📕فیلسوفی در تعمیرگاه؛ تحقیقی درباره ارزش کار
نویسنده: متیو بی کرافورد
مترجم: کمیل سوهانی
نشر ترجمان علوم انسانی
#فلسفه_و_اقتصاد
#نقد_کاپیتالیسم
🆔 @SSL_Qasd
متيو كرافورد استاد فلسفهای است كه برخلاف همقطارانش پا به دنيای تازهای گذاشته است، او از بی معنایی و پوچی کار در دنیای مدرن به تعميرگاه موتورسيكلت خودش پناه برده و مشغول تعمير موتورهاي فرسوده شده است. این کتاب روایت صادقانه ای از زندگی اوست. کتاب کرافورد ظرف سه روز از زمان انتشار در فهرست پرفروش های نیویورک تایمز قرار گرفت.
او در اين كتاب از تجربه فلسفیاش در انجام كارهای يدی حرف ميزند و ما را به سفري براي كشف كار معنادار و لذتبخش ميبرد. کرافورد در مورد ایدئالی صحبت می کند که وضعیت امروز زندگی ما بسیار از آن دور است. آنچه امروزه انسان ها به عنوان کار انجام می دهند، چیزی خسته کننده و کسل کننده است که در موارد زیادی احساس بی فایدگی به دنبال دارد. آنچه در این کتاب می خوانیم به وضوح با مفاهیم علم اقتصاد به معنای عام آن تطابق ندارد و بیشتر تصویری است صادقانه از آنچه باید باشیم.
🆔 @SSL_Qasd
Shop Class as Soulcraft_ An Inquiry Into the Value of Work.pdf
1.65M
Shop Class as Soulcraft: An Inquiry Into the Value of Work
Matthew B. Crawford
#فلسفه_و_اقتصاد
#نقد_کاپیتالیسم
🆔 @SSL_Qasd
دکتر حمیدرضا مقصودی
📌 سلسله نشست های حرکت قرن نشست هفتم: ♦️مسئله مشارکت و انتخابات پیشرو ارائه دهنده: ✅ دکتر محمده
هم اکنون. توصیه می کنم در این جلسه حاضر شوید
www.90eghtesadi.com/Content/Detail/2141975
۲:۱۶
/معاون اسبق وزیر نیرو در گفتگو با «نود اقتصادی»: عدم سرمایه گذاری مناسب در توسعه نیروگاهی و تعهد بی ربط کشور در معاهده پاریس باعث قطعی برق شده است. کشور ما سال ها بود که مرحله قطعی برق را رد کرده و به یک صادر کننده برق تبدیل شده بود که با بی برنامگی به قطعی برق افتاد.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
پیرمرد روستایی میگفت رای میدم تا بخشدارمون رو عوض کنم
این سطح فهم و درک از #رای_میدهم رو چرا بعضی از تحصیلکردههای ما ندارند ؟!
چرا نمیفهمند ۳۰۰ هزار مدیر دولتی در سراسر کشور با تغییر دولت عوض میشن؟!
#حسین_زمانی_میقان
@hzamanim
52.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اولین مستند انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی
@Farsna
نقشه راه اقتصادی-آیت الله-06- نسخه نهایی.pdf
663.1K
نقشه راه اقتصادی آیت الله رئیسی
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
⚡️بارها به این مطلب پرداختهام که ادعای یارانه پنهان در اقتصاد ایران، یک ادعای واهی است که ریشه در کاهش ارزش ریال دارد. ریالی که هر هزار تومانش برابر یک دلار بود، امروز هر ۲۳ هزارتومانش یک دلار است. متولی حفظ ارزش پول نیز دولت بوده است. یعنی عملکرد دولت باعث شده است ارزش پول داخل حساب من و شما یا ارزش درآمد ماهانه ما بدون اینکه خطایی اقتصادی مرتکب شده باشیم، چندین برابر کاهش یابد.
▫️در چنین شرایطی، کسانی پیدا میشوند که ادعا میکنند دولت بالغ بر ۱۴۰۰ هزار میلیارد سالانه یارانه پنهان به مردم میدهد. وقتی سوال میکنیم که این ارقام را از کجا میآورید، میگویند قیمت بنزین مثلا در فلان کشور لیتری یک دلار است که میشود ۲۳ هزار تومان. وقتی ما بنزین را ۳هزار تومان میفروشیم، یعنی روی هر لیتر ۲۱هزار تومان یارانه میدهیم. سپس انواع نقشهکشیها برای گران کردن بنزین و سایر حاملهای انرژی به نام عدالت و هدفمندسازی این یارانه آغاز میشود. در صورتی که منشاء این یارانه ادعایی، کاهش ارزش ریال است. اگر ارزش هر هزار تومان به همان یک دلار برگردد، دیگر این یارانه پنهان ادعایی معنی نخواهد داشت. بنابراین، دولت از یک طرف باعث و بانی کاهش ارزش پول مردم میشود و از طرف دیگر، منت پرداخت یارانه به مردم را بر سرشان میگذارد و برای هدفمندی این یارانه نقشه میکشد.
▪️امشب قیمت یک بسته شش عددی بطری آب نیملیتری را در والمارت چک کردم. ۱.۶۷ دلار بود. یعنی حدود ۳۸هزار تومان. با منطق بعض سیاسیون ما، شرکتهای آبمعدنی ایرانی که هر بطری آب نیملیتری را ۲۵۰۰ تومان میفروشند، در هر بسته ششتایی ۲۳ هزار تومان به مصرفکننده ایرانی یارانه میدهند! درباره سایر کالاها نیز همین معادله صادق است.
▫️قیمت حاملهای سوخت، یک قیمت کلیدی است و گران شدن آنها، گرانی همه کالاها در اقتصاد را در پی دارد. این مسئله بارها تجربه شده و برای ملت ما خاطره است!
▪️افزایش قیمت حاملهای انرژی، یعنی شروع دومینوی تورم، فشار به طبقات ضعیف و صاحبان درآمد ثابت و پولدارتر شدن دارندگان، سرمایهداران و ملاکان.
@syjebraily
#همتی رو آورده به بازاریابی شبکه ای.
زین پس ستادهای #پنبه_ریز ، #بادران ، #تلفیق_هنر و .. در سراسر کشور فعال و تاپ لیدرها ، روسای ستادهای ایشون خواهند بود.
همتی با ۲ میلیون نتورکر قراره به استقبال ۲ میلیون فالوور رییسی بره https://t.co/GwHLWgMbtS
به عنوان یک دانشگاهی اقتصادخوانده از مناظره اول دانستم که با یک انتخابات با شاکله جدی علمی برای حل مسئله فرسنگها فاصله داریم.
در عین حال به اخلاقیترینها و علمیترینهای امروز تبریک می گویم...
#رئیسی
#جلیلی
#قاضی_زاده
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
سید ابراهیم #رئیسی در مناظره ۱۴۰۰ توانست آقای رئیسی در مناظره ۱۳۹۶ را ضربه فنی کند.
تبریک بابت این ظرفیت رشد.
هر کسی نمیتواند در این سن و سال همچنان دانش و تجربه بیاموزد.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
جهت مشاهده موشن گرافیک یارانه و انفال به آدرس زیر مراجعه نمایید
https://aparat.com/v/DbOVl
✳️ #ما_اقتصاددان_نیستیم! ؛ #انصراف_از_نوبل_اقتصاد_و_شیمی!
⁉️از استیگلر برنده جایزه نوبل اقتصاد پرسیدند چرا جایزه نوبل را فقط به فیزیک و شیمی و اقتصاد می دهند و به محققان سایر علوم انسانی نمی دهند؟
✳️ او پاسخ داد؛نگران نباشید آنها #نوبل_ادبیات را دارند!
✳️ منظور استیگلر این بود که غیر اقتصاددانان فقط شعر می بافند و فقط مستحق نوبل ادبیات می باشند
✳️ فلاسفه اقتصاد از این رویکرد متکبرانه با عنوان #امپریالیسم_اقتصادی یاد کردند، و نقد کردند که اقتصاددانان جریان غالب چشمشان را به یافته های علمی جامعه شناسان و روانشناسان و... بسته اند.
✳️ در مناظرات #انتخابات_1400 همین نگرش امپریالیستی بارها تکرار شد بدین مضمون که گویا فقط اقتصاددانها همه چیز فهمند و بقیه به بیان استیگلر شعر می سرایند.
✳️ اتفاقا ریشه بسیاری از مشکلات کنونی ما همین نگاه فن سالارنه برخی اقتصاد دانان وطنی حاکم بر امور اقتصادی کشور است که با اقتصاد سیاسی، اقتصاد اجتماعی و اقتصاد فرهنگی بیگانه اند.
✳️ امپریالیست های اقتصادی سعی کردند همانند متخصصان شیمی جایزه نوبل ریاضی زدگی و تشبیه خود به متخصصان علوم طبیعی را بگیرند، ولی جایزه نوبل اقتصادشان به جایزه نوبل شیمی هم تبدیل نشد. آنها حتی قادر به حفظ ارزش پول ملی هم نشدند.
✳️ اگر اقتصاد این دانشی است که حتی عاجز از حل مشکلات اقتصادی کشور است، شاید بهتر باشد که منکر تخصصمان بشویم و بگوییم:
#ما_اقتصاددان_نیستیم
#ما_نه_نوبل_اقتصاد_میخواهیم_نه_نوبل_شیمی
دکتر محمدجواد توکلی
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
15_2063.pdf
505K
🔘مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان درباره اقتصاد مردمی/ بخش اول
🔺مبانی نظری (فلسفی و تفسیری) اقتصاد تعاونی
🔺تفاوت مکتب اسلام و سوسیالیست؟
🔺ظرفیت قانون اساسی ومیزان دخالت دولت؟
#اقتصاد_مردمی
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مادامی که مردم پرچم دین خدا را در دست بگیرند این انقلاب پابرجاست...
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
37.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
📌 سلسله نشست های حرکت قرن
نشست هشتم:
♦️نرمالیزاسیون سیاست در جمهوری اسلامی ایران و آثار آن بر انتخابات ١۴٠٠
ارائه دهنده:
✅ دکتر سید آرش وکیلیان
(پژوهشگر علوم اجتماعی)
زمان:
🗓 پنجشنبه ٢٠ خرداد ١۴٠٠
⏰ ساعت ١۴ الی ١۶
لینک جلسه:
👉 http://Vc.isu.ac.ir/ch/latifi
🆔 @harekate_qarn
📝مشارکت علیه مشارکت
✍️محمدمهدی میرزاییپور
کاهش مشارکت در انتخابات حاضر را نمیتوان به سادگی به عملکرد نهادهای مسئول انتخابات نسبت داد؛ باید این اتفاق را ضمن روندِ دامنهداری نگریست که طی آن اساس مشارکت توسط خود جریانهای سیاسی در طی سالها تضعیف شده است. در حقیقت موضوع مشارکت در سطوح مختلفی قابل بررسی است؛ برای بررسی وضع مشارکت در انتخابات نیاز داریم تا مشارکت در معنای اصیل آن یعنی وضع شراکت دولت و مردم در سرنوشت یکدیگر را بررسی کنیم. چه بسا افراد و جریانهایی که نسبت به کاهش مشارکت نگرانی حقیقی دارند اما خودشان از شریکان اوضاع هستند. نمیتوان با اراده و تصمیمی یکباره در برابر روند کنونی فرسودگی مشارکت ایستاد. حتی دولت آینده که امیدوار است با کارآمدیاش مشارکت عمومی را افزایش دهد ممکن است در انتهای دورهی خود از مجموع تلاشهایش نتیجه عکس بگیرد. درست آن است که در بحبوحهی نگرانیها برای تعداد آراء بپرسیم مشارکت چیست و چگونه به اینجا رسیدهایم.
مقدم بر هر هدف سیاسی طرحی است که از نحوه رابطه دولت و مردم در تعیین آن هدف نهفته است. طرحهای مختلف اقتضاء اهداف متفاوتی دارند؛ مدتهاست دولتها تمایل دارند گونهی خاصی از اهداف را برای حرکتشان تعیین کنند. این اهداف باید بتواند مجموعه انتظارات مردم از دولت را به سلسلهای از خواستههای محدود و معین تبدیل کند؛ مردم نباید بتوانند خودِ دولت را از دولت بخواهند، بلکه همواره فقط حق دارند فعالیتهای دولت را بخواهند؛ فعالیتهایی که منافع آنها را تأمین میکند و زندگی شخصیشان را سامان میدهد. دولت خواست مردم را برآورده میکند تا از بار رابطه با مردم شانه خالی کند. ممکن است اهداف دولت در زمینه سیاست، اقتصاد یا اجتماع اهدافی عرفاً ضروری باشند، اما آنچه واقعاً دنبال میشود تعیین محدوده انتظارات مردم از دولت باشد. مردم هم گرایشی به پذیرش این پیشنهاد دارند؛ علاقهای ابتدایی به پذیرش مسئولیت یک قضاوتِ راستین درباره دولت ندارند و به سوی پیشنهادی که این وظیفه را از دوش آنها بردارد تمایل پیدا میکنند.
تاریخ سیاسی پس از جنگ حکایت دولتهایی است که حاضر شدند فعالیتهای انبوه و به لحاظ آماری بزرگی انجام دهند تا مدعی شوند هر انتظاری که از یک دولت موفق میتوان داشت را برآوردهاند. معمار و چهره نمادین این طرح سیاسی هاشمی رفسنجانی است و دولتهای پس از او هر یک خوانشی از طرح او بودهاند، هرچند گاه با شخص او دچار تعارض شدند. این روند فرم سیاسی ما را تغییر داده تا آنجا که رفته رفته مردمی بوجود آمدهاند که هرچند شاید رأی هم بدهند اما لزوماً تعهدی به کلیتِ سیاست و دولت در کشور ندارند. این شیوه سیاسی زائیده و ابتکار هاشمی بود که از سال 88 به این سو رسماً آن را متولد کرد. حتی دولتهایی از این روند برآمدند که در فرایند سیاسی حاضر میشوند ولی فرصتی برای مشارکت نمیسازند، بلکه آن را علناً به مصرف اهداف شخصی و گروهی میرسانند؛ هرگاه هم که چرخ به سود آنها نچرخید به سهولت از زیر بار مسئولیت عمومی خویش کنار میکشند. حال آنکه همگی این دولتها اتفاقاً مدعی «مشارکت» هم بودهاند. این اتفاق البته مخصوص سیاست ایران نیست، بلکه سازگار با طرح دامنهدار تضعیف جایگاه دولت به عنوان نقطه مرجع مشارکت در سیاست معاصر جهان است.
ادامه در 👇
ادامه از👆
هر موهبتی که ممکن است دولت برای مردم به ارمغان بیاورد فرع بر مسأله مشارکت است. این موهبت ممکن است بهبود شاخصهای اقتصادی، کارآمدی دستگاه اداری، تأمین امنیت، کاهش فاصله طبقاتی، اقتدار نظامی، احداث پروژههای عظیم عمرانی، آزادی در شئونات شخصی، حق رأی مطلق در تمام امور، توسعه دایره مالکیت برای بخش خصوصی، دسترسی به مناصب دولتی و اجرایی، شور انتخاباتی، رابطه با کشورهای منطقه و جهان، مبارزه با مفاسد اقتصادی، ترویج هنجارهای فرهنگی، دسترسی به فناوریهای نوین و هر دستاورد به اصطلاح «واقعی» دیگر باشد، اما در اصل برای پوشاندن و پنهان نگه داشتن مسأله مشارکت طرح شده باشد. این اهداف حتی اگر بدون نیاز به مشارکت عمومی قابل دستیابی باشند، بدون مشارکت خواستنی نیستند. مشارکت هدف یگانه سیاست است، اما تاکنون هیچ برنامه سیاسی صریح و مستقیمی مطرح نشده که بتواند آن را چنان یک برنامه همهجانبه سیاسی بفهمد و به عنوان هدف یگانهاش اعلام و پیگیری کند. به این ترتیب همواره نزدیک انتخاباتها نگرانیهایی درباره مشارکت مطرح میشود که کمتر مسئولانهاند.
در شرایط کنونی که مشارکت به یک چالش جدی تبدیل شده، دیگر مشارکت نمیتواند محدود به انداختن رأی در صندوق شود. هم خواستِ مردم از دولت آینده و هم مطالبه دولت آینده از مردم باید برنامه همهجانبهای در حوزههای مختلف حکمرانی با محوریت مشارکت سیاسی باشد. اینکه مشارکت چه اقتضائی برای شیوهی اداره کشور دارد خود پژوهش اصلی دولت آینده و موضوع محوری حکمرانی جمهوری اسلامی است. در غیر این صورت گرفتار شدن سیاست در وعدههای انتخاباتی چیزی جز تداوم روند بیگانهساز پیشین نخواهد بود. نه باید از کاهش میزان رسمی مشارکت در انتخابات پیش رو ناامید شد و نه آن را دست کم گرفت، بلکه باید مسیر احیاء مشارکت را با جدیت پیمود و از زیر بار آن شانه خالی نکرد. این مشارکت علیه آن «مشارکتی» که تا امروز به سیاست ایران پیشنهاد شده. تنها با در نظر گرفتن این شرط و عهد طرفینی است که حق مییابیم به دولت آینده رأی بدهیم و شرکت خود در انتخابات را مشارکت بدانیم.
امروز فرصت ماست
🔸علم و سیاست فارسی🔸
@elmosiasatfarsi