◀️#مهاجرت به خارج از کشور
دکتر حمیدرضا مقصودی
⏪هرچند وقت خبرهایی میرسد که از اطرافیان و دوستان و همشهریها و هممحلهایها، افرادی به کشورهای اروپایی و آمریکا و کانادا مهاجرت کردهاند. این مهاجرت منحصر در افرادی نیست که برای ادامۀ تحصیل به خارج از ایران سفر میکنند. اخیراً شنیدم که یک بنا که اتفاقاً درآمد خوبی هم داشت، یا یک جوان که نتوانسته بود درسش را در دبیرستان تمام کند یا حتی یک جوان معتاد بیسواد که او را از قدیم میشناختم مهاجرت کردهاند.
⏪علت کثرت این مهاجرتها را میتوان در تصور از واقعیت رندگی در ایران و البته در پیامهایی که در مورد کیفیت و چند و چون زندگی در این کشورها مخابره میشود مرتبط جستوجو کرد. آنچه که مسلم است این است که پیامها نشان میدهد که زندگی در کشورهای اروپایی و آمریکایی بهعنوان ‘مهد آزادی’ جهان، رؤیایی و مثال زدنی است و برعکس آنچه در ایران میگذرد چیزی جز فلاکت و بیچارگی نیست. نه برای آنهایی که هدفی مشخص را دنبال میکنند بلکه برای مردم عادی زمانی این مهاجرتها راحت و آسان میشود که شدت اقناعکنندگی این تصورات بسیار بالا باشد. چرا که مهاجرت درواقع یعنی دل کندن از همه داشتههای فعلی برای رسیدن به یک زندگی دیگر. این کار زمانی با انگیزههایی چون علمآموزی صورت میگیرد؛ اما طبعاً علمآموزی انگیزهای عمومی نیست. زمانی هم به انگیزۀ فرار از فلاکت و بیچارگی و یافتن رفاه و خوشبختی صورت میگیرد. در صورت اخیر، مهاجرت میتواند به یک خواست نسبتاً عمومی بدل شود.
⏪اما سؤال این است که کدام پیامهاست که امروزه مهاجرت از کشورهایی همچون ایران به مقصد کشورهای اروپایی و آمریکایی را برای مردم عادی مطلوب میکند؟ پاسخ به این سؤال نیازمند یک مطالعۀ گستردۀ میدانی است. اما احتمالاً شما هم در اهمیت موارد زیر با ما همراهی میکنید:
- کیفیت زندگی در خارج از کشور بالاتر از ایران است
- آزادی در خارج از کشور بیشتر از ایران است
- رفاه در خارج از کشور بیشتر از ایران است
- کسبوکار در خارج از کشور سهولت بیشتری دارد
- …
⏪به عمد بهجای کشورهای اروپایی و آمریکایی از «در خارج از کشور» نام بردم. چون در تصور برخی، کار به جایی رسیده است که کلاً «خارج از کشور بهتر است!». البته کمی که با او صحبت میکنی متوجه میشوی که منظورش از خارج از کشور، همین کشورهای اروپایی و آمریکایی و چند کشور معدود آسیایی مثل کره و ژاپن است.
اما به بحث خود برگردیم. همین عنوان ‘مهد آزادی’ ما را باورمند به این مسئله میکند که گویی شیرازۀ همۀ خوبیهایی که در ینگۀ دنیا وجود دارد به همین جوهر آزادی باز میگردد و همین است که همۀ پیشرفتها را رقم زده است، کیفیت زندگی را بهبود بخشیده است، رفاه را افزایش داده و کسبوکار را تسهیل کرده است.
⏪حال کسی که در صدد مهاجرت است باید تلاش کند به دقت به این سوالات جواب بدهد:
- آیا آنچه در مورد «خارج از کشور» گفته میشود واقعیت دارد؟
- آیا آنچه در مورد ایران تصور میکنیم واقعیت دارد؟
- آیا تعلق ما به آنچه در آن قرار داربم(خاک، خانواده، شهر، اعتقاد و ...) آنقدری نیست که کمک کند سختیهایش را تحمل کنیم؟
⏪ و نهایتا یک پیشنهاد برای کسانی که به هر دلیلی تصور میکنند به سوالات فوق پاسخ دادهاند و درصدد مهاجرت هستند:
همه پلهای بازگشت را پشت سرمان خراب نکنیم. خروج غیرقانونی، اتصال به مراکز اپوزوسیون، اتصال به مراکز سازمان یافته تروریستی، جرم و جنایت و ... و بیآبرو ساختن خود در آن سوی دنیا نسبت به آنچه در کشور آبرو دانسته میشود از عواملی هستند که پلهای پشت سر را خراب میکنند.
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از محمدصادق ترابی فرد
بسم الله
دولت آلمان در اقتصاد این کشور چه جایگاهی دارد؟
اول) یک شنبه هفته پیش که پرونده دنیای اقتصاد را در رابطه با لودویگ ارهارد(صدراعظم آلمان در دهه شصت و از معماران اقتصاد نوین آلمان) دیدم، وقتی این روزنامه ارهارد را به لیبرالیسم ربط داد واقعیتش خندهی ملیحی زدم، من نیک میدانستم که ارهارد متعلق به مکتب Ordoliberalism است که اساسا با برخی مبانی لیبرالیسم تعارض جدی نیز دارد، در این مکتب برخلاف آنچه نئولیبرالهای داخل کشور ترویج میکنند اتفاقا هسته سخت اقتصاد دو چیز است؛
۱. دولت قوی
۲. طبقه متوسط کارگری مالک ابزار تولید
✅✅ ✅✅
دوم) اقتصاد آلمان یعنی بازار اجتماعی اولین معنایی که از اجتماعی بودن دریافت میشود، این است که عنصر تغییر در اقتصاد باید بر پایه سنتها و تاریخ جامعه هماهنگ باشد، از نگاه اندیشمندانی نظیر راپکه و روستوف که حلقه فرایبورگ(خواستگاه اردولیبرالیسم) را رهبری میکردند، اتفاقا برخلاف تعالیم لیبرالها بسیاری از گزاره ها مانند لسه فر کاملا مردود است.
✅✅ ✅✅
سوم) اقتصاد آلمان پیش از آنکه بر پایه بنگاههای کوچک و متوسط(میتشتات) باشد بر پایه دولت قوی قابل تفسیر است، همه ما اسامی بزرگی مانند اتو فون بیسمارک، هیتلر و آنگلا مرکل را شنیده ایم، لازم است بدانیم که در سطح عالی این کشور در دوره های رونق دارای یک رهبر پرکار بوده ولی در سطوح پایین تر این ایالتها(لاندرها) هستند که امورات را در دست دارند، اصل بر احترام به اراده ها و تقویت اراده ها پشتوانه یک اقتصاد قوی است.
این شماره درباره نقش دولت در اقتصاد آلمان نوشته ام
#خرمشهرها_در_پیش_است
@enghelabemostazaafin
چرا_عصر_جدید_تنها_یک_برنامه_تلویزیونی.pdf
368.6K
نقد قابل تأمل میلاد دخانچی از منظر اقتصاد سیاسی یا اقتصاد امنیت به برنامه #عصر_جدید.
دوستانی که میل به تفکر ندارند نخوانند.
دوستانی هم که زود اقناع می شوند نخوانند.
تلاش می کنم در پست های آینده نقدی به این نگرش ارائه کنم.
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
سلام محرم
سلام آقا
سلام کشتی نجات
لبیک داعی الله
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
May 11
هدایت شده از موسسه مصاف
⭕️ چرا در مذاکرات می بازیم؟
🔹دولت برای صادرات برق و گاز و دریافت پول آن از عراق، چند ماه مشغول مذاکره با این کشور بوده تا بتواند تحریم های آمریکا را دور بزند، اما نتیجه عملی این دیپلماسی چیزی جز مشروعیت بخشیدن به تحریمهای آمریکا و اجرای آنها در مراودات مالی میان ایران و عراق نبوده!
🔹یعنی یک حساب دیناری در آمریکایی ترین بانک عراق (بانک تجارت عراق که مورگان چِیز آمریکایی آن را تاسیس کرده است) برای ایران باز خواهد شد، با این شرایط:
🔹ایران نمی تواند پولی از عراق دریافت کند، حتی دینار!
ایران نمی تواند هر کالایی که نیازداشت از عراق وارد کند!
ایران فقط می تواند غذا و دارو وارد کند!
وزارت خزانه داری آمریکا هم بر همه این تعاملات نظارت خواهد کرد!
🔹این شرایط تحقیر آمیزتر از اینستکس است! اما برخلاف اینستکس، در این توافق دولت ما هم مشتاق این شرایط بوده!
🔹در حالی که در عراق دست برتر را داریم و این کشور بیش از چهل درصد نیاز وارداتی به برق خود را از ایران تامین می کند (بصورت برق و گاز)، اما دولت محترم ما با پذیرش این شرایط عجیب بستر نفوذ، سلطه و اشراف آمریکا را هم در عراق و هم در ایران ایجاد کرده است. هم عراق متضرر شده و هم ایران! آمریکا ابزار فشاری به دست آورده هم برای فشار در ایران و هم برای فشار در عراق. جالب اینجاست که اسم این کار را گذاشتند دور زدن تحریم های آمریکا!
🔹چرا دولت جمهوری اسلامی باید بپذیرد که آمریکا از ده هزار کیلومتر آنطرف تر، تکلیف تجارتش با کشور مسلمان عراق با هزاروپانصد کیلومتر مرز مشترک را روشن کند؟
🔹اصلا مگر پذیرش چنین شرایطی نیازی به مذاکرات چند ماهه داشت؟ دقیقا در این چند ماه بر روی چه موضوعی مذاکره می کردند؟/ حسین حاجیلو
هدایت شده از حمیدرضا مقصودی
گفتگوی حقیر در برنامه روشنا با موضوع گام دوم انقلاب اسلامی امشب ساعت ۲۰:۰۹ از شبکه قم پخش می شود
هدایت شده از حمیدرضا مقصودی
لینک مشاهده پخش زنده قم: http://qom.irib.ir/live
برنی سندرز:
این ثروتمندترین کشور دنیاست:
_ ۴۰ میلیون در فقر هستند
_ ۳۴ میلیون نفر بیمه درمانی ندارند
نصف جمعیت ما، هر چه درآمد دارند را مصرف میکنند و نمیتوانند پس اندازی داشته باشند
من نمیتوانم بپذیرم که این یک وضعیت عادی است.
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
اقتصاد هیأت_قسمت دوم.mp3
7.5M
🎙 قسمت دوم از برنامه #اقتصاد_هیأت
موضوع: نقش من؟
🖋کارشناس: دکتر حمیدرضا مقصودی
🎧 تهیهکننده: رادیو قصد
🎼●صدای اقتصاد مقاومتی●🎼
📻 @QasdRadio
اقتصاد هیأت قسمت اول.mp3
7.71M
🎙 قسمت اول از برنامه #اقتصاد_هیأت
(ویژهی انتشار در مجالس عزای سیدالشهداء)
🖋کارشناس: دکتر حمیدرضا مقصودی
🎧 تهیهکننده: رادیو قصد
🎼●صدای اقتصاد مقاومتی●🎼
📻 @QasdRadio
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا #عربستان پیشرفته است؟
این تصاویری از یکی از محلات مرکزی و البته محروم شهر ریاض، پایتخت عربستان است...
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باورهای غلط رسانهها در مورد علل افزایش سقط عمدی از نگاه آمارهای جهانی
قوانینی که در آمریکا و انگلیس فاجعه به بار آورده است...
@Bisimchimedia
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نئوکلاسیک ها میگویند مردم #توهم قیمتی ندارند. در مقابل اما کینزیها، نهادیها و بسیاری از مکاتب، وجود توهم قیمتی را میپذیرند. این مطلب را بخوانید:
http://qasdway.ir/fa/news/view/128/4
#⃣کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
◀️ #قبولیهای_رانتجو
دکتر حمیدرضا مقصودی
⏪ آمار قبولیهای کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد دلالتهای جالب و قابل تأملی دارد. این مسئله اگر چه در وضعیت فعلی شاید چندان پراهمیت نباشد اما از آیندهای برای رشتۀ اقتصاد حکایت میکند که بسیار تأثیرگذار و شاید آسیبزا و حتی خطرناک باشد.
⏪ دانشکدۀ نوپای اقتصاد و مدیریت دانشگاه شریف با تعداد اندکی هیئتعلمی که عمدتاً جوان و تازه از فرنگ بازگشتهاند و و تنها مقطع دکترای خود را اقتصاد خواندهاند و زمینۀ شدید مهندسی دارند و همچنین دانشگاه خاتم که از دهه ۹۰ فعالیت آموزشی خود را پس از یک فترت پنج ساله و با سابقهای نهچندان موفق آغاز کرده است توانستهاند عموم این دانشجویان را جذب خود کنند.
⏪ از ۲۰ نفر اول کنکور کارشناسی ارشد ۱۳۹۸، ۱۲ نفر در دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف ثبتنام کردهاند. این ۱۲ نفر هم کل ظرفیت کارشناسی ارشد این دانشکده بوده است و چه بسا اگر ظرفیت از این بالاتر بود تعداد بیشتری از این افراد مایل به ثبتنام بودند. از هشت نفر باقیمانده نیز چهار نفر در دانشگاه غیرانتفاعی خاتم پذیرفته شدهاند که در این مورد نیز ظرفیت دانشگاه خاتم همینمقدار بوده است. سایر افراد یعنی ۴ نفر نیز طبیعتاً در دانشگاههایی چون تهران، شهیدبهشتی، علامه طباطبایی و تربیت مدرس و چه بسا در دانشگاههای سایر استانها به تحصیل مشغول شدهاند. اگر ظرفیت این دو دانشگاه بیش از این بود، احتمالا همۀ ۲۰ نفر را به خود اختصاص میداد. اما چرا؟
◀️ ادامه را از یکی از لینک های زیر بخوانید:
http://qasdway.ir/fa/news/view/129/4
yon.ir/AAQzC
#⃣کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
پاسخ به این سوال که چرا استعمار در منطقه غرب آسیا هرگز نتوانسته اهدافش را کامل کند را میتوان در این تصویر از درس خواندن کودکان #یمنی مشاهده کرد.
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از اختاپوس
🔺#کابوس_خصوصی_سازی (8)
رشوه گیرنده و رشوه دهنده
پروفسور جوزف استیگلیتز (برنده نوبل اقتصاد):
🔸حامیان #خصوصی_سازی و آزادسازی (حذف مقررات و نظارت) همیشه ادعا دارند که خصوصی سازی برای پیشگیری از رانت خواری ضروری است.
👈آن ها به فساد در بخش دولتی اشاره دارند، اما به ندرت اقرار می کنند طرف مقابل هر کامند دولت که رشوه می گیرد، رشوه دهنده ای وجود دارد و آن رشوه دهنده هم معمولا از بخش خصوصی است. بخش خصوصی به طور کامل در این فساد سهیم است.
🔰ما را دنبال کنید، خواهید دید که اختاپوس ها قابل شکارند...👇
@octopus_auto
@octopus_auto
زمانی که بی سوادی رسانه ای مردم در کنار بیسوادی اقتصادی و خباثت رسانههای دولتی و حزبی قرار میگیرد، این خبرها تولید و نتیجتا باور می شود. اینها یا نمیدانند ثروت ملی چقدر است، یا مفهوم ۶۰ درصد را نمیشناسند یا خباثتشان اینگونه دیکته میکند.
#ایرنا
#خبرآنلاین
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سرمایهدارهای دروغگو!
🎙#شهریار_زرشناس:
💬 این مغالطهی #سرمایه_داران است که دوزار که میخواهند به حقوق #کارگر اضافه کنند، میگویند تورم میشود و فلان مشکل پیش میآید؛ خودشان میلیون میلیون و گاه میلیارد میلیارد، میبرند.
💬 خودشان وام میبرند و پس نمیدهند، #رانت میخورند؛ ولی به کارگر که میرسد، دوزار که به حقوقش اضافه کنید، طوفان تورمی اتفاق در راه است و بدبخت میشویم!
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
#حقوق_زنان
در سالهای اخیر که توفیق خدمت در لباس مدرس دانشگاه را داشته ام، از چندصد دانشجوی خواهری که در خدمتشان بوده ام مسائلی چون نیاز به اشتغال، کسب علم، فرصتهای اقتصادی عادلانه، تسهیل در امر ازدواج و ... را شنیده ام. شاید بعضی از آنها به عنوان یک امکان از رفتن به ورزشگاه فوتبال هم استقبال کنند اما هرگز این مورد را به عنوان یک خواسته اصلی طرح نکردهاند.
برخی نمایندگان مجلس که از قرار زن هم هستند ظاهرا نیازهای زنان و دختران کشور را دیگرگون میبینند.
یا شاید هم تکلیف دارند اینگونه نشان دهند تا اذهان آنها را از خواستههای معقولشان منحرف کنند.
میدانیم که تغییر اولویتها از مهمترین ابزارها در جهت انحراف جامعه از مسیر تحول و پیشرفت است.
#⃣کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از مدرسه اقتصاد
🔆 در مدل سرمایهداری، «فرهنگ» از «سرمایه» سفارش میپذیرد.
💠 سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی:
«[در مدل سرمایهداری اینگونه است که] فرهنگ، در سفارشپذیری، از سرمایه باید سفارش بپذیرد؛ چه در سطح اكتشاف برای حل نیاز باشد و چه در سطح ساختارسازی باشد. اینكه چه نظامی را برای تولید كارخانهاش بسازند ـ چه در سطح نظام توزیع و چه در سطح نظام مصرف باشد ـ فرهنگ در اینجا در خدمت است!
فرهنگ در اینكه چه كسانی حق خواندن دارند، به چه كسانی مقدوراتی را بدهیم كه بتوانند بخوانند، میگوید: به آن افرادی حق آموزش بدهید كه به نفعِ سرمایه است. بنابراین، بهترین مدرسهها و بهترین دانشگاهها و بهترین امکانات آیا برای كسانی است كه شایستگیهای بهتری را دارند؟ یا برای كسانی است كه به سرمایه نزدیكترند؟ متناسب با نزدیكی و دوریشان به سرمایه، امكان آموزش و فراگیری اطلاعات را پیدا میكنند، نه متناسب با شایستگی خودشان.
[ممکن است] استعداد یك دانشآموزْ خیلی خوب [باشد] ولكن پدر او سرمایهدار نیست؛ لذا كلاس خصوصی برای او گرفته نمیشود، و جای او در دبیرستانِ خوب نیست! [جای او] در دبیرستانِ شلوغ است كه اساتید درجۀ پایین و معلمین درجۀ سه درس میدهند و در آنجا هم اگر گرفتاری مالی برای خانوادهاش پیدا شد و نتوانستند حداقلِ زندگی را درست كنند، به فرزندشان میگویند كه ترک تحصیل کند.
پس، در تولید دانش، به نفع سرمایهْ سفارشاتی عمل میکنند و در آموزشِ آن هم سفارشاتی عمل میكنند.
در مصرف هم [همینگونه است]؛ این اطلاع که به دست آمد، چگونه در جامعه به كار گرفته میشود؟ چه اطلاعاتی به دست چه كسانی میرسد؟ اطلاعاتِ تخصصی چگونه دستهبندی و علمی میشود؟ باز به نفع سرمایه.
چه اطلاعاتی را چه كسانی محروم هستند که داشته باشند؟ به نفع سرمایه.
اصلاً اینكه چند درصدِ این كشور باید درس خوانده باشند و چند درصد آن نباید درس خوانده باشند، و امكان آموزشی و فضای آموزشی و استاد و لوازمالتحریر و فرصت و زمان برای تحصیل، چگونه در ملت و بافت آنها تخصیص پیدا میكند؟ متناسب با آن چیزی است كه برای تكامل سرمایه و افزایش سرمایه است.
اگر [این] روند، شتاب بیشتری داشته باشد كه موجب اخلال در بازار سرمایه شود، سرعتِ آن باید تبعیت كند! میگویند "مبارزه با بیسوادی"، ولی با چه نرخ سرعتی و چگونه؟ بهگونهای كه با حفظ منافع سرمایه سازگاری داشته باشد» (۱۳۷۶/۱۱/۲۱).
☑️ @moniroddim
☑️ @schoolofeconomics