🔻درس ها و عبرت های عاشورا؛ قیام برای احیای دین و عدالت
🔹از خطبه منا تا صحنه کربلا؛ درس هایی برای همیشه تاریخ
🕚امشب ساعت ۲۳:۱۰ از شبکه یک سیما
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
❌ده نفر طمع ده خصلت را نداشته باشند
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى الْعَطَّارُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الرَّازِيُّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي عُثْمَانَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُمَرَ الْحَلَّالِ عَنْ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ الْحَلَبِيِّ قَالَ:
سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ لَا يَطْمَعَنَّ ذُو الْكِبْرِ فِي الثَّنَاءِ الْحَسَنِ وَ لَا الْخَبُّ فِي كَثْرَةِ الصَّدِيقِ وَ لَا السَّيِّئُ الْأَدَبِ فِي الشَّرَفِ وَ لَا الْبَخِيلُ فِي صِلَةِ الرَّحِمِ وَ لَا الْمُسْتَهْزِئُ بِالنَّاسِ فِي صِدْقِ الْمَوَدَّةِ وَ لَا الْقَلِيلُ الْفِقْهِ فِي الْقَضَاءِ وَ لَا الْمُغْتَابُ فِي السَّلَامَةِ وَ لَا الْحَسُودُ فِي رَاحَةِ الْقَلْبِ وَ لَا الْمُعَاقِبُ عَلَى الذَّنْبِ الصَّغِيرِ فِي السُّؤْدُدِ وَ لَا الْقَلِيلُ التَّجْرِبَةِ الْمُعْجَبُ بِرَأْيِهِ فِي رِئَاسَةٍ
يحيى بن عمران حلبى گويد: از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه ميفرمود:
انسان متکبر نبايد طمع در خوشنامى بندد
و نه شخص نيرنگ باز در فراوانى دوستان
و نه بىادب در شرافت
و نه بخيل در صله رحم
و نه مسخرهگو در دوستى درست
و نه كم اطلاع از احكام دين در قضاوت
و نه غيبتكننده در سلامت
و نه حسود در آسايش خاطر
و نه كسى كه بگناه كوچك كيفر ميدهد در آقائى
و نه كم تجربهاى كه رأى خود را مىپسندد در رياست
کتاب شریف خصال، باب العشره
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
❓گاهی سوال میشود که حرف اقتصاد اسلامی چیست؟
✅ اقتصاد اسلامی حرفهای فراوان دارد. نه فهم آن چندان مشکل است و نه عمل به آن غیر ممکن. اما عزم جزم میخواهد و اعتقاد به نصرت رب.
🔹از جمله اصول اساسی در اقتصاد اسلامی، توزیع همگانی ثروتهای عمومی و جلوگیری از تمرکز ثروت در دست عدهای خاص است. این مسئله را به وضوح میتوان در آیه ۷ از سوره مبارکه حشر مشاهده کرد:
مَّآ أَفَآءَ ٱللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِۦ مِنۡ أَهۡلِ ٱلۡقُرَىٰ فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي ٱلۡقُرۡبَىٰ وَٱلۡيَتَٰمَىٰ وَٱلۡمَسَٰكِينِ وَٱبۡنِ ٱلسَّبِيلِ كَيۡ لَا يَكُونَ دُولَةَۢ بَيۡنَ ٱلۡأَغۡنِيَآءِ مِنكُمۡۚ وَمَآ ءَاتَىٰكُمُ ٱلرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَىٰكُمۡ عَنۡهُ فَٱنتَهُواْۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَۖ إِنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلۡعِقَابِ
آنچه خدا از [اموال و زمين هاى] اهل آن آبادى ها به پيامبرانش بازگرداند اختصاص به خدا و پيامبر و اهل بيت پيامبر و يتيمان و مستمندان و در راه ماندگان دارد، تا ميان ثرومندان شما دست به دست نگردد و [از اموال و احكام و معارف دينى] آنچه را پيامبر به شما عطا كرد بگيريد و از آنچه شما را نهى كرد، باز ايستيد و از خدا پروا كنيد؛ زيرا خدا سخت كيفر است.
🔹در اینجا از یک اصل اساسی سخن گفته شده است. اصل جلوگیری از تداول ثروت میان اغنیا. یعنی اگر ساختاری اقتصادی بر این بنا شد که ثروتها را تجمیع کند و آن را در اختیار عدهای معدود گذارد (به هر بهانهای اعم از بهرهوری تا بازده مقیاس یا هر چیز دیگر) در واقع کاری خلاف انجام داده است. تجمیع ثروت در دست ثروتمندان امری ناپسند است. این ناپسند بودن را میتوان در این آیه از استدلال منصوص درون آیه برداشت کرد. چرا که سوال میشود که در سیاق آیه تعلق انفال به خداوند و رسول و ذیالقربی و یتیم و مسکین و ابن سبیل برای این وضع شده است که از تداول ثروت در میان اغنیا جلوگیری کند.
⬅️حال با توجه به سیاق و نتایج این آیه مبارکه:
❓کارکرد بانک چیست؟
❓کارکرد بازار سرمایه چیست؟
❓و به بیان عمومیتر: هدف اقتصاد سرمایهداری چیست؟
❓آیا میتوان به بهانه اینکه ثروتمندان بهتر از فقرا و مردم متوسط با اموال کار میکنند، اموال آنها را تجمیع کرد و در اختیار سرمایهداران قرار داد؟
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
با توجه به آنچه در پست قبل به آن پرداختیم، خوب است یکی از مشخصههای اقتصاد فریدمنی که در میان اقتصاددانان ایرانی محبوبیت فراوانی دارد را تبیین کنیم.
🔸با درگذشت فریدمن در ۲۰۰۶،سوگنامه نویسان وی کوشیدند چکیدهای از میراث وسیع فکری او ارائه کنند. یکی از آنها چنین است:
«میلتون با تکرار دائمی واژههایی همچون بازار آزاد، قیمتهای آزاد، انتخاب مصرفکننده و آزادی اقتصادی باعث رفاه مادی جهانی شده است که امروزه از آن بهرهمندیم».
🔸و این تا حدی درست است!!! البته خصوصیات آن رفاه مادی جهانی (یعنی اینکه چه کسانی در آن سهیماند؟ چه کسانی نیستند؟ و منشأ آن چه بوده است؟) چیزی است که به شدت محل اختلاف است. آنچه انکارناپذیر است آن است که دستورالعمل ابداعی فریدمن برای بازار آزاد و راهبردهای زیرکانه وی برای تحمیل آن، برخی از افراد را بینهایت ثروتمند کرده و برای آنان چیزی نزدیک به آزادی کامل به ارمغان آورده است. آزادی کامل در بیاعتنایی کامل به مرزهای ملی، آزادی کامل در پرهیز از مقررات مالیات و آزادی کامل در ثروتاندوزی هرچه بیشتر و بیشتر.
دکترین شوک، ظهور سرمایهداری فاجعه، ص ۸۸
🔸و امروز در کشور خودمان هم تحت نفوذ و سیطره طرفداران فریدمن در اقتصاد، ضریب جینی تا ۴۲ درصد بالا رفته است. این یعنی تعمیق بیعدالتی و تمرکز ثروت در دست عدهای خاص. اینکه در میان ۲۵۰ هزار میلیاردر ایرانی، حدود ۱۵۰ هزار نفر از آنها حتی پرونده مالیاتی هم ندارند از این نشان دارد که ثروتمندان در ایران در آزادی کامل زندگی میکنند. چرا که این افراد موتور محرک نظام سرمایه داری محسوب میشوند. اینها برای سفرهای خارجی خود حتی سفرهای تفریحی در سختترین شرایط محدودیتهای کرونایی هیچ محدودیتی ندارند و مرزهایی که محل رفت و آمد آنهاست بهکلی باز است اما مرزهایی که طبقه متوسط و مستضعف جامعه در حال استفاده از آنها هستند به راحتی و توسط یک آییننامه داخلی یک اداره جزء بسته میشود.
🔸ثروتمندان باید آزادی کامل داشته باشند. اگر از موهبتی استفاده میکنند، نهایتا پولش را پرداخت میکنند. لذا دیده میشود که در نظام قضائی ما نیز از جریمههای غیرمالی به سوی جریمههای پولی و مالی حرکت میکنیم. لذا اگر فردی مسرفانه از آب و برق استفاده میکند، نهایت این است که باید پولش را بدهد و هرگز به خاطر پرمصرف بودن، آب و برق او قطع نمیشود. در چنین شرایطی، آزادی تنها برای افرادی مهیا میشود که پول کافی برای خرید آزادی داشته باشند.
🔸تجمیع ثروت در دست این افراد در نظام سرمایهداری توسط همه نهادهای ساخته دست سرمایهداری صورت میگیرد. از بانک و بازار سرمایه گرفته تا نظام تولید انبوه، نظام توزیع انبوه و حتی دولتهای حامی بخش خصوصی.
🔸اساسا نظام سرمایهداری را باید در قالب نظامی دید که هدفش تجمیع ثروت است در دست عدهای معدود. با بهانه های مختلف.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
13.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از زمان ورود اروپاییها به عرصۀ تجارت جهانی، همواره یکی از مهمترین سیاستهای آنها، ناامنکردن منطقۀ ما با انواع دسیسهها و تفرقهها بوده است. ماجرای امروز افغانستان نسخۀ بهروزشدۀ همان سیاست انگلیسی «تفرقه بیانداز و حکومت کن» است.
💠 @QasdWay
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
⚠️ای کاش دکتر عبدالملکی از برکناری مدیران رانتی سخن نگفته بود و مبارزه با برخی از فاسدان. لابی فشار بعد از جلسه دیروز و نطق ایشان چه ها که نکرده...😔
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سید حسن نصرالله: آمادهایم شرکتهای نفتی ایرانی را به لبنان بیاوریم برای استخراج نفت و گاز لبنان تا دیگر نیازی به وارد کردن نفت و گاز نباشیم
دبیرکل حزبالله لبنان:
🔹اگر اسرائیلیها جرائت دارند به این شرکتهای ایرانی در لبنان چپ نگاه کنند.
🔹به ما دروغ میگویند که زیر زمین اینجا چیزی نیست.
✅ تحلیل سیاسی و جنگ نرم
@tahlile_siasi
@tahlile_siasi
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
18.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚽 مدارس خصوصی و سیفون!
• شباهت ایندو به این است که برای رد شدن از گیر کنکور، کاسبان کنکوری قرار داده شده که درآمدی برابر با یک سوم درآمد نفتی کشور دارند (و البته ۶۰۰۰میلیارد تومان معافیت مالیاتی!)
مدارس خصوصی اقلا می تواند ۱۸درصد، بچه پولدارهای نه حتما با استعداد را از این سد رد کند و برترین های کنکور کند!
• اما فرق خصوصی شدن آموزش با سیفون در دستشویی پولدارها، این است که سیفون آنها فقط روی آفتابه فقرا را کم می کند ولی دیگر موجب تبعیض بین نسلی و تبدیل ثروت به قدرت نمیشود؛ لکن خصوصی شدن آموزش میشود!
• وقتی فقط ۵درصد برترین های کنکور از مدارس دولتی است، یعنی ثروت می تواند تولید علم و بعد قدرت سیاسی کند کاری که از سیفون بر نمی آید. بابای پولدار،فردا بچه ای با رزومه علمی و پس فردا مدیر ارشد دولتی دارد! پس جای سیفون چرا روی مدرسه خصوصی سرمایه گذاری نکند؟!
• بنظر آقازاده فقط با ۶۰۰۰میلیارد معافیت مالیاتی کاسبان خصوصی کنکور چند مدرسه میشود زد؟!حقوق چند معلم را میشود داد؟!چقدر برای آموزش مطلوب رایگان کم داریم؟!
• آقازاده خانواده انقلابی خبر دارد اولین بار در سال۱۳۴۵ سندی ازسوی دفتر برنامه وبودجه شاه تحت عنوان "مساله واگذاری امور فرهنگی به مردم" منتشر شد که در آن قید شد:مدارس خصوصی آنچنان بایدگسترش یابد که
#تمام_فرزندان_طبقات_مرفه به اینگونه مدارس دسترسی داشته باشند!
البته در همان حکومت جور پهلوی،سال۵۳جلوی آن گرفته شد وبعد از انقلاب(بعد سال۶۷)به همت پدران و پدر بزرگان انقلابی مثل شما دوباره بازتولید شد و این شبها از منبرحسینی برای آن پینه دوزی میشود!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
کنسول گری ایران در کربلا شرط کرده که عراقیهایی که میخواهند به ایران بیایند برای اخذ ویزا لازم است از یک آزمایشگاه خاص تست منفی بیاورند. قیمت آزمایش در آزمایشگاه مذکور، ۳ برابر قیمت عرف عراق (۶۵ هزار دینار) یعنی حدود یک میلیون و دویست هزار تومان است.
آیا این فساد واضح آن هم در کربلا قابل پیگیری است؟
نمی دانم. باید از آقای امیرعبداللهیان پرسید.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
اقتصاد اسلامی و انتظارات ما
بنابراین، تنها وقتی جامعه اسلامی زمینه مناسب اسلامی را بهطور کامل فراهم آورَد و ساختار کامل سازماندهیِ اسلامیِ زندگی را در خود پیاده کند، میتوانیم از اقتصاد اسلامی انتظار داشته باشیم که به تحقق رسالت بیهمتای خود در زندگی اقتصادی بپردازد و اسباب سعادت و رفاه جامعه را تأمین کند و تنها آنگاه است که میتوانیم بزرگ ترین حاصل را از اقتصاد اسلامی بهدست آوریم. این اشتباه است که انتظار داشته باشیم دین اسلام همه اهدافش در عرصهای خاص از عرصههای زندگی را با تطبیق و اجرا در همان عرصه و بهصورت جدا از سایر حوزههای حیات بشری، محقق کند؛ زیرا بههمپیوستگی موجود در میان همه حوزههای طرح اسلام برای جامعه سبب میشود که این طرح همانند نقشهای دقیق باشد که مهندسی ماهر آن را برای ساخت ساختمانی زیبا طراحی کرده است؛ نقشهای که طبیعتاً فقط پس از اجرای کامل آن میتواند همه زیبایی و شکوه ساختمان را، آنگونه که مد نظر مهندس بوده، نشان بدهد. اما اگر تنها در ساخت قسمتی از ساختمان به نقشه عمل کنیم، نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که این قسمت همان طوری باشد که مهندس، آن را در ضمن طراحی کل ساختمان قرارداده است.
طرح اسلام نیز به همین صورت است؛ اسلام روش مخصوص خود را وضع کرده و آن را ابزاری کامل برای به سعادت رساندن بشریت قرار داده است؛ البته بهشرط آنکه محیط پیادهسازی این روش عظیم اسلامی، محیطی اسلامی باشد که وجود و اندیشهها و همۀ پیکرهاش براساس اسلام شکل گرفته و این طرح نیز بهصورت کامل و غیر ناقص و با همافزایی بین همه اجزای آن، اجرا گردد.
#شهید_صدر
🆔 @QasdWay
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
خوشحالم که جوانه تفکرات انقلابی تر و اسلامی تر را می بینم. ای کاش دکتر دوستی هم در کابینه بود.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
📌 سلسله نشست های حرکت قرن
نشست چهاردهم:
♦️دولتِ ولایی یا دولتِ مردمی
کنکاشی در الگوی حکمرانی انقلاب اسلامی، در آستانۀ تشکیل دولت سیزدهم
ارائه دهنده:
✅ دکتر سید مهدی سیدطباطبایی
زمان:
🗓 پنجشنبه ۴ شهریور ١۴٠٠
⏰ ساعت ١۵ الی ١٧
لینک جلسه:
👉 http://Vc.isu.ac.ir/ch/latifi
🆔 @harekate_qarn
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi