در یک مدرسه کانادایی بچهها رو مجبور میکنن هر روز صبح ۱۰ دقیقه اخبار CNN ببینن!
بعد پریروز خبری در مورد اعتراضات علیه اسرائیل تو دانشگاههای آمریکا بوده، به بچهها گفتند نگاه نکنید، خبرش بیش از حد سیاسیه!!
ولی روز بعدش کمکهای آمریکا به اسرائیل رو کامل برای بچهها پخش کردند.
چیزهای عجیبی رو خدا جلوی چشممون قرار داده ... واقعا عجیب
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 تعبیر ماندگار علامه طباطبایی(ره) درباره شاگردشان شهید مطهری چند روز بعد از شهادت ایشان:
وقتی ایشان به درس من میآمد از شوق و شعف به حال رقص در میآمدم! مطمئن بودم هر چه بگویم هدر نمیرود ...
به روز معلم نزدیکیم ...
#شهید_مطهری
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
هدایت شده از نکتهها | محمد اکبرزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍این یک دقیقه و سی ثانیه جالب است!
بستن خيابان؛ در ایران اعتراض مسالمتآمیز است، در آمریکا اغتشاش!
حمله به پلیس؛ در ایران اعتراض شجاعانه و تشجیع، در آمریکا حمله به مجری قانون
بازداشت؛ در ایران سرکوب مخالفان، در آمریکا مقابله با مخل امنیت
همینها همه آنچه را که امروز در آمریکا غیرمجاز میدانند برای برهم زدن آرامش و امنیت ایران تجویز میکردند!
عضو شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/779092750C2d82740139
🔴 چند خطی درباره بودجه آموزش و پرورش در ۱۴۰۳
امسال بودجه وزارت آموزش و پرورش به نحوی بسته شده که عملا خیلی از کارها نشدنی است!!
آموزش و پرورش سند تحول را در پیشروی خودش میبیند اما با بودجهای که برای ۱۴۰۳ بسته شده، بعید است کفاف روزمره آموزش و پرورش و پرداخت حقوقها و دستمزدها داده شود، چه برسد به تحول و ...!
صرفاً به سه نکته که مهمتر و حیاتیتر است، اشاره میکنم:
1️⃣ بودجه سازمان نوسازی برای ساخت مدارس
2️⃣ بودجه دانشگاه فرهنگیان
3️⃣ بودجه ادارات کل استانها برای حقوق و دستمزد
(دقت کنید در مورد در حال صحبت در مورد دو رکن مهم مدرسه و معلم هستیم)
طبق گزارشی که مرکز پژوهشهای مجلس کار کرده؛
👈 شاید جالب! باشد بدانید بودجه هزینهای سازمان نوسازی مدارس ۳۵ درصد کاهش داشته و بودجه تملک دارایی آن هم در حالی ۱۲ همت است که فقط برای تکمیل مدارس خیرساز تقریبا به ۱۲.۶ همت پول نیاز است و برای بقیه مأموریتهای سازمان مثل تجهیز مدارس و هنرستانها، هوشمندسازی و ... تقریباً هیچ چیزی وجود نخواهد داشت.
👈 در حال حاضر ۶۳ درصد بودجه دانشگاه فرهنگیان از محل کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان است. از طرفی بودجه هزینهای دانشگاه، ۱.۶ همت دیده شده، در حالی که پیش از این برآورد بودجه مورد نیاز حدود ۳.۳ همت بوده.
طبیعی است این ۱.۶ همت فقط کفاف حقوق افراد فعلی را میدهد و مشخص نیست بودجه مورد نیاز برای تقریبا ۲۵۰۰ عضو هیئت علمی جدید که مجوز استخدام برای آنها صادر شده، از کجا باید تأمین میشود.
👈 در بودجه ادارات کل استانها هم برآورد پرداخت کامل حقوق و دستمزد ۳۳۷ همت بوده که حالا در بودجه ۲۱۷ همت دیده شده!!! و بدتر اینکه مطالباتی هم از قبل برای فرهنگیان وجود دارد که مشخص نیست چطور قرار است پرداخت شود!
متأسفانه آموزش و پرورش در دولتهای مختلف مثل یک #بچه_سرراهی است و علیرغم تمامی حرفهای بزرگ، قدمهای کوچکی برای آن برداشته میشود. امیدوار بودیم این روند در این دولت قطع شود اما ظاهراً فعلا باید صبر کنیم ...
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
🔴 نگاه روانشناسانه برای تربیت کافی نیست!
یکی از رفقا صبح پیام داد و گفت برای #روز_روانشناس نمینویسی؟! دیدم بد نیست به عنوان کسی که یکی از مسیرهایی که طی کرده روانشناسی تربیتی بوده، چند خطی درباره یک ناگفته از این روز بنویسم ...
این یک سوال جدی هست و باید پرسید که چی شد طی چند دهه گذشته به یکباره، روانشناسی خودش رو متکفل تربیت دونست و بقیه علوم و دانشها رو با شدت عقب روند.
برخی از روانشناسان (شما بخونید عمدهشون) سرقفلی تربیت رو به نام این رشته میدونند و کار رو اینقدر پیش بردند که شروع به حکم دادن کردند و دست در لایه #بایدها و #نبایدها که اساسا محل اظهار نظر علم نیست بردند و حتی بسیاری از دانشها و شاخههای دیگه علوم انسانی و اجتماعی رو عقب زدند و جامعه رو از این نگاهها در تربیت محروم کردند و اگر کسی از ضرورت جامعهشناسی، مردمشناسی، فلسفه، محیط زیست، الهیات، اخلاق، مدیریت و ... صحبت کنه و بگه دانستن اینها به کار تربیت میاد، حرفش عموما پس رونده میشه، چون بساط بسیاری از حرفهای شبه علمی روانشناسی جمع میشه!
فارغ از تربیت؛
اومدم در مورد درمان بنویسم.
در مورد اتاق درمان.
در مورد ترسفروشیها.
در مورد خط شبهعلمی ولی جذابی که برخی پیش گرفتند.
در مورد وابسته کردن مراجعین به درمانگر.
در مورد پول عجیب و غریبی که بابت صرفا شنیدن حرفهای مردم گرفته میشه.
در مورد مداخلات عجیب و پرمخاطره در اوتیسم، بیشفعالی، اختلالات یادگیری، عدم تمرکز و ...
در مورد برچسبهایی که به سادگی به بچهها زده میشه.
در مورد درمانهای دارومحوری که بعضاً مشکلات رو بیشتر کردند.
در مورد مثلاً روانشناسی که خودش و فرزندانش با بزرگترین مشکلات روانی روبرو بودند.
در مورد روانشناسی که به اسم روانشناسیِ دینی و با ظاهر دینی، شیادی میکرد.
در مورد روانشناسی که به اسم زوجدرمانی، عامل اصلی طلاق عده زیادی شده بود.
در مورد ...
بعد گفتم بیخیال!
برای اینها باید ساعتها گفت و نوشت. تازه شاید درست شنیده نشه و کار خرابتر بشه.
برگردیم به تربیت!
دقت کنیم؛
روانشناس، #مربی نیست ...
برای مربیگری نیاز به یک نگاه بسیار جامعتر نسبت به انسان، هستی و زندگی داریم. نگاهی که بسیاری از روانشناسان از اون برخوردار نیستند و بعضاً در مورد ضرورت داشتن چنین نگاهی گارد هم دارند! باید تلاش کرد حلاوت استفاده از سایر دانشها رو در تربیت به جامعه چشوند ...
به هر حال روز روانشناس مبارک 🌹
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار برای اولین بار؛
مراحل آمادهسازی عملیات #وعده_صادق و نوشتههای روی موشکها
👈 تصاویر کمتر دیده شده از قرائت دعای توسل قبل از عملیات تا نوشتن نام شهدای اخیر سفارت ایران در دمشق روی موشکهایی که به سرزمینهای اشغالی رژیم صهیونیستی اصابت کرد
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کودکان_غزه
تربیت مگر غیر از این است؟!
این سطح از تربیت را مقایسه کنیم با حرفهای شیکی که به اسم تربیت به خورد مردم داده میشود ...
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
از آیتالله بیبیسی خطاب شدن تا مجدداً مرجع رسانهای شدن!
👈 گاف بزرگ بیبیسی!!
اینها را در اینستاگرام منتشر کردم. اگر شنیدید دروغی جدید از ماجرای فوت نیکا شاکرمی منتشر شده، اینها را هم بخوانید.
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
گاهی اوقات یک معلم میتونه اثری داشته باشه که روی آینده یک فرد، اطرافیانش و حتی یک جامعه و حتی تاریخ اثر داشته باشه.
یاد معلم فیزیک دبیرستانمون به خیر. اینقدر شور و شوق فیزیک رو توی کلاس ما زیاد کرده بود که چند تا از دوستانم رفتند دانشگاه، فیزیک خواندند. دکتری فیزیک هستهای گرفتند و خیرشون الان داره به یک جامعه میرسه. چیزی که شاید اون معلم تصورش رو هم نمیکرد ...
روز معلم رو به معلمهای واقعی که أنبیا الهی و امامان بودند، فرزندان ائمه بودند، فقها و علما در طول تاریخ اسلام بودند، سلحشوران و فرماندهان میدان بودند و خاصه امام و آقا که اسلام رو احیاء کردند و شوق زندگی، شوق معنویت، شوق دینداری، شوق خدمت، شوق بالا رفتن، شوق بندگی و شوق مجاهدت رو در یک امت زنده کردند، باید تبریک گفت. روزتون مبارک 🌹🌹
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
در برابر کسی که از او دانش می آموزید، فروتن باشید ...
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
امروز به دعوت یک مجتمع آموزشی، برای جمعی از معلمهای هنرستان دخترانه صحبت میکردم.
(مدرسه خاصی بود و مسئلههای خاصی داشت. به وقتش میگویم)
در میان بحثها یک رمان نوجوان خوب به نام کفترکش معرفی کردم که داستان کشتن چندهزار پرنده در رسمی سالانه و طی یک روز است!
آن را گفتم و صحبت به سمت توحش و سبعیت تمدن امروز غرب رفت. گفتم همین امروز مدل حکمرانی در کشورهای حوزه اسکاندیناوی را به عنوان یکی از موفقترین مدلهای حکمرانی در جهان به کشورهای دیگر میفروشند! اما در همین منطقه #جشنوارههای_سلاخی حیوانات وجود دارد!!
همین امروز در جزایر فارو که ما بِین ایسلند، نروژ و بریتانیا قرار گرفته و بخشی از حاکمیت دانمارک است، جشنوارهای وجود دارد که چند روز پیاپی نهنگها را سلاخی میکنند و دریا به رنگ #خون در میآید و همین انسانهای عادی به ظاهر متمدن امروزی این کار را میکنند!
گفتم همین امروز در اسپانیا جشنوارههای گاوبازی وجود دارد که در یک تفریح جنونآمیز به گاوها آسیب میزنند، زخمیشان میکنند و دهها گاو فقط در یک روز کشته میشوند.
گفتم همین امروز ...
اما بعد؛
وقتی داشتم این مثالها را میزدم، یکی از معلمها گفت شاید برای آنها کشتن حیوانات در یک روز، مثل عید قربان ماست!!
گفتم خیر! آنها حیوانات را به بدترین نحو ممکن #سلاخی میکنند و ما ذبح شرعی میکنیم! و در ذبح شرعی حیوان کمترین درد را میکشد.
گفتم آنجا هدف تفریح است و بر اساس یک سنت احمقانه شکل گرفته و اینجا برای نشان دادن بندگی این کار انجام میشود و تفاوت بسیار است.
گفتم ...
چند مورد اینچنینی را توضیح دادم، اما به نظرم آن معلم قانع نشد!
تلاش بسیاری میکرد تا رفتار انسان به ظاهر متمدن امروزی را توجیه کند. شاید تلاش میکرد خودش را راضی کند که غرب و غربیها از ما بهترند و حتی کار غلطشان هم شبیه به کارهای خوب ماست!!
عجیب بود ...
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
ما شبهای قدر در محیط باغموزه دفاع مقدس (مسجد جامع خرمشهر) مراسم داشتیم. یک محیط خانوادگی و مناسب برای حضور بچهها ...
بزرگوارانی پیگیر بودند که اگر هیئت مجدداً مراسم داشت، اطلاعرسانی کنیم.
فردا، جمعه، ۱۴ اردیبهشت در شب شهادت امام صادق علیهالسلام مراسم عزاداری برپا خواهد بود.
مراسم از نماز مغرب شروع میشه و تا حدود ساعت ۲۱.۳۰ برپا خواهد بود.
طبیعتاً محیط باغموزه دفاع مقدس در اردیبهشتماه بسیار زیباتر و برای حضور خانوادهها شرایط مهیاتر هست.
پینوشت: این محدوده مشکل پارکینگ و جای پارک وجود نداره.
موقعیت جغرافیایی مسجد جامع خرمشهر
👇👇
https://nshn.ir/95rbvS05exi9rj
🔴 شیوه برخورد با رفتارهای ناپسند کودک
🔴 توضیح #تغافل
فرض کنید شما ظرفی پر از شیر، از مغازهای گرفته و میخواهید به منزل ببرید. چون این ظرف پر میباشد، بسیار آهسته و با احتیاط کامل حرکت میکنید، تا چیزی از شیر بر زمین نریزد. اما اگر در این حال کسی آمد و به شما تنه زد، و نصف ظرف شیر بر زمین ریخت، در این هنگام، دیگر شما در حرکت، احتیاط نمیکنید و آهسته نمیروید؛ بلکه بدون هیچ هراسی، میتوانید به سرعت حرکت کنید؛ چون دیگر خوف ریختن شیر وجود ندارد!
دربارهی کودکانِ خود نیز سعی کنید کودک شما خیال کند که ظرف حیثیت و حرمت او پر میباشد و باید با احتیاط کامل رفتار کند، و تلاش کند کسی به او تنه نزند؛ امّا اگر شما آمدید و به او تنه زدید، دیگر ظرف حرمت و شخصیت او تقلیل خواهد یافت، و طبعاً دیگر نباید توقع داشته باشید که این کودک رفتارش با شما مثل سابق باشد.
پس، این نکتهی مهم را فراموش نکنید که گاهی «تغافل» لازم است، به این معنا که شما از عیوب فرزندانتان آگاه باشید، اما کودک شما اطلاع نداشته باشد که شما از عیوب او آگاه هستید.
آگاه بودن شما از عیوب فرزندانتان خوب است، اما آگاه بودن ایشان از این که شما عیوب وی را میدانید، خوب و به صلاح نیست.
پینوشت: متن فوق از زبان آیتالله حائری شیرازی رحمةالله علیه بود.
در مورد #اصل_تغافل در تربیت بیشتر مینویسم.
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
دیروز دوست عزیزی که از او بسیار آموختهام و برای من در جایگاه معلمی قرار دارد، روز معلم را به من تبریک گفته بود! و پیامی جالب فرستاده بود
عین پیامش را میگذارم، جالب بود. شما هم بخوانید 👇👇
-----------------------
روز معلم بر شما استاد عزیز مبارک
پسرک دوست داشت خورشید را در آغوش بگیرد.
همه خندیدند.
کلی چوب آورد و با میخ و چکش به جانش افتاد.
از آن بالا رفت.
همه با ترس و تعجب نگاهش میکردند.
چند روز که گذشت دیگر پسرک از پایین دیده نمیشد.
از آن بالا هم دیگر صدای مزاحمی شنیده نمیشد. آدمها از آن بالا آن قدر ریز دیده میشدند که دیگر اهمیتی نداشتند.
بالاخره کارش تمام شد.
برج بلندش برای بغل کردن خورشید آماده بود.
نیمه شب پیش از طلوع بیدار شد تا خورشید را غافلگیر کند.
اما خورشید آن قدر از آن بالا زیبا بود که پسرک حیفش آمد به او دست بزند.
فقط نگاهش کرد.
فکر میکنید معلم کدام است؟!
👈 پسرک
👈 برج
👈 خورشید
فیلم زیر داستان یک معلم واقعیست.
یکی از بهترین فیلمهایی که در مورد معلم دیدم. شاید برای جواب سوال بالا بد نباشد آن را ببینید
👈 برای دیدن فیلم، اینجا کلیک کنید
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
پرده اول.
دانشجویان دانشگاه مطالعات سیاسی پاریس در هنگام برگزاری کلاس برای حمایت از غزه شعار میدهند.
پرده دوم.
پلیس کالیفرنیا در حال شلیک مستقیم به سمت دانشجویان متحصن در دانشگاه است!
پرده سوم.
محمد فاضلی در حال #مغالطه است!
او میگوید برخی رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان را توجیهی برای رفتار خودشان با دانشجو میدانند.
اما اصل داستان چیست ؟!
در ایران نزدیک ۴، ۵ ماه اغتشاش بود. فضای دانشگاه به شدت ملتهب بود و تعداد محدودی دانشجو قصد براندازی حکومت مستقر را داشتند، با این حال هیچگاه پلیس وارد دانشگاه نشد! چه برسد به اینکه وارد شود و شروع به شلیک مستقیم به دانشجویان کند.
مهمترین اتفاق دانشجویی در ایام اغتشاشات، اتقاق دانشگاه شریف بود که در پارکینگ کناری دانشگاه رخ داد. شبه دانشجویان شنیعترین و رکیکترین فحشها را حواله میکردند و انواع سلاحهای سرد را به همراه داشتند، با دانشجویان برخورد شد اما نه پلیس وارد دانشگاه شد و نه تیری شلیک شد!
حالا محمد فاضلی دارد کار نکرده حاکمیت را به آن نسبت میدهد و بعد میگوید چون درون آمریکا این اتفاق افتاده دلیل نمیشود اتفاق درون ایران توجیه شود!!
کسی قصد توجیه هیچ چیز را ندارد. صرفا در حال تماشای چهره لخت، عریان و خشن لیبرال دموکراسی هستیم! آن هم در مقابل کسانی که صرفاً در حال اعتراض به نسلکشی اسرائیل هستند. نه قصد براندازی دارند و نه حتی به حاکمیت آمریکا کاری دارند!
#روایت رژیم صهیونیستی از علت وجودیاش، بعد از چند دهه در حال ترک خوردن است
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
🔴 #یه_فنجون_تأمل
شرکت اتوبوسسازی مارکوپولوی برزیل در سال ۱۹۴۹ تأسیس شده، بیش از ۲۰ هزار نفر پرسنل دارد و یکی از شرکتهای نسبتاً معتبر در این صنعت است.
کل ارزش این شرکت حدود ۱.۴ میلیارد دلار است. (یعنی میتوان با این میزان پول، ۱۰۰ درصد سهام آن را خرید!)
حالا قراردادی با یک شرکت چینی برای واردات اتوبوس و تقویت ناوگان شهری تهران در حال بسته شدن است به ارزش ۲ میلیارد یورو.
۲ میلیارد یورو به قیمت روز میشود:
۱۳۲.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان
یعنی ۱۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار میلیون تومان
۲ میلیارد یورو تقریباً معادل پولی است که بابک زنجانی به کشور بدهکار بود و با آن میشد چه کارها که نکرد! و طبق تصویری که خبرگزاری میزان منتشر کرده بود برابر است با تقریبا ۱۰ برابر بودجه وزارت صمت در یکسال.
👈 فارغ از اینکه در این قرارداد چقدر شفافیت وجود دارد، فارغ از اینکه اصل این کار چقدر کارشناسی شده و به لحاظ مدیریت اقتصادی درست است، فارغ از دعواهای سیاسی این روزها، فارغ از اینکه این پول قرار است از چه منبعی تأمین شود، سوال اینجاست که اساسا چرا باید چنین پولی برای #تهران خرج شود؟!
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
کانال حمید کثیری
🔴 شیوه برخورد با رفتارهای ناپسند کودک 🔴 توضیح #تغافل فرض کنید شما ظرفی پر از شیر، از مغازهای گرفته
در همایش هفته گذشته که برای نوجوان برگزار کردیم از این صحبت شد که برای شناخت بچههای امروز نیاز داریم وارد دنیای آنها شویم و از آنچه مصرف میکنند حداقل مطلع باشیم. مثلاً وقتی در مورد انیمیشنهایی که بچهها میبینند، هیچ اطلاعاتی نداریم طبیعی است که نمیتوانیم به دنیای آنها وارد شویم.
اینجای بحث بود که معلمی پرسید: بد نیست که من به بچهها بگویم من هم فلان اَنیمه را دیدهام؟!
پاسخ دادم تشخیص اینکه بگویی دیدهای یا نه، به خود شما و آن موقعیت برمیگردد اما اینکه اصلا ندانی داستان چیست و بچهها در مورد چه چیز صحبت میکنند برای تو خوب نیست. قطعا تو را از مربی بودن دور میکند. این غافل بودن از شرایط متربی است، نه تغافل!
در تغافل تو آگاهی و حتی از متربی جلوتری، اما عمداً به نحوی برخورد میکنی که انگار فلان کار را ندیدی یا نشنیدی یا نمیدانی
تغافل یعنی خود را به غفلت زدن نه غافل بودن!!
تغافل یعنی میفهمم، متوجه میشوم، از تو عقب نیستم، اما به روی خودم نمیآورم، به تو گوشزد نمیکنم ...
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
#یه_فنجون_تأمل
دی ماه ۱۴۰۲ بود که پس از دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اپراتورهای تلفن همراه تعرفه بستههای اینترنت رو افزایش دادند.
اون زمان اعلام شد رگولاتوری به شرط سرمایهگذاری در بهبود شاخصهای کیفی شبکه، با این کار موافق هست.
الآن نزدیک به سه ماه از اون زمان میگذره. بستهها رو گرونتر داریم تهیه میکنیم، اما نمیدونم از وضعیت اینترنت راضی هستید یا نه ...
پینوشت: شاید یکی از کارکردهای مجلس این باشه که وعدههای به مردم رو پیگیری کنه. خصوصا جایی که مستقیم منافع مردم درگیره.
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
پنجشنبه صبح بود.
با بچهها رفته بودیم سرزمین بازیِ فلان!
جایی که حرکت کردن رکن اصلی بازیها بود ...
با دو پسر هشت ساله و چهار سالهام رفتیم. حسابی شلوغ بود و سر و صدا از هر گوشه میآمد. باباها کنار بچهها بازی میکردند، شاید هم بچهها کنار باباها!!
من چند دقیقهای در حال نوشتن پست و استوری برای دعوت به هیئت روز جمعه بودم و بچهها مشغول بازی بودند. کارم که تمام شد، رفتم سراغ پسرها. خودم را به بچهها سپردم و آنها تعیین میکردند که سمت کدام بازی برویم. من هم مطیع بودم. کمتر حرف میزدم و سعی میکردم صرفاً همراه باشم.
وسط یک بازیِ خیلی ساده بودیم که پسر بچهای حدودا ۶، ۷ ساله به سمت ما آمد. میخواست وارد بازی ما شود. خیلی ساده پذیرفتیم. مادرش جلو آمد، گفت سینا جان (اسمش سینا نبود و برای رد گمکنی نوشتم سینا 😊) بگذار بازی آنها تمام شود بعد وارد شو. گفتم ایرادی ندارد بگذارید بیاید ...
بچه وارد بازی شد، اما مادر مدام راهنماییاش میکرد!
مدام میگفت:
مامان از این طرف برو!
دست به توپ آبی نزن!
آرامتر بزن!
روی زمین قِل بده!
مراقب باش گل نخوری!
و ...
آن بازی را رها کردیم و رفتیم سراغ یک بخش دیگر!
چند دقیقه بعد سینا! با مادرش آنجا بود. مادر مدام راهنمایی میکرد. فکر میکرد در حال لطف کردن به فرزندش است. تقریبا پسرک را دیوانه کرده بود. میخواستم از مادر خواهش کنم پسر را چند دقیقهای به حال خودش رها کند، بگذارد خودش وسایل را امتحان کند! نمیخواهد مدام خطاهایش را بگیری! نمیخواهد اینقدر همه چیز را آموزش بدهی! فرصتی هم برای کشف به کودک بده!! اما من که بودم؟! محلی از اعراب نداشتم این حرفها را بزنم ...
محیط آنجا فوقالعاده امن بود و امکان آسیب از سمت وسایل وجود نداشت اما پسرک هر جا میرفت، مادر هم دنبالش بود! و شاید هر دقیقه بیش از ۵، ۶ بار اسمش را صدا میزد! اِرشاد یا اِنذاری میکرد و بعد ادامه ماجرا ...
برای پسر بچه واقعا ناراحت بودم. اینقدر که دلم میخواست با عتاب به مادر بگویم به خاطر بچهات و خودت! دقایقی او را به حال خودش بگذار. اما مادر کنترلگر ثانیهای او را رها نمیکرد. شاید سینا هم به همین کنترلگری عادت کرده بود. اگر لحظهای مادر دور میشد، او هم با چشم دنبالش میگشت!!
آن روز گذشت و هنوز ذهنم درگیر است. درگیر مادرهایی که دلسوزانه و سختگیرانه در حال آسیب به بچهها هستند!
به مادرها میگویم یک کاغذ روی درب یخچال بچسبانید و هر بار که نام کودک را صدا کردید یک خط روی آن کاغذ بکشید. ببینید در طول روز چقدر با او کار دارید! چقدر در حال دستکاری هستید! چقدر فرصت کشف و آزمون و خطا را از فرزندتان میگیرید! ...
👈 لطفاً از سر راه رشد بچهها کنار بروید و بگذارید مسیر خودشان را طی کنند. لطفاً بچهها را دستکاری نکنید!
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4