eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
8.7هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.8هزار ویدیو
101 فایل
اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه در این کانال تلاش می کنم آن‌چه را که مینویسم و مطالبی را که می‌پسندم به اشتراک بگذارم. شاید از اقتصاد، شاید هم از سایر حوزه‌های دانشی و بینشی. شاید هم گاه نوشته و دل نوشته‌ای بی ارتباط. شاید هم ...
مشاهده در ایتا
دانلود
🌅 *«اگر گذر تان به بهشت زهراء افتاد!.»* ⬅️ سعی کنید حتما به مزار این دو قلو ها سر بزنید!. برادران دو قلوی غریبی که هیچ‌ گاه پدر یا مادری به خود ندیده اند و کسی زائر مزار شان نبوده است!. من سال ۶۱ و در اوج جنگ ایران و عراق ثابت و ثاقب شهابی نشاط، را برای اولین‌ بار در منطقه سومار دیدم. دو برادری که آماده بودند تا به عنوان امداد گر در خدمت جنگ باشند!، طوری که هم رزمان این دو برادر شهید نقل می‌ کردند وقتی پست چی نامه‌ ها را به خط مقدم می‌ آورد معمولاً ثابت و ثاقب غیب شان می‌ زد!. یک‌ بار یکی از رزمندهگان متوجه شده بود که وقتی همه سر گرم نامه خواندن هستند و خبر سلامتی خانواده و عکس‌ های شان را با خوش حالی نگاه می‌ کنند این برادران دو قلو دست در گردن هم در کنج سنگر، های های گریه می‌ کنند!. بعد ها که موضوع را جویا شدیم، فهمیدیم آن ها بی‌ سر پرست هستند. و در پرورش گاه بزرگ شده اند، هر بار دل‌ شان می‌ شکند که کسی آن سوی جبهه چشم انتظار شان نیست. عکس‌ های کودکی و زنبیل قرمزی که در آن سر راه گذاشته شده‌ اند، را بغل کرده، گریه می کنند. جنگ شوخی بر دار نیست، زن و بچه و برادر و دوست و رفیق نمی‌ شناسد، او نمی فهمد که وقتی از دار دنیا فقط و فقط یک برادر داری یعنی چه!؟. جنگ بی رحم است، این دو برادر حتی مرخصی هم نمی رفتند، چون کسی پشت جبهه چشم به راه شان نبود!. پس از مدتی تلاش و فدا کاری ثاقب برادری که فقط چند ثانیه از ثابت بزرگ تر بود، بهشدت مجروح و در نهایت شهید شد و بردارش را تنها گذاشت!. اما مگر ممکن است کسی که در این دنیا تنها یار و غم خوار و مونس تنهایی اش برادرش بوده، او را تنها بگذارد و این چنین شد تا ثابت دوری برادر را تاب نیاورد و تنها به فاصله ی چند ساعت طوری که هنوز جنازه ی برادر را به پشت جبهه منتقل نکرده بودند، او نیز بر اثر استنشاق گاز های شیمیایی شهید شود!. و اما قصه ی پر غصه ی این دو برادر شهید به نقل از دفتر خاطرات خود شان: روزی شخصی ثاقب و ثابت را پشت به یک دیگر داخل زنبیل کوچک قرمز رنگی گذاشته بود، زیر شُر شُر باران کنار درب ورودی بهزیستی رها می کند!. حال درد نان بوده یا درد جان کسی نمی‌ دانست! از آن پس بود که آن زنبیل کوچک شده بود تنها یاد گاری از پدر و مادر ندیده‌ ی شان. ثاقب و ثابت سال ها از کرمانشاه و غرب کشور گرفته تا اهواز و خرمشهر به هر کجا که اعزام می‌ شدند در درون ساک شان اعلامی ه‌هایی را به هم راه داشتند که، عکسی از دوران کودکی‌ شان به هم راه دست نوشته‌یی به این مضمون به در و دیوار شهر ها می‌ چسباندند:« پدر و مادر عزیز از آن روزی که ما را تنها در کنار خیابان رها کردید و رفتید، سال ها می گذرد حال امروز دیگر ما برای خود مان مردی شده‌ ایم ولی هم چنان مشتاق و محتاج دیدار شماییم!». ولی هیچ گاه از پدر و مادر شان خبری نشد ( شاید هم مرده بودند ). اما از شیر خوار گاه تا آسمان برای این دو برادر راه طولانی و پر پیچ و خمی نبود... آن چه که امروز از ثاقب و ثابت شهابی نشاط، باقی است دو قبر مشکی رنگ شبیه به هم و در کنار هم در قطعه ی ۵۰ گل زار شهدای بهشت زهراء است. سعی کنید اگر چنان چه روزی گذار تان به بهشت زهراء افتاد سری به گل زار شهداء قطعه ی ۵۰ ردیف ۶۷ شماره ی ۱۹ و ردیف ۶۶ شماره ۱۹ این دو برادر شهید غریب آرام کنار یک دیگر خفته اند. آنان شب‌ های جمعه هیچ‌ گاه پدر و مادری زائر مزار شان نبوده است و سخت چشم به راه پدر و مادر و دوستان اند. توجه کنید که آن ها خیلی غریب اند، هیچ کس را ندارند، ولی به‌ گردن‌ تک‌ت ک‌ ما‌ حق‌ دارند!. لطفاً برای شادی روح همه ی در گذشته گان که دست شان از دنیا کوتاه است، به خصوص این دو برادر شهید و غریب فاتحه و صلواتی قرائت کنید. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
‏قریب به دوسال از پشت پرده اقتصادی ‎ گفتیم بازهم میگوییم ولی کو گوش شنوا !!! فقط با خبرپردازی سویه جدید کرونا به نام اُمیکرون ده دلار قیمت نفت سقوط کرد! حالا شما بدو دنبال واکسن... پرتقال‌فروش هم پیداست نمیخواد دنبالش بگردی✋ ♻️کانال گزیده‌گویی‌های یک اقتصادخوان @hzamanim
برای تطبیق یک حکم بر یک موضوع، علاوه بر اقتصاد، دانش فقه هم لازم است. و علاوه بر این دو، توانایی تطبیق. مسئله به این راحتی‌ها نیست. وگر نه فقها و اقتصاددانان اسلامی سال‌ها بود در این مورد به اجماع رسیده بودند. مسئله به شدت اختلافی است. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
‏حتی یک طنزپرداز هم نمیتونست با ساعتی تفکر به چنین راهکار خنده داری برسد. برای راهکار اقتصادی بحران آب میگوید آن را در ‎ عرضه کنیم. جناب الحسینی بزرگوار اگر راهکارهای شما محدود به فضای مجازی و اقتصاد آنلاین بود حرفی نبود اما لابی سنگین شما در عرضه این منویات عیانه.. نکنید..🙏 آب مایه ی حیاته مایه ی نوسانگیری و بازارگردانی شما نیست. آب دیگر فقیر و غنی و کارگر و کارفرما نمی شناسد. شما را به همان اقتصاد جهانی که می پرستید قسم، روح آن مرحومان را در گور نلرزانید. خود اسمیت و فریدمن هم فکر نمیکردند نظرات استعماری شان انقدر به لجن کشیده شود. حرمت نگه دارید. ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
قرار بود بازارها را مسجد کنیم. اما گویا کمانه کرده. مساجد را بازار کردیم...
⭕️ خلق پول خصوصی؛ عامل اصلی تورم در ایران نه مسئله نقدینگی ✍️ احسان ولدان 🔸هایمن مینسکی اقتصاددانی روایی است که در تقابل اقتصاد ریاضی و اقتصاد روایی، کمتر از اقتصاد ریاضی استفاده کرده است. او در سال ۱۹۹۶ از دنیا رفت. در آن زمان، آثارش در حاشیه بود تا زمانی‌که بحران مالی ۲۰۰۸ اتفاق افتاد. بعد از بحران ۲۰۰۸ کتاب‌هایش دوباره به‌ چاپ رسید و در آمریکا و اروپا به‌شدت بر سر زبان‌ها افتاد. چرا که روایتی که از بازارهای مالی کرده بود با بحران مالی سال ۲۰۰۸ تطابق داشت. ✳️ هایمن نظریه‌ای تحت عنوان نظریه تورم قیمت دارایی‌ها دارد. او در این نظریه توضیح می‌دهد چگونه تورم قیمت دارایی‌ها با قواعدی بر قیمت دیگر کالاها اثر می‌گذارد. تورم‌های ادواری در ایران نیز کاملاً منطبق با این نظریه است که تورم را ناشی از تورم قیمت دارایی‌ها و تاثیر بر انتظارات می‌داند. به بیان ساده‌تر وقتی قیمت در بازار دارایی‌ها بالا می‌رود، انتظارات تورمی در میان مردم برای تأثیر گذاشتن بر روی قیمت کالاهای دیگر شکل می‌گیرد و شروع این جریان از طریق طبقه بانکی و مالی و خلق پول خصوصی شکل می‌گیرد. ✅ هایمن در مقاله‌اش فرآیند تاثیر خلق پول خصوصی بر تورم را که از آن با عنوان چرخه مینسکی یاد می‌شود را این‌گونه توضیح می‌دهد: در مواقعی که اقتصاد در ثبات است، نهادهای مالی شروع به سرمایه‌گذاری در بازارهای دارایی مختلف می‌کنند و این سرمایه‌گذاری بیش از آن چیزی است که باید باشد... ❇️ به‌صورت تطبیقی در ایران نیز در دو سال گذشته ما شاهد تورم قیمت‌های دارایی‌ها بودیم و... 🔰ادامه مطلب: http://public.qasd.ir/articles/604#start 💠 @QasdWay
این نامه نشان می‌دهد، رگولاتوری شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند به شدت متأثر از فشارهای جانبی باشد. انشاالله اعضای جدید شورا بتوانند در یک منظرگاه مستقل و ورای فشارهای سیاسی تصمیمی ضدانحصاری و متناسب با منافع مردم و نه طبقه خاص را اتخاذ کنند. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🗒 تحلیلی جالب و دقیق استاد عابدینی عزیز، از تجمعات و تحصنات صد روز اول دولت سیزدهم و ارتباط آن با علائم ظهور 👇👇 ✅ «حرکت مردمی پشتوانه حرکت عدالت طلبانه دولت اسلامی» 🔸 : بسم الله الرحمن الرحیم رب یسر و لا تعسر اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم «... قَائِمُنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ يَمْلَؤُهَا قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً ...» ▫️ از علائم نزدیک شدن ، رشد مردم در فهم و ادراک است، بالخصوص در میزان ادراک و حساسیت یافتن به و . 🔺 هرچند شاید در برهه هایی از تاریخ، ظلم فراگیری در تمام عرصه‌های حیات انسانی اتفاق افتاده باشد، ولی آنچه که وضعیت قبل از ظهور را ممتاز می‌کند، ادراک و حساسیت مردم نسبت به ظلم و جور و قسط و است، که البته ارتباط مستقیمی هم با و دارد. ▫️ وضعیت امروز مردم در حساسیت داشتن ایشان بر تحقق عدالت، و اعتراضشان به ظلم، از برکات است که البته دشمنان هم به دنبال ایجاد انحراف و سوء استفاده از آن می‌باشند. این درحالیست که اتفاقاً از جمله موفقیت های در به صحنه آوردن مردم و توجه به حساسیت آنها می‌باشد. ✅ خود این فعال‌تر شدن مردم نسبت به امور، نشان دهنده این است که در این دوره از ، به شنیده شدن حرفشان امیدوارتر شده اند، و نشان دهنده امید بالاترشان به است، چرا که در دوره دولت سابق به لحاظ عملکرد ضعیف و متکبرانه بعض مسئولین، موجب بی تفاوتی و نا امیدی مردم نسبت به عملکرد آنها شده بود. ▫️ این دغدغه مندی و حساسیت عالی مردمی اگر درست مورد توجه قرار بگیرد، از اسباب تثبیت و استقرار حاکمیت دینی می‌باشد، که از توان مغفول مانده مردمی در جهت اصلاح نقصها و رفع ظلمها و احقاق عدالت می‌توان بهره برد و این خود، قدمی هم در راستای نزدیک شدن ظهور خواهد بود. ▫️ استفاده از این توان عظیم مردمی در اصلاح ، هرچند ممکن است چالش‌هایی را هم در ابتدا ایجاد کند، ولی در صورت ، و اقدام به موقع در حد مقدور و برخورد ، فرهنگی الهی را محقق می‌کند که برکات آن بسیار عظیم خواهد بود. ▫️ در این ، مردم مَحرَم‌ترین و محکم‌ترین پشتوانه دولت اسلامی می‌شوند، که حتی اگر سختی‌هایی در انجام امور باشد، سختی‌ها برای مردم صبور ما تحمل‌پذیرتر شده، و بدانند که به دست خودشان برطرف می‌شود. ▫️ در هر صورت، مانند (ره) و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) قدر این مردم نجیب و صبور را باید دانست، و الحمدلله محترم دولت اسلامی هم با عزم بر خدمت ، با و اقدام به میدان آمده اند، و ان‌شاء الله حرکت همگانی در راه خدا و خدمت به خلقش، همه ما را به تحقق فرج و ظهور حجّت الهی نزدیک بگرداند. ✍🏻 محمدرضا عابدینی. 🔻 جمعه 5 آذر ماه 1400 شمسی. قم. 🆔 @besatemardom —————————— ✅ بروزترین پایگاه خبری‌ طب اسلامی @t_124ir
وقتی حامیان مالی دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف، بانک‌های خصوصی، سرمایه‌داران خاص، دلالان نفتی و شرکت‌های دولتی تخریب کننده محیط زیست باشند، همین انتظار هم می‌رود که محصولات این دانشکده: ۱- از خصوصی‌سازی فاسد امروز حمایت کنند. ۲- از بانک‌های خصوصی رانت‌خوار حمایت کنند. ۳- از خام فروشی بی مبنا حمایت کنند. ۴- از شرکت‌های فولاد آب‌بر در بیابان حمایت کنند و درخواست کنند که آب را در بازار بورس به مردم بفروشید. و ده‌ها نظریه که جز تقویت اقتصادسیاسی جریان سرمایه‌داری چیزی ندارد. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از حسین زمانی میقان
‏‎توقع نداشتیم در دولت آقای رئیسی از لیبرال‌های اقتصادی (نیلی و شاگردان ریش‌دارش) برنامه تحول‌اقتصادی طلب کنند! ♻️کانال گزیده‌گویی‌های یک اقتصادخوان @hzamanim
از دوستان مدرسه مشکات انتظار می‌رود که ضمن جریان‌شناسی دقیق از تفکرات اقتصادی، راه را برای حضور تفکرات انقلابی و اسلامی در اقتصاد حوزه علمیه فراهم کنند. نه این‌که همان‌هایی که در دانشگاه شریف نئولیبرالیسم را ترویج می‌کنند، متکفل تربیت طلاب شوند. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
Samuelson: “I don't care who writes a nation's laws, if I can write its economics textbooks” ساموئلسون: برای من مهم نیست چه کسی قانون کشور را مینویسد، اگر بتوانم متن کتاب های اقتصادی را بنویسم. Reference: Paul A. Samuelson, ‘Foreword’, in Phillip Saunders and William Walstad (eds), The Principles of Economics Course: A Handbook for Instructors, New York: McGraw-Hill Publishing, 1990, ix–x. در اینصورت شکست ملتها را باید چه کسی نوشت؟🤔 کتاب ‌درسی‌های ما را چه کسانی مینویسند؟‌ تشکر از یکی از مخاطبان کانال که این متن را که مدت‌ها به دنبالش بودم برای من فرستادند. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
امیدوارم "مؤثرین اجتماعی" حربه این جماعت معاند رو خنثی و ذهن مردم رو از خبرسازی‌های دروغین دور کنند. @hzamanim
‏صرفاً جهت یادآوری: خرید هواپیما/روز شکست حصر/ هیجان دربازار / معجزه برجام / لغو تحریم‌ها و... تیترهای روزنامه "دنیای اقتصاد" در روزهای سیاه برجامی و ‎#بحران_نیلی 👆 @hzamanim
در نظام فکری که خدا هیچ کاره است، یک روز آب را از کوهرنگ طلب می کنند و یک روز از خلیج فارس. نگاهشان با آسمان هم برای بارور کردن ابرهاست. اما خدا و دعا و نماز باران غریب ترین است... ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
از اساسی ترین اصول اقتصاد اسلامی ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
📍بی قراری بر گرسنگی مظلومان۱، تعهد دانشمندان علوم انسانی بخصوص اقتصاددان ها هم باید باشد. آنها از راه حل و چاره هم دور نیستند اگر مقلد و مترجم صرف نباشند و ابتکار و خلاقیت هم بیاورند. محمد یونس اقتصاددان مسلمان بنگلادشی با ابتکار بانک تهیدستان و کارآفرینی برای آنان لایق جایزه نوبل صلح در۲۰۰۶شد. • بانک او هم بدیلی برای بانک های سرمایه داری شد و هم با چهار ابتکار در خدمتِ ریشه کنی فقر قرار گرفت: ۱.قرض دادن به گروه به جای فرد! تعهدجمعی به جای ضامن بانک سرمایه داری نشست. تجربه او ثابت کرد وجود احساس مسئولیت جمعی در برابر وام ها، نظم پرداخت اقساط وام ها را به شدت(۹۰٪) افزایش می دهد که با بانک های سرمایه داری و وثیقه های سنگین قابل مقایسه بود. ۲.هدف گیری زنان در پرداخت وام مطالعه نشان داده بود زنان در بازپرداخت این وام های ضروری صادق تر و متعهد ترند و وام را برای بهبود کسب و کار ضروری و رفع فقر مصرف می کنند. ۳.وام هایی که مرحله به مرحله افزایش می یابد از وام کوچک شروع و بازپرداخت منظمِ اقساط، شایسته گرفتن وام های بزرگتر می شوند. این مشوق هم موجب بازپرداخت بهتر و هم ایجاد اعتبار برای وام گیرندگان می کرد. ۴.نرخ متعارف بهره این موجب می شد بانک صرفا متکی به خیرین نباشد و در عین حال از بهره بانک های سرمایه داری و رباخواران محلی، بهره کمتر داشته باشد. تجربه نشان داد فقرا آنرا ترجیح دادند. پاورقی: ۱. خطبه۳نهج البلاغه محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🖌 "زنده‌رود و آب طلب نکرده" به گواهی تاریخ، زاینده‌رود بارها خشک شده و دوباره جان گرفته؛ چنان جان‌گرفتنی که اجازه خطور احتمال خشکی را به ذهن نمی‌داده تا جایی که برخی گمان کرده‌اند این اولین خشکی زاینده رود است اما غافل از این‌که مردمان قبل، همین خشکی و زایش دوباره آب را در آن دیده بودند که زاینده‌رودش خواندند. اما این خشکی با تجربه‌های قبل تفاوتی عمده دارد: در خشکی‌های قبل، یک عامل تغییردهنده وجود داشت و آن هم مشیّت الهی بود که به جهات مختلف حاکم می‌شده است. در این حالت، حکمت و قدرت الهی متضمّن رضایت خاطر انسان می‌شده و از طریق دعا و توسل و انابه، چشم به‌سوی باری تعالی و فرمان او بر ابرهای آسمانش داشته‌اند و چه خوش راهکاری بوده است؛ چرا که از این راه پیوند معنوی مجددی، بین نیاز انسانی و اجابت الهی برقرار می‌شده و به بیان آیه شریفه، این جریان محملی بوده برای نشان‌دادن و دیدن رحمت الهی و گوشزد کردن ولایت انحصاری او بر مخلوقاتش: هُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا وَ يَنْشُرُ رَحْمَتَهُ وَ هُوَ الْوَلِيُّ الْحَمِيدُ «٢٨شوری» اما در خشکی امروز، می‌توان گفت یکی از جهات قرارگرفتن اراده الهی بر خشکی، دخالت‌های بیش‌ازحد انسانی و تدبیرهای او در عرض تدابیر الهی است. ریشه مشکل از آن جایی است که انسان ناسی که حالا خود را مدیر و مسئول می‌داند، گمان می‌کند متولی تأمین آب یک جمعیت سرزمینی است و خودش باید چاره‌ای اندیشد. غافل از این‌که او و قلمرو ظاهری حاکمیتی او، جزء کوچکی از قلمرو بی‌حد و حصر فرمانروایی الهی است و این انسان اگر هم به فکر تدبیر مُدُن است باید اذن و توفیقش را از یگانه مدبّر هستی بخواهد و الّا نتیجه تدبیرش، بی‌تدبیری محض است. آنگونه که مرزهای سفاهت انسانی را تا جایی درمی‌نوردد که برای مشکل آب، بحران آب می‌آفریند. این چنین افرادی برای این بیت از شیخ اجل سعدی شیرازی، تبدیل به مثال نقض می‌شوند: به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل و گر مراد نیابم به قدر وُسع بکوشم شایسته و بایسته است که به این نوادر روزگار فهماند که نشستن باطل آن‌ها از چه جایگاه رفیعی برخوردار است. تعجب برانگیزتر آ‌ن‌که مردمان ما برای رفع و دفع بلیّه رسیده از دست چنین انسان‌هایی، بار دیگر متوسل به همان‌ها شده‌اند. کسانی که در رثای تفکر و تدبیر و عملشان می‌توان چنین سرود: هر لحظه که می کوشی در کار کنی تدبیر رنج از پی رنج آید، زنجیر پی زنجیر درحالی که باید خطاب به آن‌ها این مصرع را فریاد زد که: مرا به خیر تو امید نیست، شرّ مرسان. در تحلیل های امروزی، یک خطای راهبردی در جریان است و آن این‌که، سطح چاره‌اندیشی‌ها و کنشگری‌ها در لایه انسانی و مسئولین دولتی که مسبّبان وضع موجودند، باقی‌مانده و نگاه به بالا و دخیل کردن اراده الهی بر تغییر شرایط موجود از یادها رفته است. دوصد البته که این نگاه، توجیه‌گر اشتباهات انسانی و رافع مسئولیت تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران و متولّیان اوضاع کنونی نیست و باز هم باید چاره اندیشید و تدبیر کرد اما با استمداد از مدبّر یکتا... 🆔 @SSL_Qasd
مگه نمیگن ما تو پزشکی خیلی خوب و نایس هستیم و هر سال چندهزارتا پزشک ایرانی رو توی دنیا میخرن؟ خوب تربیت کنید و صادر کنید. چه اشکالی داره؟ تازه دانشگاه های علوم پزشکی هم پر رونق میشه. اونایی که دوست دارن دنیا دیده بشن هم میشن. قاعده اقتصادی میگه اگه تقاضای یک کالا بالا رفت، به صرفه هست که عرضه رو بالا ببری. من نمی‌فهمم چرا رگولاتوری بهداشت و درمان دوست داره پزشک زیاد نشه! مگر اینکه دنبال انحصار باشن! یا اینکه ادعاهای این که ما خیلی خوبیم رو بی خود مطرح می کنن... اگه خارج هم میرن، از محل پولی هست که با انحصار و مافیا تو خود ایران پارو می کنن. خارج هم نمی رن که درمان کنن. با پول مریض های فلک زده ایرانی میرن عشق و حال. جیبشون که خالی میشه دوباره بر می گردن. درسته؟ یا چی؟ ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
« در اجتماعى كه پول حكومت دارد، كليد نيكى كردن هم در پول داشتن است. بخشش، رحم، كمك به ديگران، نجات گرسنه از گرسنگى و رهاندن بيمار از چنگ بيمارى در گرو پول داشتن است؛ و «پول» با «بدى» به دست مى آيد. با ربودن حاصل كار همان‌ها كه بايد بر آنان رحم آورد و ياری‌شان كرد، با غارت كردن همان ها كه بايد از گرسنگى نجات شان داد، با بی‌خانمان كردن «هـمان ها» كه بايد پناهشان داد. پس «خوبى» «دروغ» مي‌شود، غيرممكن مى شود. چون در جامعه سوداگر؛ وسيلهٔ نيكی‌كردن با بدى كردن به دست مى آيد!» ✍ برتولت برشت تشکر از دوستی که این متن را برای من ارسال کرد. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
دیوانه‌ها دوباره دست‌ به کار شده اند. نشانه‌هایی از آغاز فاز بعدی کروناهراسی در سطح بین‌الملل پدیدار شده است. تنها راه، نترسیدن است. این نترسیدن در سطح عامه مردم با پرهیز از دیدن اخبار رسمی و غیررسمی رقم می‌خورد. در سطح نخبگان نیز اگر اخبار را می‌بینند، باید به کفایت، بر روح و قلب خود مسلط باشند تا پادزهرها را استخراج کنند. اگر جان خود و مردم را دوست داریم، نباید بترسیم و باید با اقتدار به زندگی عادی خود ادامه دهیم و بر مسائل اقتصادی و اجتماعی کشور متمرکز شویم. به همین سادگی ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi