زمینه های فرهنگی و اجتماعی و بخصوص نخبگان است؟ چقدر این افق بیست ساله مبتنی بر نظر کارشناسان امر بخصوص کارشناسان محیط زیست و علوم اجتماعی است؟
4- در این برنامه ریزی چقدر توجیه افکار عمومی و بخصوص #نخبگان شهرستان در نظر گرفت شده است؟ آیا در صدد تبیین و توجیه نخبگان شهر که غالبا جوانان دلسوز این مرز و بوم اند برآمده اید؟ رهبر انقلاب در سخنرانی نوروز بر لزوم تقدم افکار عمومی بر طرح های کلان جامعه تاکید کردند و قریب به این مضمون فرمودند هر فکر و برنامه ای باید با #افکار_عمومی مطرح شود تا نصاب لازم را پیدا کند و محقق شود.
5- اگر این برنامه ریزی و تخمین جمعیتی صحت دارد چرا موضوعات جلسات مهم شهرستان از جمله #شورای_فرهنگ_عمومی و .. این موضوع مطرح نشده و سایر موضوعات نیز بر اساس این افق طراحی، برنامه ریزی و پیگیری نمی شود؟
✍🏻 #حامدکمالیاردکانی
@hamedkamaliardakani
✅ به مسئولان بگید این تصاویر فتوشاپه!
این جمعیت در روز #عید_فطر، با توجه به حجم دشمنی های دشمنان و جنگ روانی که وجود دارد و مشکلات داخلی مون #بی_نظیر است.
خار چشم دشمنان است و این حضور،
جای افتخار و غرور داره.
اما
🔻اگر قرار است این تصاویر خیال مسئولان را از مشکلات زیادی که مردم دارند راحت کنه #به_مسئولان_بگید_فتوشابه!
🔻اگر قراره با دیدن این تصاویر به رویه های غلطی که وجود دارد ادامه دهیم، به #به_مسئولان_بگید_فتوشابه!
🔻اگر قراره عملکرد غلط آقایون با این تصاویر تایید بشه و این را مهر تاییدی بر کارهاشون بدونن #به_مسئولان_بگید_فتوشابه!
🔻اگر قراره همه هم و غم مسئولان ما مهار تورم نباشه و به حواشی بپردازن #به_مسئولان_بگید_فتوشابه!
✍ #حامدکمالیاردکانی
@hamedkamaliardakani
✅ از یونان کوچک تا شهر کارگری!
مدتی پیش در سفر استاندار به اردکان، فرماندار شهرمان در خصوص اردکان تعبیری به کار بردند که حکایت از یک #واقعیت_تلخ دارد.
«شهر کارگری» حقیقتا برای اردکانی که لقب #یونان_کوچک داشته و دیار علما و فضلا بوده برازنده نیست اما این یک واقعیت تلخ است.
این واقعیت #ریشه در چه چیزی دارد؟
وضعیت موجود اردکان محصول چیست؟
چه عواملی دست در دست هم داده و اردکانی این چنین به وجود آورده که از حجم معضلات زیست محیطی و فرهنگی اجتماعی کمتر کسی حاضر میشود مدیریت در این شهر را بر عهده گیرد؟
به نظر نگارنده دست کم دو مساله، #عامل_اصلی وضعیت آشفته امروز اردکان است.
1- نگاه سیاسی و #جناحی در مدیریت شهری
2- نگاه سرمایه سالاری #صنعت بدون ملاحظات فرهنگی اجتماعی و بدتر از آن دخالت و تصمیم گیری در عرصه مدیریت شهر و استان
نتیجه ی #عامل_اول یعنی غلبه نگرش جناحی و سیاسی چیست؟ به حاشیه رانده شدن بسیاری از #نخبگان، #جوانان و متخصصین دلسوز و دغدغه مند عرصه های مختلف و میدان دار شدن افراد ذی نفوذ سیاسی و به تبع، رشد پفکی مشتی بی سواد که حیات و مماتشان به فلان و بهمان شخصیت سیاسی بستگی دارد!
#عامل_دوم یعنی شکل گیری صنعت بدون ملاحظات فرهنگی و اجتماعی که #حس_ناامنی_اجتماعی تولید کرده و از آن بدتر امتداد نگرش صنعت به مدیریت فضای شهری و تصمیم گیر بودن، نتیجه اش چیست؟ #آشفتگی_فرهنگی_اجتماعی ناشی از عدم آمادگی زیرساخت ها و بدتر از آن شکستن اقتدار مسئولان شهرستان و بعضا جاده صاف کن آقایانِ سرمایه دار!
القصه امروز با شهری مواجهیم که نخبگان و متخصصان و جوانان به حاشیه رانده شده اند و وضعیت آشفتگی فرهنگی اجتماعی مواجهیم و از همه بدتر قدرت صنعتی جایی برای #اقتدار_پدرانه نگذاشته و حتی برای مسئولان تصمیم گیری می کنند.
این تصویری است که نگارنده این سطور از اردکان دارد و تقریبا هیچ چیز این شهر دیگر به یونان کوچک نمی آید!
حال که ریشه های اصلی انحطاط و عقب ماندگی اردکان بیان شد روشن است که #رسالت_امروز مدیران شهرستان چیست؟
#اول بازکردن راه برای جوانان و نخبگان و دلسوزانی که درد اردکان دارند بدون ملاحظات سیاسی و جناحی!
#دوم اینکه در مواجهه با صنعت باید #اقتدار از دست رفته ی خود را دوباره بدست آورند و برای شهرستان حقیقتا پدری کنند و در تامین زیرساخت های عمرانی و فرهنگی شهرستان بکوشند.
البته که مسیری که یک روزه طی نشده جبران آن نیز یک روزه و دو روزه اتفاق نخواهد افتاد و #بلندمدت است. مهم این است که راه را بشناسیم و در این #افق حرکت کنیم.
✍ #حامدکمالیاردکانی
@hamedkamaliardakani
✅ دانشجوهای معترض و دلسوز اما ضعیف المبانی!
میخواهم در خصوص #دیدار_دانشجویان با #رهبری بنویسم.
دیداری که هرچه بیشتر گوش دادم بیشتر #ناامید شدم واقعیت!
وقتی مطالبات دانشجویان را گوش میدادم خیلی برایم دردآور بود. چرا؟ چون دقیقا مطالباتی که چندسال قبل رهبری از #بدنه_دانشجویی و جوان و نخبه کشور خواسته، حالا دارد از خود رهبری #مطالبه می شود!!!
عجیب نیست؟
دردآور نیست؟!
سخنرانی های چند سال اخیر رهبری در جمع دانشجویان را ببینید. مخصوصا سخنرانی سال 98 را بیشتر تامل کنید. دانشجویان مشکلات را مطرح میکنند و رهبری در پاسخ 7 راهکار برای ورود به عرصه اجرایی کشور جهت حل مشکلات را به دانشجویان یاد می دهند و رسما می گویند این نه وظیفه رهبری است و نه رییس جمهور و نه هیچ کس دیگری. این وظیفه بر عهده شما #دانشجویان است.
دانشجویان چقدر طبق فرامین رهبری #حرکت کرده اند؟ چقدر مطالبات قبلی را عملی کرده اند؟ چقدر به تکالیف و وظایف خود در حکمرانی عمل کرده اند؟!
مطلوب این بود که دانشجویان در دیدار رهبری حاضر شده و از کارهای خود #گزارش مفصلی ارائه دهند نه آنکه عقب گرد کنند و با ذهنیتی متاثر از فضای رسانه ای و #جنگ_روانی فقط زبان مشکلات باشد و کارهایی که چند سال است خود متولی و مسئول آن بوده را از رهبری مطالبه کنند!!!
حق و تکلیف دایرمدار هم هستند.
دانشجویی که به #تکلیف خود عمل نمی کند و خود را از دایره جمهوری اسلامی خارج می داند #حق_مطالبه گری ندارد. اعتراض و مطالبه برای کسی است که #نقش خود را میداند و عمل می کند اما جهت برطرف شدن #موانع پیش روی فعالیت خود مطالبه و اعتراض دارد.
دانشجویی که مستقیم از رهبری در خصوص #رفراندوم سوال می کند چه فهمی از نظام #حکمرانی دارد؟ حل مسائل کلان کشور را در چه سطحی می بیند؟ چقدر تصویری که از جامعه دارد درست و منطبق بر #واقعیت است و چقدر تحت تاثیر جنگ روایت هاست؟ واقعا دانشجویان نمی دانند مسائل نظام حکمرانی چه در عرصه سیاست گذاری و چه در عرصه اجرا و نظارت بدست خودشان باید حل شود؟ حتی اگر قرار است #ساختار تغییر کند این دانشجویان نیستند که باید #مدل_جایگزین ارائه دهند؟ و ...
بی سبب نیست که رهبری همیشه در دیدارهای دانشجویی هر سال و چند دفعه در این دیدار اخیر تاکید کردند که #مبانی_فکری خود را تقویت کنید! وقتی مبانی فکری درست شکل نگرفته باشد سوال های تو نه سوال های مردم است نه سوال های ولی! پاسخ های تو نیز پاسخ های واقعی نیست!
روش #حل_مساله تو هم همیشه از بالا به پایین است و انگشت اشاره ی تو مدام به سمت رهبری است. حال آنکه رهبری اساسا مسئولیت اجرایی نیست. #مدیریت_کلان است.
رهبری باید #راهبری کند این ماییم که باید طبق راهبرد حرکت کنیم ..
خدا توفیق فهم و عمل به وظایف مان عنایت فرماید!
✍ #حامدکمالیاردکانی
@hamedkamaliardakani
#مناظره دکتر غنی نژاد و پرفسور درخشان را دیدم.
بر خلاف بسیاری از دوستان انقلابی که بعد از مناظره در مقابل دکتر غنی نژاد موضع گرفتند من انتقاد جدی ام پرفسور درخشان است. نوع مواجهه کاملا غیرعلمی، همراه با انگ زدن و .. که انصافا قبلا از ایشان ندیده بودم.
دفاع ضعیف از دفاع نکردن بدتره! بدترین تخریب همینه!
انتظار بود آقای درخشان دست کم انتقادات جدی به اقتصاد مدرن رو مطرح کنه اگه نمیتونه چیزی از اقتصاد اسلامی بیان کنه!
در حالیکه این هم نبود ..
نمیگم به سخنان دکتر غنی نژاد و نوع تفکرشون نقد وارد نبود. اتفاقا کاش این ها نقد می شد. اقتصاد لیبرالی که تاکنون نتوانسته وضعیت مردم را سامان دهد را باید نقدهای جدی هم به آن وارد کرد اما درخشان این کار را نکرد. در حالیکه درخشان واقعا سوادش را هم دارد!
نمیدانم چه شد که فقط یکسری رجزخوانی و ..
فکر میکنم بعد از ۴ دهه هنوز رجزخوانی کردن دیگر قانع کننده نیست!
باید #حرف برای گفتن داشت ..
✍ #حامدکمالیاردکانی
@hamedkamaliardakani
✅ به بهانه سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم
#از_شهید_مطهری_آموختم که دین را نباید سطحی فهمید؛ تفکر سطحیِ خوارج بود که امیرالمؤمنین را مظلوم کرد گرچه آنها زیاد اهل عبادت هم بودند.
#از_شهید_مطهری_آموختم قبل از آنکه بخواهم دیگران را تربیت کنم باید خود را از موانع تربیتیِ درونم آزاد کنم. انسانی که در خود هزار عقده روحی دارد چگونه مربی دیگران شود؟
#از_شهید_مطهری_آموختم باید نسل جدید و مخصوصا جوانان را قبل از آنکه قضاوت کنم آنها را درک کنم و دردشان را بشناسم.
#از_شهید_مطهری_آموختم وجود افکار مخالف در جامعه باعث رشد است لذا همیشه گفتگوی آزاد و منطقی بهتر از مواجهه کینه ورزانه است.
#از_شهید_مطهری_آموختم دین فقط مسائل عبادی مثل نماز و روزه نیست بلکه دین هم ابعاد فردی دارد هم ابعاد اجتماعی و نباید دچار افراط و تفریط شوم.
#از_شهید_مطهری_آموختم بدون تعصب دنبال حق و حقیقت باشم و به جای آنکه افراد، معیار باشند حقیقت ملاکم باشد و حتی اشخاص را با حقیقت بسنجم.
#از_شهید_مطهری_آموختم دین را باید عقل پسند بفهمم و اسیر سنت های غلط زندگی و خرافات نشوم و با این ها مبارزه کنم نه آنکه به بهانه آزادی عقیده دیگران را در اسارتشان تنها گذارم.
#از_شهید_مطهری_آموختم حتی گریه ها و عزاداری ها و اجرای مناسک دینی باید باعث تحرک و پویایی من در زندگی شود وگرنه همان ها دقیقا پازل دشمنان اهل بیت را تکمیل می کند. امام حسینی که به ما آگاهی و آزادی ندهد امام حسینِ اسلام نیست!
#از_شهید_مطهری_آموختم سرنوشت من با ایمان و عمل خودم رقم می خورد نه هیچ چیز دیگری. شفاعت و توسل و توکل و... را درست بفهمیم. اسلام دین مسئولیت داشتن است دین وابستگی های خیالی و توهمی نیست!
🔸شهید مطهری حقیقتا معلم انسان هاست. معلمی که #اندیشیدن را می آموزد نه صرفا #اندیشه_ها را!
بی سبب نیست که دشمن نتوانست وجود او را تحمل کند و او را از ما گرفت. گرچه فکر او هنوز #زنده است و انسان ساز!
🔻 از آثار این استاد شهید غافل نشویم ..
✍ #حامدکمالیاردکانی
@hamedkamaliardakani
✅ بدون سواد مطالبه نکنیم!
📹 رهبر انقلاب:
مطالبه همراه با واقع بینی و ارائه راهحل علمی و عملی باشد.
۱۴۰۲/۰۱/۲۹
رهبر انقلاب در دیدار اخیر با دانشجویان ۵ نکته مهم و راهبردی مطالبه گری را بصورت مختصر و مفید بیان کردند:👇
۱- #اصل_مطالبه باید باشد. بی تفاوت نباشیم، ناامید نباشیم. پرچم مطالبه گری را زمین نگذاریم.
۲- همراه با #واقع بینی باشد. یعنی با نظرگرفتنِ دشمنان خارجی و محدودیت منابع و نیروی انسانی و ..
۳- راه حل ارائه داده شود. انتظار است مطالبه گر #راهحل بدهد.
۴- راه حلی بدهد که #علمی باشد. روی هوا یه چیزی نگیم. مبنا داشته باشد.
۵- راه حل، شدنی باشد. عملی باشد، #کاربردی باشد.
بنظرم این ها مواردی است که میتوان گفت #سواد_مطالبه است.
بی سواد مطالبه نکنیم که نتیجه ای جز #ناامیدی و سرخوردگی نخواهد داشت!
✍ #حامدکمالیاردکانی
@hamedkamaliardakani
✅ شهید مطهری و زن، زندگی، آزادی!
اخیرا قسمتی از کتاب آینده انقلاب اسلامی ایران #استاد_شهید_مطهری رو دوباره مطالعه میکردم.
بخش کوتاهی دارد تحت عنوان #نقش_زن_در_جمهوری_اسلامی.
پیشنهاد میکنم حتما این قسمت را که چند صفحه هم بیشتر نیست مطالعه کنید.
اگر خوانده اید هم دوباره بخوانید. (متن را ذیل این متن قرار دادم)
ببینید استاد شهید مطهری پاسخ شبهات و مسائلی را که امروز شاهد آن هستیم سالها قبل و حتی قبل از انقلاب داده و به آن پرداخته است.
آن هم کاملا منطقی و به دور از حاشیه.
بی سبب نیست که هنوز هم یکی از توصیه های جدی رهبر انقلاب بخصوص برای #دانشجویان، #معلمان و #روحانیون مطالعه آثار ارزشمند استاد شهید مطهری است.
🔻 متن سخنرانی استاد شهید مطهری با عنوان "نقش زن در جمهوری اسلامی" 👇
https://b2n.ir/e70089
✍ #حامدکمالیاردکانی
@hamedkamaliardakani
✅ بازدید از نمایشگاه نور!
امشب نماز مغرب و عشاء را در مصلی خواندم. هنگام ورود با نمایشگاهی مواجه شدم که بسیار جالب توجه بود!
نمایشگاهی برای معرفیِ شغل شریف #طلبگی!
غالبا تصویر خاصی از طلبگی داریم ..
تصویری که شاید به دلایل متعدد از جمله الگوهای اشتباه و .. خیلی هم مثبت نباشد.
اما #پیشنهاد میکنم با هر تصویری که از طلبگی دارید از این نمایشگاه دیدن کنید.
ذهنیت شما را به #حقیقت_طلبگی نزدیک تر می کند.
#خلاقیت در ارائه مسیر نورانی طلبگی، نشان دادن تصاویر حاکی از #نشاط طلبگی، #بیان_تفاوت شغل طلبگی با سایر شغل ها، #برون_مرزی بودن شغل طلبگی، معرفی دروس طلبگی و نشان دادن #آینده_وسیع و متنوعِ طلبگی از خصوصیات این نمایشگاه بود.
بدون اغراق، #حس_شیرین_طلبگی را بعد از دیدن این نمایشگاه درک میکنی ..
این قطعا نتیجه #تلاش و #خلوص #نوجوانان طلبه ای است که این مسیر را طی کرده و اکنون این #سفره_معنوی را برای ورود دیگران باز کرده اند و خود #راوی نمایشگاه هستند!
کاش این نمایشگاه ادامه داشته باشد و بسیاری از مردم از آن دیدن کنند.
🌷خداقوت به #شاگردان_دهه_هشتادی امام صادق علیه السلام
✍ #حامدکمالیاردکانی
@hamedkamaliardakani
✅ تبلیغ مغز دین یا ترویج قالب دین؟!
در #تبلیغ_دین باید مراقب بود فهم خودمون و چارچوبی که خودمون از دین خدا دریافت کردیم رو به مخاطب عرضه نکنیم ..
گاهی یک مبلغ، دینی که خودش دو سه نسل قبل با شرایط آن موقع دریافت کرده میخواهد امروز با همین #قالب به جوان منتقل کند؛ این است که جوان بجای اینکه مغز دین را دریافت کند #قالب_سنتی آن را می بیند و نمی پذیرد. حق هم دارد. قالب ها روز به روز تغییر میکنند. جوان هم به دنبال ابتکار و نوآوری است و قالب قبلی را نمی پذیرد.
کار یک مبلغ این است که مغز و #روح دین را بفهمد و آن را متناسب با #اقتضائات_نسلی به مخاطب منتقل کند.
البته که تبلیغ دین از این جهت کار سختی است و فهم #عمیق و #جامعی لازم دارد.
وقتی هنوز به فهم جامعی از دین نرسیدیم و مغز دین را نشناخته ایم چه چیزی را برای مردم تبلیغ می کنیم؟ خدا میداند.
این نکته اینقدر مهم است که #استاد_شهید_مطهری سالها قبل از انقلاب در کتاب #اسلامونیازهای_زمان باب آن را باز کرده و به تفصیل بیان می کند که از ارکان اساسی دین ما همراهی با نیازهای واقعی زمان است. هر زمان قالب ها تغییر میکند.
این کتاب، بسیار خواندنی است.
خدا رحمت کند استاد رو!
انشالا فرصتی باشد بیشتر از این کتاب مینویسم.
✍ #حامدکمالیاردکانی
@hamedkamaliardakani
حامد کمالی | زاویه دید!
✅ تبلیغ مغز دین یا ترویج قالب دین؟! در #تبلیغ_دین باید مراقب بود فهم خودمون و چارچوبی که خودمون از
✅ مبارزه استاد با دین فهمی و دینداریِ غلط!
در ادامه یادداشت قبل این سوال مطرح می شود که
#شهیدمطهری در کتاب «اسلام ونیازهای زمان» به دنبال چیست؟ دنبال حل کدوم مساله هست؟
چه مشکلی رو دیده که به این مساله پرداخته؟
استاد دارد با مباحث این کتاب با این انگاره غلط که «دین یک مساله قدیمی و سنتی است» و «دین پاسخگوی نیازهای جدید و نو زندگی نیست» مبارزه می کند.
سرمدار این #تفکر_غلط کیست؟ #اول دشمن خارجی که نمی خواهد اسلام بشکل واقعی و درست به ذهن جوانان برسد. چون حیات او به جهل جوانان از اسلام ناب است.
یک عده خودفریفته هم در داخل همین مسیر را می روند که اینها را متجدد یا غرب زده می گویند.
و #دوم علمای داخلی که دین را به نحوی فهم و تبلیغ می کنند که انگار یک مقوله قدیمی و سنتی است و برای امروز و نیازهای روز من و تو برنامه ای ندارد. شاید بهتر باشد به این علما #متحجر گفت. تعبیری که رهبری هم بکار می برد.
#تحجر یعنی چه؟ یعنی تنگ نظری! یعنی «کسی آن پویایی و قدرت تطبیق با شرایط گوناگون را درک نکند.» (رهبر انقلاب/ ۱۳ مهر ۱۳۶۷)
رهبر انقلاب میفرماید:
شهید مطهری هم زبان با دو جبهه می جنگید: جبهه تجدد و غزبزدگی و جبهه تحجر.
البته که مبارزه با تحجر بسیار سختر از مبارزه با غربزدگان است.
متحجر ظاهر کاملا دینی و مذهبی دارد.
در #یادداشت_بعدی تحجر را بیشتر توضیح میدهم.
✍ #حامدکمالیاردکانی
@hamedkamaliardakani
✅ مطهری و مقابله با دینِ تحجری!
در یادداشت های قبلی گفتیم یکی از دغدغه های استاد شهید مطهری مبارزه با سطحی نگری، تنگ نظری و تحجر بود.
اما متحجر چه خصوصیاتی دارد؟ نکند خود ما نیز رگه هایی از تحجر را داریم و خبر نداریم!
❌ متحجر هر تغییر و تحولی رو مغایر با اصول مذهب میدونه و لذا از تغییر و #تحول می ترسه. از این جهت هرگز در استفاده از روش های خلاق و جدید و نو پیشران نیست بلکه مانع است.
❌ برای متحجر اونقدر محتوا و ماهیت و اغراض دین مهم نیست که قالب و #ظاهر دینی مهم است. (به بیان بهتر وقتی ظاهر دینی شد انگار تکلیفش ادا شده و به همینجا بسنده می کند)
❌ متحجر #دُگم است و هر اظهارنظر تازه ای رو انگار مخالف دین می بینه و بدون بررسی و تحقیق و فهم درست مساله رد می کنه. چون ذهنیتی که او از اسلام داره مخالف چنین چیزی است.
❌ متحجر #تنگ_نظر است و هر ارتباط و مجالست و رابطه ای رو که ظاهرا در تنافی با دین است - یا بیم ضدیت با دین در آن می رود- رد می کنه و بخاطر همین مساله خودش هم کمتر اهل ارتباط و روابط اجتماعی است. چون حس میکنه دینش دچار خدشه میشه. بنا بر این در ارتباطاتش خیلی اهل احتیاطه و کمتر به جمع های غیر هم مسلکان خود گرایش داره.
❌ متحجر نگاهش نسبت به دیگران از #بالابهپایین است. کمتر اتفاق می افتد خودش را در معرض یادگیری قرار دهد، کتابی را به قصد فهم و یادگیری - نه به قصد نقد- بخواند یا اینکه طرز تفکر جدیدی را از استاد جدیدی بیاموزد. حس دانش بی انتهای مطلق دارد.
❌ متحجر #افق_دیدش محدود است و نگاه خرد دارد. #کلان_نگر نیست و فهم دینی او متاثر از جهان بینی و نگرش محدودی است که دارد.
❌ متحجر بیشتر #نگرش_فردی به احکام دارد تا اجتماعی و بنا بر این، دایره دین را بیشتر در حوزه فردیات می بیند و کمتر به اصلاح اجتماعی گرایش دارد. اولویت های او اخلاق و احکام فردی است و حتی به موضوعات اجتماعی مثل حجاب نیز با عینک فردی نگاه میکند و نگاه آسیب شناسانه ی عمقی و اجتماعی ندارد.
❌ متحجر در مقابل دنیای جدید و مظاهر تمدن دچار هراس شده و #منفعل است و نمی تواند با فهم پویا از دین، فعالانه خود را با زمانه تطبیق دهد. بنا براین عملا منزوی و حذف خواهد شد.
♨️ شما تصور کنید مقابله با مذهبیِ متحجر چقدر سخت است!
💥 #تبصره: مظاهر پیشرفت زمانه غیر از انحرافات زمانه است؛ توضیح این نکته در یادداشت های بعد خواهد آمد.
✍ #حامدکمالیاردکانی
@hamedkamaliardakani
✅ دوران مدرن و بیماری تحجر!
در خصوص مساله تحجر و سطحی نگری می نوشتم.
نکته ای که خوب است در این یادداشت به آن بپردازم این است که با توجه به مطالب یادداشت های قبلی برداشت نشود که #تحجر لزوما در بین افرادی پیدا می شود که #نگرش_سنتی دارند. البته این هست و به تعبیر مقام معظم رهبری این بلای بزرگی است که یک عالم نتواند با نگرش سنتی و با دنیای ساده و بسیطی که دارد برای دنیای بزرگ و پیچیده امروز فتوا صادر کند. چنین فردی اساسا نمی تواند برای #نیازهای_جامعه_امروز نسخه ارائه کند. (1376/03/14)
اما لزوما تحجر میوه نگرش های سنتی نیست؛ تحجر میوه #تعصب و تنگ نظری هم هست. بسیاری از افراد به خاطر #خودتحقیری و شیفتگی که در درون شان از شرایط روز جامعه و #فضای_مدرن اتفاق می افتد گزاره هایی را بدون دلیل می پذیرند و نمی توانند به مخالف آن فکر کنند. این تحجر است. اینکه فردی تحت تاثیر دوران مدرن قرار گرفته و ذهنش در موضوعی بسته و دگم شود نمونه ای از تحجر است. برخی اساسا فکر میکنند موضوعی صرفا چون مولود شرایط مدرن است درست است و #روشنفکرانه و بصورت افراطی آن را حمایت و طرفداری می کنند بدون آنکه در خصوص آن #فکر کنند؛ اگر انتقادی هم بشوند نمی پذیرند. رهبر انقلاب در این خصوص میفرمایند: «من یادم نمیرود، دوران قبل از انقلاب در این مجالسی که با دانشجویان و بعضی از فعّالان سیاسی چپ تشکیل میشد، اگر کسی حرفی میزد که با مبانی مارکسیسم اندک مخالفتی داشت، استدلال لازم نبود، میگفتند این حرف باطل و غلط است.» (۱۳۸۱/۱۱/۰۸)
نمونه این نوع تحجر را در انتخاب های سیاسی افراد می توان دید. گاهی دیده می شود شخصی که ادعای آزادی او گوش فلک را کر کرده متعصبانه حامی یک #شخصیت_سیاسی است و حاضر نیست اشتباهات او را بپذیرد.
جوان امروز فکر میکند هرچه که از #مظاهر_مدرن مانند فیلم و سینما و فضای مجازی و .. صادر می شود درست است و بخاطر شیفتگی که نسبت به آن دارد حتی اجازه نقد و سوال هم به خود نمی دهد؛ گاهی حتی اگر در جمعی قرار بگیرد سوال پرسیدن - نه اعتراض - را مصداق عقب افتادگی می بیند و بخاطر #ضعف_شخصیتی که دارد همراه جماعت شده و آرام آرام جذب می شود که این البته خطر بزرگی است. ذهن او نسبت به فضایی که در آن قرار گرفته متعصب و #بسته می شود.
هنر #استاد_شهیدمطهری این بود که با قدرت تفکر و اجتهادی که داشت نه گرفتار مردابِ تحجر شد و نه اسیر گردابِ روشنفکری!
اینکه با تکیه بر مبانی مستدل و منطقی #عقل و #دین قرائتی از دین برای جوانان ارائه داد که بتوانند با تکیه بر عقل و مبانی دینی، با تفکیک #انحرافات_زمان از #اقتضائات_زمان گرفتار هیچ یک از این دو دام نشوند. اینکه با تکیه بر اصول ثابت دین می توان به اصول متغیر دینی که در هر دوران تغییر میکند دین با مظاهر زمانه قابل جمع است. اینکه #دینداری و #زیست_مؤمنانه با همراه شدن با اقتضائات و #پیشرفتهای_زمانه منافاتی ندارد.
ارزش کتاب های شهیدمطهری اینجا مشخص می شود.
بی سبب نیست که حضرت امام فرمودند #بیاستثنائا آثارش خوب و #انسانساز است و سِرّ اینکه رهبر انقلاب خطاب به اقشار مختلف بخصوص متولیان دینی و روحانیون، دانشجویان، معلمین، فعالان فرهنگی و .. تاکید به مطالعه آثار ایشان دارد می تواند همین باشد.
کتاب «اسلام و نیازهای زمان» تبلور یکی از ابعاد جدی اندیشه استاد مطهری است.
✍ #حامدکمالیاردکانی
@hamedkamaliardakani
یکی از #ظرفیت های بسیار اثرگذار ما در این دوران، گروههای #سرود است که روز به روز هم در حال افزایش است ..
این ظرفیت را با ایجاد #گروه_سرود_مختلط خراب نکنیم!
هرچیز قیمتی #مراقبت لازم داره که آفت نگیره؛ منحرف نشه؛ شاید الان اینقدر انحرافش فاحش نباشه ولی همیشه #شروع_انحرافات از یک نقطه کوچیکه!
در این موضوع بیشتر می نویسم ..
✍ #حامدکمالیاردکانی
@hamedkamaliardakani
✅ ظرفیت سرود و خطر استحاله!
از ظرفیت های هنری جریان ساز و معرفت بخش، ظرفیت #سرود است.
سرود تعریف خودش را دارد. نوعی از شعر است که با ریتمی که دارد #شورانگیز و انگیزه بخش است در عین #معرفتی که منتقل می کند. سرود جهت دهی می کند. #حرکت ایجاد می کند. حرکت جمعی!
وقتی تاریخی به مساله نگاه می کنیم می بینیم سرودهای اول انقلاب چقدر #اثرگذار بودند و بعد از آن هم در طول تاریخ انقلاب تا به امروز در نقاط عطف مختلفی که وجود داشته سرودهای انقلابی در ترویج معارف انقلاب نقش بسزایی داشته اند.
هویت سرود یک #کار_گروهی_تربیتی است که غالبا مخاطب از این دالان عبور می کند و با هویت شکل گرفته ای وارد عرصه ای که استعدادش را داشته می شود. خیلی از استعدادها از همین جمع های سرودی کشف می شود. البته اگر #مربی_سرود چنین نگرشی داشته باشد.
حدود یک دهه است که انگار سرودهای ما خیلی نرم از ماهیت اصلی خود دارد خارج می شود.
یعنی
بجای اینکه محتوا و شعر جدی باشد ملودی و #آهنگ و جنبه موسیقیایی جدی تر است.
بجای اینکه بچه ها #خودشان تمرین کنند و در مراسمات مختلف بخوانند به اصطلاح #پِلیبَک هست و نوجوانان فقط لب میزنند.
بجای اینکه گروه سرود #نقش_تربیتی برای کودک و نوجوان داشته باشد بیشتر شیبی ایجاد می کند تا فرد درگیر خودنمایی و بیشتر #دیده_شدن و .. شود. البته که #تیپ و پوشش زیبا، #اختلاط دختر و پسر، غلبه #موسیقی های تند و #تدوین های دور از شان فضای تربیتی نیز به آن ضریب می دهد.
نتیجه آنکه اگر گروه های سرود قبلا هویت تربیتی و استعدادیابی و رشد داشتند امروز هویت دیده شدن، خواننده شدن و .. پیدا کرده اند تا جایی که بعضی از مربیان سرود تمایل به خواننده شدن دارند. مربی های سرود، دغدغه مندان این عرصه و مجموعه هایی که حمایت می کنند یک #نگاه_کلان هم به قصه ی سرود داشته باشند. همراهی با #ذائقه_مردم برای شروع مهم است اما افق ما باید #جریان_سازی و تغییر ذائقه باشد.
مسیری که دقیقا #دشمن طی میکند و ما چون نگاه کلان نداریم بعد از مدتی وقتی به دور و برمون نگاه می کنیم خود را گرفتار می بینیم.
✍ #حامدکمالیاردکانی
@hamedkamaliardakani