یک نوجوانِ امروزی چند روز بدون اینترنت دوام میآورد؟
♨️/پژوهش/
تلفن همراه، وقتی فراگیر شد و همه را معتاد کرد، حدوداً زندگیِ همۀ انسانهای کرۀ خاکی را به قبل و بعد خودش تقسیم کرد، البته بهجز زندگی کودکان و نوجوانانی که اصلاً دوران ماقبل تلفنهای هوشمند را تجربه نکردهاند و نمیدانند زندگی بدون اینترنت چه معنایی میتواند داشته باشد. یک تحقیق از هفت نوجوانِ سیزده تا هجدهساله خواست، برای هر مدتی که میتوانند، گوشیهایشان را کنار بگذارند و بگویند چه اتفاقی برایشان میافتد.
مگر چه ضرری دارد؟ دو سوم از نوجوانان دوازده تا پانزدهساله در بریتانیای امروز گوشی هوشمند دارند. این رقم برای نوجوانان بالای پانزده سال ۹۰% است. زیر شانزدهسالهها بهطور متوسط سه ساعت از روزشان را آنلاین سپری میکنند، رقمی که امسال برای اولینبار از زمان تلویزیون تماشاکردن جلو زد. این نوجوانان ویدیوهای یوتیوب را تماشا میکنند، در اینستاگرام (با ۴۰۰ میلیون کاربر در جهان) میچرخند، روی فیسبوک (۱.۵ میلیارد کاربر) مطلب به اشتراک میگذارند و در اسنپچت (۱۰۰ میلیون کاربر) میپلکند. تجربۀ نوجوانیِ این افراد به نحوی شکل میگیرد که تفاوتی چشمگیر با تجربیات والدینشان دارد، والدینی که تأثیر اینهمه مدت زلزدن به صفحۀ گوشی برایشان جای سؤال است.
✴️بومی های دیجیتال و نسل پساهزاره ای
در سال ۲۰۰۱، مارک پرنسکی، نویسندۀ آمریکایی، واژۀ «بومیِ دیجیتال»۱ را ابداع کرد تا نسل پساهزارهای۲ را توصیف نماید که در دنیای آنلاین بزرگ میشوند. او مینویسد: «محصّلان ما امروزه همگی ’متکلمان بومیِ‘ زبان دیجیتال کامپیوتر، بازیهای ویدیویی، و اینترنتاند». این تعبیر فوراً به کلمهای اختصاری برای توصیف تجربۀ کودکان و نوجوانان تبدیل شد، اما مورد تفسیر نادرست نیز قرار گرفت.
✴️نسلی با انگشتان فرز
این نسل از نوجوانان شاید انگشتانِ شستِ فرزی داشته باشند، اما اکثرشان هیچ خاطرهای از زندگی قبل از دوران دسترسی راحت به اینترنت ندارند. سپریکردن دو تا سه ساعت در روز در شبکههای اجتماعی به هنجاری جدید تبدیل شده است؛ اما زندگی بدون آن چگونه خواهد بود؟ ما از گروهی از داوطلبان نوجوان خواستیم تا هر مدت که بتوانند سراغ رسانههای اجتماعی نروند.
✅نتایج این پژوهش خواندنی را در لینک زیر بخوانید:👇
http://asrehooshmandi.ir/%db%8c%da%a9-%d9%86%d9%88%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%86%d9%90-%d8%a7%d9%85%d8%b1%d9%88%d8%b2%db%8c-%da%86%d9%86%d8%af-%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d8%a8%d8%af%d9%88%d9%86-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa/
@hamidrezaaghili
https://eitaa.com/hamidrezaaghili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظاتی دیده نشده از دیدار حاج قاسم با رهبر انقلاب در بیت رهبری
@hamidrezaaghili
https://eitaa.com/hamidrezaaghili
1_1862053736.mp3
25.3M
🔹خطبه اول نماز جمعه شهر ورنامخواست
@hamidrezaaghili
https://eitaa.com/hamidrezaaghili
1_1862133981.mp3
35.98M
🔹خطبه دوم نماز جمعه شهر ورنامخواست
@hamidrezaaghili
https://eitaa.com/hamidrezaaghili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 امام زمان (عج) خطاب به آیت الله نائینی:
🌸 خطرات بر این کشور ممکن است باشد، بلاهایی می آید، اما ما نمیگذاریم سقوط بکند!
🌼 با سخنرانی #استاد_عالی 🌼
#کشور_امام_زمان(عج)
#ببینید_و_نشر_دهید👌
@hamidrezaaghili
🔴تار مویی که حالا شلوارکن شد
نگرانی ما در سالیان نه چندان دور از بیرون ماندن چند تار موی زنان و دختران بی جهت نبود ، نه از آن جهت که ملاک و معیار خوبی و بدی آدمها باشد ،بلکه از آن جهت که میدانستیم اندک اندک آن چندتار مو تبدیل میشوند چند دسته موی و به آن چند دسته موی هم تمام نشد رسید تا بدان جا که شاهد بودیم همه موهای برخی زنان و دختران پریشان و بی حجاب شد.
کاش کار به پریشانی مو خاتمه پیدا میکرد . اکنون کار به جایی رسیده است که شاهد زنانی هستیم که با لباس خانگی مانند زیر پیراهن و شلوارک در خیابانها و معابر و پارکها و اماکن عمومی خودنمایی میکنند.
باز کار به همینجا هم ختم نشده ،در کمال تاسف شاهد زنان و دخترانی در انظار عمومی هستیم که با دامن های کوتاه و بدون شلوار به میدان آمده اند.
و قطعا کار به همین جا هم ختم نخواهد شد ، مسیر همان راهی هست که زن جامعه غربی طی کرده است. اگر سریعا فکری نشود شاید دور زمانی نشود که شاهد زنان عریان و برهنه کامل در سطح جامعه باشیم.و به موازات آن هم شاهد کاهش میزان غیرت و حساسیت مردان نسبت به حفظ و حراست از حیا و حجاب ناموس و زن ایرانی خواهیم بود.
کاش اجازه میدادند تا حساسیت جامعه به همان چندتار مو حفظ بشود که اکنون شاهد زنان نیمه برهنه بدون شلوار در انظار عمومی نباشیم.
یادمان نرود که شیطان قسم خورده است تا فرزندان انسان را گمراه و جهنمی کند و آخرین ترفند شیطان برای شقاوت ابدی انسان برهنه کردن آنهاست . جمهوری اسلامی موظف است جلوی شقاوت ابدی جامعه ایرانی را بگیرد.
@hamidrezaaghili
https://eitaa.com/hamidrezaaghili
زیارت جامعه کبیره.m4a
42M
🔸مراسم زیارت جامعه کبیره به نیت حضرت ثامن الحجج علیه السلام
روز دوشنبه ۱۴۰۱/۸/۲
#جامعه_کبیره
@hamidrezaaghili
https://eitaa.com/hamidrezaaghili
🚦ما نسلی هستیم که بهترین حرفهای زندگیمان را نگفتیم! تایپ کردیم...!
🚦چیزی به اسم #فضای_مجازی دیگر وجود ندارد!
📍ما در فضایی که اسمش را #مجازی گذاشتهایم خرید میکنیم، به آدمهایی که هرگز ندیدهایم اعتماد میکنیم، پول به حسابشان میریزیم، در این فضای مجازی با هم به صورت واقعی حرف میزنیم، از هم گله میکنیم، غذای واقعی سفارش میدهیم، اوقات فراغتمان را اینجا میگذرانیم، روزمان را آنجا شروع میکنیم و شب هم آخرین تصویری که میبینیم آنجاست، چطور اسمش هنوز مجازی است؟
🔸با یکی از سلبریتیهای سینما در مورد شبکههای مجازی حرف زدم. اینکه تا چه اندازه زندگیاش را تحت تاثیر قرار داده اند.
میگفت فارغ از اینکه امتیازات برجستهای مثل سنجیدن نبض جامعه و ایجاد ارتباط مستقیم با هواداران را ایجاد کرده، به شدت روی میزان حضور یا حذف بازیگرها تاثیر گذاشته است. بسیاری از کارگردان و تهیه کنندهها بر اساس تعداد فالور بازیگر انتخاب میکنند.
🔸یعنی با خودشان میگویند فلان بازیگر چندمیلیون فالوور دارد، وقتی فیلمی که بازی کرده را توی صفحهاش تبلیغ کند، درصدی از آنها هم به سینما بیایند بخشی از فروش فیلم را تضمین میکنند.
🔸او هم مثل من باور داشت که ناسزاهای مجازی، دردهای واقعی به همراه میآورند و اصولاً دیگر مرزبندی میان دنیای مجازی و واقعی آنقدر به هم ریخته که نمیتوان خط مشخصی برایش کشید.
🔸زندگی ما به شدت تحت تاثیر این دنیای هنوز مرموز است. دنیایی که در حال کشف و شهود در آنیم و حتی کسانی که مدعی هستند آن را میشناسند وقتی با زوایای تازه اش روبرو می شوند با دهان های باز، از حرکت میمانند.
🔹فضای مجازی به زندگی واقعی خط میدهد، اما به شدت تحت تاثیر زیست واقعی شهروندان است و بازتابنده کنشهای واقعی ماست.
🔸 در این فضا هرآنچه میبینیم و میشنویم انگار آینه ای است که روبه روی خودمان قرار گرفته و اصولاً با چنین رویکرد و کارکردی چطور میتوان آن را مجازی نام گذاشت؟
🔸درک دغدغه کسانی که معتقدند این فضا فسادزا است، دشوار نیست اما این فضا در امتداد زندگی واقعی قرار دارد.
🔸تکمیل کننده لذت های بشری است و خلاءهایی را برای کاربران پُر میکند که امکان پاسخگویی به آنها در دنیای واقعی وجود ندارد.
🔸وقتگذرانی در فضای مجازی ارزان است. وقتی سینما و تئاتر و رستوران و سفر رفتن در دنیای واقعی بسیار پرهزینه می شود، بسیاری از کاربران بر اساس اصل «وصف العیش نصف العیش» در این فضا بخشی از نیازهای حسیشان را دنبال میکنند.
🔸اگر در دنیای واقعی مجال تامین وجود داشته باشد بعید است این همه مشتری سرگردان در این فضای معلق رها شوند.
🔸در بازاریابی میگویند در کنار خریداران واقعی، کسانی هم هستند که به آنها window shopper میگویند.
🔸 #ویندو_شاپرها کسانی هستند که به دید زدن ویترین مغازه ها علاقه دارند. در امریکا مشهور است که دید زدن ویترین مغازه ها و پرسه زدن در مراکز خرید کار مورد علاقه نیویورکی ها برای گذراندن زمان است.
🔹در ایران هم این نوع گذران که برخی آن را «پرسه زنی در شهر» هم میخوانند وجود دارد، شبکه های مجازی- به ویژه اینستاگرام که عکس محور است- این امر را بسیار آسان، متنوع، ارزان و لذتبخش کرده است.
📍آفرینندگان شبکههای مجازی این نیازهای بشری را شناسایی کردهاند و بر اساس یک رفتارشناسی و روانشناسی اجتماعی آن این نرم افزارها را طراحی کردهاند. همه گیری، اثرگذاری و نفوذ این شبکه ها اتفاقی نیست.
📍 اگر دنبال راهی هستیم که این فضا را مدیریت کنیم، آن راه #دستور نیست، بلکه شناخت جامعه واقعی و پاسخ به نیازهای واقعی مردمِ واقعی است.
#هوشمندباشیم
@hamidrezaaghili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ذکری برای رفع فشارهای زندگی
استاد عالی
@hamidrezaaghili
https://eitaa.com/hamidrezaaghili