هر رشته تحصیلی که من آن را مطالعه میکنم، کاریکاتورهایی درباره جهان ترسیم میکند تا بتواند با استفاده از این کاریکاتورها، دنیا را بفهمد!!
پارتا داسگوپتا، اقتصاد، مختصر و مفید، آکسفورد
به واقع آنچه در کتابهای درسی به دانشورزان اقتصادی میاموزیم، چیزی بیش از این کاریکاتور نیست. دماغ گنده این کاریکاتور، پول و گوش پهن آن بازارهای پولی و مالی است. و آنچه دیده نمیشود، گونۀ فرورفته از گرسنگی کودکان آفریقایی است.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
«من با تجربه این را میگویم که میزان فرصتی که در بحرانها وجود دارد در خود فرصتها نیست. اما شرط آن این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم.
انقلاب ما با دورههای طولانی بحرانهای اقتصادی و محاصره اقتصادی مواجه بوده است و امروز نیز این بحرانها ادامه دارد. به رغم اینکه خیلی از دولتمردان ما نتوانستند یا فرصت نداشتند همه اهداف مدنظر خودشان و انقلاب را مهیا کنند اما فرصتهای بزرگی وجود دارد».
سوال:
رفتار ما در بحران #کرونا چگونه بود؟
نترسید، نترسیم، نترسانیم... و از فرصتهای آن بهره بگیریم
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
یانیس واروفاکیس در کتاب حرفهایی با دخترم درباره اقتصاد جمله جالبی دارد:
دلیل من برای نوشتن این کتاب، این اعتقاد راسخ بود که:
اقتصاد خیلی مهمتر از آن است که آن را به اقتصاددانان بسپاریم... هر چه الگوهای اقتصادی علمیتر میشوند، رابطه کمتری با اقتصاد واقعی و موجود جهان پیدا میکنند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
خلاصه ای از کتاب حرف های با دخترم درباره اقتصاد را از لینک زیر در کست باکس بشنوید.
https://castbox.fm/vb/425212878
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
در پس پرده #کرونا_هراسی اهداف اقتصادی بزرگی بود و هست...
ستون آخر میزان چاپ دلار در سال اخیر👆
در رکود عظیمی جهانی آمریکا با دلارهایش چه داراییهایی خرید و چه هدفی دارد؟
#حسین_زمانی_میقان
♻️کانال گزیدهگوییهای یک اقتصادخوان
@hzamanim
رفتن امام صادقیها به دولت؛ انحصارزایی یا انحصارزدایی؟
تربیتیافتگان و مریدان فریدمنی مکتب نیاوران که از انتهای دهه ۱۳۶۰، مناصب اقتصادی کشور را چهارقبضه کردهاند چندی است نگران شدهاند. همینها در دو دهه گذشته صدها نفر از شاگردانشان را به خارج فرستادهاند با این خیال خوش که به محض بازگشت در مشاغل و مناصبی که در اختیار داشتهاند جایگزین کنند. این مکتب نیز گام دومی را برای خود طراحی کرده بود. فرشهای قرمز در پاویون فرودگاهها پهن شده بودند، نهادها و ساختارهایشان آماده شده بودند برای جذب حداکثری گام دومیهایشان.
اما تصور نمیکردند که همزمان با طراحی جهت تحمیل همه جانبه مکتب اقتصادی آمریکایی استعماری به ایران، محصولات عمر فقیهی که از نخستوزیری و بسیاری از مناصب چشم پوشید تا گام دوم انقلاب بی یار نماند به بار نشیند. حال مطابق با اصل لانه کبوتری ناچارند برخی از مناصب را تحویل دهند و چه چیزی سخت تر از سپردن مقام به افرادی است که یقینا نه پیرو آنها هستند و نه پیرو مکتب آمریکایی اقتصادیشان.
داد و بیدادهای رسانهای امروز نه از این باب است که عموم سکان داران و مدیران اقتصادی کشور، امام صادقی شدهاند؛ که از این جهت است که این امام صادقیها با انحصارشکنی در صدد مقابله با حاکمیت ۳۰ سالۀ یک تفکر اقتصادی خاص از کشور هستند. گرفتن چند منصب اقتصادی خارج از دایره تفکری اقتصاد مرسوم برای تفکری که انحصارگرا نباشد، نه تنها اتفاق خاصی نیست که باید مورد اقبال قرار گیرد. اما انحصارگراها مطابق با منطق موناپولی برنمیتابند وجود رقیب را.
اجازه بدهید کمی پیشتر روم. با انحصارشکنی فعلی، راه باز میشود که تفکرات موازی در سایر دانشگاههای کشور هم جانی دوباره بگیرند. آیا نمیدانیم که در دانشگاههای تهران، شهیدبهشتی، علامه طباطبایی و حتی شریف نیز دل جماعتی انبوه از دانشمندان و دانشورزان اقتصادی از این انحصارگران خون شده است؟ از راهکارهای بیمبنایشان که محصولش شده است اقتصاد امروز ما!
انحصارشکنی فعلی راهیست برای آنهایی که در سراسر دانشگاههای کشور در زندان سکوت قرار گرفته بودند و شنیده نمیشدند تا در اقتصاد کشور اثرگذار باشند. کار که به اینجا برسد، دلیل جیغهای رسانهای آشکارتر میشود. بناست منافع بلندمدت انحصارگران نیز تحت الشعاع قرار گیرد.
و بدون شک اگر تفکر رقیب انحصارگران تاریخی مناصب اقتصادی کشور در این دوران به پیروزی برسد و موفق به حل مشکلات کشور شود، دیگر باید آماده خداحافظی مکتب استعماری نیاوران در ایران بود.
از اینجاست که بوقهای انحصارگران در روزها و هفتههای اخیر دائما در حال ارسال سیگنالهای قرمز و نفرت آور از آینده اقتصاد کشور هستند. تا همانند عبیدالله از منطق هراس استفاده کنند برای ماندگاری خود.
پیداست که مراد از بوقها، آن چند جوان اقتصادخوانده و دلسوزی نیستند که تحت تآثیر هجمه ها، به این گمان رسیدهاند که انحصار آینده از آن امام صادقیهاست. که قطعا اگر چنین انحصاری هم شکل بگیرد باید با آن مقابله کرد. واضح است که تعداد امام صادقیها کمتر از آن است که انحصارگر یا حتی الیگاپولی مناصب کشور شوند. اینها را خطشکنان جریان انقلاب برای بازگشایی دروازههای حاکمیت اقتصادی به روی جوانان متفکر کشور بدانبم.
به اقتصاددانان منتقد جریان انحصارگر در همه دانشگاههای کشور پیشنهاد میکنم که پاشنه کفشهای خود را ور بکشند که امام صادقیها راه را باز کردهاند تا دست یاری آنها، اقتصاد کشور را کمی خانهتکانی کنند.
باید تلاش شود مردم جای سرمایه، تصمیمات مردم جای تصمیمات بانک جهانی و عدالت جایگزین لیبرالیسم شود. بدون شک آزادیخواهترین مکتب، مکتب عدالت علوی است نه مکاتبی که عنوان را دزدیدهاند و معنون را مصادره کردهاند.
از طرف یک امام صادقی (انشاالله که زین این عنوان باشیم).
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
⭕️ علیرضا پناهیان: تلاش ۵٠٠ ساله ی بنی العباس برای جدای علم و دین
🔸 اگر ما در حوزههای علمیه، بخشی از علوم دینی را کنار بگذاریم و یاد نگیریم، این هم نوعی از #سکولاریسم محسوب میشود. کما اینکه در فقهِ ما، ابوابی که مربوط به حاکمیّت دینی است، یکمقدار غریب هستند.
🔸رهبر انقلاب فرمودهاند که علما و فضلای حوزه باید به تولید نظامات اسلامی از ناحیۀ فقه بپردازند (حوزههای علمیه باید با تحصیل منظم، کاهش تعطیلات و جهتدار کردن مباحث علمی بهسوی تولید فکر و رفع نیازها و معضلات جامعه براساس فقه اسلامی بعنوان مبنای حاکمیت دینی گام بردارند؛ ۱۳۸۰/۰۶/۱۹) (نظامسازی-که گفتیم امام بزرگوار ما بر اساس مبانی فقهی، نظامسازی کرد- یک امر دفعی و یکباره نیست... یک امر جاری است؛ روزبهروز بایستی تکمیل شود؛ ۱۳۹۰/۰۶/۱۷)
🔸 بنیالعباس حدود پانصدسال (و بنیامیّه و بنیمروان هم حدود صدسال) روی مغز جامعۀ اسلامی و جهان اسلام کار کردند تا به مردم القا کنند: «پیغمبر(ص) با دنیای شما کاری ندارد!» لذا طبیعی است که اثرِ این القائات را الآن در همهجا میبینیم. آثارش حتی در حوزههای ما هم دیده میشود.
🔸 روی مغز ما کار کردهاند تا اینطور تصور کنیم که «دین بهدرد دنیا نمیخورَد یا اینکه دین بهدرد زندگی مادیِ ما نمیخورَد!» کمااینکه روی مغز ما کار کردهاند که ما از نماز جماعت، ولایتمداری را برداشت نکنیم.
🔻ادامه:
http://panahian.ir/post/5358
📌جهانِ پساکرونا👇
🌐 @jahanepasakorona
📕The gift relationship
نویسنده: ریچارد تیتموس (مؤسس رشته سیاستگذاری اجتماعی در مدرسه اقتصاد لندن"LSE")
#سیاست_گذاری_عمومی
#جامعه_شناسی_اقتصادی
🆔 @SSL_Qasd
💠 @QasdWay
ریچارد تیتموس(۱٩٧٣-۱٩۰٧) استادی پیشگام در حوزه سیاستگذاری اجتماعی بود. کتاب "رابطه هدیهای" مهم ترین و مشهورترین اثر اوست به طوری که در زمان انتشارش در سال ۱٩٧۰ نیویورک تایمز آن را یکی از ده کتاب مهم سال معرفی کرد.
تیتموس در این کتاب فرایند اهدای خون را در ایالات متحده و بریتانیا مقایسه می کند. سیستم بریتانیایی بر اهدای خون داوطلبانه متکی است درحالی که در سیستم آمریکایی عرضه خون در دست مؤسسات انتفاعی است. درنهایت او با این مقایسه نتیجه می گیرد که سیستم مبتنی بر نوعدوستی (Altruism) ایمن تر و از لحاظ اقتصادی کاراتر است.
استدلال تیتموس در رابطه با اینکه نوعدوستی چگونه افراد جامعه را به هم گره می زند، ابزار مهمی را برای تحلیل سیاست های رفاهی دراختیار می گذارد.
مطالعه این کتاب مسیر متفاوتی برای سیاست گذاری عرصه عمومی در پیش روی خواننده می گشاید.
🆔 @SSL_Qasd
💠 @QasdWay
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
🔺 اطلاعیه دروس «شرح اصول کافی» و «فلسفه اصول»
☑️ @mirbaqeri_ir